1947. évi XXXV. törvénycikk indokolása

a közellátásügyi miniszteri állás megszüntetéséről és Országos Közellátási Hivatal szervezéséről * 

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

Az államháztartás egyensúlyának biztosítása végett takarékossági célzatból szükségesnek találtatott több miniszteri állásnak, ezek között a közellátásügyi miniszteri állásnak is a megszüntetése és a közellátási tennivalók ellátására a földmívelésügyi miniszter felügyelete alatt működő Országos Közellátási Hivatalnak a szervezése.

A 3. §-hoz

A közellátás zavartalanságának biztosítása végett továbbra is teljes mértékben szükség lesz a többéves tapasztalatok figyelembevételével kiépített közellátási közigazgatási szervezetre.

Ennek folytán a közellátásügyi miniszteri állás megszüntetése nem vonhatja maga után a közellátásügyi apparátusnak - mint a szakkérdésekben jártassággal bíró szervezetnek - a megszüntetését is.

Ezért tehát egyedül helyes megoldás, ha ez a szakértő személyzet a továbbiakban a földmívelésügyi miniszter felügyeleti jogának biztosítása mellett, a közellátásügyi feladat ellátására szolgáló külön önálló hivatal - az Országos Közellátásügyi Hivatal - keretében folytatja tevékenységét.

Ez a Hivatal viszont csak úgy felelhet meg a most már reáháruló közellátási feladatoknak, ha élén olyan személy éáll, aki e feladatok ellátásának irányításával és végrehajtásával közvetlenül és folyamatosan foglalkozik. Ezért szükséges e Hivatal élére megfelelő hatáskörrel felruházott vezetőszemélyeket - elnököt és főtitkárt - helyezni.

A tervezet 3. §-ában elrendeltetik tehát a Hivatal szervezése és a Hivatal élére elnöknek, illetőleg főtitkárnak a kinevezése. Hogy pedig a Hivatalnak az elnök és főtitkár által való vezetése miként történjék, olyan szervezeti kérdés, amelynek rendezésére a felügyeleti jogot gyakorló földmívelésügyi miniszter hivatott.

A 4. §-hoz

Természetesen a közellátásügyi minisztériumban szolgálatot teljesítő alkalmazotti kar további jogi helyzetét is szabályozni kellett. A tervezet értelmében ez a személyzet teljes egészében a Hivatal külön és önálló státusába kerül, anélkül azonban, hogy az alkalmazottak szolgálati jogviszonyának, vagy eddigi hivatali állásának elnevezésén változás történne. A Hivatal és személyzet különállásának folyománya az a további rendelkezés, hogy az említett alkalmazottak kinevezése, előléptetése, általában tehát személyi ügyei tekintetében az elnök közvetlenül tesz a földmívelésügyi miniszterhez előterjesztést.

A 5. §-hoz

Minthogy a Hivatal a földmívelésügyi miniszter felügyelete alatt működik, annak személyi és dologi szükségleteiről is a földmívelésügyi tárca költségvetésében kell gondoskodni. Természetesen a Hivatal és személyzetének különállása folytán e gondoskodás a tárca költségvetése keretében is csak elkülönítetten történhet.

A 7. §-hoz

Minthogy a közellátási ügykör különállósága a Hivatal keretében biztosíttatott, indokolt a Hivatal elnökének - mint a közellátás szakkérdéseiben teljes tájékozottsággal bíró személynek - a közellátási ügykört érintő kérdésekben a minisztertanácsban, valamint a Gazdasági Főtanácsban való rendszeres részvételi lehetőségét biztosítani.