A Fővárosi Közgyűlés által 2015. szeptember 30-án elfogadott szakmai koncepció alapján kialakított új működési modell szerint törvényi felhatalmazás alapján a közútkezelő a Főváros. A Főváros, mint közútkezelő feladatainak ellátását az Mötv. felhatalmazása alapján, különböző szervek útján látja el. Az Önkormányzat feladat-ellátási megbízója és közszolgáltatás megrendelője a stratégiai kezelői feladatokat ellátó BKK-nak, az operatív kezelői feladatokat ellátó Budapest Közútnak, valamint intézményi fenntartója az ellenőrzési közútkezelői feladatokat ellátó FÖRI-nek. A BKK egyben szakmai támogatója a megrendelő Önkormányzatnak a Budapest Közút vonatkozásában, figyelemmel arra, hogy a BKK felállításával a közútkezelői szakmai személyi állomány jelentős része kiszervezésre került a BKK-hoz, így megfelelő létszámú szakmai állomány nincs a Főpolgármesteri Hivatalban a megrendelt feladatok teljesítésének ellenőrzésére. A modell esetében az integrált közlekedésszervezői feladatok, a taxiállomás ellenőrzési, a személytaxi szolgáltatás és közvetítő szolgálat ellenőrzési feladatok, valamint a stratégiai fejlesztési feladatok továbbra is a BKK-nál maradnak. A taxiállomás üzemeltetés, a parkolási és teherforgalmi közszolgáltatások, valamint a közútkezeléshez kapcsolódó igazgatási, ellenőrzési, vizsgálati feladatok, és a közútkezeléshez kapcsolódó felújítási feladatok lebonyolítása, illetve megvalósítása pedig a Budapest Közúthoz kerülnek, a Budapest Közút emellett továbbra is ellátja korábbi üzemeltetési és fenntartási feladatait. A FÖRI a teherforgalom tekintetében szintén ellenőrzési feladatokat lát el.
Az új működési modell létrehozása kapcsán szükséges a Közútkezelési rendelet, a Fővárosi közutak nem közlekedési célú igénybevétele esetén fizetendő díjakról szóló rendelet, a Vagyonrendelet, a Budapest közlekedésszervezési feladatainak ellátásáról szóló rendelet, a Taxi rendelet, a Fővárosi Önkormányzat közterület-felügyeleti feladatainak ellátásáról szóló rendelet módosítása.
A javaslat bevezeti a BKK, a Budapest Közút és a FÖRI fogalmát.
A §-ok meghatározzák a Fővárosi Önkormányzat, mint közútkezelő feladatait, a BKK, mint stratégiai jellegű közútkezelő feladatait, és Budapest Közút operatív közútkezelői feladatait.
A §-ok a kezelői hozzájárulások Budapest Közút általi kiadásának szabályait rögzítik.
A § a munkakezdési hozzájárulás Budapest Közút által történő kiadásának szabályait tartalmazza.
A javaslat az ideiglenes forgalmi rend Budapest Közút által történő kialakításának szabályait, valamint a feladat ellátásának BKK és Budapest Közút közötti megosztásának szakmai szabályait rögzíti.
A § a végleges helyreállítással kapcsolatos feladatok a Budapest Közút által történő ellátásának szabályait rögzíti.
A § a forgalmi rend helyreállításának részletes szabályait tartalmazza, szabályozva a feladatok ésszerű megosztás szerinti ellátását a BKK és a Budapest Közút között.
A § a fejlesztési, fenntartási és felújítási feladatok szabályait tartalmazza. A § alapján a BKK a stratégiai jellegű út, híd, műtárgy felújítási és fejlesztési feladatokat látja el. A Budapest Közút út, híd, műtárgy és forgalomtechnikai felújítások tekintetében lebonyolító feladatokat lát el, emellett fenntartási tevékenységet is végez.
A § a szolgáltatási szint meghatározásával kapcsolatos Fővárosi Önkormányzat, BKK, és Budapest Közút által ellátandó feladatokat, illetve a feladatok megosztását tartalmazza.
A javaslat közutak üzemeltetése kapcsán határozza meg a Budapest Közút feladatait, illetve együttműködési kötelezettséget ír elő a BKK-val a közösségi közlekedés elsődlegességének és zavarmentes lebonyolításának biztosítása érdekében.
A § a FÖRI ellenőrzési jellegű közútkezelői feladatait tartalmazza.
A § a feladatellátással kapcsolatos változásokkal összefüggő jogutódláshoz szükséges felhatalmazásokat tartalmazza.
A § a feladatellátással kapcsolatos változásokkal összefüggő „szövegcserés” rendeleti szövegváltozásokat tartalmazza.
A § 34/2008. (VII. 15.) Főv. Kgy. rendelet mellékleteinek módosításával kapcsolatos rendelkezéseket tartalmazza.
A § a 34/2008. (VII. 15.) Főv. Kgy. rendelet 11. § (14) bekezdésének, 11/A. § (3) bekezdésének, illetve 25. § (4) bekezdésének hatályon kívül helyezéséről rendelkezik.
A § az igényvezérelt személyszállítási közszolgáltatás megszervezésével kapcsolatos feladat bevezetését tartalmazza a közlekedésszervezői feladatok közé.
A § a BKK közlekedésszervezői feladatai melletti egyéb feladatait, illetve önként vállalt feladatait módosítja a feladatátadással összefüggésben. Ezzel összhangban a BKK rendeletben meghatározott, egyéb és önkéntes feladatai az alábbiak:
- az integrált közlekedésszervezői feladatok,
- a taxiállomás ellenőrzési, a személytaxi szolgáltatás és közvetítő szolgálat ellenőrzési feladatok, valamint
- a stratégiai fejlesztési feladatokkal kapcsolatos feladatok.
A §-ok a közterületi várakozással, illetve a parkolással kapcsolatos feladatok ellátására vonatkozó kijelöléseket tartalmazza a Budapest Közút és BKK részére.
A § a 34/2008. (VII. 15.) Főv. Kgy. rendeletben a Budapest Közút által ellátandó feladatok vonatkozásában tartalmazza az adott szervezet kijelölését.
A § a 34/2008. (VII. 15.) Főv. Kgy. rendeletben a Budapest Közút által ellátandó feladatok vonatkozásában tartalmazza az adott szervezet kijelölését.
A § a 31/2013. (VI. 18.) Főv. Kgy. rendeletben a Budapest Közút és a BKK által ellátandó feladatok vonatkozásában tartalmazza a szervezetek kijelölését.
A § az aluljárókban lévő üzlethelyiségek üzemeltetése tekintetében tartalmazza a Budapest Közút kijelölését.
A § 22/2012. (III. 14.) Főv. Kgy. rendelet 4. melléklet 12. és 33. pontjának hatályon kívül helyezését tartalmazza.
A § a közutak nem közlekedési célú igénybevételével kapcsolatos hozzájárulás kiadásával, valamint díj megfizetésével kapcsolatos szabályokat tartalmazza a Budapest Közút feladataként.
A § a feladatátadással kapcsolatos változásokkal összefüggő jogutódláshoz szükséges felhatalmazásokat tartalmazza.
A § a taxiállomásokkal, valamint a személytaxi szolgáltatásokkal kapcsolatos feladatok BKK és Budapest Közút általi ellátását rögzíti.
A § alapján a taxi tevékenységgel kapcsolatos előzetes igazolás kiadását a BKK végzi.
A § a taxiállomás létesítésével és működtetésével kapcsolatos feladatokat a Budapest Közútra telepíti.
A javaslat a speciális taxiállomások létesítésével és használatával kapcsolatos szabályokat pontosítja a feladatátadás kapcsán.
A §-ok a taxiállomás használati hozzájárulás megfizetésének szabályait pontosítják a feladatátadással összefüggésben.
A §-ok a taxiállomás használatával kapcsolatos részletes szabályokat tartalmazza. A állomáshasználati szabályok pontosítására elsősorban a feladatátadással kapcsolatos változások miatt kerül sor, a BKK és a Budapest Közút feladatmegosztásának pontosítása érdekében.
A § a személytaxival végzett jogellenes személyszállítás ellenőrzésével és jogkövetkezményével kapcsolatos rendelkezéseket pontosítja a BKK és a Budapest Közút feladatainak megosztása tekintetében.
A § átmeneti rendelkezéseket tartalmaz a feladatátadáshoz kapcsolódó jogutódláshoz szükséges felhatalmazás megteremtése érdekében.
A § a feladatellátással kapcsolatos változásokkal összefüggő „szövegcserés” rendeleti szövegváltozásokat tartalmazza.
A § a 31/2013. (IV. 18.) Főv. Kgy. rendelet 1. § e) pontjának hatályon kívül helyezését tartalmazza.
A § a közterület-felügyelő helyi közutak igénybevételét érintő, külön jogszabályban részletezett feladatait egészíti ki az új feladat-megosztási modell alapján.
A § a rendelet 2016. április 1-jei hatályba lépését rögzíti.