A jogszabály mai napon ( 2024.04.23. ) hatályos állapota.
A jelek a bekezdések múltbeli és jövőbeli változásait jelölik.

 

1558/2014. (X. 2.) Korm. határozat

a Magyar-Szlovén Kisebbségi Vegyes Bizottság XIV. ülésén elfogadott és fenntartott ajánlások jóváhagyásáról

A Kormány

1. jóváhagyólag tudomásul veszi a Magyar-Szlovén Kisebbségi Vegyes Bizottság 2013. október 2-án Szentgotthárdon megtartott XIV. ülésén kidolgozott és elfogadott, valamint a Magyar-Szlovén Kisebbségi Vegyes Bizottság előző ülésén elfogadott ajánlások teljesítésének állásáról folytatott kölcsönös tájékoztatást követően fenntartott, az 1. mellékletben közzétett ajánlásokat;

2. felhívja a miniszterelnök általános helyettesét mint a nemzetpolitikáért felelős minisztert, hogy a Magyar-Szlovén Kisebbségi Vegyes Bizottság ajánlásainak tudomásulvételéről értesítse az érintett feleket;

Felelős: miniszterelnök általános helyettese
Határidő: e határozat közzétételét követő 15 nap

3. felhívja a feladat- és hatáskörrel rendelkező minisztereket, hogy az 1. melléklet 1. pontjában közzétett ajánlások végrehajtásának lehetőségét vizsgálják meg az alábbiak szerint:

a) az ajánlások 1. pontja tekintetében:

Felelős: nemzetiségpolitikáért felelős miniszter
Határidő: 2014. december 31.

b) az ajánlások 2. pontja tekintetében:

Felelős: nemzetiségpolitikáért felelős miniszter
államháztartásért felelős miniszter
Határidő: 2014. december 31.

c) az ajánlások 4. pontja tekintetében:

Felelős: az agrárágazat oktatási feladatainak ellátásáért felelős miniszter
Határidő: 2015. május 30.

4. felhívja a feladat- és hatáskörrel rendelkező minisztereket, hogy az 1. melléklet 2. pontjában közzétett ajánlások végrehajtásának lehetőségét vizsgálják meg az alábbiak szerint:

a) az ajánlások 1. pontja tekintetében:

Felelős: oktatásért felelős miniszter
Határidő: 2014. december 31.

b) az ajánlások 5. pontja tekintetében:

Felelős: közigazgatási minőségpolitikáért és személyzetpolitikáért felelős miniszter
Határidő: 2014. október 31.

c) az ajánlások 6. pontja tekintetében:

Felelős: oktatásért felelős miniszter
államháztartásért felelős miniszter
Határidő: 2014. december 31.

d) az ajánlások 7. pontja tekintetében:

Felelős: oktatásért felelős miniszter
Határidő: 2014. december 31.

e) az ajánlások 8. pontja tekintetében:

Felelős: nemzetiségpolitikáért felelős miniszter
nemzetpolitikáért felelős miniszter
Határidő: 2014-ben folyamatos

f) az ajánlások 10. pontja tekintetében:

Felelős: nemzetiségpolitikáért felelős miniszter
nemzetpolitikáért felelős miniszter
Határidő: 2014. december 31.

g) az ajánlások 11. pontja tekintetében:

Felelős: oktatásért felelős miniszter
kultúráért felelős miniszter
Határidő: 2014-ben folyamatos

h) az ajánlások 13. pontja tekintetében:

Felelős: kultúráért felelős miniszter
nemzetpolitikáért felelős miniszter
Határidő: 2014. október 31.

i) az ajánlások 14. pontja tekintetében:

Felelős: nemzetiségpolitikáért felelős miniszter
kutatás-fejlesztésért és technológiai innovációért felelős miniszter
Határidő: 2014. december 31.

j) az ajánlások 16. pontja tekintetében:

Felelős: oktatásért felelős miniszter
Határidő: 2014. december 31.

k) az ajánlások 17. pontja tekintetében:

Felelős: kulturális örökség védelméért felelős miniszter
Határidő: 2015. december 31.

l) az ajánlások 19. pontja tekintetében:

Felelős: nemzetpolitikáért felelős miniszter
kultúráért felelős miniszter
Határidő: 2015. december 31.

m) az ajánlások 21. pontja tekintetében:

Felelős: nemzetiségpolitikáért felelős miniszter
államháztartásért felelős miniszter
Határidő: 2014-ben folyamatos

n) az ajánlások 24. pontja tekintetében:

Felelős: oktatásért felelős miniszter
Határidő: 2014-ben folyamatos

o) az ajánlások 27. pontja tekintetében:

Felelős: nemzetpolitikáért felelős miniszter
kultúráért felelős miniszter
Határidő: 2014. október 31.

5. Ez a határozat a közzétételét követő napon lép hatályba.

1. melléklet az 1558/2014. (X. 2.) Korm. határozathoz

1. A Magyar-Szlovén Kisebbségi Vegyes Bizottság 2013. október 2-án Szentgotthárdon tartott XIV. ülésén a következő ajánlásokat fogalmazta meg a két ország kormányai számára:

1. A KVB javasolja a Feleknek, hogy vizsgálják meg egy multimédiás kulturális intézmény létrehozásának lehetőségét a szlovén nemzetiség számára, amelyben művészeti galéria, könyvtár és olvasóterem is működik.

2. A KVB mindkét Félnek javasolja, hogy a folyó és a jövő évben ne csökkenjen a nemzetiségeknek szánt források mértéke az előző évekhez viszonyítva.

3. A KVB javasolja a szlovén Félnek, hogy a nemzetiségileg vegyesen lakott területen a községek esetleges átszervezése, összevonása esetén kérje ki a Muravidéki Magyar Önkormányzati Nemzeti Közösség véleményét.

4. A KVB ajánlja a Feleknek, hogy vizsgálják meg az önkéntes és kötelező továbbképzések anyanyelven történő biztosításának a lehetőségét a muravidéki magyar és a Rába-vidéki szlovén gazdák számára.

5. A KVB javasolja a magyar Félnek, hogy a következő nemzetiségi helyi választások során keresse a szlovén nemzetiségi önkormányzat megalakításának lehetőségét Orfaluban.

2. A Magyar-Szlovén Kisebbségi Vegyes Bizottság az előző ülésén elfogadott ajánlások teljesítésének állásáról folytatott kölcsönös tájékoztatást követően a következő ajánlások fenntartásában állapodott meg:

1. A KVB üdvözli a Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) keretén belül megvalósuló, a Nemzetiségi tanulók nevelésének és oktatásának segítése II. tárgyú projektet, amelynek vezető partnere az apátistvánfalvai kétnyelvű általános iskola, valamint számít a projekt megvalósításának zavartalan folytatására és befejezésére.

2. A KVB megállapítja, hogy a Szlovén Köztársaság Alkotmánya 80. cikkelye harmadik bekezdése értelmében a szlovén parlamentbe minden alkalommal a magyar nemzeti közösség egy képviselőjét is megválasztják. A KVB javasolja, hogy Magyarország a szlovén nemzetiség számára tegye lehetővé, hogy a magyar parlamentben nemzetiségi szószólója legyen.

3. A KVB megállapítja, hogy a magyar Fél tájékoztatta a szlovén Felet arról, hogy a Kétvölgy és Felsőszölnök közötti út kiépítésben az előző évhez viszonyítva jelentős előrehaladás történt, és a műszaki tényezők alapján az út építése 2013. november 30-ig megvalósítható.

A KVB megállapítja, hogy a Pesti Központi Kerületi Bíróság döntése váratlanul elrendelte az útépítéssel kapcsolatos munkálatok leállítását. A magyar Fél megerősítette, hogy elkötelezett az útépítés mielőbbi megvalósítása mellett és ehhez minden törvényes eszközt biztosít.

A KVB szorgalmazza, hogy a magyar Fél - elkötelezettségének megfelelően - minden törvényes eszközzel segítse elő, hogy az útépítés a kitűzött határidőig befejeződjön.

4. A KVB üdvözli a szlovén Félnek az olasz és a magyar nemzeti közösségről szóló törvény előkészítésébe fektetett eddigi törekvéseit. A KVB javasolja a szlovén Félnek, folytassa a törvény előkészítésével kapcsolatos tevékenységeit, és a törvény előkészítése során tekintse át azokat a törvényi kereteket és lehetőségeket, amelyek lehetővé teszik a magyar községi nemzeti önkormányzati közösségek közvetlen finanszírozását.

5. A KVB megállapítja, hogy a két ország kormánya, 2009. november 27-ei, második találkozóján elfogadott közös nyilatkozatban kötelezettséget vállalt a kétnyelvű területek közigazgatási dolgozói továbbképzésében történő további együttműködésre.

A KVB tudatában van annak, hogy mindkét országban romlottak a gazdasági-pénzügyi körülmények, így a kérdés rendezése érdekében mindkét félnek javasolja, hogy biztosítsa a kiemelt munkahelyeken dolgozó közalkalmazottak nemzetiségi nyelvi történő továbbképzését, és azt mindkét oldalon a nemzetiségi közösség országos önkormányzataival egyeztetve, a járási hivatalok és a Nemzeti Közigazgatási Intézet közreműködésével valósítsa meg.

A KVB kéri a szlovén Felet, hogy a Közalkalmazottak bérezéséről szóló törvény módosítása előtt kérje ki az Muravidéki Magyar Önkormányzati Nemzeti Közösség véleményét.

6. A KVB megállapítja, hogy az Országos Szlovén Önkormányzat által fenntartott nevelési-oktatási intézmények zavartalan működése érdekében, a magyar Fél az intézmények fenntartásához szükséges további támogatási forrásokat az Országos Szlovén Önkormányzat 2013-as évi költségvetésében biztosítja. A KVB javasolja a magyar Félnek az intézmények fenntartásához szükséges költségvetési források hosszú távú és idejében történő biztosítását 2014-től is.

7. A KVB megállapítja, hogy a magyar Fél a 2012/2013-as tanévre biztosította a forrásokat a Rába-vidéki szlovén pedagógiai szaktanácsadó működéséhez, és üdvözli a 2013/2014-es tanévre szóló támogatási szerződés aláírását is.

A KVB javasolja a magyar Félnek, hogy keressen hosszú távú megoldást a Rába-vidéki szlovén pedagógiai szaktanácsadó működésének finanszírozásához.

A KVB javasolja a Muravidéki Magyar Önkormányzati Nemzeti Közösség égisze alatt működő magyar nyelvi szaktanácsos biztosítását.

8. A KVB üdvözli a Szlovénia-Magyarország Határon Átnyúló Együttműködési Program készítését, amely lehetővé teszi közös fejlesztések, együttműködések, partnerségek és stratégiai projektek összekapcsolását. A KVB javasolja a Feleknek, hogy a 2014-2020 közötti európai pénzügyi perspektíva figyelembevételével törekedjenek arra, hogy a nemzetiségi önkormányzatok, civil szervezetek és intézmények a határ menti együttműködés keretében fenntartható együttműködéseket tudjanak kialakítani, és az uniós fejlesztésű projektekben számukra is biztosított legyen az önrész és az előfinanszírozás lehetősége. A KVB üdvözli a Szlovén Köztársaság Kormányának döntését, amellyel 2013 júniusában jóváhagyta a Szlovén Köztársaság Regionális- és Vidékfejlesztési Közalapja Általános Működési Szabályzatának módosításait és kiegészítéseit.

A KVB javasolja a nemzetiségi közösségek aktív bevonását a pályázati bírálóbizottság munkájába.

A KVB üdvözli a szlovén Félnél elért eredményeket az EU-projektekhez szükséges önrész biztosításánál, hiszen az Endogén regionális politikai intézkedések megvalósításáról szóló rendelet 2013-ban közzétett, 13. cikkelye úgy rendelkezik, hogy a regionális fejlesztési megállapodások keretén belül, a közvetlenül az EU-forrásokból támogatott, a nemzeti közösségek gazdasági alapjaival kapcsolatos megoldásokat biztosító regionális projekteknél, a Gazdasági Fejlesztési és Technológiai Minisztérium költségvetési forrásai önrész biztosítására is fordíthatók.

9. A KVB üdvözli a két kormányfő által 2012. november 26-án, Ljubljanában aláírt, a Szlovén Köztársaság Kormánya és Magyarország Kormánya közötti, határon átnyúló közúti kapcsolatok fejlesztéséről szóló Keretegyezményt. A KVB támogatja, hogy a két ország közlekedésért felelős minisztériumainak képviselői a két nemzeti közösség javaslatainak figyelembevételével mielőbb kezdjék el a szakértői egyeztetéseket a Keretegyezmény melléklettel történő kiegészítéséről. A melléklet tartalmazná a meglévő és a tervezett közúti kapcsolatok listáját, különös tekintettel a 2014 és 2020 között megvalósításra javasolt új határkeresztező közúti kapcsolatokra.

10. A KVB mindkét Félnek javasolja, hogy segítse elő a 2014-2020 közötti európai uniós finanszírozási keretből, illetve a saját költségvetéséből a szlovéniai Népújság és a magyarországi Porabje lapok közös ifjúsági mellékletének kiadását.

11. A KVB ismételten felhívja mindkét Fél figyelmét, hogy lejárt az 1992. szeptember 2-án, Budapesten aláírt, „Egyezmény a Szlovén Köztársaság és a Magyar Köztársaság közötti Kulturális-, Oktatás- és Tudományos Együttműködés” hatálya. A KVB javasolja mindkét félnek, hogy a magyar-szlovén kulturális, oktatási és tudományos együttműködés elmélyítése érdekében tegyen lépéseket az új egyezmény megkötése érdekében.

12. A KVB továbbra is javasolja a magyar Félnek, hogy a Ljubljanai Magyar Nagykövetség, a felmerülő igények alapján biztosítson rendszeres konzuli fogadónapokat Lendván.

13. A KVB javasolja a magyar Félnek, hogy adományozzon a Muravidéki Magyar Önkormányzati Nemzeti Közösség részére egy Zala György szobrot.

14. A KVB javasolja a magyar Félnek, hogy vizsgálja meg - a szlovén nemzetiség igénye alapján - egy kutatóhely létesítését. A KVB javasolja a szlovén Félnek, hogy a meglévő lendvai kutatási infrastruktúra keretén belül biztosítsa a kutatási tevékenység zavartalan működésének lehetőségeit.

15. A KVB megállapítja, hogy a Szlovén Köztársaság már megfelelő számú ösztöndíjat biztosít a magyar nemzeti közösség tagjai részére. A KVB üdvözli, hogy a magyar állam által a középiskolások számára biztosított nemzetiségi tanulmányi ösztöndíjban részesülők között 2013-tól szlovén nemzetiségi diákok is vannak.

16. A KVB javasolja a szlovén Félnek, hogy a muravidéki kétnyelvű oktatás módszertanának erősítésére a magyar közösségnek biztosítson pedagógiai szaktanácsost a kétnyelvű oktatáshoz és a magyar nyelv mint környezeti nyelv tanításához. A KVB javasolja a magyar félnek, hogy vizsgálja meg a Rába-vidéki mobil pedagógiai asszisztensek alkalmazásának lehetőségét.

A KVB javasolja a Feleknek, hogy vizsgálják meg - a magyarországi szlovén nemzeti közösség és a muravidéki magyarság igényeinek megfelelően - anyaországi vendégtanárok fogadásának lehetőségeit iskoláikban.

17. A KVB javasolja a kétoldalú kulturális örökségvédelmi szakmai kapcsolatok felújítását, valamint közös szlovén-magyar szakmai program kidolgozását az épített kulturális örökség kutatására, ápolására és megőrzésére, bevonva a két nemzetiségi közösség képviselőit.

A KVB mindkét Félnek javasolja, hogy a közös célok elérése érdekében folyamodjanak európai forrásokért is.

18. A KVB üdvözli a szlovén közösség központi kulturális intézménye, a szentgotthárdi Szlovén Kulturális és Információs Központ működésének támogatásáról szóló döntést.

A KVB javasolja a magyar Félnek, hogy hosszú távon is tegye lehetővé a finanszírozás biztosítását, amely lehetővé teszi a központ kulturális és nonprofit tevékenységének folytonosságát.

19. A KVB megállapítja, hogy a szlovén Fél elkészítette a Szlovén Köztársaságban élő olasz és magyar nemzeti közösség tagjai nemzetiségi és nyelvi meghatározásáról szóló tanulmány tervezetének javaslatát. A KVB javasolja továbbá mindkét Félnek egy olyan határon átnyúló EU-s projekt kidolgozását, amely lehetővé tenné a Muravidék egyes településein élő magyarok nemzeti és nyelvi hovatartozásáról a kérdőíves felméréssel történő adatfelvételt.

20. A KVB üdvözli, hogy a magyar Fél támogatásának köszönhetően a Radio Monošter finanszírozásában és az adásidő emelkedésében jelentős előrelépést történt. A KVB megállapítja, hogy a magyar Fél által biztosított 2012. évi többlettámogatás beépült az OSZÖ 2013. évi költségvetési támogatásába, aminek köszönhetően a Radio Monošter alapvető működési költségei biztosítottak. A KVB javasolja a magyar Félnek, hogy a jövőben is biztosítson elegendő forrást a Radio Monošter zavartalan működéséhez.

21. A KVB üdvözli az Országos Szlovén Önkormányzat felsőszölnöki székháza felújítási támogatásának I. ütemére vonatkozó döntést. A KVB javasolja a magyar Félnek, hogy 2014. évben biztosítsa a szükséges felújítási munkálatok II. ütemének elvégzését finanszírozó forrásokat a megnövekedett feladatellátás feltételeinek biztosítása céljából.

22. A KVB üdvözli a szentgotthárdi Pável Ágoston Helytörténeti és Szlovén Nemzetiségi Gyűjtemény mint a szlovén nemzetiség bázismúzeuma jogi státusának rendezését, és a működéshez szükséges szakmai személyzet és források biztosítását.

A KVB üdvözli a szlovén Fél nyitottságát, hogy megoldást találjon a Lendvai Könyvtár és a lendvai Galéria-Múzeum központi magyar nemzetiségi státusának rendezésére.

23. A KVB javasolja a szlovén Félnek, hogy a „Magyar nyelv mint második nyelv külső differenciálása a Lendvai Kétnyelvű Középiskolában” című kísérleti projekt befejezését követően is tegye lehetővé a lendvai kétnyelvű középiskolában a szlovéniai egynyelvű iskolákból érkező diákok számára a magyar nyelv külön csoportban történő tanulását (a magyar mint második nyelv).

A KVB javasolja a szlovén Félnek, hogy a jövőben is biztosítsa a feltételeket a „Egyidejű írás- és olvasástanítás magyar és szlovén nyelven a kétnyelvű általános iskolában” kísérleti projekt megvalósításához. A KVB javasolja, hogy vizsgálja meg a két projekt folytatásához további európai források bevonásának biztosítását.

24. A KVB javasolja a magyar Félnek, biztosítson állami ösztöndíjas hallgatók számára betölthető kapacitást a szlovén nemzetiségű hallgatóknak a Nyugat-magyarországi Egyetem keretében működő, szombathelyi Savaria Egyetemi Központ Szlovén Nyelv és Irodalom Intézeti Tanszékén és a budapesti ELTE-n.

A KVB mindkét Félnek javasolja évfolyamonként egy beiratkozott hallgató (magyar és szlovén nyelv tanulása) esetén is a tanulmányi lehetőségek feltételeinek megvizsgálását.

A KVB mindkét Félnek javasolja, hogy továbbra is tegye lehetővé az anyanyelv ingyenes tanulását az egyetemek nappali tagozatos hallgatói számára.

25. A KVB javasolja a Feleknek a nemzetiségileg vegyesen lakott térség úthálózatának minőségi javítását, felújítását és karbantartását a két nemzetiségi közösség javaslatai figyelembevételével.

26. A KVB javasolja mindkét Félnek a két országban folyó akkreditált pedagógiai továbbképzés kölcsönös elismerését és a pedagógusok minősítési rendszerébe történő bevonását.

27. A KVB javasolja, hogy a szlovén Fél a továbbiakban is - és megfelelő időbeni ütemezéssel - biztosítsa a Rába-vidéki kétnyelvű iskolák iskolán kívüli szlovén anyanyelvi kulturális tevékenységének finanszírozását (szlovén mentorok, illetve csoportvezetők).

A KVB javasolja a magyar Félnek, hogy az eddigi gyakorlatnak megfelelően továbbra is biztosítsa a muravidéki kétnyelvű iskoláknak az iskolán kívüli magyar anyanyelvi kulturális tevékenység finanszírozását (magyar mentorok, illetve csoportvezetők).

28. A KVB ismételten javasolja mindkét Félnek, hogy vizsgálja meg annak lehetőségét, hogy a két nemzeti közösség tagjai számára a határ mindkét oldalán biztosítsa a gazdasági alapot megteremtő rendszer kialakítását az Európai Uniós források bevonásával.