A jogszabály mai napon ( 2024.04.23. ) hatályos állapota.
A jelek a bekezdések múltbeli és jövőbeli változásait jelölik.

Az Európai Unió joganyaga kizárólag az Európai Unió Hivatalos Lapjának elektronikus kiadásában megjelent változatban tekinthető hivatalosnak és hitelesnek. A Jogtár termékcsalád európai jogi dokumentumainak forrása az Európai Unió Kiadóhivatala, valamint a Hivatalos Lap magyar nyelvű változatának elektronikus kiadása. © Európai Unió, 1998-2021, https://eur-lex.europa.eu/

A BIZOTTSÁG 2021. március 26-i (EU) 2021/700 VÉGREHAJTÁSI RENDELETE

az 1321/2014/EU rendeletnek a karbantartási dokumentáció és a légi járművek egyes komponenseinek karbantartás közbeni beszerelése tekintetében történő módosításáról és helyesbítéséről * 

AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG,

tekintettel az Európai Unió működéséről szóló szerződésre,

tekintettel a polgári légi közlekedés területén alkalmazandó közös szabályokról és az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének létrehozásáról és a 2111/2005/EK, az 1008/2008/EK, a 996/2010/EU, a 376/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 2014/30/EU és a 2014/53/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról, valamint az 552/2004/EK és a 216/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 3922/91/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. július 4-i (EU) 2018/1139 európai parlamenti és tanácsi rendeletre *  és különösen annak 17. cikke (1) bekezdésére,

mivel:

(1) Az 1321/2014/EU bizottsági rendelet *  meghatározza a légi járművek folyamatos légialkalmasságának biztosítására vonatkozó követelményeket, beleértve a komponensek légi járművekbe történő beépítésére vonatkozó követelményeket is.

(2) Ha a légijármű-karbantartás során új komponenst építenek be, csatolni kell hozzá a 748/2012/EU bizottsági rendeletnek *  megfelelően kiállított 1. számú EASA-űrlapot annak tanúsítására, hogy az új komponens megfelel a jóváhagyott tervadatoknak.

(3) Az új komponensekre vonatkozó követelmények arányosabbá és hatékonyabbá tétele érdekében a 748/2012/EU rendeletet a közelmúltban módosította az (EU) 2021/699 bizottsági rendelet * , törölve belőle azon új komponensek megfelelőségének tanúsítására vonatkozó követelményt, amelyek esetében a kialakítás nem megfelelősége elhanyagolható hatást gyakorol a légi jármű üzemeltetési biztonságára, és az 1. számú EASA-űrlap kiállítása nélkül is engedélyezve az ilyen komponensek típusjóváhagyással rendelkező termékekbe történő beépítését.

(4) Az 1321/2014/EU rendeletet is célszerű módosítani annak érdekében, hogy az ilyen új komponenseket a karbantartás során be lehessen építeni.

(5) A komponensek karbantartása esetében az 1321/2014/EU rendelet értelmében ki kell állítani az 1. számú EASA-űrlapot annak tanúsítására, hogy az adott komponenseken az alkalmazandó követelményeknek megfelelően elvégezték az adott karbantartási munkát.

(6) A nemrégiben módosított 748/2012/EU rendelet arányosságra és hatékonyságra vonatkozó célkitűzését követve, az 1321/2014/EU rendeletnek helyénvaló ugyanazokat a könnyítéseket bevezetnie azon komponensek karbantartása tekintetében, amelyekhez nem szükséges 1. számú EASA-űrlapot kiállítani.

(7) A 748/2012/EU rendelet módosításai a folyamatos légialkalmasságra vonatkozó utasítások (ICA) azonosítását, jóváhagyását, formátumát és rendelkezésre bocsátását érintették, és a folyamatos légialkalmasságra vonatkozó utasításokat a légi jármű típusalkalmassági bizonyítványának részévé tették. Ez hatással van az alkalmazandó karbantartási dokumentációnak az 1321/2014/EU rendeletben történő meghatározására, amelyet ezért a 748/2012/EU rendelettel való összhang biztosítása érdekében módosítani kell.

(8) Az (EU) 2019/1383 bizottsági rendelet *  a légialkalmasság fenntartásában, többek között a karbantartásban részt vevő szervezetek jóváhagyására vonatkozóan átmeneti időszakot vezetett be. Az átmeneti időszak 2021. szeptember 24-én ér véget. Tekintettel a Covid19-világjárványra, a válság miatt az iparágra nehezedő további terhek elkerülése és az e rendelettel bevezetett új szabályoknak és eljárásoknak való megfelelés megkönnyítése érdekében ezt az átmeneti időszakot hat hónappal meg kell hosszabbítani.

(9) Az e rendeletben előírt intézkedések az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) által az (EU) 2018/1139 rendelet 75. cikke (2) bekezdésének b) pontjával és 76. cikkének (1) bekezdésével összhangban megfogalmazott 07/2019 számú véleményen *  alapulnak.

(10) Az 1321/2014/EU rendelet 3. cikkének (5) bekezdése az (EU) 2019/1383 rendelet hatálybalépésének időpontjára hivatkozik, miközben az alkalmazásának időpontjára kellene hivatkoznia. Az 1321/2014/EGK rendelet 3. cikkének (5) bekezdését ezért módosítani kell:

(11) Az 1321/2014/EU rendelet 5. cikkének (1) bekezdése helytelen hivatkozásokat tartalmaz a tanúsító személyek képesítésére vonatkozó, az M. részben és a CAO részben előírt követelményekre. Az 1321/2014/EU rendelet 5. cikkének (1) bekezdését ezért módosítani kell.

(12) Az 1321/2014/EU rendelet 8. cikkének (7) bekezdése megegyezik a rendelet 3. cikkének (7) bekezdésével. E megkettőzés törlése érdekében az 1321/2014/EU rendelet 8. cikkét helyesbíteni kell.

(13) Továbbá az 1321/2014/EU rendelet I., III., Vb. és Vd. mellékletében ki kell javítani néhány, az egyes rendelkezésekben értelmezési nehézségeket okozó szerkesztési hibát.

(14) Az e rendeletben előírt intézkedések összhangban állnak az (EU) 2018/1139 rendelet 127. cikkével létrehozott bizottság véleményével,

ELFOGADTA EZT A RENDELETET:

1. cikk

Az 1321/2014/EU rendelet a következőképpen módosul:

1. A 4. cikk helyébe a következő szöveg lép:

„4. cikk

A légialkalmasság fenntartásában érintett szervezetek jóváhagyása

(1) A légi járművek és az azokba beszerelhető komponensek légialkalmasságának fenntartásában - többek között a karbantartásban - érintett szervezeteket - azok kérésére - az illetékes hatóságnak kell jóváhagynia az adott szervezetekre vonatkozóan a II. mellékletben (145. rész), az Vc. mellékletben (CAMO-rész), illetve az Vd. mellékletben (CAO-rész) foglalt követelményeknek megfelelően.

(2) Az (1) bekezdéstől eltérve 2020. szeptember 24-ig az illetékes hatóság a szervezeteket - kérésükre - az I. melléklet (M. rész) F. alrésze és G. alrésze szerint is jóváhagyhatja. Az I. melléklet (M. rész) F. és G. alrésze szerint kiadott jóváhagyások 2022. március 24-ig érvényesek.

(3) A karbantartó szervezeteknek a valamely tagállam által a 3922/91/EGK tanácsi rendelet *  II. mellékletében említett JAR-145 tanúsítási előírás szerint kibocsátott vagy elismert és 2003. november 29. előtt érvényes jóváhagyási bizonyítványait úgy kell tekinteni, hogy azokat az e rendelet II. mellékletében (145. rész) meghatározott követelményeknek megfelelően állították ki.

(4) Az I. melléklet (M. rész) F. vagy G. alrésze vagy a II. melléklet (145. rész) szerint kibocsátott, érvényes jóváhagyási bizonyítvánnyal rendelkező szervezetek részére - azok kérésére - az illetékes hatóság az Vd. melléklet (CAO-rész) I. függelékében meghatározottak szerint kiállítja a 3. számú (CAO) EASA-űrlapot, majd a szervezetet az Vd. mellékletnek (CAO-rész) megfelelően felügyeli.

A szóban forgó szervezeteknek az Vd. melléklettel (CAO-rész) összhangban kiadott jóváhagyás szerinti jogosultságai megegyeznek az I. melléklet (M. rész) F. vagy G. alrésze vagy a II. melléklet (145. rész) alapján kiadott jóváhagyás szerinti jogosultságokkal. Ezek a jogosultságok azonban nem haladhatják meg az Vd. melléklet (CAO-rész) A. szakaszában említett szervezetek jogosultságait.

Az Vd. melléklet (CAO-rész) CAO.B.060. pontjától eltérve 2022. március 24-ig a szervezet korrigálhatja az Vd. melléklettel (CAO-rész) bevezetett és az I. melléklet (M. rész) F. és G. alrészének vagy a II. mellékletnek (145. rész) részét nem képező követelményeknek való meg nem felelés eseteit.

Ha 2022. március 24-ig a szervezet nem korrigálta a meg nem felelések eseteit, a jóváhagyási bizonyítványt részben vagy teljes egészében vissza kell vonni, korlátozni kell vagy fel kell függeszteni.

(5) Az I. melléklet (M. rész) G. alrésze szerint kibocsátott, érvényes, légialkalmasság-irányító szervezeti jóváhagyási bizonyítvánnyal rendelkező szervezetek részére - azok kérésére - az illetékes hatóság az Vc. melléklet (CAMO-rész) I. függelékében meghatározottak szerint kiállítja a 14. számú EASA-űrlapot, majd a szervezetet az Vc. mellékletnek (CAMO-rész) megfelelően felügyeli.

Az Vc. melléklet (CAMO-rész) CAMO.B.350. pontjától eltérve 2022. március 24-ig a szervezet korrigálhatja az Vc. melléklettel (CAO rész) bevezetett és az I. melléklet (M. rész) G. alrészének részét nem képező követelményeknek való meg nem felelés eseteit.

Ha 2022. március 24-ig a szervezet nem korrigálta a meg nem felelések eseteit, a jóváhagyási bizonyítványt részben vagy teljes egészében vissza kell vonni, korlátozni kell vagy fel kell függeszteni.

(6) Az 1321/2014/EU rendelet 2020. március 24. előtt hatályos változata szerint kiadott bizonyítványokat, illetve az említett változat szerint jóváhagyott légijármű-karbantartási programokat úgy kell tekinteni, hogy azokat e rendelettel összhangban adták ki, illetve hagyták jóvá.”

2. Az I. melléklet (M. rész) e rendelet I. mellékletének megfelelően módosul.

3. A II. melléklet (145. rész) e rendelet II. mellékletének megfelelően módosul.

4. Az Vb. melléklet (ML. rész) e rendelet III. mellékletének megfelelően módosul.

2. cikk

Az 1321/2014/EU rendeletet a következőképpen kell helyesbíteni:

1. A 3. cikkben az (5) bekezdés helyébe a következő szöveg lép:

„(5) Az 1. cikk a) pontjában említett azon légijármű-karbantartási programokat, amelyek megfelelnek az I. melléklet (M. rész) M.A.302. pontjában meghatározott, 2020. március 24. előtt alkalmazandó követelményeknek, úgy kell tekinteni, hogy azok az esettől függően, az (1) és a (2) bekezdéssel összhangban megfelelnek az I. melléklet (M. rész) M. A.302. pontjában, illetve az Vb. melléklet (ML. rész) ML.A.302. pontjában meghatározott követelményeknek.”

2. Az 5. cikkben az (1) bekezdés helyébe a következő szöveg lép:

„(1) A tanúsító személyeknek a III. melléklet (66. rész) követelményei szerinti képesítéssel kell rendelkezniük, kivéve az I. melléklet (M. rész) M.A.606. h) pontjában, M.A.607. b) pontjában, M.A.801. c) pontjában és M.A.803. pontjában, az Vb. melléklet (ML. rész) ML.A.801. c) pontjában és ML.A.803. pontjában, az Vd. melléklet (CAO-rész) CAO.A.040. b) és CAO.A.040. c) pontjában, valamint a II. melléklet (145. rész) 145.A.30. j) pontjában és IV. függelékében foglalt esetekben.”

3. A 8. cikkben a (7) bekezdést el kell hagyni.

4. Az I. mellékletet (M. rész) e rendelet IV. mellékletének megfelelően kell helyesbíteni.

5. A III. mellékletet (66. rész) e rendelet V. mellékletének megfelelően kell helyesbíteni.

6. Az Vb. mellékletet (ML. rész) e rendelet VI. mellékletének megfelelően kell helyesbíteni.

7. Az Vd. mellékletet (CAO-rész) e rendelet VII. mellékletének megfelelően kell helyesbíteni.

3. cikk

Ez a rendelet az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követő huszadik napon lép hatályba.

Az 1. cikket azonban 2022. május 18-tól kell alkalmazni, kivéve az 1. cikk 1. pontját és az I. melléklet 5., 6. és 8. pontját, amelyeket 2021. május 18-tól kell alkalmazni.

Ez a rendelet teljes egészében kötelező és közvetlenül alkalmazandó valamennyi tagállamban.

Kelt Brüsszelben, 2021. március 26-án.

a Bizottság részéről

az elnök

Ursula VON DER LEYEN

I. MELLÉKLET

Az 1321/2014/EU rendelet I. melléklete a következőképpen módosul:

1. Az M.A.305. e) 3. pont iii. alpontja helyébe a következő szöveg lép:

„iii. az üzembehelyezési bizonyítvány, valamint a tulajdonos átvételi nyilatkozata minden olyan komponens esetében, amelyet a 748/2012/EU rendelet I. mellékletének (21. rész) 21.A.307. b) 2. pontja szerint az 1. számú EASA-űrlap felhasználása nélkül építettek be valamely ELA2 légi járműbe, legalább 36 hónapos időszakra.”

2. Az M.A.401. b) pont helyébe a következő szöveg lép:

„b) E melléklet alkalmazásában az alkalmazandó karbantartási dokumentáció az alábbiak bármelyike:

1. az illetékes hatóság vagy az ügynökség által kiadott összes alkalmazandó követelmény, eljárás, szabvány vagy információ;

2. minden alkalmazandó légialkalmassági utasítás;

3. az alkalmazandó folyamatos légialkalmassági utasítások és az egyéb karbantartási utasítások, amelyeket a típusalkalmassági bizonyítvány és a kiegészítő típusalkalmassági bizonyítvány jogosultja, illetve az ilyen dokumentumok kiállítására a 748/2012/EU rendelet I. mellékletének (21. rész) megfelelően jogosult egyéb szervezet adott ki;

4. a tervjóváhagyás jogosultja által beszerelésre jóváhagyott komponensek esetében a komponensgyártók által közzétett és a tervjóváhagyás jogosultja számára elfogadható karbantartási utasítások;

5. a 145.A.45. d) pont szerint kiadott minden alkalmazandó dokumentáció.”

3. Az M.A.501 a) 1. pont helyébe a következő szöveg lép:

„1. Kielégítő állapotú komponensek, amelyeket az 1. számú EASA-űrlappal vagy ezzel egyenértékű dokumentummal üzembe helyeztek és a 748/2012/EU rendelet I. mellékletének (21. rész) Q. alrésze szerint megjelöltek, kivéve, ha a 748/2012/EU rendelet I. mellékletének (21. rész) 21.A.307. pontja, e melléklet (M. rész), vagy az Vd. melléklet (CAO-rész) másképp rendelkezik.”

4. Az M.A.502. pont helyébe a következő szöveg lép:

M.A.502. Komponensek karbantartása

a) A 748/2012/EU rendelet I. melléklete (21. rész) 21.A.307. b) 2-6. pontban említettektől eltérő komponensek karbantartását az esettől függően az e melléklet F. alrésze, a II. melléklet (145. rész) vagy az Vd. melléklet (CAO-rész) szerint jóváhagyott karbantartó szervezetek végzik.

b) Az a) ponttól eltérve, a légi járműbe beszerelt komponensek esetében az ilyen komponensek karbantartását az e melléklet F. alrésze, a II. melléklet (145. rész) vagy az Vd. melléklet (CAO-rész) szerint jóváhagyott légijárműkarbantartó szervezetek, vagy az M.A.801. b) 1. pontban említett tanúsító személyek végezhetik. Az ilyen karbantartást a légi jármű karbantartási dokumentációjának megfelelően vagy - ha az illetékes hatóság beleegyezett - a komponens-karbantartási dokumentációnak megfelelően kell végezni. A szóban forgó légijármű-karbantartó szervezetek vagy tanúsító személyek karbantartás céljából átmenetileg eltávolíthatják a komponenst, ha a komponens ezáltal jobban hozzáférhetővé válik, kivéve, ha az eltávolítás miatt további karbantartás válik szükségessé. Az e pont szerint elvégzett komponens-karbantartás alapján nem bocsátható ki az 1. számú EASA-űrlap; és az ilyen karbantartásra a légi járművek M.A.801. pontban meghatározott üzembehelyezési követelményei vonatkoznak.

c) Az a) ponttól eltérve, a hajtóműbe vagy a segédhajtóműbe beszerelt komponensek esetében az ilyen komponensek karbantartását az e melléklet F. alrésze, a II. melléklet (145. rész) vagy az Vd. melléklet (CAO-rész) szerint jóváhagyott hajtómű-karbantartó szervezetek végezhetik. Az ilyen karbantartást a hajtómű- vagy segédhajtóműkarbantartási dokumentációnak megfelelően vagy - ha az illetékes hatóság beleegyezett - a komponenskarbantartási dokumentációnak megfelelően kell végezni. A szóban forgó „B” besorolású szervezetek karbantartás céljából átmenetileg eltávolíthatják a komponenst, ha a komponens ezáltal jobban hozzáférhetővé válik, kivéve, ha az eltávolítás miatt további karbantartás válik szükségessé.

d) A 748/2012/EU rendelet I. mellékletének (21. rész) 21.A.307. b) 2. pontjában említett komponensek karbantartását - amennyiben azok a légi járműbe be vannak szerelve vagy onnan a hozzáférés megkönnyítése érdekében átmenetileg el vannak távolítva - az esettől függően az e melléklet F. alrésze, a II. melléklet (145. rész) vagy az Vd. melléklet (CAO-rész) szerint jóváhagyott légijármű-karbantartó szervezetek, vagy az M.A.801. b) 1. pontban említett tanúsító személyek, vagy az M.A.801. b) 2. pontban említett pilóta-tulajdonos végzi. Az e pont szerint elvégzett komponens-karbantartás alapján nem bocsátható ki az 1. számú EASA-űrlap; és az ilyen karbantartásra a légi járművek M.A.801. pontban meghatározott üzembehelyezési követelményei vonatkoznak.

e) A 748/2012/EU rendelet I. melléklete (21. rész) 21.A.307. b) 3-6. pontjában említett komponensek karbantartását az a) pontban említett szervezet, vagy bármely olyan személy vagy szervezet végzi, aki/amely ezt a karbantartást végző személy vagy szervezet által kiadott „karbantartás elvégzéséről szóló nyilatkozattal” igazolja. A „karbantartás elvégzéséről szóló nyilatkozat” legalább az elvégzett karbantartás alapvető adatait, a karbantartás befejezésének időpontját, valamint a nyilatkozatot kiállító szervezet vagy személy azonosítását tartalmazza. E nyilatkozatot a karbantartott komponens tekintetében a karbantartás nyilvántartásának, illetve az 1. számú EASA-űrlappal egyenértékűnek kell tekinteni.”

5. Az M.A.618 pont a) pontjában a bevezető fordulat helyébe a következő szöveg lép:

„a) A jóváhagyás 2022. március 24-én. marad érvényben, feltéve, hogy:”.

6. Az M.A.715 pont a) pontjában a bevezető fordulat helyébe a következő szöveg lép:

„a) A jóváhagyás 2022. március 24-én. marad érvényben, feltéve, hogy:”.

7. Az M.A.802. a) pont helyébe a következő szöveg lép:

„a) A II. melléklet (145. rész) szerint jóváhagyott karbantartó szervezetek által üzembe helyezett komponensek és az M. A.502. e) pont hatálya alá tartozó esetek kivételével a légi jármű komponensein az M.A.502. pont rendelkezéseinek megfelelően elvégzett bármely karbantartási munka befejezése után üzembehelyezési bizonyítványt kell kiállítani.”

8. Az V. és VI. függelék helyébe a következő szöveg lép:

„V. függelék

A karbantartó szervezet bizonyítványa az I. melléklet (M. rész) F. alrésze szerint - 3-MF. számú EASA-űrlap

1/2. oldal
[TAGÁLLAM (*)]
Az Európai Unió tagállama (**)
KARBANTARTÓ SZERVEZET BIZONYÍTVÁNYA
Hivatkozás: [TAGÁLLAM KÓDJA (*)].MF.[XXXX]
Az (EU) 2018/1139 európai parlamenti és tanácsi rendelet és az 1321/2014/EU bizottsági rendelet alapján a(z) [TAGÁLLAMI ILLETÉKES HATÓSÁG (*)] az alábbiakban megjelölt feltételekkel tanúsítja, hogy a(z)
[VÁLLALAT NEVE ÉS CÍME]
mint az 1321/2014/EU bizottsági rendelet I. melléklete (M. rész) A. szakaszának F. alrésze szerinti karbantartó szervezet a fenti referenciákkal jogosult a mellékelt jóváhagyási feltételekben felsorolt termékek, alkatrészek és berendezések karbantartására és ezzel összefüggésben üzembehelyezési bizonyítványok kiállítására, továbbá - ha az külön meg van jelölve - az 1321/2014/EU bizottsági rendelet Vb. mellékletének (ML. rész) ML.A.903. pontja alapján végrehajtott légialkalmassági felülvizsgálatot követően jogosult légialkalmassági felülvizsgálati bizonyítványokat kiadni a mellékelt jóváhagyási feltételekben felsorolt légi járművek részére.
FELTÉTELEK:
1. A bizonyítvány csak a jóváhagyott karbantartó szervezet 1321/2014/EU bizottsági rendelet I. melléklete (M. rész) A. szakasza F. alrészében említett kézikönyvének a tevékenységi kört meghatározó szakaszában megjelölt területre vonatkozik; valamint
2. A bizonyítvány feltétele, hogy a szervezet kövesse a jóváhagyott karbantartó szervezet kézikönyve szerinti eljárásokat; valamint
3. A bizonyítvány mindaddig érvényes, ameddig a jóváhagyott karbantartó szervezet továbbra is teljesíti az 1321/2014/EU bizottsági rendelet I. mellékletében (M. rész) és Vb. mellékletében (ML. rész) foglalt követelményeket.
4. A fenti feltételek teljesülése esetén a bizonyítvány 2022. március 24-ig marad érvényben, kivéve, ha egy ennél korábbi időpontban azt lemondják, felfüggesztik, visszavonják, vagy a helyébe új bizonyítvány lép.
Az eredeti kiállítás kelte: ..........................................................................................
A felülvizsgálat kelte: ..............................................................................................
A felülvizsgálat száma: ............................................................................................
Aláírás: ..........................................................................................................
Az illetékes hatóság részéről: A(z) [TAGÁLLAMI ILLETÉKES HATÓSÁG (*)]
3-MF. számú EASA-űrlap, 6. kiadás
(*) Vagy »EASA«, ha az EASA az illetékes hatóság.
(**) Nem EU-tagállam vagy az EASA esetében törlendő.
2/2. oldal
A KARBANTARTÓ SZERVEZET JÓVÁHAGYÁSÁNAK FELTÉTELEI
Hivatkozás: [TAGÁLLAM KÓDJA (*)].MF.XXXX
Szervezet: [VÁLLALAT NEVE ÉS CÍME]
JÓVÁHAGYÁSI OSZTÁLY JÓVÁHAGYÁSI KATEGÓRIA KORLÁTOZÁS
LÉGI JÁRMŰVEK (**) (***) (***)
(***) (***)
HAJTÓMŰVEK (**) (***) (***)
(***) (***)
KOMPONENSEK A TELJES HAJTÓMŰ ÉS A SEGÉDHAJTÓMŰ KIVÉTELÉVEL (**) (***) (***)
(***) (***)
(***) (***)
(***) (***)
(***) (***)
(***) (***)
SPECIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK (**) (***) (***)
(***) (***)
E jóváhagyási feltételek csak a jóváhagyott karbantartó szervezet kézikönyvének a tevékenységi kört meghatározó szakaszában megjelölt termékekre, alkatrészekre és berendezésekre, illetőleg tevékenységekre vonatkoznak.
A karbantartó szervezet szabályzatának hivatkozási száma/jele: ....................................................
Az eredeti kiállítás kelte: .............................................................................................................
A legutóbbi jóváhagyott felülvizsgálat időpontja: ...................... A felülvizsgálat száma: ...............
Aláírás: ..........................................................................................................
Az illetékes hatóság részéről: [TAGÁLLAMI ILLETÉKES HATÓSÁG (*)]

3-MF. számú EASA-űrlap, 6. kiadás

(*) Vagy »EASA«, ha az EASA az illetékes hatóság.

(**) Törlendő, ha a szervezet jóváhagyása az adott osztályra vagy kategóriára nem terjed ki.

(***) Beírandó a megfelelő korlátozás.

(****) Tüntesse fel a megfelelő korlátozást, és hogy megengedett-e ajánlások és légialkalmassági felülvizsgálati bizonyítványok kiállítása (csak kereskedelmi légi forgalomban részt nem vevő ELA1 légi járműveknél lehetséges, ha a szervezet a légialkalmassági felülvizsgálatot a légijármű-karbantartási programban foglalt éves ellenőrzéssel egy időben végzi).

VI. függelék

A légialkalmasság-irányító szervezet bizonyítványa az I. melléklet (M. rész) G. alrésze szerint - 14 MG. számú EASA-űrlap

[TAGÁLLAM (*)]
Az Európai Unió tagállama (**)
LÉGIALKALMASSÁG-IRÁNYÍTÓ SZERVEZET
BIZONYÍTVÁNYA
Hivatkozás: [TAGÁLLAM KÓDJA (*)].MG.XXXX (hiv. AOC XX.XXXX)
Az (EU) 2018/1139 európai parlamenti és tanácsi rendeletnek és az 1321/2014/EU bizottsági rendeletnek a kiállítás időpontjában hatályos rendelkezései alapján a(z) [TAGÁLLAMI ILLETÉKES HATÓSÁG (*)] az alábbiakban megjelölt feltételekkel tanúsítja, hogy a(z)
[VÁLLALAT NEVE ÉS CÍME]
az 1321/2014/EU bizottsági rendelet I. melléklete (M. rész) A. szakaszának G. alrésze alapján légialkalmasság-irányító szervezet, és ebbéli minőségében jogosult ellátni a csatolt jóváhagyási feltételekben felsorolt légi járművek légialkalmasságával kapcsolatos irányítási feladatokat, továbbá - ha az külön meg van jelölve - az említett rendelet I. mellékletének (M. rész) M.A.901. pontja vagy az Vb. melléklet (ML. rész) ML.A.901. pontja alapján végrehajtott légialkalmassági felülvizsgálatot követően jogosult ajánlásokat és légialkalmassági felülvizsgálati bizonyítványokat kiadni, továbbá - ha az külön meg van jelölve - az említett rendelet I. mellékletének (M. rész) M.A.711. c) pontjával összhangban jogosult repülési engedélyeket kiadni.
FELTÉTELEK
1. A bizonyítvány csak az 1321/2014/EU bizottsági rendelet I. melléklete (M. rész) A. szakaszának G. alrésze értelmében jóváhagyott irányadó folyamatos légialkalmasság-irányítási szabályzatának a jóváhagyásra vonatkozó szakaszában meghatározott tevékenységekre vonatkozik.
2. A bizonyítvány feltétele, hogy a szervezet kövesse az 1321/2014/EU bizottsági rendelet I. mellékletének (M. rész) G. alrésze szerint jóváhagyott folyamatos légialkalmasság-irányítási szabályzat szerinti eljárásokat.
3. A bizonyítvány addig érvényes, ameddig a légialkalmasság-irányító szervezet követi az 1321/2014/EU bizottsági rendelet I. mellékletében (M. rész) és - adott esetben - az Vb. mellékletében (ML. rész) foglaltakat.
4. Ha a légialkalmasság-irányító szervezet a minőségbiztosítási rendszere keretében egy vagy több szervezettel szolgáltatásnyújtás céljából alvállalkozói szerződést köt, akkor a bizonyítványnak az is feltétele, hogy ez az egy vagy több szervezet a vonatkozó szerződéses kötelezettségeit teljesítse.
5. A fenti 1-4. feltétel teljesülése esetén a bizonyítvány - a lemondás, a helyébe lépő új bizonyítvány kiadása, a felfüggesztés és a visszavonás esetét kivéve - 2022. március 24-ig érvényes.
Ha ez az űrlap az 1008/2008/EK rendelettel összhangban engedélyezett légi fuvarozókra is vonatkozik, akkor hivatkozásként a rendes szám mellett a légijármű-üzembentartási bizonyítvány (AOC) számát is meg kell adni, és az 5. feltétel helyett a következő további 6., 7. és 8. feltételt kell feltüntetni:
6. Ez a bizonyítvány nem minősül az 1. feltétel szerinti légijárműtípus üzemeltetésére vonatkozó engedélynek. Légi járművek üzemben tartására kizárólag az AOC jogosít fel.
7. Ha az illetékes hatóság kifejezetten másként nem rendelkezik, az AOC megszűnésével, felfüggesztésével vagy visszavonásával a bizonyítvány az AOC szerinti lajstromszámú légi járművek vonatkozásában automatikusan érvényét veszti.
8. A fenti 1-4., 6. és 7. feltétel teljesülése esetén a bizonyítvány - a lemondás, a helyébe lépő új bizonyítvány kiadása, a felfüggesztés és a visszavonás esetét kivéve - 2022. március 24-én. érvényes.
Az eredeti kiállítás dátuma: ........................................................................................
Aláírás: .....................................................................................................................
A felülvizsgálat kelte: ................................... A felülvizsgálat száma: ........................
Az illetékes hatóság részéről: [TAGÁLLAMI ILLETÉKES HATÓSÁG (*)]
1/2. oldal

14-MG. számú EASA-űrlap, 6. kiadás

2/2. oldal
LÉGIALKALMASSÁG-IRÁNYÍTÓ SZERVEZET
JÓVÁHAGYÁSÁNAK FELTÉTELEI
Hivatkozás: [TAGÁLLAM KÓDJA (*)].MG.XXXX
(hiv.: AOC XX.XXXX)
Szervezet: [VÁLLALAT NEVE ÉS CÍME]
Légijármű-típus/sorozat/ csoport Légialkalmassági felülvizsgálat engedélyezve Repülési engedély kiadása engedélyezve Minőségbiztosítási rendszer alapján működő szervezet(ek)
[IGEN/NEM] (***) [IGEN/NEM] (***)
[IGEN/NEM] (***) [IGEN/NEM] (***)
[IGEN/NEM] (***) [IGEN/NEM] (***)
[IGEN/NEM] (***) [IGEN/NEM] (***)
A jóváhagyás feltételei kizárólag a jóváhagyott folyamatos légialkalmasság-irányítási szabályzat következő szakaszában található tevékenységi körre vonatkoznak ..........................................................................................................................
A folyamatos légialkalmasság-irányítási kézikönyv hivatkozási száma/jele: ...........................................
Az eredeti kiállítás kelte: .....................................................................................................................
Aláírás: ...............................................................................................................................................
A felülvizsgálat kelte: ................................... A felülvizsgálat száma: ..................................................
Az illetékes hatóság részéről: [TAGÁLLAMI ILLETÉKES HATÓSÁG *]
14-MG. számú EASA-űrlap, 6. kiadás
(*) Vagy „EASA”, ha az EASA az illetékes hatóság.
(**) Nem EU-tagállam vagy az EASA esetében törlendő.
(***) Törlendő, ha a szervezet jóváhagyása a megnevezett osztályra vagy kategóriára nem terjed ki.”

II. MELLÉKLET

Az 1321/2014/EU rendelet II. melléklete a következőképpen módosul:

1. A 145.A.42. pont a következőképpen módosul:

a) az a) pont i. alpontja helyébe a következő szöveg lép:

„i. Kielégítő állapotú komponensek, amelyeket az 1. számú EASA-űrlappal vagy azzal egyenértékű dokumentummal üzembe helyeztek és a 748/2012/EU rendelet I. mellékletének (21. rész) Q. alrésze szerint megjelöltek, kivéve, ha a 748/2012/EU rendelet I. mellékletének (21. rész) 21.A.307. pontja, az I. melléklet (M. rész) M.A.502. pontja, a III. melléklet (ML. rész) ML.A.502. pontja vagy ez a melléklet (145. rész) másképp rendelkezik.”;

b) a b) pont iv. alpontja helyébe a következő szöveg lép:

„iv. A 748/2012/EU rendelet I. mellékletének (21. rész) 21.A.307. b) 2. pontjában meghatározott komponens csak akkor építhető be, ha a légi jármű tulajdonosa alkalmasnak tartja a légi járművébe való beépítésre.”

2. A 145.A.45. b) pont helyébe a következő szöveg lép:

„b) Az alkalmazandó karbantartási dokumentáció alatt az esettől függően az I. melléklet (M. rész) M.A.401. b) pontjában vagy az Vb. melléklet (ML. rész) ML.A.401. b) pontjában meghatározott dokumentáció értendő.”

III. MELLÉKLET

Az 1321/2014/EU rendelet Vb. melléklete a következőképpen módosul:

1. Az ML.A.401. b) pont helyébe a következő szöveg lép:

„b) E melléklet alkalmazásában az alkalmazandó karbantartási dokumentáció alatt az alábbiak bármelyike értendő:

1. az illetékes hatóság vagy az ügynökség által kiadott összes alkalmazandó követelmény, eljárás, szabvány vagy információ;

2. minden alkalmazandó légialkalmassági utasítás;

3. az alkalmazandó ICA-k és egyéb karbantartási utasítások, amelyeket a típusalkalmassági bizonyítvány és a kiegészítő típusalkalmassági bizonyítvány jogosultja, illetve a 748/2012/EU rendelet I. mellékletének (21. rész) megfelelően az ilyen dokumentumok kiállítására jogosult más szervezet adott ki;

4. a tervjóváhagyás jogosultja által beszerelésre jóváhagyott komponensek esetében a komponensgyártók által közzétett és a tervjóváhagyás jogosultja számára elfogadható karbantartási utasítások;

5. a 145.A.45. d) pont szerint kiadott minden alkalmazandó dokumentáció.”

2. Az ML.A.501. a) pont helyébe a következő szöveg lép:

„a) Amennyiben e rendelet I. mellékletének (M. rész) F. alrésze, II. melléklete (145. rész), Vd. melléklete (CAO-rész), valamint a 748/2012/EU rendelet I. mellékletének (21. rész) 21.A.307. pontja másként nem rendelkezik, egy komponenst csak akkor lehet beépíteni, ha az alábbi feltételek mindegyike teljesül:

(i) kielégítő állapotban van;

(ii) az I. melléklet (M. rész) II. függelékében meghatározott 1. számú EASA-űrlap vagy azzal egyenértékű dokumentum felhasználásával megfelelően üzembe helyezték;

(iii) ellátták a 748/2012/EU rendelet I. melléklete (21. rész) Q. alrészének megfelelően jelöléssel.”

3. Az ML.A.502. a) pont helyébe a következő szöveg lép:

„a) Azon komponensek karbantartását, amelyeket a tulajdonos a 748/2012/EU rendelet I. melléklete (21. rész) 21. A.307. b) 2. pontjának megfelelően elfogadott, bármely személy vagy szervezet végezheti, amennyiben a tulajdonos a komponenst az említett melléklet 21.A.307. b) 2. pontjának megfelelően ismét elfogadja. Ilyen karbantartás alapján nem bocsátható ki az I. melléklet (M. rész) II. függelékében meghatározott 1. számú EASA-űrlap; és az ilyen karbantartásra a légi járművek üzembehelyezési követelményei vonatkoznak.”

4. Az ML.A.502 pont a következő c) ponttal egészül ki:

„c) A 748/2012/EU rendelet I. mellékletének (21. rész) 21.A.307. b) 3-6. pontjában említett komponenseket bármely személy vagy szervezet karbantarthatja. Ilyen esetekben a b) ponttól eltérve, e komponensek karbantartásának elvégzése után a karbantartást végző személynek vagy szervezetnek a „karbantartás elvégzéséről szóló nyilatkozatot” kell kiállítania. A „karbantartás elvégzéséről szóló nyilatkozat” legalább az elvégzett karbantartás alapvető adatait, a karbantartás befejezésének időpontját, valamint a nyilatkozatot kiállító szervezet vagy személy azonosítását tartalmazza. E nyilatkozatot a karbantartott komponens tekintetében a karbantartás nyilvántartásának, illetve az 1. számú EASA-űrlappal egyenértékűnek kell tekinteni.”

5. Az ML.A.802. a) pont helyébe a következő szöveg lép:

„a) Az ML.A.502. c) pont alá tartozó esetek kivételével a légi jármű komponensein az ML.A.502. pont rendelkezéseinek megfelelően elvégzett bármely karbantartási munka befejezése után komponens-üzembehelyezési bizonyítványt kell kiállítani.”

IV. MELLÉKLET

Az 1321/2014/EU rendelet I. mellékletét a következőképpen kell módosítani:

1. Az M.A.201. h) 3. pont helyébe a következő szöveg lép:

„3. a 2. pontban említett CAMO vagy CAO rendelkezzen a II. melléklet (145. rész) vagy az e melléklet (M. rész) F. alrésze szerinti jóváhagyással, illetve karbantartási jogosultságokkal rendelkező, jóváhagyott CAO legyen, vagy hogy a szóban forgó CAMO vagy CAO rendelkezzen írásos szerződéssel a II. melléklet (145. rész), e melléklet (M. rész) F. alrésze, vagy az Vd. melléklet (CAO-rész) szerint jóváhagyott, karbantartási jogosultságokkal rendelkező szervezetekkel.”

2. Az M.A.801. d) pont helyébe a következő szöveg lép:

„d) A tanúsító személyeket a közvetlen és folyamatos ellenőrzésük alatt álló személy(ek) segítheti(k) a karbantartási feladatok végrehajtása során a b) 1. ponttal összhangban történő üzembe helyezés esetén.”

3. Az M.A.901. e) pontban a bevezető mondat helyébe a következő szöveg lép:

„e) A nem az 1008/2008/EK rendelettel összhangban engedélyezett légi fuvarozók által használt, legfeljebb 2 730 kg maximális felszállótömegű légi járművek esetében - az esetnek megfelelően az Vc. melléklet CAMO. A.125. e) pontjával, e melléklet M.A.711. b) pontjával vagy az Vd. melléklet CAO.A.095. c) pontjával összhangban és a j) pont figyelembevétele mellett - bármely, a tulajdonos vagy az üzemben tartó által kijelölt CAMO vagy CAO:”.

4. A III. függelékben a 15b. számú EASA-űrlapon a tanúsító mondat helyébe a következő szöveg lép:

„Az (EU) 2018/1139 európai parlamenti és tanácsi rendelet alapján az 1321/2014/EU bizottsági rendelet Vc. mellékletének (CAMO-rész) A. szakaszával, I. melléklete (M. rész) G. alrészének A. szakaszával vagy Vd. mellékletének (CAO-rész) A. szakaszával összhangban jóváhagyott alábbi szervezet,

[A JÓVÁHAGYOTT SZERVEZET NEVE ÉS CÍME]

[A JÓVÁHAGYÁS HIVATKOZÁSI SZÁMA]

ezennel igazolja, hogy az 1321/2014/EU bizottsági rendelet I. melléklete M.A.901. pontjával összhangban elvégezte a következő légi jármű légialkalmassági felülvizsgálatát:”.

V. MELLÉKLET

Az 1321/2014/EU rendelet III. mellékletét a következőképpen kell helyesbíteni:

1. A 66.A.20. b) 1. pont helyébe a következő szöveg lép:

„1. megfelel az I. melléklet (M. rész), a II. melléklet (145. rész), az Vb. melléklet (ML. rész) és az Vd. melléklet (CAO. rész) alkalmazandó követelményeinek; valamint”.

2. A 66.A.25 pont a) pontjában az első mondat helyébe a következő szöveg lép:

„A nem L kategóriájú engedélyek esetében a légijármű-karbantartói engedély kibocsátását, vagy az ilyen engedély valamely kategóriával vagy alkategóriával történő kiegészítését kérelmezőnek vizsgán kell igazolnia a III. melléklet (66. rész) I. függeléke szerinti megfelelő tantárgyi modulokban megszerzett ismeretei szintjét.”

3. A 66.B.120. b) 2. pont helyébe a következő szöveg lép:

„2. az illetékes hatóság erről a körülményről tájékoztatja az engedély jogosultját, továbbá az I. melléklet (M. rész) F. alrésze, a II. melléklet (145. rész) vagy az Vd. melléklet (CAO-rész) alapján jóváhagyott valamennyi olyan ismert karbantartó szervezetet, amelyet az eltérés közvetlenül érinthet;”.

4. A B. szakaszban az E. alrész bevezető mondata helyébe a következő szöveg lép:

„Ez az alrész a 66.A.25. e) pont szerinti elismerésre vonatkozó eljárásokat tartalmazza.”

5. A 66.B.500. 8. pont helyébe a következő szöveg lép:

„8. az üzembehelyezési bizonyítványt e rendelet rendelkezéseinek megtartása nélkül bocsátotta ki.”

6. Az V. függelék 2. pontja helyébe a következő szöveg lép:

„2. A tagállam illetékes hatósága a 19. számú EASA-űrlapot csak abban az esetben módosíthatja, ha olyan kiegészítő információkat kíván rajta feltüntetni, amelyek a kérelem alátámasztásához azért szükségesek, mert a nemzeti követelmények megengedik vagy megkövetelik a III. melléklet (66. rész) alapján kiadott légijármű-karbantartói engedélynek az e rendeletben előírt követelményeken kívüli alkalmazását.”

VI. MELLÉKLET

Az 1321/2014/EU rendelet Vb. mellékletét a következőképpen kell helyesbíteni:

1. Az ML.A.901. pontban a bevezető mondat helyébe a következő szöveg lép:

„A légi jármű légialkalmassági bizonyítványa érvényességének biztosítása érdekében a légi járművet és a jármű folyamatos légialkalmasságát dokumentáló nyilvántartásokat rendszeresen légialkalmassági vizsgálat keretében felül kell vizsgálni.”

2. A IV. függelék helyébe a következő szöveg lép:

„Légialkalmassági felülvizsgálati bizonyítvány - 15c. számú EASA-űrlap

MEGJEGYZÉS: a légialkalmassági felülvizsgálatot a 100 óránkénti/éves vizsgálattal együtt végző személyek és szervezetek e formanyomtatvány hátoldalát használhatják fel az ML.A.801. pontban említett, a 100 óránkénti/éves vizsgálatnak megfelelő CRS kiállításához.

LÉGIALKALMASSÁGI FELÜLVIZSGÁLATI BIZONYÍTVÁNY (LFB) (az ML. résznek megfelelő légi járművek esetében)
LFB-hivatkozás: ...
A 2018/1139/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet alapján:
[AZ ILLETÉKES HATÓSÁG MEGNEVEZÉSE] (**)
ezennel igazolja, hogy:
☐ ... az 1321/2014/EU bizottsági rendelettel összhangban elvégezte a következő légi jármű légialkalmassági
felülvizsgálatát:
[vagy]
☐ ... a következő új légi járművet:
A légi jármű gyártója: ..................................... A gyártó jelzése: ..............................................
A légi jármű lajstromszáma: ............................. A légi jármű sorozatszáma: .............................
(és) a felülvizsgálat időpontjában légi közlekedésre alkalmasnak találta.
A kibocsátás időpontja: ................................... A lejárat időpontja: ...........................................
A sárkányszerkezet repült óráinak száma a kiállítás napján (*): ...................................................
Aláírás: ..................................... Engedélyszám (adott esetben): ................................................
[VAGY]
[A JÓVÁHAGYOTT SZERVEZET NEVE, CÍME és JÓVÁHAGYÁSI HIVATKOZÁSA] (**)
[vagy]
[A TANÚSÍTÁST VÉGZŐ SZEMÉLY(EK) TELJES NEVE ÉS A 66. RÉSZ SZERINTI ENGEDÉLY (VAGY EGYENÉRTÉKŰ NEMZETI ENGEDÉLY) SZÁMA] (**)
ezennel igazolja, hogy az 1321/2014/EU bizottsági rendelettel összhangban elvégezte a következő légi jármű légialkalmassági felülvizsgálatát:
A légi jármű gyártója: ..................................... A gyártó jelzése: .............................................
A légi jármű lajstromszáma: ............................. A légi jármű sorozatszáma: .............................
(és) a felülvizsgálat időpontjában légi közlekedésre alkalmasnak találta.
A kibocsátás időpontja: ................................... A lejárat időpontja: ..........................................
A sárkányszerkezet repült óráinak száma a kiállítás napján (*): ..................................................
Aláírás: ..................................... Engedélyszám (adott esetben): ................................................
================================================================================
1. kiterjesztés: A légi jármű megfelel az Vb. melléklet (ML. rész) ML.A.901. c) pontjában foglalt feltételeknek.
A kibocsátás időpontja: ................................... A lejárat időpontja: ...................................
A sárkányszerkezet repült óráinak száma (FH) a kiállítás napján (**): ................................................
Aláírás: .......................................... Az engedély száma: ..........................................
Vállalat neve: .................................. A jóváhagyás hivatkozási száma: .................................
================================================================================
2. kiterjesztés: A légi jármű megfelel az Vb. melléklet (ML. rész) ML.A.901. c) pontjában foglalt feltételeknek.
A kibocsátás időpontja: ................................... A lejárat időpontja: ...................................
A sárkányszerkezet repült óráinak száma (FH) a kiállítás napján (**): ................................................
Aláírás: .......................................... Az engedély száma: ..........................................
Vállalat neve: .................................. A jóváhagyás hivatkozási száma: .................................

(*) Kivéve ballonok és léghajók esetében

(**) Az űrlap kibocsátója az igényeihez igazíthatja azt, törölve belőle a nevet, az igazoló nyilatkozatot, az érintett légi járműre való hivatkozást és a használat szempontjából nem releváns kibocsátási adatokat.

15c. számú EASA-űrlap, 4. kiadás.”

VII. MELLÉKLET

Az 1321/2014/EU rendelet Vd. mellékletét a következőképpen kell helyesbíteni:

1. A CAO.A.045 a) 2. pont helyébe a következő szöveg lép:

„2. rendelkeznek az e rendelet 5. cikke szerint kiállított szakszolgálati engedéllyel vagy repüléstechnikai egyetemi diplomával vagy azzal egyenértékű végzettséggel, vagy az 1. pontban említetteken túl legalább még 2 év tapasztalatot szereztek a vitorlázó repülőgépek és a ballonok légialkalmasságának fenntartása, valamint legalább 4 év tapasztalattal az összes többi légi jármű légialkalmasságának fenntartása területén;”.

2. A CAO.A.105 pont a) pontjában a bevezető fordulat helyébe a következő szöveg lép:

„a) Annak biztosítására, hogy az illetékes hatóság megállapíthassa az e mellékletnek való folyamatos megfelelést, a CAO az alábbi változások bármelyikére irányuló javaslatról tájékoztatja az illetékes hatóságot, még mielőtt a változás megtörténne:”.