A jogszabály mai napon ( 2024.10.09. ) hatályos állapota. Váltás a jogszabály következő időállapotára (2025.I.1. -)
A jelek a bekezdések múltbeli és jövőbeli változásait jelölik.

 

50/2011. (IX. 30.) NFM rendelet

a távhőszolgáltatónak értékesített távhő árának, valamint a lakossági felhasználónak és a külön kezelt intézménynek nyújtott távhőszolgáltatás díjának megállapításáról

A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény 60. § (2) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 84. § f) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § E rendelet alkalmazásában

a) értékesítői hődíj: a távhőszolgáltató által ténylegesen igénybe vett hőmennyiség után fizetendő, Ft/GJ-ban kifejezett díj,

b) *  értékesítői alapdíj: a távhőszolgáltató által az értékesítőnek fizetendő Ft/hó mértékegységben kifejezett díj,

c) távhővásárlási szerződés: a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény (a továbbiakban: Tszt.) szerinti értékesítő és a távhőszolgáltató közötti, távhővásárlásra irányuló szerződés,

d) végfelhasználó: a Tszt. szerinti lakossági felhasználó, díjfizető vagy külön kezelt intézmény.

2. § (1) *  A távhőszolgáltató az értékesítő részére a távhő és a távhőtermeléssel összefüggő szolgáltatások – keringtetés, pótvíz biztosítása, vegyszerezés és vízlágyítás – ellenértékeként

a) *  értékesítői alapdíjat és értékesítői hődíjat, vagy

b) értékesítői hődíjat

(a továbbiakban együtt: értékesítői díjak) fizet.

(2) Az (1) bekezdés szerinti díjtételeken kívül más díjtételeket az értékesítő nem alkalmazhat.

(3) *  Az értékesítők megnevezését és az egyes értékesítőkhöz kapcsolódó értékesítői díjakat az 1. melléklet tartalmazza.

(3a) *  Ha az 1. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat A oszlopa szerinti településen a táblázat B oszlopa szerinti értékesítő

a) helyébe azonos hőtermelési technológiát alkalmazó új értékesítő lép, akkor az új értékesítő a korábban megállapított értékesítői díjakat alkalmazza,

b) cégneve – a működési engedélye engedélyesi tevékenységet érintő tartalmának módosulása nélkül –

megváltozik, akkor a névváltozással érintett értékesítőnek a megállapított értékesítői díjak megmaradnak.

(3b) *  Ha az 1. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat A oszlopa szerinti településen olyan értékesítő kezdi meg jogszerűen az értékesítői díjra jogosító tevékenységét, amely nem tartozik a (3a) bekezdés hatálya alá, akkor az új értékesítő legfeljebb az 1. melléklet 2. pontjában foglalt táblázat A oszlopa szerinti energiahordozón alapuló hőtermelésre vonatkozó B oszlop szerinti értékesítői hődíjat alkalmazhatja. Ha az értékesítő az adott hónapban nem csak egyfajta energiahordozót használ, akkor legfeljebb az 1. melléklet 2. pontjában foglalt táblázatban szereplő díjaknak a felhasznált energiahordozók mennyiségével súlyozott átlaga szerinti hődíjat alkalmazhatja.

(4) *  Az értékesítői alapdíj és az értékesítői hődíj külön-külön legmagasabb hatósági árak.

(5) *  Az 1. és 4. mellékletben szereplő díjak nem tartalmazzák az általános forgalmi adót.

3. § *  (1) *  A külön kezelt intézmény a távhőszolgáltatásért az érintett ellátási területen működő távhőszolgáltató, az ellátási területen a korábbi távhőszolgáltató helyett működő új távhőszolgáltató vagy cégnevét a távhőszolgáltatói működési engedélyének az engedélyesi tevékenységet érintő tartalmának módosulása nélkül megváltoztató távhőszolgáltató (e § alkalmazásában a továbbiakban: ellátási területen működő távhőszolgáltató) részére a 4. melléklet szerinti – legmagasabb hatósági árnak minősülő – fogyasztás alapú önköltségi hődíjat fizeti.

(1a) *  A külön kezelt intézmény a távhőszolgáltatásért az ellátási területen működő távhőszolgáltató részére – az (1) bekezdésben meghatározott önköltségi hődíjon felül – egyéb, nem fogyasztás alapján számított díjként legfeljebb a 2011. március 31-én az érintett ellátási területen érvényes, általános forgalmi adót nem tartalmazó díjaknál 4,2 százalékkal magasabb mértékű – legmagasabb hatósági árnak minősülő – díjat fizeti.

(1b) *  Ha az ellátási területen működő távhőszolgáltató ellátási területén 2011. március 31-én nem volt külön kezelt intézmény, akkor az új csatlakozó külön kezelt intézmény az ellátási területen működő távhőszolgáltató részére – az (1) bekezdés szerinti önköltségi hődíjon felül – legfeljebb a (2) bekezdés szerinti lakossági felhasználóra és lakossági díjfizetőre irányadó alapdíjnál 30 százalékkal magasabb összegű – legmagasabb hatósági árnak minősülő – alapdíjat fizeti.

(2) *  A lakossági felhasználó és a lakossági díjfizető a távhőszolgáltatásért az ellátási területen működő távhőszolgáltató részére a 2014. szeptember 30. napján érvényes szolgáltatási díjnál 3,3 százalékkal alacsonyabb összegű – legmagasabb hatósági árnak minősülő – szolgáltatási díjat köteles fizetni.

4. § *  A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) a Tszt. szerinti árelőkészítést a 2. melléklet szerinti módszertan alapján végzi.

5. § *  (1) *  Az 1. mellékletben meghatározott értékesítő, valamint távhőszolgáltató tárgyévi auditált számviteli törvény szerinti beszámolójában szereplő, a távhőtermelési és távhőszolgáltatási tevékenységéből származó adózás előtti eredménye nem haladhatja meg a tárgyévet megelőző év december 31-i, az auditált számviteli szétválasztás alapján az ezen tevékenységekre vonatkozó,

a) 2024. december 31. napjáig üzembe helyezett eszközök vonatkozásában a bruttó,

b) 2024. december 31. napját követően üzembe helyezett eszközök vonatkozásában a könyv szerinti

eszközérték és a nyereségtényező szorzatának mértékét (a továbbiakban: nyereségkorlát).

(1a) *  Azon értékesítő esetében, ahol a hőt – részben vagy kizárólag – villamosenergia-termeléssel kapcsoltan állítják elő, és a megtermelt villamos energia támogatott áron kötelező átvétel alá esik, a nyereségkorlát meghatározása során a bruttó eszközértékbe bele kell számítani a tárgyévet megelőző év december 31-i, az auditált számviteli szétválasztás alapján a kapcsolt villamosenergia-termelési tevékenységre vonatkozó bruttó eszközértéket is.

(2) *  A nyereségtényező

a) azon értékesítő esetében, amely 2011. március 31. és 2024. december 31. napja között a villamos energiáról szóló törvény szerinti megújuló energiaforrást hasznosító vagy a nagy hatásfokú, hasznos hőenergiával kapcsoltan termelt villamos energia és a hasznos hő mennyisége megállapításának számítási módjáról szóló miniszteri rendelet szerinti nagy hatásfokú kapcsolt energiatermelés követelményeinek megfelelő távhőtermelő létesítményt üzembe helyezett, illetve üzembe helyez: 4,5%;

b) azon értékesítő esetében, amely 2024. december 31. napját követően a villamos energiáról szóló törvény szerinti megújuló energiaforrást hasznosító vagy a nagy hatásfokú, hasznos hőenergiával kapcsoltan termelt villamos energia és a hasznos hő mennyisége megállapításának számítási módjáról szóló miniszteri rendelet szerinti nagy hatásfokú kapcsolt energiatermelés követelményeinek megfelelő távhőtermelő létesítményt üzembe helyez, és annak eszközeit külön eszközkartonokon tartja nyilván, az Államadósság Kezelő Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság által közzétett 10 és 15 éves névleges futamidejű állampapírok tárgyév március hónap utolsó munkanapján közzétett referenciahozam számtani átlagának 2,5 százalékponttal növelt értéke az alábbi feltételek szerint:

ba) ha az így számított érték nem éri el a 4,5%-ot, a nyereségtényező 4,5%;

bb) ha az így számított érték meghaladja a 9%-ot, a nyereségtényező 9%;

c) az a) és b) pont alá nem tartozó értékesítő esetében: 2,0%;

d) azon távhőszolgáltató esetében, amely 2024. december 31. napját követően a Hivatal által 2024. december 31-ig kiadott kritériumoknak megfelelő energiahatékonyságot növelő vagy a távhőszolgáltatás költségeit csökkentő beruházást hajt végre, a beruházás lezárását követően a fejlesztésben érintett eszközökre 4,25%;

e) a d) pont alá nem tartozó távhőszolgáltató esetében: 2,0%.

(3) *  Az értékesítő és a távhőszolgáltató köteles a nyereségkorlát feletti eredményét a távhőtermelés és távhőszolgáltatás energiahatékonyságát növelő, vagy költségének csökkentése érdekében felmerülő beruházásra fordítani a nyereségkorlát feletti eredmény keletkezését követő három éven belül, amely beruházás megvalósulását a Hivatal ellenőrzi.

(4) Ha a Hivatal az ellenőrzés során azt állapítja meg, hogy a (3) bekezdés szerinti beruházás nem, vagy csak részben valósult meg, akkor a nyereségkorlát feletti eredmény beruházásra fel nem használt mértékét a soron következő árelőkészítés során mint indokolt költséget csökkentő tételt veszi figyelembe.

5/A. § *  (1) Azon hőtermelő, amely kizárólag a távhőtermelési vagy villamosenergia-termelési célú ipari folyamattól eltérő ipari folyamatból származó hulladékhőből állítja elő a távhőt, a 3. melléklet szerinti legmagasabb árnak tekintendő árral megegyező vagy az alatti szerződéses árat a közvetlenül a távhőszolgáltatóval kötött szerződésében jogosult alkalmazni, a Hivatal erre vonatkozó jóváhagyása esetén.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hőtermelő mentesül az 5. § (1) bekezdése szerinti nyereségkorlát alkalmazása alól.

6. § (1) Ez a rendelet – a (2)–(3) bekezdésben meghatározott kivétellel – 2011. október 1. napján lép hatályba.

(2) * 

(3) *  Az 5. § 2012. január 1-jén lép hatályba.

(4) *  A Hivatal az 5. § (3) bekezdés szerinti ellenőrzést első alkalommal a 2012. évre vonatkozóan készített számviteli törvény szerinti beszámoló tekintetében folytatja le.

(5) *  Az egyes energetikai tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 76/2015. (XII. 29.) NFM rendelettel megállapított 5. § nyereségkorlátra vonatkozó rendelkezései első alkalommal a 2015. évben keletkezett nyereségkorlát feletti eredmények tekintetében alkalmazandóak.

7. § *  E rendeletnek a távhőszolgáltatónak értékesített távhő árának, valamint a lakossági felhasználónak és a külön kezelt intézménynek nyújtott távhőszolgáltatás díjának megállapításáról szóló 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelet módosításáról szóló 22/2023. (X. 13.) EM rendelet 3. §-ával megállapított

a) 1. melléklete szerinti táblázat E:7, E:53 és E:54 mezőjében, továbbá

b) 4. melléklete szerinti táblázat C:6, C:7 és C:53 mezőjében

foglaltakat a 2023/2024. gázév mint elszámolási időszak tekintetében kell alkalmazni.

8. § * 

9. § *  A távhőszolgáltató e rendeletnek a távhőszolgáltatónak értékesített távhő árának, valamint a lakossági felhasználónak és a külön kezelt intézménynek nyújtott távhőszolgáltatás díjának megállapításáról szóló 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelet és a távhőszolgáltatási támogatásról szóló 51/2011. (IX. 30.) NFM rendelet módosításáról szóló 16/2024. (IX. 30.) EM rendelettel megállapított 3. § (1a) bekezdése hatálybalépését követően 2024. december 31-ig legfeljebb a 2024. szeptember 30-án alkalmazott, a 3. § (1) bekezdésében meghatározott önköltségi hődíjon felüli egyéb, nem fogyasztás alapján számított díjakat érvényesíthet legmagasabb hatósági árként.

1. melléklet az 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelethez * 

1. Az értékesítői díjak

A B C D E
1. Település Értékesítő megnevezése Vásárló szolgáltató neve Értékesítői alapdíj Értékesítői hődíj
2. Ft/hó Ft/GJ
3. Ajka Bakonyi Erőmű Zrt. BAKONY-TÁVHŐ Kft. 106 145 000 4 876
4. Almásfüzitő Energiabörze Power Kft. ALFEN Kft. 0 7 923
5. Baja Greenergy-Power Kft. Baja Energetika Kft. 0 6 315
6. Bonyhád Greenergy-Power Kft. „FŰTŐMŰ” Kft. 0 7 990
7. Budapest Alpiq Csepel Kft.
– kombinált ciklusú erőmű
BKM Nonprofit Zrt. 125 322 000 2 822
8. Budapest Alpiq Csepel Kft. – kazán BKM Nonprofit Zrt. 0 7 457
9. Budapest Budapesti Erőmű Zrt.
– Kelenföldi Erőmű – 1117
Budapest, Budafoki út 52.
BKM Nonprofit Zrt. 342 707 000 8 413
10. Budapest Budapesti Erőmű Zrt.– Kispesti Erőmű – 1184 Budapest, Nefelejcs utca 2. BKM Nonprofit Zrt. 238 670 000 8 329
11. Budapest Budapesti Erőmű Zrt. – Újpesti Erőmű – 1045
Budapest, Tó utca 7.
BKM Nonprofit Zrt. 296 151 000 8 387
12. Budapest Készenléti Rendőrség BKM Nonprofit Zrt. 0 7 193
13. Budapest CHP-Erőmű Kft. BKM Nonprofit Zrt. 0 10 095
14. Budapest Greenergy-Power Kft. BKM Nonprofit Zrt. 0 8 456
15. Budapest MVM Balance Zrt. kapcsoltan és villamos kazánnal termelt hő BKM Nonprofit Zrt. 118 436 000 8 720
16. Budapest MVM Balance Zrt. póttüzeléssel termelt hő BKM Nonprofit Zrt. 0 7 838
17. Budapest MVM Balance Zrt. önálló tüzeléssel termelt hő BKM Nonprofit Zrt. 0 8 843
18. Budapest ALTEO-Therm Kft. BKM Nonprofit Zrt. 0 10 127
19. Budapest MOHU BUDAPEST Zrt. BKM Nonprofit Zrt. 0 1 133
20. Budapest OMNI Energy Kft. GM Kőérberek 30 Kft. 0 6 801
21. Budaörs Veolia Energia
Magyarország Zrt.
BUDAÖRSHŐ Kft. 0 7 363
22. Csongrád Csoterm Kft. Csongrádi Közmű Kft. 0 4 527
23. Csorna Greenergy-Power Kft. Csornahő Kft. 0 6 812
24. Debrecen Aquaticum Debrecen Kft. Debreceni
Hőszolgáltató Zrt.
0 5 829
25. Debrecen Debreceni Vízmű Zrt. Debreceni
Hőszolgáltató Zrt.
0 8 327
26. Debrecen Veolia Energia
Magyarország Zrt.
Debreceni
Hőszolgáltató Zrt.
223 134 000 8 327
27. Dombóvár Veolia Energia
Magyarország Zrt.
DOMBÓVÁRHŐ Kft. 0 7 302
28. Dorog Veolia Energia
Magyarország Zrt.
PROMTÁVHŐ Kft. 15 071 000 8 963
29. Dunakeszi CHP-Erőmű Kft. Dunakeszi Közüzemi
Nonprofit Kft.
0 6 763
30. Dunaújváros ISD Power Energiatermelő és Szolgáltató Kft. DVG Zrt. 0 1 401
31. Dunaújváros Greenergy Távhő Kft. DVG Zrt. 140 881 000 7 151
32. Eger CHP-Erőmű Kft. EVAT Zrt. 0 7 277
33. Érd Veolia Energia
Magyarország Zrt.
ÉRD-TÁVHŐ Kft. 0 7 023
34. Esztergom Veolia Energia
Magyarország Zrt.
PROMTÁVHŐ Kft. 24 926 000 8 963
35. Gödöllő Veolia Energia
Magyarország Zrt.
Gödöllői Távhő Kft. 0 7 120
36. Gyöngyös Veolia Energia
Magyarország Zrt.
Városgondozási Zrt. 0 7 091
37. Győr Arrabona Koncessziós Kft. GYŐR-SZOL Zrt. 289 215 000 957
38. Győr ALTEO-Therm Kft. GYŐR-SZOL Zrt. 287 000 6 481
39. Hajdúnánás CHP-Erőmű Kft. NÁNÁSHŐ Kft. 0 7 986
40. Hajdúszoboszló Veolia Energia
Magyarország Zrt.
Hajdúszoboszlói
Nonprofit Zrt.
0 7 529
41. Kaposvár E.ON Energiatermelő Kft. Kaposvári
Vagyonkezelő Zrt.
0 4 107
42. Kaposvár OMNI Energy Kft. Kaposvári
Vagyonkezelő Zrt.
0 4 107
43. Kazincbarcika ALTEO-Therm Kft. Barcika Szolg Kft. 68 856 000 8 193
44. Kiskunhalas Halas-T Kft. Halasi Városgazda Zrt. 11 534 000 7 936
45. Kiskunfélegyháza Greenergy-Power Kft. Félegyházi Fejlesztési
Nonprofit Kft.
0 8 417
46. Körmend Greenergy-Power Kft. RÉGIÓHŐ Kft. 0 6 230
47. Makó Materm Hőszolgáltató, Befektető Kft. Makói Városgazdálkodási Nonprofit Kft. 0 5 562
48. Mátészalka Veolia Energia
Magyarország Zrt.
SZALKATÁVHŐ Kft. 0 7 128
49. Mátészalka Geotherm FIRE Kft. SZALKATÁVHŐ Kft. 0 7 094
50. Miskolc Miskolci Geotermia Kft. MIHŐ Kft. 154 956 000 881
51. Miskolc Kuala Kft. MIHŐ Kft. 154 956 000 881
52. Miskolc MVM MIFŰ Kft. – Hold u. hrsz. 23358/9 és Tatár u.
29/a. hrsz. 23358/8
MIHŐ Kft. 92 714 000 8 760
53. Miskolc MVM Balance Zrt. – Miskolc, Bánki Donát u. 17. MIHŐ Kft. 0 7 643
54. Miskolc OMNI Energy Kft. MIHŐ Kft. 0 7 643
55. Mohács Veolia Energia
Magyarország Zrt.
MOHÁCS-HŐ Kft. 0 7 049
56. Mohács BIOENERGY-Duna Befektető és Szolgáltató Kft. MOHÁCS-HŐ Kft. 0 6 372
57. Mosonmagyaróvár Geotherm Hungary Kft. Városüzemeltető Kft. 0 7 772
58. Mosonmagyaróvár MESZ Mosonmagyaróvár Kft. Városüzemeltető Kft. 29 147 000 8 640
59. Nagykőrös Greenergy-Power Kft. KÖVA-KOM Nonprofit Zrt. 0 5 492
60. Nyíregyháza Veolia Energia
Magyarország Zrt.
NYÍRTÁVHŐ Kft. 130 899 000 8 373
61. Ózd ALTEO-Therm Kft. Ózdi Távhő Kft. 0 7 448
62. Paks MVM Paksi Atomerőmű Zrt. Duna Center Therm Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. 4 895 000 929
63. Pécs Pannon Hőerőmű Zrt. PÉTÁV Kft. 220 210 000 5 731
64. Pétfürdő EQUANS Magyarország Kft. “PÉTKOMM” Kft. 6 530 000 6 714
65. Püspökladány Greenergy-Power Kft. Püspökladányi Városüzemeltető és Gyógyfürdő Kft. 0 8 050
66. Salgótarján CHP-Erőmű Kft. – kapcsolt Salgó Vagyon Kft. 0 6 970
67. Salgótarján CHP-Erőmű Kft. – kazán Salgó Vagyon Kft. 0 4 345
68. Sárbogárd MÖVIT Villamosenergiatermelő Zrt. EQUANS Sárbogárdi
Kft.
0 7 263
69. Sárospatak Greenergy-Power Kft. Patakhő Energiaszolgáltató Nonprofit Kft. 0 8 526
70. Sárvár Greenergy-Power Kft. Sárvári Városgondnokság Nonprofit Kft. 0 7 758
71. Sátoraljaújhely Sátoraljaújhelyi Erzsébet
Kórház
EQUANS Magyarország Kft. 0 7 709
72. Siklós CHP-ERŐMŰ Kft. SIKLÓS-HŐ Kft. 0 7 407
73. Siófok EQUANS Magyarország Kft. Termofok-Sió Kft. 11 698 000 6 871
74. Sopron Veolia Energia
Magyarország Zrt.
SOPRON Holding Zrt. 19 568 000 6 865
75. Sopron ALTEO-Therm Kft. SOPRON Holding Zrt. 21 067 000 7 595
76. Százhalombatta Veolia Energia
Magyarország Zrt.
“SZÁKOM” Nonprofit Kft. 31 019 000 8 037
77. Szentlőrinc Szentlőrinci Geotermia Kft. Szentlőrinci Közüzemi
Nonprofit Kft.
9 925 000 304
78. Szeged Geo Hőterm Kft. Szegedi Távfűtő Kft. 0 6 595
79. Szeged OMNI Energy Kft. Szegedi Távfűtő Kft. 0 7 636
80. Szeged Veolia Energia
Magyarország Zrt.
Szegedi Távfűtő Kft. 0 7 636
81. Szigetszentmiklós Greenergy-Power Kft. “Aries” Nonprofit Kft. 0 7 222
82. Szigetvár Szigetvári Gyógyfürdő Kft. Szigetvári Távhő Szolgáltató Nonprofit Kft. 0 241
83. Szigetvár Voltrack Heat Kft. Szigetvári Távhő Szolgáltató Nonprofit Kft. 0 1 976
84. Szombathely Szombathelyi Erőmű Zrt. Szombathelyi
Távhőszolgáltató Kft.
0 7 466
85. Szombathely OMNI Energy Kft. Szombathelyi
Távhőszolgáltató Kft.
0 7 466
86. Tapolca Energiabörze Power Kft. Városgazdálkodási Kft. 0 7 508
87. Tatabánya Energiabörze Power Kft. T-Szol Zrt. 0 3 617
88. Tatabánya Tatabánya Erőmű Kft. T-Szol Zrt. 309 038 000 3 617
89. Tiszaújváros ALTEO-Therm Kft. TiszaSzolg 2004 Kft. 51 031 000 8 315
90. Vác Veolia Energia
Magyarország Zrt.
Váci Távhő Nonprofit
Közhasznú Kft.
0 7 362
91. Vác Greenergy-Power Kft. Váci Távhő Nonprofit
Közhasznú Kft.
0 7 362
92. Vasvár Vasi Triász Kft. RÉGIÓHŐ Kft. 0 3 266
93. Várpalota Várpalotai Kiserőmű Kft. Várpalotai Közszolgáltató Nonprofit Kft. 0 7 414
94. Veszprém Greenergy-Power Kft. “VKSZ” Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt. 0 7 345

2. A 2. § (3b) bekezdése alá tartozó értékesítők értékesítői díjai

A B
1. Értékesítő által felhasznált energiahordozó Értékesítői hődíj
2. Ft/GJ
3. Földgáz 7 000
4. Biomassza 4 000
5. Geotermikus 6 000
6. Települési szilárd hulladék 1 133
7. Villamos energia 1 976
8. Egyéb 3 000

2. melléklet az 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelethez * 

Az indokolt költségek figyelembevételének módszertana a távhőtermelők és távhőszolgáltatók vonatkozásában

1. A költségek és az eszközérték figyelembevételének általános elvei

1.1. Indokolt költség és eszközérték

a) az összehasonlító gazdasági elemzéseken alapuló költségek és eszközértékek,

b) a dokumentumokkal (például szerződés) alátámaszthatóan az a) pontban foglaltakhoz képest a tárgyévben kivételesen felmerülő (szükségessé váló) éves költség/ráfordítás, vagy

c) a vállalkozás tárgyévet megelőző évre vonatkozó, auditált eredménykimutatásában szereplő adatok vizsgálata alapján meghatározott költségek.

1.2. A távhő díját a megállapításának alapját képező indokolt éves költség összegéből és a tárgyévre előre jelzett, értékesítésre kerülő éves hőmennyiségből levezetve kell kimutatni.

1.3. A legkisebb költség elvének érvényre juttatása érdekében a legkisebb hőtermelői költséget jelentő hőelőállítást kell alapul venni, a kapacitások hatékony allokálásának és helyettesíthetőségének szempontja mellett.

1.4. Azon értékesítő vagy távhőtermelő esetében, amely a hőt – részben vagy kizárólag – villamosenergia-termeléssel kapcsoltan állítja elő, és az általa termelt villamos energia támogatott áron kötelező átvétel alá esik, az ebből eredő árbevételét a Hivatal a távhőtermelés negatív költségeként figyelembe veszi.

2. Egyes árképző elemek (költségelemek) figyelembevételének módja

2.1. Működési költségek

2.1.1. *  Földgáz költségek

Az anyagjellegű költségeken belül a földgáz alapú tüzelőanyag-költséget vagy minden távhőtermelői engedélyes esetében egységesen a Hivatal által előzetesen meghirdetett referencia költségszinten, vagy minden távhőtermelői engedélyes esetében azon az értéken (a hozzá tartozó mennyiséggel együtt) kell figyelembe venni, amellyel az árelőkészítést megalapozó adatszolgáltatásban az engedélyes ezt megadta, de a Hivatal jogosult egységes felső korlát (cap) alkalmazására, és vizsgálhatja, hogy milyen piaci versenyeztetés mellett alakult ki az elismerendő ár.

2.1.2. A nem földgáz alapú (tüzelőolaj, megújuló energiaforrás stb.) hőtermelés esetén a tüzelőanyag-költség egyedi vizsgálat alapján kerül figyelembevételre.

2.1.3. A hőtermelési üzem folyamatos biztonságos fenntartását szolgáló állandó költségeket összehasonlító gazdasági elemzéseken nyugvó fajlagosított értékek alapján, vagy a vállalkozás tárgyévet megelőző évre vonatkozó auditált eredménykimutatásában szereplő adatok vizsgálata alapján meghatározott értékben kell figyelembe venni indokolt költségként.

2.1.4. Az igénybe vett szolgáltatások – különös tekintettel a tevékenység folytatásához nélkülözhetetlen feladatok kiszervezésére, a tanácsadási díjakra, kapcsolt vállalkozásokkal kötött szerződésekre – csak egyedi vizsgálat alapján minősülhetnek külön is elismerendő indokolt költségeknek.

2.1.5. Pénzügyi ráfordítás, hiteltörlesztés

A pénzügyi ráfordítás valamint a hiteltörlesztés – az alkalmazott finanszírozási megoldástól függetlenül – a 3. pont szerinti egyedi vizsgálat alapján ismerhető el indokolt költségként.

2.2. Értékcsökkenés

2.2.1. Az értékcsökkenést vagy a vállalkozás tárgyévet megelőző évre vonatkozó auditált eredménykimutatása alapján, vagy összehasonlító gazdasági elemzéseken alapuló, az eszközök hosszú távú folyamatos működőképesen tartása érdekében felmerülő mértékben kell figyelembe venni.

2.2.2. Az értékcsökkenést a 3. pont szerint kell figyelembe venni abban az esetben, ha az egyedi vizsgálat eredményeként a pénzügyi ráfordítás valamint a hiteltörlesztés elismert költségnek tekintendő.

2.3. Megtérülés

2.3.1. Megtérülésként az 1. pont alapján figyelembe vett bruttó eszközérték és az 5. § (2) bekezdésében meghatározott nyereségtényező szorzatát kell elismerni indokolt költségként.

2.4. Támogatások

2.4.1. A beruházások vissza nem térítendő támogatásból finanszírozott részére sem a 2.2. pont szerinti értékcsökkenés, sem a 2.3. pont szerinti megtérülés nem vehető figyelembe.

2.4.2. A visszatérítendő támogatás a pénzügyi ráfordításokkal és a hiteltörlesztéssel azonos módon kezelve, a 3. pont szerinti vizsgálat pozitív eredménye esetén ismerhető el indokolt költségként.

3. Egyedi vizsgálat

A Hivatal azon beruházás esetében ismerheti el a beruházási hitel- valamint a visszatérítendő támogatás kamatát és törlesztő részletét indokolt költségként, amely teljesíti azt a feltételt, miszerint a beruházás számított tőkeköltségeként jelentkező elismert költségtöbblet kisebb, mint a beruházás eredményeként fellépő költségmegtakarítás.

A Hivatal az egyedi vizsgálata során a beruházás számított tőkeköltsége részeként a hitel éves tőketörlesztését és kamatát, a visszatérítendő támogatás éves törlesztő részletét és esetlegesen felszámított kamatát, a beruházás sajáttőkéből finanszírozott részére számított értékcsökkenésének összegét, valamint szintén a beruházás sajáttőkéből finanszírozott részén alapuló – a 2.3. pont szerint számított – megtérülés összegét hasonlítja össze a beruházás eredményeként felmerülő költségcsökkenéssel. A Hivatal azt is vizsgálja, hogy a beruházás összértéke, továbbá a hitel kamata megfelel-e a legkisebb költség elvének, összhangban van-e az aktuális piaci viszonyokkal, és a számított tőkeköltség megállapítása során csak az ezen követelményeknek megfelelő beruházási értéket és hitelkamatot fogadja el.

Abban az esetben, ha a beruházás hatására bekövetkező költségcsökkenés mértéke a beruházás számított tőkeköltségének összegét meghaladja, akkor a Hivatal a beruházás számított tőkeköltségét indokolt költségként elismeri.

3. melléklet az 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelethez * 

Az 5/A. § szerinti értékesítőre vonatkozó legmagasabb hatósági ár:

Teljesítménydíj (Ft/MW/Év) Hődíj (Ft/GJ)
0 2000

4. melléklet az 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelethez * 

A Külön Kezelt Intézményeknek értékesített távhő hődíja

A B C
1. Település Távhőszolgáltató A településen a külön kezelt intézmények által fizetendő hődíj
(Ft/GJ)
2. Ajka BAKONY-TÁVHŐ Kft. 5 838
3. Ajka Bakonyi Erőmű Zrt. 4 876
4. Algyő Veolia Energia Magyarország Zrt. 8 098
5. Almásfüzitő ALFEN Kft. 10 908
6. Baj T-Szol Zrt. 7 498
7. Baja Baja Energetika Kft. 9 717
8. Balatonfüred FÜREDHŐ Kft. 6 830
9. Berettyóújfalu HERPÁLY Vagyonkezelő Kft. 7 344
10. Bokod MVM OTSZ Zrt. 8 752
11. Bonyhád “FŰTŐMŰ” Kft. 7 800
12. Budaörs BUDAÖRSHŐ Kft. 7 817
13. Budapest Csepeli Erőmű Kft. 0
14. Budapest Veolia Energia Magyarország Zrt. 8 088
15. Budapest BKM Nonprofit Zrt. 8 274
16. Budapest GM Kőérberek 30 Kft. 6 633
17. Cegléd Veolia Energia Magyarország Zrt. 8 182
18. Celldömölk Cellhő Kft. 8 612
19. Cserkeszőlő Cserkeszőlő Fürdő és Gyógyászati Központ 2 622
20. Csongrád Csongrádi Közmű Kft. 4 819
21. Csorna Csornahő Kft. 9 348
22. Debrecen Debreceni Hőszolgáltató Zrt. 9 468
23. Dombóvár DOMBÓVÁRHŐ Kft. 7 952
24. Dorog PROMTÁVHŐ Kft. 10 828
25. Dunakeszi Dunakeszi Közüzemi Nonprofit Kft. 7 669
26. Dunaújváros DVG Zrt. 9 289
27. Eger EVAT Zrt. 8 881
28. Érd ÉRD-TÁVHŐ Kft. 7 188
29. Esztergom PROMTÁVHŐ Kft. 12 565
30. Gödöllő Gödöllői Távhő Kft. 7 950
31. Gyöngyös Városgondozási Zrt. 7 615
32. Győr GYŐR-SZOL Zrt. 4 526
33. Hajdúböszörmény Hajdúböszörményi Városgazdálkodási Nonprofit Kft. 8 803
34. Hajdúnánás NÁNÁSHŐ Kft. 8 714
35. Hajdúszoboszló Hajdúszoboszlói Nonprofit Zrt. 8 975
36. Hódmezővásárhely Hódmezővásárhelyi Vagyonkezelő Zrt. 4 102
37. Inota Várpalotai Közszolgáltató Nonprofit Kft. 8 909
38. Kaposvár Kaposvári Vagyonkezelő Zrt. 4 409
39. Kapuvár Kapuvári Hőszolgáltató Kft. 8 556
40. Kazincbarcika Barcika Szolg Kft. 9 382
41. Kecskemét Kecskeméti Termostar Hőszolgáltató Kft. 5 919
42. Keszthely VÜZ Nonprofit Kft. 7 784
43. Kiskunfélegyháza Félegyházi Fejlesztési Nonprofit Kft. 7 999
44. Kiskunhalas Halasi Városgazda Zrt. 9 468
45. Kisvárda KISVÁRDAI KÖZMŰ Kft. 8 759
46. Komárom Komáromi Távhő Kft. 8 241
47. Komló Komlói Fűtőerőmű Zrt. 6 343
48. Körmend RÉGIÓHŐ Kft. 6 451
49. Kőszeg EQUANS Magyarország Kft. 7 779
50. Makó Makói Városgazdálkodási Nonprofit Kft. 7 475
51. Mátészalka SZALKATÁVHŐ Kft. 9 100
52. Miskolc MIHŐ Kft. 4 421
53. Mohács MOHÁCS-HŐ Kft. 6 793
54. Mór MÓRHŐ Kft. 8 421
55. Mosonmagyaróvár Városüzemeltető Kft. 9 124
56. Nagyatád EQUANS Magyarország Kft. 5 516
57. Nagykőrös KÖVA-KOM Nonprofit Zrt. 7 279
58. Nyergesújfalu DISTHERM Kft. 8 324
59. Nyírbátor Nyírbátori Városfejlesztő és Működtető Kft. 7 505
60. Nyíregyháza NYÍRTÁVHŐ Kft. 10 088
61. Nyíregyháza Energocoop Kft. 8 782
62. Oroszlány MVM OTSZ Zrt. 10 147
63. Ózd Ózdi Távhő Kft. 9 638
64. Paks Duna Center Therm Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. 1 051
65. Pécs PÉTÁV Kft. 6 817
66. Pétfürdő “PÉTKOMM” Kft. 7 654
67. Pornóapáti Pornóapáti Vagyonhasznosító Kft. 5 421
68. Putnok Putnoki Városgondnokság 7 936
69. Püspökladány Püspökladányi Városüzemeltető és Gyógyfürdő Kft. 8 140
70. Salgótarján Salgó Vagyon Kft. 8 560
71. Sárbogárd EQUANS Sárbogárdi Kft. 8 450
72. Sárospatak Patakhő Energiaszolgáltató Nonprofit Kft. 8 047
73. Sárvár Sárvári Városgondnokság Nonprofit Kft. 9 116
74. Sátoraljaújhely EQUANS Magyarország Kft. 8 643
75. Siklós SIKLÓS-HŐ Kft. 7 777
76. Siófok Termofok-Sió Kft. 10 354
77. Sopron SOPRON Holding Zrt. 8 325
78. Szarvas Szarvasi KOMÉP Városgazdálkodási Nonprofit Kft. 2 979
79. Százhalombatta “SZÁKOM” Nonprofit Kft. 9 274
80. Szeged Szegedi Távfűtő Kft. 7 594
81. Székesfehérvár SZÉPHŐ Székesfehérvári Épületfenntartó és
Hőszolgáltató Zrt.
8 395
82. Szekszárd Szekszárdi Távhőszolgáltató Nonprofit Kft. 8 666
83. Szentendre Városi Szolgáltató Nonprofit Zrt. 7 819
84. Szentes Szentes Városi Szolgáltató Kft. 2 543
85. Szentgotthárd RÉGIÓHŐ Kft. 7 306
86. Szentlőrinc Szentlőrinci Közüzemi Nonprofit Kft. 5 253
87. Szigetszentmiklós “Aries” Nonprofit Kft. 9 001
88. Szigetvár Szigetvári Távhő Szolgáltató Nonprofit Kft. 7 347
89. Szolnok MVM OTSZ Zrt. 8 908
90. Szombathely Szombathelyi Távhőszolgáltató Kft. 8 722
91. Tapolca Városgazdálkodási Kft. 8 428
92. Tata TATA ENERGIA Kft. 5 352
93. Tatabánya T-Szol Zrt. 4 222
94. Tiszaújváros TiszaSzolg 2004 Kft. 9 447
95. Vác Váci Távhő Nonprofit Közhasznú Kft. 7 596
96. Várpalota Várpalotai Közszolgáltató Nonprofit Kft. 10 650
97. Vasvár RÉGIÓHŐ Kft. 4 782
98. Veszprém “VKSZ” Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt. 8 768
99. Záhony Záhonyi HŐTÁV Nonprofit Kft. 8 269
100. Zirc Veolia Energia Magyarország Zrt. 9 016