1870. évi XXVII. törvénycikk

a valkány-perjámosi másodrendü gőzmozdony vasut kiépitése tárgyában * 

1. § A szabadalmazott államvaspálya-társaság déli vonalából Oroszlámos és Mokrin állomások közt Valkány község közelében kiágazó s Valkány, Ó-Bessenyő, Nagy-Sz.-Miklós, Szaravola és Rácz-Sz.-Péteren át Perjámosra vezető másodrendü gőzmozdony-vasút kiépítése tárgyában előterjesztett engedély-okmány a törvényhozás által jóváhagyatván, beczikkelyezése ezennel elrendeltetik.

2. § E törvény végrehajtásával a közmunka- s közlekedési és a pénzügyminister bizatnak meg.

A valkány-perjámosi másodrendü vasut engedélyokmánya

1. § Az engedélyesek, ugymint gróf Nákó Kálmán és társai, jogot nyernek egy, az államvasuttársaság déli vonalának Oroszlámos és Mokrin állomásai közt Valkány község közelében kiágazó s Valkány, Ó-Bessenyő, Nagy-Sz.-Miklós, Szaravola és Rácz-Szt-Péteren át Perjámosra vezető másodrendü gőzmozdony-vasut épitésére s üzletére.

2. § Az engedélyesek az engedélyezett pálya épitésénél és üzleténél kötelesek a jelen engedélyi okirat tartalmához, továbbá a közmunka- és közlekedési minister által 1868. évi ápril 20-kán 4973. sz. a. kibocsátott s az országgyülés által jóváhagyott ideiglenes vasutengedélyezési szabályhoz, valamint az 1867. évi vám- és kereskedelmi szövetség 8. §-ában ideiglen elfogadott vasuti üzletrendhez, mennyiben az a jelen engedélyokmány tartalma, valamint függeléke folytán módositást nem szenved, mindaddig alkalmazkodni, mig ezen ideiglenes szabályok helyett a hazai törvényhozás által hozandó ujabb törvények és a kormány által kibocsátandó rendelvények életbe nem lépnek, melyekhez, valamint az azok behozataláig a fennálló szabályokon a magyar kormány által teendő minden változtatásokhoz is alkalmazkodni és azoknak feltétlenül hódolni tartoznak.

A mennyiben azonban e törvények és szabályok, valamint a jelen engedélyokmány határozmányai a pálya épitésének tartama alatt az épitést illetőleg a törvényhozás, vagy a kormány által megváltoztatnának s ezen változtatás folytán az engedélyesekre ujabb terhek háramolnának, azokért nekik a méltányosságnak megfelelő kármentesités fog nyujtatni.

3. § A pálya épitése és üzleti felszerelése az engedélyesek által készitendő s a kormányhoz átvizsgálás és jóváhagyás végett felterjesztendő általános és részletes tervezetek alapján fog eszközöltetni.

Az engedélyesek különben ugy a tervek készitésénél, mint az épités kivitelénél alkalmazandó szerkezetet, a jelen engedély s az üzlet biztonságára való tekintetek által vont korlátok közt szabadon választhatják.

A kormány fentartja magának, hogy az épitési terven változtatásokat tehessen, a mennyiben ilyenek a műszaki vizsgálat, vagy a jelen engedélyokmány 2. §-ában érintett ministeri rendelet 6-ik § határozata szerint intézendő közigazgatási vonaljárás eredménye, vagy az épités tartama alatt teljesitett egyes vizsgálatok nyomán a pályaszolgálat, valamint a közforgalom érdekéből és a pálya fennállásának biztositására, nemkülönben a törvényes határozmányok teljesitése szempontjából szükségeseknek fognak találtatni, ezek által azonban a már egyrészt az eszközölt elővizsgálat, másrészt a közigazgatási vonaljárás folytán meghatározott pályanyom és pályahossz-szelvény változást nem szenvedhetnek. Magától értetik egyébiránt, hogy ez által az engedélyeseknek az engedélyokmányban biztositott jogai sérelmet nem szenvedhetnek.

Ha az épités kivitelénél gazdálkodási vagy üzleti tekintetből akár a pályavonal, akár a részlettervek megváltoztatása kivánatosnak vagy szükségesnek mutatkoznék, ily változtatások megengedése a kormánytól lesz kikérendő.

4. § A pálya alépitménye egy vágányra készithető, s ehez képest a terület kisajátitása annyi térfogatra szoritkozhatik, a mennyi egynyomu sinuthoz és a kitérőkhöz, nemkülönben az állomásokra megkivántatik.

Mihelyt az engedélyezett vonalon annyira növekedett a forgalom, hogy az évi bruttojövedelem mértföldenként 100 ezer o. é. forintot ezüstben felülhaladt, akkor az engedélyesek kötelesek a kormány kivánatára, minden kártalanitás nélkül, egy másik vágányt letétetni.

Ezen kötelezettség teljesitésére azonban engedélyesek csak engedélyük tartamának első 70 éve alatt kényszerithetők. Az utolsó 20 év lefolyása alatt a második vágányt csak az állam részéről nyujtandó, egyezségileg meghatározandó kártalanitás mellett kötelesek előállitani.

5. § A munkálatok kivitelénél az engedélyesek által a következő általános rendszabályok lesznek foganatositandók:

a) Alépitmény

A maximal emelkedési viszony legyen úgy, mint egy áll a háromszázhoz (1:300).

A kanyarodásoknak a nyilt pályán 400 méternél kisebb félátmérővel nem szabad birniok.

A pálya szabályszerü (normal) keresztszelvénye a bevágásoknál és töltéseknél olykép alkalmazandó, hogy a pályakorona szélessége ott, hol a sinek a talpfán feküsznek 3-3 meter legyen.

A kövecságy a sinek lába alatt 0.25 meter vastagságban, s a sinek lábának magasságában 2.8 meter szélességben rakandó.

A hidak s átereszek puha fából épithetők.

b) Felépitmény

A pálya az elsőrendü vasutakhoz hasonló vágányszélességet nyer.

A felépitmény és minden alkatrészeinek előállitása, illetőleg szállitása körül, valamint a sinutaknak az állomásoknál elrendezésére nézve azon szabályok és szabványrajzok követendők, melyek az államköltségen foganatba vett másodrendü Miskolcz-Bánréve) vonalakra nézve megállapittattak. A függő sinkötés engedélyeztetik. E tekintetben különösen felemlittetik, hogy a sinek a könnyebb és kisebb szabványszelvényü mintából, t. i. egy bécsi láb hosszaságban 15 vámfont sulylyal birók legyenek, de hengerezett vasból készittessenek. A közöséges talpfák hossza 2.35 meterre határoztatik, s ugy ezek, mint azok, melyek a kitérőknél alkalmaztatnak, puha fából állithatók elő.

A fölépitményhez szükséges mindennemü vasanyagot és fölépitményi gyári készitményeket kötelesek az engedélyesek lehetőleg a belföldön szerezni be.

c) Épületek, pályaelzárás, jelzések

Az épületek felállitása a legkisebb mérvre szoritható. Egészen különös esetek kivételével általában mértföldenként legfeljebb két őrház állitandó fel.

Minden állomáson elég egy váróhelyiséget rendezni be.

Közczélok, ugymint a posta, távirda, rendőrség stb. részére megkivántató helyiségek előállitására az engedélyesek nem köteleztetnek.

Áruraktárak csak megfelelő forgalom esetén épitendők.

Az épületek kivétel nélkül a helyszinén legjutányosabban megszerezhető anyagokból, esetleg vertfalazat, vályog vagy vert falakból fatetővel állithatók elő.

A pálya bekeritése általában, a védgátakat is ideértve, csak ott szükséges, a hol a pálya utak vagy helységek mellett vezet el.

Az utak elzárására szükséges korlátok csak nagyon látogatott ut-átjárásoknál vagy oly helyeken állitandók fel, hol a vonat közlekedése az ut-átjárótól legalább 150 meter távolságra észre nem vétethetik.

Felvonó korlátok alkalmazhatók s egy álló helyről több ily korlát felvonása is eszközöltethetik.

A korláttal el nem látott ut-átjárásoknál a lassu menetet jelző álló táblák alkalmazandók.

Az engedélyesek kötelesek egy üzleti távirdát, melyen az állomások közti távsürgönyzés eszközölhető, állitani fel.

A lát-, hang- és harang-jelzők mellőzhetők.

A kézi és a vonatokon használt jelzőszerek a fennálló szabályok szerint rendezendők be.

d) Állomások

Az engedélyesek kötelesek a közigazgatási bejárás alkalmával meghatározandó állomásokat, valamint azon állomást, mely a szab. államvasuthoz leendő csatlakozásánál felállitandó - épiteni.

A részletes kivitelnek összhangzásban kell lennie azon elvekkel, melyek a kormány által épitett másod rendü vasutak szabványaiban határoztattak meg.

Az állomások kiterjedése, valamint a kitérők helyeinek és kiterjedéseinek meghatározása az engedélyesekre bizatik.

Az állomások azonban ugy helyezendők el, hogy szükség esetében megnagyobbithatók legyenek.

e) Üzleteszközök

Az üzleteszközöket a 2-dik §-ban érintett ideigl. vasut-üzleti rend 21. és 22. §-aiban megszabott határozmányok fentartása mellett az engedélyesek magok választhatják meg.

A mozdony-tengely legnagyobb megterheltetése 175 vámmázsára határoztatik.

Két tengelyü mozdonyok alkalmazása megengedtetik.

A mozdonyok kivétel nélkül amerikai pályatisztitókkal látandók el.

Az összes áruszállitó kocsik 3/4 részénél ruganyos lökésháritók nem szükségesek, ellenben a többi hasonló kocsinál okvetlenül alkalmazandók.

A személyszállitásra emeletes kocsik is alkalmazhatók.

A külföldről behozandó forgalmi eszközökért, valamint általában a külföldről szállitandó s ezen pályánál felhasználandó anyagokért kötelesek engedélyesek a behozatali vámot fizetni.

f) A pálya kiépitése

Mihelyt a forgalom a jelenleg engedélyezett vonalon annyira növekednék, hogy hosszabb időn át naponként több mint 5 vonat az egyik, s 5 vonat a másik irányban közlekednék, avagy mihelyt az engedélyesek az éjjeli szolgálatot berendezni akarnák, kötelesek lesznek a felvételi helyiségek, jelzés, pályafelügyelet s minden más, a rendszeres üzlet fentartása czéljából szükséges intézkedésekre nézve a pályát a m. kir. kormány részéről az elsőrendü vaspályák érdemében kiadott szabványok s utasitások szerint kiegésziteni s berendezni, s a kormány részéről teendő e részbeni intézkedéseket saját költségükön foganatositani.

Ezen kötelezettség teljesitése azonban csak az engedélytartam első 70 éve alatt követelhető, az utolsó 20 év alatt a pálya ilymódoni átalakitása csak a kormány s engedélyesek közt e részben kötendő egyezmény alapján eszközölhető.

6. § Az engedélyesek kötelezik magukat az engedélyezési törvény hatályba lépte napjától számitott 14 nap alatt magyar földtehermentesitési vagy magyar vasuti kölcsön, vagy szőlődézsma-váltsági kötvényekben, avagy végre más, a magyar állam részéről biztositott értékpapirokban tőzsdeárfolyam szerint számitva, 50,000 forint o. értékü biztositékot a m. kir. központi állampénztárnál Budán letenni; kötelesek továbbá az engedélyezési törvénynek hatályba lépte napjától számitandó 3 hónap alatt kimutatni, hogy a vállalat egész részvénytőkéje 30 százalékának befizetése biztositva van.

Azon esetben, ha ezen kimutatás meg nem történnék, az engedély önkényt megszüntnek s a biztositék elveszettnek tekintendő.

A letett biztositék az engedélyeseknek az engedélyezett pálya forgalomba tétele után visszaszolgáltatik.

7. § Az engedélyesek kötelezik magukat a részletterveket az engedélyező törvény hatályba lépte napjától számitott két hónap alatt a kormánynak előterjeszteni, a pálya épitését ezen tervek jóváhagyásától számitott egy hónap alatt megkezdeni, s az épitést ugyancsak a részlettervek jóváhagyásától számitott 15 hónap alatt befejezni s a pályát a közforgalomnak átadni.

8. § A kormány fentartja magának a jogot, hogy a mennyiben más pályák beszakadása, pályaudvarok közös használata, kocsi-kölcsönzés és minden ezekért járó kárpótlás tárgyában az illető társaságok közt egyezmény nem jöhetne létre, egy ilyennek feltételeit meghatározhassa.

9. § A kisajátitási jog, az 1868. évi LV. törvénycikk értelmében, az engedélyezett pálya kiépitésére az engedélyeseknek megadatik.

10. § Az engedélyesek kötelesek a postát és postakezelőket az 1867-dik évi vám- és kereskedelmi szövetség 8-ik czikkében elfogadott 1851-ki november 16-án kelt vasuti üzletrend 68. §-a értelmében ingyen szállitani s e czélra naponként legalább egy vonatot mindkét irányban berendezni.

Az engedélyesek kötelesek egy kéttengelyü áru-szállitó kocsi fele részét a postaküldemények és a postakalauz szállitására berendezni, mely postakocsi naponként mindkét irányban legalább egyszer közlekedik.

Az engedélyesek kötelesek azon postaküldeményeket, melyek postatisztek vagy szolgák kisérete nélkül szállitandók - kivéve az értékküldeményeket - ingyen az illető állomásig szállitani s ugyanott átadni.

A vaspálya üzlete tárgyában az igazgatóság s alárendeltjei vagy utóbbiak közt váltott levelezés a jelenleg engedélyezett vaspályán bérmentesen szállitható.

11. § Az engedélyesek köteleztetnek saját birtokuk- és területükön a távirda-vezeték felállitását a pálya hosszában ingyen megengedni.

A távirda-igazgatóság azonban az oszlopfelállitás helyére nézve az engedélyesekkel egyetértve tartozik megállapodni.

Továbbá kötelesek az engedélyesek a felállitott vezeték fölötti őrködést saját pályaszemélyzetük által kárpótlás nélkül teljesiteni.

Viszont jogosittatnak az engedélyesek üzleti távirdájuk huzalait az államtávirda oszlopaira felrakni a nélkül, hogy azért bármi kárpótlással tartoznának.

Ezen üzleti távirda használata, ha csak a kormány által az államsürgönyökre nézve külön rendelkezés, valamint a magánsürgönyökre nézve az egyezmény nem eszközöltetnék, kizárólag a pályaüzletet illető közleményekre szoritkozik, miért is annak használata a közigazgatás befolyása és felügyelete alá helyeztetik.

12. § A vitel- és fuvarbérek maximuma az engedélyezett pálya számára a következő határok közt szabatik meg:

Legmagasb árszabás osztrák mértföld- és személyenkint:

I. osztályban 36 kr. ezüstben.

II. osztályban 27 kr. ezüstben.

III. osztályban 18 kr. ezüstben.

Az I. és II. osztályu kocsik az I-sőrendü pályákon használt II-odrendü kocsikhoz hasonlóul szereltethetnek fel.

A III-ik osztály részére oly kocsik alkalmaztathatnak, milyenek az állampályákon a IV-ik osztályra nézve előirvák.

A málhának 50 vámfontot meghaladó sulya 20 vámfontnyi, s a gyorsáruk sulya 10 vámfontnyi törtszámokban kikerekitve, vámmázsánként az áru fuvar-dij 3-ik osztályának kétszeres összegével számitható.

Az áruk vámmázsa- s osztrák mértföldenként, és pedig az I. osztály 2, II-ik osztály 3, s III-ik osztály 4 krjával ezüstben szállitandók.

A szén, só, tűzi- és épületfa, trágya, kő és tégla egész kocsi-rakodásoknál kivételesen vámmázsa- s mértföldenként 1.56 kr. ezüstben szállitandó.

A személy- s áruszállitásra vonatkozó egyéb viteldijak s fuvarbérek, továbbá a mellékilletékek az áruk osztályozása, valamint a többi szállitási határozmányok tekintetében a szab. államvasuttársaság fővonalain fennálló rendeletek alkalmazandók.

Mihelyt ezen pálya jövedelme egymás után következő 3 éven át a befektetési tőke 8%-jára emelkedik, jogában álland a kormánynak az engedélyesek meghallgatása mellett az árszabályt megfelelőleg leszállitani.

13. § Az engedélyeseknek megengedtetik, hogy a szedendő vitel- és fuvardijakat belföldi ezüst pénzben számitsák olyképen, hogy az árkelet tekintetbe vételével járó illetéket országos értékben tartozzanak elfogadni.

14. § A 12. § értelmében meghatározott árszabások az engedélyesek által időközben leszállithatók, egészben vagy csak a tárgyak egyes nemeire az egész vonal hosszában, vagy csak a pálya egyes vonalszakaira egyik, vagy mind a két irányban, minden szállitási távolságra egyenlően, vagy növekvésök esetére nagyobb mérvben.

Az ekként leszállitott árszabályok az előbbeni mértékre ismét felemelhetők, de csak három havi alkalmazásuk után.

Ha egy szállitó vagy rakomány-vállalkozó bizonyos feltételek alatt fuvarbér-leszállitásban vagy más kedvezményekben részesül, ugy ezekben részesiteni kell minden szállitót és vállalkozót, ki ugyanazon feltételeket elfogadja, olyképen, hogy személyes előnynek semmi esetre hely ne adassék.

Mindezen kedvezmények szinleges ártérités (refactio) alakjában sem járhatnak.

15. § Az élelmi szereknek a belföldön beállott rendkivüli drágasága esetére joga van a kormánynak azok fuvarbérét a drágaság tartamára a maximal árszabás feléig leszállitani.

16. § A katonaszállitás leszállitott árszabások szerint eszközlendő, és pedig egyrészt a hadügy-ministerium, másrészt az osztrák államvaspálya-társaság igazgatóságai között (1860 deczember 10.) megkötött egyezmény alapján, melynek szabályai ezen engedélyokmány kiegészitő részét képezik.

A fentebbi pályával a katonaszállitás iránt létrejött vagy létrehozandó, s az állam részére kedvezőbb egyezmények az engedélyezett pályára is érvényesek lesznek.

Alkalmazandók még ezen határozatok a pénzügyi, valamint az állami és hatósági közbiztonsági őrségre, végül a fegyenczekre is.

Az engedélyesek s illetőleg jogutódjaik kötelezik magukat végül, hogy a hadi vasuti osztályok szervezésére vonatkozólag a cs. k. szab. déli, állami, valamint a tiszavidéki és első erdélyi vasuttársulatokkal kötött egyezményhez hozzájárulnak.

A katonaszállitásokra vonatkozó határozatok és kedvezmények magától érthetőleg ép ugy érvényesek a szolgálatban utazó honvédségre is.

17. § Az államtisztviselők, hivatalnokok és szolgák, kik a vasutak igazgatása és üzlete felett őrködő hatóságok megbizásából vagy az állam érdekeinek ezen engedélyből folyó megóvása végett, vagy jövedéki czélokból a vasutat használják, és a hatóság megbizását igazolják, uti málháikkal együtt ingyen szállitandók.

18. § Olyan feleken, kik a vasutat a vitel- vagy fuvarbér előleges kifizetése nélkül roszhiszemüleg használnák, vagy a szállitmány nemének vagy sulyának helytelen bejelentésével vagy más módon a vállalat megröviditését czélozzák, háromszori árszabási illetmény lesz megvehető.

19. § Az engedélyesek jogositva vannak a jelen engedélyokmányt a cs. kir. szab. államvaspálya-társaságra átruházni vagy a kormány beleegyezésével részesekül a vállalathoz társakat is venni, kik velük jogok- és kötelezettségekben egyenlően részesülnek.

20. § Joguk van egyszersmind az engedélyeseknek részvénytársaságot alakitani, s a szükséges pénz beszerzése czéljából névre vagy előmutatóra szóló (au porteur) részvényeket, vagy elsőbbségi kötvényeket bocsátani ki, melyek a magyar-osztrák és külföldi tőzsdéken elárusithatók, és hivatalosan jegyezhetők.

Az elsőbbségi kötvények mindazonáltal csak az épitési tőke fele összege erejéig lesznek kibocsáthatók.

A társaság, melyre az engedélyesek minden jogai és kötelezettségei átszállanak, alapszabályait tervezi, melyeknek helybenhagyását és az ország érdekei szem előtt tartásával a társasággal egyetértőleg eszközlendő kiegészitését a kormány magának fentartja.

Felveendő lesz az alapszabályokban az is, hogy a társulat köteles a rendelkezési állapotban levő állami hivatalnokokat és kiszolgált, ugy rendes hadseregbeli mint honvédségi altiszteket, a mennyiben azok a szükségelt képességgel birnak s a felállitandó szolgálati rend kellékeinek megfelelhetnek, a szolgálati állomások betöltésénél kiválólag figyelembe venni.

21. § A kormány, az államérdekek megóvása tekintetéből jogositva van magának ugy a pálya épitése, valamint az üzlet czélszerüen és szilárdan eszközölt felszerelése és folytonos jókarban tartása iránt minden részben meggyőződést szerezni, és meghagyni, hogy a mutatkozó hiányok pótoltassanak.

A kormánynak joga van, a részéről kiküldött közeg által az ügyvitelt és pályaigazgatást megvizsgálni és ellenőrizni.

A kormánynak az általános törvények határozatai s különösen a jelen engedélyokmány értelmében fentartott főfelügyeleti joga gyakorlatával ugy az épitkezés ideje, valamint az engedélyezett vonal részben vagy egészben leendő megnyitása után az államra nehezedő költségek és kiadások megtéritése fejében az engedélyesek s illetőleg jogutódjaik az államkincstár javára bizonyos évi átalány összeget fizetnek.

Ezen évi átalányösszeg mennyiségét a kormány határozza meg. Az üzlet megnyitása után fizetendő évi átalányösszegek a megnyitott vonalra nézve az üzleti számadásba felvehetők, egyébként az épitési tőkét terhelik.

22. § A jelenleg engedélyezett vaspályától 30 éven át (a pálya megnyitása napjától számitva) sem kereseti, sem jövedelmi, sem más, későbben ezek helyett netán behozandó adó fizettetni nem fog.

Megengedtetik továbbá, hogy az első kiadásu részvények és elsőbbségi kötvények - ideértve az ideiglenes jegyeket is - bélyeg- és illetékmentesen adassanak ki.

Ugyanazon mentesség a kisajátitott területek átiratási dijaira is megadatik.

A tőkeszerzés, valamint épitkezés és az üzlet első berendezése czéljából kiállitandó minden szerződés, beadvány vagy bármely más okirat - ideértve a 19. § értelmében esetleg kiállitandó átruházási okmányt is - bélyeg- és illetékmentes lesz.

23. § Az engedély tartama 90 évre állapittatik meg, mely időszak lefolyásával megszünik; kezdetét veszi azon napon, a melyen az egész vonal a közforgalomnak adatik át.

Az engedély elenyészik akkor is, ha a 6. és 7-ik §-ban megállapitott határidők a részletes tervek benyujtása, az épités megkezdése, a biztositék letétele, az épités befejezése, továbbá az üzlet megnyitására nézve meg nem tartatván, a határidők elmulasztása a fennidézett vasutengedélyezési szabály 11. § b) pontja értelmében, különösen pedig a politikai és financialis válságok által nem igazoltathatik.

24. § A kormány fentartja magának a jogot, hogy az engedélyezési törvény hatálybaléptétől számitva 30 év lefolyása után az engedélyezett pályát minden időben megválthassa.

A váltságdij meghatározására a vállalatnak a valóságos megváltást megelőző hét év alatti tisztajövedelmei fognak felvétetni, mely összegből a két legmostohább év tiszta jövedelme levonatván, a fenmaradt öt év átlagos tiszta jövedelme fog kiszámittatni.

Ezen átlagos összeg, mely mindazonáltal a tényleg befektetett tőke 7 1/2%-nál kevesebb nem lehet, az engedélyeseknek a megállapitott engedély tartamáig mint évi jövedék fizetendő.

25. § Az engedély megszüntével, valamint a pálya beváltásának bekövetkeztével az állam az első esetben ingyen, utóbbiban a 24. § értelmében meghatározott évi járadék fizetése mellett lép az engedélyezett és jó karban átadandó pálya tehermentes birtokába és haszonélvezetébe; birtokába veszi különösen a pálya területét és földjét, a föld- és műmunkálatokat, a fel- és alépitményeket minden hozzátartozókkal egyetemben, mint forgalmi eszközökkel, pályaudvarokkal, fel- és lerakodó-helyekkel, a vasut üzletéhez tartozó épületekkel, az indulási és érkezési helyeken őr- és felvigyázó házakkal, minden belszerelvényekkel, butorzattal, ingó- és ingatlanságokkal egyetemben.

Valamint az engedély megszüntével ugy a pálya beváltása esetében is az engedélyesek megtartják a tartalék-alap és a künnlevő activ követelések tulajdonát, valamint a coax-kemenczéket, öntődéket, gép- vagy egyéb gyárakat, pajtákat és egyéb épületeket, a melyek megszerzésére vagy előállitására a kormány által azon határozott hozzáadással hatalmaztattak fel, hogy azok a vaspályának semmi hozzátartozandóját nem fogják képezni.

26. § Ha megelőző intések daczára az engedélyokmányban, vagy a törvényekben foglalt kötelességek megsértése vagy mulasztása az engedélyesek részéről ismételve fordulna elő, a kormány fentartja a jogot, ellenök a törvényeknek megfelelő intézkedéseket megtenni és a körülmények szerint az engedélyt még tartamának lefolyása előtt megszüntnek nyilvánitani.

27. § Ezen engedély minden okmányszerü kiadványai csak egy forintra szabott bélyegdij alá esnek.

A valkány-perjámosi másodrendü gőzmozdony vasut engedélyokmányának függeléke

Üzletszabályok, melyek által az engedélyokmány 2. §-ában emlitett ideiglenes üzletrend némely intézkedései a jelen másodrendü vasutra nézve módosittatnak

1. § A pálya s vágányainak állapota addig, mig mindkét irányban naponkint együtt véve 10-nél több vonat nem közlekedik, a pályafelügyelő személyzet által naponkint legalább egyszer megvizsgálandó.

Szegélysinnel ellátott látogatottabb ut-átjárások, valamint az oly épitmények, melyek a közlekedő vonatokra nézve veszélyesek lehetnek, minden egyes vonat áthaladása előtt megtekintendők.

2. § Ezen vasut egyes vonataiban átalán nem lehet több 100 tengelynél; oly vonataiban pálya melyekkel személyek szállittatnak, legfeljebb 60.

Hosszfa vegyes vonatokkal is szállittathatik; az ily fával megterhelt kocsik azonban a vonat végén alkalmazandók olykép, hogy a személyszállitó kocsiktól legalább 3, a mennyiben csak lehetséges, terhelt kocsi által választassanak el.

A dörzsfékek száma és azoknak vonatonként beosztása iránt a közmunka és közlekedési minister utólagosan fog intézkedni.

3. § A menetrend szerinti vonatsebesség a nyilt pályán közép számitással óránkint 2 mértföldnyi, a megengedhető legnagyobb sebesség pedig óránkint legfeljebb 3 mértföldnyi lehet.

A korláttal el nem látott ut-átjárásoknál azonban a gyorsaság olykép mérséklendő, hogy a vonat 100 méternyi távolságban megállitható legyen.

4. § A tehervonatoknak gőzmozdony általi tolása csak azon esetben engedtetik meg, ha elől egy vezető-mozdony alkalmaztatik; ily módon megengedtetik az a vegyes vonatoknál is, de ez utóbbi esetben a menetsebesség óránként legfeljebb 1 2/4 mértföldnyi lehet.

Ha a szükség ugy kivánja, ugyszintén az indóházakban s a munka-vonatoknál a vonatok tolása akkor is megengedtetik, ha elől vezetőmozdony nincs.

Ily esetben azonban a nyilt pályán csakis óránkénti 1 mértföld sebességgel szabad járni, s a vonat élén levő kocsiba jelző kürttel ellátott kalauz állitandó.

A menetrend szerinti vonatoknál is megengedtetik, hogy a mozdony forditva, azaz szerkocsijával elől mehessen.

5. § A vonatok elindulását a vég és közben eső állomásokon táviratilag mindaddig nem kell jelezni, mig az engedélyezett vonalon egyszerre csakis egy vonat közlekedik, vagyis még a vonatok nem találkoznak vagy egymást meg nem előzik.

Mihelyt egyszerre egynél több vonat közlekedik, a vonatok elindulása az állomások közt táviratilag jelzendő.

6. § Az engedélyeseknek megengedtetik, hogy a személy- és málha-jegyek kiadását magán a vonaton a felvételi állomásokon kivül rendezhessék be, valaminthogy mindennemű czélszerünek mutatkozó oly kezelési rendszabályt hozhassanak be, mely által a forgalom biztossága nem veszélyeztetik.