18112285-1-41
Összefogás a Budapesti Lakástalanokért és Hajléktalan Emberekért Közalapítvány
Budapest 1134 Dózsa György út 152.
2005 ÉV
adatok E Ft-ban | ||||||
Sor- szám | A tétel megnevezése | Előző év | Előző év(ek) helyesbí- tései | Tárgyév | ||
a | b | c | d | e | ||
1 | A. | Befektetett eszközök | 0 | 0 | 0 | |
2 | I. | IMMATERIÁLIS JAVAK | ||||
3 | II. | TÁRGYI ESZKÖZÖK | ||||
4 | III. | BEFEKTETETT PÉNZÜGYI ESZKÖZÖK | ||||
5 | B. | Forgóeszközök | 77 010 | 0 | 146 348 | |
6 | I. | KÉSZLETEK | ||||
7 | II. | KÖVETELÉSEK | 16 | |||
9 | III. | ÉRTÉKPAPÍROK | ||||
10 | IV. | PÉNZESZKÖZÖK | 76 994 | 146 348 | ||
11 | C. | Aktív időbeli elhatárolások | 114 | |||
12 | ESZKÖZÖK ÖSSZESEN | 77 010 | 0 | 146 462 | ||
13 | D. | Saját tőke | 26 000 | 0 | 23 352 | |
14 | I. | INDULÓ TŐKE | 26 000 | 26 000 | ||
15 | II. | TŐKEVÁLTOZÁS | ||||
16 | III. | LEKÖTÖTT TARTALÉK | ||||
17 | IV. | ÉRTÉKELÉSI TARTALÉK | ||||
18 | V. | TÁRGYÉVI EREDMÉNY ALAPTEVÉKENYSÉGBŐL, KÖZHASZNÚ TEVÉKENYSÉGBŐL | - 2 648 | |||
19 | VI. | TÁRGYÉVI EREDMÉNY VÁLLALKOZÁSI TEVÉKENYSÉGBŐL | ||||
20 | E. | Céltartalékok | ||||
21 | F. | Kötelezettségek | 150 | 0 | 274 | |
22 | I. | HÁTRASOROLT KÖTELEZETTSÉGEK | ||||
23 | II. | HOSSZÚ LEJÁRATÚ KÖTELEZETTSÉGEK | ||||
24 | III. | RÖVID LEJÁRATÚ KÖTELEZETTSÉGEK | 150 | 274 | ||
25 | G. | Passzív időbeli elhatárolások | 50 860 | 122 836 | ||
26 | FORRÁSOK ÖSSZESEN | 77 010 | 0 | 146 462 | ||
Budapest, 2006 május 04. | ||||||
az alapítvány, a közalapítvány vezetője (képviselője) | ||||||
P. H. |
ÖSSZEFOGÁS
a Budapesti Lakástalanokért és Hajléktalan Emberekért Közalapítvány
Tárgy: Közhasznú jelentés a Közalapítvány 2005. évi működéséről
Tisztelt Kuratórium!
Helyben
A közhasznú jelentéskészítési kötelezettséget a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény írja elő. A hivatkozott jogszabály alapján a Közalapítványnak az éves beszámoló jóváhagyásával egyidejűleg közhasznú jelentést is kötelező készíteni, amelynek elfogadása a Kuratórium hatáskörébe tartozik.
A közhasznú jelentésnek tartalmaznia kell: a számviteli beszámolót, a költségvetési támogatás felhasználását, a vagyon felhasználásával kapcsolatos kimutatást, a cél szerinti juttatások kimutatását, a központi költségvetési szervtől, az elkülönített állami pénzalapból a helyi önkormányzattól kapott támogatás mértékét, a vezető tisztségviselőknek juttatott támogatások értékét, illetve összegét, végül a közhasznú tevékenységről szóló rövid beszámolót.
A közhasznú jelentés melléklete az auditált beszámoló.
A fentiek figyelembevételével az alábbiakban ismertetjük az adatokat. Kijelentjük, hogy a vezető tisztségviselőknek támogatásokat nem juttattunk.
A Magyar Köztársaság Kormánya és Budapest Főváros Önkormányzata a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 74/G. §-nak (1) bekezdése alapján, közfeladat ellátásának folyamatos biztosítása céljából határozatlan időtartamra hozta létre az Összefogás a Budapesti Lakástalanokért és Hajléktalan Emberekért Közalapítványt.
A Közalapítványt a Fővárosi Bíróság 12.Pk.61.267/2003/2. számú, 2004. január 7-én jogerőre emelkedett végzésével 9.075. sorszám alatt vette nyilvántartásba, és 2004. január 7-től kezdődő időponttal kiemelkedően közhasznú szervezetté minősítette.
A Fővárosi Bíróság 12.Pk.61.267/2003/5. számú, 2006. március 1-jén kelt végzésével az alapító okirat módosítását tudomásul vette. A 2005. évi működést a módosítások nem érintik.
A Közalapítvány a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény (a továbbiakban: Khtv.) 5. §-ban megjelölt kiemelkedően közhasznú tevékenységet folytató szervezet, mivel a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8. §-ának (1) és (4) bekezdésében, továbbá a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 56. §-ának (1) bekezdésében, 57. §-ának (1)-(2) bekezdésében, 65/E. §-ában, 67. §-ában, 74/A. §-ában, 78. §-ában, 84. §-ában, valamint 88. §-ának (1)-(2) bekezdésében meghatározott közfeladatot látja el.
A Közalapítvány a Khtv. 26. §-a c) pontjában meghatározott közhasznú tevékenységek közül az alábbiakat folytatja:
- szociális tevékenység (2. alpont),
- hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlőségének elősegítése (11. alpont).
A Közalapítvány célja a fővárosban élő lakástalan és hajléktalan emberek szociális helyzetének javítása.
A Közalapítvány a fenti cél elérése érdekében az alábbi feladatokat látja el:
a) a hajléktalan emberek téli speciális ellátásának összehangolt működtetése, továbbfejlesztése, kiegészítő finanszírozása,
b) a hajléktalan emberek által igénybe vett szociális intézményhálózat fejlesztése, támogatása,
c) a hajléktalan emberek ellátását támogató önsegítő és professzionális közösségi kezdeményezések támogatása,
d) lakhatás megtartása, hajléktalanságból kijutási rendszerek, lakhatási modell-kísérletek támogatása,
e) a hajléktalanok részére szociális szolgáltatásokat szervezők, az e területen dolgozó szakemberek és laikusok szerveződéseinek és továbbképzésének a támogatása,
f) kutatás, helyzetértékelés, felmérések készíttetése,
g) a magán, a társadalmi és egyházi, valamint az önkormányzati és állami, minisztériumi kezdeményezések, erőforrások összekapcsolása,
h) pályázatok kiírása, lebonyolítása, a pályázattal megvalósított programok, szolgáltatások hatásának és eredményeinek ellenőrzése, értékelése.
3) A Közalapítvány induló vagyona 26 millió, azaz huszonhatmillió forint, melyet az Alapítók az alábbiak szerint biztosítottak:
Magyar Köztársaság Kormánya 13 millió forint,
Fővárosi Önkormányzat 13 millió forint.
A Magyar Államkincstárnál 2004. február 13 óta érvényben van a 10032000-00287508-00000000 pénzforgalmi számla.
A Közalapítvány a működés biztonsága érdekében az induló vagyonból 5 millió, azaz ötmillió forintot törzsvagyonként elkülönítetten kezel, amely a Közalapítvány működéséhez nem használható fel.
A Közalapítvány Kuratóriuma (a továbbiakban: Kuratórium) 2005-ben hat alkalommal tartott ülést (II. 10., III. 9., V. 24., VIII. 15., XI. 22., és végül XII. 22.), az ülések határozatképesek voltak, a Kuratórium a napirendeket megtárgyalta és az előterjesztéseknek megfelelően a döntéseket meghozta.
A Közalapítvány működését biztosító alapítói források:
1. Az ICsSzEM-mel, az egyik alapítóval 2005. május 23-án Támogatási szerződést kötött a Közalapítvány, amelyben 131 400 000 Ft támogatási összeget biztosított az alapító a szerződésben meghatározott feltételek mellett. A szerződés szerint 14 400 000 Ft biztosítható speciális foglalkoztatási programra, és 117 000 000 Ft hajléktalan emberek lakhatási programjának megoldására.
2. Az ICSSZEM-mel 2005. május 23-án Támogatási szerződést kötött a Közalapítvány, amelyben 107 830 000 Ft támogatási összeget biztosított az alapító az alapító okiratban lévő feladatok megvalósítására.
3. A Fővárosi Közgyűlés, a másik alapító a 2005. évi 12/2005. (III. 11.) Főv. Kgy. rendeletében a 8322 címkódon 40 000 000 Ft támogatási összeget hagyott jóvá a Közalapítvány részére, amelynek alapján a Közalapítvánnyal a szerződés 2005. március 29-én létrejött.
Az alábbiakban ismertetjük a Kuratórium alapító okirat szerinti szakmai működését, közhasznú tevékenységét:
A Kuratórium 2005. augusztus 15-i ülésén döntött a 2005. évi részletes pénzügyi tervének a jóváhagyásáról.
A Kuratórium a pályázatok kiírásánál figyelembe vette a 6%-os működési költségeket, ezért nem a teljes támogatási összeget írta ki pályázatra, a pénzügyi tervnek megfelelően.
A Kuratórium 2005. február 10-i ülésén döntött a foglalkoztatási és a speciális utcai ellátást szolgáló pályázatok kiírásáról:
2004-ről áthúzódó foglalkoztatási szakmai program:
Az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium 2004. decemberében támogatási szerződés tervezetet küldött 14 000 000 Ft összegre, „Hajléktalan emberek - különös tekintettel az alkalmi munkavállalói könyvvel történő - foglalkoztatásának támogatása céljára.
A szerződés a Közalapítvánnyal létrejött. Ez utóbbi összeg felhasználása még nem történt meg, a Kuratórium a 2005. február 10-i ülésén írta ki pályázatot, amelyre nem jelentkeztek pályázók. Ezért a 2004. évi összeg felhasználása minisztériumi biztos engedélye alapján 2006. VI. 30-ig fog megtörténni.
A Közalapítvány a Hajléktalanokért Közalapítvány megbízásából pályázatot hirdetett a Budapesten és Pest megyében élő hajléktalan személyek ellátását segítő speciális utcai szociális szolgáltatás működtetésére szolgálati személygépkocsik tulajdonba adására.
A pályázat célja volt:
A Kormány 1107/2004. (X. 26.) Korm. határozatának 4. a) pontja szerint, a hajléktalan embereket segítő téli krízisellátások bővítése érdekében, a speciális utcai szociális szolgáltatás országos rendszere kialakításának támogatása. Ennek érdekében, jelen pályázat útján, Budapesten és Pest megyében 4 db Renault Kangoo személygépkocsi utcai szociális szolgálatot működtető intézmény tulajdonába került.
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat, a Menhely Alapítvány és a Keresztény Advent Közösség (Támogatottak) részére 1-1-1 db új Renault Kangoo Expression 1.5 dCi 65 LE típusú személygépkocsi tulajdonjoga lett pályázat útján biztosítva, amely az alábbi feladat megvalósítására használható fel:
A személygépkocsi tulajdonba adásától számított 3 éven át, évente november 1. és március 31. között, Budapest és Pest megye területén közterületen tartózkodó, krízishelyzetbe, életét, testi és mentális épségét veszélyeztető helyzetbe került hajléktalan emberhez a lehető legrövidebb időn belül utcai szociális munkások érkezzenek, akik segíteni tudnak a veszélyeztető helyzet megoldásában.
Támogatottak utcai szociális szolgálatának szolgálati autójaként, az utcai szociális szolgálat ellátási területén egész évben maradéktalanul segíti az utcai szociális munkát.
A negyedik gépkocsi tulajdonba adását a Hajléktalanokért Alapítvány meghívásos pályázat útján biztosította.
A Kuratórium 2005. március 9. és május 24-i ülésein kiírta a 2005. évi lakhatási pályázatát.
A Pályázat célja:
A Kormány 1107/2004. (X. 26.) Korm. határozatának 1. pontja szerint, az önellátásra képes, de lakhatással nem rendelkező vagy átmeneti intézményben élő hajléktalan emberek pályázat útján történő támogatása.
A Pályázaton részt vehettek:
A Támogatott Lakhatási Programban való részvételre azon Budapest vagy Pest megye területén működő hajléktalanellátó szervezetek pályázhatnak, amelyek vállalják a Beilleszkedési támogatás nyújtásának és ellenőrizhető elszámolásának e pályázatban lévő feltételeit:
A Pályázat céljára rendelkezésre álló teljes forrás: 110 millió forint volt.
A Kuratórium 2005. augusztus 15-i ülésén elbírálta a beérkezett pályázatokat. Összesen 100 948 000 Ft-ot osztott szét a pályázók között, így megmaradt 9 000 052 Ft.
E program keretében 464 fő részére sikerült biztosítani a lakhatási támogatás nyújtását, albérletben, munkásszállón, önkormányzati lakásban történő lakhatáshoz. A benyújtott pályázatok csaknem teljességben elfogadásra kerültek, kivételt jelentett, ha nem volt megfelelő a szakmai program. A belső szabályzatot a támogatások nyújtásához minden esetben megkövetelte a Kuratórium a pályázó szervezetektől.
A maradványösszegre a Kuratórium 41/2005. (VIII. 15.) Köz. A. határozata alapján ismételt pályázat kiírására került sor, amelynek elbírálási határideje 2006. II. 15. volt.
A kuratórium 2005. május 24-i ülésén döntött a 2005. évi pályázatok kiírásáról, az alábbi programokra írt ki pályázatot:
1. Étkeztetés nappali melegedőben, éjjeli menedékhelyen
2. Nappali melegedő hétvégi nyitva tartása
3. Hajléktalan emberek egészségügyi ellátásának támogatása
4. Regionális diszpécserszolgálati feladatok ellátása
5. Kiegészítő programok támogatása
6. A téli ellátást kiegészítő programok
7. Intézményi beruházások támogatása
A pályázatokra rendelkezésre álló teljes összeg 142 M Ft volt, amelyből maximum 40 M Ft beruházásra, felújításra, korszerűsítésre, átalakításra pályázható. Az ICsSzEM ebből az összegből 102 M Ft, a Fővárosi Önkormányzat pedig 40 M Ft támogatást nyújtott.
A pályázati programok támogatása a Kuratórium 2005. augusztus 15-i ülésén az alábbiak szerint történt:
Programok | Működés | Beruházás | ||
1. Étkeztetés | 19 099 000 | 0 | ||
2. Hétvégi | 14 922 000 | 0 | ||
3. Eü. | 17 021 000 | 0 | ||
4. Diszpi. | 15 000 000 | 0 | ||
5. Kiegészítő | 32 131 000 | 4 588 000 | ||
6. Téli kiegészítő | 12 366 000 | 0 | ||
7. Beruházás | 0 | 24 873 000 | rendelkezésre áll | |
összesen | 110 539 000 | 29 461 000 | 140 000 000 |
A pályázatok beadását, illetve az azokban kijelölt pályázati célokat befolyásolta az, hogy az új jogszabályi rendelkezések az alábbiakat tartalmazzák:
- Ingatlan vagy ingó dolog vásárlásánál 3 millió forintot meghaladó támogatás esetén jelzálogjogot kell alapítani, a használati, működtetési kötelezettség lejártáig. A költségek a pályázót terhelik,
- A támogatással megvásárolt, létrehozott vagy felújított vagyon nem idegeníthető el csak a minisztérium jóváhagyásával, és működtetési kötelezettség van az alábbiak szerint:
két év, ha a támogatás összege nem éri az 1 millió forintot,
három év, ha a támogatás összege eléri az 1 millió forintot, de nem haladja meg az 5 millió forintot,
öt év, ha a támogatás összege eléri az 5 millió forintot, de nem haladja meg a 15 millió forintot,
tíz év, ha a támogatás összege 15 millió forint, vagy azt meghaladó összeg.
E rendelkezéseknek tudható be részben, hogy a beruházás jellegű pályázatok kisebb számban érkeztek, mint a működési jellegű pályázatok. Másrészben, pedig annak, hogy a pályázók saját forrásai a beruházáshoz nem elegendőek, valamint a működtetésnél jelentkező igények megelőzik az építési, felújítási munkálatokra az igényt.
A pályázatok elbírálása után, megállapítható az is, hogy több olyan pályázat érkezett a Közalapítványhoz, amely forráshiány miatt lett elutasítva. Így több olyan pályázatot nem tudott támogatni a Kuratórium forráshiány miatt, amelynek keretében hajléktalanoknak éjjeli menedékhelyen akartak biztosítani étkeztetést, Budapesten, Érden, Vácott, Cegléden. Ezen kívül nappali melegedők hétvégi nyitva tartását, téli időszakban krízis lábadozó támogatását, nappali melegedőben a hajléktalanok gyógyszerrel való ellátását célul kitűző pályázatokat. A felsorolással, amely nem teljes körű, fel akarjuk hívni a figyelmet a hajléktalanellátásban jelentkező forráshiány miatt megoldatlan, de igényelt és alapvető szolgáltatásokra.
Ide tartoznak továbbá a forráshiány miatt elmaradt felújítások is, amelyek szükségesek lennének az épületek (szállók, melegedők) használható állapotának megőrzéshez.
A Kuratórium ezen ülésén döntött a 2005. évi foglalkoztatási pályázat kiírásáról is, az alábbiak szerint:
A Kormány 1107/2004. (X. 26.) Korm. határozatának megfelelően a Közalapítvány az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium megbízásából pályázatot írt ki a hajléktalan személyek foglalkoztatásának megszervezésére, foglalkozási rehabilitációjuk segítésére.
A pályázat célja az, hogy a hajléktalan személyek különösen alkalmi munkavállalói könyvvel történő foglalkoztatásának, illetve a „hajléktalan” újságok árusításának támogatásával, a munka világába való visszavezetésükkel, illetve munkavégzésük legalizálásával elősegítsük önellátásukat. A tágabb cél az, hogy a rehabilitációs munka, a szociális segítő tevékenység eredményeképpen minél több hajléktalan kerüljön be (vissza) a munka világába, integrált foglalkoztatásuk révén a társadalom vérkeringésébe.
A pályázat keretösszege: 13 600 ezer forint.
A Kuratórium 2005. augusztus 15-i ülésén elbírálta a beérkezett pályázatokat amelyre összesen két pályázat érkezett a kiírt összeget el nem érő igénnyel. Így a Kuratórium összesen 12 158 000 Ft-ot osztott ki az ismertetett célra. A maradványösszeg 1 442 000 Ft. felhasználását kezdeményeztük, amelynek pályázatra történő kiírása a miniszteri biztos engedélye alapján 2006-ban kerül sor.
A Kuratórium 2005. november 22-i ülésén, 49/2005. (XI. 22.) Szoc. Köz. A. határozatával úgy döntött, hogy a Közalapítvány működési költsége terhére a hajléktalan személyek utcai ellátását végző krízisautó működési költségeinek támogatására pályázatot ír ki 3 000 000 Ft összegre. A pályázati kiírásra összesen két pályázó jelentkezett, amelyek közül a Baptista Szeretetszolgálat Alapítvány nyerte el az összeget Budapest teljes területén működtetett krízis autó működtetési költségeihez. A másik pályázó programja nem felelt meg a pályázatban foglalt feltételeknek.
A Kuratórium 2005. december 22-i ülésén elfogadta a Közalapítványhoz érkezett, illetve érkező pályázatok monitorozására vonatkozó szabályzatot. A szabályzatban foglaltak betartása biztosítja a közpénzek nyomon követését, és garanciát jelent a Kuratórium részére is arra, hogy meg tudja ítélni a döntéseinek a következményeit, eredményeit. E rendszer működtetésére csak 2006-ban tud sor kerülni, a 2006. évi pénzügyi terv elfogadását követően.
Mint ismeretes a Kuratórium köteles minden év február 28-áig a Közalapítvány előző évi működéséről, június 30-áig pedig vagyoni helyzetéről és gazdálkodásának legfontosabb adatairól (a közhasznúsági jelentést mellékelve) írásban beszámolni az Alapítónak. A Közalapítvány beszámolási kötelezettségének eleget tett, a Felügyelő Bizottság által véleményezett beszámolót eljuttatta az alapítók részére. A mérleg jóváhagyását, auditálását követően a fentiek szerint előterjesztés készül a Fővárosi Közgyűlés 2006. júniusi ülésére.
Fentiek alapján javasoljuk a T. Kuratóriumnak, hogy a Közalapítvány 2005. évi közhasznú tevékenységéről szóló beszámolót fogadja el és hatalmazza fel a Kuratórium Elnökét és Képviselőjét, hogy azt terjesszék a Felügyelő Bizottság, majd az Alapítók elé.
Határozati javaslat:
A Kuratórium úgy dönt, felhatalmazza a Kuratórium Elnökét és a Közalapítvány Képviselőjét, hogy az Összefogás a Budapesti Lakástalanokért és Hajléktalan Emberekért Közalapítvány 2005. évi közhasznú tevékenységéről szóló elfogadott beszámolóját terjesszék a Felügyelő Bizottság elé véleményezés céljából, majd ezt követően az Alapítók elé 2006. június 30-ig.
Határidő: azonnal
Felelős: Ikvai-Szabó Imre, Kártyás Irén
Budapest, 2006. május 4.
Ikvai-Szabó Imre s. k.
Kuratórium Elnöke