A jogszabály mai napon ( 2024.03.29. ) hatályos állapota.

Az Európai Unió joganyaga kizárólag az Európai Unió Hivatalos Lapjának elektronikus kiadásában megjelent változatban tekinthető hivatalosnak és hitelesnek. A Jogtár termékcsalád európai jogi dokumentumainak forrása az Európai Unió Kiadóhivatala, valamint a Hivatalos Lap magyar nyelvű változatának elektronikus kiadása. © Európai Unió, 1998-2020, https://eur-lex.europa.eu/

AZ EURÓPAI GAZDASÁGI ÉS SZOCIÁLIS BIZOTTSÁG (2020/C 364/22) VÉLEMÉNYE

javaslatáról európai parlamenti és tanácsi rendeletre a Covid19-világjárványra tekintettel a fenntartható vasúti piacot célzó intézkedések létrehozásáról (COM(2020) 260 final 2020 - 2020/0127 (COD)) * 

Főelőadó: Alberto MAZZOLA

Felkérés: Európai Parlament, 2020.7.8.

Tanács, 2020.6.30.

Jogalap: az Európai Unió működéséről szóló szerződés 91. cikke

Illetékes szekció: „Közlekedés, energia, infrastruktúra és információs társadalom” szekció

Az EGSZB elnökének jóváhagyása: 2020.6.25. (sürgősségi eljárás, az eljárási szabályzat 62. cikke)

Elfogadás a plenáris ülésen: 2020.7.16.

Plenáris ülés száma: 553.

A szavazás eredménye: (mellette/ellene/tartózkodott) 211/2/2

1. Következtetések és ajánlások

1.1 Az EGSZB üdvözli az Európai Bizottság javaslatát, és úgy véli, hogy az összhangban van az EGSZB TEN/710. számú „A vasút európai éve (2021)” című véleményének *  3.2. pontjával, ahol a vasúti ágazatnak - a Covid19-járvány kitörésének idején is - bizonyított ellenálló képességére vonatkozó megjegyzések között az EGSZB elmondta, hogy „jóllehet a vasúti áruszállítás erőteljes ellenálló képességről tett tanúbizonyságot, akár még jobb teljesítményt is nyújthatott volna (...), ha a pályahasználati díjakat nullára csökkentették volna (...)”.

1.2 Az EGSZB hangsúlyozza, hogy fontos, hogy a tagállamok és a pályahálózat-működtetők a lehető leghamarabb alkalmazzák az európai bizottsági javaslatban engedélyezett eltéréseket a javaslatban megjelölt teljes időszakra. Az EGSZB úgy véli, hogy a javasolt intézkedések mind rövid távon, mind alkalmazásuk teljes időtartama alatt hasznosak lesznek.

1.3 Az EGSZB azonban azt javasolja, hogy a javasolt eltérések érvényességi idejének lejárta előtt az Európai Bizottság és a jogalkotók fontolják meg ezen intézkedések érvényességének meghosszabbítását, különösen abban az esetben, ha az ágazat gazdasági helyreállítása a vártnál lassabbnak bizonyul.

1.4 Az EGSZB hangsúlyozza azoknak a rendelkezéseknek a jelentőségét, amelyek célja, hogy biztosítsák, hogy a tagállamok kompenzálják a pályahálózat-működtetőket az Európai Bizottság által javasolt, a 2012/34/EU irányelvtől *  való eltérések alkalmazásából eredő gazdasági veszteségekért.

2. Az Európai Bizottság javaslata

2.1 Az Európai Bizottság javaslata - más közelmúltbeli javaslatokhoz hasonlóan - arra irányul, hogy gazdasági segítő intézkedéseket kínáljon az európai vasúti ágazat számára. Ebben az esetben az intézkedések a vasúti infrastruktúra használatáért fizetendő pályahasználati díjak elengedésére, csökkentésére vagy halasztására, valamint a foglalási díjak elengedésére vonatkoznak. Ezek a 2020. március 1-jétől2020. december 31-ig tartó referencia-időszakra érvényesek, amely időtartam alatt, a 2012/34/EU irányelv 27. cikkétől eltérve, a díjak módosíthatók. Az összes alkalmazandó díjat tartalmazó hálózati üzletszabályzatot ezért legalább négy hónappal az infrastruktúrakapacitás iránti kérelmek benyújtási határideje előtt közzé kell tenni.

2.2 A javaslat konkrétan eltérést javasol az irányelv 31. cikkének (3) bekezdésében foglalt elvtől, amely előírja, hogy a minimális hozzáférési csomagért fizetendő díjaknak meg kell egyezniük a vonatközlekedtetésből közvetlenül eredő költséggel. A 2012/34/EU irányelv egyes rendelkezéseitől eltérve a tagállamok számára engedélyezi a jelenlegi üzemi menetrend időszakában a felárak lefelé történő kiigazításait. A 2012/34/EU irányelv 36. cikkétől eltérve a pályahálózat-működtetők dönthetnek úgy, hogy lemondanak a világjárvány által okozott zavar miatt törölt menetvonalak foglalási díjáról.

2.3 Az Európai Bizottság azt is javasolja, hogy a tagállamok kapjanak felhatalmazást arra, hogy kompenzálják a pályahálózat-működtetőket a 2012/34/EU irányelvtől való, fent említett eltérések (közvetlen költségeken alapuló díjak, felárak és foglalási díjak) által okozott gazdasági veszteségekért. A 2012/34/EU irányelvtől eltérve a pályahálózat-működtetők az említett irányelv 8. cikkének (4) bekezdésében megállapítottnál rövidebb határidőn belül, azaz a veszteség felmerülésének évét követő év december 31-ig kaphatnak visszatérítést.

2.4 A hálózati üzletszabályzat részletesen rögzíti a díjképzési és kapacitáselosztási rendszerek általános szabályait, határidőit, eljárásait és kritériumait, ideértve az infrastruktúra-kapacitásra történő alkalmazásához szükséges információkat. Az Európai Bizottság javasolja, hogy a hálózati üzletszabályzatokat haladéktalanul frissítsék és módosítsák.

3. Általános megjegyzések

3.1 A vasutak a Covid19-világjárvány kitörése miatt, a mobilitás jelentős visszaesésével, jelentős és váratlan fennakadásokat tapasztaltak az üzletmenet-folytonosságban. A válság csúcspontján több országban több mint 90%-kal csökkent a kihasználtság, és a vasúti személyszállítást igénybe vevő utasok száma még a korlátozások feloldását követően sem érte el a válság előtti szint 50%-át.

3.2 Az Európai Vasutak Közössége és más hasonló ágazati szövetségek első hozzávetőleges becslései szerint a személyszállítást végző szereplők összessége által a világjárvány következtében elszenvedett bevételkiesés a válság kezdete óta heti 900 millió eurót tesz ki. A Covid19-járvány 2020 márciusa és áprilisa során az Európai Unióban (EU27) a vasúti árufuvarozásból származó bevételek átlagosan körülbelül 25%-os csökkenését okozta, és körülbelül heti 78 millió euró bevételkiesést vont maga után. A vasúti pályahálózat-működtetőket egyre nagyobb mértékben érinti a Covid19-járvány az általa okozott forgalom- és bevételcsökkenés miatt.

3.3 A pályahasználati díjaknak a 2012/34/EU irányelvben előirányzott szint alá történő csökkentése, valamint a pályahálózat-működtetők számára a vasúti menetvonalak kijelölésével kapcsolatban biztosított rugalmasság növelése részben enyhíteni fogja a válság vasúti szolgáltatókra gyakorolt hatását.

Kelt Brüsszelben, 2020. július 16-án.

az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság

elnöke

Luca JAHIER