A jogszabály mai napon ( 2024.04.19. ) hatályos állapota.
A jelek a bekezdések múltbeli és jövőbeli változásait jelölik.

Az Európai Unió joganyaga kizárólag az Európai Unió Hivatalos Lapjának elektronikus kiadásában megjelent változatban tekinthető hivatalosnak és hitelesnek. A Jogtár termékcsalád európai jogi dokumentumainak forrása az Európai Unió Kiadóhivatala, valamint a Hivatalos Lap magyar nyelvű változatának elektronikus kiadása. © Európai Unió, 1998-2021, https://eur-lex.europa.eu/

A BIZOTTSÁG 2021. május 4-i (EU) 2021/725 VÉGREHAJTÁSI RENDELETE

a közös agrárpolitika keretében alkalmazandó bizonyos adminisztratív és helyszíni ellenőrzések kapcsán a 2021-es év tekintetében a 809/2014/EU, a 180/2014/EU, a 181/2014/EU, az (EU) 2017/892, az (EU) 2016/1150, az (EU) 2018/274, a 615/2014/EU és az (EU) 2015/1368 végrehajtási rendelettől való eltérésről * 

AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG,

tekintettel az Európai Unió működéséről szóló szerződésre,

tekintettel a közös agrárpolitika finanszírozásáról, irányításáról és monitoringjáról és a 352/78/EGK, a 165/94/EK, a 2799/98/EK, a 814/2000/EK, az 1290/2005/EK és a 485/2008/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. december 17-i 1306/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletre *  és különösen annak 62. cikke (2) bekezdésére,

tekintettel az Unió legkülső régiói részére egyedi mezőgazdasági intézkedések megállapításáról és a 247/2006/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. március 13-i 228/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletre *  és különösen annak 8. cikkére, valamint 18. cikke (1) bekezdésének második albekezdésére,

tekintettel az egyedi mezőgazdasági intézkedéseknek a kisebb égei-tengeri szigetek javára történő megállapításáról és az 1405/2006/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. március 13-i 229/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletre *  és különösen annak 7. cikkére, 11. cikke (3) bekezdésére és 14. cikke (1) bekezdésének második albekezdésére,

mivel:

(1) A Covid19-világjárvány és a tagállamokban széles körben bevezetett kijárási korlátozások következtében valamennyi tagállamban rendkívüli adminisztratív nehézségekbe ütközött a helyszíni ellenőrzések tervezése és kellő számban, illetve időben történő elvégzése. Ezek a nehézségek azzal a kockázattal járnak, hogy késleltetik az ellenőrzések elvégzését és azt követően a támogatás kifizetését. Ugyanakkor a mezőgazdasági termelőkre kihatással vannak a világjárvány által kiváltott gazdasági zavarok, és emiatt anyagi gondokkal, illetve likviditási problémákkal küzdenek.

(2) A körülmények példátlan voltára tekintettel a Bizottság elfogadta az (EU) 2020/532 bizottsági végrehajtási rendeletet *  azzal a céllal, hogy a közös agrárpolitika keretében elvégzendő egyes adminisztratív és helyszíni ellenőrzésekre alkalmazandó különböző végrehajtási rendeletektől való, az ellenőrzések időzítését és számát érintő eltérések révén enyhítsen ezeken a nehézségeken. Tekintettel arra, hogy a Covid19-világjárvány elhúzódása miatt ezek a nehézségek 2021-ben is fennmaradtak, helyénvaló hasonló intézkedéseket előírni a 2021-es évre is.

(3) A 809/2014/EU bizottsági végrehajtási rendelet *  rendelkezik többek között a helyszíni ellenőrzések időzítéséről, az integrált rendszer keretébe tartozó egyes helyszíni ellenőrzések arányáról, egyebek mellett az állattartáshoz kapcsolódó támogatási rendszerek esetében, továbbá az ellenőrzési arány növeléséről bizonyos rendszerekben. Ezenfelül az említett rendelet szabályokat ír elő a támogathatósági feltételek, az állattartáshoz kapcsolódó támogatási intézkedések keretében benyújtott állatállomány-alapú támogatási kérelmekkel vagy kifizetési kérelmekkel kapcsolatos kötelezettségvállalások és más kötelezettségek helyszíni ellenőrzésére, a nem területalapú és az állattartáshoz nem kapcsolódó vidékfejlesztési intézkedések ellenőrzéséi arányára és a kölcsönös megfeleltetési ellenőrzések minimális arányára vonatkozóan.

(4) A 809/2014/EU végrehajtási rendelet 24. cikkének (4) bekezdése, 48. cikkének (5) bekezdése, 49. cikkének (1) bekezdése, 52. cikkének (1) bekezdése, 60. cikkének (2) bekezdése és 71. cikkének (3) bekezdése meghatározza azokat a szabályokat, amelyeket az illetékes hatóságnak az adminisztratív vagy helyszíni ellenőrzések elvégzése során be kell tartania. A Covid19-világjárvány nyomán kialakult körülményekre tekintettel helyénvaló ösztönözni a távérzékelés, valamint bizonyos új technológiák (pilóta nélküli légijármű-rendszerek, földrajzi koordinátákkal ellátott fényképek, az EGNOS és Galileo rendszerekhez kapcsolt GNSS-vevők, Kopernikusz Sentinel műholdak általi adatgyűjtés) és más releváns igazoló dokumentumok használatát az érintett támogatási rendszerekhez vagy támogatási intézkedésekhez kapcsolódó támogathatósági feltételeknek, kötelezettségvállalásoknak vagy kötelezettségeknek való megfelelés, illetve a kölcsönös megfeleltetési követelmények és előírások betartásának ellenőrzése érdekében.

(5) A 809/2014/EU végrehajtási rendelet 26. cikkének (4) bekezdése és 42. cikkének (1) bekezdése meghatározza a valamennyi támogathatósági kritérium, kötelezettségvállalás és más kötelezettség betartásának helyszíni ellenőrzésére vonatkozó szabályokat, amelyek értelmében az ellenőrzéseknek ki kell terjedniük minden olyan állatra, amelyre vonatkozóan az állattartáshoz kapcsolódó támogatási rendszerek vagy támogatási intézkedések keretében támogatási kérelmet vagy kifizetési kérelmet nyújtottak be. A jelenlegi helyzetet figyelembe véve indokolt úgy rendelkezni, hogy amennyiben a tagállamoknak nem áll módjukban az említett rendelkezésnek megfelelően elvégezni a helyszíni ellenőrzéseket, és alternatív bizonyítékok nem állnak rendelkezésre, dönthetnek úgy, hogy a 2021-es igénylési évre vagy a 2021-es naptári évre vonatkozó ilyen ellenőrzéseket az év bármely más szakaszában végzik el, feltéve, hogy azok így is lehetővé teszik a támogathatósági feltételek ellenőrzését.

(6) Az 1306/2013/EU rendelet szerinti kölcsönös megfeleltetési kötelezettségek, valamint az 1307/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet *  szerinti, az állattartáshoz kapcsolódó támogatási rendszereket vagy támogatási intézkedéseket érintő kötelezettségek némelyikének teljesítése meghatározott, külön időzítést tesz szükségessé, és következésképpen helyszíni ellenőrzésüket is csak bizonyos időpontokban lehet elvégezni. A Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett tagállami intézkedések befolyásolják a megkövetelt helyszíni ellenőrzések pontos és a kötelezettségvállalásoknak megfelelő időkereteken belüli elvégzésének lehetőségét. Egyes típusú ellenőrzések esetében előfordulhat, hogy a gazdaságban tett látogatásokat nem lehet az új technológiákkal végzett ellenőrzésekkel kiváltani. Ezért egyes, 2021-ben esedékes ellenőrzések kapcsán el kell térni a 809/2014/EU végrehajtási rendelet 30-33., 40a., 50. és 52. cikkétől, valamint 68. cikkének (1) bekezdésétől, és csökkenteni kell a helyszíni ellenőrzések minimális arányát a területalapú és az állattartáshoz kapcsolódó támogatási rendszerek vagy támogatási intézkedések, az integrált igazgatási és kontrollrendszeren kívüli vidékfejlesztési intézkedések és a kölcsönös megfeleltetési kötelezettségek szokásos ellenőrzési arányához képest. Az ellenőrzési sokaság korlátozására vonatkozó lehetőség maximálisan hatékony kihasználása érdekében helyénvaló továbbá eltérni a 809/2014/EU végrehajtási rendelet 35. cikkétől, 50. cikkének (5) bekezdésétől és 68. cikkének (4) bekezdésétől, és lehetővé tenni a tagállamok számára, hogy elhalasszák az ellenőrzési arányoknak az említett rendelkezések által előírt növelését, beleértve az (EU) 2020/532 végrehajtási rendelet 4. cikkének (4) bekezdésében, 7. cikkének második bekezdésében és 9. cikkének második bekezdésében előírt eltérésekből eredő ellenőrzési arányokat is.

(7) Az e rendelet értelmében a 809/2014/EU végrehajtási rendelettől biztosított eltérések várhatóan elkerülhetővé teszik a tagállamok számára az ellenőrzési intézkedések végrehajtásának és a támogatás iránti kérelmek feldolgozásának, és ezáltal a mezőgazdasági termelők részére a 2021-es év tekintetében nyújtandó kifizetések teljesítésének késedelmét. Fontos biztosítani, hogy az eltérések ne veszélyeztessék a hatékony és eredményes pénzgazdálkodást vagy a megbízhatóság megfelelő szintjére vonatkozó követelményt. Ennek megfelelően az eltérésekkel élő tagállamok felelőssége meghozni minden olyan intézkedést, amely a túlfizetések elkerüléséhez, valamint a jogosulatlanul kifizetett összegek visszaköveteléséhez szükséges. Ezenfelül a 2021-es és a 2022-es pénzügyi év tekintetében az 1306/2013/EU rendelet 7. cikke (3) bekezdése első albekezdésének b) pontja szerinti vezetői nyilatkozat hatályát ki kell terjeszteni az említett eltérések alkalmazására.

(8) A 180/2014/EU *  és a 181/2014/EU bizottsági végrehajtási rendelet *  meghatározza az Unió legkülső régióiban és a kisebb égei-tengeri szigeteken végrehajtott egyedi mezőgazdasági intézkedések ellenőrzései tekintetében alkalmazandó ellenőrzési arányokat. A Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések következtében, amelyek az Unió legkülső régióit és a kisebb égei-tengeri szigeteket is érintik, helyénvaló eltérni az említett rendeletektől, és a 2021-es év tekintetében kiterjeszteni az új technológiák alternatív bizonyítékforrásként való használatának lehetőségét, illetve kiigazítani a helyszíni ellenőrzések ellenőrzési arányait.

(9) Az (EU) 2017/892 bizottsági végrehajtási rendelet *  24. cikke értelmében a tagállamoknak az elismerési követelmények betartásának vizsgálata céljából - többek között helyszíni - ellenőrzéseket kell végezniük a gyümölcs- és zöldségágazatban működő termelői szervezeteknél vagy azok társulásainál. A Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések következtében indokolt úgy rendelkezni, hogy az elismerési kritériumokra vonatkozó helyszíni ellenőrzéseket a 2021-es évben nem kell alkalmazni.

(10) Az (EU) 2017/892 végrehajtási rendelet 27. cikkének (2) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a helyszíni ellenőrzések minden évben az igényelt támogatások teljes összegének legalább 30%-át képviselő mintát érintenek és legalább háromévente egyszer szemlét kell tartani minden, operatív programot végrehajtó gyümölcs- és zöldségágazati termelői szervezetnél vagy termelőiszervezet-társulásnál. Emellett az említett rendelet 27. cikkének (7) bekezdése értelmében a rendelet 27. cikke (2) bekezdésében említett mintába tartozó termelői szervezetek tagjainak önálló gazdaságaiban végrehajtott tevékenységek vizsgálata érdekében legalább egyszer szemlét kell tartani. A Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések következtében előfordulhat, hogy a tagállamok nem tudnak eleget tenni e követelményeknek, ezért a 2021-es év tekintetében indokolt lehetővé tenni alacsonyabb ellenőrzési arány alkalmazását, illetve a termelői szervezeteknél tartandó szemlék tekintetében eltérni az előírt gyakoriságtól.

(11) Az (EU) 2017/892 bizottsági végrehajtási rendelet 29. cikkének (2) bekezdése a kivonási műveletek elsőfokú ellenőrzése kapcsán úgy rendelkezik, hogy a forgalomból kivont termékek mennyiségének 100%-át ellenőrizni kell, eltekintve az ingyenes szétosztásra szánt termékek esetétől, melynek kapcsán a rendelet 29. cikkének (3) bekezdése alapján kisebb arányú ellenőrzés is végezhető, de az egyes termelői szervezetek vonatkozásában ellenőrizni kell legalább az adott gazdasági évben ingyenesen szétosztott mennyiségek 10%-át. A Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések következtében elképzelhető, hogy a tagállamok nem tudnak eleget tenni e követelménynek, ezért a 2021-es év tekintetében indokolt lehetővé tenni alacsonyabb ellenőrzési arány alkalmazását, de az egyes termelői szervezetek vonatkozásában minden forgalomból kivont termék esetében, annak rendeltetésétől függetlenül ellenőrizni kell az adott gazdasági évben érintett mennyiségek legalább 10%-át.

(12) Az (EU) 2017/892 bizottsági végrehajtási rendelet 30. cikkének (3) bekezdése értelmében minden ellenőrzés a termelői szervezet által a gazdasági évben kivont mennyiségek legalább 5%-át kitevő mintára terjed ki. A Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések következtében elképzelhető, hogy a tagállamok nem tudnak eleget tenni e követelménynek, ezért a 2021-es év tekintetében indokolt lehetővé tenni, hogy a termelői szervezet által a 2020-as gazdasági évben a forgalomból kivont termék mennyiségének legalább 3%-át kitevő mintát alkalmazzanak az ellenőrzésekhez.

(13) A Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések következtében a tagállamok számára 2021-ben is gyakorlatilag lehetetlen lesz az éves támogatási kérelmek, a kivonási műveletek (első- és másodfokú ellenőrzés), a zöldszüret és a be nem takarítás ellenőrzése céljából elvégezni az (EU) 2017/892 végrehajtási rendelet 27. cikkének (7) bekezdésében, 29. cikkének (2) bekezdésében, 30. cikkének (3) bekezdésében, valamint 31. cikkének (1) és (2) bekezdésében előírt szisztematikus és mintaalapú helyszíni ellenőrzéseket. Ezért lehetővé kell tenni a tagállamok számára, hogy meghatározzanak a szisztematikus helyszíni ellenőrzésekkel egyenértékű ellenőrzési módszereket, például földrajzi koordinátákkal ellátott fényképek, dátummal ellátott fényképek vagy drónfelvételek, adminisztratív ellenőrzések, vagy a kedvezményezettekkel folytatott videókonferenciák alkalmazásával.

(14) A Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések következtében a tagállamok számára 2020-ban és 2021-ben gyakorlatilag lehetetlen volt, illetve lesz az 1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet *  45-52. cikke alapján támogatott műveletek szisztematikus és mintaalapú helyszíni ellenőrzése. Ezért lehetővé kellett tenni az (EU) 2016/1150 bizottsági végrehajtási rendelet *  32. cikkének (1) és 42. cikkének (3) bekezdésétől való eltérést a 2020-as pénzügyi év tekintetében, és ezt az eltérést a 2021-es év tekintetében is fenn kell tartani, lehetővé téve a tagállamok számára, hogy meghatározzanak a szisztematikus helyszíni ellenőrzésekkel egyenértékű ellenőrzési módszereket, úgymint dátummal ellátott fényképek vagy drónfelvételek, adminisztratív ellenőrzések, a kedvezményezettekkel folytatott videókonferenciák, amelyek révén a kifizetések folyósítása előtt garantálható a borágazati támogatási programokra vonatkozó jogszabályok betartása.

(15) Emellett a tagállamok számára a 2021-es pénzügyi év tekintetében gyakorlatilag lehetetlen lesz az (EU) 2016/1150 végrehajtási rendelet 43. cikkének (3) bekezdésében előírt határidőn belül elvégezni az 1308/2013/EU rendelet 47. cikke alapján támogatható zöldszüreti műveletek szisztematikus helyszíni ellenőrzését. Ezért eltérést kell biztosítani az ellenőrzések elvégzésének 2021. szeptember 15-ig való elhalasztása érdekében.

(16) Az (EU) 2018/274 bizottsági végrehajtási rendelet *  27. cikkének (3) bekezdése meghatározza az (EU) 2018/273 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet *  39. cikkében említett izotóp adatok analitikai adatbankjának létrehozása céljából a szőlőültetvényekről szüret idején a friss szőlőből veendő minták számát. Amennyiben a Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések akadályozzák a tagállamokat ezen ellenőrzések elvégzésében, lehetővé kell tenni a minták minimális számától való eltérést.

(17) Az (EU) 2018/274 végrehajtási rendelet 31. cikke (2) bekezdésének b) pontja arra kötelezi a tagállamokat, hogy minden évben helyszíni ellenőrzéseket végezzenek a szőlőkataszterben azonosított szőlőtermelők legalább 5%-ánál. Mivel a Covid19 világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések több bortermelő tagállamban hosszú időn át akadályozzák az ilyen ellenőrzések elvégzését, a százalékos arányt a 2021-es év tekintetében indokolt csökkenteni. Ugyanezen okból a tagállamok számára lehetővé kell tenni az említett rendelet 31. cikke (2) bekezdésének c) pontjában előírt szisztematikus helyszíni ellenőrzések ideiglenes felfüggesztését a 2021-es évben azokon a szőlővel betelepített területeken, amelyek egyetlen szőlőtermelőre vonatkozó aktában sem szerepelnek.

(18) A 615/2014/EU bizottsági végrehajtási rendelet *  szabályokat állapít meg az olívaolaj- és az étkezésiolajbogyóágazat támogatásához kapcsolódó munkaprogramok tekintetében az uniós támogatási feltételek betartására irányuló helyszíni ellenőrzésekre vonatkozóan. A Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések megnehezíthetik a rendelet 6. cikkében előírt helyszíni ellenőrzések elvégzését. Ezért helyénvaló rugalmasságot biztosítani a tagállamok számára, lehetővé téve, hogy a 2021-es naptári évben a helyszíni ellenőrzések helyett alternatív ellenőrzési módokat alkalmazhassanak.

(19) Az (EU) 2015/1368 bizottsági végrehajtási rendelet *  a méhészeti ágazatban nyújtott támogatások tekintetében meghatározza a nemzeti méhészeti programok megfelelő végrehajtásának, a ténylegesen felmerült kiadásoknak és a méhészek által bejelentett méhkaptárak számának nyomon követésére és ellenőrzésére vonatkozó szabályokat. Az említett rendelet 8. cikkének (3) bekezdése értelmében a tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy sor kerüljön a méhészeti programjaik keretében támogatást kérelmezők legalább 5%-ának helyszíni ellenőrzésére. Azonban a Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések megnehezíthetik az előírt arány eléréséhez szükséges számú helyszíni ellenőrzés elvégzését. Ezért helyénvaló rugalmasságot biztosítani a tagállamok számára és eltérést engedélyezni e követelménytől. Ez az eltérés mindazonáltal nem eredményezheti a jogosulatlan kifizetések kockázatának növekedését. Ezért a helyszíni ellenőrzések helyett lehetőség szerint adminisztratív ellenőrzéseket kell végezni.

(20) mivel az e rendeletben előírt intézkedések szükségesek ahhoz, hogy a tagállamok - a Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések betartása mellett - megszervezzék ellenőrző tevékenységeiket, e rendeletnek az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetése napján hatályba kell lépnie, és azt visszamenőleges hatállyal kell alkalmazni az érintett ellenőrzési időszakok teljes időtartamára: az I. és II. fejezetben, valamint a III. fejezet 3. és 4. szakaszában foglalt intézkedéseket 2021. január 1-jétől kell alkalmazni, ami az integrált igazgatási és kontrollrendszerben az igénylési évnek, illetve a nem területalapú és nem állattartáshoz kapcsolódó vidékfejlesztési támogatási intézkedések és a borágazati intézkedések esetében a naptári évnek felel meg; a III. fejezet 1. és 2. szakaszában foglalt intézkedéseket 2020. október 16-tól kell alkalmazni, ami a pénzügyi évnek felel meg, a III. fejezet 5. szakaszában foglalt intézkedéseket pedig 2020. augusztus 1-jétől kell alkalmazni, ami a méhészeti évnek felel meg.

(21) Az e rendeletben előírt intézkedések összhangban vannak a Mezőgazdasági Alapok Bizottsága, a közvetlen kifizetésekkel foglalkozó bizottság, a Vidékfejlesztési Bizottság és a mezőgazdasági piacok közös szervezésével foglalkozó bizottság véleményével,

ELFOGADTA EZT A RENDELETET:

I. FEJEZET

ELTÉRÉSEK A 809/2014/EU VÉGREHAJTÁSI RENDELETTŐL

1. cikk

A 809/2014/EU végrehajtási rendelet 24. cikkének (4) bekezdésétől, 48. cikkének (5) bekezdésétől, 49. cikkének (1) bekezdésétől, 52. cikkének (1) bekezdésétől, 60. cikke (2) bekezdésének harmadik albekezdésétől és 71. cikkének (3) bekezdésétől eltérve a Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedésekre tekintettel a 2021-es igénylési évre vagy a 2021-es naptári évre vonatkozó ellenőrzések tekintetében a tagállamok dönthetnek úgy, hogy az említett rendelet szerinti fizikai ellenőrzések, nevezetesen a helyszíni szemlék és egyéb helyszíni ellenőrzések helyett kizárólag az ortofotók (műholdas képek vagy légi felvételek) elemzésére, az új technológiákra, például a földrajzi koordinátákkal ellátott fényképekre vagy pedig egyéb releváns bizonyítékokra, köztük az illetékes hatóság kérésére a kedvezményezett által bemutatott igazoló dokumentumokra támaszkodnak, amelyek alapján az illetékes hatóság kielégítő módon le tudja vonni végleges következtetéseit.

Amennyiben a 809/2014/EU végrehajtási rendelet 48. cikkének (5) bekezdése szerinti, a támogatott tevékenység vagy a beruházás helyszínén elvégzendő helyszíni szemlék nem helyettesíthetők megfelelő igazoló dokumentumokkal, a tagállamok a végső kifizetés után végzik el e szemléket.

2. cikk

A 809/2014/EU végrehajtási rendelet 26. cikkének (4) bekezdésétől és 42. cikkének (1) bekezdésétől eltérve, amennyiben a Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések következtében a tagállamok nem tudnak az említett rendelkezésben előírt időkeretben helyszíni ellenőrzéseket végezni, és az alternatív módszerek, köztük az új technológiák alkalmazása nem alkalmas a szükséges bizonyítékok beszerzésére, a tagállamok dönthetnek úgy, hogy a 2021-es igénylési évre vagy a 2021-es naptári évre vonatkozó helyszíni ellenőrzéseket az év bármely más szakaszában végzik el, feltéve, hogy azok még lehetővé teszik a támogathatósági feltételek ellenőrzését.

3. cikk

(1) Amennyiben a Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések következtében a tagállamoknak nem áll módjukban a 2021-es igénylési évben, illetve a 2021-es naptári évben a 809/2014/EU végrehajtási rendelet 30-33. és 35. cikkében, 40a. cikke (1) bekezdése első albekezdésének c) pontjában, 40a. cikke (2) bekezdésének b) pontjában, 50. cikke (1) bekezdésének első albekezdésében, 50. cikkének (5) bekezdésében, 52. cikkének (2) bekezdésében, 68. cikke (1) bekezdésének első albekezdésében, valamint 68. cikkének (4) bekezdésében meghatározott követelményeknek megfelelően helyszíni ellenőrzéseket végezni, dönthetnek úgy, hogy az e cikk (2)-(13) bekezdésében foglalt szabályokat alkalmazzák.

(2) A 809/2014/EU végrehajtási rendelet 30. cikkétől eltérve a 2021-es igénylési évben az előírt minimális ellenőrzési arányok a következők:

a) az alaptámogatási rendszer vagy egységes területalapú támogatási rendszer keretében támogatást igénylő összes kedvezményezett 3%-a;

b) az átcsoportosítással nyújtható támogatást igénylő összes kedvezményezett 3%-a;

c) a hátrányos természeti adottságú területekre vonatkozó támogatást igénylő összes kedvezményezett 3%-a;

d) a fiatal mezőgazdasági termelők részére nyújtott támogatást igénylő összes kedvezményezett 3%-a;

e) a termeléstől függő önkéntes támogatás hatálya alá tartozó területalapú támogatást igénylő összes kedvezményezett 3%-a;

f) a mezőgazdasági kistermelők részére nyújtott támogatást igénylő összes kedvezményezett 3%-a;

g) a kendertermelésre bejelentett területek 10%-a;

h) a gyapotra vonatkozó terményspecifikus támogatást igénylő összes kedvezményezett 3%-a.

Azok a tagállamok, amelyek a 809/2014/EU végrehajtási rendelet 36. cikke alapján korábban már úgy döntöttek, hogy egyes programok esetében az ellenőrzési arányt 3%-ra csökkentik, az érintett programok tekintetében az e bekezdésben meghatározott százalékos arányokat tovább csökkenthetik 1%-ra.

(3) A 809/2014/EU végrehajtási rendelet 31. cikkétől eltérve a 2021-es igénylési évben az előírt minimális ellenőrzési arányok a következők:

a) az összes olyan kedvezményezett 3%-a, aki köteles alkalmazni az éghajlat és a környezet szempontjából előnyös mezőgazdasági gyakorlatokat;

b) az alábbiak 1%-a:

i. vagy a környezetbarátabbá tételt előmozdító kifizetésre jogosult összes olyan kedvezményezett, aki mentesül mind a növénytermesztés diverzifikálására, mind az ökológiai jelentőségű területekre vonatkozó kötelezettségek alól azáltal, hogy nem éri el az 1307/2013/EU rendelet 44. és 46. cikke szerinti felső határokat, és akire nem vonatkoznak az említett rendelet 45. cikkében előírt kötelezettségek;

ii. vagy - azon évek vonatkozásában, amelyekben a 639/2014/EU felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet *  44. cikke nem alkalmazandó valamely tagállamban - a környezetbarátabbá válást előmozdító kifizetésre jogosult összes olyan kedvezményezett, aki mentesül mind a növénytermesztés diverzifikálására, mind az ökológiai jelentőségű területre vonatkozó kötelezettségek alól azáltal, hogy nem éri el az 1307/2013/EU rendelet 44. és 46. cikke szerinti felső határokat, és akire nem vonatkozik az említett rendelet 45. cikkének (1) bekezdésében előírt kötelezettség;

c) a környezetbarátabbá válást ösztönző gyakorlatok alkalmazására kötelezett összes olyan kedvezményezett 3%-a, aki részt vesz az 1307/2013/EU rendelet 43. cikke (3) bekezdésének b) pontja szerinti nemzeti vagy regionális környezetvédelmi tanúsítási rendszerekben.

Az a) pont első albekezdésében említett ellenőrzési aránynak ugyanakkor le kell fednie az összes olyan kedvezményezett legalább 3%-át, aki a 92/43/EGK tanácsi irányelv *  vagy a 2009/147/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv *  hatálya alá tartozó területeken környezeti szempontból érzékeny, állandó gyepterületekkel, valamint az 1307/2013/EU rendelet 45. cikkének (1) bekezdésében említett további érzékeny területekkel rendelkezik.

(4) A 809/2014/EU végrehajtási rendelet 32. cikkétől eltérve a 2021-es igénylési évben az előírt minimális ellenőrzési arányok a következők:

a) a vidékfejlesztési intézkedések keretében támogatást igénylő összes kedvezményezett 3%-a;

b) a kollektív kérelmet benyújtó gazdálkodóközösségek 3%-a.

Az első albekezdés a) pontjában említett ellenőrzési arányok tekintetében az 1305/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet *  28. és 29. cikkében előírt intézkedésekkel kapcsolatban az ellenőrzési aránynak egy-egy intézkedés szintjén el kell érnie legalább a 3%-ot.

(5) A 809/2014/EU végrehajtási rendelet 33. cikkétől eltérve a 2021-es igénylési évben az előírt minimális ellenőrzési arányoknak el kell érniük az állattartáshoz kapcsolódó támogatást igénylő összes kedvezményezett legalább 3%-át, az állatállomány legalább 3%-ára kiterjedően.

(6) *  A 809/2014/EU végrehajtási rendelet 35. cikkétől eltérve a tagállamok dönthetnek úgy, hogy az e cikk (2)- (5) bekezdésében említett támogatási rendszerek és támogatási intézkedések esetében nem alkalmazzák az ellenőrzési arányok 2021-es igénylési évben alkalmazandó megnövelését.

(7) A 809/2014/EU végrehajtási rendelet 40a. cikke (1) bekezdése első albekezdése c) pontjának első mondatától eltérve a támogathatósági kritériumokkal, kötelezettségvállalásokkal és egyéb kötelezettségekkel kapcsolatos ellenőrzéseket az érintett kedvezményezettek legalább 3%-ánál kell elvégezni.

(8) A 809/2014/EU végrehajtási rendelet 40a. cikke (2) bekezdésének b) pontjától eltérve a terület legalább 10%-án ellenőrizni kell a kenderállomány tetrahidrokannabinol-tartalmát.

(9) A 809/2014/EU végrehajtási rendelet 50. cikke (1) bekezdésének első albekezdésétől, valamint 60. cikke (2) bekezdésének harmadik albekezdésétől eltérve a 2021-es naptári évben az előírt minimális ellenőrzési arány 3%.

(10) *  A 809/2014/EU végrehajtási rendelet 50. cikke (5) bekezdésétől eltérve a tagállamok dönthetnek úgy, hogy az e cikk (2)-(5) bekezdésében említett támogatási rendszerek és támogatási intézkedések tekintetében nem alkalmazzák az ellenőrzési arányok azon növelését, amelyet a 2021-es naptári évben kellett volna alkalmazni.

(11) A 809/2014/EU végrehajtási rendelet 52. cikkének (2) bekezdésétől eltérve a 2021-es naptári évben az utólagos ellenőrzések előírt minimális ellenőrzési aránya 0,6%.

(12) A 809/2014/EU végrehajtási rendelet 68. cikke (1) bekezdésének első albekezdésétől eltérve a 2021-es igénylési évben a kölcsönös megfeleltetésre vonatkozó minimális ellenőrzési arány 0,5%.

(13) *  A 809/2014/EU végrehajtási rendelet 68. cikkének (4) bekezdésétől eltérve a tagállamok dönthetnek úgy, hogy nem alkalmazzák az ellenőrzési arányok 2021-es igénylési évben alkalmazandó megnövelését.

4. cikk

Az 1., a 2. és a 3. cikket alkalmazó tagállamok az 1306/2013/EU rendelet 7. cikke (3) bekezdése első albekezdésének b) pontja szerint készítendő vezetői nyilatkozatba belefoglalják, hogy a 2021-es és a 2022-es pénzügyi év tekintetében a szükséges információk ellenőrzése alapján kizárták a kedvezményezettek részére történő túlfizetéseket, illetve kezdeményezték a jogosulatlanul kifizetett összegek visszafizettetését.

II. FEJEZET

ELTÉRÉSEK AZ UNIÓ LEGKÜLSŐ RÉGIÓIRA ÉS A KISEBB ÉGEI-TENGERI SZIGETEKRE VONATKOZÓ EGYEDI INTÉZKEDÉSEKTŐL

1. SZAKASZ

Eltérések a 180/2014/EU végrehajtási rendelettől

5. cikk

(1) A 180/2014/EU végrehajtási rendelet 16. cikkének (2) bekezdésétől eltérve, amennyiben a Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések következtében a tagállamok a legkülső régiókban nem tudnak az említett rendelkezésben meghatározott szabályokkal összhangban fizikai ellenőrzéseket végezni, a 2021-es évben dönthetnek úgy, hogy az e cikk (2) bekezdésében meghatározott szabályok szerinti fizikai ellenőrzéseket szerveznek.

(2) Az érintett legkülső régiókban a mezőgazdasági termékek behozatala, beléptetése, kivitele és szállítása tekintetében végrehajtott fizikai ellenőrzéseknek a 180/2014/EU végrehajtási rendelet 9. cikkével összhangban bemutatott engedélyek és bizonyítványok legalább 3%-ára kiterjedő reprezentatív mintát le kell fedniük.

(3) A 180/2014/EU végrehajtási rendelet 22. cikkétől eltérve, amennyiben a Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések következtében a tagállamok a legkülső régiókban nem tudnak az említett cikkben meghatározott szabályokkal összhangban helyszíni ellenőrzéseket végezni, a 2021-es év tekintetében dönthetnek úgy, hogy az e cikk (4) bekezdésében meghatározott szabályok szerinti helyszíni ellenőrzéseket szerveznek.

(4) A 180/2014/EU végrehajtási rendelet 24. cikkének (1) bekezdésével összhangban elvégzett kockázatelemzés alapján az illetékes hatóságoknak a támogatási kérelmek legalább 3%-a esetében szúrópróbaszerű helyszíni ellenőrzéseket kell végezniük. A mintának egyúttal az egyes fellépésekre nyújtott támogatás által érintett összegek legalább 3%-át is le kell fednie.

(5) A 180/2014/EU végrehajtási rendelet 16. cikkének (2) bekezdésétől és 22. cikkétől eltérve, amennyiben a Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések miatt a tagállamoknak nem áll módjukban a 2021-es évre az említett rendelkezésekben meghatározott szabályoknak megfelelően helyszíni ellenőrzéseket végezni a legkülső régiók javára megállapított egyedi intézkedések tekintetében, a tagállamok dönthetnek úgy, hogy:

a) a helyszíni ellenőrzések helyett új technológiákat - például földrajzi koordinátákkal ellátott fényképeket, dátummal ellátott fényképeket vagy drónfelvételeket, a kedvezményezettekkel folytatott videokonferenciákat - alkalmaznak, vagy bármely olyan releváns igazoló dokumentumot felhasználnak, amely segítheti az intézkedések helyes végrehajtásának ellenőrzését;

b) az ellenőrzéseket az év bármely szakaszában, akár a végső kifizetés teljesítését követően végzik el, amennyiben azok még lehetővé teszik a támogathatósági feltételek ellenőrzését.

(6) *  Az 1306/2013/EU rendelet 59. cikkének (5) bekezdésétől eltérve a tagállamok dönthetnek úgy, hogy az e cikk (1)-(5) bekezdésében említett támogatási rendszerek és támogatási intézkedések tekintetében nem alkalmazzák az ellenőrzési arányok azon növelését, amelyet a 2021-es igénylési évben kellett volna alkalmazni.

2. SZAKASZ

Eltérések a 181/2014/EU végrehajtási rendelettől

6. cikk

(1) A 181/2014/EU végrehajtási rendelet 13. cikkének (2) bekezdésétől eltérve, amennyiben a Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések következtében Görögországnak nem áll módjában az említett rendelkezésben meghatározott szabályokkal összhangban fizikai ellenőrzéseket végezni, a 2021-es évben dönthet úgy, hogy az e cikk (2) bekezdésében meghatározott szabályok szerinti fizikai ellenőrzéseket szervez.

(2) A kisebb égei-tengeri szigeteken a mezőgazdasági termékek beléptetése tekintetében végrehajtott fizikai ellenőrzéseknek a 181/2014/EU végrehajtási rendelet 7. cikkével összhangban bemutatott bizonyítványok legalább 3%-ára kiterjedő reprezentatív mintát le kell fedniük. A kisebb égei-tengeri szigeteken az említett rendelet 3. szakaszában előírtaknak megfelelően az export és a szállítás tekintetében végrehajtott fizikai ellenőrzések a tevékenységek legalább 3%-ának megfelelő mintára terjednek ki, a Görögország által meghatározott kockázati profil alapján.

(3) A 181/2014/EU végrehajtási rendelet 20. cikkétől eltérve, amennyiben a Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések következtében Görögország nem tud az említett cikkben meghatározott szabályokkal összhangban helyszíni ellenőrzéseket végezni, a 2021-es évben dönthet úgy, hogy az e cikk (4) bekezdésében meghatározott szabályok szerinti helyszíni ellenőrzéseket szervez.

(4) A 181/2014/EU végrehajtási rendelet 22. cikkének (1) bekezdésével összhangban elvégzett kockázatelemzés alapján az illetékes hatóságok az egyes fellépések vonatkozásában a támogatási kérelmek legalább 3%-ára kiterjedő mintán helyszíni ellenőrzéseket végeznek. A mintának egyúttal az egyes fellépésekre nyújtott támogatás által érintett összegek legalább 3%-át is le kell fednie.

(5) A 181/2014/EU végrehajtási rendelet 13. cikkének (2) bekezdésétől és 20. cikkétől eltérve, amennyiben a Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések miatt Görögországnak nem áll módjában a 2021-es évben az említett rendelkezésekben meghatározott szabályoknak megfelelően helyszíni ellenőrzéseket végezni a kisebb égei-tengeri szigetek javára hozott egyedi intézkedések tekintetében, Görögország határozhat úgy, hogy az ellenőrzésért felelős hatóságok:

a) a helyszíni ellenőrzések helyett új technológiákat - például földrajzi koordinátákkal ellátott fényképeket, dátummal ellátott fényképeket vagy drónfelvételeket, a kedvezményezettekkel folytatott videokonferenciákat - alkalmaznak, vagy bármely olyan releváns igazoló dokumentumot felhasználnak, amely segítheti az intézkedések helyes végrehajtásának ellenőrzését;

b) az ellenőrzéseket az év bármely szakaszában, akár a végső kifizetés teljesítését követően végzik el, amennyiben azok még lehetővé teszik a támogathatósági feltételek ellenőrzését.

(6) *  Az 1306/2013/EU rendelet 59. cikkének (5) bekezdésétől eltérve Görögország dönthet úgy, hogy az e cikk (1)- (5) bekezdésében említett támogatási rendszerek és támogatási intézkedések tekintetében nem alkalmazza az ellenőrzési arányok azon növelését, amelyet a 2021-es igénylési évben kellett volna alkalmazni.

III. FEJEZET

ELTÉRÉSEK A KÖZÖS PIACSZERVEZÉST VÉGREHAJTÓ SZABÁLYOKTÓL

1. SZAKASZ

Eltérések az (EU) 2017/892 végrehajtási rendelettől

7. cikk

(1) Az (EU) 2017/892 végrehajtási rendelet 24. cikkétől eltérve az elismerési követelményekre vonatkozó helyszíni ellenőrzéseket a 2021-es évben nem kell alkalmazni.

(2) Az (EU) 2017/892 végrehajtási rendelet 27. cikkének (2) bekezdésétől eltérve:

a) a 2021-es évben az említett rendelet 27. cikkében előírt helyszíni ellenőrzéseknek a 2020-as évre igényelt összes támogatás legalább 10%-ára kiterjedő mintát kell lefedniük;

b) azon szabály, amely szerint minden egyes, operatív programot végrehajtó termelői szervezetnél vagy termelőiszervezettársulásnál legalább háromévente egyszer szemlét kell tartani, nem alkalmazandó a 2021-es évben elvégzendő helyszíni ellenőrzésekre.

(3) Az (EU) 2017/892 végrehajtási rendelet 27. cikkének (7) bekezdésétől eltérve azon szabály, amely szerint az említett rendelet 27. cikkének (2) bekezdése szerinti mintába tartozó termelői szervezet tagjainak önálló gazdaságaiban a végzett egyes tevékenységek végrehajtásának vizsgálata érdekében legalább egyszer szemlét kell tartani, nem alkalmazandó a 2021-es évben elvégzendő helyszíni ellenőrzésekre. Az említett helyszíni szemlék a tagállamok által meghatározandó más típusú ellenőrzésekkel - például földrajzi koordinátákkal ellátott fényképekkel, dátummal ellátott fényképekkel vagy drónfelvételekkel, adminisztratív ellenőrzésekkel vagy a kedvezményezettekkel folytatott videokonferenciákkal - helyettesíthetők.

(4) Az (EU) 2017/892 végrehajtási rendelet 29. cikkének (2) bekezdésétől eltérve a 2021-es évben a tagállamok a forgalomból kivont termékek esetében, azok rendeltetésétől függetlenül az említett rendelkezésben előírtnál kisebb arányú ellenőrzést is végezhetnek, feltéve, hogy az egyes termelői szervezetek vonatkozásában ez nem kisebb, mint az adott gazdasági évben érintett mennyiségek 10%-a. Az ellenőrzésre sor kerülhet a termelői szervezet vagy a terméket fogadó szervezetek helyiségeiben. Amennyiben az ellenőrzések szabálytalanságokat tárnak fel, a tagállamok további ellenőrzéseket végeznek. Az említett ellenőrzések a tagállamok által meghatározandó más típusú ellenőrzésekkel - például földrajzi koordinátákkal ellátott fényképekkel, dátummal ellátott fényképekkel vagy drónfelvételekkel, adminisztratív ellenőrzésekkel vagy a kedvezményezettekkel folytatott videokonferenciákkal - helyettesíthetők.

(5) Az (EU) 2017/892 végrehajtási rendelet 30. cikkének (3) bekezdésétől eltérve a 2021-es évben minden ellenőrzésnek a termelői szervezet által a 2020-as gazdasági évben kivont mennyiségek legalább 3%-ára kiterjedő mintát le kell fednie. Az említett ellenőrzések a tagállamok által meghatározandó más típusú ellenőrzésekkel - például földrajzi koordinátákkal ellátott fényképekkel, dátummal ellátott fényképekkel vagy drónfelvételekkel, adminisztratív ellenőrzésekkel vagy a kedvezményezettekkel folytatott videokonferenciákkal - helyettesíthetők.

(6) Az (EU) 2017/892 végrehajtási rendelet 31. cikkének (1) és (2) bekezdésétől eltérve a 2021-es évben a helyszíni ellenőrzések a tagállamok által meghatározandó más típusú ellenőrzésekkel - például földrajzi koordinátákkal ellátott fényképekkel, dátummal ellátott fényképekkel vagy drónfelvételekkel, adminisztratív ellenőrzésekkel vagy a kedvezményezettekkel folytatott videokonferenciákkal - helyettesíthetők.

2. SZAKASZ

Eltérések az (EU) 2016/1150 végrehajtási rendelettől

8. cikk

(1) Az (EU) 2016/1150 végrehajtási rendelet 32. cikkének (1) és 42. cikkének (3) bekezdésétől eltérve, amennyiben a Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések a 2021-es pénzügyi évben akadályozzák a tagállamokat az említett rendelkezéseknek megfelelő helyszíni ellenőrzések elvégzésében, ezen ellenőrzések a tagállamok által meghatározandó egyéb olyan típusú ellenőrzésekkel - például dátummal ellátott fényképekkel vagy drónfelvételekkel, adminisztratív ellenőrzésekkel vagy a kedvezményezettekkel folytatott videókonferenciákkal - helyettesíthetők, amelyek garantálják a borágazati támogatási programokra vonatkozó jogszabályok betartását.

(2) Az (EU) 2016/1150 végrehajtási rendelet 43. cikkének (3) bekezdésétől eltérve, amennyiben a Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések a 2021-es pénzügyi évben akadályozzák a tagállamokat az említett rendelkezésnek megfelelő helyszíni ellenőrzések elvégzésében, a zöldszüreti műveletekre vonatkozó érintett ellenőrzéseket 2021. szeptember 15-ig kell elvégezni.

3. SZAKASZ

Eltérések az (EU) 2018/274 végrehajtási rendelettől

9. cikk

(1) Az (EU) 2018/274 végrehajtási rendelet 27. cikkének (3) bekezdésétől eltérve, amennyiben a Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések a 2021-es év szőlőszüreti időszakában megakadályozzák a tagállamokat az említett rendelet III. mellékletének II. részében meghatározott nagyságú mintának megfelelő mennyiségű friss szőlő begyűjtésében és feldolgozásában, a tagállamok eltérhetnek ettől a mintanagyságtól.

(2) Az (EU) 2018/274 végrehajtási rendelet 31. cikke (2) bekezdésének b) pontjától eltérve, amennyiben a 2021-es évben a Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések akadályozzák a tagállamokat az említett rendelkezésben előírt helyszíni ellenőrzések elvégzésében, a tagállamok a szőlőkataszterben azonosított valamennyi szőlőtermelő legalább 3%-ára kiterjedő helyszíni ellenőrzéseket végeznek.

(3) Az (EU) 2018/274 végrehajtási rendelet 31. cikke (2) bekezdésének c) pontjától eltérve a tagállamok a 2021-es évben ideiglenesen felfüggeszthetik az olyan szőlővel betelepített területeken végzett szisztematikus helyszíni ellenőrzéseket, amelyek egyetlen szőlőtermelőre vonatkozó aktában sem szerepelnek, amennyiben a Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések akadályozzák őket ezen ellenőrzések elvégzésében.

4. SZAKASZ

Eltérés a 615/2014/EU végrehajtási rendelettől

10. cikk

A 615/2014/EU végrehajtási rendelet 6. cikkétől eltérve, amennyiben a 2021-es naptári évben a Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések akadályozzák a tagállamokat a helyszíni ellenőrzések kellő időben történő elvégzésében, a tagállamok dönthetnek úgy, hogy a helyszíni ellenőrzéseket részben vagy egészben adminisztratív ellenőrzésekkel vagy releváns bizonyítékokkal - köztük földrajzi koordinátákkal ellátott fényképekkel, videkonferencia-hívásokkal vagy egyéb elektronikus formátumú bizonyítékokkal - helyettesítik.

5. SZAKASZ

Eltérés az (EU) 2015/1368 végrehajtási rendelettől

11. cikk

Az (EU) 2015/1368 végrehajtási rendelet 8. cikkének (3) bekezdésétől eltérve a 2021-es méhészeti évben a tagállamok dönthetnek úgy, hogy a méhészeti programjaik keretében támogatást kérelmezők esetében eltérnek a legalább 5%-os helyszíni ellenőrzési küszöbértéktől, feltéve, hogy a tervezett helyszíni ellenőrzések helyett alternatív ellenőrzéseket végeznek fényképek bekérése, videokonferencia-hívások kezdeményezése vagy bármely más olyan ellenőrzési eszköz révén, amely a méhészeti programban foglalt intézkedések megfelelő végrehajtásának ellenőrzéséhez felhasználható.

IV. FEJEZET

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

12. cikk

Ez a rendelet az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetésének napján lép hatályba.

Az I. és a II. fejezetet, valamint a III. fejezet 3. és 4. szakaszát 2021. január 1-jétől kell alkalmazni.

A III. fejezet 1. és 2. szakaszát 2020. október 16-tól kell alkalmazni.

A III. fejezet 5. szakaszát 2020. augusztus 1-jétől kell alkalmazni.

Ez a rendelet teljes egészében kötelező és közvetlenül alkalmazandó valamennyi tagállamban.

Kelt Brüsszelben, 2021. május 4-én.

a Bizottság részéről

az elnök

Ursula VON DER LEYEN