A jogszabály mai napon ( 2024.04.19. ) hatályos állapota.
A jelek a bekezdések múltbeli és jövőbeli változásait jelölik.

Az Európai Unió joganyaga kizárólag az Európai Unió Hivatalos Lapjának elektronikus kiadásában megjelent változatban tekinthető hivatalosnak és hitelesnek. A Jogtár termékcsalád európai jogi dokumentumainak forrása az Európai Unió Kiadóhivatala, valamint a Hivatalos Lap magyar nyelvű változatának elektronikus kiadása. © Európai Unió, 1998-2021, https://eur-lex.europa.eu/

A BIZOTTSÁG 2021. január 27-i (EU) 2021/78 VÉGREHAJTÁSI RENDELETE

az (EU) 2017/892, az (EU) 2016/1150, a 615/2014/EU, az (EU) 2015/1368 és az (EU) 2017/39 végrehajtási rendelettől a Covid19-világjárvány okozta válság kezelésére irányuló egyes intézkedések tekintetében való eltérésről szóló (EU) 2020/600 végrehajtási rendelet módosításáról * 

AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG,

tekintettel az Európai Unió működéséről szóló szerződésre,

tekintettel a mezőgazdasági termékpiacok közös szervezésének létrehozásáról és a 922/72/EGK, a 234/79/EGK, az 1037/2001/EK és az 1234/2007/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. december 17-i 1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletre *  és különösen annak 54. cikkére,

mivel:

(1) Az (EU) 2020/600 bizottsági végrehajtási rendelet *  számos eltérést vezetett be a meglévő szabályoktól, többek között a borágazatban, azzal a céllal, hogy segítséget nyújtson a bortermelőknek a Covid19-világjárvány hatásainak kezeléséhez. Ezen intézkedések hasznossága ellenére azonban a borpiacnak nem sikerült visszanyernie a kínálat és a kereslet közötti egyensúlyt, és a jelenlegi világjárvány miatt nem várható, hogy rövid és középtávon visszanyeri azt.

(2) Emellett a Covid19-világjárvány kezelése érdekében elfogadott intézkedések a legtöbb tagállamban és világszerte is folytatódnak. Ezen intézkedések között szerepel a baráti találkozók és ünnepségek méretére, valamint az otthonon kívüli étkezési és italfogyasztási lehetőségekre vonatkozó korlátozások bevezetése. Egyes területeken továbbra is lezárásokra kerül sor, amihez a nyilvános és magán rendezvények lemondása társul. E korlátozások továbbgyűrűző hatása az uniós borfogyasztás további csökkenését és a harmadik országokba irányuló borexport határozott csökkenését eredményezte. Emellett a válság időtartamával kapcsolatos bizonytalanság, amely a várakozások szerint a 2020. év vége után is el fog húzódni, hosszú távú károkat okoz az uniós borágazatnak, mivel a borfogyasztás valószínűleg nem fog helyreállni, és az exportpiacok elvesznek. A tényezők e kombinációja jelentős negatív hatást gyakorol az árképzésre az uniós borpiacon. A készletek, amelyek már a 2019-2020-as gazdasági év elején is rekordszintűek voltak, csak tovább nőttek. Végül a várhatóan magas 2020-as terméshozam, amely várhatóan mintegy 10 millió hektoliter borral haladja meg a 2019-es termést, csak tovább rontja a helyzetet.

(3) Következésképpen, tekintettel a tagállamok által a Covid19-világjárvány kezelése érdekében bevezetett korlátozások hosszú időtartamára és a korlátozások fenntartásának szükségességére, a bor fő felvevőpiacait érintő súlyos gazdasági zavar és az ebből eredő, a bor iránti keresletre gyakorolt negatív hatás tovább súlyosbodik.

(4) Tekintettel erre a rendkívül súlyos piaci zavarra és a borágazatban egyidejűleg fennálló több nehéz körülményre, amelyek azzal kezdődtek, hogy az Egyesült Államok 2019 októberében vámot vetett ki az uniós borok behozatalára, és amelyek a Covid19-világjárvány miatt aktuálisan érvényben lévő korlátozó intézkedések következményei miatt jelenleg is fennállnak, az uniós borágazat gazdasági szereplői továbbra is rendkívüli nehézségekkel szembesülnek. Ezért indokolt a borágazat további támogatása.

(5) Az (EU) 2020/600 végrehajtási rendelettel bevezetett, az uniós borágazati válság kezelésére irányuló intézkedések végrehajtásának folytatása elengedhetetlen ahhoz, hogy a tagállamok és a gazdasági szereplők számára biztosítsák az uniós borágazatra vonatkozó támogatási programok végrehajtásához szükséges rugalmasságot. Különösen az a lehetőség, hogy a tagállamok az év során bármikor változtatásokat vezessenek be saját nemzeti programjaikban, tette lehetővé a tagállamok számára, hogy gyorsan reagáljanak az elmúlt hónapok rendkívüli körülményeire, és támogatási programjaik módosításait olyan hamar benyújtsák, amilyen hamar csak szükséges. Ez a rugalmasság lehetővé tette a tagállamok számára, hogy új intézkedéseket vezessenek be, optimalizálják a már meglévő intézkedéseket, valamint hogy gyakrabban és szükség szerint kiigazítsák az intézkedéseket, figyelembe véve a gyorsan változó piaci helyzetet. Emellett a zöldszüreti intézkedés végrehajtása érdekében bevezetett rugalmasság elegendő időt biztosított a gazdasági szereplők számára ahhoz, hogy megtervezzék az intézkedést, és megtalálják a szükséges munkaerőt ahhoz, hogy a Covid19-világjárványból adódó nehéz körülmények között működjenek.

(6) Mivel a Covid19-világjárvány várhatóan a 2020. év végét követően és így a 2021. pénzügyi év jelentős részében is folytatódni fog, szükséges az intézkedések alkalmazását a 2021. pénzügyi évre meghosszabbítani.

(7) Ezenkívül a folyamatban lévő Covid19-világjárvány alatt a nemzeti támogatási programok irányítása során tapasztalt nehézségek miatt néhány tagállam arról számolt be, hogy nincs abban a helyzetben, hogy újra megvizsgálja az említett programok bizonyos intézkedéseire alkalmazott és az (EU) 2016/1150 bizottsági végrehajtási rendelet *  24. cikkének (1) bekezdése alapján megállapított átalányalapú egységköltségeket. Ezért a tagállamok számára lehetővé kell tenni, hogy 2020, 2021 és 2022 során az említett rendelet 24. cikkének (3) bekezdésében előírt utolsó számításokat követő minden második évről az utolsó számításokat követő negyedik évre meghosszabbítsák azt az időszakot, amely alatt a felülvizsgálatot el kell végezni. A megkülönböztetés elkerülése érdekében ezt a rugalmasságot visszamenőleges hatállyal kell alkalmazni az (EU) 2020/600 végrehajtási rendelet hatálybalépésének időpontjától.

(8) Az (EU) 2020/600 végrehajtási rendeletet ezért ennek megfelelően módosítani kell.

(9) Az uniós borágazati válság kezelését célzó intézkedések végrehajtásában bekövetkező fennakadások elkerülése és a két pénzügyi év közötti zökkenőmentes átmenet biztosítása érdekében e rendeletnek az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetésének napján kell hatályba lépnie, és visszamenőleges hatállyal, 2020. október 16-tól kell azt alkalmazni.

(10) Az e rendeletben előírt intézkedések összhangban vannak a mezőgazdasági piacok közös szervezésével foglalkozó bizottság véleményével,

ELFOGADTA EZT A RENDELETET:

1. cikk

Az (EU) 2020/600 végrehajtási rendelet módosításai

Az (EU) 2020/600 végrehajtási rendelet 2. cikke a következőképpen módosul:

1. *  az (1) bekezdés helyébe a következő szöveg lép:

„(1) Az (EU) 2016/1150 végrehajtási rendelet 2. cikkének (1) bekezdésétől eltérve a tagállamok az 1308/2013/EU rendelet 45. cikke (1) bekezdésének a) pontjában és 46-52. cikkében, valamint az (EU) 2020/592 *  felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet 3. és 4. cikkében említett intézkedésekkel kapcsolatban szükség esetén a 2020-as és a 2021-es pénzügyi év során bármikor - de legkésőbb 2021. október 15-ig - változtatásokat hajthatnak végre a borágazatban megvalósuló nemzeti támogatási programjaikban az 1308/2013/EU rendelet 41. cikkének (5) bekezdése szerint.”

2. a (2) bekezdés bevezető mondata helyébe a következő szöveg lép:

„(2) Az (EU) 2016/1150 végrehajtási rendelet 8. cikkétől eltérve a 2020-as és 2021-es pénzügyi év során a tagállamok dönthetnek úgy, hogy:”;

3. a cikk a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

„(3) Az (EU) 2016/1150 végrehajtási rendelet 24. cikkének (3) bekezdésétől eltérve 2020., 2021. és 2022. során a tagállamok legkésőbb az előző számításokat követő negyedik évben felülvizsgálják az említett cikk (1) bekezdésében előírt számításokat, és szükség esetén kiigazítják az átalányalapú egységköltség korábbi összegét.”.

2. cikk

Hatálybalépés és alkalmazás

Ez a rendelet az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetésének napján lép hatályba.

Ezt a rendeletet 2020. október 16-tól kell alkalmazni. Az 1. cikk (3) bekezdését azonban 2020. május 4-től kell alkalmazni.

Ez a rendelet teljes egészében kötelező és közvetlenül alkalmazandó valamennyi tagállamban.

Kelt Brüsszelben, 2021. január 27-én.

a Bizottság részéről

az elnök

Ursula VON DER LEYEN