A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő önkormányzati lakások bérletéről, a lakbérek mértékéről, valamint a Fővárosi Önkormányzatot megillető bérlőkiválasztási jogok hasznosításának szabályairól szóló 29/2006. (VI. 12.) Főv. Kgy. rendelet 25. §-a tartalmazza, hogy a Fővárosi Közgyűlésnek minden évben meg kell állapítania az egyes bérbeadási módok szerinti lakbérek következő év január 1-jétől hatályos mértékét. Ezen kötelezés, továbbá a rendelet gyakorlati alkalmazása során, a jelenlegi gazdasági körülmények következtében felmerült igények, valamint egyéb technikai jellegű pontosítások tették indokolttá a rendelet felülvizsgálatát, módosítását.
Fentiekre tekintettel a rendeletben kidolgozásra kerültek a 2012. január 1. napjától tervezett lakbérmértékek, továbbá a rendelet néhány szakaszának átdolgozására, kiegészítésére, új jogintézmények bevezetésére illetve egyes rendelkezések hatályon kívül helyezésére vonatkozó szabályok.
Az évenkénti bérleményellenőrzések számának egy alkalomra történő csökkentését az elmúlt évek gyakorlati tapasztalata tette szükségessé.
Az új bérbeadási jogcím bevezetése a nehéz életkörülmények közé kerülő, különös méltánylást érdemlő helyzetben lévő személyek, családok pályázaton kívüli lakáshoz jutási lehetőségét teremti meg.
A piaci alapon történő bérbeadás feltételeinek meghatározásával lehetőség nyílik nem csak pályázat útján, hanem a jövőben költségelvű lakbért fizetendő bérlők részére is piaci lakbér meghatározása, amennyiben megfelelnek a rendeletben meghatározott feltételeknek. Ezzel a lakásbérbeadási rendszer a bérlők jövedelmi és vagyoni viszonyaihoz mérten igazságosabbá válna, azáltal, hogy a korábbiaktól eltérően már nem csak pályázat esetében lehetne piaci lakbért megállapítani.
A rendelkezés módosítását a Fővárosi Önkormányzat és gazdasági társaságai, valamint a gazdasági társaságok egymás közötti feladatmegosztásának átszervezése indokolja. A módosítással lehetővé válna, hogy a szolgálati jogviszony időtartamára bérbe adott lakás bérlője a munkáltatója személyében átszervezés következtében beállott jogutódlás esetén is bérlője maradhasson az adott lakásnak az új munkáltatóval fennálló jogviszonyának időtartamáig.
A nyugdíjasházakba való bekerülési összegek módosítását a többi önkormányzatnál alkalmazott bekerülési összegekhez való igazítása, valamint az igények szerinti differenciálása indokolta.
A rendeletben pontosításra került, hogy a kerületi önkormányzati tulajdonú lakásból a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő nyugdíjasházi lakásba bekerülő bérlő részére fizetendő pénzbeli térítés összegét nem a lakás forgalmi értéke, hanem a bérleti jog ellenértékének alapulvételével kell számítani.
A nyugdíjasházak esetében a bérleti szerződés felmondásakor a bérlők pénzbeli térítésre tarthatnak igényt, mely összeg az eddigi gyakorlat szerint a befizetett teljes összeg, illetve lakás leadásával történő bekerülés esetén a felmondáskor hatályos bekerülési összeg. Ez a szabályozás visszaélésekre adott okot, és a Fővárosi Önkormányzat vagyonvesztését idézte elő, ezért indokolttá vált a csökkentett összegű pénzbeli térítés visszafizetésének bevezetése. A két összeg közötti különbözetből pedig alap képezhető azok felújítási munkálataira.
A piaci lakáspályázat keretében 5 éves határozott időtartamra bérbeadott lakások esetén lehetőséget teremt a hátralékkal nem rendelkező, továbbá 12 havi lakbért előre, egy összegben befizető bérlők részére a szerződés időtartamának több alkalommal történő hosszabbítására.
Az egyszeri bérlőkiválasztási jog biztosításához kapcsolódó rendelkezés módosítása a Fővárosi Közgyűlés döntési hatáskörébe utalja a bérlőkiválasztási jog biztosítása során alkalmazandó bérbeadási mód és lakbérmértékek meghatározását is.
Az új bérbeadási jogcím bevezetése a nehéz életkörülmények közé kerülő, különös méltánylást érdemlő helyzetben lévő személyek, családok pályázaton kívüli lakáshoz jutási lehetőségét teremti meg 3 éves időtartamra, mely a rendeletben foglalt szociális és egyéb feltételeknek való megfelelés esetében több alkalommal meghosszabbítható.
A befogadási kérelemhez való hozzájárulás feltételeit bővíti ki.
A 2012. január 1. napjától hatályos lakbérmértékeket tartalmazza.
A lakbér mértékét csökkentő és növelő tényezőket igazítja a lakáspiaci helyzethez, és a felvonó különszolgáltatás díját aktualizálja.
A Fővárosi Közgyűlés által a Gazdasági Bizottságra telepített, a bérleti szerződés felmondásának és a bérlő felszólítása hatáskörének főpolgármesterre történő telepítését az indokolja, hogy a testületi ülések nem teszik lehetővé a Lakástörvény szerinti 8 napos határidők betartását és ezáltal ezen bérbeadói döntések gyakorlását.
A kerületi önkormányzat tulajdonában álló, a Fővárosi Önkormányzat folyamatos bérlőjelölési jogával érintett lakások esetén alkalmazható bérbeadási jogcím pontosítása szükséges.
A „NYUGDÍJASHÁZI BÉRLAKÁS BÉRBEADÁSA IRÁNTI KÉRELEM (a bérleti jog ellenértékének készpénz befizetésével történő kiegyenlítése esetén)” című melléklet a módosítását a nyugdíjasházi bekerülési összegek változása indokolja.
A befogadáshoz szükséges feltételek meglétéről igazolás benyújtását teszi kötelezővé.
A Rendelet új melléklete a méltányossági alapon történő bérbeadáshoz szükséges formanyomtatványt tartalmazza.
Az átmeneti rendelkezések meghatározzák, hogy mely rendelkezéseket kell a jövőben megkötendő bérleti szerződések esetében alkalmazni.
A záró rendelkezések a rendelet hatálybalépéséről, egyes rendelkezések hatályon kívül helyezéséről, a deregulációról és a Fővárosi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 55/2010. (XII. 9.) Főv. Kgy. rendelet módosításáról rendelkeznek.