1881. évi XLV. törvénycikk

a budapest-zimonyi vasutról és szárnyvonalairól * 

1. § A Budapestről Szabadkán, Ujvidéken és Zimonyon át a magyar-szerb határig, az 1880. évi XLII. tc. által kiépiteni rendelt vasuti fővonal, s az e fővonalból Kiskőrösnél kiágazó és Kalocsáig, valamint az Indiánál kiágazó és Mitroviczig (Száva-Szent-Demeterig) létesitendő szárnyvonalak, államköltségen, mint állami vasutak épitendők ki és szerelendők fel.

2. § Ezen vasutvonalak üzlete államilag kezelendő, megengedtetvén, hogy az egyes részvonalak - de csak a mennyiben más, már üzletben levő vasutakkal összekötvék - önállólag is nyittassanak meg a közforgalom számára.

3. § Az 1. §-ban emlitett fő- és szárnyvonalak épitési és felszerelési költsége - az 1880. évi XLII. törvénycikk 3. §-a alapján már folyamatba tett munkálatok, a szerb fejedelemséggel közösen létesitendő Száva-hid, s az e hid biztositására szükséges partvédművek költségeit is ideértve - huszonnyolcz millió osztrák értékű forintban állapittatik meg.

4. § A pénzügyminister felhatalmaztatik, hogy a fentebbi 28.000,000 forintnyi pénzösszeget 5%-kal osztrák értékben kamatozó adómentes járadékkötvények kibocsátása utján szerezze be.

5. § A közmunka- és közlekedésügyi minister utasittatik, hogy az 1. §-ban megjelölt vasuti vonalak épitését, a bécsi császári királyi szabadalmazott Länder-bankkal és a „Compagnie de Five-Lilles pour Construction mechanique et entreprises” czimü párisi czéggel kötött szerződés alapján, - a Száva-hidat és az e hid biztositására szükséges partvédműveket pedig a szerb fejedelmi kormánynyal egyetértőleg megállapitandó módozatok mellett, azonnal indittassa meg, s a Budapest-Zimony-határszéli vasut létesitésére a szerb fejedelemséggel kötött vasuti egyezményben meghatározott határidőben hajtassa végre.

6. § Az ezen vasuti vonalak épitése iránt kötött szerződésekért, valamint minden, azokból folyó egyéb okmányokért, szerződésekért, nyugtákért stb. - de csak a mennyiben azok a fővállalkozók és a m. kir. ministerium között e részben fennálló szerződésszerű viszonyokat érintik és nem a fővállalkozóknak harmadik személyek irányában fennálló szerződésszerű viszonyaira vonatkoznak, - a fővállalkozók bélyegilletéket nem fizetnék.

7. § Ha a fővállalkozók az összes munkálatokat - ide nem értve az ujvidéki Dunahid épitését, a talpfákat, sineket és ehez tartozó vasrészeket - maguk részéről egy vállalkozónak adnák ki: az ezen vállalkozó által vállalati nyereménye után fizetendő adó (keresetadó, nyilvános számadásra kötelezett vállalatok adója, általános jövedelmi pótadó) negyvenezer (40,000) forintnyi átalányban állapittatik meg.

Azon esetben, ha a talpfák vagy sinek szállitása a fővállalkozók által szintén ugyanazon vállalkozónak adatnék át, az adóátalány ez által 40,000 frt helyett ötvenezer (50,000) frtnyi összeggel fizetendő.

Ezen kedvezmény nem terjed ki azon esetekre:

a) midőn az épitési fővállalkozók (k. k. priv. österreichische Länder-Bank és Five-Lilles czég) a munkálatokat több vállalkozónak adják ki; vagy

b) midőn az összes munkálatokat a fővállalkozóktól elvállalt vállalkozó azokat ismét alvállalkozóknak adja át.

Ezen esetekben az alvállalkozók által a törvényben megállapitott rendes adótételek lesznek fizetendők.

8. § A fentebbi bélyeg és adómentesség kiterjesztetik a Száva-hid épitési vállalkozóira is, kiknek azonkivül az e hidhoz a külföldről behozandó anyagok után járó behozatali vám is megtéritendő.

9. § A ministerium utasittatik, hogy Baja városnak a budapest-zimonyi fővonallal egy Szabadkáról Bajára vezetendő szárnyvonal által leendő összeköttetése czéljából, a részletes felvételeket és terveket készittesse el, s e szárnyvonal kiépitése iránt még oly időben folytassa és fejezze be az illető vidék érdekeltségével a hozzájárulási tárgyalásokat, s még oly időben tegyen a törvényhozásnak előterjesztést, hogy e szárnyvonal a fővonal utolsó szakaszával egyszerre legyen a közforgalom részére megnyitható.

10. § E törvény kihirdetése napján lép életbe, s végrehajtásával a közmunka- és közlekedési s a pénzügyminister bizatik meg.