A Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 65. § 1. pontjában meghatározott feladat- és hatáskörömben eljárva - figyelemmel a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjára - a mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatási szerv kijelöléséről szóló 154/2011. (VIII. 10.) Korm. rendelet 1/A. §-ában kapott felhatalmazás alapján a borászati termékek harmadik országokban történő promóciójára vonatkozó programjavaslatok jóváhagyásának szabályait az alábbiak szerint állapítom meg:
1. § (1) A borászati termékek harmadik országokban történő promóciójára vonatkozó programjavaslatok jóváhagyásának, a programtól való eltérésének és a kérelmező önhibáján kívül bekövetkezett körülmény fennállásának ügyében (a továbbiakban: promóciós ügyek) a koordinációs feladatokat az Eredetvédelmi Főosztály látja el.
(2) A promóciós ügyekben meghozandó döntéseket a Borászati Promóciós Bizottság (a továbbiakban: Promóciós Bizottság) készíti elő.
2. § (1) A Promóciós Bizottság nyolc tagból áll. A Promóciós Bizottság elnöke az eredetvédelemért felelős helyettes államtitkár, további tagjai
a) a földművelésügyi miniszter (a továbbiakban: miniszter) által felkért szakértő,
b) az Eredetvédelmi Főosztály képviselője,
c) az Intézményfelügyeleti és Perképviseleti Főosztály képviselője,
d) a Nemzetközi és Kárpát-medencei Kapcsolatok Főosztálya képviselője,
e) a Magyar Turizmus Zártkörűen Működő Részvénytársaság Agrármarketing Centrum Vezérigazgatóság (a továbbiakban: AMC) képviselője,
f) az Országos Borszakértő Bizottság képviselője,
g) a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa képviselője.
(2) A Promóciós Bizottság ülését az elnök hívja össze.
(3) A Promóciós Bizottság akkor határozatképes, ha az ülésen az elnök és további három tag jelen van.
(4) A Promóciós Bizottság határozatait szótöbbséggel hozza. A szavazás eredményét az elnök állapítja meg. A tagok a szavazástól nem tartózkodhatnak. A Promóciós Bizottság üléséről jegyzőkönyv készül.
(5) A Promóciós Bizottság ülésére a meghívót legkésőbb az ülést megelőző harmadik munkanapon, elektronikus úton kell megküldeni a Promóciós Bizottság tagjai részére.
(6) A Promóciós Bizottság titkársági feladatait az Eredetvédelmi Főosztály látja el.
(7) A Promóciós Bizottság működésével kapcsolatban keletkező iratok továbbítása kizárólag elektronikus úton történik.
3. § (1) Az Eredetvédelmi Főosztály a beérkezett programjavaslatot áttekinti abból a szempontból, hogy érdemi vizsgálatra alkalmas-e.
(2) Az Eredetvédelmi Főosztály gondoskodik az érdemi vizsgálatra alkalmatlan programjavaslat érdemi vizsgálat nélküli elutasításáról.
(3) Az Eredetvédelmi Főosztály az érdemi vizsgálatra alkalmas programjavaslatot megküldi a Promóciós Bizottság tagjainak, és a programjavaslatot formai ellenőrzésnek veti alá.
(4) A programjavaslat formai ellenőrzése a borászati termékek harmadik országokban 2015 és 2017 között történő promóciójának támogatásáról szóló 4/2015. (II. 19.) FM rendelet [a továbbiakban: 4/2015. (II. 19.) FM rendelet] 3. § (3) bekezdésében meghatározott mellékletek vizsgálatára terjed ki.
(5) Az Eredetvédelmi Főosztály gondoskodik szükség esetén a hiánypótlási felhívásnak a kérelmező részére történő megküldéséről.
4. § (1) A Promóciós Bizottság titkársága a beérkezett hiánypótlást előzetesen ellenőrzi, és a bírálat során figyelembe vehető hiánypótlást megküldi a Promóciós Bizottság tagjainak.
(2) Ha a kérelmező hiánypótlást nem nyújtott be, vagy a hiánypótlást határidőn túl nyújtotta be, az Eredetvédelmi Főosztály az eljárást megszünteti. Az eljárás megszüntetésének nincs helye, ha a hiánypótlás elmaradása vagy késedelmes teljesítése ellenére a programjavaslat Promóciós Bizottság által történő értékelésének nincs jogszabályi akadálya.
(3) Az Eredetvédelmi Főosztály az eljárás megszüntetéséről tájékoztatja a Promóciós Bizottság elnökét és tagjait.
(4) * A Promóciós Bizottság elnökének kezdeményezésére és öt tagjának egyetértésével a Promóciós Bizottság ülését és a szavazást elektronikusan is megtarthatja.
(5) Az elnök a kérelmek hiánypótlásának határidejét követő tizenötödik napon belüli időpontra összehívja a Promóciós Bizottságot, amely - pontozásos rendszer alkalmazásával - az ülésen javaslatot tesz *
a) a támogatásra érdemes programjavaslatokra,
b) a támogatásra érdemes programjavaslatok jóváhagyható akcióira és költségvetésére és
c) a támogatásra érdemes programjavaslatok rangsorára.
(6) A (4) és (5) bekezdés szerinti értékelés és a pontozásos rendszer szempontrendszerét az 1. melléklet tartalmazza.
(7) Az (5) bekezdés szerint elfogadott határozatok tartalmazzák
a) a Promóciós Bizottság javaslatát,
b) a javaslat indokolását és
c) a tagok szavazatát.
(8) Az (5) bekezdés szerint elfogadott határozatokat a Promóciós Bizottság tagjai aláírják. A tag akadályoztatása esetén a határozatot a tag helyett a bizottság elnöke írja alá.
(9) Az eredetvédelemért felelős helyettes államtitkár sorrendet állít fel, melyet a miniszter felé továbbít, aki dönt a programjavaslat engedélyezéséről.
(10) Az Eredetvédelmi Főosztály a jóváhagyott programjavaslatok jegyzékét megküldi az Európai Bizottságnak.
5. § (1) Az Eredetvédelmi Főosztály a programtól való eltérés jóváhagyása iránt benyújtott kérelmet a 3. § (1)-(3) bekezdésének megfelelően áttekinti abból a szempontból, hogy érdemi vizsgálatra alkalmas-e, illetve hiánypótlásra szorul-e.
(2) Ha a kérelem érdemi vizsgálatra alkalmas, a kérelem benyújtását követő negyven napon belüli időpontra az elnök összehívja a Promóciós Bizottság ülését. A Promóciós Bizottság az ülésen a kérelem elfogadására vonatkozóan indokolással együtt javaslatot tesz. A Promóciós Bizottság a kérelmet abból a szempontból értékeli, hogy a programtól való eltérés nem bontja-e meg a program koherenciáját. A Promóciós Bizottság tagjai akadályoztatásuk esetén elektronikus úton, írásban is benyújthatják javaslataikat.
(3) Ha a Promóciós Bizottság szerint további hiánypótlás szükséges, az erre felszólító végzés tervezetét az Eredetvédelmi Főosztály döntés és kiadmányozás céljából felterjeszti az eredetvédelemért felelős helyettes államtitkár részére.
(4) A Promóciós Bizottság titkársága a beérkezett hiánypótlást előzetesen ellenőrzi, és a bírálat során elfogadható hiánypótlást megküldi a Promóciós Bizottság elnökének és tagjainak. Ha a hiánypótlás a bírálat során nem vehető figyelembe, a Promóciós Bizottság titkársága a Promóciós Bizottság elnökét és tagjait e körülményről tájékoztatja.
(5) Ha a Földművelésügyi Minisztérium (a továbbiakban: Minisztérium) a kérelmezőt hiánypótlásra hívta fel, a kérelem benyújtását követő harminc napon belüli időpontra, más esetben a kérelem benyújtását követő harmincöt napon belüli időpontra az elnök összehívja a Promóciós Bizottság ülését. A Promóciós Bizottság az ülésen a kérelem elfogadására vonatkozóan indokolással együtt javaslatot tesz.
(6) A miniszter dönt a programtól való eltérés engedélyezéséről.
(7) Ha a kérelmezőt a Minisztérium hiánypótlásra hívta fel, és a Promóciós Bizottság a kérelem elfogadását javasolja, a (6) bekezdést nem kell alkalmazni. Ebben az esetben az Eredetvédelmi Főosztály
a) az egyes borászati termékek harmadik országokban történő promóciójának támogatásáról szóló 6/2013. (II. 5.) VM rendelet 7. § (7) bekezdése,
b) a 2015-2017 közötti időszakra benyújtott promóciós kérelmek esetében a 4/2015. (II. 19.) FM rendelet 6. § (7) bekezdése szerinti tájékoztatást megküldi a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal Piaci Támogatások és Külkereskedelmi Intézkedések Igazgatósága részére.
6. § *
7. § (1) A programoknak a kérelmezők által összeállított értékelését a Promóciós Bizottság titkársága megküldi a Promóciós Bizottság elnökének és tagjainak.
(2) Az elnök a Promóciós Bizottság ülését olyan időpontra hívja össze, hogy az azonos naptári évben befejeződő programoknak a kérelmezők által összeállított értékelése egyidejű megvitatására nyíljon lehetőség.
(3) A Promóciós Bizottság a kérelmezők által összeállított értékelések alapján
a) értékeli a programok megvalósítását, valamint
b) javaslatot tesz a nemzeti szabályozás kialakítására.
8. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
1. A programjavaslatban meghatározott akciók a következő kategóriákba tartozhatnak:
a) PR-tevékenységek, promóciós és reklámtevékenységek különösen a közösségi termékek előnyeinek kiemelésével, főként a minőség, az élelmiszer-biztonság és a környezetbarát jelleg tekintetében;
b) nemzetközi jelentőségű eseményeken, vásárokon, kiállításokon való részvétel;
c) tájékoztató kampányok különösen az eredetmegjelölésekre, a földrajzi jelzésekre és a biotermelésre vonatkozó közösségi rendszerekre vonatkozóan;
d) új piacok felmérése a piacbővítés érdekében;
e) a tájékoztató és promóciós intézkedések eredményeit felmérő tanulmányok.
2. A programjavaslatnak meg kell felelnie a következő előírásoknak:
a) a programjavaslat oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel vagy oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel rendelkező, illetve a borszőlő fajtájának jelzésével ellátott borászati termékre vonatkozhat;
b) a termékeket közvetlen fogyasztásra vagy feldolgozásra szánják, valamint nagy hozzáadott értékkel rendelkeznek;
c) a földrajzi jelzéssel ellátott bor esetében a termék származását feltüntetik a tájékoztató vagy promóciós intézkedés részeként;
d) a program időtartama nem haladhatja meg a három évet;
e) a tájékoztató és/vagy promóciós üzenetek a bor belső tulajdonságain alapulnak, és összhangban állnak azon harmadik országok alkalmazandó jogszabályaival, amelyeket az üzenetek megcéloznak.
3. A program színvonala
Az értékelendő szempont | A figyelembe veendő dokumentum | Adható legnagyobb pontszám | |
a) a javasolt stratégiák és a megfogalmazott célok összhangja | általános háttér, piaci helyzet és kereslet a program célországában a program célkitűzései a program stratégiája célcsoport, célcsoportok leírása a közvetítendő alapvető üzenetek | 10 | |
b) a javasolt intézkedések minősége | a program stratégiája célcsoport, célcsoportok leírása a közvetítendő alapvető üzenetek a megvalósítani kívánt akciók részletes, költségtervvel alátámasztott bemutatása a program költségvetése akciók és borpiaci évek szerinti bontásban az egyes akciók megvalósításának ütemterve, továbbá a médiaterv, ha a kérelem médiabeli akciókat tartalmaz | 30 | |
c) az intézkedések várható hatása és eredményessége az érintett termékek iránti kereslet növelésében | a program célkitűzései a program várható eredményeinek, hatásainak összefoglalója | 30 | |
d) biztosítékok arra vonatkozóan, hogy az érintett gazdasági szereplők hatékonyan működnek, rendelkeznek a szükséges technikai kapacitással, valamint hogy az általuk tervezett intézkedések költsége nem haladja meg a szokásos piaci árakat | a saját forrás rendelkezésére állásáról szóló igazolás éves beszámoló üzleti jelentés a hegybíró részére megküldött készletjelentés a kérelmező nyilatkozata a megvalósítás módjáról | 20 | |
e) a kérelmező által harmadik országokban végzett promóciós tevékenység ténye és minősége | a tevékenység bemutatására szolgáló iratok | 10 |
4. A programjavaslat értéke legfeljebb 100 pont lehet.
5. Az értékelést a programjavaslatnak az egyes szempontok szerint alakuló ár-érték viszonyaira figyelemmel kell elvégezni.
6. A 3. d) pont szerinti szempont értékelésénél figyelembe kell venni, hogy a program költségvetése arányban áll-e a kérelmező, illetve újonnan alakult szervezet esetében a kérelmező tagjainak árbevételével.
7. A programjavaslat megvalósításra nem érdemes, ha értéke nem éri el a 60 pontot, vagy ha a 3. pont bármely szempontja szerint nem kapta meg az adható pontok 50%-át.
8. Azonos pontszám esetén azt a programot kell előnyben részesíteni, amelyet mikro-, kis- vagy középvállalkozás nyújtott be.