Budapest Főváros Közgyűlése 489/2009. (IV. 30.) határozatával döntött arról, hogy létre kívánja hozni a Napház Khamorro Kisebbségi Klubmozi és Kulturális Intézmény és a Fővárosi Önkormányzat Cigány Ház-Romano Kher fővárosi fenntartású intézmények jogutódjaként a Fővárosi Roma Oktatási és Kulturális Központot. Ennek megfelelően a Közgyűlés az 1985/2009. (XI. 26.) Főv. Kgy. határozatával 2009. december 31-ével a Napház Khamorro Kisebbségi Klubmozi és Kulturális Intézményt és a Fővárosi Önkormányzat Cigány Ház-Romano Kher-t jogutóddal megszüntette. Ezzel egyidejűleg az 1986/2009. (XI. 26.) Főv. Kgy. határozatában 2010. január 1-jével megalapította a Fővárosi Roma Oktatási és Kulturális Központot (a továbbiakban: Központ) az előző két intézmény általános jogutódjaként. Ezen döntések szükségessé teszik az SZMSZ vonatkozó rendelkezéseinek módosítását.
Több állandó bizottság részéről merült fel igényként, hogy az üléseikről szószerinti jegyzőkönyvek szülessenek. Ennek biztosítása érdekében szükséges a bizottságok költségkeretének felhasználására vonatkozó szabályok módosítása.
A javaslat a Közgyűlés önként vállalt önkormányzati feladatai 6. pontját módosítja a Központ megalapítása miatt megváltozott feladatok tekintetében.
Az egységes, jogbiztonságot jelentő jogalkalmazás biztosítására, indokolt az SZMSZ minősített szavazattöbbséget igénylő jegyzékének kiegészítése, mely szerint abban az esetben, ha a Fővárosi Közgyűlés valamely személy választásáról, kinevezéséről, megbízásáról, kijelöléséről, delegálásáról, kiválasztásáról, felkéréséről dönt, akkor minden esetben minősített szavazattöbbség szükséges.
Esélyegyenlőségi, Foglalkoztatáspolitikai és Kisebbségi Bizottságra átruházott hatáskört pontosítja a Központ megalapítása miatt.
A Kulturális Bizottság hatáskörét indokolt kiegészíteni a Központ szakmai programja előzetes véleményezésének jogával, mert a Központ kulturális intézményként is működik.
(1) Az Oktatási és Ifjúságpolitikai Bizottságra átruházott hatáskört pontosítja a Központ megalapítása miatt.
(2) A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény szerint rendszeresen mérni, értékelni kell a nevelési-oktatási intézményekben folyó pedagógiai tevékenységet. Az értékelés eredményétől függően a fenntartónak feladatokat, hatásköröket állapít meg. E feladatok, hatáskörök átruházása célszerű a Közgyűlés tehermentesítése érdekében.
A fás szárú növények védelméről szóló 346/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet szabályai szerint a közterületeken lévő fás szárú növény kivágását az illetékes jegyző engedélyezi. Az engedély iránti kérelemnek tartalmaznia kell az érintett fás szárú növénnyel rendelkezni jogosultnak a kivágáshoz hozzájáruló nyilatkozatát. A zöldterületi közszolgáltatás címzettje a Fővárosi Önkormányzat, így ennél fogva a megkívánt hozzájáruló nyilatkozat megtételére is ő jogosult. A Közgyűlés tehermentesítése érdekében indokolt a hatáskör átruházása a Városüzemeltetési és Környezetgazdálkodási Bizottságra.
Az Oktatási és Ifjúságpolitikai Bizottság illetékességébe tartozó intézmények listáját pontosítja a Központ megalapítása miatt.
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény szerint rendszeresen mérni, értékelni kell a nevelési-oktatási intézményekben folyó pedagógiai tevékenységet. Az értékelés eredményétől függően a fenntartónak feladatokat, hatásköröket állapít meg. E feladatok, hatáskörök átruházása célszerű a Közgyűlés tehermentesítése érdekében.
A Munkaerőpiaci Alap képzési alaprész keretének felhasználására biztosított rendkívül rövid határidőre tekintettel, valamint a Közgyűlés tehermentesítése érdekében, javasolt a támogatási szerződések, illetőleg a fejlesztési támogatások továbbadásáról szóló megállapodások megkötésének hatáskörét a főpolgármesterre ruházni.
(1) A rendelet hatályba léptetéséről rendelkezik
(2) A Központ az oktatási ágazathoz történő átcsoportosítása miatt hatályon kívül helyező rendelkezést tartalmaz.
(3) A jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet hatályon kívül helyezte a jogszabályszerkesztésről szóló 12/1987. (XII. 29.) IM rendeletet, ezért szükségessé vált a hatályos rendeletre történő utalás átvezetése.
(4), (5) Az SZMSZ technikai jellegű pontosítását tartalmazza.