1. A szervezet alapadatai
1. Elnevezés: TÁMASZ Alapítvány
2. Képviselő: Karikás György, Mészáros Izabella
3. Székhely: 1052 Budapest, Városház u. 9-11.
4. Levelezési cím: 1052 Budapest, Városház u. 9-11.
5. Adószám: 18002681-1-41
6. Közhasznúsági fokozat: kiemelkedően közhasznú szervezet
7. Nyilvántartásba vételi végzés száma, kelte: 8.Pk.64.677/2., 1991. 01. 16.
8. Közhasznúsági végzés száma, hatálya: 12.Pk.64.677/7., 2000. 05. 10.
9. A szervezet céljának rövid leírása: gyermekvédelmi gondoskodásban részesülő, illetve korábban gyermekvédelmi gondoskodásban részesült 18-30 év közötti fiatalok önálló életkezdésének elősegítése pénzbeli támogatás, életvezetési tanácsadás nyújtásával, önálló szálláshelyek fenntartásával.
2. Számviteli beszámoló
1 | 8 | 0 | 0 | 2 | 6 | 8 | 1 | 1 | 4 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
Statisztikai számjel vagy adószám |
Támasz Alapítvány | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
egyéb szervezet megnevezése | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
1052 Budapest, Városház u. 9-11. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
címe | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
„A közzétett adatokat könyvvizsgáló nem ellenőrizte!” | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | 8 | 0 | 0 | 2 | 6 | 8 | 1 | 1 | 4 | 1 | |||||||||||||||||||||||||
Statisztikai számjel vagy adószám | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az egyéb szervezet megnevezése: | Támasz Alapítvány | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az egyéb szervezet címe: | 1052 Budapest, Városház u. 9-11. |
adatok E Ft-ban | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sor- szám | A tétel megnevezése | Előző év | Előző év(ek) helyesbítése | Tárgyév | |||||||||||||||||||||||||||||||
a | b | c | d | e | |||||||||||||||||||||||||||||||
1 | A. Befektetett eszközök (2.-5. sorok) | 18 464 | - 18 408 | 44 | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | I. IMMATERIÁLIS JAVAK | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | II. TÁRGYI ESZKÖZÖK | 18 464 | - 18 408 | 44 | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | III. BEFEKTETETT PÉNZÜGYI ESZKÖZÖK | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | IV. BEFEKTETETT ESZKÖZÖK ÉRTÉKHELYESBÍTÉSE | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | B. Forgóeszközök (7.-10. sorok) | 47 365 | - 13 465 | 66 715 | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | I. KÉSZLETEK | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 | II. KÖVETELÉSEK | 47 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
9 | III. ÉRTÉKPAPÍROK | 40 233 | - 13 465 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
10 | IV. PÉNZESZKÖZÖK | 7 085 | 66 715 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
11 | C. Aktív időbeli elhatárolások | 0 | 82 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
12 | ESZKÖZÖK (AKTÍVÁK) ÖSSZESEN (1.+6.+11. sor) | 65 829 | - 31 873 | 66 841 | |||||||||||||||||||||||||||||||
13 | D. Saját tőke (14.-19. sorok) | 65 829 | - 31 873 | 33 199 | |||||||||||||||||||||||||||||||
14 | I. INDULÓ TŐKE / JEGYZETT TŐKE | 3 770 | 3 770 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
15 | II. TŐKEVÁLTOZÁS / EREDMÉNY | 24 545 | 30 186 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
16 | III. LEKÖTÖTT TARTALÉK | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
17 | IV. ÉRTÉKELÉSI TARTALÉK | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
18 | V. TÁRGYÉVI EREDMÉNY ALAPTEVÉKENYSÉGBŐL (KH. TEVÉKENYSÉGBŐL) | 37 514 | - 31 873 | - 757 | |||||||||||||||||||||||||||||||
19 | VI. TÁRGYÉVI EREDMÉNY VÁLLALKOZÁSI TEVÉKENYSÉGBŐL | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
20 | E. Céltartalékok | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
21 | F. Kötelezettségek (22.-23. sorok) | 0 | 0 | 56 | |||||||||||||||||||||||||||||||
22 | I. HOSSZÚ LEJÁRATÚ KÖTELEZETTSÉGEK | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
23 | II. RÖVID LEJÁRATÚ KÖTELEZETTSÉGEK | 56 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
24 | G. Passzív időbeli elhatárolások | 0 | 33 586 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
25 | FORRÁSOK (PASSZÍVÁK) ÖSSZESEN (13.+20.+21.+24. sor) | 65 829 | - 31 873 | 66 841 | |||||||||||||||||||||||||||||||
1 | 8 | 0 | 0 | 2 | 6 | 8 | 1 | 1 | 4 | 1 | |||||||||||||||||||||||||
Statisztikai számjel vagy adószám | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az egyéb szervezet megnevezése: | Támasz Alapítvány | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az egyéb szervezet címe: | 1052 Budapest, Városház u. 9-11. |
adatok E Ft-ban | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sor- szám | A tétel megnevezése | Előző év | Előző év(ek) helyesbítése | Tárgyév | |||||||||||||||||||||||||||||||
a | b | c | d | e | |||||||||||||||||||||||||||||||
1 | A. Összes közhasznú tevékenység bevétele (1. + 2. + 3. + 4. + 5.) | 43 142 | - 33 465 | 10 253 | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | 1. Közhasznú célú működésre kapott támogatás | 42 090 | 0 | 8 316 | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | a) alapítótól | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | b) központi költségvetéstől | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | c) helyi önkormányzattól | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | d) egyéb, ebből 1%......206........................ | 42 090 | 8 316 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | 2. Pályázati úton elnyert támogatás | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 | 3. Közhasznú tevékenységből származó bevétel | 252 | 442 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
9 | 4. Tagdíjból származó bevétel | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 | 5. Egyéb bevétel | 800 | - 33 465 | 1 495 | |||||||||||||||||||||||||||||||
11 | B. Vállalkozási tevékenység bevétele | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
12 | C. Összes bevétel (A + B) | 43 142 | - 33 465 | 10 253 | |||||||||||||||||||||||||||||||
13 | D. Közhasznú tevékenység ráfordításai (1. + 2. + 3. + 4. + 5. + 6.) | 5 628 | - 1 592 | 11 010 | |||||||||||||||||||||||||||||||
14 | 1. Anyagjellegű ráfordítások | 972 | 2 073 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
15 | 2. Személyi jellegű ráfordítások | 157 | 489 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
16 | 3. Értékcsökkenési leírás | 403 | - 1 592 | 12 | |||||||||||||||||||||||||||||||
17 | 4. Egyéb ráfordítások | 4 096 | 8 436 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
18 | 5. Pénzügyi műveletek ráfordításai | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
19 | 6. Rendkívüli ráfordítások | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
20 | E. Vállalkozási tevékenység ráfordításai (1. + 2. + 3. + 4. + 5. + 6.) | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||
21 | 1. Anyagjellegű ráfordítások | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
22 | 2. Személyi jellegű ráfordítások | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
23 | 3. Értékcsökkenési leírás | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
24 | 4. Egyéb ráfordítások | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
25 | 5. Pénzügyi műveletek ráfordításai | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
26 | 6. Rendkívüli ráfordítások | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | 8 | 0 | 0 | 2 | 6 | 8 | 1 | 1 | 4 | 1 | |||||||||||||||||||||||||
Statisztikai számjel vagy adószám | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az egyéb szervezet megnevezése: | Támasz Alapítvány | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az egyéb szervezet címe: | 1052 Budapest, Városház u. 9-11. |
adatok E Ft-ban | |||||
Sor- szám | A tétel megnevezése | Előző év | Előző év(ek) helyesbítése | Tárgyév | |
a | b | c | d | e | |
27 | F. Összes ráfordítás (D. + E.) | 5 628 | - 1 592 | 11 010 | |
28 | G. Adózás előtti eredménye (B.-E.) | 0 | 0 | 0 | |
29 | H. Adófizetési kötelezettség | 0 | |||
30 | I. Tárgyévi vállalkozási eredmény (G.-H.) | 0 | 0 | 0 | |
31 | J. Tárgyévi közhasznú eredmény (A.-D.) | 37 514 | - 31 873 | - 757 | |
32 | Tárgyévi eredmény (I. + J.) | 37 514 | - 31 873 | - 757 | |
TÁJÉKOZTATÓ ADATOK | |||||
33 | A. Személyi jellegű ráfordítások | 489 | |||
34 | 1. Bérköltség | ||||
35 | ebből: - megbízási díjak | ||||
36 | - tiszteletdíjak | ||||
37 | 2. Személyi jellegű egyéb kifizetések | 489 | |||
38 | 3. Bérjárulékok | ||||
39 | B. A szervezet által nyújtott támogatások | 8 436 | |||
40 | ebből: A Korm. rend. 16. § (5) bekezdése szerinti kötelezett- ségként elszámolt és továbbutalt, illetve átadott támogatás |
3. Kimutatás költségvetési támogatások felhasználásáról
A TÁMASZ Alapítvány a 2006. évben az alábbi költségvetési támogatásban részesült:
Költségvetési szerv | Támogatás összege | |
Budapest Főváros Önkormányzatának Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálata | 1 000 000 Ft |
A támogatás felhasználása: az Alapítvány a támogatást a lakásotthon fenntartásának költségeire fordította (közüzemi díjak, közös költség, lakóknak nyújtott egyszeri támogatások).
4. A vagyon felhasználásával kapcsolatos kimutatás
Támasz Alapítvány
Pénzügyi kimutatás
2006. 01. 01.-2006. 12. 31.
2006. 01. 01. Nyitó | Erste Bank | 56 777 Ft | |
Erste Pénzpiaci Alap | 26 768 140 Ft | ||
Lekötött betét | 7 074 789 Ft | ||
Nyitó összesen | 33 899 706 Ft | ||
Bevételek | |||
OTP támogatás (a felhasználás arányában) | 6 630 000 Ft | ||
TEGYESZ támogatás | 1 000 000 Ft | ||
Magyar Telekom támogatás | 450 000 Ft | ||
Támogatás magánszemélyektől | 30 000 Ft | ||
Lakáshasználati díjak | 442 000 Ft | ||
Szja 1% | 206 353 Ft | ||
Bankkamat | 211 723 Ft | ||
Befektetett pénzügyi eszközök kamata | 1 282 862 Ft | ||
Közhasznú bevételek összesen | 10 252 938 Ft | ||
Bevételek összesen | 10 252 938 Ft | ||
Működési költségek | |||
Közüzemi díjak | 445 976 Ft | ||
Közös költség | 640 361 Ft | ||
Nyomtatvány, irodaszer | 64 754 Ft | ||
Hirdetési díj | 24 480 Ft | ||
Postaköltség | 204 361 Ft | ||
Előfizetési díjak, szakkönyvek | 2 300 Ft | ||
Könyvelési díj | 424 800 Ft | ||
Egyéb szolgáltatások | 17 714 Ft | ||
Illetékek | 6 000 Ft | ||
Biztosítási díj | 77 963 Ft | ||
Bankköltség | 164 104 Ft | ||
Gépkocsi költségtérítés | 444 215 Ft | ||
Reprezentációs költség | 44 404 Ft | ||
Működési költségek összesen | 2 561 432 Ft | ||
Közhasznú kiadások | |||
Magánszemélyek támogatása (tanulmányi ösztöndíj) | 6 936 000 Ft | ||
Szociális intézménybe kerülés támogatása | 1 500 000 Ft | ||
Közhasznú kiadások összesen | 8 436 000 Ft | ||
Kiadások összesen | 10 997 432 Ft | ||
Kötelezettségek | |||
Szállító tartozások | 55 200 Ft | ||
Erste letéti számla egyenlege | 998 Ft | ||
2006-ban kapott SZJA 1% | 161 475 Ft | ||
Tárgyévet terhelő, 2007-ben számlázott költségek | 54 332 Ft | ||
OTP-támogatás fel nem használt része | 33 370 000 Ft | ||
Kötelezettségek összesen | 33 642 005 Ft | ||
Követelések | |||
2006-ra jutó, 2007-ben realizált lekötött betét kamat | 82 500 Ft | ||
Követelések összesen | 82 500 Ft | ||
Kötelezettségek - követelések | 33 559 505 Ft | ||
Nyitó | 33 899 706 Ft | ||
Bevételek | 10 252 938 Ft | ||
Kiadások | - 10 997 432 Ft | ||
Kötelezettségek | 33 559 505 Ft | ||
Záró | 66 714 717 Ft | ||
2006. 12. 31. Záró | |||
Erste Bank | 35 267 643 Ft | ||
Pénztár | 78 706 Ft | ||
Erste Pénzpiaci Alap | 26 368 368 Ft | ||
Lekötött betét | 5 000 000 Ft | ||
Záró összesen | 66 714 717 Ft |
5. Cél szerinti juttatások kimutatása
A TÁMASZ Alapítvány a 2006. évben az alábbi cél szerinti juttatásokat nyújtotta:
Tanulmányi ösztöndíjak (76 fő): | 6 660 000 Ft | |
Oktatási támogatás (1 fő): | 50 000 Ft | |
Támogatás szociális intézménybe kerüléshez (1 fő): | 1 500 000 Ft | |
Egyszeri támogatás súlyos életkezdési nehézségek megoldására (8 fő): | 226 000 Ft | |
Összesen: | 8 436 000 Ft |
6. A központi költségvetési szervtől, az elkülönített állami pénzalaptól, a helyi önkormányzattól, a települési önkormányzatok társulásától, az egészségbiztosítási önkormányzattól és mindezek szerveitől kapott támogatás mértékének kimutatása
A TÁMASZ Alapítvány a 2006. évben jelen jelentés 3. pontjában felsoroltakon kívül nem részesült támogatásban költségvetési szervtől, elkülönített állami pénzalaptól, a helyi önkormányzattól, kisebbségi települési önkormányzattól, a települési önkormányzatok társulásától, az egészségbiztosítási önkormányzattól és mindezek szerveitől.
7. A vezető tisztségviselőknek nyújtott juttatások értékének, illetve összegének kimutatása
A TÁMASZ Alapítvány a 2006. évben nem nyújtott sem pénzbeli, sem természetbeni juttatást vezető tisztségviselőinek.
8. A közhasznú tevékenység rövid tartalmi beszámolója
Az Alapítványról
A TÁMASZ Alapítvány olyan 18-30 év közötti fiatalok önálló életkezdését segíti elő, akik gyermekotthonokban vagy nevelőszülőknél élnek, illetve a gyermekvédelmi gondoskodás rendszeréből már kikerültek. Mindezek keretében segíti a fiatalok továbbtanulását és átképzését, folyamatos támogatást nyújt súlyos életkezdési nehézségek megoldására, valamint támogatja a fiatalok ideiglenes szálláshelyeinek fenntartását.
Az Alapítvány 1988-ban alakult, a Fővárosi Bíróság 1991. január 16-án vette nyilvántartásba, majd a 2000. év folyamán a Közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény alapján közhasznú szervezetté, 2005. évben kiemelkedően közhasznú szervezetté minősítette át.
Az Alapítvány létrejöttekor a Kuratórium tagjai úgy döntöttek, hogy a tevékenységi körön belül - pályázat útján - elsősorban a nappali tagozaton felsőfokú tanulmányokat folytató fiatalokat támogatja ösztöndíjjal.
Az Alapítvány 1992-től egy 5-8 férőhelyes lakásotthont tart fenn, ahol szintén a gyermekvédelmi gondoskodásból kikerült fiatal felnőttek tanulmányaik befejezéséig, illetve azt követően két évig tartózkodhatnak kedvezményes lakáshasználati díjfizetési kötelezettséggel. A lakásotthonba szintén pályázat útján lehet elhelyezést nyerni.
Mind ösztöndíjasaink, mind a lakásotthonban élő fiatalok részére igyekszünk igényeik szerint személyre szóló tanácsadást nyújtani, támogatottjaink jelentős részével a diplomájuk megszerzését követően is kapcsolatban maradunk.
Az Alapítvány eddig 438 fiatalt részesített támogatásban.
Közülük: 53 fő jelenleg is ösztöndíj-támogatásban részesül;
235 fő kapott diplomát vagy tett záróvizsgát támogatásunk segítségével;
96 fő átképzését segítettük elő;
54 fő idegennyelv-tanuláshoz kapott támogatást.
Az Alapítvány tevékenységét Budapest Főváros Önkormányzatának Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálatától évente rendszeresen kapott támogatásból, a pályázatokon elnyert pénzeszközökből, az egyéb támogatói adományokból, a személyi jövedelemadóból származó 1%-os részesedésből valamint a banki kamatokból biztosítja.
A 2006. év anyagi lehetőségei
A 2005-ös évben az Alapítvány bevételei megnövekedtek, így a lehetőségei tovább bővültek, és az ösztöndíj jellegű juttatások megemelésére, és azon kívül további két támogatási formára vált lehetőség, a fiatal felnőttek bentlakásos szociális intézménybe kerülésének és lakhatásának támogatására.
Az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium és az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Nyrt. között 2005. áprilisában létrejött megállapodás keretében az OTP Bank Nyrt. 2005., 2006. és 2007. években évente, minden év szeptember 1. napjáig 40 000 000 Ft összegű támogatást biztosít az ICSSZEM által megjelölt kiemelkedően közhasznú szervezet számára. A Minisztérium választása a TÁMASZ Alapítványra esett, és kétszer (2005ben és 2006-ban) 40 000 000 Ft-ot már a folyószámlánkra is utaltak.
Az OTP Bank Nyrt.-től kapott támogatásból az Alapítvány által eddig fő tevékenysége keretében nyújtott ösztöndíjtámogatáson kívül a 24. életévüket be nem töltött, a gyermekvédelmi gondoskodásban nagykorúvá vált:
1 tartósan beteg vagy fogyatékos fiatal felnőttek ellátását biztosító bentlakásos szociális intézményben fizetendő egyszeri hozzájárulás kifizetése teljesíthető;
2 fiatal felnőttek otthonteremtését elősegítő hitelintézeti kölcsön egy összegű törlesztése, lakásvásárlásuk, lakásfelújításuk, lakáskorszerűsítésük támogatása biztosítható.
Az Alapítvány 2006-ban a Magyar Telekom Nyrt.-től a lakásotthon internetes hálózatának kialakítása, és számítógéppel való felszerelése céljából támogatást kapott. Az adomány műszaki okok miatt egyelőre még nem került felhasználásra.
A 2006. ÉV TEVÉKENYSÉGE
A 2005/2006-os tanév II. félévében ösztöndíj-támogatásban részesültek
2005/2006-os tanév szeptemberétől 23 fő kezdte meg felsőfokú tanulmányait az Alapítvány támogatásával. 2005-ben nem került sor pályázat kiírására, hanem a korábban pályázó ösztöndíjasok támogatását folytattuk (21 fő), valamint méltányossági alapon 2 új fiatal ösztöndíjjal való támogatását fogadta el a Kuratórium. A 23 támogatott közül 2 fő 15 000 Ft, 21 fő 10 000 Ft összegű havi ösztöndíjban részesült. Az ösztöndíjak tanulmányi eredmények függvényében kerültek megállapításra úgy, hogy 3,51 átlag felett 10 000 Ft, 4,51 átlag felett 15 000 Ft ösztöndíj került átutalásra. 2005/2006-os tanévben tanulmányaikat megkezdők közül 21 fő folytatta a második félévben is tanulmányait, egy fiatalt indexének meghamisítása miatt felfüggesztettek tanulmányaiban, egy támogatott pedig nem jelentkezett, nem küldte be a félévet lezáró dokumentumait, a megadott címen, telefonszámon nem lehetett elérni. Korábbi tanév halasztása miatt azonban két új fiatal került be a támogatottak közé. A fent kifejtett tanulmányi átlag alapú differenciálás szerint 2 fő 15 000 Ft, 21 fő 10 000 Ft havi összegű ösztöndíjat kapott a második félévtől kezdődően. Egy fiatal méltányossági alapon 50 000 Ft egy összegű ösztöndíj jellegű támogatást kapott tanulmányai folytatásához a Kuratórium döntése szerint.
Mindezek alapján a 2006. év augusztusáig 1 680 000 Ft ösztöndíj-támogatás került kifizetésre.
A támogatottak közül 10 fő fejezte be tanulmányait, 10 fő a következő tanévre vonatkozóan is támogatást igényelt, 3 fiatal nem jelentkezett, nem lehetett elérni. A nem elérhető 3 fiatal, az első félévben szintén nem jelentkező 1 fiatal törlésre, illetve a közokirathamisítást elkövető támogatottunk kizárásra került az Alapítvány által támogatottak névsorából.
A 2007. év pályázatai
A Kuratórium a 2006. év támogatásairól az év második felében határozott. Mivel az Alapítvány az ösztöndíjat elnyert fiatalokat - pénzügyi lehetőségei szerint - tanulmányaik befejezéséig támogatja, ezért a teljes bevétel az évben nem került felhasználásra. Az Alapítvány számlavezető bankjánál, az ERSTE Bank Befektetési Zrt.-nél ERSTE PÉNZPIACI ALAP-ból vásároltunk befektetési jegyeket, amely minimális kockázattal jár, a fel nem használt összeg kamatozik, és folyamatos pénzfelhasználás is lehetséges az értékpapírszámláról.
A Kuratórium a 2006. május 23-án megtartott ülésén a rendelkezésre bocsátható pénzeszközök felhasználását a következők szerint határozta meg:
1 A tanulmányok támogatásának keretein belül a fiatal felnőttek felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán történő továbbtanulásának támogatását fogadta el a 2006/2007-es tanévben ösztöndíjpályázat keretében. A Kuratórium további feltételeket nem határozott meg, a pályázat elnyerését tanulmányi eredmény, szociális helyzet figyelembe vételétől tette függővé már a pályázók számának ismeretében.
2 A bentlakásos szociális intézménybe kerülés támogatása keretein belül a Kuratórium a tartósan beteg vagy fogyatékos fiatal felnőttek számára szociális bentlakásos intézményben fizetendő egyszeri hozzájárulási díj részben vagy egészben történő kifizetésére szóló pályázat kiírását fogadta el maximum 1 500 000 Ft összegű hozzájárulás erejéig.
3 A fiatal felnőttek otthonteremtése tárgyában a Kuratórium úgy döntött, hogy azoknak a lakáshoz jutását támogatja, akik lakásvásárlásra hitelt kívánnak felvenni, a támogatás lényege pedig abban áll, hogy az Alapítvány a hitelfelvételhez szükséges önrészt részben vagy egészben biztosítaná a fiatal számára. Ennek keretében szintén maximum 1 500 000 Ft támogatás biztosítható.
A 2006-os év pályázatai
1. Ösztöndíjpályázat
Az Alapítvány ösztöndíj-pályázati kiírása 2006. júniusában megjelent a Fővárosi Önkormányzat honlapján, és elérhetővé vált Magyarország összes területi gyermekvédelmi szakszolgálatánál. A pályázat benyújtási határideje 2006. szeptember 30-a volt. Ez idő alatt összesen 174 pályázat érkezett, ebből 14 nem felelt meg a pályázati feltételeknek (általánosságban: életkor, levelező tagozat, nem gyermekvédelmi gondoskodásban eltöltött idő miatt). Az Alapítvány Kuratóriuma 2006. október 25-én megtartott ülésén úgy döntött, hogy a II-III-IV. vagy V. évfolyamon tanulókat részesíti ösztöndíj-támogatásban, amennyiben az előző tanévben elért tanulmányi átlageredményük meghaladja a 3,5-t. (3,51-3,99 tanulmányi átlag esetén: havi 15 000 Ft; 4,01-4,70 tanulmányi átlag esetén: havi 20 000 Ft; 4,71-t meg- haladó tanulmányi átlag esetén: 25 000 Ft).
A Kuratóriumi döntés értelmében a pályázók közül 46 fiatal felnőtt részesül a 2006/2007-es tanévben ösztöndíjban, amelyből tanulmányi átlageredményük alapján 20 fő havi 15 000 Ft, 23 fő havi 20 000 Ft, 3 fő havi 25 000 Ft ösztöndíjat kap.
A Kuratórium az előző tanévben megfelelő tanulmányi eredményt elért támogatottak közül további 9 fiatal felnőtt részére állapított meg ösztöndíjat a 2006/2007-es tanévre vonatkozóan, a pályázóknál meghatározott differenciálás szerint. Ez alapján a Kuratórium az október 25-i ülésén 1 fő részére 15 000 Ft, 5 fő részére 20 000 Ft, 3 fő részére 25 000 Ft havi ösztöndíjat állapított meg.
Ugyanezen a kuratóriumi ülésen két fő részére - akik korábban az alapítvány ösztöndíjasai voltak - 50-50 000 Ft, egy korábbi ösztöndíjas számára pedig 20 000 Ft egyszeri támogatás került odaítélésre a diplomához szükséges nyelvvizsga megszerzéséhez.
A nyertes pályázókkal és a korábbi - 2005/2006-es tanévben is - támogatottakkal a Kuratórium tanulmányi ösztöndíjszerződést kötött. A szerződésben rögzítésre került, hogy az ösztöndíjas 12 hónapra kapja a támogatást, a második félévtől akkor, ha az első félévet lezáró indexmásolatot és a második félévre vonatkozó hallgatói jogviszony igazolást beküldi az alapítvány részére. A szerződések alapján 2006. decemberében összesen 4 980 000 Ft összegű ösztöndíj került kifizetésre a 2006/2007-es tanév első félévére vonatkozóan. További két ösztöndíjasnak csak 2007-ben sikerült utalni a támogatásukat, az egyiknek azért, mert több alkalommal rossz számlaszámot adott meg, a másiknak pedig azért, mert késve küldte vissza az aláírt tanulmányi ösztöndíjszerződését.
Egy fiatal felnőtt pályázó nem fogadta el a kuratórium döntését, és külön kérelemmel fordult a Kuratórium elnöke felé, hogy speciális helyzetéből adódóan az alapítvány támogassa tanulmányait. A Kuratórium 2006. decemberében rendkívüli kuratóriumi ülést tartott, ahol méltányossági alapon a fiatal 70.000 Ft összegű egyszeri támogatásáról döntött.
2. Szociális intézménybe kerülés támogatása
2006. augusztusában kiírásra került a bentlakásos szociális intézményben fizetendő egyszeri hozzájárulás részben vagy egészben történő kifizetésére szóló pályázat is, amely szintén a Fővárosi Önkormányzat hivatalos honlapján jelent meg, valamint elérhetővé vált az összes területi gyermekvédelmi szakszolgálatnál. A pályázat benyújtásának feltétele az volt, hogy a tartósan beteg vagy fogyatékos fiatal felnőtt a gyermekvédelem rendszerében vált nagykorúvá, továbbá valamely bentlakásos szociális intézménybe várja felvételét, ahol egyszeri hozzájárulás kifizetése szükséges.
A kiírásra összesen négy pályázat érkezett, amelyből egy felelt meg a pályázati feltételeknek. Egy elutasított pályázat esetében nem kellett egyszeri hozzájárulást fizetni, két elutasított pályázatnál pedig nem szociális intézménybe várta elhelyezését a fiatal felnőtt.
A nyertes pályázó a kuratóriumi döntés értelmében 1 500 000 Ft egyszeri támogatást kapott, amely megegyezett a bentlakásos szociális intézményben fizetendő egyszeri hozzájárulási díj összegével. A pályázóval a Kuratórium támogatási szerződést kötött, amelyben rögzítésre került az egyszeri támogatás kifizetése, célja, visszafizetésének kötelezettsége. Az alapítványi támogatás időarányos részét akkor kell visszafizetni, ha a támogatott intézményi jogviszonya olyan időpontban szűnik meg, amikor az egyszeri hozzájárulás intézmény részéről való visszatérítésének van helye.
Az 1 500 000 Ft kifizetése 2006. decemberében megtörtént.
3. Lakhatás támogatása
Folyamatban van a fiatal felnőttek lakáshoz jutásának támogatására szóló pályázat elkészítése mely szerint, ha a fiatal az első lakásának megvásárlásához banki hitelt kíván igényelni, az Alapítvány az ehhez szükséges önrészt részben vagy egészben megtéríti. Az OTP Bank Nyrt-vel való együttműködés keretében kidolgoztuk az erre vonatkozó pályázati kiírást. Az együttműködés értelmében az alapítvány elbírálja a beérkezett pályázatokat, a nyertes pályázóknak kötelezettségvállalási nyilatkozatot állít ki az önrész kifizetéséről, amely nyilatkozattal a fiatal beadja hiteligénylési kérelmét a bankhoz. Ezért a pályázati kiírásban az Alapítvány által támogatottak körén belül további szűkítésre volt szükség, olyan feltételek meghatározásaként, amelyek lehetővé teszik, hogy már eleve a pályázók közül kiszűrjük azokat, akik nem felelnek meg a banki hiteligénylés feltételeinek.
A támogatottakkal való kapcsolattartás tapaszatalatai
Az Alapítvány működése óta fontosnak tartja, hogy az anyagi támogatásban részesülő fiatalokkal személyesen is kapcsolatot tartson, szükség szerint vagy az igényeiknek megfelelően személyes tanácsadással is szolgáljon számukra. A támogatottak jelentős részével az Alapítvány diplomájuk megszerzését követően is kapcsolatban marad, így a későbbiek folyamán is lehetőség van életvezetési problémáikban segítségükre lenni.
Az Alapítvány ezen feladatát kezdetektől fogva az Alapítvány titkára látta el, 2006. augusztus 1-jétől, a titkári tisztségéről történő lemondását követően, már mint önkéntes segítő végzi feladatát. A kapcsolattartás levelezés útján, telefonon (az alapítvány saját előfizetéses telefonkészülékkel rendelkezik erre a célra), és személyesen bonyolódik le. Mivel a támogatottak jelentős része vidéken él, önkéntes segítőnk saját gépkocsijával látogatja őket rendszeresen (melyért havi gépjármű költségtérítésben részesül). A fiatalokkal való személyes kapcsolat felvétele komoly erőfeszítéseket igényel, hiszen az esetek többségében a fiatalok csak az anyagi támogatásért fordulnak az Alapítvány felé, és a problémák már csak akkor derülnek ki, amikor azok nehezen orvosolhatóak. A legtöbb gondot a nevelőszülőknél élő fiataloknál a nevelőszülőkkel szemben felmerült konfliktusok, valamint az albérletben élő támogatottak anyagi nehézségi jelentik. A különösen nagy anyagi problémával küzdő, méltányolható helyzetben élő fiatalok nehézségeit a Kuratórium döntése alapján egyszeri összegű támogatás biztosításával próbáljuk megoldani. Fiataljaink tanulmányi munkája, szorgalma, eredménye általánosságban elmondható, hogy jó, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a tanulás mellett az esetek többségében alkalmi munkát is vállalnak. Komoly gondot a diploma megszerzéséhez szükséges idegennyelv elsajátítása okozza, amelyhez az isklai órák mellett külön órákat is igénybe kell venni. Ez nem csak idő, hanem anyagi ráfordítás is. Ezért szükséges, hogy Alapítványunk indokolt esetekben a nyelvvizsga megszerzéséhez egyszeri összegű támogatást biztosítson.
Önkéntesünk rendkívül nagy erőfeszítéseket igénylő munkával igyekszik - az esetek túlnyomó részében sikerrel - megoldani a felmerülő problémákat.
Az alapítvány „lakásotthona”
A lakás Budapesten, a VIII. kerületben található, a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában áll, melyet ingyenes használatbavételi szerződés alapján ideiglenes szálláshelyként működtetünk. A lakás tágas, lakhatásra teljesen felszerelt, négy hálóval (3 kétszemélyes, egy egyszemélyes), két fürdőszobával, egy nagy nappalival, konyhával, előszobával rendelkezik. A lakásotthonban jelenleg 5 fő tartózkodik, három fiú külön-külön szobában, két lány pedig egy szobában került elhelyezésre.
Egy fiatal - korábbi ösztöndíjasunk - gyógytornászként dolgozik, jelenleg munkát keres, orvoslátogató szeretne lenni. Augusztus végén kiköltözik a lakásotthonból, várhatóan önállóan is meg fogja már állni helyét az életben.
Egy fiatal multimédia tanfolyamot kezdett el a 2006/2007-es tanévben, de sajnos még nem sikerült a záróvizsgát letenni, többszöri halasztás után remélhetőleg a tavaszi vizsga sikerülni fog. A fiatal egyébként informatikusként vállal munkát, egyelőre még csak egy-két hónapot sikerül egy munkahelyen végigdolgoznia. 2007. augusztusában ő is kikerül a lakásotthon berkeiből, végzettsége, képességei alapján alkalmas az önfenntartásra.
Egy fő a Semmelweis Egyetem Orvostudományi Karán tanul, sajnos a 2006/2007. tanév I. félévét nem tudta sikerrel zárni, így most munkát vállalt, és a következő tanév szeptemberétől folytatja tanulmányait.
Egy fő az ELTE tanító szakán folytat tanulmányokat, egy fő pedig a Pécsi Tudományegyetem igazságügyi ügyintézői szakán tanul, amely mellett ügyvédi irodában munkát vállal. Mindketten tanumányaikat eredményesen folytatják.
Általánosságban elmondható, hogy a fiatalok együttműködőek, a lakásotthont - kisebb-nagyon ellenőrzés mellett - rendben tartják, tanácsainkat, iránymutatásainkat igénylik, rendszerint megfogadják. Önállóak, kiegyensúlyozott magánélettel rendelkeznek, közös programokat viszonylag nehéz velük kialakítani.
Személyi változások
A 2006-os évben személyi változások történtek az Alapítvány életében: három kuratóriumi tag - akik közül az egyik a titkári teendőket is ellátta - lemondott kuratóriumi tagságáról, egy további kuratóriumi tagot pedig a Fővárosi Közgyűlés visszahívott, mivel az Alapítvány munkájában évek óta nem vett részt. A Kuratóriumot egy új taggal egészítette ki a Fővárosi Közgyűlés, akit egyben a titkári feladatok ellátásával és képviseleti joggal is megbízott. Korábban az Alapítványnál titkárként tevékenykedő kuratóriumi tag a továbbiakban önkéntes segítőként vesz részt az alapítványi munkában, azzal a feladattal, hogy az Alapítványtól támogatásban részesülőkkel kapcsolatot tartson, életvezetési tanácsokkal szolgáljon számukra.
Az Alapítvány Pénzügyi Ellenőrző Bizottságában is változás történt, az egyik lemondott tag helyére új személy került.
A Kuratórium az Alapítvány pénzügyi számviteli feladatainak ellátásával az eddigi könyvelő helyett 2006. július 1-jével másik - üzleti tevékenysége keretében alapítványok pénzügyeivel foglalkozó - céget bízott meg, mivel a megemelkedett pénzügyi keretek miatt a számviteli feladatok jelentősen kibővültek, megnövekedtek.
Kelt Budapesten, 2007. év április hó 10. napján.
A TÁMASZ Alapítvány Kuratóriuma 2007. április 20-i ülésén elfogadta a 2006. év tevékenységéről készült közhasznúsági jelentést.
...............................................................
TÁMASZ Alapítvány képviselője