1876. évi L. törvénycikk

a magyar keleti vasut megvételéről * 

1. § A magyar keleti vasut megvételét tárgyazó 1876. évi január hó 20-án kelt szerződés helybenhagyatik s beczikkelyeztetik.

2. § A ministerium felhatalmaztatik, hogy ezen szerződés végrehajtása tekintetéből legfeljebb 99,893 darab egyenkint 100 frtról arany értékben szóló s 1876. évi január hó 1-től öt százalékkal kamatozó állami kötvényt bocsásson ki.

3. § A kibocsátandó állami kötvények a magyar keleti vasut első sorozatu elsőbbségi kötvényeinek beváltására meghatározott időben törlesztendők s kamatjaik az adó levonásával fizetendők.

Ugy a beváltásra, mint a kamatozásra nézve egy osztrák értékü forint aranyban két német birodalmi márkkal lesz egyenlőnek veendő.

4. § Az állami biztositást tényleg igénybe vevő vasuttársulatok részéről az 1875. évi XLI. törvénycikk 2. §-a alapján kibocsátandó elsőbbségi kötvényeknek az állam által leendő átvételéről szóló 1876. évi XI. törvénycikk határozmányai a keleti vasutat illetőleg érvényen kivül helyeztetnek.

5. § E törvény végrehajtásával a közmunka- s közlekedési és a pénzügyi ministerek bizatnak meg.

Szerződés,

mely egyrészt a magyar királyi közmunka- és közlekedési s a pénzügyminister, másrészt pedig a magyar keleti vasuttársulat igazgató-tanácsa közt köttetett.

1. § A magyar keleti vasut-társulat átbocsátja összes vonalait s az azok tartozékát képező összes ingatlanokat a magyar állam kizárólagos tulajdonába, teljes felszerelésükkel s a társulatnak jelenleg tulajdonában levő összes ingókkal, pénztári készletekkel s activ követelésekkel, valamint a kormánynál létező 1.200,000 frt névleges értékű biztositékával együtt, egy szóval összes ingó s ingatlan vagyonát s jogot ád a magyar királyi kormánynak, hogy ezen vasut-vonalak s tartozékaiknak tulajdonára vonatkozó jogát ezen szerződés alapján további meghallgatása nélkül telekkönyvileg a magyar államra átkebeleztethesse.

2. § A magyar állam átveszi az emlitett összes vonalakat az 1. §-ban emlitett tartozékaikkal együtt mindazon terhekkel, melyek azokon jelenleg léteznek, nevezetesen: a társulat első- (45 millió) s másod- (30 millió) sorozatu elsőbbségi kölcsönével, továbbá a társulatnak még függő tartozásaival s lemond azon előlegek s kamatjaik megtéritésére való igényeiről, melyeket akár állambiztositás, akár az épités folytathatása tekintetéből a társulatnak kiszolgáltatott.

3. § A tulajdonjog ezen átruházása következtén köteles a magyar állam a keleti vasuttársulat összes részvényeit államkötvényekkel olykép beváltani, hogy minden 3 darab egyenkint 200 frtról szóló részvényért 2 darab egyenkint 100 frtról osztrák értékben, vagyis 200 német birodalmi arany márkáról szóló s 1876. évi január 1-től 5%-kal, azaz 5 frttal osztrák értékben, vagyis 10 német birodalmi arany márkával kamatozó s a keleti vasut 1-ső sor. kötvényeinek kisorsolására s beváltására kitüzött időben törlesztendő állami kölcsönkötvényt szolgáltat ki az illető részvények birtokosainak. A részvények elévülés terhe alatt beváltás végett 1877. év végeig bemutatandók.

4. § A társulat részvényeinek ily módoni beváltását 1877. évi január 1-től kezdve maga a kormány saját pénztárai, valamint az általa kijelölendő budapesti és bécsi intézetek által eszközlendi. A részvények helyett adandó állami kötvények kamatjai ugyanazon pénztáraknál vagy a kormány által kijelölendő intézeteknél minden évben január és julius 1-én fizettetnek. Az első kamatszelvény azonban az egész 1876. évre egyszerre 1877. évi január 1-én lesz esedékes. A kormány által adandó állami kötvények a budapesti és bécsi tőzsdéken leendő jegyzését a kormány fogja kieszközölni. A kamat-fizetés az adó levonásával történik.

5. § A társulatnak alapszabályaiban kitüzött czélja ennek folytán az 1868:XLV. törvénycikkben s az annak alapján kiadott engedélyokmányban nyert összes jogaival együtt megszünvén, ugyanaz jelen szerződés érvényre lépte után feloszlása iránt megfelelő intézkedéseket teend.

6. § A magyar keleti vasut összes vonalainak kezelését a kormány már 1876. évi február hó 1-től veendi át, s azt addig, mig a jelen szerződés érvényre emelkednék, a társulat igazgató-tanácsának ellenőrködése mellett folytatandja.

Az esetre, ha a szerződést a társulat közgyülése vagy a törvényhozás jóvá nem hagyná, a vonalak kezelését ujból a társulat közegei veendik át azon állapotban, melyben azok a visszaadáskor létezni fognak s az időközben felvállalt összes kötelezettségekkel s nyert jogokkal együtt, a nélkül, hogy a társulat e czimen a kormány ellen bármely követeléssel vagy kárpótlási igénynyel léphetne fel.

7. § A kezelés átvétele napjától e szerződés érvényre emelkedéseig teendő kormány-intézkedésekre nézve azonban a társulat igazgató-tanácsának azon befolyás biztosittatik, hogy ily intézkedések csak beleegyezésével lesznek életbe léptethetők.

Az igazgató-tanács különben a mai naptól kezdve a pályát semmi néven nevezendő uj kötelezettségekkel nem terhelheti és egyátalán oly intézkedéseket nem tehet, melyek a pályára uj terheket rónának.

8. § A kormány megtartván az összes személyzetet a vasut szolgálatában, a társulatnak a személyzet irányában fennálló jogait és kötelezettségeit átveszi; nevezetesen biztositja a személyzetnek szerződésszerű vagy kinevezési okmányok, utasitások és a nyugdij-alapszabályokban gyökerező jogait.

Az igazgató-tanács mai naptól kezdve sem uj kinevezéseket, sem pedig előléptetéseket nem határozhat, vagy a mennyiben ezt tenné, ily határozata a kormányra nézve érvénynyel nem birand.

9. § Azon jogokat, melyeket eddig az igazgató-tanács a társulati alkalmazottak javára alakitott nyugdij- s más netán fennálló alapok kezelésére gyakorolt - 1876. évi február 1-től a kormány fogja gyakorolni.

10. § Mennyiben a társulat netán már oly alapokkal birna, melyek a pálya tartozékát képezik, ezek az állam tulajdonába mennek át.

11. § A társulat köteles azon felül összes könyveit, számadásait, szerződéseit s egész irattárát, valamint a vasut épitésére vonatkozó összes terveket s a vonalainak kiegészitése czéljából tett összes előmunkálatokat a kormánynak szintén külön kárpótlás nélkül átszolgáltatni.

12. § A társulat elismeri, hogy jelen egyezmény által a keleti vasut engedélyezéséből s épitéséből a kormány ellen netán támaszthatni vélt minden néven nevezhető igényei teljes kielégitést nyertek s hogy az ezen ügyletekből eredhetett minden további kártalanitási igényekről végkép lemond.

13. § Jelen szerződés a társulatra nézve azonnal érvénybe lép, mihelyt azt a legközelebb megtartandó rendkivüli közgyülés helybenhagyta, a kormányra nézve pedig akkor, ha az e részben még a jelen ülésszakban benyujtandó törvényjavaslat törvényerőre emelkedett.

Kölcsönösen megállapittatik egyébiránt, hogy a mennyiben a társulati közgyülés vagy a törvényhozás e szerződést meg nem erősitené, egyik fél sem lesz jogositva a szerződésből valamely jog vagy követelés elösmerésére következtetést vonni s egyátalán a szerződést követeléseinek alapjául venni.

14. § Ezen szerződés két példánya, melyek egyike a kormány, másika a társulat kezeiben marad, bélyeg- s illetékmentes.

(Aláírások)