A jogszabály mai napon ( 2024.03.29. ) hatályos állapota.

Az Európai Unió joganyaga kizárólag az Európai Unió Hivatalos Lapjának elektronikus kiadásában megjelent változatban tekinthető hivatalosnak és hitelesnek. A Jogtár termékcsalád európai jogi dokumentumainak forrása az Európai Unió Kiadóhivatala, valamint a Hivatalos Lap magyar nyelvű változatának elektronikus kiadása. © Európai Unió, 1998-2021, https://eur-lex.europa.eu/

AZ EURÓPAI GAZDASÁGI ÉS SZOCIÁLIS BIZOTTSÁG (2021/C 123/07) VÉLEMÉNYE

javaslatáról európai parlamenti és tanácsi rendeletre a 95/93/EGK tanácsi rendeletnek a Közösség repülőterein alkalmazandó résidő-felhasználási szabályokra vonatkozóan a Covid19-világjárvány miatt bevezetett ideiglenes könnyítés tekintetében történő módosításáról * 

[COM(2020) 818 final - 2020/0358 (COD)]

Főelőadó: Thomas KROPP

Felkérés: Európai Parlament, 2021.1.18. Tanács, 2021.1.21.
Jogalap: az Európai Unió működéséről szóló szerződés 100. cikkének (2) bekezdése és 304. cikke
Illetékes szekció: „Közlekedés, energia, infrastruktúra és információs társadalom” szekció
Plenáris ülésen történő elfogadás kelte: 2021.1.27.
Plenáris ülés száma: 557.
A szavazás eredménye: 225/1/4
(mellette/ellene/tartózkodott)

1. Következtetések és ajánlások

1.1 Az Európai Bizottság 2020. december 16-án új módosító rendeletre *  tett javaslatot, amely a 2021. március 27. utáni időszakra ideiglenes könnyítést biztosít a „használd vagy elveszíted” szabály alól. Az Európai Bizottság javaslatának lényege az, hogy a „használd vagy elveszíted” szabályt ismét alkalmazni kell, de a résidő felhasználásának küszöbértékét egy korlátozott időszakra 80% helyett 40%-ban kell megállapítani. Az Európai Bizottság emellett azt is javasolta, hogy kapjon felhatalmazást arra, hogy a válság időtartamához és intenzitásához kapcsolódó különféle kritériumoknak megfelelően meghosszabbítsa a résidő-felhasználásra vonatkozó könnyítést.

1.2 Az EGSZB elismeréssel illeti az Európai Bizottság azon kezdeményezését, hogy meghosszabbítaná a résidőkiosztásról szóló rendeletben foglalt európai közösségi szabályok alóli ideiglenes könnyítést, és támogatja azt a javaslatot, amely felhatalmazza az Európai Bizottságot a küszöbértéknek a 2024/2025-ös téli időszakig történő kiigazítására.

1.3 Igazán rugalmas reagálási mechanizmus azonban csak akkor jönne létre, ha a javaslat a légitársaságok teljes résidő-sorozathoz való visszatérésre vonatkozó jogát változó felhasználási küszöbértékekkel ötvözné.

1.4 A meghosszabbítás azért indokolt, mert a 2021 elején tapasztalt globális gazdasági válság rosszabb, mint ahogy arra 12 hónappal ezelőtt, 2020 első negyedévében számítani lehetett. A várakozásokkal ellentétben a Covid19-világjárványt egyelőre nem sikerült megfékezni. Sőt, a fertőzések exponenciális növekedésének 2020 második felében indult második hulláma már most súlyosabb egészségügyi, társadalmi, gazdasági és pénzügyi következményekkel járt, mint az első európai hullám. A közlekedés, a kereskedelem és az idegenforgalom a legsúlyosabban érintett gazdasági ágazatok közé tartozik. Ezenkívül Európában jelenleg terjed a vírus egy rendkívül fertőző mutációja. Az Egyesült Királyság a közelmúltban harmadik alkalommal vezetett be kijárási korlátozást a vírus „harmadik hullámának” a megfékezésére.

1.5 Az EGSZB sürgeti az Európai Bizottságot és a társjogalkotókat, hogy a légitársaságokból, repülőterekből és résidő-koordinátorokból álló Légitársaságok Globális Résidőtestülete (World Airline Slot Board, WASB) által kidolgozott ajánlások fényében vizsgálják felül az Európai Bizottság javaslatát. A WASB a 2021. nyári menetrendi időszakra vonatkozó résidőkönnyítéssel kapcsolatos ajánlásait *  (amelyeket az IATA, az A4E, az ACI-Europe és az EUACA is támogat) 2020. november 20-án tette közzé. Az ajánlások az alábbiak ötvözetét tartalmazzák: i. a „használd vagy elveszíted” szabály alóli teljes körű mentesség az olyan teljes résidősorozatok esetében, amelyeket az időszak kezdete előtt visszaszolgáltatnak, és ii. 50%-os felhasználási küszöb azon résidősorozatok esetében, amelyeket a légitársaságok megtartanak. A javaslat tartalmaz továbbá bizonyos feltételeket és rendelkezéseket a résidőknek a Covid19-válság miatti, indokolt fel nem használására vonatkozóan.

1.6 Az EGSZB véleménye szerint feltétlenül meg kell tartani az egyensúlyt az alábbiak között: a légiközlekedési ágazatnak a válságból való talpraállásra való képességét kedvezőtlenül befolyásoló intézkedések elkerülésének szükségessége, a légitársaságok azon hosszú távú célja, hogy a repülőtereken megtartsanak bizonyos költséges résidőket, valamint az, hogy biztosítani kell a szóban forgó szűkös résidőkért zajló, megfelelő szintű versenyt.

1.7 Végül az EGSZB sajnálja, hogy az Európai Bizottság láthatólag az EU résidőkiosztási szabályainak könnyítését célzó intézkedésekre összpontosít, és figyelmen kívül hagyja, hogy ezeket az intézkedéseket a világ más részei globális szinten át fogják venni. Ezért előnyösebb olyan működési szempontból megvalósítható és globálisan elfogadott módosításokra törekedni, mint amilyenek például a WASB ajánlásai.

2. Általános megjegyzések

2.1 A 793/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet *  által részben módosított 95/93/EGK tanácsi rendelet *  meghatározza az EU repülőterein alkalmazandó résidőkiosztás eljárásait és szabályait. E rendelet 10. cikke előírja, hogy a légi fuvarozóknak az adott menetrendi időszakban részükre kiosztott résidők legalább 80%-át fel kell használniuk ahhoz, hogy ezeket a résidőket a következő év azonos menetrendi időszakában is megtarthassák (a továbbiakban: „használd vagy elveszíted”).

2.2 Az Európai Unió 2020. március 30-án elfogadta a résidőkiosztásról szóló rendelet abból a célból történő módosítását * , hogy mentességet biztosítson a „használd vagy elveszíted” szabály alól a teljes 2020. nyári menetrendi időszakra, amely 2020. október 24-én ért véget. Ez a módosítás arra is felhatalmazta az Európai Bizottságot, hogy 2021. április 4-ig meghosszabbítsa a mentességgel érintett időszakot. Az Európai Bizottság 2020. október 14-én felhatalmazáson alapuló jogi aktust fogadott el * , amely a „használd vagy elveszíted” szabály alóli mentesség időtartamát a 2020/2021-es téli menetrendi időszak végéig, 2021. március 27-ig meghosszabbította.

2.3 Az EGSZB 2020. március 25-én elfogadott álláspontot kifejtő dokumentumában támogatta a repülőtéri résidőkiosztásra vonatkozó uniós szabályok felfüggesztésére vonatkozó javaslatot. Ez a jelentés a légitársaságok tervezési stabilitását és annak lehetőségét is támogatta, hogy gyorsan és rugalmasan tudjanak reagálni a piaci fejleményekre anélkül, hogy elveszítenék a működő hálózatok helyreállításához szükséges résidőket.

2.4 A „használd vagy elveszíted” szabály szokásos alkalmazásához való visszatérési lehetőség biztosításának szükségességére hivatkozva az Európai Bizottság azt javasolta, hogy a 2021. nyári menetrendi időszaktól kezdve ismét a résidőkiosztásról szóló rendelet szerinti résidő-kihasználási követelményeket alkalmazzák, de a küszöböt 80% helyett 40%-ban határozzák meg. Ezen túlmenően az Európai Bizottság a 2024/2025-ös téli időszakkal bezárólag felhatalmazással rendelkezne a résidőkönnyítés olyan módon történő további meghosszabbítására, hogy a résidő-felhasználás mértékét számos mutató, például a tényleges és az előrejelzett légiforgalmi adatok, a férőhely-kihasználtság és a flottakihasználtság alapján kiigazítja. A javaslat tartalmaz még bizonyos feltételeket, többek között az újonnan kiosztott és elcserélt résidők kizárása, valamint a résidők visszaszolgáltatásának határideje tekintetében.

2.5 2020. november 20-án a légitársaságokból, repülőterekből és résidő-koordinátorokból álló WASB bejelentette, hogy megállapodásra jutott a 2021. nyári menetrendi időszakra érvényes résidőkönnyítésre vonatkozó ajánlásokról * . Az IATA, az A4E * , az ACI-Europe és az EUACA támogatja a WASB ajánlását. Az Európai Bizottság javaslatával szemben az ajánlás az alábbiak ötvözetét tartalmazza: i. a „használd vagy elveszíted” szabály alóli teljes körű mentesség az olyan teljes résidősorozatok esetében, amelyeket az időszak kezdete előtt idejében visszaszolgáltatnak, és ii. 50%-os felhasználási küszöb azon résidősorozatok esetében, amelyeket a légitársaságok megtartanak. A javaslat tartalmaz továbbá bizonyos feltételeket és rendelkezéseket a résidőknek a Covid19-válság miatti, indokolt fel nem használására vonatkozóan.

2.6 Az EGSZB támogatja az EU résidőkiosztásról szóló rendeletében foglalt „használd vagy elveszíted” szabály alóli, a 2021 nyári időszakra vonatkozó további könnyítést. Úgy véli azonban, hogy az Európai Bizottság javaslatának a küszöbérték csökkentése mellett tartalmaznia kell a teljes résidősorozatok visszaszolgáltatásának lehetőségét is. Az ösz-szeköttetések közép- és hosszabb távon történő fenntartását tulajdonképpen inkább az szolgálja, ha a légitársaságok támogatást kapnak pénzügyi talpraállásukhoz, és a forgalom visszatérését követően képesek helyreállítani hálózatukat. Ezenkívül a résidő-felhasználási szabály alóli mentességnek harmadik országokban gyakran a kölcsönösség a feltétele, vagyis globálisan kompatibilis megközelítésre van szükség.

2.7 Az EGSZB támogatja a WASB 2020. november 20-án közzétett ajánlásainak alapvetését, amely szerint többek között a légitársaságok a válság idején lehetőséget kapnának teljes résidősorozatok visszaszolgáltatására. Az Európai Bizottság láthatólag az EU résidőkiosztási szabályainak könnyítését célzó intézkedésekre összpontosít, és figyelmen kívül hagyja, hogy ezeket az intézkedéseket a világ minden más része át fogja venni. Ezért előnyösebb működési szempontból megvalósítható és globálisan elfogadott módosításokra törekedni. Az EGSZB sürgeti az Európai Bizottságot és a társjogalkotókat, hogy a WASB ajánlásainak fényében vizsgálják meg az Európai Bizottság javaslatát.

3. Részletes megjegyzések

3.1 Az európai légi forgalom a Covid19-világjárvány miatt 2020. december 31-ig összesen 6,1 millió járatot, illetve 1,7 milliárd egyéni utat veszített el az előző évhez képest * .

3.2 A vírus terjedésének lassítása érdekében a kormányok jelentős korlátozásokat vezettek be a nemzetközi légi közlekedés terén, és korlátozták polgáraik mobilitását is. A légi fuvarozóknak jelentős mértékben kellett csökkenteniük a kapacitásukat és törölniük a járataikat. Több uniós tagállamban vannak légitársaságok, amelyek átmenetileg az összes járatukat törölték.

3.3 Ez a helyzet 2021-ben is változatlan, ami súlyos nyomást gyakorol a légi közlekedés összes érdekelt felének, különösen a szociális partnereknek a pénzügyi életképességére, akik mind jogosan aggódnak a foglalkoztatás jövője miatt. Bár találtak vakcinát, és az EU-ban 2020. december 27. óta már oltanak, a lakosság átoltottsága csak 2021 végén, esetleg csak 2022-ben lesz olyan mértékű, hogy az általános korlátozásokat és a fertőzések csökkentését célzó intézkedéseket meg lehessen szüntetni * . Semmi sem utal arra, hogy a kereslet a 2021-es nyári időszakban ismét megközelíti majd az elmúlt évek szintjét. A jelenlegi bizonytalanság megmarad, sőt tovább fokozódhat a Covid19 új, még fertőzőbb vagy halálosabb változatainak megjelenésével. Az ágazati előrejelzések szerint a talpraállás időszaka legalább 2024-ig vagy 2025-ig is eltarthat * .

3.4 A résidők elengedhetetlenek a légi járatoknak a túlterhelt repülőterekre történő érkezéséhez és onnan történő indulásához, és azért fontosak a légi fuvarozók számára, hogy a szűkös repülőtéri kapacitáshoz hozzáférve fenntarthassák hálózataikat és az ügyfeleik számára biztosított összeköttetéseket. Évekbe telt, hogy a fuvarozók kialakítsák hálózataikat, és megszerezzék az Európán belüli, az interkontinentális és a csatlakozó forgalomhoz szükséges résidőket. Ha tehát nincs olyan rendelkezés, amely az úgynevezett „használd vagy elveszíted” szabályt érvénytelenítené, és a légi fuvarozók meg szeretnék tartani résidőiket, akkor rendkívül alacsony ülőhely-kihasználtság mellett is tovább kell üzemeltetniük a járatokat, ami csak tovább növeli pénzügyi veszteségeiket, és fölösleges környezeti terhet jelent.

3.5 Minden 2020-ban végrehajtott intézkedés azon a feltételezésen alapult, hogy azok rövid, de legalábbis előrelátható időn belül elősegítik a vírus további terjedésének eredményes megfékezését. Ezek az elvárások mindeddig nem teljesültek. Az igazság az, hogy az e példátlan válságból való talpraállás folyamatát egyelőre nem sikerült megbízható módon előre jelezni.

3.6 A légi szolgáltatások iránti kereslet nem javult tartósan azóta, hogy az EU 2020 márciusában bevezette a Covid19 miatti eredeti mentességet. Bár a forgalom a nyári hónapokban enyhén, az előző évi forgalomtól 51%-kal elmaradó mértékre nőtt, 2020 nyara után a világjárvány második hulláma és a tagállamok által bevezetett új lezárási intézkedések miatt ismét lelassult. 2020. szeptember 14-én az Eurocontrol jelentős negatív kiigazításokat alkalmazott az előrejelzésében. Azonban még a forgalomra vonatkozó módosított forgatókönyv is túl optimistának bizonyul. A novemberi forgalom 62%-kal, a decemberi pedig 60%-kal maradt el az előző évitől, szemben az Eurocontrol 58%-os, illetve 54%-os csökkenést tartalmazó előrejelzésével. Az Eurocontrol előrejelzése januárra 60%-os, februárra pedig 50%-os csökkenést jósol * .

3.7 Tekintettel a vírus folyamatos és újbóli terjedésére és a kormányok által a járvány megfékezése érdekében tett szigorú intézkedésekre, a légi szolgáltatások iránti kereslet még mindig igen alacsony, ami jelentős, akár a fennmaradást is veszélybe sodró pénzügyi nyomást gyakorol a légiközlekedési ágazatra. Az EGSZB véleménye szerint a „használd vagy elveszíted” szabály terhe alóli könnyítés ezért indokolt és szükséges lépés.

3.8 Az EGSZB elismerését fejezi ki azért, hogy az érdekelt felek, vagyis a légitársaságok, a repülőterek és a résidő-koordinátorok összefogtak a WASB keretében, hogy kompromisszumos megoldás szülessen. Az EGSZB tisztában van azzal, hogy a résidők általános szabályozása vitatott kérdés az érdekelt felek számára. Az EGSZB véleménye szerint a WASB ajánlása megfelelően kezeli az Európai Bizottság általános és konkrét célkitűzéseit, amelyek a javaslathoz csatolt európai bizottsági szolgálati munkadokumentumban is szerepelnek * .

3.9 Az EGSZB támogatja az Európai Bizottság általános célkitűzését, ami a teljes időszakban alkalmazandó mentességgel kapcsolatos bizonyos hiányosságok és kihívások leküzdése, az összeköttetések ösztönzése, a verseny bátorítása és a résidőkönnyítés fokozatos megszüntetésének előmozdítása. Az EGSZB az Európai Bizottság konkrét célkitűzéseit is támogatja, különös tekintettel arra, hogy minimalizálni kell a nagyon alacsony férőhely-kihasználtságú járatok üzemeltetése által a környezetre gyakorolt káros hatásokat.

3.10 A 10a. cikk új (2a) bekezdéssel való kiegészítésére irányuló javaslatában az Európai Bizottság pusztán arról rendelkezne, hogy a 2021. március 28. és 2021. október 30. közötti időszakra kiosztott résidősorozatok esetében a légi fuvarozó, ha a szóban forgó résidősorozat 40%-át felhasználta, a következő azonos menetrendi időszakra jogosultságot szerez ugyanerre a résidősorozatra. Ez azt jelenti, hogy a fuvarozóknak még a gazdaságtalan és rendkívül alacsony férőhely-kihasználtságú járatoknak is legalább a 40%-át üzemeltetniük kell ahelyett, hogy a szóban forgó résidőket elveszítésük veszélye nélkül visszaszolgáltathatnák. A légitársaságoknak a nagyrészben üres repülőgépek üzemeltetésére való ösztönzése nem egyeztethető össze az Európai Bizottság által a környezetre káros hatások minimalizálására vonatkozóan kitűzött céllal. Ezt azzal lehetne orvosolni, ha a légitársaságok visszaszolgáltathatnák azokat a teljes résidősorozatokat, amelyekre tudomásuk szerint alacsony lesz a kereslet (pl. az alacsony forgalmú napokon vagy csúcsidőn kívüli időszakokban).

3.11 Az Európai Bizottság javaslata ráadásul a légitársaságok hatékony üzemeltetésének és a repülőtéri kapacitás hatékony felhasználásának biztosítására vonatkozóan megfogalmazott céljának sem tesz eleget. Ha nem engedélyezik teljes résidősorozatok visszaszolgáltatását, akkor a légitársaságokat nem ösztönzik arra, hogy a résidőket idejében visz-szaszolgáltassák, ami pedig lehetővé tenné a résidők optimalizált újbóli kiosztását, valamint a tervezést a repülőterek, a légitársaságok és a fogyasztók számára. A teljes résidősorozatok visszaszolgáltatásának lehetősége révén a repülőterek megfelelőbben kiigazíthatják saját működésüket. Így mindenekelőtt lehetővé válik a résidők újbóli kiosztása és eseti felhasználása például teherszállítás céljára, az igények változásától függően. A rendelet 10a. cikkének új (7) bekezdéssel való javasolt kiegészítése, amely a résidők visszaszolgáltatására háromhetes határidőt ír elő, ilyen hatást nem tud kifejteni * . Viszont így fennáll annak a veszélye, hogy az alacsonyabb küszöbérték önmagában történő alkalmazása erősen foghíjas menetrendeket eredményezhet, ami hátrányosan érinti a néhány megmaradt ügyfelet.

3.12 Noha az EGSZB támogatja az Európai Bizottság általános célkitűzéseit, vagyis az összeköttetések támogatását, a verseny ösztönzését és a résidőkönnyítés fokozatos megszüntetésének előmozdítását, úgy véli, hogy továbbra is messzebbre kell tekinteni. Az összeköttetések fennmaradása és a (különösen az EU-n kívüli fuvarozókkal fennálló) verseny közép- és hosszú távon úgy biztosítható a legjobban, ha gondoskodunk arról, hogy az egyébként életképes vállalkozások túléljék a jelenlegi válságot anélkül, hogy elveszítenék a forgalom helyreállásakor szükségessé váló eszközeiket. Ugyanakkor a szabályozás túlzottan védelmező jellegét is el kell kerülni az alaptalan elégedettség megelőzése és a verseny megóvása érdekében. Figyelembe véve, hogy a kereslet bizonytalanul alakul a nyári időszakban, valamint szem előtt tartva az Európai Bizottság saját feltételezését, miszerint a forgalom szintje a 2019. évi forgalom 50%-a lesz * , az EGSZB túl korainak tartja a résidőkiosztásról szóló rendelet szerinti, akár 40%-os résidő-felhasználási követelmények újbóli alkalmazását. Ugyanakkor a teljes körű mentesség fenntartása sem felelne meg a kihívásoknak, és nem érné el az Európai Bizottság által helyesen meghatározott célokat. Az EGSZB úgy véli, hogy a WASB ajánlása, amely a teljes körű mentességgel járó könnyítéseket a küszöbérték alkalmazásának ellenőrző hatásaival ötvözi, szilárd alapot jelent a résidő-felhasználásra vonatkozó követelmények szokásos alkalmazásához való visszatéréshez.

3.13 A 10a. cikk (4) bekezdésében javasolt felhatalmazáson alapuló jogi aktus egyrészt arra hatalmazná fel az Európai Bizottságot, hogy a 10a. cikk (2a) bekezdésében említett százalékos értékeket módosítsa, másrészt arra, hogy a teljes résidősorozat visszaszolgáltatásának lehetőségét az adott időszak kezdetéig meghosszabbítsa. Noha az Európai Bizottság javaslata lehetővé teszi a résidő-felhasználás alóli teljes mentességet (azaz 0% felhasználását), nem rendelkezik a két elem ötvözésének lehetőségéről. Márpedig csak ez jelent valóban rugalmas reagálási mechanizmust.

3.14 A résidő-koordináció globális kérdés. A résidőkiosztásról szóló uniós rendeletnek ezért összeegyeztethetőnek kell lennie a harmadik országok szabályozásaival, amelyek gyakran követelnek meg kölcsönösséget. Teljes mentesség esetén ez nem jelent problémát, mivel ez a lehető legtágabb eszköz a résidő-felhasználás feltételeinek könnyítésére. A WASB ajánlása várhatóan szintén globális elismerésben részesül majd * .

3.15 Az EGSZB úgy véli, hogy az ellenálló képesség és az intelligens szabályozás érdekében mérlegelni kell olyan rendelkezések bevezetését, amelyek nemcsak a Covid19 kapcsán, hanem a légiközlekedési ágazatra jelentős hatást gyakorló jövőbeli események vonatkozásában is lehetővé teszik a 95/93/EGK rendelet szerinti résidő-felhasználásra vonatkozó szabályozás enyhítését. Nem most kell először módosítani a 95/93/EGK rendeletben foglalt résidő-felhasználási szabályt, mivel erre sor került már

- 2002-ben, a szeptember 11-i terrortámadásokat követően (894/2002/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet * );

- 2003-ban, a SARS járványa nyomán (1554/2003/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet * ); valamint

- 2009-ben, a globális pénzügyi válság alatt (545/2009/EK bizottsági rendelet * ).

A szóban forgó rendszernek magában kell foglalnia a külön szabályozás nélkül történő gyors reagálás lehetőségét, amely rugalmas választ tesz lehetővé a teljes körű mentességtől és a kiigazított küszöbértékektől kezdve a résidők időben történő visszaszolgáltatásának és a küszöbértékeknek az ötvözéséig, ahogy azt a WASB a 2021. nyári időszakra javasolta.

3.16 Az EGSZB ismét megerősíti, hogy kész hozzájárulni az arról folytatandó további megbeszélésekhez, hogy miként lehetne a legjobban újraépíteni egy életképes és versenyképes európai légiközlekedési ágazatot. Az erre vonatkozó megközelítésnek átfogónak kell lennie, és magában kell foglalnia a Covid19-válság által súlyosan érintett valamennyi érdekelt féllel, különösen a szociális partnerekkel folytatott megbeszéléseket. Egy ilyen jellegű, átfogó megközelítésnek magában kell foglalnia minden olyan szabályozás vagy intézkedés felülvizsgálatát, amely indokolatlan terhet ró a légiközlekedési ágazatra.

Kelt Brüsszelben, 2021. január 27-én.

az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság

elnöke

Christa SCHWENG