A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában, valamint a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 6. § (1) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény 54. § (2) bekezdésében meghatározott munkáltatói kötelezettség teljesítésének elősegítésére, a belügyminiszter irányítása alá tartozó rendvédelmi szervek munkavédelmi feladatai, valamint foglalkozás-egészségügyi tevékenysége ellátásának szabályairól szóló 70/2011. (XII. 30.) BM rendelet 16/A. §-ában meghatározottak alapján, a Belügyminisztérium által kiadott módszertani útmutató felhasználásával a munkakörnyezeti kockázatok minőségi és mennyiségi értékélésének egységes végrehajtása érdekében kiadom az alábbi utasítást:
1. Az utasítás hatálya az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szervre (a továbbiakban: Rendőrség), annak teljes személyi állományára terjed ki.
2. * Az individuális (egyénre szabott) munkakörnyezeti kockázatértékelés (a továbbiakban: kockázatértékelés) végrehajtásához a Belügyminisztérium által a kockázatértékelés elvégzéséhez kiadott Módszertani Útmutató (a továbbiakban: Módszertani Útmutató) alapján összeállított adatlapokat kell használni, amelyeket a munkavédelmi felügyelők rendelkezésére bocsátott Excel-fájlformátumban megírt segédalkalmazás (a továbbiakban: számítógépes segédalkalmazás) felhasználásával kell kitölteni.
3. A kockázatértékeléseket az ismétlődő munkavédelmi és közegészségügyi-járványügyi ellenőrzések, szemlék, bejárások megállapításainak és tapasztalatainak figyelembevételével kell végrehajtani.
4. A kockázatértékelést a rendőri szerveknél a Módszertani Útmutatóban megjelölt személyeknek háromévenként kell elvégezni.
5. * A számítógépes segédalkalmazás segítségével elvégzett kockázatértékelések dokumentációját a munkavédelmi felügyelőknek elektronikus formában, adathordozón (így különösen merevlemezen, külső adattárolón) kell megőrizni. Ettől eltérően a számítógépes segédalkalmazásból kinyerhető „A1” kockázatértékelő lapot kinyomtatott formában, papír alapon - az érintett születési dátumával és anyja nevével, valamint a lapon szereplő, kockázatértékelésbe bevont egyéb résztvevők aláírásával ellátva - az érintett személyügyi anyagában lefűzve kell megőrizni.
6. A számítógépes segédalkalmazás használatával elkészített kockázatértékelésen túl, amennyiben az érintett munkatevékenysége - ide értve különösen a veszélyes üzemben vagy veszélyes technológiával, veszélyes anyag, gép, berendezés használatával végzett munkát - indokolja, az érintett vonatkozásában valamennyi releváns veszélyre és kockázatra kiterjedően, a mindenkori általános szakmai szabályoknak megfelelő, az adott üzemre, veszélyes technológiára, anyagra, gépre, berendezésre vonatkozóan kiegészítő kockázatértékelési dokumentációt kell készíteni. A kiegészítő dokumentáció a számítógépes segédalkalmazás használatával elkészített dokumentáció mellékletét képezi, amelynek megőrzéséről a munkavédelmi felügyelőknek kell gondoskodni.
7. Az elvégzett kockázatértékelés eredménye alapján az életet, testi épséget vagy vagyonbiztonságot közvetlenül veszélyeztető tényezők, hiányosságok, szabálytalanságok feltárása esetén a munkáltatói jogkör gyakorlója haladéktalanul intézkedik azok megszüntetésére. Az egyéb feltárt munkakörnyezeti kockázatok csökkentésére vonatkozóan a munkáltatói jogkör gyakorlója 30 napon belül intézkedési tervet készít az intézkedés(ek) indokának, a felelős személyek és a végrehajtás határidejének pontos megjelölésével.
8. A Rendőrség munkavédelmi főfelügyelője, valamint a Rendőrség közegészségügyi főfelügyelője a számítógépes segédalkalmazás szükség szerinti módosítását kezdeményezheti.
9. A Rendőrség munkavédelmi főfelügyelője és a Rendőrség közegészségügyi főfelügyelője jogosult a Rendőrség által elkészített kockázatértékelések szakmai felülvizsgálatára és - indokolt esetben - módosításának kezdeményezésére.
10. A Rendőrség munkavédelmi főfelügyelője az utasítás hatálybalépését követő nyolcadik napig gondoskodni köteles a számítógépes segédalkalmazásnak a Rendőrség intranetes oldalára történő feltöltéséről.
11. Ez az utasítás 2014. szeptember 1-jén lép hatályba.
12. *