A jogszabály mai napon ( 2019.09.20. ) hatályos állapota.
A jelek a bekezdések múltbeli és jövőbeli változásait jelölik.

 

152/2005. (VIII. 2.) Korm. rendelet

az Útravaló Ösztöndíjprogramról

1. § (1) *  Az Útravaló Ösztöndíjprogram (a továbbiakban: Ösztöndíjprogram) célja, hogy − a (2) bekezdés a)−d) pontjában meghatározott esetekben − esélyt teremtsen a hátrányos helyzetben levő tanulók és hallgatók tanulmányi sikerességéhez, illetve − a (2) bekezdés e) pontjában meghatározott esetben − támogassa a természettudományos érdeklődésű tanulók tehetséggondozását.

(2) *  Az Ösztöndíjprogram a következő alprogramokból áll:

a) Út a középiskolába ösztöndíj program, amelynek célja a résztvevő tanulók felkészítése érettségit adó középiskolában való továbbtanulásra,

b) Út az érettségihez ösztöndíj program, amelynek célja a résztvevő tanulók támogatása a középiskola sikeres befejezése céljából,

c) Út a szakmához ösztöndíj program, amelynek célja a résztvevő szakiskolai tanulók sikeres tanulmányainak elősegítése, tanulási nehézségeinek leküzdése,

d) *  Út a diplomához ösztöndíj- és önköltség-támogatási program, amelynek célja a résztvevő hallgatók támogatása annak érdekében, hogy felsőfokú végzettséget szerezhessenek [az a)-d) pont a továbbiakban együtt: esélyteremtő ösztöndíjak]; valamint

e) Út a tudományhoz alprogram, amelynek célja a természettudományok, a műszaki tudományok és a matematika területe iránt kiemelt érdeklődést mutató tanulók tehetséggondozása.

(3) *  Az Ösztöndíjprogram 1. § (2) bekezdés a)c) és e) pontjai szerinti alprogramok céljának megvalósulását a tanulók köznevelési intézményei és mentorok segítik.

(4) *  Az Út a diplomához ösztöndíj- és önköltség-támogatási programra az 1. § (1) és (2) bekezdését, a 2. §-t, a 6. § (2a) bekezdését, a 9. § (7) bekezdését, valamint a 11/A. §-t kell alkalmazni.

2. § (1) *  Az Ösztöndíjprogram működtetése lebonyolító szerv bevonásával történik.

(2) * 

(3) *  Az Ösztöndíjprogram pályázatai évente többször is meghirdethetőek. Az Út a tudományhoz alprogramra vonatkozó pályázati kiírást az esélyteremtő ösztöndíjakra vonatkozó pályázati kiírás megjelentetésétől eltérő időpontban kell meghirdetni.

(4)-(5) * 

3. § (1) *  Az 1. § (2) bekezdés a)c) pontjai szerinti esélyteremtő ösztöndíjak esetében az a Magyarország területén működő köznevelési intézménnyel tanulói jogviszonyban álló magyar állampolgár vagy külföldi állampolgár pályázhat, aki halmozottan hátrányos helyzetű vagy védelembe vett vagy családba fogadott vagy ideiglenes hatállyal elhelyezett vagy utógondozásban részesül vagy hátrányos helyzetű, és a pályázat időszakának tanévében nappali rendszerű iskolai oktatás keretében:

a) az Út a középiskolába ösztöndíj esetén 7−8. évfolyamon;

b) az Út az érettségihez ösztöndíj esetében középiskolában érettségit adó képzésben 9−12. évfolyamon, illetve 6 vagy 8 évfolyammal működő középiskolában 7−12. évfolyamon vagy két tanítási nyelvű, vagy nyelvi előkészítő osztállyal induló oktatásban 7−13. évfolyamon tanul - ideértve a nyelvi előkészítő évfolyammal szervezett nevelés-oktatás 7 Ny és 9 Ny, nemzetiségi nevelés-oktatást folytató középiskola nemzetiségi előkészítő 7 N, 9 N és a két tanítási nyelvű középiskola által szervezett nevelés-oktatás 9 Kny évfolyamait is −, továbbá a szakközépiskola érettségi vizsgára felkészítő 12−13. évfolyamain, valamint

c) az Út a szakmához ösztöndíj esetében szakközépiskola valamely szakképzési évfolyamán továbbá a szakiskola, készségfejlesztő iskola valamely évfolyamán az ösztöndíjas jogviszony tanévében tanul.

(2) * 

(3) *  Az Út a tudományhoz alprogramban - a 4. § (6) bekezdésében meghatározott kutatócsoport tanuló tagjaként - az a magyar állampolgár vagy külföldi állampolgár vehet részt, aki a Magyarország területén működő valamely köznevelési intézménnyel tanulói jogviszonyban, továbbá - amennyiben a pályázó köznevelési intézmény diákotthon vagy kollégium - a pályázó köznevelési intézménnyel kollégiumi tagsági vagy externátusi jogviszonyban áll, és aki a pályázati időszakban, gimnázium, szakgimnázium vagy szakközépiskola legalább 10. évfolyamán tanul.

(4) *  E § alkalmazásában külföldi állampolgár az a magyar állampolgársággal nem rendelkező személy, aki érdekében az (1) bekezdésben és a 6. § (1) bekezdés a) pontjában, meghatározott intézkedéseket a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény alapján Magyarországon tették, illetve aki az ott meghatározott ellátásokban a magyar jogszabályok szerint részesül. A (3) bekezdés alkalmazásában külföldi állampolgár a letelepedett vagy bevándorolt jogállású személy, a magyar hatóságok által menekültként elismert személy, valamint a külön törvény alapján a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodás jogával rendelkező személy.

(5) *  Az 1. § (2) bekezdés a)c) pontjai szerinti esélyteremtő ösztöndíjak esetében mentorként pályázhat:

a) az Út a középiskolába és az Út az érettségihez ösztöndíjak esetében a tanárképzésben vagy tanítói képzésben szakképzettséget szerzett személy, szociálpedagógus, gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus, vagy a pedagógusképzést folytató felsőoktatási intézmény olyan hallgatója, aki az ezen pont szerinti végzettségeket adó képzésekben az utolsó két félév valamelyikének teljesítését a pályázati időszakba tartozó félévben kezdi meg;

b) az Út a szakmához ösztöndíj esetében tanárképzésben vagy tanítói képzésben szakképzettséget szerzett személy vagy szakoktató, vagy szociálpedagógus, gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus, vagy a pedagógusképzést folytató felsőoktatási intézmény olyan hallgatója, aki az ezen pont szerinti végzettségeket adó képzésben az utolsó két félév valamelyikének teljesítését a pályázat meghirdetését követő félévben kezdi meg.

(6) *  Az Út a tudományhoz alprogramban mentorként a pályázatot benyújtó köznevelési intézményben, pedagógus munkakörben foglalkoztatott személy vehet részt.

(7) *  Az esélyteremtő ösztöndíjakra nem pályázhat olyan tanuló vagy mentor, aki az Út a szakmaválasztáshoz programban ösztöndíjban részesül.

4. § *  (1) *  Az 1. § (2) bekezdés a)c) pontjai szerinti esélyteremtő ösztöndíjakra a tanuló és a mentor közösen pályázhatnak.

(2) *  Az 1. § (2) bekezdés a)c) pontjai szerinti esélyteremtő ösztöndíjak esetében a pályázatokat annak a köznevelési intézménynek kell összegyűjtenie, amellyel a pályázó tanuló tanulói jogviszonyban áll. Tagintézménynek a székhelyen működő köznevelési intézményhez, szakképzési centrum tagintézményének a szakképzési centrumhoz kell továbbítania a pályázatot. A köznevelési intézménynek az általa összegyűjtött pályázatokat alprogramonként egy-egy, összesített pályázat formájában, nem önálló gazdálkodású intézmények esetében a gazdasági ügyekért felelős vezető ellenjegyzésével kell a pályázati kiírásban meghatározott határidőig továbbítania a lebonyolító szervhez. A határidőn túl benyújtott vagy továbbított pályázatokat a lebonyolító szerv további bírálat nélkül elutasítja.

(3)-(4a) * 

(4b) *  Az Út a tudományhoz alprogramban az a köznevelési intézmény pályázhat, amely a kutatási program megvalósításában együttműködik kutatással foglalkozó szervezetekkel, így különösen kutatóintézetekkel, felsőoktatási intézményekkel, kutatást végző országos szakmai intézetekkel.

(5) * 

(6) *  A kutatócsoport tagjai egy mentor és legalább kettő, de legfeljebb öt - a pályázó köznevelési intézménnyel tanulói, illetve kollégiumi tagsági vagy externátusi jogviszonyban álló - tanuló.

(7) *  Az Út a tudományhoz alprogramban a köznevelési intézmény pályázatában igényelheti, hogy ösztöndíjban részesülhessen a kutatócsoportban részt vevő tanuló és mentor. A mentor kizárólag abban az esetben részesülhet ösztöndíjban, ha a kutatócsoportban részt vevő valamennyi tanuló ösztöndíjban részesül. Az igényelt ösztöndíjak kutatócsoporton belüli együttes összege nem haladhatja meg a megítélt támogatásnak a pályázati kiírásban meghatározott százalékát.

(8) * 

5. § (1) *  Egyazon tanévben egy személy összesen legfeljebb öt tanuló tekintetében vállalhat mentori szerepet a teljes Ösztöndíjprogramban. Az esélyteremtő ösztöndíjak esetében a mentorként pályázó személy egyazon tanévben a fenti számot meghaladó számú, de legfeljebb nyolc tanuló mentorálását vállalhatja, ha az általa mentorálandó valamennyi pályázó tanuló köznevelési intézménye a településen az egyetlen köznevelési intézmény, és a köznevelési intézményben a hátrányos helyzetű tanulók aránya eléri a 80%-ot. Az a személy, aki az Út a tudományhoz alprogramban mentorként vesz részt, az esélyteremtő alprogramokban mentori tevékenységet nem láthat el. Egyazon tanévben egy személy mentorként egy kutatócsoportban vehet részt.

(2)-(4) * 

6. § (1) *  Az 1. § (2) bekezdés a)c) pontjai szerinti esélyteremtő ösztöndíjak esetében a pályázatok elbírálásakor előnyben részesül az a tanuló, aki az alábbi feltételek közül az itt meghatározott sorrendben előbb álló feltételnek megfelel:

a) a pályázó halmozottan hátrányos helyzetű, védelembe vett, ideiglenes hatállyal elhelyezett, vagy utógondozásban részesül;

b) a pályázó kedvezményezett településen vagy kedvezményezett járásban él;

c) a pályázó háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem összege a többi pályázóéhoz viszonyítva alacsonyabb;

d) a pályázóval egy háztartásban élők száma a többi pályázóhoz viszonyítva magasabb.

(2) *  Az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feltételeket a pályázatok elbírálásánál azonos súllyal kell figyelembe venni.

(2a) *  Az esélyteremtő ösztöndíjak valamennyi alprogramjába az újonnan belépő ösztöndíjas tanulók/hallgatók legalább felének roma származásúnak kell lennie. Ha e követelmény a pályázati kiírásokban foglalt feltételeknek megfelelő pályázatok csekély száma miatt nem teljesíthető, a fennmaradó keret terhére nem roma származású pályázók is részesülhetnek támogatásban.

(3) Az Út a tudományhoz alprogramban a pályázatok elbírálásakor előnyben részesülnek azok a kutatócsoportok: * 

a) amelyek összehangolt csoportmunkára építenek, és amelyekben minden résztvevőnek megvan a maga jól körülhatárolt feladatköre;

b) amelyek tevékenységének már van olyan előzménye, amelyben a csoport vagy a csoporttagok valamelyike részt vett;

c) amelyek tevékenységének már van sikeres előzménye (különösen hazai vagy nemzetközi versenyen elért helyezés, publikáció);

d) amelyek valamely hazai vagy nemzetközi versenyen is indulni kívánnak a támogatott program eredményeivel, és ezt igazolni tudják (különösen versenyre való jelentkezés visszaigazolásával);

e) amelyek idegen nyelvű szakirodalom feldolgozásával valósítják meg a kutatásukat;

f) *  amelyek kutatási eredményei a gazdasági életben, környezet- és természetvédelemben, illetve az oktatásban alkalmazhatóak;

g) amelyek tevékenysége elősegíti, hogy a részt vevő diákok a természet-, a műszaki tudományok és a matematika területén folytassák tanulmányaikat a felsőoktatásban;

h) *  amelyek tevékenysége hozzájárul ahhoz, hogy a kutatócsoportban részt vevő tanulók műszaki kompetenciái fejlődjenek, illetve a kutatási téma feldolgozása során a részt vevő tanulók műszaki kompetenciáinak gyakorlatorientált fejlesztése valósul meg.

(4) *  Az Út a tudományhoz alprogramban a pályázatok elbírálásakor előnyben részesülnek azok a kutatócsoportok, amelyek a (3) bekezdésben foglalt feltételek közül egyidejűleg többnek is megfelelnek.

(5) * 

(6) * 

(6a) * 

(7)-(8) * 

6/A. § *  (1) Az 1. § (2) bekezdés a)c) pontjai szerinti esélyteremtő ösztöndíjak esetében a tanuló kötelessége, hogy

a) együttműködjön a mentorral,

b) részt vegyen az egyéni fejlesztési terv elkészítésében,

c) részt vegyen a rendszeres értékelésen,

d) tanulmányi eredményét megtartsa vagy javítsa.

(2) Az 1. § (2) bekezdés a)c) pontjai szerinti esélyteremtő ösztöndíjak esetében a tanuló joga, hogy

a) a mentor munkáját érintő észrevételeket és javaslatokat fogalmazzon meg,

b) mentorváltást kezdeményezzen,

c) ösztöndíjat kapjon.

7. § (1) *  Az 1. § (2) bekezdés a)c) pontjai szerinti esélyteremtő ösztöndíjak esetében a mentor feladata, hogy segítse a tanulót a tanulásban és a pályaválasztásban. A mentor kötelessége, hogy

a) egyéni fejlesztési tervet készítsen és legalább háromhavonta értékelje a tanuló haladását, fejlődését, illetve az ezeket hátráltató okokat,

b) rendszeresen és személyesen kapcsolatot tartson az általa mentorált tanulóval, ezen belül legalább heti 2 órában foglalkozzon a mentorált tanuló felkészítésével,

c) rendszeresen személyesen kapcsolatot tartson az osztályfőnökkel, illetve szükség esetén a szaktanárokkal,

d) családlátogatáson vegyen részt,

e) részt vegyen azokon a rendezvényeken és képzéseken, amelyeket az Ösztöndíjprogram sikeres lebonyolítása érdekében szerveznek,

f) egyéni előrehaladási naplót vezessen.

(2) *  Az Út a tudományhoz alprogramban a mentor feladata a tehetséggondozás. A mentor a pályázati űrlap aláírásával vállalja, hogy a kutatási program támogatása esetén összehangolja és irányítja a kutatócsoport munkáját. Ennek keretében szükség esetén kapcsolatot tart a kutatócsoportban részt vevő tanulók osztályfőnökével, illetve az iskolai szaktanárokkal, rendszeresen elemzi a kutatócsoportban részt vevő tanulókkal együtt a kutatási program teljesülését.

(3) *  A mentor az (1) és (2) bekezdésben meghatározott feladatait a nemzeti köznevelésről szóló törvényben meghatározott munkaköri feladatain felül látja el.

8. § * 

9. § *  (1) *  Az 1. § (2) bekezdés a)c) pontjai szerinti esélyteremtő ösztöndíjak esetében

a) a tanuló ösztöndíjban és − nem pénzügyi − mentori támogatásban;

b) a mentor ösztöndíjban

részesül [az a) és b) pontok a továbbiakban együtt: ösztöndíjasok].

(2) A mentor ösztöndíjának a pályázati kiírásban meghatározott részére - a (3) bekezdésben foglaltakat kivéve - akkor válik jogosulttá, ha az általa mentorált tanuló előző év végi tanulmányi átlagát a pályázati kiírásban meghatározott mértéket meghaladóan nem rontotta és

a) az Út a középiskolába ösztöndíj esetében az általa mentorált

aa) 7. évfolyamos tanuló felsőbb évfolyamba lép, vagy

ab) *  8. évfolyamos tanuló középfokú iskolába felvételt nyert,

b) az Út az érettségihez ösztöndíj esetében a mentorált tanuló

ba) felsőbb évfolyamba lép, vagy

bb) amennyiben az utolsó évfolyamos tanuló sikeres érettségi vizsgát tett,

c) az Út a szakmához ösztöndíj esetében a mentorált tanuló

ca) felsőbb évfolyamba lép, vagy

cb) sikeres szakmai vizsgát tett.

(3) A mentor az ösztöndíjának a (2) bekezdésben meghatározott részére nem válik jogosulttá, ha az általa mentorált tanuló javítóvizsgát vagy sikertelen osztályozó vizsgát tesz.

(4) *  Intézményváltás esetén a tanuló ösztöndíjas jogviszonya akkor marad fenn, ha az intézményváltástól számított harminc napon belül megnevezi a lebonyolító szervnek azt a köznevelési intézményt, amellyel tanulói jogviszonyt létesített, és az új köznevelési intézmény, állami fenntartású intézmény esetében a tankerületi központ nyilatkozik arról, hogy vállalja az e rendeletben meghatározott feladatok ellátását. Annak a köznevelési intézménynek, amellyel a tanuló korábban tanulói jogviszonyban állt, írásban tájékoztatnia kell a tanulót az ösztöndíjas jogviszony fennmaradásának feltételeiről. A figyelmeztetés megtörténtét nyilatkozatban kell rögzíteni.

(5) Ha a korábban esélyteremtő ösztöndíjban részesült tanuló és mentora a soron következő tanévben együtt és ugyanabban az alprogramban folytatni kívánja az ösztöndíjas jogviszonyt, új pályázatot nem kell benyújtaniuk. A tanuló és a mentor az ösztöndíjas jogviszony fenntartására vonatkozó szándékukat írásban jelzik a köznevelési intézmény felé, és egyidejűleg nyilatkoznak arról is, hogy a korábbi pályázatban hivatkozott - az ösztöndíjas jogviszony alapjául szolgáló - feltételek a jogviszony létrejöttekor hatályos vagy a nyilatkozat megtételekor hatályos szabályozás alapján továbbra is fennállnak. Ha a korábban esélyteremtő ösztöndíjban részesült tanuló és mentora más alprogramban kíván részt venni, új pályázatot kell benyújtaniuk.

(6) *  Ha a tanuló vagy a mentor tekintetében az ösztöndíjra való jogosultság valamely feltétele − a 3. § (1) bekezdésében meghatározott, a szociális rászorultságot alátámasztó feltételek kivételével − megszűnik, az ösztöndíjassal szerződő fél (köznevelési intézmény, lebonyolító szerv, állami fenntartású intézmény esetében a fenntartó) a tanulóval, valamint annak mentorával megkötött ösztöndíjszerződést − több tanulót mentoráló mentor esetén az érintett tanulóra vonatkozó részben − egyoldalúan megszünteti, és erről − amennyiben nem a lebonyolító a szerződő fél − a lebonyolító szervet 8 munkanapon belül értesíti. Az ösztöndíjszerződést azon hónap utolsó napjával kell megszüntetni, amely hónapban az ösztöndíjra való jogosultság feltétele megszűnik.

(7) *  Amennyiben a szociális rászorultságot alátámasztó valamely feltétel megszűnik az ösztöndíjas jogviszony időtartama alatt, az az ösztöndíjas jogviszony fennállását nem érinti.

(8) *  Amennyiben a tanuló vagy a mentor tekintetében az ösztöndíjra való jogosultság valamely feltétele az ösztöndíjas jogviszony létrejöttét megelőzően szűnik meg − ideértve a 9. § (5) bekezdésében meghatározott, az ösztöndíjas jogviszony folytatására vonatkozó rendelkezéseket is −, az ösztöndíjasokkal szerződő fél (lebonyolító szerv, vagy a köznevelési intézmény, vagy a fenntartó) a tanulóval, valamint annak mentorával az ösztöndíjszerződést nem köti meg, és amennyiben az ösztöndíjasokkal szerződő fél nem a lebonyolító szerv, akkor a szerződéskötés elmaradásáról a lebonyolító szervet 8 munkanapon belül értesíti.

(9) *  A tanuló az ösztöndíjszerződés megkötését megelőzően és az ösztöndíjas jogviszony időtartama alatt az adott tanévben indokolt esetben két alkalommal mentorváltást kezdeményezhet a lebonyolító szervnél. A tanuló és törvényes képviselője írásbeli indokolt kérelméhez csatolni kell az átvevő személy mentori pályázatát. Ha a lebonyolító szerv a mentorváltást engedélyezi, kezdeményezi az ösztöndíjszerződés módosítását, illetve megkötését. Mentorváltás esetén az 5. § (1) bekezdésében meghatározott tanulói létszám nem léphető túl.

9/A. § * 

10. § (1) Az Út a tudományhoz alprogramban: * 

a) *  a köznevelési intézmény támogatásban részesül a kutatási program megvalósítására;

b) *  a kutatócsoport tagjai a 4. § (7) bekezdése szerint igényelt és megítélt ösztöndíjban részesülnek.

(1a) *  Az Út a tudományhoz alprogram esetében az oktatásért felelős miniszter az egyes kutatási programok szakmai tartalma és minősége alapján dönthet úgy is, hogy - az adott pályáztatási időszakban rendelkezésre álló forrásra tekintettel - a köznevelési intézmény által benyújtott kutatási programok közül csak egyes kutatási programokat támogat.

(2) *  A lebonyolító szerv a nyertes köznevelési intézményekkel, illetve a tankerületi központtal támogatási szerződést köt.

(3) *  Az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben a kutatócsoport ösztöndíjban részesülő tagjaival a köznevelési intézmény vagy a tankerületi központ ösztöndíjszerződést köt. Az ösztöndíjat a köznevelési intézmény, illetve a tankerületi központ folyósítja.

(4) * 

(4a) *  Az Út a tudományhoz alprogramban támogatást nyert köznevelési intézmény képviselője köteles részt venni a lebonyolító szerv által szervezett szakmai találkozókon.

(5) *  Az Út a tudományhoz alprogramban a támogatás felhasználásáról a köznevelési intézménynek szakmai beszámolót és pénzügyi elszámolást kell benyújtania lebonyolító szervnek. Az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben a mentornak az ösztöndíjas időszak végéig kutatási program megvalósulásáról szakmai beszámolót kell be nyújtania a köznevelési intézménynek illetve a tankerületi központnak, amelyet az saját beszámolójához csatol.

(6) *  A köznevelési intézmény, állami fenntartású intézmény esetében a tankerületi központ a fel nem használt, valamint a támogatási szerződésben, illetve az ösztöndíjszerződésben foglaltak szerint visszafizetendő támogatást, ösztöndíjat a beszámolás, elszámolás benyújtásával egyidejűleg köteles a lebonyolító szervnek visszafizetni.

(7) *  A lebonyolító szerv helyszíni ellenőrzés keretében ellenőrzi a köznevelési intézményben az Út a tudományhoz alprogram pályázat szakmai és pénzügyi feltételeinek való megfelelést, továbbá segítséget nyújt a köznevelési intézmény részére a helyes szakmai-pénzügyi gyakorlat kialakításához. A lebonyolító szerve feladat ellátásba harmadik személyt, más szervezetet bevonhat.

11. § * 

11/A. § *  (1) *  Az Út a diplomához alprogram

a) ösztöndíj-támogatási és

b) önköltség-támogatási

komponensből áll.

(2) *  Az ösztöndíj-támogatási komponens keretében pályázatot nyújthat be az a magyar állampolgár, aki nappali, esti vagy levelező munkarendű magyar állami ösztöndíjas, magyar állami részösztöndíjas vagy önköltséges vagy közszolgálati ösztöndíjas hallgató által igénybe vehető képzésen Magyarország területén működő felsőoktatási intézményben alap-, mester- vagy osztatlan képzésben vagy felsőoktatási szakképzésben hallgatói jogviszonnyal rendelkezik, vagy a pályázat kiírásának évében jelentkezését ilyen képzésre beadta, amennyiben az adott szintű végzettséggel még nem rendelkezik és a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény (a továbbiakban: Nftv.) szerint hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetűnek minősül, vagy utógondozásban, utógondozói ellátásban részesül.

(3) * 

(4) *  Önköltség-támogatási komponens keretében pályázatot nyújthat be az a magyar állampolgár, aki nappali, esti vagy levelező munkarendű magyar állami részösztöndíjas, önköltséges, Magyarország területén működő felsőoktatási intézményben alap-, mester- vagy osztatlan képzésen vagy felsőoktatási szakképzésben hallgatói jogviszonnyal rendelkezik, vagy a pályázat kiírásának évében jelentkezését ilyen képzésre beadta amennyiben az adott szintű végzettséggel még nem rendelkezik, vagy azonos szintű más képzésben nem vesz részt és az Nftv. szerint hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetűnek minősül vagy utógondozásban, utógondozói ellátásban részesül.

(5) * 

(6) A támogatás folyósításának a feltétele a hallgatói jogviszony igazolása minden félévben. A második félévtől kezdődően a hallgató akkor jogosult a támogatásra, ha igazolja, hogy a mintatanterv felének megfelelő kreditet teljesített.

11/B. § *  Az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő látja el az EFOP 3.1.4. Útravaló Ösztöndíj és mentorálási támogatás hátrányos helyzetű tanulóknak - Útravaló ösztöndíjprogram megnevezésű kiemelt projekt tekintetében a 2014-2020 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendeletben a kedvezményezettnek előírt feladatokat.

12. § *  E rendelet alkalmazásában:

1. jövedelem: a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott jövedelem,

2. *  köznevelési intézmény: az esélyteremtő ösztöndíjak esetében a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Nkt.) 7. § (1) bekezdés b)−i) pontjában, az Út a tudományhoz alprogram esetében az Nkt. 7. § (1) bekezdés c)-e), k) és m) pontjában meghatározott intézmény,

3. kedvezményezett járás: a kedvezményezett járások besorolásáról szóló 290/2014. (XI. 26.) Korm. rendelet 3. mellékeltében meghatározott kedvezményezett járás,

4. kedvezményezett település: a kedvezményezett települések besorolásáról és a besorolás feltételrendszeréről szóló 105/2015. (IV. 23.) Korm. rendelet 2. mellékletében meghatározott kedvezményezett település,

5. tanárképzés: az Nftv. 102. § (1) bekezdés c) és d) pontja szerinti képzés,

6. tagintézmény: az Nkt. 4. § 28. pontjában meghatározott intézményegység.

13. § (1) E rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba. E rendeletet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a hatálybalépését követően meghirdetett pályázatokra kell alkalmazni.

(2) * 

(3) E rendelet 2. § (2) bekezdése 2006. január 1-jén lép hatályba.

14. § *  E rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való részleges megfelelést szolgálja:

a) a Tanács 2003/109/EK tanácsi irányelve (2003. november 25.) a harmadik országok huzamos tartózkodási engedéllyel rendelkező állampolgárainak jogállásáról, 11. cikk (1) bekezdés b) pont és 21. cikk;

b) az Európai Parlament és a Tanács 2004/38/EK irányelve (2004. április 29.) az Unió polgárainak és családtagjaiknak a tagállamok területén történő szabad mozgáshoz és tartózkodáshoz való jogáról, valamint az 1612/68/EGK rendelet módosításáról, továbbá a 64/221/EGK, a 68/360/EGK, a 72/194/EGK, a 73/148/EGK, a 75/34/EGK, a 75/35/EGK, a 90/364/EGK, a 90/365/EGK és a 93/96/EGK irányelv hatályon kívül helyezéséről, 24. cikk.


  Vissza az oldal tetejére