A Kormány - figyelemmel a Magyarország Nemzeti Biztonsági Stratégiájáról szóló 1035/2012. (II. 21.) Korm. határozatban foglaltakra - a terrorcselekmények megelőzése, a terrorizmus elleni fellépés, valamint annak felszámolása, illetve a terrorizmus elleni küzdelemre való felkészülés általános feladatainak egységes végrehajtása érdekében a következő határozatot hozza:
1. * E határozat hatálya kiterjed
a) a Belügyminisztérium (a továbbiakban: BM) terrorizmus elleni fellépésben érintett hivatali szerveire,
b) az Alkotmányvédelmi Hivatalra,
c) a Nemzetbiztonsági Szakszolgálatra,
d) az Információs Hivatalra,
e) a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálatra,
f) a Terrorelhárítási Központra (a továbbiakban: TEK),
g) az Országos Rendőr-főkapitányságra,
h) a Nemzeti Védelmi Szolgálatra,
i) a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságra,
j) a Nemzeti Adó- és Vámhivatalra,
k) a Nemzeti Információs Központra,
l) az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóságra,
m) a Védelmi Igazgatási Hivatalra,
n) a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnokságára,
o) az Országos Atomenergia Hivatalra, valamint
p) a 32. pontban meghatározott minisztériumokra.
2. A terrorfokozatok a terrorfenyegetettség jellemzőihez igazodóan elrendelhető különböző fokozatok (a továbbiakban: fokozatok), amelyek jelölése 1-4. számmal történik. A fokozatot a tényleges fenyegetettség mértékének megfelelően kell meghatározni azzal, hogy az 1-es fokozat jelenti a legmagasabb kockázatot.
3. * A belügyminiszter a Terrorellenes Koordinációs Bizottság (a továbbiakban: TKB) kezdeményezésére vagy saját hatáskörben jogosult a különböző fokozatok elrendelésére, módosítására vagy megszüntetésére a Védelmi Tanács egyetértésével.
4. * Ha rendkívüli sürgősségre tekintettel a különböző fokozatok elrendeléséről, módosításáról vagy megszüntetéséről haladéktalanul szükséges intézkedni, a Védelmi Tanács egyetértése a fokozatok elrendelését, módosítását vagy megszüntetését követően is beszerezhető.
5. * A Védelmi Tanács egyet nem értése esetén javaslatot tesz a belügyminiszternek a fokozat módosítására, megszüntetésére vagy a fokozat megszüntetése esetén a fokozat ismételt elrendelésére.
6. A belügyminiszter az 5. pontban meghatározott javaslattól - alapos okkal - eltérő döntést is hozhat, a fokozatok elrendelése, módosítása vagy megszüntetése tárgyában nem utasítható.
7. A belügyminiszter a tényleges fenyegetettség mértékének megfelelő fokozatot Magyarország egész területére vonatkozóan vagy egy meghatározott területrészének megjelölésével rendeli el.
8. 4-es (alacsony) fokozat rendelhető el, ha az ellenőrzött vagy részben ellenőrzött információk alapján az Európai Unió, illetve az Észak-atlanti Szerződés Szervezetének (a továbbiakban: NATO) tagállamában terrorcselekmény elkövetésének veszélye áll fenn, a cselekmények természete, kiterjedése, valamint hatásai előre nem határozhatók meg és Magyarországnak nemzetközi vagy szövetségesi közreműködési kötelezettsége áll fenn a veszély elhárításában, illetve kezelésében. A fokozatot mindaddig fenn kell tartani, amíg Magyarország közreműködési kötelezettsége a veszély elhárításában fennáll, illetve terrorveszélyeztetettsége - nagy valószínűséggel - nem zárható ki.
9. 3-as (közepes) fokozat rendelhető el, ha az ellenőrzött vagy részben ellenőrzött információk a fenyegetettség szintjének növekedésére utalnak vagy az Európai Unió, illetve a NATO tagállamában, vagy a szomszédos államok valamelyikében terrorcselekményt követtek el, amelynek hatásaként Magyarország fenyegetettségének növekedése valószínűsíthető, de magasabb fokozat bevezetése nem indokolt. A fokozatot mindaddig fenn kell tartani, amíg Magyarország veszélyeztetettsége - nagy valószínűséggel - nem zárható ki.
10. 2-es (magas) fokozat rendelhető el, ha az ellenőrzött vagy részben ellenőrzött információk Magyarország konkrét veszélyeztetettségére utalnak vagy Magyarországot fenyegető terrorcselekmény közvetlen bekövetkezésére utaló, konkrét információk állnak rendelkezésre. A fokozatot a fenyegetettségi szint fennállásáig, illetve mindaddig fenn kell tartani, amíg az ellenőrzött információk nem utalnak a fenyegetettség szintjének csökkenésére, illetve megszűnésére.
11. 1-es (kritikus) fokozat rendelhető el, ha Magyarország területén vagy Magyarország területére is kiható, súlyos következményekkel járó terrorcselekményt követtek el vagy Magyarország területén olyan súlyos következményekkel járó egyéb esemény történik, amelynél felmerülhet a terrorizmussal való összefüggés. A fokozatot a következmények felszámolásáig, az elkövetők felderítésére, elfogására és további terrorcselekmények megakadályozására kidolgozott intézkedések bevezetéséig, illetve mindaddig fenn kell tartani, amíg az elkövetők felderítése és elfogása, valamint további terrorcselekmények elhárítása érdekében a bevezetett intézkedések végrehajtása szükséges.
12. Bármely fokozat bevezetésekor - szükség szerint - az azt megelőző fokozat rendszabályai is végrehajthatók.
13. * A TKB a Védelmi Tanácsnak a terrorveszéllyel, illetve terrorfenyegetettséggel kapcsolatos kormányzati feladatok koordinálásának hatékony teljesítése érdekében működik. A TKB e kormányhatározatban meghatározottak szerint biztosítja a Védelmi Tanács feladatellátását.
14. A TKB elnöke a TEK főigazgatója.
15. * A TKB állandó tagjai az 1. pont b)-m) alpontjában meghatározott szervek vezető beosztású képviselői. A TKB elnöke eseti jelleggel más állami szervek vezető beosztású képviselőit is meghívhatja a TKB ülésére. A TKB tagjai tevékenységükért díjazásban nem részesülnek.
16. A TKB működésével kapcsolatos részletes eljárási szabályokat a TKB ügyrendje tartalmazza. A TKB ügyrendjét a belügyminiszter jóváhagyásával a TKB állapítja meg.
17. A TKB logisztikai bázisát a TEK biztosítja.
18. A TKB a terrorveszéllyel, illetve a terrorfenyegetettséggel kapcsolatos elemző-értékelő tevékenysége hatékonyságának biztosítása, illetve a hírközlési és informatikai rendszerének működésképtelensége vagy hatékonyságának javítása érdekében a BM bázisán létrehozott Nemzeti Helyzetértékelő Központban is végezheti tevékenységét.
19. A TKB feladata a rendvédelmi szervek által műveleti, valamint partnerszolgálati együttműködés keretében szerzett, a terrorizmusra és terrorcselekményekre - ideértve az Alaptörvényben rögzített jogállami berendezkedést, annak alapintézményeit és alapértékeit támadó és veszélyeztető hazai és külföldi tevékenységet - vonatkozó információk cseréjével, összegzésével, értékelésével, illetve válsághelyzetben a felderítő, műveleti intézkedések összehangolásával és a szükségesnek ítélt hatósági intézkedések kezdeményezésével kapcsolatos koordinációs tevékenység ellátása.
20. A TKB a 19. pontban meghatározott feladatainak ellátása érdekében együttműködik az 1. pontban meghatározott szervekkel.
21. Ha a TKB a rendelkezésére álló adatok, információk alapján a 19. pontban meghatározott feladatellátása során megállapítja, hogy az 1. pontban meghatározott valamelyik szerv intézkedése szükséges, a TKB kezdeményezi a szervet irányító, felügyelő vagy vezető miniszternél az intézkedés előírását.
22. * Ha a késedelem jelentős nemzetbiztonsági sérelemmel járhat, a TKB közvetlenül kezdeményezheti az 1. pontban meghatározott valamelyik szerv intézkedését, a szervet irányító, felügyelő vagy vezető miniszter egyidejű értesítése mellett.
23. * A TKB Magyarország terrorfenyegetettségéről, a hozzá eljuttatott információkról és az annak alapján megtett intézkedésekről a belügyminiszter útján tájékoztatja a Védelmi Tanácsot.
24. * A TKB szükség szerint, de legalább félévente beszámol a tevékenységéről, az érintett szervekkel történő együttműködésről a Védelmi Tanácsnak, amelyet a belügyminiszter útján terjeszt fel.
25. A belügyminiszter által elrendelt fokozatok bevezetésével egyidejűleg a TKB elnöke intézkedik a TKB aktivizálásáról, illetve - ha indokolt - a TKB működési folyamatosságának a fenntartásáról.
26. * Az elrendelt fokozatokkal kapcsolatban végrehajtandó feladatokról, intézkedésekről a Védelmi Tanács - a TKB javaslata és az egyedi intézkedési tervek alapján - központi intézkedési tervet (a továbbiakban: központi intézkedési terv) készít.
27. A központi intézkedési terv tartalmazza:
a) a vélelmezett eseményeket, illetve azoknak a közrendre és közbiztonságra gyakorolt hatását;
b) az érintett szervek által végrehajtandó feladatokat, intézkedéseket, azok konkrét felelőseinek megjelölésével;
c) a feladat-végrehajtásban részt vevő erőket, eszközöket és módszereket;
d) a végrehajtandó feladatok, intézkedések határidejét;
e) az irányítás, együttműködés rendjét.
28. * A TKB a bekövetkezett terrorcselekményekről - a BM Rendészeti Információs Iroda bevonásával - az ügyrendjében meghatározottak szerint összefoglaló-értékelő-elemző jelentést készít, amelyet a belügyminiszter útján terjeszt fel a Védelmi Tanácsnak.
29. A jelentés tartalmazza:
a) a bekövetkezett eseményeket, illetve azok következményeit és azok elemzését,
b) az érintett szervek által végrehajtott feladatokat, intézkedéseket és azok értékelését,
c) a feladat-végrehajtásban részt vevő erőket, eszközöket és módszereket, illetve a bevonható tartalékokat,
d) a végrehajtott intézkedések hatását.
30. A belügyminiszter az egyes fokozatok vonatkozásában a központi intézkedési tervben megfogalmazott intézkedésektől eltérő intézkedéseket is bevezethet.
31. A TEK az elrendelt, módosított vagy megszüntetett fokozatról a fokozat számának és illetékességi területének megjelölésével a TEK által működtetett BM ügyelet (a továbbiakban: BM ügyelet) útján értesti a TKB állandó tagjait.
32. * A BM ügyelet az elrendelt, módosított vagy megszüntetett fokozatról a fokozat számának és illetékességi területének megjelölésével soron kívül tájékoztatja
a) a kormányügyeleti rendszer létrehozásáról szóló 1324/2011. (IX. 22.) Korm. határozat (a továbbiakban: Korm. határozat) alapján a tájékoztatási körébe tartozó vezetőket,
b) a jelentési rendszerbe tartozó minisztériumokat a biztonsági ügyeleteik útján,
c) a belügyminiszter irányítása alá tartozó szerveket,
d) * a belügyminiszter irányítása alá nem tartozó, a Korm. határozat hatálya alá tartozó szerveket,
e) * az Országos Atomenergia Hivatalt, valamint
f) * a Védelmi Igazgatási Hivatalt.
33. A BM ügyelet haladéktalanul megkezdi a TKB állandó tagjainak értesítését, valamint a Korm. határozat hatálya alá tartozó szervek vezetőinek tájékoztatását, amely szervek a fokozat elrendelését, módosítását vagy megszüntetését követően soron kívül intézkednek az elrendelt feladatok végrehajtásáról.
34. A terrorcselekmény elkövetésére vonatkozó információkat a BM ügyelet a Belügyminisztérium és a belügyminiszter irányítása alá tartozó szervek ügyeleti szolgálatai által teljesítendő tájékoztatási kötelezettség rendjéről, valamint a kormányügyelet működéséről szóló utasításban foglaltak szerint továbbítja.
35. Az elrendelt, módosított vagy megszüntetett fokozatokról a lakosságot a belügyminiszter tájékoztatja a TEK útján.
36. A TEK főigazgatója Lakossági Tájékoztatási Tervet készít a TKB véleményének kikérését követően a BM bevonásával.
A Lakossági Tájékoztatási Terv meghatározza
a) a tájékoztatás tartalmát,
b) az érintett lakosság körét,
c) a tájékoztatás határidejét,
d) a tájékoztatás eszközeit, illetve módját.
37. * A fokozatokhoz rendelt feladatok végrehajtását az 1. pont b)-o) alpontjában meghatározott szervek fokozatonként külön tervezik meg (a továbbiakban: egyedi intézkedési terv) a Védelmi Tanács által meghatározott követelményrendszer alapján.
38. Az egyedi intézkedési tervnek biztosítani kell bármely fokozat elrendelésétől számított legrövidebb időn belül az adott fokozatban előírt feladatok végrehajtásához, a rendszer folyamatos működésének fenntartásához szükséges feltételeket.
39. * Az egyedi intézkedési tervet az 1. pont b)-o) alpontjában meghatározott szervek vezetői hagyják jóvá.
40. * A jóváhagyott egyedi intézkedési terveket minden év január 30-ig, az egyes fokozatok elrendelése esetén pedig a fokozatokra az egyedi intézkedési tervben meghatározott időpontig kell a Védelmi Tanács által meghatározott tartalom szerint aktualizálni és pontosítani.
41. * Az egyedi intézkedési terv alapján a TKB összeállítja a központi intézkedési tervre vonatkozó javaslatát, és döntésre felterjeszti a Védelmi Tanács részére.
42. * A fokozatokkal kapcsolatban végrehajtandó intézkedéseket az 1. pont b)-n) alpontjában meghatározott szervek vezetői határozzák meg a központi intézkedési terv figyelembevételével.
43. * A Kormány felhívja a Kormány tagjait, valamint az irányítása vagy felügyelete alá tartozó állami szerveket, továbbá felkéri az egyéb állami szerveket, hogy működjenek együtt a Védelmi Tanáccsal és a TKB-val, különösen a terrorfenyegetettségre, valamint terrorveszélyeztetettségre, illetve a bekövetkezett terrorcselekményre vonatkozó információknak a TKB feladat- és hatáskörrel rendelkező tagja számára történő megküldésével.
44. A Kormány felkéri az Országgyűlés elnökét, hogy az Országgyűlési Őrség feladatait és intézkedéseit e határozat figyelembevételével állapítsa meg.
45. * A terrorizmus elleni küzdelem feladatainak egységes végrehajtási rendjéről szóló 1824/2015. (XI. 19.) Korm. határozat módosításáról szóló 1075/2020. (III. 5.) Korm. határozat hatálybalépését követő 90 napon belül az 1. pont n) alpontjában meghatározott szerv elkészíti és a TKB részére megküldi a 37. pont szerinti egyedi intézkedési tervet.
46-48. *
49. Ez a határozat a közzétételét követő napon lép hatályba.
50. *