A jogszabály mai napon ( 2024.03.28. ) hatályos állapota.

Az Európai Unió joganyaga kizárólag az Európai Unió Hivatalos Lapjának elektronikus kiadásában megjelent változatban tekinthető hivatalosnak és hitelesnek. A Jogtár termékcsalád európai jogi dokumentumainak forrása az Európai Unió Kiadóhivatala, valamint a Hivatalos Lap magyar nyelvű változatának elektronikus kiadása. © Európai Unió, 1998-2021, https://eur-lex.europa.eu/

AZ EURÓPAI GAZDASÁGI ÉS SZOCIÁLIS BIZOTTSÁG (2021/C 341/06) VÉLEMÉNYE

javaslatról európai parlamenti és tanácsi rendeletre a Covid19-válság hatásainak kezelése érdekében az (EU) 2016/1628 rendeletnek az egyes, 56 kW és 130 kW közötti, valamint 300 kW-nál nagyobb teljesítményű motorral felszerelt gépekre vonatkozó átmeneti rendelkezések tekintetében történő módosításáról * 

(COM(2021) 254 final - 2021/0129 [COD])

Előadó: Christophe LEFÈVRE

Felkérés: Európai Parlament, 2021.5.20.
Tanács, 2021.5.25.
Jogalap: az Európai Unió működéséről szóló szerződés 114. cikke
Illetékes szekció: „Egységes piac, termelés és fogyasztás” szekció
Elnöki határozat: 2021.5.20.
Elfogadás a plenáris ülésen: 2021.6.9.
Plenáris ülés száma: 561.
A szavazás eredménye:
(mellette/ellene/tartózkodott) 206/1/11

1. Következtetések és ajánlások

1.1. Tekintettel arra, hogy a Covid19-válság komoly fennakadásokat okozott a nem közúti mozgó gépek gyártóinak ellátási láncaiban, az EGSZB megvizsgálta azt a javaslatot, hogy halasszanak el bizonyos, az (EU) 2016/1628 európai parlamenti és tanácsi rendeletben * , majd pedig az (EU) 2020/1040 európai parlamenti és tanácsi rendeletben *  meghatározott határidőket.

1.2. Az EGSZB üdvözli az új rendeletre irányuló javaslatot, amelyet megfelelő és arányos válasznak tart a Covid19 okozta gazdasági válság következményeire.

1.3. Így tehát indokolt és kiegyensúlyozott intézkedés a hat hónapos meghosszabbítás az „átmeneti motorral” felszerelt nem közúti mozgó gépek gyártására, a kilenc hónapos meghosszabbítás pedig azok forgalomba hozatalára vonatkozóan, a 2020-ban a mindkettő esetében megjelölt 12 hónap helyett.

1.4. Az EGSZB megismétli, hogy segíteni kell az EU által a levegőminőség kapcsán kitűzött célok elérését, ugyanakkor úgy látja, hogy a javaslat biztosítja a piac megfelelő működését, ezzel párhuzamosan pedig garantálja az érintett felek gazdasági egyensúlyát és a népegészség és a környezet védelmének magas szintjét.

2. Az európai bizottsági javaslat tartalma

2.1. Az (EU) 2016/1628 rendelet új, ún. „V. szakasz szerinti” kibocsátási határértékeket állapít meg, amelyek célja a nem közúti mozgó gépek motorjaiból származó légszennyezőanyag-kibocsátás jelenlegi mértékének csökkentése. A rendelet némi türelmi időt biztosít az átálláshoz.

2.2. A Covid19-járvány kitörése komoly fennakadásokat okozott az ellátási láncokban, aminek következtében a nem közúti mozgó gépek gyártói közül sok nem fog tudni betartani bizonyos, az (EU) 2016/1628 rendeletben előírt határidőket.

2.3. Ezt a rendeletet ezért az (EU) 2020/1040 rendelet módosította, elhalasztva bizonyos határidőket, amelyeket a gyártók az ellátási lánc váratlan zavarai miatt nem tudtak betartani súlyos gazdasági kár nélkül. A gyártók számára további 12 hónapot biztosítottak azon gépek gyártására és forgalomba hozatalára, amelyek az 56 kW< 130 kW teljesítménytartományban úgynevezett „átmeneti motorokat” használnak, és amelyek gyártását 2020. június 30-ig be kellett volna fejezni, 2020. december 31-ig pedig forgalomba kellett volna hozni.

2.4. Az ellátási lánc és a gyártás zavarai a Covid19 második és harmadik hulláma miatt azonban továbbra is fennállnak, és a gyártók így súlyos gazdasági kár nélkül nem lesznek képesek betartani az 56 kW és 130 kW közötti, valamint 300 kW feletti teljesítményű, átmeneti motorral felszerelt gépekre vonatkozó 2021. évi határidőket.

2.5. Ezért ezeket az időpontokat el kell halasztani annak elkerülése érdekében, hogy az átmeneti motorokat (amelyek darabszáma korlátozott) időben ne lehessen a gépbe beszerelni, és ezért le kelljen selejtezni őket.

2.6. Bár még továbbra is fennállnak torzulások az ellátási láncban és a termelésben, azok nem hasonlíthatók össze a 2020 tavaszán tapasztaltakkal. Ezért indokolt a hat hónapos meghosszabbítás az említett motorokkal felszerelt gépek gyártására, a kilenc hónapos meghosszabbítás pedig azok forgalomba hozatalára vonatkozóan, a 2020-ban a mindkettő esetében megjelölt 12 hónap helyett.

2.7. Végezetül a javasolt hosszabbítás az átmeneti motorral felszerelt mezőgazdasági és erdészeti járművekre is vonatkozik, mivel ezek a nem közúti mozgó gépek szennyező anyag-kibocsátására vonatkozó rendelkezések hatálya alá tartoznak.

3. Általános megjegyzések

3.1. Az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság megismétli azzal kapcsolatos, számos alkalommal hangoztatott meggyőződését, hogy a nem közúti mozgó gépek motorjából származó káros szén-monoxid-, nitrogén-oxid-, szénhidrogén- és részecskekibocsátás csökkentése elengedhetetlenül fontos az EU által a levegőminőség kapcsán kitűzött célok eléréséhez.

3.2. Az égési folyamatok során keletkező nanorészecskékkel kapcsolatban felmerülő komoly közegészségügyi aggályokra tekintettel, illetve mivel a nem közúti mozgó gépekre és berendezésekre vonatkozó V. szakasz bevezetésével a védelem magas szintjét lehet elérni, az EGSZB az (EU) 2016/1628 rendeletről szóló véleményében azt ajánlotta, hogy minél előbb hagyják jóvá az új rendeletet.

3.3. Az EGSZB ugyanakkor tudatában van annak, hogy az ellátási lánc és a gyártás Covid19-válság által okozott zavarai a második és harmadik hullám miatt továbbra is fennállnak, és hogy a gyártók így súlyos gazdasági kár nélkül nem lesznek képesek betartani a 2021. évi határidőket.

3.4. Az EGSZB továbbá teljes mértékben tudatában van annak, hogy a válságot nem látták, és nem is láthatták volna előre, valamint hogy teljességgel rendkívüli körülményekkel állunk szemben. Az EGSZB tisztában van azzal, hogy a Covid19-világjárvány az európai gazdasági ágazatok túlnyomó többsége számára komoly kihívást jelent.

3.5. Az EGSZB ezért támogatja a hat hónapos meghosszabbítást az említett motorokkal felszerelt gépek gyártására, valamint a kilenc hónapos meghosszabbítást azok forgalomba hozatalára vonatkozóan, a 2020-ban a mindkettő esetében megjelölt 12 hónap helyett.

3.6. Az EGSZB szerint ez ésszerű és arányos intézkedés, amelynek célja, hogy biztosítsa a piac megfelelő működését, illetve garantálja az érintett felek gazdasági egyensúlyát és a népegészség és a környezet védelmének magas szintjét.

Kelt Brüsszelben, 2021. június 9-én.

az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság

elnöke

Christa SCHWENG