Az új rendelet bevezetése során alapvető cél volt, hogy olyan indokolt, szükséges és arányos mértékű intézkedések kerüljenek bevezetése, amelyek az emberi élet és egészség megóvása és a bevezetett (különösen a korlátozó) intézkedések indokoltsága között teremt egyensúlyt, tekintettel a főváros folyamatos működésének zavartalanságára.
Az 1-2. §-okhoz
A rendelet területi és személyi hatályának meghatározása után a szmogriadó elrendelésének mindenkori alapja - a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 89. § (3) bekezdése alapján - miniszteri rendeletben kerül meghatározásra.
Itt került meghatározásra a főpolgármesteri intézkedés elrendelésének, a tájékoztatásának formája, továbbá a folyamatos önkormányzati tájékoztatási kötelezettség meghatározása.
A honlapon a folyamatos mérések közzétett adatai alapján a közérthető tájékoztatás biztosított az egészségügyi határértékhez, a tájékoztatási és riasztási küszöbértékhez képest. A részletes adatok után érdeklődők a honlap táblázatában összefoglalt részletes tájékoztató adatok alapján is tájékozódhatnak.
A 3. §-hoz
A rendelet új környezetpolitikai intézkedésként - a Környezeti Program határozatának megfelelően - a gépjárművek környezeti tulajdonságán alapuló megelőző intézkedést is tartalmaz. A Hungária-gyűrűn belüli, csak az őszi-téli időszakra és a legszennyezőbb gépjárművekre vonatkozó általános tilalom hatálybalépése: 2009. október 20.
Ez a környezetvédelmi tulajdonságon alapuló intézkedés - a további jogi előfeltételek megteremtése után - majd kiterjeszthető a rendkívüli légszennyezettségi helyzetekben (szmoghelyzetben) alkalmazandó forgalomkorlátozásra is.
A 4. §-hoz
A helyhez kötött légszennyező forrásokat üzemeltetőkkel kapcsolatos eljárásrendet tartalmazza.
Az 5. §-hoz
A szmogriadó tájékoztatási, vagy riasztási fokozat elrendelésének és megszüntetésének folyamatát határozza meg.
A folyamatos méréseket - a levegő védelmével kapcsolatos egyes szabályokat tartalmazó 21/2001. (II. 14.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdés előírásainak megfelelően - állami feladata keretében a KDV-KTVF végzi. Ugyancsak a KDV-KTVF feladata - a 17/2001. (VIII. 3.) KöM rendelet 4. § (2) bekezdés alapján - a mérőpontok helyének, számának meghatározása.
Az OMSZ a feladatkörét meghatározó 277/2005. (XII. 20.) Korm. rendelet 2. § (1) fc) pontja alapján állami feladatként, hivatalból és haladéktalanul meteorológiai elemzéseket, előrejelzéseket szélsőséges meteorológiai jelenség, folyamat okozta veszélyhelyzet esetén ad az intézkedésre feljogosított szervek részére.
A 6. §-hoz
A fokozatok elrendelésének feltételét a határérték rendelet tartalmazza, ugyanakkor - további állami jogalkotói szabályozás hiányában - a megszüntetés feltételei az elrendelés „tükörképeként” került meghatározásra. Az ózon esetében - tekintettel az ózonszint nappali-éjszakai ciklikus tulajdonságára - az általános esettől eltérő szabályozás indokolt.
A 7. §-hoz
Az intézkedési feltételeket biztosító különböző szereplők folyamatos kapcsolattartását szabályozza tekintettel a munkaidőn kívüli időszakokra is. A KDV-KTVF tájékoztatása során gondoskodik arról, hogy a vizsgálati eredmények ellenőrzöttek legyenek, tehát a szmoghelyzet esetén meghozott döntések csak olyan adatokon alapulhat, amelyet műszaki szempontból hatósági szakember ellenőrzött (így zárható ki a mérési, illetve műszerhiba esete).
A VIK mindig értesíti az FpH ügyeletesét, a személyek elérhetőségi adatait az ügyeleti szolgálatok ügyrendjei tartalmazzák.
A 8. §-hoz
Az új szmogriadó-rendelet további változása, hogy a tájékoztatási fokozathoz nem kapcsolódnak korlátozó intézkedések, tehát a helyhez kötött légszennyező forrásokat üzemeltetőket tájékoztatási fokozat estén nem terheli jogi kötelezés, ugyanakkor fokozott társadalmi felelősségvállalásukra hivatkozva a főpolgármester felkéri őket önkorlátozó intézkedések bevezetésére.
A 9. §-hoz
Az új szmogriadó-rendelet megalkotása során alapvető cél volt, hogy olyan indokolt, szükséges és arányos mértékű intézkedések kerüljenek bevezetése, amelyek az emberi élet és egészség megóvása és a forgalomkorlátozó intézkedések indokoltsága között teremt egyensúlyt, tekintettel a főváros folyamatos működésének zavartalanságára.
Ezeknek az intézkedésnek a bevezetése során előnybe kellett részesíteni a főváros folyamatos működésének zavartalanságát, a környezetvédelmi tulajdonságon alapuló, differenciált forgalomkorlátozással szemben. Ugyanakkor a megelőző intézkedésként, a 3. §-ban bevezetett intézkedés alapelve alapján - a további jogi előfeltételek teljesítése után - a jelenlegi páros-páratlan rendszám elvű szabály kiterjeszthető a rendkívüli (szmog)helyzetben hozandó forgalomkorlátozásra is.
A 10-11. §-okhoz
A kivételek körének meghatározása során alapvető elv volt a közösségi közlekedésben résztvevő gépjárművek, továbbá a tiszta gázüzemű- vagy elektromos meghajtású, illetőleg hibrid, valamint a jelenleg legkorszerűbb EURO-5 környezetvédelmi kategóriájú gépjárművek előnyben részesítése. Továbbá arra figyelemmel, hogy a közfeladatok ellátásának folyamatos biztosítása e rendkívüli helyzetben is biztosított legyen.
A hatóságok és azok eljárásait, azok tevékenységét szabályozó további általános jogszabályok rögzítik.
A 12. §-hoz
A rendelet hatálybalépésének időpontját, valamint kapcsolódó és szükséges deregulációs rendelkezéseket tartalmazza.