(COM(2020) 491 final - 2020/0251 (COD))
Előadó: Christophe LEFÈVRE
Felkérés: | Az Európai Unió Tanácsa, 2020.9.14. | |
Európai Parlament, 2020.9.14. | ||
Jogalap: | az Európai Unió működéséről szóló szerződés 114. cikke | |
Illetékes szekció: | „Egységes piac, termelés és fogyasztás” szekció | |
Elnökségi határozat: | 2020.9.15. | |
Elfogadás a plenáris ülésen: | 2020.10.29. | |
Plenáris ülés száma: | 555. | |
A szavazás eredménye: | 220/3/18 | |
(mellette/ellene/tartózkodott) |
1. Következtetések és ajánlások
1.1. Tekintettel a Covid19-válságra, amely 2020-ban az értékesítés tulajdonképpeni leállásához vezetett, az EGSZB megvizsgálta az Európai Bizottság rendeletjavaslatát, amely lehetővé tenné az Euro 4 besorolású motorkerékpár-gyártók számára, hogy 2020. március 15-én készleten lévő járműveket 2021. január 1. után is értékesítsenek.
1.2. Ez a határidő a kötelező Euro 5 szabvány 2021. január 1-jei bevezetését követően korlátozta az Euro 5 besorolású járműveknél szennyezőbb járművek teljes készletének értékesítési lehetőségét.
1.3. Az EGSZB megjegyzi, hogy a javaslat egyáltalán nem kérdőjelezi meg a motorkerékpárok Euro 5 szabványoknak megfelelő értékesítésére vonatkozó eredeti kötelezettség végrehajtását és az Euro 4 kategóriájú járművek gyártásának beszüntetését.
1.4. Az EGSZB támogatja a rendeletre irányuló javaslatot, amelyet megfelelő és kiegyensúlyozott intézkedésnek vél a Covid19-válság gazdasági hatása elleni küzdelem és az Euro 4 besorolású járműállomány költséges leépítése terén.
1.5. A javaslat egyensúlyt teremt a Covid19 által súlyosan megzavart belső piac megfelelő működésének biztosítása és a közúti közlekedés környezeti hatásának csökkentésére irányuló erőfeszítések folytatása között.
2. Az európai bizottsági javaslat tartalma
2.1. A Covid19-világjárvány a motorkerékpár-ágazatot is érintette, ami a kereslet jelentős visszaeséséhez és a járműkészletnek a korlátozó intézkedések miatti növekedéséhez vezetett, miközben az éves értékesítések 60%-ára március és július között szokott sor kerülni. Ez a válság hatással volt a gyártók azon képességére, hogy betartsanak a 2013. január 15-i 168/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletben * előírt bizonyos határidőket.
2.2. Az említett rendeletnek megfelelően az Euro 5 szennyező anyag-kibocsátási határértékeket 2021. január 1-jétől kell alkalmazni, ami azt jelenti, hogy ettől az időponttól kezdve csak az Euro 5 követelményeinek megfelelő járművek hozhatók forgalomba az Unió piacán.
2.3. Az (EU) rendelet L kategóriájú, kifutó sorozatú járművekre vonatkozó rendelkezései lehetővé teszik a gyártók számára, hogy forgalomba hozzák azon járműállomány korlátozott részét, amelynek forgalomba helyezése (EU-típusjóváhagyása) már érvénytelenné vált.
2.4. Ez a rendelet lehetővé teszi ugyan a gyártók számára, hogy értékesítsenek úgynevezett kifutó sorozatú járműveket, ez azonban az egyes tagállamokban az előző két évben értékesített járművek átlagos számának legfeljebb 10%-ára vagy 100 járműre korlátozódik. Iparági forrásokból származó becslések szerint 2020 márciusában mintegy 553 700 Euro 4 besorolású jármű volt raktáron.
Tekintettel arra, hogy az értékesítések 98%-kal csökkentek, valamint a készleten lévő járművek számának fényében, a kifutó sorozatokra vonatkozó meglévő rendelkezések nem jelentenek megfelelő mechanizmust a helyzet kezelésére.
2.5. A javaslat célja egy olyan eltérés bevezetése, amely csak 2021-ben teszi lehetővé a gyártók számára, hogy olyan Euro 4 besorolású kifutó sorozatú járműveket hozzanak forgalomba, amelyek 2020. március 15-én az eredeti rendeletben előírtnál nagyobb mennyiségben voltak raktáron.
2.6. Jóllehet ez a javaslat valószínűleg késlelteti az új generációnál szennyezőbb járművek értékesítésének megszüntetését, a rugalmasság a korlátozó intézkedések időpontjában már legyártott járművekre korlátozódik. Emellett azt is segít elkerülni, hogy szükségtelenül leselejtezésre kerüljenek olyan járművek, amelyek egyébként - ha nincs a koronavírus-válság - forgalomba kerültek volna. Ez a javaslat nem halasztja el az Euro 5 szintnek valamennyi újonnan gyártott jármű tekintetében 2021. január 1-jén történő hatálybalépését.
3. Általános megjegyzések
3.1. Az EGSZB megismétli, hogy támogatja a szennyező anyag-kibocsátás csökkentésére és a levegőminőség javítására irányuló valamennyi kezdeményezést és különösen a kibocsátási szabványok, az ún. Euro szabványok integrálását a közlekedési ágazatba. Alapvető fontosságú az olyan szennyező anyagok kibocsátásának korlátozása, mint a szén-monoxid, a nitrogén-oxidok, a szénhidrogének és a mikrorészecskék.
3.2. A két- vagy háromkerekű járművek, valamint a négykerekű motorkerékpárok jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről szóló rendeletre irányuló javaslatról szóló, 2011. január 19-én egyhangúlag elfogadott véleményében * az EGSZB üdvözölte az Európai Bizottság által az új Euro környezetvédelmi szakaszok bevezetésére javasolt határidőt * .
3.3. Az EGSZB elismeri, hogy a Covid19-világjárvány jelentős kihívást jelent az európai gazdasági ágazatok túlnyomó többsége számára és különösen az olyan szezonális piacok számára, mint a motorkerékpár-értékesítés, amelyeket különösen érintettek a főszezonban bevezetett korlátozó intézkedések.
3.4. Ez a helyzet nem tette lehetővé a gyártók számára, hogy megfelelő mennyiségű Euro 4 besorolású járművet értékesítsenek, amelyek érvényessége 2020. december 31-én jár le. Az EGSZB úgy véli, hogy a kifutó sorozatú járművekre vonatkozó rendelkezések jelenlegi állapotukban nem nyújtanak megfelelő támogatást a motorkerékpár-ágazatnak a válság gazdasági hatásainak enyhítéséhez.
3.5. Az EGSZB ezért úgy véli, hogy megfelelő megoldást kell találni a motorkerékpár-ágazat nehézségeire, ugyanakkor egyensúlyt kell teremteni a 2020. március 15. óta raktáron lévő járművek értékesítésének szükségessége és annak fontossága között, hogy ne késleltessék az Euro 5 szabvány 2021. január 1-jei hatálybalépését.
3.6. Az EGSZB ezért támogatja, hogy 2021-re különös intézkedéseket vezessenek be a kifutó L kategóriájú járművekre vonatkozóan, ami az EGSZB szerint megfelelő és kiegyensúlyozott intézkedés a belső piac megfelelő működésének biztosítására, miközben biztosítja a közúti közlekedés környezeti hatásának csökkentésére irányuló folyamatos erőfeszítések folytatását.
Kelt Brüsszelben, 2020. október 29-én.
az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság
elnöke
Christa SCHWENG