Magyar

 

ISQM 2

2. TÉMASZÁMÚ NEMZETKÖZI MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI STANDARD
MEGBÍZÁS MINŐSÉGÉNEK ÁTTEKINTÉSEI

(Hatályos a 2022. december 15-én vagy azt követően kezdődő időszakokra vonatkozó pénzügyi kimutatások könyvvizsgálataira és átvilágításaira; valamint hatályos a 2022. december 15-én vagy azt követően kezdődő egyéb bizonyosságot nyújtó szolgáltatásokra szóló és kapcsolódó szolgáltatási megbízásokra)

A magyar fordítás alapjául szolgáló eredeti angol nyelvű IFAC kiadvány megtekinthető a következő linken: 2020 Handbook of International Quality Control, Auditing, Review, Other Assurance, and Related Services Pronouncements | IFAC (iaasb.org)

A jelen ISQM 2. témaszámú nemzetközi minőségirányítási standard magyar nyelvű fordítása az ISQM 2 Engagement Quality Reviews, ISBN: 978-1-60815-459-3, Sep 14, 2021 angol nyelvű IFAC kiadvány alapján 2022. novemberben készült, és mint a 2007. évi LXXV. tv. 4. § (5) b) szerint megalkotott és jóváhagyott magyar nemzeti minőségirányítási standard 2024. január 1-jén lép hatályba, azaz a 2024. január 1-jén vagy azt követően kezdődő időszakokra vonatkozó pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatára vagy átvilágítására szóló megbízásokra, valamint a 2024. január 1-jén vagy azt követően kezdődő egyéb bizonyosságot nyújtó szolgáltatásokra szóló és kapcsolódó szolgáltatási megbízásokra kell alkalmazni.

A 2. témaszámú, „Megbízás minőségének áttekintései” című nemzetközi minőségirányítási standard az 1. témaszámú, „Minőségirányítás a pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatát vagy átvilágítását, vagy egyéb bizonyosságot nyújtó szolgáltatásokra szóló vagy kapcsolódó szolgáltatási megbízásokat végrehajtó társaságok számára” című nemzetközi minőségirányítási standarddal együtt értelmezendő.

Bevezetés

A jelen nemzetközi minőségirányítási standard hatóköre

1. A jelen nemzetközi minőségirányítási standard az alábbiakkal foglalkozik:

(a) A megbízás minőségének áttekintését végző személy kijelölése és alkalmassága; és

(b) A megbízás minőségének áttekintését végző személynek a megbízás minőségének áttekintése végrehajtására és dokumentálására vonatkozó felelősségei.

2. A jelen nemzetközi minőségirányítási standard minden olyan megbízásra alkalmazandó, amelyre vonatkozóan a megbízás minősége áttekintésének végrehajtása követelmény az 1. témaszámú nemzetközi minőségirányítási standarddal összhangban. *  A jelen nemzetközi minőségirányítási standard azon az előfeltételezésen alapul, hogy a társaságra vonatkozik az 1. témaszámú nemzetközi minőségirányítási standard, vagy olyan nemzeti követelmények, amelyek legalább ilyen magas követelményeket támasztanak. A jelen nemzetközi minőségirányítási standard a releváns etikai követelményekkel együtt értelmezendő.

3. A megbízás minőségének a jelen nemzetközi minőségirányítási standarddal összhangban végrehajtott áttekintése egy meghatározott válasz, amelyet a társaság az 1. témaszámú nemzetközi minőségirányítási standarddal összhangban alakít ki és vezet be. *  A megbízás minőségének áttekintését a megbízás szintjén hajtja végre a megbízás minőségének áttekintését végző személy a társaság megbízásából.

Méretre szabhatóság

4. A megbízás minőségének áttekintését végző személy eljárásainak a jelen nemzetközi minőségirányítási standard által előírt jellege, ütemezése és terjedelme a megbízás vagy a gazdálkodó egység jellegétől és körülményeitől függően változik. Például, a megbízás minőségének áttekintését végző személy eljárásai valószínűleg kevésbé széles körűek lennének olyan megbízások esetében, ahol a megbízásért felelős munkacsoport kevesebb jelentős megítélést tesz.

A társaság minőségirányítási rendszere és a megbízás minősége áttekintéseinek a szerepe

5. Az 1. témaszámú nemzetközi minőségirányítási standard megállapítja a társaságnak a minőségirányítási rendszeréért való felelősségeit és előírja a társaság számára, hogy a minőségi kockázatokra adott felmérés okain alapuló és azokra válaszoló módon alakítson ki és vezessen be a minőségi kockázatok kezelését célzó válaszokat. *  Az 1. témaszámú nemzetközi minőségirányítási standardban lévő meghatározott válaszok magukban foglalják a megbízás minőségének a jelen nemzetközi minőségirányítási standard szerinti áttekintésével foglalkozó politikák vagy eljárások kialakítását.

6. A társaság felelős a minőségirányítási rendszer kialakításáért, bevezetéséért és működtetéséért. Az 1. témaszámú nemzetközi minőségirányítási standard értelmében a társaságnak egy olyan minőségirányítási rendszert szükséges kialakítania, bevezetnie és működtetnie pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatára vagy átvilágítására, vagy a társaság által végrehajtott egyéb bizonyosságot nyújtó szolgáltatásokra szóló vagy kapcsolódó szolgáltatási megbízásokra vonatkozóan, amely kellő bizonyosságot nyújt a társaságnak arra, hogy:

(a) a társaság és munkatársai a szakmai standardokkal és a vonatkozó jogi és szabályozási követelményekkel összhangban teljesítik felelősségeiket, és a megbízásokat ezekkel a standardokkal és követelményekkel összhangban hajtják végre; továbbá

(b) a társaság vagy a megbízásért felelős partnerek által kiadott megbízással kapcsolatos jelentések megfelelők az adott körülmények között. * 

7. Ahogyan az az 1. témaszámú nemzetközi minőségirányítási standardban szerepel * , A köz érdekét a minőségi megbízások következetes végrehajtása szolgálja. Minőségi megbízások azon keresztül valósulnak meg, hogy a megbízások tervezése és végrehajtása, valamint az azokra vonatkozó jelentéstétel a szakmai standardokkal és a vonatkozó jogi és szabályozási követelményekkel összhangban történik. Ezen standardok céljainak elérése és a vonatkozó jogi és szabályozási követelményeknek való megfelelés magában foglalja szakmai megítélés alkalmazását és, amikor a megbízás típusa szempontjából értelmezhető, szakmai szkepticizmus gyakorlását.

8. Egy megbízás minőségének áttekintése a megbízásért felelős munkacsoport által alkalmazott jelentős megítéléseknek és az azokra vonatkozóan levont következtetéseknek az objektív értékelése. A jelentős megítéléseknek a megbízás minőségének áttekintését végző személy általi értékelésének a végrehajtása a szakmai standardok, valamint a vonatkozó jogi és szabályozási követelmények kontextusában történik. Egy megbízás minősége áttekintésének azonban nem célja, hogy azt értékelje, hogy az egész megbízás megfelel-e a szakmai standardoknak és a vonatkozó jogi és szabályozási követelményeknek, vagy a társaság politikáinak vagy eljárásainak.

9. A megbízás minőségének áttekintését végző személy nem tagja a megbízásért felelős munkacsoportnak. Egy megbízás minősége áttekintésének végrehajtása nem változtatja meg a megbízásért felelős partnernek a minőségnek a megbízáson való irányítására és elérésére , vagy a megbízásért felelős munkacsoport tagjainak irányítására és felügyeletére, valamint a munkájuk ellenőrzésére vonatkozó felelősségeit. A megbízás minőségének áttekintését végző személy számára nem követelmény, hogy bizonyítékot szerezzen a megbízásra vonatkozó vélemény vagy következtetés alátámasztásához, de a megbízásért felelős munkacsoport további bizonyítékokat szerezhet a megbízás minőségének áttekintése során felmerült kérdésekre való válaszadás során.

A jelen nemzetközi minőségirányítási standard hatálya

10. A jelen nemzetközi minőségirányítási standard tartalmazza a társaság célját a jelen nemzetközi minőségirányítási standard követése során, valamint tartalmaz követelményeket, amelyek úgy vannak kialakítva, hogy lehetővé tegyék a társaság és a megbízás minőségének áttekintését végző személy számára ennek a kinyilvánított célnak a teljesítését. Emellett a jelen nemzetközi minőségirányítási standard tartalmaz kapcsolódó útmutatást alkalmazási és egyéb magyarázó anyagok formájában, bevezető anyagot, amely kontextust nyújt a jelen nemzetközi minőségirányítási standard megfelelő megértéséhez, valamint fogalmakat. Az 1. témaszámú nemzetközi minőségirányítási standard *  megmagyarázza a cél, követelmények, alkalmazási és egyéb magyarázó anyagok, bevezető anyag és fogalmak kifejezéseket.

Hatálybalépés napja

11. A jelen nemzetközi minőségirányítási standard az alábbiakra vonatkozóan hatályos:

(a) A 2022. december 15-én vagy azt követően kezdődő időszakokra vonatkozó pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatai és átvilágításai; valamint

(b) A 2022. december 15-én vagy azt követően kezdődő egyéb bizonyosságot nyújtó szolgáltatásokra szóló és kapcsolódó szolgáltatási megbízások.

Cél

12. A társaság célja egy megbízás minőségének áttekintését végző alkalmas személy kijelölése révén a megbízásért felelős munkacsoport által hozott jelentős megítélések és az azokra vonatkozó következtetések objektív értékelésének végrehajtása.

Fogalmak

13. A jelen nemzetközi minőségirányítási standard alkalmazásában a következő kifejezéseknek az alábbi jelentésük van:

(a) Megbízás minőségének áttekintése – A megbízásért felelős munkacsoport által alkalmazott jelentős megítéléseknek és az azokra vonatkozóan levont következtetéseknek a megbízás minőségének áttekintését végző személy által a megbízással kapcsolatos jelentés dátumáig végrehajtott objektív értékelése.

(b) A megbízás minőségének áttekintését végző személy – A társaság által a megbízás minősége áttekintésének végrehajtására kijelölt partner, egyéb személy a társaságnál vagy külső személy.

(c) Releváns etikai követelmények – Szakmai etikai elvek és etikai követelmények, amelyek kamarai tag könyvvizsgálókra vonatkoznak a megbízás minőségének áttekintése vállalásakor. A releváns etikai követelmények rendszerint a Könyvvizsgálók Nemzetközi Etikai Standardok Testület Nemzetközi etikai kódex kamarai tag könyvvizsgálóknak (a nemzetközi függetlenségi standardokkal egybefoglalva) (IESBA-kódex) pénzügyi kimutatások könyvvizsgálataira vagy átvilágításaira, vagy egyéb bizonyosságot nyújtó szolgáltatásokra szóló vagy kapcsolódó szolgáltatási megbízásokra vonatkozó rendelkezéseit, valamint az azoknál szigorúbb nemzeti követelményeket tartalmazzák. (Hiv.: A12–A15. bekezdések)

Követelmények

A releváns követelmények alkalmazása és az azoknak való megfelelés

14. A társaságnak és a megbízás minőségének áttekintését végző személynek ismerniük kell a jelen nemzetközi minőségirányítási standardot, beleértve az alkalmazási és egyéb magyarázó anyagokat, azért, hogy megértsék a jelen nemzetközi minőségirányítási standard célját és megfelelően alkalmazzák annak a számukra releváns követelményeit.

15. A társaságnak vagy a megbízás minőségének áttekintését végző személynek, az adott esetnek megfelelően, meg kell felelnie a jelen nemzetközi minőségirányítási standard minden egyes követelményének, kivéve, ha az adott követelmény nem releváns a megbízás adott körülményei között.

16. A követelmények megfelelő alkalmazása várhatóan elegendő alapot nyújt a jelen standard céljának eléréséhez. Ugyanakkor, ha a társaság vagy a megbízás minőségének áttekintését végző személy azt állapítja meg, hogy a releváns követelmények alkalmazása nem nyújt elegendő alapot a jelen standard céljának eléréséhez, a társaságnak vagy a megbízás minőségének áttekintését végző személynek, az adott esetnek megfelelően, további intézkedéseket kell tennie a cél elérése érdekében.

A megbízás minőségének áttekintését végző személyek kijelölése és alkalmassága

17. A társaságnak politikákat vagy eljárásokat kell kialakítania, amelyek előírják egy (vagy több) olyan személynek a megbízás minőségének áttekintését végző személyek kijelöléséért való felelősséggel való felruházását, aki(k) rendelkezik (rendelkeznek) szakértelemmel, képességekkel és a társaságon belüli megfelelő hatáskörrel a felelősség teljesítéséhez. Ezeknek a politikáknak vagy eljárásoknak elő kell írniuk az ilyen személy(ek) számára a megbízás minőségének áttekintését végző személy kijelölését. (Hiv.: A1–A3. bekezdések)

18. A társaságnak politikákat vagy eljárásokat kell kialakítania, amelyek meghatározzák a megbízás minőségének áttekintését végző személyként való kijelölhetőség alkalmassági kritériumait. Ezeknek a politikáknak vagy eljárásoknak elő kell írniuk, hogy a megbízás minőségének áttekintését végző személy ne legyen a megbízásért felelős munkacsoport tagja, valamint, hogy: (Hiv.: A4. bekezdés)

(a) rendelkezzen szakértelemmel és képességekkel, beleértve az elegendő időt, valamint megfelelő hatáskörrel a megbízás minőségének áttekintéséhez; (Hiv.: A5–A11. bekezdések)

(b) feleljen meg a releváns etikai követelményeknek, beleértve a megbízás minőségének áttekintését végző személy objektivitását és függetlenségét veszélyeztető tényezők vonatkozásában; továbbá (Hiv.: A12–A15. bekezdések)

(c) feleljen meg a megbízás minőségének áttekintését végző személy alkalmassága szempontjából releváns jogszabály és szabályozás , rendelkezéseinek, ha van ilyen. (Hiv.: A16. bekezdés)

19. A társaság 18. bekezdés (b) ponttal összhangban kialakított politikáinak vagy eljárásainak foglalkozniuk kell az objektivitást veszélyeztető olyan tényezőkkel, amelyeket az hoz létre, hogy egy személyt azt követően jelölnek ki a megbízás minőségének áttekintését végző személynek, hogy korábban a megbízásért felelős partner volt. Az ilyen politikáknak vagy eljárásoknak meg kell határozniuk egy kétéves türelmi időszakot, vagy ennél hosszabb időszakot, ha a releváns etikai követelmények azt írnak elő, mielőtt a megbízásért felelős partner vállalhatja a megbízás minőségének áttekintését végző személy szerepkörét. (Hiv.: A17–A18. bekezdések)

20. A társaságnak politikákat vagy eljárásokat kell kialakítania, amelyek meghatározzák az alkalmassági kritériumokat az olyan személyekre vonatkozóan, akik segítségére vannak a megbízás minőségének áttekintését végző személynek. Ezeknek a politikáknak vagy eljárásoknak elő kell írniuk, hogy az ilyen személyek ne legyenek a megbízásért felelős munkacsoport tagjai, valamint, hogy:

(a) rendelkezzenek szakértelemmel és képességekkel, beleértve az elegendő időt, a részükre kijelölt feladatok végrehajtásához; és (Hiv.: A19. bekezdés)

(b) feleljenek meg a releváns etikai követelményeknek, beleértve az objektivitásukat és függetlenségüket veszélyeztető tényezők vonatkozásában, valamint, ha értelmezhető, a jogszabályi és szabályozási rendelkezéseknek. (Hiv.: A20–A21. bekezdések)

21. A társaságnak ki kell alakítania politikákat vagy eljárásokat, amelyek:

(a) előírják a megbízás minőségének áttekintését végző személy számára, hogy átfogó felelősséget vállaljon a megbízás minősége áttekintésének végrehajtásáért; valamint

(b) foglalkoznak a megbízás minőségének áttekintését végző személy arra vonatkozó felelősségével, hogy meghatározza az áttekintésben segítséget nyújtó személyek irányításának és felügyeletének, valamint a munkájuk ellenőrzésének a jellegét, ütemezését és terjedelmét. (Hiv.: A22. bekezdés)

A megbízás minőségének áttekintését végző személynek a megbízás minősége áttekintésének végrehajtására való alkalmasságának a sérülése

22. A társaságnak ki kell alakítania politikákat vagy eljárásokat, amelyek foglalkoznak az olyan körülményekkel, amelyek között a megbízás minőségének áttekintését végző személynek a megbízás minősége áttekintésének végrehajtására való alkalmassága sérül, valamint a társaság által megteendő megfelelő intézkedésekkel, beleértve egy helyettes azonosítására és kijelölésére vonatkozó folyamatot az ilyen körülmények között. (Hiv.: A23. bekezdés)

23. Amikor a megbízás minőségének áttekintését végző személy tudomást szerez olyan körülményekről, amelyek miatt sérül a megbízás minőségének áttekintését végző személy alkalmassága, a megbízás minőségének áttekintését végző személynek értesítenie kell a megfelelő személy(eke)t a társaságon belül és: (Hiv.: A24. bekezdés)

(a) ha a megbízás minőségének áttekintése még nem kezdődött el, vissza kell utasítania a megbízás minősége áttekintésének végrehajtására szóló kijelölést; vagy

(b) ha a megbízás minőségének áttekintése már megkezdődött, abba kell hagynia a megbízás minősége áttekintésének végrehajtását.

A megbízás minősége áttekintésének végrehajtása

24. A társaságnak ki kell alakítania a megbízás minősége áttekintésének végrehajtásával kapcsolatos olyan politikákat vagy eljárásokat, amelyek foglalkoznak:

(a) a megbízás minőségének áttekintését végző személy arra vonatkozó felelősségeivel, hogy a megbízás során megfelelő időpontokban eljárásokat hajtson végre a 25–26. bekezdésekkel összhangban, hogy megfelelően megalapozza a megbízásért felelős munkacsoport által tett jelentős megítélések és az azokra vonatkozóan levont következtetések objektív értékelését;

(b) a megbízásért felelős partnernek a megbízás minőségének áttekintésével kapcsolatos felelősségeivel, beleértve, hogy a megbízásért felelős partner számára nem megengedett a megbízással kapcsolatos jelentést azelőttre dátumozni, hogy a 27. bekezdéssel összhangban értesítést kap a megbízás minőségének áttekintését végző személytől arról, hogy befejeződött a megbízás minőségének áttekintése; valamint (Hiv.: A25–A26. bekezdések)

(c) az olyan körülményekkel, amikor a megbízásért felelős munkacsoport és a megbízás minőségének áttekintését végző személy között egy jelentős megítéléssel kapcsolatban folytatott megbeszélések jellege és terjedelme a megbízás minőségének áttekintését végző személy objektivitását veszélyeztető tényezőt idéz elő, valamint az ilyen körülmények között alkalmazandó megfelelő intézkedésekkel. (Hiv.: A27. bekezdés)

25. A megbízás minősége áttekintésének végrehajtása során a megbízás minőségének áttekintését végző személynek: (Hiv.: A28–A33. bekezdések)

(a) El kell olvasnia és meg kell ismernie az alábbiak által kommunikált információkat: (Hiv.: A34. bekezdés)

(i) a megbízásért felelős munkacsoport által, a megbízás és a gazdálkodó egység jellegére és körülményeire vonatkozóan; és

(ii) a társaság által, a társaság figyelemmel kísérési és helyrehozási folyamatára vonatkozóan, különösen az olyan azonosított hiányosságokkal kapcsolatban, amelyek azokra a területekre vonatkozhatnak, vagy azokat a területeket érinthetik, amelyek a megbízásért felelős munkacsoport által tett jelentős megítéléseket magukban foglalják.

(b) Meg kell beszélnie a megbízásért felelős partnerrel és, ha értelmezhető, a megbízásért felelős munkacsoport egyéb tagjaival a megbízás tervezése, végrehajtása és az azzal kapcsolatos jelentéstétel során felmerülő jelentős kérdéseket és alkalmazott jelentős megítéléseket. (Hiv.: A35–A38. bekezdések)

(c) Az (a) és a (b) pontokban szerzett információk alapján át kell tekintenie a megbízásért felelős munkacsoport által tett jelentős megítélésekre vonatkozó kiválasztott megbízási dokumentációt és értékelnie kell: (Hiv.: A39–A43. bekezdések)

(i) ezen jelentős megítélések meghozatalának alapját, beleértve, amikor értelmezhető a megbízás típusa szempontjából, szakmai szkepticizmus megbízásért felelős munkacsoport általi gyakorlását;

(ii) azt, hogy a megbízási dokumentáció alátámasztja-e a levont következtetéseket; és

(iii) azt, hogy a levont következtetések megfelelők-e.

(d) Pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatai esetében értékelnie kell a megbízásért felelős partner arra vonatkozó megállapításának alapját, hogy a függetlenséggel kapcsolatos releváns etikai követelményeket teljesítették. (Hiv.: A44. bekezdés)

(e) Értékelnie kell, hogy megfelelő konzultációt folytattak-e a nehéz vagy vitás kérdésekről vagy a véleménykülönbségekkel járó kérdésekről, valamint az ilyen konzultációkból származó következtetéseket. (Hiv.: A45. bekezdés)

(f) Pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatai esetében értékelnie kell a megbízásért felelős partner arra vonatkozó megállapításának alapját, hogy a megbízásért felelős partner részvétele elegendő és megfelelő volt a könyvvizsgálati megbízás egésze során, így a megbízásért felelős partnernek van alapja annak megállapításához, hogy az alkalmazott jelentős megítélések és a levont következtetések megfelelők, tekintettel a megbízás jellegére és körülményeire. (Hiv.: A46. bekezdés)

(g) Át kell tekintenie:

(i) pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatai esetében a pénzügyi kimutatásokat és az azokra vonatkozó könyvvizsgálói jelentést, beleértve, ha értelmezhető, a kulcsfontosságú könyvvizsgálati kérdések ismertetését; (Hiv.: A47. bekezdés)

(ii) átvilágítási megbízások esetében a pénzügyi kimutatásokat vagy pénzügyi információkat és az azokra vonatkozó, megbízással kapcsolatos jelentést; vagy (Hiv.: A47. bekezdés)

(iii) egyéb bizonyosságot nyújtó szolgáltatásokra szóló vagy kapcsolódó szolgáltatási megbízások esetében a megbízással kapcsolatos jelentést, és amikor értelmezhető, a vizsgálat tárgyával kapcsolatos információkat. (Hiv.: A48. bekezdés)

26. A megbízás minőségének áttekintését végző személynek tájékoztatnia kell a megbízásért felelős partnert, ha a megbízás minőségének áttekintését végző személynek aggályai vannak a megbízásért felelős munkacsoport által tett jelentős megítélések vagy az azokra vonatkozóan levont következtetések megfelelőségével kapcsolatban. Ha az ilyen aggályokat nem oszlatják el a megbízás minőségének áttekintését végző személy számára megnyugtató módon, a megbízás minőségének áttekintését végző személynek értesítenie kell egy (vagy több) személyt a társaságnál, hogy a megbízás minőségének áttekintése nem fejezhető be. (Hiv.: A49. bekezdés)

A megbízás minősége áttekintésének befejezése

27. A megbízás minőségének áttekintését végző személynek meg kell állapítania, hogy a jelen nemzetközi minőségirányítási standard megbízás minősége áttekintésének végrehajtására vonatkozó követelményei teljesültek-e, és befejeződött-e a megbízás minőségének áttekintése. Ha igen, a megbízás minőségének áttekintését végző személynek értesítenie kell a megbízásért felelős partnert, hogy a megbízás minőségének áttekintése befejeződött.

Dokumentálás

28. A társaságnak ki kell alakítania olyan politikákat vagy eljárásokat, amelyek előírják, hogy a megbízás minőségének áttekintését végző személy felelősséget vállaljon a megbízás minősége áttekintésének dokumentálásáért. (Hiv.: A50. bekezdés)

29. A társaságnak ki kell alakítania olyan politikákat vagy eljárásokat, amelyek előírják a megbízás minősége áttekintésének a 30. bekezdéssel összhangban történő dokumentálását, valamint, hogy ezt a dokumentációt foglalják bele a megbízás dokumentációjába.

30. A megbízás minőségének áttekintését végző személynek meg kell állapítania, hogy a megbízás minősége áttekintésének dokumentációja elegendő ahhoz, hogy lehetővé tegye az adott megbízással korábban kapcsolatban nem álló tapasztalt gyakorló könyvvizsgáló számára, hogy megértse a megbízás minőségének áttekintését végző személy és, amikor értelmezhető, a neki segítséget nyújtó személyek által végrehajtott eljárások jellegét, ütemezését és terjedelmét, valamint az áttekintés végrehajtása során levont következtetéseket. A megbízás minőségének áttekintését végző személynek azt is meg kell állapítania, hogy a megbízás minősége áttekintésének dokumentációja tartalmazza: (Hiv.: A51–A53. bekezdések)

(a) a megbízás minőségének áttekintését végző személy és a megbízás minőségének áttekintésében segítséget nyújtó személyek neveit;

(b) az áttekintett megbízási dokumentáció azonosítását;

(c) a megbízás minőségének áttekintését végző személy 27. bekezdés szerinti megállapításának alapját;

(d) a 26. és 27. bekezdések szerint előírt értesítéseket; és

(e) a megbízás minősége áttekintésének befejezési időpontját.

Alkalmazási és egyéb magyarázó anyagok

A megbízás minőségének áttekintését végző személyek kijelölése és alkalmassága

A megbízás minőségének áttekintését végző személyek kijelöléséért való felelősséggel való felruházás(Hiv.: 17. bekezdés)

A1. A szakértelem és képességek, amelyek relevánsak egy személy arra vonatkozó képessége szempontjából, hogy teljesítse a megbízás minőségének áttekintését végző személy kijelölésének felelősségét, magában foglalhatja az alábbiakkal kapcsolatos megfelelő ismereteket:

– egy megbízás minőségének áttekintését végző személy felelősségei;

– a megbízás minőségének áttekintését végző személyek alkalmasságára vonatkozó, a 18. és 19. bekezdésekben lévő kritériumok; és

– a megbízás minőségének áttekintésére vonatkozó kötelezettség alá eső megbízás vagy gazdálkodó egység jellege és körülményei, beleértve a megbízásért felelős munkacsoport összetételét.

A2. A társaság politikái vagy eljárásai kiköthetik, hogy a megbízás minőségének áttekintését végző személyek kijelöléséért felelős személy ne legyen annak a megbízásért felelős munkacsoportnak a tagja, amelyre vonatkozóan egy megbízás minőségének áttekintése végrehajtandó. Bizonyos körülmények között azonban (például egy kisebb társaság vagy egyéni könyvvizsgáló esetében) lehet, hogy nem kivitelezhető, hogy a megbízásért felelős munkacsoport tagjától eltérő személy jelölje ki a megbízás minőségének áttekintését végző személyt.

A3. A társaság felruházhat több személyt a megbízás minőségének áttekintését végző személyek kijelöléséért való felelősséggel. Például a társaság politikái vagy eljárásai a megbízás minőségének áttekintését végző személyeknek tőzsdén jegyzett gazdálkodó egységek könyvvizsgálataihoz való kijelölésére meghatározhatnak a tőzsdén nem jegyzett gazdálkodó egységek könyvvizsgálataihoz vagy egyéb megbízásokhoz való kijelöléstől eltérő folyamatot, úgy, hogy eltérő személyek felelősek mindegyik folyamatért.

A megbízás minőségének áttekintését végző személy alkalmassága (Hiv.: 18. bekezdés)

A4. Bizonyos körülmények között, például egy kisebb társaság vagy egy egyéni könyvvizsgáló esetében, lehet, hogy nincs egy partner vagy egyéb személy a társaságnál, aki alkalmas a megbízás minősége áttekintésének végrehajtására. Ilyen körülmények között a társaság szerződhet a társaságon kívüli személyekkel, vagy beszerezheti társaságon kívüli személyek szolgáltatásait, a megbízás minősége áttekintésének végrehajtására. Egy társaságon kívüli személy lehet egy hálózatba tartozó társaság, a társaság hálózatán belüli struktúra vagy szervezet partnere vagy munkatársa, vagy egy szolgáltató. Egy ilyen személy igénybevételekor alkalmazandók az 1. témaszámú nemzetközi minőségirányítási standard hálózati követelményekkel vagy hálózati szolgáltatásokkal, vagy szolgáltatókkal foglalkozó előírásai.

A megbízás minőségének áttekintését végző személyre vonatkozó alkalmassági kritériumok

Szakértelem és képességek, beleértve az elegendő időt (Hiv.: 18. bekezdés (a) pont)

A5. Az 1. témaszámú nemzetközi minőségirányítási standard ismerteti a szakértelemhez kapcsolódó jellemzőket, beleértve a szakmai kompetencia, szakmai készségek, valamint a szakmai etika, értékek és hozzáállások integrálását és alkalmazását. *  Azok a kérdések, amelyeket a társaság mérlegelhet annak meghatározása során, hogy egy személy rendelkezik egy megbízás minősége áttekintésének végrehajtásához szükséges szakértelemmel, magukban foglalják például:

– a szakmai standardoknak és a vonatkozó jogi és szabályozási követelményeknek, valamint a társaság megbízás szempontjából releváns politikáinak és eljárásainak ismeretét;

– a gazdálkodó egység ágazatának ismeretét;

– hasonló jellegű és összetettségű megbízások ismeretét és azok szempontjából releváns tapasztalatot; valamint

– a megbízás minőségének áttekintését végző személy felelősségeinek ismeretét a megbízás minősége áttekintésének végrehajtása és dokumentálása során, amely megszerezhető vagy fokozható a társaságtól kapott releváns képzéssel.

A6. A társaság által annak meghatározása során mérlegelt feltételek, események, körülmények, intézkedések vagy elmaradt intézkedések, hogy egy megbízás minőségének áttekintése megfelelő válasz egy vagy több minőségi kockázat kezelése céljából, *  fontos szempont lehet az adott megbízásra vonatkozó megbízás minősége áttekintésének végrehajtásához szükséges szakértelem és képességek társaság általi meghatározása során. Az egyéb olyan szempontok, amelyeket a társaság figyelembe vehet annak meghatározása során, hogy a megbízás minőségének áttekintését végző személy rendelkezik-e a megbízásért felelős munkacsoport által tett jelentős megítélések és az azokra vonatkozóan levont következtetések értékeléséhez szükséges szakértelemmel és képességekkel, beleértve az elegendő időt, magukban foglalják például:

– a gazdálkodó egység jellegét;

– annak az ágazatnak vagy szabályozási környezetnek a specializálódását és összetettségét, amelyben a gazdálkodó egység működik;

– azt, hogy a megbízás milyen mértékben kapcsolódik speciális ismereteket (például informatika (IT), vagy számvitel vagy könyvvizsgálat speciális területei tekintetében), vagy tudományos és mérnöki szakértelmet igénylő kérdésekhez, ahogyan az szükséges lehet bizonyos bizonyosságot nyújtó szolgáltatásokra szóló megbízások esetében. Lásd még az A19. bekezdést.

A7. Egy olyan személy szakértelmének és képességeinek értékelése során, aki kijelölhető egy megbízás minőségének áttekintését végző személynek, a társaság figyelemmel kísérési folyamatából származó megállapítások (például olyan megbízások ellenőrzéséből származó megállapítások, amelyek esetében az adott személy tagja volt a megbízásért felelős munkacsoportnak, vagy ő volt a megbízás minőségének áttekintését végző személy) vagy külső ellenőrzések eredményei szintén releváns szempontok lehetnek.

A8. A megfelelő szakértelem vagy képességek hiánya befolyásolja a megbízás minőségének áttekintését végző személy képességét arra, hogy megfelelő szakmai megítélést alkalmazzon az áttekintés végrehajtása során. Például, egy megbízás minőségének áttekintését végző olyan személy, akinek nincs releváns ágazati tapasztalata, lehet, hogy nem rendelkezik az ahhoz szükséges képességgel vagy magabiztossággal, hogy értékelje és adott esetben megkérdőjelezze a megbízásért felelős munkacsoport által tett jelentős megítéléseket és a szakmai szkepticizmus megbízásért felelős munkacsoport általi gyakorlását egy összetett, ágazatspecifikus számviteli vagy könyvvizsgálati kérdésre vonatkozóan.

Megfelelő hatáskör (Hiv.: 18. bekezdés (a) pont)

A9. Társaságszintű intézkedések segítenek kialakítani a megbízás minőségének áttekintését végző személy hatáskörét. Például a megbízás minőségének áttekintését végző személy feladatköre iránti tisztelet kultúrájának létrehozásával kevésbé valószínű, hogy a megbízás minőségének áttekintését végző személy nyomást tapasztal a megbízásért felelős partner vagy más munkatársak részéről a megbízás minőségének áttekintése végeredményének nem helyénvaló befolyásolása céljából. Egyes esetekben a megbízás minőségének áttekintését végző személy hatáskörét növelhetik a társaság véleménykülönbségek kezelését célzó politikái vagy eljárásai, amelyek magukban foglalhatnak olyan intézkedéseket, amelyeket a megbízás minőségének áttekintését végző személy megtehet, amikor véleményeltérések merülnek fel a megbízás minőségének áttekintését végző személy és a megbízásért felelős munkacsoport között.

A10. A megbízás minőségének áttekintését végző személy hatáskörét csökkentheti, ha:

– A társaságon belüli kultúra csak a társaságon belüli hierarchia magasabb szintjén lévő munkatársak hatásköre iránti tiszteletet támogatja.

– A megbízás minőségének áttekintését végző személy a megbízásért felelős partner felé tesz jelentést, például, amikor a megbízásért felelős partner vezető pozíciót tölt be a társaságnál, vagy ő felelős a megbízás minőségének áttekintését végző személy kompenzációjának meghatározásáért.

Az állami szektorra vonatkozó szempontok

A11. Az állami szektorban egy könyvvizsgáló (például egy Számvevő vagy a nevében kijelölt megfelelően képzett egyéb személy) eljárhat a megbízásért felelős partnerével megegyező feladatkörben, az állami szektorbeli könyvvizsgálatokért való átfogó felelősséggel. Ilyen körülmények között a megbízás minőségének áttekintését végző személy kiválasztása magában foglalhatja a függetlenség szükségességének és a megbízás minőségének áttekintését végző személy objektív értékelés nyújtására való képességének mérlegelését.

Releváns etikai követelmények (Hiv.: 13. bekezdés (c) pont, 18. bekezdés (b) pont)

A12. Egy megbízás minősége áttekintésének végzésekor alkalmazandó releváns etikai követelmények a megbízás vagy a gazdálkodó egység jellegétől és körülményeitől függően változhatnak. A releváns etikai követelmények különböző rendelkezései vonatkozhatnak csak egyéni kamarai tag könyvvizsgálókra, mint amilyen egy megbízás minőségének áttekintését végző személy, nem pedig magára a társaságra.

A13. A releváns etikai követelmények tartalmazhatnak konkrét függetlenségi követelményeket, amelyek egyéni kamarai tag könyvvizsgálókra vonatkoznának, mint amilyen egy megbízás minőségének áttekintését végző személy. A releváns etikai követelmények magukban foglalhatnak olyan előírásokat is, amelyek egy könyvvizsgálati vagy bizonyosságot nyújtó szolgáltatásokra megbízást adó ügyféllel hosszú ideje fennálló kapcsolat által létrehozott, a függetlenséget veszélyeztető tényezőkkel foglalkoznak. Az ilyen hosszú ideje fennálló kapcsolattal foglalkozó előírások alkalmazása különbözik a 19. bekezdéssel összhangban előírt türelmi időszaktól, de szükséges lehet annak figyelembevétele a türelmi időszak alkalmazása során.

A megbízás minőségének áttekintését végző személy objektivitását veszélyeztető tényezők

A14. A megbízás minőségének áttekintését végző személy objektivitását veszélyeztető tényezőket tények és körülmények széles köre hozhat létre. Például:

– Az önellenőrzés veszélyét hozhatja létre, amikor a megbízás minőségének áttekintését végző személy korábban kapcsolatban volt a megbízásért felelős munkacsoport által tett jelentős megítélésekkel, különösen a megbízásért felelős partnerként vagy a megbízásért felelős munkacsoport egyéb tagjaként.

– Magánjellegű kapcsolat vagy önérdek veszélye merülhet fel, amikor a megbízás minőségének áttekintését végző személy közeli hozzátartozója vagy közvetlen családtagja a megbízásért felelős partnernek vagy a megbízásért felelős munkacsoport más tagjának, vagy a megbízásért felelős munkacsoport tagjaival való szoros személyes kapcsolatok révén.

– A fenyegetés veszélyét hozhatja létre, amikor tényleges vagy vélt nyomást gyakorolnak a megbízás minőségének áttekintését végző személyre (például, amikor a megbízásért felelős partner agresszív vagy domináns személy, vagy a megbízás minőségének áttekintését végző személy a megbízásért felelős partnernek tesz jelentést).

A15. A releváns etikai követelmények tartalmazhatnak az objektivitást veszélyeztető tényezők azonosítását, értékelését és kezelését célzó követelményeket és útmutatást. Az IESBA-kódex például konkrét útmutatást ad, beleértve példákat:

– olyan körülményekre, amelyek között az objektivitást veszélyeztető tényezőket hozhat létre, amikor egy kamarai tag könyvvizsgálót kijelölnek a megbízás minőségének áttekintését végző személynek;

– olyan tényezőkre, amelyek relevánsak az ilyen veszélyek szintjének értékelése során; és

– olyan intézkedésekre, beleértve biztosítékokat, amelyek kezelhetik az ilyen veszélyeket.

A megbízás minőségének áttekintését végző személy alkalmassága szempontjából releváns jogszabály vagy szabályozás (Hiv.: 18. bekezdés (c) pont)

A16. Jogszabály vagy szabályozás előírhat további követelményeket a megbízás minőségének áttekintését végző személy alkalmasságára vonatkozóan. Egyes joghatóságokban például a megbízás minőségének áttekintését végző személy számára szükséges lehet, hogy rendelkezzen bizonyos képzettséggel vagy engedéllyel ahhoz, hogy végrehajthassa a megbízás minőségének áttekintését.

Türelmi idő egy személyre vonatkozóan, miután a megbízásért felelős partner volt (Hiv.: 19. bekezdés)

A17. Ismétlődő megbízásoknál gyakran nem változnak azok a kérdések, amelyekre vonatkozóan jelentős megítéléseket tesznek. Ezért az előző időszakokban tett jelentős megítélések lehet, hogy továbbra is hatással vannak a megbízásért felelős munkacsoport későbbi időszakokban tett megítéléseire. Egy megbízás minőségének áttekintését végző személy arra vonatkozó képességét, hogy jelentős megítélések objektív értékelését hajtsa végre ezért befolyásolja az, amikor az adott személy korábban a megbízásért felelős partnerként kapcsolatban volt azokkal a megítélésekkel. Ilyen körülmények között fontos, hogy megfelelő biztosítékokat alkalmazzanak az objektivitást veszélyeztető tényezőknek, különösen az önellenőrzés veszélyének elfogadhatóan alacsony szintre való csökkentése céljából. Ennek megfelelően a jelen nemzetközi minőségirányítási standard előírja a társaság számára olyan politikák vagy eljárások kialakítását, amelyek türelmi időszakot határoznak meg, amely alatt kizárt, hogy a megbízásért felelős partnert a megbízás minőségének áttekintését végző személynek jelöljék ki.

A18. A társaság politikái vagy eljárásai azzal is foglalkozhatnak, hogy helyénvaló-e türelmi idő a megbízásért felelős partneren kívüli személyre vonatkozóan, mielőtt kijelölhető a megbízás minőségének áttekintését végző személynek az adott megbízás vonatkozásában. Ebben a tekintetben a társaság mérlegelheti az adott személy feladatkörének és a megbízásra vonatkozóan tett jelentős megítélésekkel való korábbi kapcsolatának jellegét. Például a társaság megállapíthatja, hogy egy megbízásért felelős partner, aki egy csoport számára végzett könyvvizsgálati megbízás során egy komponens pénzügyi információira vonatkozó könyvvizsgálati eljárások végrehajtásáért felelős, nem jelölhető ki a csoport részére végzett megbízás minőségének áttekintését végző személynek az adott könyvvizsgálati partnernek a csoport részére végzett könyvvizsgálati megbízást érintő jelentős megítélésekben való részvétele miatt.

Olyan körülmények, amikor a megbízás minőségének áttekintését végző személy segítőket vesz igénybe (Hiv.: 20–21. bekezdések)

A19. Bizonyos körülmények között helyénvaló lehet, ha a megbízás minőségének áttekintését végző személyt releváns szakértelmű személy vagy személyek csapata segíti. Például nagymértékben specializált ismeretek, készségek vagy szakértelem hasznos lehet a gazdálkodó egység által bonyolított bizonyos ügyletek megértéséhez abból a célból, hogy segítsen a megbízás minőségének áttekintését végző személynek értékelni a megbízásért felelős munkacsoport által ezekre az ügyletekre vonatkozóan tett jelentős megítéléseket.

A20. Az A14. bekezdésben lévő útmutatás hasznos lehet a társaság számára a megbízás minőségének áttekintését végző személynek segítséget nyújtó személyek objektivitását veszélyeztető tényezőkkel foglalkozó politikák vagy eljárások kialakításakor.

A21. Amikor a megbízás minőségének áttekintését végző személynek a társaságon kívüli személy nyújt segítséget, a segítő felelősségei, beleértve a releváns etikai követelményeknek való megfeleléssel kapcsolatosakat, meghatározhatók a társaság és a segítő közötti szerződésben vagy egyéb megállapodásban.

A22. A társaság politikái vagy eljárásai tartalmazhatnak arra vonatkozó felelősségeket a megbízás minőségének áttekintését végző személy számára, hogy:

– mérlegelje, hogy a segítők értik-e az utasításokat, és a munkát a megbízás minőségének áttekintésére vonatkozó tervezett megközelítéssel összhangban végzik-e; és

– foglalkozzon a segítők által felvetett kérdésekkel, mérlegelve azok jelentőségét és ennek megfelelően módosítva a tervezett megközelítést.

A megbízás minőségének áttekintését végző személynek a megbízás minősége áttekintésének végrehajtására való alkalmasságának a sérülése (Hiv.: 22–23. bekezdések)

A23. Azok a tényezők, amelyek relevánsak lehetnek a társaság számára annak mérlegelése során, hogy sérült-e a megbízás minőségének áttekintését végző személy alkalmassága arra, hogy végrehajtsa a megbízás minőségének áttekintését, magukban foglalják a következőket:

– A megbízás körülményeinek változása azt eredményezi-e, hogy a megbízás minőségének áttekintését végző személy már nem rendelkezik megfelelő szakértelemmel és képességekkel az áttekintés végrehajtásához;

– A megbízás minőségének áttekintését végző személy egyéb felelősségeinek változása azt jelzi-e, hogy az adott személynek már nincs elegendő ideje az áttekintés végrehajtásához; vagy

– A megbízás minőségének áttekintését végző személytől a 23. bekezdéssel összhangban érkező értesítés.

A24. Olyan körülmények között, amikor sérült a megbízás minőségének áttekintését végző személy alkalmassága arra, hogy végrehajtsa a megbízás minőségének áttekintését, a társaság politikái vagy eljárásai meghatározhatnak egy folyamatot, amely által alternatív alkalmas személyeket azonosítanak. A társaság politikái vagy eljárásai foglalkozhatnak a megbízás minőségének áttekintését végző személy helyettesítésére kijelölt személynek arra vonatkozó felelősségével is, hogy a jelen nemzetközi minőségirányítási standard megbízás minősége áttekintésének végrehajtásával kapcsolatos követelményei teljesítéséhez elegendő eljárást hajtson végre. Az ilyen politikák vagy eljárások továbbá foglalkozhatnak a konzultáció szükségességével ilyen körülmények között.

A megbízás minősége áttekintésének végrehajtása (Hiv.: 24–27. bekezdések)

A megbízásért felelős partnernek a megbízás minőségének áttekintésével kapcsolatos felelősségei (Hiv.: 24. bekezdés (b) pont)

A25. A 220. témaszámú (felülvizsgált) nemzetközi könyvvizsgálati standard *  megállapítja a megbízásért felelős partnerre vonatkozó követelményeket olyan könyvvizsgálati megbízások során, amelyekre vonatkozóan követelmény a megbízás minőségének áttekintése, beleértve:

– annak megállapítását, hogy egy megbízás minőségének áttekintését végző személy ki lett jelölve;

– együttműködést a megbízás minőségének áttekintését végző személlyel és a megbízásért felelős munkacsoport többi tagjának tájékoztatását ennek megtételére vonatkozó felelősségükről;

– a könyvvizsgálati megbízás alatt felmerült jelentős kérdések és jelentős megítélések megbeszélését a megbízás minőségének áttekintését végző személlyel, beleértve a megbízás minőségének áttekintése során azonosítottakat; továbbá

– azt, hogy a könyvvizsgálói jelentést nem dátumozhatja azelőttre, hogy a megbízás minőségének áttekintését befejezik.

A26. A 3000. témaszámú (felülvizsgált) bizonyosságot nyújtó szolgáltatásokra szóló megbízásokra vonatkozó nemzetközi standard *  szintén állapít meg követelményeket a megbízásért felelős partner számára a megbízás minőségének áttekintésével kapcsolatban.

Megbeszélések a megbízás minőségének áttekintését végző személy és a megbízásért felelős munkacsoport között (Hiv.: 24. bekezdés (c) pont)

A27. Gyakori kommunikáció a megbízás egésze során a megbízásért felelős munkacsoport és a megbízás minőségének áttekintését végző személy között hozzájárulhat ahhoz, hogy lehetővé váljon a megbízás minőségének hatékony és időben végrehajtott áttekintése. Ugyanakkor, a megbízás minőségének áttekintését végző személy objektivitását veszélyeztető tényező jöhet létre a megbízásért felelős munkacsoporttal egy jelentős megítéléssel kapcsolatban folytatott megbeszélés ütemezésétől és terjedelmétől függően. A társaság politikái vagy eljárásai meghatározhatják a megbízás minőségének áttekintését végző személy vagy a megbízásért felelős munkacsoport által annak érdekében végrehajtandó intézkedéseket, hogy elkerüljék az olyan helyzeteket, amelyekben a megbízás minőségének áttekintését végző személy a megbízásért felelős munkacsoport nevében hoz döntéseket, vagy úgy tűnhet, hogy ezt teszi. Például ilyen körülmények között a társaság előírhat konzultációt egyéb releváns munkatársakkal az ilyen jelentős megítélésekről a társaság konzultációs politikáival vagy eljárásaival összhangban.

A megbízás minőségének áttekintését végző személy által végrehajtott eljárások (Hiv.: 25–27. bekezdések)

A28. A társaság politikái vagy eljárásai meghatározhatják a megbízás minőségének áttekintését végző személy által végrehajtott eljárások jellegét, ütemezését és terjedelmét, és hangsúlyozhatják annak fontosságát is, hogy a megbízás minőségének áttekintését végző személy szakmai megítélést alkalmazzon az áttekintés végrehajtása során.

A29. A megbízás minőségének áttekintését végző személy által végrehajtott eljárások ütemezése függhet a megbízás vagy a gazdálkodó egység jellegétől és körülményeitől, beleértve az áttekintéssel érintett kérdések jellegét. A megbízási dokumentáció megbízás minőségének áttekintését végző személy általi időben történő áttekintése a megbízás összes szakaszában (például tervezés, végrehajtás és jelentéstétel), lehetővé teszi, hogy a megbízás minőségének áttekintését végző személy számára megnyugtató módon időben megoldják a kérdéseket a megbízással kapcsolatos jelentés dátumakor vagy azt megelőzően. Például a megbízás minőségének áttekintését végző személy végrehajthat eljárásokat a megbízásra vonatkozó átfogó stratégiával és tervvel kapcsolatban a tervezési szakasz befejezésekor. A megbízás minősége áttekintésének időben való végrehajtása szintén megerősítheti a szakmai megítélésnek és, amikor értelmezhető a megbízás típusa szempontjából, a szakmai szkepticizmusnak a megbízásért felelős munkacsoport általi gyakorlását a megbízás tervezése és végrehajtása során.

A30. A megbízás minőségének áttekintését végző személy egy konkrét megbízásra vonatkozó eljárásainak jellege és terjedelme egyéb tényezők mellett függhet:

– A minőségi kockázatokra adott felmérés okaitól, *  például feltörekvő ágazatokban működő vagy összetett ügyleteket bonyolító gazdálkodó egységek részére végzett megbízások.

– A társaság figyelemmel kísérési és helyrehozási folyamatával kapcsolatosan azonosított hiányosságoktól és az azonosított hiányosságok kezelését célzó helyrehozó intézkedésektől, valamint a társaság által kiadott bármilyen kapcsolódó útmutatástól, amely jelezhet olyan területeket, ahol a megbízás minőségének áttekintését végző személynek átfogóbb eljárásokat szükséges végrehajtania.

– A megbízás összetettségétől.

– A gazdálkodó egység jellegétől és méretétől, beleértve azt, hogy a gazdálkodó egység tőzsdén jegyzett gazdálkodó egység-e.

– A megbízás szempontjából releváns megállapításoktól, mint például egy külső felügyeleti hatóság által korábbi időszakokban végzett ellenőrzések eredményei, vagy a megbízásért felelős munkacsoport munkájának minőségével kapcsolatban felmerült egyéb aggályok.

– Az ügyfélkapcsolatok és konkrét megbízások társaság általi elfogadásából és megtartásából szerzett információktól.

– Bizonyosságot nyújtó szolgáltatásokra szóló megbízások esetében a megbízásban lévő lényeges hibás állítás kockázatainak a megbízásért felelős munkacsoport általi azonosításától és felmérésétől, valamint az azokra adott válaszoktól.

– Attól, hogy a megbízásért felelős munkacsoport tagjai együttműködtek-e a megbízás minőségének áttekintését végző személlyel. A társaság politikái vagy eljárásai foglalkozhatnak azokkal az intézkedésekkel, amelyeket a megbízás minőségének áttekintését végző személy tesz olyan körülmények között, amikor a megbízásért felelős munkacsoport nem működött együtt a megbízás minőségének áttekintését végző személlyel, például egy megfelelő személy tájékoztatása a társaságnál, hogy megfelelő intézkedést lehessen tenni az ügy megoldása érdekében.

A31. A megbízás minőségének áttekintését végző személy eljárásainak jellege, ütemezése és terjedelme szükséges lehet, hogy változzon azoknak a körülményeknek az alapján, amelyekkel a megbízás minősége áttekintésének végrehajtása során szembesül.

Csoportkönyvvizsgálattal kapcsolatos szempontok

A32. *  Egy csoportra vonatkozó pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatára vonatkozó megbízás minősége áttekintésének végrehajtása a csoport méretétől és összetettségétől függően magában foglalhat további szempontokat a csoportkönyvvizsgálathoz megbízás minőségének áttekintését végző személynek kijelölt személy számára. A 21. bekezdés (a) pont előírja, hogy a társaság politikái vagy eljárásai írják elő a megbízás minőségének áttekintését végző személy számára, hogy átfogó felelősséget viseljen a megbízás minősége áttekintésének végrehajtásáért. Ennek során, nagyobb és összetettebb csoportkönyvvizsgálatok esetében a csoport részére végzett megbízás minőségének áttekintését végző személynek szükséges lehet megbeszélnie jelentős kérdéseket és jelentős megítéléseket a megbízásért felelős munkacsoportnak a csoportkönyvvizsgálótól eltérő kulcsfontosságú tagjaival (például egy komponens-könyvvizsgálóval). Ilyen körülmények között a megbízás minőségének áttekintését végző személynek segítséget nyújthatnak személyek a 20. bekezdéssel összhangban. Az A22. bekezdésben lévő útmutatás hasznos lehet, amikor a csoportkönyvvizsgálathoz kijelölt, a megbízás minőségének áttekintését végző személy segítőket vesz igénybe.

A33. Bizonyos esetekben egy megbízás minőségének áttekintését végző személyt olyan gazdálkodó egység vagy üzletág könyvvizsgálatához jelölnek ki, amely egy csoport része, például, amikor az ilyen könyvvizsgálatot jogszabály vagy szabályozás írja elő, vagy más okokból szükséges. Ilyen körülmények között a csoport részére végzett könyvvizsgálathoz kijelölt, a megbízás minőségének áttekintését végző személy és az adott gazdálkodó egység vagy üzletág könyvvizsgálatához kijelölt, a megbízás minőségének áttekintését végző személy közötti kommunikáció segíthet a csoport szintű megbízás minőségének áttekintését végző személynek a felelősségeinek a 21. bekezdés (a) pontjával összhangban történő teljesítésében. Ez lehet a helyzet például, amikor a gazdálkodó egységet vagy üzletágat a csoport részére végzett könyvvizsgálat céljára komponensként azonosították, és a csoport részére végzett könyvvizsgálattal kapcsolatos jelentős megítéléseket tettek komponensszinten.

A megbízásért felelős munkacsoport és a társaság által kommunikált információk (Hiv.: 25. bekezdés (a) pont)

A34. A megbízásért felelős munkacsoport és a társaság által kommunikált információk megismerése a 25. bekezdés (a) ponttal összhangban segíthet a megbízás minőségének áttekintését végző személynek megismerni a jelentős megítéléseket, amelyek várhatók a megbízásra vonatkozóan. Az ilyen megismerés alapot nyújthat a megbízás minőségének áttekintését végző személy számára a megbízásért felelős munkacsoporttal való megbeszélésekhez is a jelentős kérdésekkel és a megbízás tervezése, végrehajtása és az arra vonatkozó jelentéstétel során tett jelentős megítélésekkel kapcsolatban. Például, a társaság által azonosított hiányosság vonatkozhat más megbízásért felelős munkacsoportok által bizonyos számviteli becslésekre vonatkozóan egy adott ágazat esetében tett jelentős megítélésekre. Ilyen esetben az ilyen információ releváns lehet a megbízásra vonatkozóan a szóban forgó számviteli becslések tekintetében tett jelentős megítélések szempontjából, és így alapot nyújthat a megbízás minőségének áttekintését végző személy számára a megbízásért felelős munkacsoporttal való megbeszéléshez, a 25. bekezdés (b) ponttal összhangban.

Jelentős kérdések és jelentős megítélések (Hiv.: 25. bekezdés (b) pont25. bekezdés (c) pont)

A35. Pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatai esetében a 220. témaszámú (felülvizsgált) nemzetközi könyvvizsgálati standard *  előírja a megbízásért felelős partner számára a jelentős kérdésekre *  és jelentős megítélésekre vonatkozó, beleértve a megbízás során azonosított nehéz vagy vitás kérdésekre vonatkozókat, valamint a levont következtetésekre vonatkozó dokumentáció áttekintését.

A36. Pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatai esetében a 220. témaszámú (felülvizsgált) nemzetközi könyvvizsgálati standard *  példákkal szolgál olyan jelentős megítélésekre, amelyeket a megbízásért felelős partner azonosíthat a megbízás végrehajtására vonatkozó átfogó könyvvizsgálati stratégiával és könyvvizsgálati tervvel, a megbízás elvégzésével és a megbízásért felelős munkacsoport által levont átfogó következtetésekkel kapcsolatban.

A37. A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatától eltérő megbízások esetében a megbízásért felelős munkacsoport által tett jelentős megítélések függhetnek a megbízás vagy a gazdálkodó egység jellegétől és körülményeitől. A 3000. témaszámú (felülvizsgált) bizonyosságot nyújtó szolgáltatásokra szóló megbízásokra vonatkozó nemzetközi standarddal összhangban végrehajtott bizonyosságot nyújtó szolgáltatásokra szóló megbízás során például annak meghatározása a megbízásért felelős munkacsoport által, hogy a vizsgálat tárgyával kapcsolatos információk készítése során alkalmazandó kritériumok megfelelők-e a megbízás szempontjából, jelentős megítélést foglalhat magában vagy igényelhet.

A38. A megbízás minősége áttekintésének végrehajtása során a megbízás minőségének áttekintését végző személy tudomására juthatnak egyéb területek, ahol várható lett volna, hogy a megbízásért felelős munkacsoport jelentős megítéléseket tegyen, amelyekre vonatkozóan további információ lehet szükséges a megbízásért felelős munkacsoport végrehajtott eljárásaival vagy a levont következtetések alapjával kapcsolatban. Ilyen körülmények között a megbízás minőségének áttekintését végző személlyel folytatott megbeszélések azt eredményezhetik, hogy a megbízásért felelős munkacsoport azt a következtetést vonja le, hogy további eljárásokat szükséges végrehajtani.

A39. A 25. bekezdés (a) ponttal és a 25. bekezdés (b) ponttal összhangban megszerzett információk, valamint a kiválasztott megbízási dokumentáció áttekintése segít a megbízás minőségének áttekintését végző személynek értékelni a megbízásért felelős munkacsoport alapját a jelentős megítélések meghozatalához. Egyéb olyan szempontok, amelyek relevánsak lehetnek a megbízás minőségének áttekintését végző személy értékelése szempontjából, magukban foglalják például:

– éberség fenntartását a megbízás vagy a gazdálkodó egység jellegében és körülményeiben bekövetkező olyan változásokkal szemben, amelyek változást eredményezhetnek a megbízásért felelős munkacsoport által tett jelentős megítélésekben;

– elfogulatlan nézőpont alkalmazását a megbízásért felelős munkacsoporttól kapott válaszok értékelése során; és

– a megbízási dokumentáció áttekintése során azonosított következetlenségek, vagy az alkalmazott jelentős megítélésekre vonatkozó kérdésekre a megbízásért felelős munkacsoport által adott következetlen válaszok utánkövetését.

A40. A társaság politikái vagy eljárásai meghatározhatják a megbízásnak a megbízás minőségének áttekintését végző személy által áttekintendő dokumentációját. Emellett az ilyen politikák vagy eljárások jelezhetik, hogy a megbízás minőségének áttekintését végző személy szakmai megítélést alkalmaz a megbízásért felelős munkacsoport által tett jelentős megítélésekkel kapcsolatban áttekintendő további megbízási dokumentáció kiválasztása során.

A41. A jelentős megítélésekkel kapcsolatos megbeszélések a megbízásért felelős partnerrel és, ha értelmezhető, a megbízásért felelős munkacsoport más tagjaival, a megbízásért felelős munkacsoport dokumentációjával együtt segíthetnek a megbízás minőségének áttekintését végző személynek értékelni a megbízásért felelős munkacsoport által ezen jelentős megítélésekkel kapcsolatban gyakorolt szakmai szkepticizmust, amikor értelmezhető a megbízás szempontjából.

A42. Pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatai esetében a 220. témaszámú (felülvizsgált) nemzetközi könyvvizsgálati standard *  példákat hoz a szakmai szkepticizmus megbízás szintjén való gyakorlásának akadályaira, nem tudatos könyvvizsgálói elfogultságokra, amelyek akadályozhatják a szakmai szkepticizmus gyakorlását, valamint lehetséges intézkedésekre, amelyeket a megbízásért felelős munkacsoport tehet azért, hogy csökkentse a szakmai szkepticizmus megbízás szintjén való gyakorlásának akadályait.

A43. Pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatai esetében a 315. témaszámú (2019-ben felülvizsgált) nemzetközi könyvvizsgálati standardban * , az 540. témaszámú (felülvizsgált) nemzetközi könyvvizsgálati standardban *  és egyéb nemzetközi könyvvizsgálati standardokban lévő követelmények és releváns alkalmazási anyag szintén példákat hoznak olyan könyvvizsgálati területekre, ahol a könyvvizsgáló szakmai szkepticizmust gyakorol, vagy arra vonatkozó példákat, amikor a megfelelő dokumentáció segíthet bizonyítékot nyújtani arról, hogy a könyvvizsgáló hogyan gyakorolt szakmai szkepticizmust. Az ilyen útmutatás segíthet a megbízás minőségének áttekintését végző személynek is értékelni a szakmai szkepticizmus megbízásért felelős munkacsoport általi gyakorlását.

Teljesültek-e a függetlenséggel kapcsolatos releváns etikai követelmények (Hiv.: 25. bekezdés (c) pont)

A44. A 220. témaszámú (felülvizsgált) nemzetközi könyvvizsgálati standard *  előírja a megbízásért felelős partner számára, hogy a könyvvizsgálói jelentés dátumozása előtt felelősséget vállaljon annak meghatározásáért, hogy teljesültek-e a releváns etikai követelmények, beleértve a függetlenségre vonatkozókat is.

Konzultáltak-e a nehéz vagy vitás kérdésekről, vagy a véleménykülönbségekkel járó kérdésekről (Hiv.: 25. bekezdés (e) pont)

A45. Az 1. témaszámú nemzetközi minőségirányítási standard *  foglalkozik a nehéz vagy vitás kérdésekre, valamint a megbízásért felelős munkacsoporton belüli, vagy a megbízásért felelős munkacsoport és a megbízás minőségének áttekintését végző személy vagy a társaság minőségirányítási rendszerén belül tevékenységeket végrehajtó személyek közötti véleménykülönbségekre vonatkozó konzultációval.

A megbízásért felelős partner elegendő és megfelelő részvétele a megbízásban (Hiv.: 25. bekezdés (f) pont)

A46. A 220. témaszámú nemzetközi könyvvizsgálati standard *  előírja a megbízásért felelős partner számára annak megállapítását a könyvvizsgálói jelentés dátumozása előtt, hogy a megbízásért felelős partner részvétele elegendő és megfelelő volt a könyvvizsgálati megbízás egésze során, így a megbízásért felelős partner megalapozottan állapítja meg, hogy az alkalmazott jelentős megítélések és a levont következtetések megfelelők a megbízás jellegére és körülményeire tekintettel. A 220. témaszámú (felülvizsgált) nemzetközi könyvvizsgálati standard *  jelzi azt is, hogy a megbízásért felelős partner részvételének dokumentálását különböző módon lehet megtenni. A megbízásért felelős munkacsoporttal folytatott megbeszélések és az ilyen megbízási dokumentáció áttekintése segíthet a megbízás minőségének áttekintését végző személynek értékelni a megbízásért felelős partner arra vonatkozó megállapításának alapját, hogy a megbízásért felelős partner részvétele elegendő és megfelelő volt.

Pénzügyi kimutatások és megbízással kapcsolatos jelentések áttekintése (Hiv.: 25. bekezdés (g) pont)

A47. Pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatai esetében a pénzügyi kimutatások és az azokra vonatkozó könyvvizsgálói jelentés megbízás minőségének áttekintését végző személy általi áttekintése magában foglalhatja annak mérlegelését, hogy a megbízásért felelős munkacsoport által tett jelentős megítélésekre vonatkozó kérdések bemutatása és közzététele összhangban van-e a megbízás minőségének áttekintését végző személynek a kiválasztott megbízási dokumentáció áttekintése és a megbízásért felelős munkacsoporttal folytatott megbeszélések alapján az adott kérdésekről szerzett ismereteivel. A pénzügyi kimutatások áttekintése során a megbízás minőségének áttekintését végző személy tudomást szerezhet egyéb területekről is, ahol várható lett volna, hogy a megbízásért felelős munkacsoport jelentős megítéléseket tegyen, amelyekre vonatkozóan további információkra lehet szükség a megbízásért felelős munkacsoport eljárásairól vagy következtetéseiről. A jelen bekezdésben lévő útmutatás átvilágítási megbízásokra és a kapcsolódó megbízással kapcsolatos jelentésekre is vonatkozik.

A48. Egyéb bizonyosságot nyújtó szolgáltatásokra szóló és kapcsolódó szolgáltatási megbízások esetében a megbízással kapcsolatos jelentésnek és, amikor értelmezhető, a vizsgálat tárgyával kapcsolatos információknak a megbízás minőségének áttekintését végző személy általi áttekintése az A47. bekezdésben foglaltakhoz hasonló mérlegeléseket foglalhat magában (például, hogy a megbízásért felelős munkacsoport által tett jelentős megítélésekre vonatkozó kérdések bemutatása vagy leírása összhangban van-e a megbízás minőségének áttekintését végző személynek az áttekintéssel kapcsolatban végrehajtott eljárások alapján szerzett ismereteivel).

A megbízás minőségének áttekintését végző személy megoldatlan aggályai (Hiv.: 26. bekezdés)

A49. A társaság politikái vagy eljárásai meghatározhatják az(oka)t a személy(eke)t a társaságon belül, aki(k) értesítendő(k), ha a megbízás minőségének áttekintését végző személynek a megbízásért felelős munkacsoport által tett megítélések vagy az azokra vonatkozóan levont következtetések megfelelőségével kapcsolatos megoldatlan aggályai vannak. Ilyen személy(ek) (között) lehet a megbízás minőségének áttekintését végző személyek kijelöléséért való felelősséggel felruházott személy. Az ilyen megoldatlan aggályokkal kapcsolatban a társaság politikái vagy eljárásai konzultációt is előírhatnak a társaságon belül vagy azon kívül (például egy szakmai vagy szabályozószervvel).

Dokumentálás (Hiv.: 28–30. bekezdések)

A50. Az 1. témaszámú nemzetközi minőségirányítási standard 57–60. bekezdései foglalkoznak a társaságnak a minőségirányítási rendszeréről szóló dokumentációjával. Ezért a megbízás minőségének a jelen nemzetközi minőségirányítási standarddal összhangban végrehajtott áttekintésére vonatkoznak az 1. témaszámú nemzetközi minőségirányítási standard dokumentálási követelményei.

A51. A megbízás minőségének áttekintése dokumentációjának formája, tartalma és terjedelme olyan tényezőktől függhet, mint:

– a megbízás jellege és összetettsége;

– a gazdálkodó egység jellege;

– a megbízás minőségének áttekintésével érintett kérdések jellege és összetettsége; és

– az áttekintett megbízási dokumentáció terjedelme.

A52. A megbízás minősége áttekintésének végrehajtása és a befejezéséről szóló értesítés számos módon dokumentálható. Például a megbízás minőségének áttekintését végző személy dokumentálhatja a megbízási dokumentáció áttekintését elektronikusan a megbízás végrehajtására vonatkozó IT-alkalmazásban. Ennek alternatívájaként a megbízás minőségének áttekintését végző személy dokumentálhatja az áttekintést egy memorandummal. A megbízás minőségének áttekintését végző személy eljárásai más módokon is dokumentálhatók, például a megbízásért felelős munkacsoport azon megbeszéléseinek jegyzőkönyvében, amelyeken a megbízás minőségének áttekintését végző személy részt vett.

A53. A 24. bekezdés (b) pontja előírja, hogy a társaság politikái vagy eljárásai ne engedjék meg a megbízásért felelős partner számára a megbízással kapcsolatos jelentést azelőttre dátumozni, hogy befejeződik a megbízás minőségének áttekintése, ami magában foglalja a megbízás minőségének áttekintését végző személy által felvetett kérdések megoldását. Feltéve, hogy a megbízás minősége áttekintésének végrehajtásával kapcsolatos minden követelmény teljesült, az áttekintés dokumentációja véglegesíthető a megbízással kapcsolatos jelentés dátuma után, de a végleges megbízási dosszié összeállítása előtt. A társaság politikái vagy eljárásai azonban meghatározhatják, hogy a megbízás minőségének áttekintése dokumentációját véglegesíteni szükséges a megbízással kapcsolatos jelentés dátumakor vagy azt megelőzően.