A jogszabály mai napon ( 2024.03.28. ) hatályos állapota.
A jelek a bekezdések múltbeli és jövőbeli változásait jelölik.

Az Európai Unió joganyaga kizárólag az Európai Unió Hivatalos Lapjának elektronikus kiadásában megjelent változatban tekinthető hivatalosnak és hitelesnek. A Jogtár termékcsalád európai jogi dokumentumainak forrása az Európai Unió Kiadóhivatala, valamint a Hivatalos Lap magyar nyelvű változatának elektronikus kiadása. © Európai Unió, 1998-2021, https://eur-lex.europa.eu/

A BIZOTTSÁG 2021. január 28-i (EU) 2021/97 VÉGREHAJTÁSI RENDELETE

az (EU) 2015/640 rendelet új kiegészítő légialkalmassági követelmények bevezetése tekintetében történő módosításáról és helyesbítéséről * 

AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG,

tekintettel az Európai Unió működéséről szóló szerződésre,

tekintettel a polgári légi közlekedés területén alkalmazandó közös szabályokról és az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének létrehozásáról és a 2111/2005/EK, az 1008/2008/EK, a 996/2010/EU, a 376/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 2014/30/EU és a 2014/53/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról, valamint az 552/2004/EK és a 216/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 3922/91/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. július 4-i (EU) 2018/1139 európai parlamenti és tanácsi rendeletre *  és különösen annak 17. cikke (1) bekezdésének h) pontjára,

mivel:

(1) Az (EU) 2018/1139 rendelet 76. cikkének (3) bekezdése értelmében az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének (a továbbiakban: Ügynökség) tanúsítási előírásokat ad ki és azokat rendszeresen frissíti annak érdekében, hogy az előírások továbbra is megfeleljenek céljuknak. Az olyan légi járműveknek azonban, amelyek terve már rendelkezik tanúsítással, gyártáskor vagy üzemben tartáskor nem kell megfelelniük a tanúsítási előírások frissített változatának. Ezért a folyamatos légialkalmasság és a biztonság javításának támogatása érdekében be kellett vezetni az ilyen légi járművek azon kiegészítő légialkalmassági követelményeknek való megfelelésére vonatkozó kötelezettséget, amelyek a tervezési tanúsítás idején nem szerepeltek az eredeti tanúsítási előírásban. Az (EU) 2015/640 bizottsági rendelet *  ilyen kiegészítő légialkalmassági követelményeket határoz meg.

(2) Az (EU) 2019/133 bizottsági végrehajtási rendelet *  az (EU) 2015/640 rendelet I. mellékletének 26.60 pontjában kiegészítő légialkalmassági követelményeket vezetett be az Ügynökség által már tanúsított terv alapján újonnan gyártott nagy repülőgépek utas- és kabinszemélyzeti üléseinek dinamikai feltételeire vonatkozóan. Azoknak a nagy repülőgépeknek, amelyek esetében az egyedi légialkalmassági bizonyítványt először 2021. február 18-án vagy azt követően adták ki, meg kell felelniük a 26.60 pontnak. A Covid19-világjárvány által a repülőgépgyártásban okozott késések miatt egyes olyan repülőgépeket, amelyeket 2021. február 18. előtt terveztek légialkalmassági bizonyítvánnyal ellátni, ezen időpont után fognak ellátni légialkalmassági bizonyítvánnyal. Annak érdekében, hogy az említett repülőgépek üléseinek a dinamikai feltételekhez történő igazítása ne jelentsen többletterhet az iparág számára, azokat a repülőgépeket, amelyek gyártását a Covid19-világjárvány késleltette, mentesíteni kell a 26.60 pontnak való megfelelés alól.

(3) Ezért az (EU) 2015/640 rendelet I. mellékletének 26.60 pontjában említett első egyedi légialkalmassági bizonyítvány kiállításának időpontját, amely jelenleg 2021. február 18-ra van megállapítva, össze kell hangolni az (EU) 2015/640 rendelet I. mellékletében foglalt bizonyos rendelkezések hatálya alá nem tartozó repülőgépmodelleket felsoroló, az (EU) 2020/1159 bizottsági végrehajtási rendelet *  I. függelékében szereplő jegyzék alkalmazásának időpontjával, ami 2021. február 26. Tekintettel arra, hogy az időkülönbség minimális, a repülésbiztonságra gyakorolt hatás nem volna jelentős. Az (EU) 2015/640 rendeletet ezért ennek megfelelően módosítani kell.

(4) Az (EU) 2020/1159 végrehajtási rendelet új követelményeket vezetett be az elöregedett légi járművekre vonatkozóan. Különösen az (EU) 2015/640 rendelet I. mellékletének 26.334 pontja utal arra, hogy a 2003. szeptember 1. előtt kiállított kiegészítő típusalkalmassági bizonyítványok jogosultjainak kártűrési adatokat kell kidolgozniuk, függetlenül attól, hogy ezeket az adatokat a piaci szereplők ténylegesen igénylik-e. Az iparra nehezedő terhek arányosságának biztosítása érdekében mindig is az volt a szándék, hogy ezeket az adatokat csak akkor dolgozzák ki, ha a gazdasági szereplők azt igénylik, és csak kérésre. Az (EU) 2015/640 rendeletet ezért ennek megfelelően helyesbíteni kell.

(5) Az e rendeletben előírt intézkedések az (EU) 2020/1159 végrehajtási rendelettel bevezetett, 2021. február 26-tól alkalmazandó módosításokra utalnak. A következetesség érdekében ezért ezt a rendeletet is február 26-tól kell alkalmazni.

(6) Az e rendeletben előírt intézkedések összhangban vannak az (EU) 2018/1139 rendelet 127. cikkével létrehozott bizottság véleményével,

ELFOGADTA EZT A RENDELETET:

1. cikk

Az (EU) 2015/640 rendelet I. melléklete e rendelet I. mellékletével összhangban módosul.

2. cikk

Az (EU) 2015/640 rendelet I. melléklete e rendelet II. mellékletének megfelelően kerül helyesbítésre.

3. cikk

Ez a rendelet az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követő huszadik napon lép hatályba.

Ezt a rendeletet 2021. február 26-tól kell alkalmazni, kivéve az I. melléklet (1) pontját, amelyet 2021. február 16-tól kell alkalmazni.

Ez a rendelet teljes egészében kötelező és közvetlenül alkalmazandó valamennyi tagállamban.

Kelt Brüsszelben, 2021. január 28-án.

a Bizottság részéről

az elnök

Ursula VON DER LEYEN

I. MELLÉKLET

Az (EU) 2015/640 rendelet I. melléklete a következőképpen módosul:

1. A 26.60 pont helyébe a következő szöveg lép:

26.60 Kényszerleszállás - dinamikai feltételek

Az 1958. január 1-jén vagy az után típusalkalmassági bizonyítványt kapott, kereskedelmi légi fuvarozásban használt olyan nagy repülőgépek üzemben tartóinak, amelyek első egyedi légialkalmassági bizonyítványát 2021. február 26-án vagy az után állították ki, minden, a gurulás, felszállás vagy leszállás idején elfoglalható, jóváhagyott üléstípusterv esetében bizonyítaniuk kell, hogy az ülésen helyet foglaló személy védelme biztosított, amikor ki van téve a kényszerleszállás körülményeiből adódó terheléseknek. A bizonyítás a következő módok egyikén valósulhat meg:

a) sikeresen elvégzett dinamikai tesztek;

b) a hasonló üléstípustervek dinamikai tesztjén alapuló, egyenértékű biztonsági eredményeket adó racionális elemzés.

Az első bekezdésben előírt kötelezettség nem vonatkozik a következő ülésekre:

a) a pilótafülke személyzeti ülései,

b) alacsony ülésszámú, kizárólag nem menetrend szerinti kereskedelmi légi szállítási műveletekben részt vevő repülőgépek ülései;

c) az 1. függelék A.1. táblázatában felsorolt és az említett táblázatban felsorolt gyártói sorozatszámmal ellátott repülőgépmodellben lévő ülések.”;

2. Az 1. függelék helyébe a következő szöveg lép:

„1. függelék

Az I. melléklet (26. rész) bizonyos rendelkezéseinek hatálya alá nem tartozó repülőgépmodellek jegyzéke

A.1. táblázat

A típusalkalmassági bizonyítvány jogosultja Típus Modellek Gyártói sorozatszám Az I. melléklet (26. rész) NEM alkalmazandó rendelkezései
The Boeing Company 707 Mind 26.301-26.334.
The Boeing Company 720 Mind 26.301-26.334.
The Boeing Company DC-10 DC-10-10 DC-10-30 DC-10-30F Mind 26.301-26.334.
The Boeing Company DC-8 Mind 26.301-26.334.
The Boeing Company DC-9 DC-9-11, DC-9-12, DC-9-13, DC-9-14, DC-9-15, DC-9-15F, DC-9-21, DC-9-31, DC-9-32, DC-9-32 (VC-9C), DC-9-32F, DC-9-32F (C-9A,
C-9B), DC-9-33F, DC-9-34, DC-9-34F, DC-9-41, DC-9-51
Mind 26.301-26.334.
The Boeing Company MD-90 MD-90-30 Mind 26.301-26.334.
FOKKER SERVICES B.V. F27 100, 200, 300, 400, 500, 600, 700 jelzésűek Mind 26.301-26.334.
FOKKER SERVICES B.V. F28 1000, 1000C, 2000, 3000, 3000C, 3000R, 3000RC, 4000 jelzésűek Mind 26.301-26.334.
GULFSTREAM AEROSPACE CORP. G-159 G-159 (Gulfstream I) Mind 26.301-26.334.
GULFSTREAM AEROSPACE CORP. G-II_III_IV_V G-1159A (GIII) G-1159B (GIIB) G-1159 (Gil) Mind 26.301-26.334.
KELOWNA FLIGHTCRAFT LTD. CONVAIR 340/440 440 Mind 26.301-26.334.
LEARJET INC. Learjet 24/25/31/ 36/35/55/60 24,24
A,24B,24B-A,24D, 24D-A,24F,24F--A,25,25B,25C,25-D,25F
Mind 26.301-26.334.
LOCKHEED MARTIN CORPORATION 1329 Mind 26.301-26.334.
LOCKHEED MARTIN CORPORATION 188 Mind 26.301-26.334.
LOCKHEED MARTIN CORPORATION 382 382, 382B, 382E, 382F, 382G Mind 26.301-26.334.
LOCKHEED MARTIN CORPORATION L-1011 Mind 26.301-26.334.
PT. DIRGANTARA INDONESIA CN-235 Mind 26.301-26.334.
SABRELINER CORPORATION NA-265 NA-265-65 Mind 26.301-26.334.
VIKING AIR LIMITED SD3 SD3-30
Sherpa
SD3 Sherpa
Mind 26.301-26.334.
VIKING AIR LIMITED DHC-7 Mind 26.301-26.334.
VIKING AIR LIMITED CL-215 CL-215-6B11 Mind 26.301-26.334.
TUPOLEV PUBLIC STOCK COMPANY TU-204 204-120CE Mind 26.301-26.334.
AIRBUS A320 sorozat A320-251N,
A320-271N
10033, 10242, 10281 és 10360 26.60
AIRBUS A321 sorozat A321-271NX,
A321-251NX
10071, 10257, 10371 és 10391 26.60
AIRBUS A330 sorozat A330-243,
A330-941
1844, 1861, 1956, 1978, 1982, 1984, 1987, 1989, 1998, 2007, 2008, 2011 és 2012 26.60
ATR-GIE Avions de IEC 72 sorozat ATR72-212A 1565,1598, 1620, 26.60
Transport Régional 1629, 1632, 1637, 1640,
1642,1649,1657, 1660, 1661
The Boeing Company 737 sorozat 737-8 és 737-9 43299, 43304, 43305, 43310, 43321, 43322, 43332, 43334, 43344, 43348, 43391, 43579, 43797, 43798 43799, 43917, 43918, 43919, 43921, 43925, 43927, 43928, 43957, 43973, 43974, 43975, 43976, 44867, 44868, 44873, 60009, 60010, 60040, 60042, 60056, 60057, 60058, 60059, 60060, 60061, 60063, 60064, 60065, 60066, 60068, 60194, 60195, 60389, 60434, 60444, 60455, 61857, 61859, 61862, 61864, 62451, 62452, 62453, 62454, 62533, 63358, 63359, 63360, 64610, 64611, 64612, 62613, 64614, 65899, 66147, 66148, 66150 26.60”

II. MELLÉKLET

Az I. melléklet 26.334 pontja a) és b) pontjának helyébe a következő szöveg lép:

„a) Azon üzemben tartók kérésére, akiknek meg kell felelniük a 26.370 a) pont ii. alpontjának, a 2003. szeptember 1-je előtt kiadott módosítási jóváhagyások jogosultjainak:

i. a 26.332 a) pont i. és iii. alpontjával összhangban azonosított módosítások és közzétett javítások esetében kártűrésértékelést kell végezniük;

ii. el kell végezniük és dokumentálniuk kell a kapcsolódó kártűrés-ellenőrzéseket, kivéve, ha azokra már sor került;

b) A módosítási jóváhagyások jogosultjainak az a) pont i. alpontja szerint elvégzett értékelés eredményeképpen kapott kártűrési adatokat be kell nyújtaniuk az Ügynökséghez jóváhagyásra:

i. a 2023. február 26. előtt beérkezett kérelmek esetében a kérelem kézhezvételétől számított 24 hónapon belül; vagy

ii. a 2023. február 26-án vagy azt követően beérkezett kérelmek esetében 2025. február 26. előtt vagy a kérelem kézhezvételétől számított 12 hónapon belül, attól függően, hogy melyik a későbbi időpont.”