1877. évi XXVI. törvénycikk

a határőrvidék területén épitendő vasutakról * 

1. § Az alföld-fiumei vasut eszék-sziszek-károlyvárosi részének kiépitését elrendelő 1870. évi XXXVIII. tc. hatályon kivül helyeztetik és a következő vasutvonalak épitése rendeltetik el:

a) Mitrovicztól Vinkovcén, Broódon, Uj-Gradiskán és Sunján át Sziszekig;

b) Sziszektől a károlyváros-fiumei vasut valamelyik állomásáig;

c) Az alföld-fiumei vasut dállyai állomásától Vukovárt lehetőleg megközelitve Vinkovceig.

2. § A ministerium felhatalmaztatik, hogy az előbbi szakasz a) és b) pontja alatt felsorolt vasutvonalak épitését, a határőrvidéki állami erdők rendkivüli bevételeinek készletben levő és vasutépitésre forditható részéből ennek mérvéig oly módon eszközölje, hogy az üzletnek átadandó vonalrészek, meglevő vasutakkal kapcsolatban legyenek.

3. § Utasittatik a ministerium, hogy mindenekelőtt a határőrvidéki beruházásokra rendelt alapnak jelenleg készletben levő összegéből annak erejéig, a Vinkovcétől Broód felé vezető vasutat azonnal épittesse ki és tegye üzletképessé, továbbá a dállya-vinkovcei vonalnak, az államkincstár terhére létesitéséről egyidejüleg gondoskodjék, a törvényhozásnak tartatván fenn a vasutvonal engedélyezésének jóváhagyása.

4. § Az épitési feltételek mindazon vasutaknál, melyek az állami erdőknek a határőrvidéki beruházásokra szánt jövedelméből épittetnek, a Horvát-Szlavon határőrvidéki közigazgatási hatóság főnökének közremüködésével, a kormány által állapittatnak meg.

5. § Az 1. §-ban emlitett összes vasutak egyelőre, mint egyvágányu mozdonyvasutak épitendők. Az illető földterületek megváltásánál azonban figyelembe kell venni egy második vágány esetleges berendezhetését s az indóházaknak erősebb forgalomnak is megfelelő nagyobbithatását.

6. § Fölhatalmaztatik egyuttal a ministerium, hogy a mennyiben a határőrvidéki állami erdők alapul vétele mellett leendő pénzmüvelet ezt lehetővé tenné, az 1. § a) és b) pontja alatt emlitett vasutvonalak épitését és üzletét akár az épités folyama alatt, akár annak befejezése után az államkincstárnak terheltetése nélkül engedélyezhesse; a vasutvonalak engedélyezésének jóváhagyása a törvényhozásnak tartatván fönn.

7. § A jelen törvény első szakaszának a) és b) pontja alatt emlitett vonalak üzlete a törvényhozás további rendelkezéseig a ministerium által kezelendő.

8. § A jelen törvény értelmében épitendő vasutakhoz szükséges területek megszerzése az 1868. évi LV. tc. -ben megállapitott eljárás mellett, a kész vasutak telekkönyvezése pedig az 1868. évi I. tc. meghatározásai szerint ugy fog eszközöltetni, mint az a magyar államvaspálya északi és déli vonalait illetőleg történt.

9. § A mennyiben a jelen törvény 1. §-ának a) és b) pontja alatt emlitett vasutvonalak üzleti bevételei az üzleti kiadásokat nem fedeznék, a hiányt az államkincstár pótolja; viszont az üzleti kiadások fedezése után fenmaradó tiszta jövedelem hasonlag az államkincstárba folyik.

10. § Utasittatik a ministerium, hogy a budapest-zimonyi vasut épitésének biztositása alkalmával, biztositsa egyszersmind Zimonynak Mitroviczczal való összeköttetését is.

11. § Jelen törvény végrehajtásával a közmunka- és közlekedési és a pénzügyminister bizatnak meg.