A jogszabály mai napon ( 2024.03.29. ) hatályos állapota.
A jelek a bekezdések múltbeli és jövőbeli változásait jelölik.

 

1485/2014. (VIII. 28.) Korm. határozat

az ENSZ Közgyűlésének 69. ülésszakán való magyar részvételről

A Kormány

1. jóváhagyja - az 1. melléklet szerint - az ENSZ Közgyűlésének 69. ülésszakán részt vevő magyar küldöttség tevékenységének irányelveit;

2. felhatalmazza a külgazdasági és külügyminisztert, hogy az ENSZ Közgyűlésének 69. ülésszakán részt vevő magyar küldöttség vezetőjének és tagjainak megbízásáról előterjesztést tegyen Magyarország köztársasági elnökének.

1. melléklet az 1485/2014. (VIII. 28.) Korm. határozathoz

Irányelvek az ENSZ Közgyűlésének 69. ülésszakán részt vevő magyar küldöttség tevékenységéhez

Az ENSZ Közgyűlésének 69. ülésszakán a magyar küldöttség feladata, hogy a kormány céljaival, valamint az Európai Unió 69. ENSZ-közgyűlési prioritásaival összhangban, a magyar nemzeti érdekeket érvényesítve tevékenykedjen. Az Európai Unió tagállamai - a korábbi évekhez hasonlóan - az Európai Unió prioritásai az ENSZ Közgyűlésének 69. ülésszakára címmel fogadtak el tanácsi következtetéseket.

1. A küldöttség az ENSZ szerepével kapcsolatban hangsúlyozza, hogy Magyarország az Egyesült Nemzetek Szervezetét tekinti a nemzetközi kapcsolatok alapvető és meghatározó multilaterális keretének a globalizáció összetett és ellentmondásos jelenségeinek kezelésére, továbbá a hagyományos, valamint a XXI. század újszerű biztonságpolitikai, humanitárius, emberi jogi, gazdasági és környezetvédelmi kihívásainak megoldására.

2. A küldöttség a béke és biztonság területén

a) emelje ki a nemzetközi válságok megelőzését szolgáló preventív diplomácia és a mediáció alkalmazásának szükségességét és támogassa az ENSZ képességeinek megerősítését ezeken a területeken, támogassa a viták békés rendezésére irányuló törekvéseket;

b) kísérje figyelemmel és támogassa a 2005. évi csúcstalálkozó záródokumentumában létrehozott védelmi felelősség elvének továbbfejlesztését és gyakorlati megvalósítását, különös tekintettel a megelőzésre;

c) támogassa az ENSZ békefenntartási tevékenysége számára nyújtott tagállami hozzájárulások optimális felhasználását, a békefenntartó és különleges politikai missziók hatékony működését;

d) támogassa az ENSZ békeépítési tevékenységének hatékonyabbá tételét, különös tekintettel az ENSZ Biztonsági Tanácsa és a Békeépítési Bizottság közötti együttműködés megerősítésére;

e) támogassa a jogállamiság - mint a nemzetközi béke és biztonság fenntartása kulcselemének - erősítését annak minden dimenziójában, valamint az ENSZ-közgyűlés 67. ülésszakán a jogállamisággal kapcsolatos magas szintű fórum által elfogadott nyilatkozatban foglaltak végrehajtását;

f) támogassa a Nemzetközi Büntetőbíróság (ICC) működését, a Biztonsági Tanács és az ICC együttműködésének erősítését, valamint a Biztonsági Tanácsnak a nemzetközi büntető-igazságszolgáltatás előmozdításában játszott szerepét;

g) támogassa a nők ellen elkövetett erőszakkal szembeni küzdelmet, ennek részeként a nők, béke és biztonság témakörében elfogadott közgyűlési határozatok végrehajtását, különös tekintettel a nők békefolyamatban való részvételére és konfliktushelyzetben való védelmére vonatkozó határozatra;

h) támogassa a fegyveres konfliktusokban érintett gyermekek védelmének növelésére irányuló intézkedéseket, valamint a „Gyermekek, nem katonák” címmel a fegyveres konfliktusokban érintett gyermekekért szervezett kampányt;

i) folytassa aktív szerepvállalását a globális kihívások - nemzetközi terrorizmus, határokon átnyúló szervezett bűnözés, illegális kábítószer-kereskedelem, korrupció, pénzmosás, emberkereskedelem - elleni küzdelem területén meglévő nemzetközi együttműködésben;

j) támogassa az ENSZ leszerelési mechanizmusának megfelelő működését célzó törekvéseket, ezen belül a genfi Leszerelési Értekezlet érdemi munkájának újraindítását, a fegyverkereskedelmi szerződés mielőbbi hatálybalépését és egyetemessé tételét, az Átfogó Atomcsend Szerződés (CTBT) mielőbbi hatálybalépését, különösen a XIV. Cikkelyes társelnöki feladatainak következetes végrehajtását, továbbá az atomsorompó-szerződés felülvizsgálatával foglalkozó 2015-ös konferencia sikerre vitelét, a tömegpusztító fegyverek (nukleáris, radiológiai, vegyi, biológiai), valamint az előállításhoz és célba juttatáshoz szükséges eszközök és technológiák elterjedésének megakadályozását;

k) kísérje figyelemmel és támogassa a kiberbiztonság erősítése érdekében tett konszenzusépítési erőfeszítéseket;

l) támogassa az Információs Társadalom Csúcstalálkozó (WSIS) eredményeinek végrehajtását áttekintő és felülvizsgáló 2015. decemberi magas szintű esemény kiegyensúlyozott, több-szereplős (multistakeholder) előkészítését;

m) segítse elő a Civilizációk Szövetsége ENSZ-kezdeményezés célkitűzéseinek megvalósulását, és támogassa a több kultúrára kiterjedő érdemi projekteket.

3. A küldöttség a 2015 utáni fejlesztési, illetve fenntartható fejlődési keretrendszer kidolgozásával kapcsolatosan

a) mozdítsa elő a Rio+20 fenntartható fejlődési konferencia eredményeinek továbbvitelét és végrehajtását, ideértve a fenntartható fejlődési célok és a fenntartható fejlődés finanszírozásának kidolgozását;

b) támogassa a Millenniumi Fejlesztési Célok 2015-ig történő végrehajtását, a 2013. szeptemberi MDG különleges találkozó eredményeinek továbbvitelét;

c) támogassa az egységes, átfogó 2015 utáni fejlesztési, illetve fenntartható fejlődési keretrendszer kialakítására irányuló folyamatokat, szem előtt tartva, hogy a keretrendszer kidolgozására irányuló releváns eljárásokat egyetlen koherens folyamatba kell integrálni;

d) támogassa a 2015-2030 közötti időszakra vonatkozó fenntartható fejlődési keretrendszer kidolgozására irányuló kormányközi tárgyalások előkészítését;

e) segítse elő az ENSZ Nyílt Munkacsoportja által magyar és kenyai vezetéssel kidolgozott fenntartható fejlődési célok minél tágabb körű elfogadását; külön hangsúlyt fektetve a vízzel kapcsolatos célkitűzésre, a 2013 októberében megrendezett Budapesti Víz Világtalálkozó eredményeire és a világtalálkozó kapcsán az önálló víztémájú fenntartható fejlődési cél elfogadása érdekében kifejtett magyar tevékenységre tekintettel;

f) támogassa a víz és az energia közötti kapcsolat kiegyensúlyozott megközelítését a fenntartható gazdasági, társadalmi és környezeti fejlődés támogatása érdekében;

g) aktívan vegyen részt a fenntartható fejlődési kérdésekhez - különösen a magyar ország-profil kiemelt területeihez - kapcsolódó rendezvényeken;

h) támogassa az ENSZ főtitkára által összehívott éghajlat-változási csúcsértekezlet céljait, ösztönözve az Európai Unión kívüli nagy kibocsátók kibocsátás-csökkentési vállalásait a 2015-ben elfogadni tervezett új globális jogi eszköz létrejötte és az Európai Unió gazdaságának versenyképessége érdekében.

4. A küldöttség az emberi jogok, a demokrácia és a jogállamiság területén

a) támogassa az egyetemes értékeket jelentő emberi jogok és alapvető szabadságjogok - ideértve a nemzeti kisebbségek jogait - nemzetközi védelmének előmozdítását, ennek keretében támogassa az ENSZ emberi jogi mechanizmusainak és testületei függetlenségének megerősítését, különös tekintettel az Emberi Jogi Tanácsra, és az általa alkalmazott különleges mechanizmusok megerősítésére;

b) lépjen fel Magyarország nemzetközi emberi jogi szerződéses kötelezettségeivel összhangban, elősegítve az Európai Unió emberi jogi célkitűzéseinek végrehajtását, különösen a Magyarország számára kiemelten fontos területeken, úgymint az alapvető szabadságjogok tiszteletben tartása, a kisebbségek és őshonos népek, a nők és gyermekek, illetve a fogyatékossággal élők jogainak védelme és a hátrányos megkülönböztetés elleni küzdelem;

c) hangsúlyozza, hogy a családot, mint a társadalom természetes és alapvető egységét a társadalomnak és az államnak védelemben kell részesítenie és meg kell erősítenie;

d) kezelje kiemelt prioritásként az EU és hasonlóan gondolkodó partnerei kezdeményezéseiben való részvételt és azok támogatását, különös tekintettel az egyes országok emberi jogi helyzetével és tematikus kérdésekkel foglalkozó határozatokra;

e) kezdeményezze a nemzetközi közösség hatékony és időben történő fellépését az emberi jogok megsértőivel szemben, támogassa az emberi jogok védelmezőit;

f) támogassa kiemelten a fenntartható fejlődési célokhoz kapcsolódó emberi jogokat;

g) hangsúlyozza a humanitárius jog maradéktalan tiszteletben tartását a humanitárius segítségnyújtás terén, beleértve a segítségnyújtást végző nemzetközi és nem kormányzati szervezetek és munkatársak helyszínre jutását, tevékenységük zavartalan biztosítását, támogassa a nemzetközi humanitárius rendszer megerősítésére, a humanitárius alapelvek és a vonatkozó nemzetközi jogi szabályozás előmozdítására irányuló törekvéseket;

h) járuljon hozzá a 2016. évi globális humanitárius csúcstalálkozó inkluzív előkészítéséhez;

i) törekedjen együttműködésre a hazai és nemzetközi civil szervezetek képviselőivel a magyarországi emberi jogi helyzetet és érdekeket érintő kérdésekben;

j) kísérje figyelemmel a Demokráciák Közösségével kapcsolatos kérdéseket.

5. A küldöttség az Egyesült Nemzetek Szervezete reformjával és működésével kapcsolatban

a) kísérje figyelemmel az ENSZ Biztonsági Tanácsának kibővítésére és munkamódszereinek átalakítására vonatkozó javaslatok alakulását, a 2009 februárjában megkezdődött kormányközi tárgyalások folyamatát és eredményeit, folytassa a Biztonsági Tanács munkamódszereinek javítására és működésének átláthatóbbá tételére irányuló együttműködésben való részvételt;

b) jelezze, hogy a megújuló Biztonsági Tanácsnak meg kell felelnie a XXI. század új geopolitikai és gazdasági realitásainak, így taglétszámának és összetételének tükröznie kell a nemzetközi politikai és gazdasági erőviszonyokban bekövetkezett változásokat, egyszersmind tekintettel kell lennie a hatékonyság követelményére is;

c) erősítse meg, hogy a világszervezet irányításának reformja, a Közgyűlés revitalizációja, és az ENSZ fenntartható fejlődési és környezetvédelmi rendszerének reformja tekintetében Magyarország továbbra is hozzá kíván járulni a folyamat előreviteléhez;

d) az ENSZ finanszírozásának fenntarthatósága érdekében - összhangban az EU prioritásaival - igyekezzen napirenden tartani a jelenlegi tagdíjaknak az elmúlt időszak világgazdasági változásait nem tükröző elosztását eredményező tagdíjskála felülvizsgálatának kérdését.

6. A küldöttség Magyarország jelöléseivel kapcsolatban

a) használja fel az ENSZ-közgyűlés fórumait, valamint a Közgyűlés margóján létrejövő két- és többoldalú magas szintű találkozókat Magyarország ENSZ-szervekbe benyújtott jelölései támogatottságának felmérésére és növelésére, továbbá egyes ENSZ-szervezetek, intézmények vezetői posztjaira benyújtott magyar jelölések sikerének előmozdítására;

b) fordítson külön figyelmet hazánk két kiemelt jelölésére: Kovács Péter jelölésére a Nemzetközi Büntetőbíróság (ICC) bírói posztjára a 2014. decemberi választások során, valamint Magyarország pályázatára az Emberi Jogi Tanácsba a 2017-2019-es időszakra. A kétoldalú megbeszélések során a partnerrel való kapcsolataink függvényében a delegáció kérje a fenti jelölések támogatását, illetve a már megkötött támogatási megállapodások megerősítését.