A jogszabály mai napon ( 2024.03.29. ) hatályos állapota.
A jelek a bekezdések múltbeli és jövőbeli változásait jelölik.

 

58/2014. (IX. 10.) HM utasítás

a Magyar Honvédség Informatikai Stratégiájának kiadásáról * 

A honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet 2. § (5) bekezdése alapján, figyelemmel a 2. § (2) bekezdés 17. pontjára, az informatikai tevékenységek hosszú távú fő irányainak meghatározása érdekében a következő utasítást adom ki:

1. § Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra, a honvédelmi miniszter közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetekre, a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálatra, a honvédelmi miniszter irányítása alatt álló központi hivatalokra, valamint a Magyar Honvédség katonai szervezeteire terjed ki.

2. § A honvédelmi szervezetek híradó-informatikai támogatásának fejlesztése, a híradó-informatikai szolgáltatások biztosítása és igénybevétele fő irányainak meghatározása érdekében kiadom a Magyar Honvédség Informatikai Stratégiáját.

3. § A Magyar Honvédség Informatikai Stratégiáját az 1. melléklet tartalmazza.

4. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

1. melléklet az 58/2014. (IX. 10.) HM utasításhoz

A Magyar Honvédség Informatikai Stratégiája a 2014-2024 időszakra vonatkozóan

1. Bevezetés

1. A Magyar Honvédség Informatikai Stratégiája (a továbbiakban: Stratégia) a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény, valamint a Magyarország Nemzeti Katonai Stratégiájának elfogadásáról szóló 1656/2012. (XII. 20.) Korm. határozat 1. melléklete alapján önálló ágazati stratégiaként fogalmazza meg a honvédelmi szervezetek infokommunikációs célkitűzéseit és alapkövetelményeit.

2. A Stratégia rendeltetése, hogy kijelölje a honvédelmi miniszter (a továbbiakban: miniszter) által vezetett minisztérium, a miniszter irányítása alatt álló központi hivatal, a miniszter közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezet és a Magyar Honvédség (a továbbiakban: Honvédség) hadrendje szerinti szervezet (a továbbiakban együtt: honvédelmi szervezetek) részére biztosított és általuk igénybe vett híradó-informatikai szolgáltatások és rendszerek helyét, szerepét a honvédelmi szervezetek működésében, valamint meghatározza a híradó-informatikai szolgáltatások és rendszerek fejlesztésének, üzemeltetésének és igénybevételének alapelveit és fő irányait a honvédelmi szervezetekben a 2014 és 2024 közötti időszakban.

3. A honvédelmi szervezetek minden híradó-informatikai fejlesztéssel, beszerzéssel, alkalmazással, felügyelettel, üzemeltetéssel és fenntartással kapcsolatos döntése, tevékenysége és szabályozó okmánya a Stratégiából kerül levezetésre. Biztonsági területen a Stratégia az állami és önkormányzati szervek elektronikus információbiztonságáról szóló 2013. évi L. törvény előírásait, valamint a Magyar Honvédség kibervédelmi szakmai koncepciójának kiadásáról szóló 60/2013. (IX. 30.) HM utasítás előírásait alkalmazza.

2. Alapelvek

4. A híradó-informatikai rendszerek és szolgáltatások tervezése, fejlesztése, kialakítása és biztosítása során az alábbi alapelveket szükséges alkalmazni:

a) a híradó-informatikai szolgáltatások a szervezeti célok megvalósítására irányulnak, a szolgáltatások és rendszerek nem szolgálati célú igénybevétele külön engedély alapján valósulhat meg,

b) a híradó-informatikai szolgáltatások tervezését, fejlesztését, kialakítását, üzemeltetését, üzemben tartását és felhasználását egységes híradó-informatikai szolgáltatásirányítási rendszer és azzal összehangolt információbiztonsági irányítási rendszer biztosítja,

c) a híradó-informatikai szolgáltatásokat, tevékenységeket egységes, összehangolt, egymásra épülő elemekből álló belső szabályozórendszer szabályozza,

d) a híradó-informatikai szolgáltatások a szükséges helyen, időben, formában és tartalomban kerülnek biztosításra,

e) az elektronikus információt csak az arra jogosultak és csak a jogosultságuk szintje szerint ismerhetik meg, használhatják fel, illetve rendelkezhetnek a felhasználásáról,

f) az adat tartalma és tulajdonságai az elvárttal megegyeznek, az elvárt forrásból származnak, az adatokat feldolgozó és továbbító híradó-informatikai rendszer elemei a követelményeknek megfelelően működnek,

g) a szolgáltatások a változó felhasználói igényeknek és alkalmazási körülményeknek megfelelően, minimális erőforrás és idő ráfordításával átalakíthatók, adaptálhatók,

h) a szolgáltatások a hazai, a nemzetközi és a NATO szabványok, előírások és ajánlások alkalmazásával képesek az együttműködésre és az azonossági szinteken a részleges helyettesíthetőségre,

i) a híradó-informatikai szolgáltatások működőképessége és a kezelt adatok a fenyegetések kockázatával, valamint a szolgáltatások kiesésével és az adatok elvesztésével okozott kárral arányos védelemben részesülnek,

j) a honvédelmi szervezeteknek az adatvagyont a személyi állomány, az eszközök és az anyagok mellett a szervezet meghatározó erőforrásaként kezelik, és biztosítják annak biztonságos gyűjtését, tárolását, nyilvántartását, kezelését, rendelkezésre állását,

k) a híradó-informatikai szolgáltatások, képességek, tevékenységek az arra jogosultak számára nyitottak, dokumentáltak és megismerhetőek, az ellenőrzéshez szükséges információk, mérőszámok és dokumentumok rendelkezésre állnak.

3. Szolgáltatásbiztosítás

5. A híradó-informatikai szolgáltatások biztosításának célja a honvédelmi szervezetek vezetésének, a honvédelmi szervezetek feladatainak és tevékenységének hatékony támogatása az infokommunikációs technológia eszköz- és eljárásrendszerének széles körű, hathatós alkalmazása révén.

6. A honvédelmi tárcához tartozó közigazgatási és katonai infokommunikációs rendszerek önálló funkcióval és szakági irányítással, egységes felügyelettel, közös elvek és szabályozók alapján, alapvetően azonos híradó-informatikai infrastruktúrán kerülnek megvalósításra.

7. Az infokommunikációs technológia alkalmazása és fejlesztése a jelen és az elkövetkezendő tíz év meghatározó innovációs és hatékonyságnövelő tényezője, amelynek a honvédelmi ágazatban érvényre kell jutnia.

8. A szolgáltatások a jövőben nem egyes részterületeket, hanem a szervezetek működésének egészét támogatják, nélkülözhetetlen feltételévé válnak mindennapos tevékenységüknek, a szervezeti feladatok ellátásának. A szolgáltatások képességei és minősége, valamint igénybevételük megszervezésének és végrehajtásának hatékonysága a honvédelmi szervezetek teljesítményének alapvető tényezője lesz, amelyek nélkül nem valósítható meg a honvédelmi szervezetek alapfeladatainak ellátása.

9. A Magyar Honvédség Kormányzati Célú Elkülönült Hírközlő Hálózatának (a továbbiakban: MH KCEHH) és a ráépülő központi és szakági szolgáltatásoknak folyamatos, megbízható, magas színvonalú, biztonságos rendelkezésre állása alapvető honvédelmi érdek.

10. Az MH KCEHH, a ráépülő szolgáltatások, valamint a műveleti feladatok ellátását közvetlenül támogató stacioner és tábori híradó-informatikai rendszerek együttesen a honvédelmi feladatok tervezésének és végrehajtásának kritikus infrastruktúráját képezik.

4. Szolgáltatásstruktúra

11. A híradó-informatikai szolgáltatások a honvédelmi tárcánál a felhasználás területe alapján alkalmazói és támogató - más néven rendszer - szolgáltatások közé, az alkalmazói szolgáltatások pedig a felhasználás célja és a felhasználók köre alapján általános célú és szakági - más néven funkcionális - szolgáltatások közé kerülnek besorolásra.

12. Az alkalmazói szolgáltatásokat a felhasználók közvetlenül veszik igénybe, maguk kezelik az azokat működtető szoftvereket, és közvetlenül nyernek belőlük adatokat.

13. A támogató szolgáltatások az alkalmazói szolgáltatások részére nyújtanak technikai-szoftver jellegű háttértámogatást. Támogató szolgáltatások megvalósíthatók központilag és helyileg egyaránt. A hatékonyság és a gazdaságos működés érdekében követelmény, hogy egy támogató szolgáltatás több alkalmazói szolgáltatást szolgáljon ki közös hálózati erőforrások alkalmazása révén.

14. Az általános célú szolgáltatások döntőrészt központi szolgáltatásként kerülnek biztosításra, amelyek

a) központi felügyelettel,

b) hierarchikus rendbe szervezett, egységes irányítással,

c) azonos követelmények alapján,

d) szabályozott eljárásrendben

valósulnak meg.

15. A szakági szolgáltatások

a) a honvédelmi ágazati vezetés követelményei alapján,

b) a Honvédelmi Minisztérium (a továbbiakban: HM) hosszú és középtávú célkitűzéseivel és híradó-informatikai irányelveivel összhangban,

c) a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) központi híradó-informatikai szolgáltatásaira támaszkodva,

d) a központi és helyi híradó-informatikai hálózatok erőforrásainak és kapacitásának bevonásával,

e) a gazdaságosság, hatékonyság és biztonság szem előtt tartásával,

f) az adatbázisok és adatok kölcsönös megosztásával,

g) a szükséges mértékben történő széles körű elérhetőséggel

biztosítják a szakági feladatok hathatós, átfogó, magas színvonalú támogatását.

16. A szervezeti vagy helyi híradó-informatikai szolgáltatások adott szervezet vagy objektum elektronikus információs igényeit szolgálják ki. A honvédelmi szervezetek az általános célú, a szakági és a támogató szolgáltatásokra támaszkodva, a szervezeti vagy helyi hálózat és eszközök felhasználásával alakítják ki saját informatikai szolgáltatásaikat és rendszereiket.

5. A híradó-informatikai szolgáltatások fejlődési iránya

17. Az általános fejlődési irány

a) egyrészről a sokfunkciós, könnyen kezelhető, mobil eszközökkel igénybe vehető, mindenki számára elérhető, komplex infokommunikációs szolgáltatások irányába mutat, amely magában foglalja a videó, a hang, a karakteres, a táblázatos és a grafikus formátumú adatátvitel, adatkeresés, adatkezelés, adat-összekapcsolás, adattárolás és adatmegjelenítés integrált lehetőségét, a több felhasználóval megvalósuló egyidejű kapcsolattartás és együttműködés képességét,

b) másrészről az előbbi mobilitást és integritást hathatósan támogató - több helyen, akár egymástól jelentős távolságra települt - adatközpontok és támogató szolgáltatások, valamint nagykapacitású, kiterjedt, együttműködésre képes távközlési rendszerek alkalmazásának irányába hat, amelyek virtuális működési környezet biztosításával teremtik meg az elérhetőséget, átjárhatóságot, összekapcsolhatóságot és védelmet a mobil és telepített végberendezések számára,

c) miközben továbbra is fontosak maradnak az asztali munkaállomások, a nagykiterjedésű rendszerhez csatlakozó helyi hálózatok, az irodai környezetben nyújtott szolgáltatások, kiegészülve a szervezeti információs rendszerek - interneten keresztül, virtuális magánhálózat kialakításával történő - távelérésével, az otthoni munkavégzés, távmunka feltételeinek megteremtésével.

18. A katonai információs rendszerek fejlődési irányait

a) a híradó-informatikai szolgáltatások műveleti területen és azon kívül az egyes katona szintjéig történő eljuttatása,

b) a kép és mozgókép formátumú, valósidejű, releváns műveleti információk hadműveleti és stratégiai szintre történő továbbítása és megjelenítése, valamint harcászati szinten történő azonnali felhasználása,

c) a műholdas navigációs helymeghatározási rendszerek és módszerek széles körű alkalmazása,

d) a műveletekben együttműködő erők híradó-informatikai rendszerei szabványos, magas szintű együttműködési képességének kialakítása, közös, integrált informatikai szolgáltatások és adatbázisok kialakítása,

e) a NATO Hálózatalapú Műveleti Képesség koncepciónak megfelelő közvetlen adatmegosztási képesség kialakítása,

f) a műveleti tevékenység minden szintjén és szervezetében a közös műveleti helyzetkép kialakítása és biztosítása,

g) a műveletben részt vevő összes kormányzati és nem kormányzati szervezet infokommunikációs rendszerére kiterjedő hatékony együttműködési képesség kialakítása,

h) a vezetési, irányítási, navigációs, azonosítási és fegyverirányítási rendszerek integrált elektronikus információs rendszer részeként, egységben történő alkalmazása

jellemzi.

6. Jövőkép

19. A híradó-informatikai szakterületre a rendkívül gyors fejlődés a jellemző, amely lehetővé teszi, hogy a honvédelmi szervezetekben néhány év leforgása alatt alapvetően megváltozhasson és jelentős mértékben hatékonyabbá váljon az információk gyűjtésének, továbbításának, tárolásának feldolgozásának, elosztásának és felhasználásának módja.

20. A honvédelmi szervezetek olyan szolgáltatási rendszert és azt megvalósító híradó-informatikai rendszert hoznak létre, amely biztosítja, hogy a felhasználók jogosultságuknak megfelelően, bárhol és bármikor hozzáférhessenek a részükre biztosított szolgáltatásokhoz feladatuk ellátásának érdekében, az alkalmazási és biztonsági követelményeknek megfelelően. A szolgáltatások fenntartható, hatékony biztosítása céljából egységes híradó-informatikai infrastruktúra és szolgáltatásirányítási rendszer kerül kiépítésre és bevezetésre.

21. A honvédelmi szervezetek két alapvető logikai szolgáltatási rendszert működtetnek feladataik végrehajtása érdekében:

a) a honvédelmi szervezetek Döntés Támogató Szolgáltatási Rendszerét, amely biztosítja a honvédelmi ágazat hatékony működéséhez és a gyors, szakszerű közigazgatási döntések meghozatalához szükséges informatikai képességeket,

b) a Magyar Honvédség Művelet Támogató Szolgáltatási Rendszerét, amely biztosítja az MH műveleti feladatainak híradó-informatikai támogatását, a szövetséges szerepvállalásból adódó szakmai támogatást, a műveleti célú biztonságos információcserét és kommunikációt, valamint a szolgáltatás megosztást.

22. A két logikai szolgáltatási rendszert híradó-informatikai vonatkozásban az MH Vezetési Információs Rendszer valósítja meg. Mindkét logikai szolgáltatási rendszer önálló funkcióval - közigazgatási és katonai -, eltérő szervezeti haszonnal és szakági irányítással, egységes felügyelettel, közös elvek és szabályozók alapján, részben azonos híradó-informatikai infrastruktúrán kerül megvalósításra, amelynek alapja az MH KCEHH.

23. A központi, szakági és szervezeti adatbázisok gyors, egyszerű elérésével, az információfeldolgozás, -továbbítás és -megjelenítés hatékonyságának jelentős növelésével a döntés-előkészítés minősége javul, a vezetési ciklus ideje a felgyorsult társadalmi folyamatoknak megfelelően rövidül. Az informatika és a híradás határterületeinek egybeolvadása és egységben történő kezelése, a mobil eszközök robbanásszerű elterjedése és széles körű alkalmazása a fejlődés új távlatait nyitja meg. Az informatika eszköz- és eljárásrendszere szervesen beépül a mindennapok gyakorlatába, a napi munkavégzés természetes és nélkülözhetetlen részévé válik.

24. Az új központi híradó-informatikai szolgáltatások és rendszerek bevezetésén, valamint a meglévők kiterjesztésén, együttműködésük és minőségük emelésén alapuló híradó-informatikai infrastruktúra biztosítani fogja a honvédelmi szervezetek feladatainak hatékony híradó-informatikai támogatását, a kormányzati, minisztériumi és katonai követelmények teljesülését, a szakági és helyi híradó-informatikai szolgáltatások biztosításának környezeti feltételeit.

25. A szakági - más néven funkcionális - szolgáltatások köre jelentős mértékben bővül, a meglévő szolgáltatások együttműködési képessége és adatbázisaik kölcsönös megosztása javul, a felhasználók és alkalmazási területek száma jelentős mértékben nő.

26. A szervezeti és helyi híradó-informatikai szolgáltatások és rendszerek képességei nőnek és fokozott mértékben támaszkodnak a központi és szakági szolgáltatásokra. A szervezeteknél alkalmazott számítógép munkaállomások számának növelése és a meglévő munkaállomások amortizáció miatti cseréje megvalósul, és döntő részük csatlakoztatásra és beléptetésre kerül az MH központi informatikai hálózatába.

7. Jövőkép a központi híradó-informatikai szolgáltatások és rendszerek vonatkozásában

27. Megvalósul a honvédelmi szervezetek iratkezelési tevékenységének teljes automatizálása, a papíralapú információtárolás, -nyilvántartás, -megjelenítés és -továbbítás döntő mértékű visszaszorulása és informatikai alapokra történő helyezése, az azonos funkciójú államigazgatási elektronikus iratkezelő rendszerekkel történő együttműködés biztosítása.

28. Megvalósul az elektronikus hitelesítés szolgáltatásainak teljes körű bevezetése az elektronikus információkezelés során, az elektronikus aláírás átfogó, jogi érvényű alkalmazása.

29. Folytatódik és megvalósul az MH adatátviteli transzporthálózat átviteli kapacitásának jelentős mértékű növelése, az összes honvédelmi szervezethez történő csatlakoztatása, valamint életképességének növelése.

30. Megvalósul az állandó jellegű távbeszélő szolgáltatás IP alapra történő fokozatos átterhelése az ISDN alapú telefonközpontok lépcsőzetes kivonásával párhuzamosan, a központok életciklusához igazodva, a gazdaságosság, a megbízhatóság, a szolgáltatásminőség, a rendelkezésre állás és a rendszerfelügyelet követelményeinek szem előtt tartásával.

31. Megvalósul az IP alapú videotelefon szolgáltatás nagy számú, összes honvédelmi szervezetben elérhető, meghatározott végpontok közötti folyamatos biztosítása és rendszeres alkalmazása.

32. Folytatódik és megvalósul az MH központi, minősített adatok kezelésére feljogosított számítógép-hálózatának kiépítése, a Védett Vezetési Információs Rendszer alapszolgáltatásainak bevezetése.

33. Megvalósul a NATO szövetségesekkel való kapcsolattartás minősített informatikai szolgáltatásainak korszerűsítése, a végpontok igények szerinti bővítése.

34. Megvalósul a Védett Külügyi Hálózat honvédelmi tárcához tartozó végpontjainak korszerűsítése, a végpontok számának igényeknek megfelelő növelése.

35. Kiterjesztésre kerül a központi szolgáltatások meghatározott részének interneten keresztül történő elérhetősége, a meglévő távoli hozzáférési lehetőségek bővítése a biztonsági követelményekkel összhangban.

36. Kiterjesztésre kerül a központi szolgáltatások meghatározott részének mobil eszközön keresztül történő elérhetősége a biztonsági követelmények teljesítésével és a híradó képességek növekedésével összhangban.

37. Folytatódik a központilag szervezett és végrehajtott támogató szolgáltatások műszaki és szoftver bázisának korszerűsítése, bővítése, egységes platformra helyezése, képességeinek és kapacitásának növelése az MH híradó-informatikai központjaiban.

38. Bővítésre és kiterjesztésre kerülnek a központi híradó-informatikai szolgáltatások, amelynek során a honvédelmi szervezetek állománya részére biztosításra kerülnek az alábbi szolgáltatások:

a) távbeszélő és fax szolgáltatás,

b) videó-telekonferencia szolgáltatás,

c) csoportmunka és irodaautomatizálás,

d) elektronikus levelezés,

e) elektronikus iratkezelés,

f) elektronikus hitelesítő szolgáltatás,

g) portálszolgáltatás,

h) információ menedzsment szolgáltatás,

i) böngésző szolgáltatás,

j) fájlszerver szolgáltatás,

k) internetszolgáltatás.

39. Folytatódik és megvalósul a központi szolgáltatások üzemeltetését, üzemvitelét és alkalmazását szabályozó szabályzatok, utasítások, tervek, segédletek, dokumentumok, okmányok teljes körű felülvizsgálata, valamint kidolgozása és hatályba léptetése minden irányítási, üzemeltetési és felhasználási helyszínen.

8. Jövőkép a szakági híradó-informatikai szolgáltatások és rendszerek vonatkozásában

40. Megvalósul a honvédelmi szervezetek éves és havi munkaterveinek kidolgozását támogató, végrehajtásukat nyomon követő, koordinálásukat és aktualizálásukat biztosító portál alapú informatikai szolgáltatás.

41. Megvalósul a honvédelmi szervezetek középtávú és éves fejlesztési, üzemeltetési és beszerzési terveinek informatikai alapú kidolgozása, a tervek koordinálásának, pontosításának, jóváhagyásának és elérhetővé tételének teljes informatikai támogatása.

42. A személyügyi folyamatok racionalizálása érdekében megvalósul a személyügyi eljárásrend teljes körű informatikai támogatása, a humánfolyamatok és humánnyilvántartás informatikailag támogatott rendszerének kialakítása, a HM Költségvetés Gazdálkodási Információs Rendszer (a továbbiakban: KGIR) ügyfélszolgálati modulon alapuló BackOffice rendszerű humán ügyintézés tárcánál történő bevezetése.

43. A KGIR ügyfélszolgálati modul alkalmazásával megvalósul az önkéntes tartalékos rendszer információs folyamatainak teljes körű informatikai támogatása, a honvédelmi szervezeteknek a tartalékosokkal és munkáltatóikkal való elektronikus kapcsolattartása.

44. Megvalósul a pénzügyi, számviteli és kontrolling folyamatok teljes gépesítése, a rendszernek, a jogosultságoknak és a szükségleteknek megfelelő, távelérés útján történő széles körű elérése, a BackOffice rendszerű pénzügyi ügyintézés tárcánál történő teljes körű bevezetése.

45. Megvalósul a működő logisztikai információs rendszerek összekapcsolása, együttműködésük kialakítása, szolgáltatásaik bővítése. A papíralapú logisztikai nyilvántartások megszűnnek, a logisztikai gazdálkodás folyamata a papíralapú ügyintézésről elektronikusra tér át.

46. Megvalósul a katonai egészségügyi biztosítás híradó-informatikai támogatásának fejlesztése, a megelőzés, gyógyítás, betegellátás információs folyamatai teljes körű informatikai támogatásának, a szervezetek, kórházi részlegek, telephelyek közötti egészségügyi követelményeknek megfelelő online kapcsolat kialakítása és fenntartása.

47. Olyan integrált üzemeltetési rend kerül kialakításra az MH-ban, amely azonos elvek alapján, egységes felügyelettel valósítja meg az együttműködésre kötelezett szakági szolgáltatások és rendszerek működtetését.

48. Folytatódik a honvédelmi szervezetek hatósági feladatainak tervezését és végrehajtását támogató, kormányzati követelmények alapján megvalósuló elektronikus információs rendszer kialakítása és működtetése és az e-közigazgatás rendszerébe történő, ügyfélbarát integrálása.

49. Hatékonyabbá válik, illetve megvalósul a műveleti tervezés és végrehajtás híradó-informatikai támogatása, a terveknek és modelleknek a feladathoz, az ellenséghez, az együttműködőkhöz, a rendelkezésre álló erőkhöz és erőforrásokhoz, valamint a hadműveleti helyzethez és körülményekhez dinamikusan igazodó, informatikailag támogatott, térkép alapú kialakítása és alkalmazása, a számítógép alapú közös műveleti kép NATO/EU követelményeknek és szabványoknak megfelelő megvalósítása.

50. A NATO Federated Mission Network koncepciónak és projektnek megfelelően kialakításra kerül az MH műveleti infokommunikációs képessége a szövetségesekkel történő magas színvonalú együttműködés és a NATO integrált műveleti híradó-informatikai rendszerhez történő kapcsolódás érdekében.

51. Megvalósul a tábori híradó-informatikai C2 rendszerek zászlóalj szintű harcoló alakulatoknál történő rendszeresítése és teljes körű alkalmazásba vétele zászlóalj vezetési ponttól harc- és gépjármű szintig terjedő vertikumban a NATO szabványoknak megfelelő katonai üzenetkezelő rendszerek, saját csapatok nyomkövető rendszerek, felderítő rendszerek és egyéb katonai szakági rendszerek harcászati szintű együttműködési képességének biztosításával.

52. Folytatódik a légtérfelügyelet és irányítás híradó-informatikai támogatásának 3D radarok bevonásával történő fejlesztése, a meglévő rendszer technikai és szoftverbázisának korszerűsítése, a szolgáltatás megbízható működésének és életképességének növelése.

53. Folytatódik a légierő és légvédelem informatikailag támogatott vezetésének fejlesztése, a jelenlegi rendszer korszerűsítése és együttműködési képességének növelése a központi szolgáltatásokkal, valamint a szárazföldi és a légierő haderőnem egyéb szakági szolgáltatásaival.

54. Folytatódik, illetve megvalósul a külföldi missziók híradó-informatikai támogatásának és a hazai kapcsolattartás lehetőségeinek fejlesztése, bővítése, a NATO/EU követelményeknek, szabványoknak, ajánlásoknak megfelelő infokommunikációs együttműködési képesség kialakítása és folyamatos fejlesztése, a mobil híradó-informatikai eszközök és szolgáltatások egyes katona szinten történő fejlesztése és biztosítása.

55. Folytatódik a NATO tagállamokkal való elektronikus kapcsolattartás minősített infokommunikációs szolgáltatásainak fejlesztése, a szolgáltatások bővítése.

56. Megvalósul a Harckészültség Fenntartása és Fokozása Információs Rendszer telepítése és bevezetése az MH kiépítésre kerülő, minősített adatok kezelésére feljogosított számítógép-hálózatának bázisán.

57. Megvalósul a felderítő információs rendszer fejlesztése, a hadműveleti terület valósidejű mozgó és állóképeinek szakági rendszerbe történő becsatornázása, tárolása és megjelenítése, az elemző munka informatikai támogatásának javítása.

58. Folytatódik, illetve megvalósul a haderőtervezési információs rendszer fejlesztése, a humán és logisztikai rendszerekkel való online együttműködésének biztosítása az azonos biztonsági minősítéssel rendelkező szolgáltatások és rendszerek vonatkozásában.

59. Megvalósul a kiképzési feladatok híradó-informatikai támogatásának egységes szakági rendszerbe történő integrálása, a kiképzési feladatok tervezésének, valamint - lehetőség szerint mobil eszközökkel történő - végrehajtásának informatikai támogatása.

60. Folytatódik és megvalósul a műveletekhez kapcsolódó egészségügyi biztosítás híradó-informatikai támogatásának fejlesztése, a ROLE-1-től ROLE-4-ig terjedő betegellátás nyilvántartási és információs folyamatainak számítógépesítése, az egyes szintek és helyszínek között a követelményeknek megfelelő online kapcsolat biztosítása.

61. Folytatódik a térképészeti, meteorológiai és vegyi-sugárhelyzet számítógépes információs rendszerek fejlesztése, bővítése, adataik meghatározott körének a központi informatikai szolgáltatásokba történő becsatolása.

62. Folytatódik a katonai és szakoktatás tervezésének, képzési követelményeinek, kerettanterveinek, a beiskolázási keretszámok és beosztásba helyezések tervezésének híradó-informatikai támogatása, fejlesztése.

63. Folytatódik a műveleti tapasztalat-feldolgozó rendszer fejlesztése, a hatékony elérhetőség biztosítása, a tapasztalati adatbázis folyamatos bővítése.

9. Jövőkép a szervezeti híradó-informatikai szolgáltatások és rendszerek vonatkozásában

64. Folytatódik a helyi számítógép-hálózatok műszaki-technikai fejlesztése, a strukturált szervezési elven alapuló hálózatok széles körű alkalmazása.

65. Megvalósul a szervezetek híradó-számítástechnikai végberendezéseinek, kiegészítő eszközeinek, perifériáinak amortizációs cseréje.

66. Folytatódik és megvalósul a honvédelmi szervezetek által alkalmazott szervereknek, számítógép munkaállomásoknak és egyéb informatikai erőforrásoknak az MH számítógép-hálózati tartományába történő beléptetése az igényeknek megfelelően.

67. Folytatódik a szervezeti, helyi híradó-informatikai központok fejlesztése, a kiszolgáló számítógépek, háttértárolók, kapcsoló- és átvitel-technikai eszközök korszerűsítése, kapacitásuk növelése.

68. Folytatódik a szervezeti vezetés speciális igényei alapján megtervezett alkalmazói szolgáltatások kialakítása és bevezetése.

69. Folytatódik és megvalósul a helyi, a központi és a középszintű szolgáltatások egységes, integrált rendszerbe történő szervezése, üzemeltetésük részletes szabályozása és dokumentálása.

70. Folytatódik és megvalósul a helyi híradó-informatikai központok bevonása a központi szolgáltatások tervszerű, szabályozott, helyi szintű üzemeltetésébe az MH központi üzemeltető szervezet által kidolgozott és az MH KCEHH hálózatgazda által jóváhagyott jogosítvány és feladatmegosztás alapján.

71. Kiterjesztésre kerül és megvalósul a helyi híradó-informatikai központok bevonása a szakági szolgáltatások tervszerű, szabályozott, helyi szintű üzemeltetésébe a szakági rendszergazdák és szolgáltatásgazdák által meghatározott jogosítvány és feladatmegosztás alapján.

10. Feladatok

72. Az irányítás területén:

a) A híradó-informatikai tevékenységek szervezeti céloknak megfelelő, hatékony megvalósítását összehangolt szakmai irányítási rendszer és az annak megfelelő felelősségi, hatás- és jogkörök biztosítsák.

b) A híradó-informatikai szolgáltatások fejlesztése és biztosítása az alkalmazó szervezetek műveleti követelményei, a híradó-informatikai szervezetek szakmai követelményei, a beszerzés műszaki követelményei, a kialakításra kerülő rendszer rendszerterve, az alkalmazó szervezet alkalmazási terve, valamint a tevékenységet szabályozó jogszabályok, okmányok és intézkedések alapján valósuljon meg.

c) Az MH híradó-informatikai szakmai irányítási rendjét a 39/2014. (V. 30.) HM utasítással hatályba léptetett MH Informatikai Szabályzat, valamint a honvédelmi szervezetek szervezeti működési szabályzatai és ügyrendjei határozzák meg.

73. A szolgáltatásszervezés területén:

a) Az üzemeltető szervezetek szolgáltatásközpontú szemlélettel hajtsák végre feladataikat, amelynek során proaktív módon valósítsák meg az alkalmazói követelmények pontosítását, a szolgáltatások üzemeltetését és működtetését, a problémák és változási igények kezelését, a felhasználók tájékoztatását és támogatását.

b) A felhasználók a szükséges mértékben sajátítsák el az alkalmazói szoftverek kezelését, valamint a vonatkozó szabályzók és a munkahelyi parancsnok, vezető feladatszabásának megfelelően hajtsák végre a szolgáltatás igénybevételét és felhasználói szintű üzemeltetését.

c) A parancsnokok, vezetők szükség esetén fogalmazzanak meg követelményt a szolgáltatás fejlesztésére vonatkozóan, szervezzék meg, koordinálják és felügyeljék a szervezetük részére biztosított szolgáltatások igénybevételét, intézkedjenek annak végrehajtására és ellenőrzésére.

74. A szoftvergazdálkodás területén:

a) A tárcánál alkalmazott szoftverek nyilvántartása egységes rendszerben, áttekinthető módon, egyértelmű felelősségi viszonyok mellett kerüljön végrehajtásra.

b) A felsőszintű szakmai irányító szervezet határozza meg az MH-ban alkalmazható szoftvereket, a központi üzemeltető szervezet rendszeresen aktualizálja az MH szoftverkatalógusát, a logisztikai szervezetek tartsák nyilván, kövessék nyomon a szerződésekben foglaltak teljesülését.

c) Korlátozni kell az azonos funkciójú szoftverek és a különböző verziók számát, biztosítani szükséges a különböző típusú és verziójú szoftverek együttműködését, növelni kell a licenckezelés és szoftvergazdálkodás hatékonyságát.

75. A hardvergazdálkodás területén:

a) Az éves beszerzési tervekben érvényesíteni kell a híradó-informatikai eszközök tervszerű amortizációs pótlását, megújítását, meg kell teremteni annak szabályozási környezetét, tervszerű pénzügyi biztosításának rendjét.

b) A hardverpark megújításához a lehetséges mértékben élni kell a különböző pályázati lehetőségekkel.

c) Az üzemeltető szervezetek maradéktalanul hajtsák végre a kapacitásmenedzsmentből adódó feladataikat.

76. A humán gazdálkodás területén:

a) Csökkenteni szükséges a mérnöki szakállomány fluktuációját, meg kell teremteni a híradó-informatikai szakállomány megtartásának jogi és pénzügyi eszközeit, ki kell dolgozni és be kell vezetni az annak megfelelő ösztönzési rendszert.

b) A szakállomány pótlásának alapvető forrását a katonai oktatási intézmények híradó-informatikai szakirányán, ágazatán végzett pályakezdő tisztek és altisztek képezik, ugyanakkor ahol lehet, bővíteni kell és szélesebb körben szükséges alkalmazni a pályáztatást, a polgári szférából történő szakember utánpótlást.

77. Az oktatás, képzés területén:

a) A katonai oktatási rendszerben történő híradó és informatikai tiszt- és altiszt képzés rendszerét fenn kell tartani, a szakképzés színvonalát és irányultságát folyamatosan igazítani szükséges az információtechnológia fejlődéséhez.

b) A szakállomány célirányos, tanfolyamrendszerű továbbképzését rendszeressé kell tenni, és bővíteni szükséges annak érdekében, hogy a híradó-informatikai rendszerek üzemeletetésében csökkenteni lehessen a külső támogatás szerepét, mértékét.

c) A felhasználói állomány általános számítógép-kezelési ismereteit közelíteni kell az ECDL vizsgakövetelményeihez, célrendszerek esetében számukra felkészítéseket kell szervezni.

78. A rendszerfelügyelet és biztonság területén:

a) Szélesíteni szükséges a szoftveres rendszerfelügyelet eszközeit.

b) Szabályozni szükséges a rendszerfelügyeleti és az elektronikus információvédelmi tevékenységek pontos rendjét, az események naplózását, a behatolási kísérletek és incidensek felfedését, azonosítását és lokalizálását, a normális működés helyreállításának rendjét, az incidens következményeinek felszámolását, a jelentési kötelezettségeket, valamint meg kell teremteni, illetve fejleszteni szükséges e tevékenységek műszaki és szervezeti feltételeit.

79. Az információvédelem területén:

a) A híradó-informatikai rendszerek biztonságos működéséhez meg kell teremteni, illetve folyamatosan fejleszteni szükséges a fenyegetések kockázatával és az okozott kár mértékével arányos fizikai, adminisztratív, személyi és elektronikus információvédelmet.

11. Képességek

80. Az MH híradó-informatikai rendszerei és szolgáltatásai 2014-2024 között képessé válnak:

a) a katonai műveletek átfogó támogatására,

b) a szövetségesekkel való teljes körű híradó-informatikai együttműködésre,

c) az iratkezelés és iratnyilvántartás elektronikus megvalósítására,

d) az elektronikus hitelesítő szolgáltatás teljes körű biztosítására,

e) a szakági információs rendszerek együttműködésének megvalósítására,

f) a számítógép alapú kép és hang kommunikáció általánossá tételére,

g) a mobil informatikai alkalmazások és kommunikáció általánossá tételére,

h) a távmunka feltételeinek kiszélesítésére,

i) a kormányzati informatikai rendszerekkel történő hatékony együttműködésre,

j) a honvédelmi szervezetek infokommunikációs igényeinek korszerű információtechnológiai alapon történő kielégítésére,

k) a híradó-informatikai szolgáltatások egységes, integrált infrastruktúrán és platformon történő biztosítására,

l) a minősített adatok elektronikus feldolgozása híradó-informatikai feltételeinek biztosítására.