1929. évi VIII. törvénycikk indokolása

a Bodrogközi gazdasági vasútat a Nyiregyházvidéki kisvasutakkal összekötő Kenézlő-balsai vasútvonal engedélyezéséről * 

Általános indokolás

A Bodrogközi gazdasági vasút részvénytársaság üzemének fejlesztése és jövedelmezővé tétele érdekében több, közgazdasági szempontból is fontos vasútvonal kiépítését vette tervbe.

E vasútvonalak egyike a Sárospatak-sátoraljaújhelyi vonal, amely a gróf Károlyi László tulajdonát képező Sátoraljaújhely-hollóházai korlátolt közforgalmú iparvasutat köti össze a Bodrogközi gazdasági vasúttal, már meg is épült és 1927. évi október hó 10-én át is adatott a közforgalomnak. A másik nagyfontosságú vasútvonal, amelynek engedélyezésére az 1880. évi XXXI. törvénycikk 1. §-ának rendelkezéséhez képest ezúttal kérem a felhatalmazást: a Kenézlő-balsai összekötő vasútvonal, amely a Bodrogközi gazdasági vasutat a Nyíregyházavidéki kisvasutakkal lenne hivatva összekötni.

E vasútvonal létesítése közgazdasági szempontból nagy jelentőséggel bír, mert ezáltal a Hegyköz és Bodrogköz közvetlen kapcsolatba kerül a Nyíregyházavidéki kisvasutak által átszelt vidékkel, és így lehetővé fog válni, hogy a fában és kőben gazdag úgynevezett Hegyköz terményei az ezen termékekben szegényebb vidékekre közvetlenül elszállíttassanak.

Nem kevésbbé fontos azonban ez az összeköttetés a Bodrogközi gazdasági vasút és a Nyíregyházavidéki kisvasutak életképessége szempontjából is, mert eltekintve a forgalom emelkedéséből várható több bevételtől, ezáltal lehetővé fog válni, hogy mindkét vasút - amely a gróf Károlyi László tulajdonát képező korlátolt közforgalmú iparvasúttal együtt az összeköttetés révén 195 km hosszú egységes hálózatot fog kitenni - gazdaságosabban kezelhető legyen és ezáltal is jövedelmezőbbé tétessék.

A vasútvonal, éppen úgy, mint a Bodrogközi gazdasági vasút meglevő vonalai, keskenynyomtávval (0.76 m) építtetnék és gőz- és motorüzemre rendeztetnék be. Hossza 4.0 km-t tesz ki és a Bodrogközi gazdasági vasút Viss-kenézlői vonalának Kenézlő állomásától a Nyíregyházavidéki kisvasutak Buj-balsai vonalának Balsa állomásáig vezettetnék.

A vasútvonalon állomások és megállóhelyek nem fognak létesíttetni, azonban a vasútvonal megépítése kapcsán a Nyíregyházavidéki kisvasutak Balsa állomása mai állapotában részben fel fog hagyatni és a személyforgalom céljaira 180 m hosszúsággal egy új állomás fog létesíttetni.

A vonal tényleges építési és üzletberendezési tőkéje 1.687,000 pengőben, vagyis pályakilométerenként 421,750 pengőben állapíttatnék meg, mely összegből forgalmi eszközök beszerzésére 81,200 pengő, tartalékalap képzésére pedig 10,000 pengő lenne fordítandó. Ebben az építési és üzletberendezési tőkében benne foglaltatik a vasútnak a közúti és vasúti célokra építendő állami tulajdont képező Tiszahíd költségeihez való hozzájárulása is, amely 1.000,000 pengőre van előirányozva. Ez utóbbi körülménynek tudható be a vasútvonal kilóméterenként építési költségeinek aránylag magas volta.

Az építéshez szükséges ez a tőke már rendelkezésre áll és így a pálya kiépítése is biztosítottnak tekinthető. A vasútvonal építéséhez külön államsegély nem biztosíttatott.

Az építési határidő az engedélyokmány kiadása napjától számítandó két évben fog megállapíttatni.