A behozott kőolaj és kőolajtermékek biztonsági készletezéséről szóló 1993. évi IL. törvény (a továbbiakban: Kt.) 48. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az egységes belső piac megfelelő működése, az áruk szabad áramlása, ezen belül az egyes kőolaj és kőolajtermékek fogyasztói árának, a kőolaj-ellátási költségek átláthatóságának biztosítása, valamint a kőolajellátás biztonságának fokozása érdekében a következőket rendelem el.
1. § * E rendelet hatálya a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalra (a továbbiakban: Hivatal), a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetségre (a továbbiakban: Szövetség), a Szövetség tagjaira, valamint az adatszolgáltatásban közreműködő egyéb szervekre, szervezetekre és gazdasági társaságokra terjed ki.
2. § A rendelet alkalmazásában:
a) kőolajtermék: az 1. számú mellékletben felsorolt termék;
b) * beszerzési költség: valamennyi, Magyarország területén felmerülő kőolaj termelési, import és szállítási költsége;
c) fogyasztói árak: a 3. számú mellékletben meghatározott termékek ténylegesen felszámított leginkább reprezentatív árszintje;
d) CIF költség (paritás): a rendelet 2. számú mellékletében meghatározott költség. Ha a szállítás csővezetéken vagy tartálykocsiban történik a határ-ár paritást jelenti;
e) * kereskedelmi kőolajkészlet: azon kőolaj- és kőolajtermék készlet, amely nem minősül a 2009/119/EK tanácsi irányelv szerint kötelezően tárolandó kőolajkészletnek, kivéve a technológiai készlet.
3. § * (1) A Hivatal a 4. §-ban meghatározott adatokat gyűjti, feldolgozza és a 4. §-ban meghatározott határidőn belül és az ott meghatározott formában továbbítja az Európai Bizottsághoz (a továbbiakban: Bizottság).
(2) A feldolgozás alapjául szolgáló számítási módszereket a Bizottság jogosult megismerni.
(3) A Hivatal (1) bekezdés szerinti kötelezettségének teljesítése érdekében
a) a Szövetség a 4. § (1) bekezdés d)–g) pontja szerinti adatokról, a Szövetség tagjai a 4. § (1) bekezdés h) pontja szerinti adatokról a Hivatal által meghatározott időközönként, rendszeresített adatlap formájában jelentést küldenek;
b) az adatszolgáltatásban közreműködő egyéb szervek, szervezetek és gazdasági társaságok a Hivatal megkeresése alapján, a Hivatal által meghatározott módon és formában szolgáltatnak adatot.
(4) A Hivatal megtagadhatja az üzleti titkot tartalmazó és egy vagy több piaci szereplő azonosítására alkalmas adat Bizottsághoz történő továbbítását. Ha a Hivatal üzleti titkot tartalmazó és egy vagy több piaci szereplő azonosítására alkalmas adatot továbbítana a Bizottság részére, akkor az adatszolgáltatásban közreműködő egyéb szerv, szervezet és gazdasági társaság megtagadhatja a Hivatal részére történő adatszolgáltatást.
4. § * (1) A Bizottsághoz továbbítandó adatok, azok továbbításának határideje és az adatszolgáltatás formája a következő:
a) a havi kőolaj-beszerzési költség; az adatszolgáltatás határideje: a tárgyhónapot követő hónap, formája a 2. számú melléklet szerint,
b) a kőolajtermékek minden hónap 15. napján érvényes, minden vámot és adót magában foglaló, valamint vám- és adómentes fogyasztói árai; az adatszolgáltatás határideje: a tárgyhónap 15. napját követő 30 napon belül, formája a 3. számú melléklet szerint,
c) a kőolajtermékek hétfőnként érvényes, vám- és adómentes fogyasztói árai; az adatszolgáltatás határideje: a tárgynapot követő nap déli 12 óra, formája a 4. számú melléklet szerint,
d) az egyes hónapok utolsó napján tárolt biztonsági kőolaj és kőolajtermék-készletek
da) mennyisége, és a mennyiségnek a behozott kőolaj és kőolajtermékek biztonsági készletezéséről szóló 2013. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Kt.) 2. §-a szerinti átlagos napi nettó behozatal szerinti számításának indoka és számítási módszere,
db) az Európai Unió más tagállamában történő tárolás esetében a más tagállamban tárolt biztonsági készlet mennyisége, tulajdonosa,
e) az egyes hónapok utolsó napján az Európai Unió más tagállamának készletezésre kötelezettje részére tárolt biztonsági kőolaj és kőolajtermék-készletek mennyisége (utóbbi terméktípusonként részletezve), e más tagállam készletezésre kötelezettje nevének feltüntetésével,
f) az egyes hónapok utolsó napján tárolt különleges kőolaj és kőolajtermék-készletek
fa) mennyisége, és hogy e mennyiség az előző évben hány napi átlagos belföldi fogyasztásnak felel meg,
fb) az Európai Unió más tagállamában történő tárolás esetében e más tagállamban tárolt különleges készlet mennyisége, tulajdonosa,
g) az egyes hónapok utolsó napján az Európai Unió más tagállamának készletezésre kötelezettje részére tárolt különleges kőolaj és kőolajtermék-készletek mennyisége (utóbbi terméktípusonként részletezve), e más tagállam készletezésre kötelezettje nevének feltüntetésével,
h) az egyes hónapok utolsó napján tárolt kereskedelmi kőolaj és kőolajtermék-készletek mennyisége.
(2) Az (1) bekezdés d)–e) pontja szerinti adatokat azon hónapot követő 55 napon belül kell közölni a Bizottsággal, amelyre az adatok vonatkoznak. Az (1) bekezdés f)–g) pontja szerinti adatokat azon hónapot követő hónapban kell közölni a Bizottsággal, amelyre az adatok vonatkoznak.
(3) A Hivatal – az (1) bekezdés d)–e) pontja szerinti adatokat az ott meghatározott rendszeres adatszolgáltatáson felül – a Bizottság megkeresése esetén 60 napon belül a Bizottság részére megküldi.
(4) A Hivatal – az (1) bekezdés f)–g) pontja szerinti adatokat az ott meghatározott rendszeres adatszolgáltatáson felül – a Bizottság megkeresése esetén a Bizottság részére haladéktalanul megküldi.
5. § * (1) A Szövetség a Kt. 5. § (1)–(2) bekezdése szerinti nyilvántartásban szereplő, a megelőző év utolsó napjára vonatkozó, a biztonsági készletet érintő adatokat minden év január 31-ig megküldi az energiapolitikáért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) és a Hivatal részére.
(2) A Szövetség a Kt. 5. § (1)–(2) bekezdése szerinti nyilvántartásban szereplő, a biztonsági készletre vonatkozó adatokat a miniszter vagy a Hivatal megkeresése esetén részére haladéktalanul megküldi.
(3) Ha a Szövetség a Kt. 4. § (1) bekezdése alapján különleges készletet hoz létre, a készlet mennyiségéről és tárolásának időtartamáról tájékoztatja a minisztert és a Hivatalt.
(4) A Szövetség a Kt. 5. § (1)–(2) bekezdése szerinti nyilvántartásban szereplő, a különleges készletre vonatkozó adatokat a miniszter vagy a Hivatal megkeresése esetén részére haladéktalanul megküldi.
6. § * A 4. § (1) bekezdés d)–h) pontja, (2)–(4) bekezdése, valamint az 5. § szerinti adatszolgáltatás formáját a Hivatal határozza meg és honlapján közzéteszi.
7. § * (1) A miniszter megküldi a Bizottság részére a belső energiapiac működésével vagy az Európai Unió energiaellátásának biztonságával kapcsolatos, harmadik országgal kötött kormányközi megállapodásokat és azok módosítását.
(2) Ha az (1) bekezdés szerinti kormányközi megállapodás egyéb, a belső energiapiac működésére vagy az Európai Unió energiaellátásnak biztonságával kapcsolatos dokumentumra hivatkozik, a miniszter – a (3)–(4) bekezdésre is figyelemmel – gondoskodik a dokumentum Bizottság részére történő megküldéséről.
(3) A miniszter a (2) bekezdés szerinti dokumentumot bizalmassá minősítheti, ha a dokumentum nyilvánosságra hozatala hátrányosan érintheti az érintett felek tevékenységét. Ebben az esetben a miniszter a dokumentumot – a tagállamok felé továbbítható, bizalmas adatokat nem tartalmazó – összefoglalóval együtt küldi meg a Bizottság részére.
(4) A (3) bekezdés szerinti összefoglaló
a) a dokumentum tárgyát,
b) a dokumentum célját,
c) a dokumentum hatályát,
d) a szerződő feleket,
e) a dokumentum időtartamát, és
f) a főbb elemekre vonatkozó információkat
tartalmazza.
8. § * (1) A miniszter a belső energiapiac működésével vagy az Európai Unió energiaellátásának biztonságával kapcsolatos kormányközi megállapodás megkötésének vagy e tárgykörben kötött kormányközi megállapodás módosításának szándékáról a harmadik országgal vagy a nemzetközi szervezettel folytatott tárgyalások megkezdése előtt tájékoztatja a Bizottságot, valamint rendszeres tájékoztatást küld a Bizottságnak a tárgyalások előrehaladásáról, és ezzel összhangban gondoskodik a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 273/2007. (X. 19.) Korm. rendelet 116/A. § (4) bekezdése szerinti információk megküldéséről.
(2) A tárgyalások lezárását megelőzően a miniszter előzetes véleményezés céljából az (EU) 2017/684 határozat 5. cikk (1) és (2) bekezdésében foglalt időtartamra megküldi a Bizottság részére a megállapodás vagy a módosítás tervezetét és azok összes mellékletét, valamint a megállapodásokban hivatkozott egyéb szövegeket az (EU) 2017/684 határozat 3. cikkével összhangban.
(3) A miniszter a megkötött vagy a módosított megállapodás ratifikációjakor a megállapodást vagy a módosítást, annak valamennyi mellékletével együtt, továbbá a Bizottság (2) bekezdés szerinti véleményében foglaltaktól való eltérés esetén az eltérés alapjául szolgáló indokokat megküldi a Bizottság részére.
8/A. § * A miniszter felkérheti a Bizottság képviselőjét a belső energiapiac működésével vagy az Európai Unió energiaellátásának biztonságával kapcsolatos tárgyalásokon megfigyelőként történő részvételre.
8/B. § * A 7–8/A. §-ban megállapított kötelezettségek nem vonatkoznak a vállalkozások közötti megállapodásokra.
9. § (1) E rendelet a Magyar Köztársaság Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének napján lép hatályba.
(2) * Ez a rendelet
a) *
b) a kőolaj beszerzési költségeivel és a kőolajtermékek fogyasztói árával kapcsolatos információcsere és konzultáció közösségi eljárásáról szóló, 1999. április 22-i 1999/280/EK tanácsi határozatnak,
c) a kőolaj beszerzési költségeivel és a kőolajtermékek fogyasztói árával kapcsolatos információcsere és konzultáció közösségi eljárásáról szóló 1999/280/EK tanácsi határozat végrehajtásáról szóló, 1999. július 26-i 1999/566/EK bizottsági határozatnak,
d) * a tagállamok és harmadik országok által kötött kormányközi energiaügyi megállapodásokra és nem kötelező erejű jogi eszközökre vonatkozó információcsere-mechanizmus létrehozásáról és a 994/2012/EU határozat hatályon kívül helyezéséről szóló, 2017. április 5-i (EU) 2017/684 európai parlamenti és tanácsi határozatnak
a végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.
(3) * Ez a rendelet a tagállamok minimális kőolaj- és/vagy kőolajtermék-készletezési kötelezettségéről szóló, 2009. szeptember 14-i 2009/119/EK tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.
1. Üzemanyagok: | ||
– töltőállomáson | – szuper ólommentes Euro 95 (Euro szuper 95) | |
– gázolaj | ||
– cseppfolyósított földgáz | ||
2. Háztartási fűtőanyagok: | ||
– kisfogyasztók számára | ||
– háztartási tüzelőolaj | ||
3. Ipari fűtőanyagok | ||
– nagykereskedelmi piaci szállítmányok (forgalom) számára | – fűtőolaj (1%-ot meghaladó kéntartalommal) | |
– fűtőolaj (legfeljebb 1%-os kéntartalommal) |
A táblázat 1. és 2. sora a tárgyhavi teljes beszerzési mennyiségre vonatkozik.
a) „Kőolaj-beszerzési költség”: a kőolaj-behozatal, más tagállamból történő kőolajbeszerzés, valamint az adott tagállamban termelt kőolaj költsége;
b) „Behozatal”: a Közösségbe beszállított összes kőolaj, a tranzit kivételével, valamely tagállam kőolajszükségletének kielégítése céljából;
c) „Beszállítások”: a valamely tagállam területére egy másik tagállamból beszállított összes kőolaj, a tranzit kivételével, az adott tagállam kőolajszükségletének kielégítése céljából;
d) „A tagállamban termelt kőolaj”: az érintett tagállamban termelt és finomított kőolaj, ha az adott tagállam által termelt mennyiség meghaladja az éves kőolajellátásának 15%-át.
Az átlagos CIF-költség a teljes kőolajbeszerzés havi költségének súlyozott átlaga.
A CIF-költség tartalmazza a FOB-árat (a behajózási kikötőben ténylegesen számlázott árat), a szállítási költséget, a biztosítást és a kőolaj átrakodási műveleteihez kapcsolódó egyes költségeket.
A valamely tagállamban termelt kőolaj importértékét vámmentesen kell számítani a kirakodási kikötőbe vagy a határra érkezéskor, azaz amikor a kőolaj az importáló ország vámhatóságának joghatósága alá kerül.
Az átlagos CIF-költséget a tagállamok dollárban közlik.
A táblázatot a tárgyhónap végét követő egy hónapon belül kell megküldeni a Bizottságnak.
A Bizottság a megküldött információkat dollárban és euróban közzéteszi az Olajjelentésben (Oil Bulletin). A havi euró-dollár árfolyamot a hivatalos piaci átváltási árfolyamnak * megfelelően kell meghatározni.
Tagállam: | KŐOLAJ BESZERZÉSI KÖLTSÉGE | Időszak: | |||
CIF-költség | |||||
Sor | Összes mennyiség (1000 hordó és 1000 tonna) | Átlagos CIF-költség (hordónként és tonnánként) $ | Megjegyzés | ||
1. | Összes beszerzés 1000 hordóban és dollár/hordóban | ||||
2. | Összes beszerzés 1000 tonnában és dollár/tonnában |
A táblázat 1–7. sorában a kőolajtermékeknek az adott időpontban, az egyes fogyasztói csoportok esetében érvényes fogyasztói áraira vonatkozó információt kell feltüntetni.
„Az egyes fogyasztói csoportok esetében érvényes árak” a következők:
– a töltőállomásokon érvényes árak a közúti szállítás céljait szolgáló üzemanyagok esetében;
– a kisfogyasztóknak szállított üzemanyagárak, a 2000 litertől 5000 literig terjedő szállításokra a háztartási fűtőanyagok esetében (háztartási tüzelőolaj); az ipari ágazat 2000 liternél kisebb vételezései is figyelembe vehetők;
– a szállított fogyasztói árak az ipari fűtőanyag havi 2000 tonnánál vagy évi 24 000 tonnánál kisebb vételezése esetében.
A „valós árak” a minden hónap 15. napján érvényes valós fogyasztói árakat jelenti:
– az átlagos valós ár az 1–7. sorban említett valamennyi termék tekintetében a leggyakrabban felszámított ár, azaz a minden vámot és adót magában foglaló, illetve az ezektől mentes árak sorának súlyozott átlaga.
A közölt adatokat nemzeti valutában és euróban teszik közzé az Olajjelentésben (Oil Bulletin).
Az euróövezetbe tartozó országok esetében az 1998. december 31-én megállapított euróátváltási árfolyamokat; a többi ország esetében pedig az Európai Központi Bank által minden hónap 15-én közzétett árfolyamokat kell figyelembe venni.
Tagállam | KŐOLAJTERMÉKEK FOGYASZTÓI ÁRAI | Időszak: | ||||||
nemzeti valutában | ||||||||
Valós árak | ||||||||
Sor | Kőolajtermék megnevezése | Egység | Vámokkal és adókkal együtt | Vámok és adók | Vámoktól és adóktól mentesen | |||
Üzemanyagok | ||||||||
1 | Ólmozott szuperbenzin | 1000 liter | ||||||
2 | Euro szuper 95 | 1000 liter | ||||||
3 | Gépjármű-gázolaj | 1000 liter | ||||||
4 | Cseppfolyósított földgáz | 1000 liter | ||||||
Háztartási fűtőanyag | ||||||||
5 | Háztartási tüzelőolaj | 1000 liter | ||||||
Ipari fűtőanyagok | ||||||||
6 | Fűtőolaj – kéntartalom >1% | tonna | ||||||
7 | Fűtőolaj – kéntartalom ≤1% | tonna | ||||||
A Bizottságot legkésőbb kedd délig kell tájékoztatni a kőolajtermékek minden hétfőn érvényben levő, vám- és adómentes árairól.
A „kőolajtermékek” az alábbiak:
Üzemanyagok:
– szuper ólmozott benzin
– Euro szuper 95
– gépjármű-gázolaj
– cseppfolyósított földgáz
Háztartási fűtőanyag:
– háztartási tüzelőolaj
Ipari fűtőanyagok:
– fűtőolaj 1%-ot meghaladó kéntartalommal
– fűtőolaj legfeljebb 1% kéntartalommal
„Az egyes fogyasztói csoportok esetében érvényes árak” a következőket jelentik:
– a töltőállomáson 1000 literre érvényes árak a közúti szállítás céljait szolgáló üzemanyagok esetében;
– a kisfogyasztóknak szállított üzemanyagárak, a 2000 litertől 5000 literig terjedő szállításokra a háztartási fűtőanyagok esetében (háztartási tüzelőolaj); az ipari ágazat 2000 liternél kisebb vételezései is figyelembe vehetők;
– a szállított fogyasztói árak az ipari fűtőanyag havi 2000 tonnánál vagy évi 24 000 tonnánál kisebb vételezése esetében.
A tagállamok által közölt, vám- és adómentes árak a súlyozott átlagon alapuló, leggyakrabban alkalmazott árak, a belföldi fogyasztásban 3%-ot meghaladó piaci részesedéssel rendelkező társaságok által felszámított árak figyelembevételével.
A közölt adatokat a Bizottság hetente nemzeti valutában és euróban közzéteszi az Olajjelentésben (Oil Bulletin). Az euróövezetbe tartozó országok esetében az 1998. december 31-én megállapított euróátváltási árfolyamokat kell figyelembe venni; a többi ország esetében pedig az Európai Központi Bank által minden hétfőn 14.15-kor közzétett árfolyamokat.