(EGT-vonatkozású szöveg)
AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG,
tekintettel az Európai Unió működéséről szóló szerződésre,
tekintettel a polgári légi közlekedés területén alkalmazandó közös szabályokról és az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének létrehozásáról és a 2111/2005/EK, az 1008/2008/EK, a 996/2010/EU, a 376/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 2014/30/EU és a 2014/53/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról, valamint az 552/2004/EK és a 216/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 3922/91/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. július 4-i (EU) 2018/1139 európai parlamenti és tanácsi rendeletre * és különösen annak 36. cikke (1) bekezdésének c) és g) pontjára, 43. cikke (1) bekezdésének a) és f) pontjára és 44. cikkének (1) bekezdésére,
mivel:
(1) A Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések súlyosan akadályozzák a tagállamokat és a légiközlekedési ágazatot abban, hogy felkészüljenek a légi közlekedés biztonsága terén a közelmúltban elfogadott végrehajtási rendeletek alkalmazására.
(2) A kijárási korlátozások, a munkavállalók változó munkakörülményei és rendelkezésre állása, valamint a Covid19-világjárvány valamennyi érdekelt félre gyakorolt jelentős negatív következményeinek kezeléséhez szükséges többletmunka hátráltatja az említett végrehajtási rendeletek alkalmazásának előkészítését.
(3) Az (EU) 2020/469 bizottsági végrehajtási rendeletet * 2020. november 5-től részben alkalmazni kell. Az említett végrehajtási rendelettel bevezetett, a közös jelentéstételre, valamint a SNOWTAM és a METAR formátumra vonatkozó követelményeknek a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) szabványaival és ajánlott gyakorlataival összhangban történő kiigazítását hátráltatja, hogy az érintett illetékes hatóságok és üzemben tartók a Covid19-járvány miatt nem rendelkeznek elegendő forrással, ezért a kiigazítást el kell halasztani annak érdekében, hogy az illetékes hatóságok és az érdekelt felek fel tudjanak készülni a végrehajtásra.
(4) Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége megerősítette a Bizottság felé, hogy a (3) preambulumbekezdésben említett rendelkezések alkalmazását anélkül is el lehet halasztani, hogy az káros hatást gyakorolna a légi közlekedés biztonságára, mivel a halasztás csak rövid időre fog szólni, és az új intézkedések célja már alkalmazandó rendelkezéseknek - az ICAO jelenlegi szabványaival és ajánlott gyakorlataival összhangban történő - naprakésszé tétele.
(5) Ahhoz, hogy a Covid19-világjárvány során azonnali segítséget lehessen nyújtani a nemzeti hatóságoknak és valamennyi érdekelt félnek, és lehetővé lehessen tenni számukra, hogy az érintett rendelkezések elhalasztott alkalmazására való felkészülés érdekében kiigazítsák terveiket, e rendeletnek az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követő napon hatályba kell lépnie.
(6) Az e rendeletben előírt intézkedések összhangban állnak az (EU) 2018/1139 rendelet 127. cikkével létrehozott bizottság véleményével,
ELFOGADTA EZT A RENDELETET:
Az (EU) 2020/469 végrehajtási rendelet 5. cikke helyébe a következő szöveg lép:
„5. cikk
Ez a rendelet az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követő huszadik napon lép hatályba.
Ezt a rendeletet 2022. január 27-től kell alkalmazni.
A következő rendelkezések 2021. augusztus 12-től alkalmazandók:
a) I. melléklet 10. b) pont;
b) III. melléklet 6. pont: 3. függelék - SNOWTAM FORMÁTUM.
A III. melléklet 5. pontja 2020. november 5-től alkalmazandó, kivéve az 5. v) pontot (1. függelék - METAR minta), amely 2021. augusztus 12-től alkalmazandó.”
Ez a rendelet az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követő napon lép hatályba.
Ez a rendelet teljes egészében kötelező és közvetlenül alkalmazandó valamennyi tagállamban.
Kelt Brüsszelben, 2020. augusztus 7-én.
a Bizottság részéről
az elnök
Ursula VON DER LEYEN