Magyar

 

Magyar Könyvvizsgálói Kamara szabályzata

az IFRS-ek szerinti számviteli elszámolás minősítésére vonatkozó szakértői vélemény kiadásáról * 

Módosítva 2016. szeptember 30-án.

A Magyar Könyvvizsgálói Kamara (a továbbiakban: kamara) elnöksége a kamarai alapszabály 290. pontjának h) alpontja alapján a nemzetközi pénzügyi beszámolási standardok (a továbbiakban: IFRS) szerinti számviteli elszámolás minősítésére vonatkozó szakértői vélemény kiadásáról az alábbi szabályzatot alkotja:

I. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. A Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról, a könyvvizsgálói tevékenységről, valamint a könyvvizsgálói közfelügyeletről szóló 2007. évi LXXV. törvény (továbbiakban: Kkt.) 4. § (5) bekezdésének j) pontja értelmében a kamara szakértői véleményt alakít ki az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) 132. § (5b) bekezdése alapján az IFRS-ek szerinti számviteli elszámolás minősítését is igénylő feltételes adómegállapítás iránti kérelem esetén, a számviteli elszámolás minősítésére vonatkozóan (a továbbiakban: szakértői vélemény).

2. A kamarai alapszabály 314. pontjának h) alpontja alapján a szakértői véleményt a kamara nevében a kamara elnöke adja ki.

II. SZAKÉRTŐI NÉVJEGYZÉK

3. A kamara szakértői bizottsága a szakértői vélemények előkészítése érdekében IFRS szakértői névjegyzéket (a továbbiakban: szakértői névjegyzék) állít össze.

4. A szakértői névjegyzékbe az vehető fel, aki megfelel az alábbi feltételeknek:

a) rendelkezik jogszabályban előírt IFRS minősítéssel, vagy IFRS regisztrálási szakterületen szerepel a mérlegképes könyvviteli szolgáltatást végzők nyilvántartásában;

b) a pályázat benyújtását megelőző 5 éven belül legalább 2 éven át az egyedi vagy összevont (konszolidált) éves beszámolóját az IFRS-ek szerint összeállító gazdálkodónál számviteli és/vagy ellenőrzési és/vagy állandó könyvvizsgálói tevékenységet végzett;

c) a pályázat benyújtását megelőző 5 éven belül együttesen legalább 2 éven át a következő gazdálkodó típusokra (vagy azok legalább egyikére) vonatkozóan számviteli és/vagy ellenőrzési és/vagy állandó könyvvizsgálói tevékenységet végzett:

ca) pénzügyi intézmény,

cb) befektetési vállalkozás,

cc) biztosító,

cd) kibocsátó;

d) kamarai tag könyvvizsgáló esetén a pályázat benyújtását megelőző 3 éven belül fegyelmi büntetést vagy figyelmeztetést nem kapott, a pályázat benyújtását megelőző 6 évben lefolytatott valamennyi minőségellenőrzése, kamarai minőségellenőrzése „megfelelt” eredménnyel zárult;

e) megfelelő angol nyelvtudással rendelkezik.

5. Nem vehető fel a szakértői névjegyzékbe a kamara tisztségviselője, munkavállalója, továbbá az, aki a kamara országos elnökségének tagja.

6. A kamara szakértői bizottsága a szakértői névjegyzékbe való felvételre szükség szerint, de választási ciklusonként legalább egy alkalommal nyilvános pályázatot ír ki, melyet a kamara honlapján megjelentet.

7. A pályázatokat a szakértői bizottság bírálja el azzal, hogy a 4. pontban részletezett feltételeknek való megfelelés nem eredményezi automatikusan a szakértői névjegyzékbe vételt (szabad mérlegelés elve).

8. A szakértői névjegyzékbe felvett szakértő (a továbbiakban: szakértő) minden év január 31-ig nyilatkozatot tesz a szakértői bizottság részére arról, hogy a 4–5. pontban részletezett feltételeknek folyamatosan megfelel, valamint köteles haladéktalanul, de legkésőbb 15 napon belül a szakértői bizottságnak bejelenteni, ha a 4–5. pont szerinti feltételeknek való megfelelésben változás következett be.

9. A szakértői bizottság a szakértőt törli a névjegyzékből, ha a szakértő

a) azt kéri,

b) a 4–5. pontokban rögzített feltételek valamelyikének már nem felel meg,

c) megbízatásának tartósan nem tesz eleget,

d) elhalálozott.

III. A SZAKÉRTŐI VÉLEMÉNYEZÉS ELJÁRÁSI SZABÁLYAI

III.1. A SZAKÉRTŐI VÉLEMÉNY IRÁNTI KÉRELEM ÖSSZEÁLLÍTÁSA ÉS BENYÚJTÁSA

10. A szakértői vélemény iránti kérelmet (a továbbiakban: kérelem) a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 3. § (10) bekezdés 2. pontjában meghatározott IFRS-ek szerinti számviteli elszámolás minősítését is igénylő feltételes adómegállapítás iránti kérelmet előterjeszteni szándékozó adózó (a továbbiakban: kérelmező) nyújthatja be írásban a kamara elnökének címezve a kamara főtitkári hivatalánál. A kérelmet azonos tartalommal Microsoft Word formátumban is a kamara rendelkezésére kell bocsátani.

11. A kérelemben a kérelmezőnek részleteznie kell az általa közölt ügyletre vonatkozó tényállást (ügylet leírása, lényeges körülmények ismertetése, jogszabályi hivatkozások megjelölése) és az előzőeken alapuló IFRS-ek szerinti számviteli elszámolási módot, amely a szakértői vélemény tárgyát képezi.

12. A kérelmet – az esetleges mellékleteit kivéve – magyar nyelven kell benyújtani.

13. A kérelem díjköteles, melynek mértéke kérelmenként 1.500.000.-Ft + ÁFA. Amennyiben kérelmező a kérelmében sürgősségi eljárásban történő véleményezést igényelt, a kérelem díja 1.800.000.- Ft+ÁFA.

14. Kérelmezőnek a 13. pont szerinti díjat a kérelem előterjesztését megelőzően kell a kamara központi számlaszámára történő átutalással megfizetnie. Amennyiben a sürgősségi eljárásban történő véleményezés igénylése esetén a 17. pont szerinti határidőt a kamara túllépi, az általános kérelem és a sürgősségi eljárásban történő véleményezés igénylésével előterjesztett kérelem díjának különbözete a kérelmezőnek visszajár.

15. A 13. pont szerinti díj a kamara bevétele, amely a szakértői vélemény kiadásába bevont szakértők díjazását nem tartalmazza. A szakértők díjazásának megállapítására a 31–32. pontban rögzítettek irányadók.

III.2. A SZAKÉRTŐI VÉLEMÉNY KIADÁSÁNAK HATÁRIDEJE

16. A szakértői vélemény kiadására nyitva álló határidő a kérelem beérkezését követő naptól számított 60 nap, hiánypótlás, illetve a kérelemben rögzített tényállás módosítása esetén a hiánypótlás, illetve a módosítás beérkezését követő naptól számított 60 nap, amely indokolt esetben egy alkalommal 30 nappal meghosszabbítható.

17. Amennyiben kérelmező a kérelmében sürgősségi eljárásban történő véleményezést igényelt, a szakértői vélemény kiadására nyitva álló határidő a kérelem beérkezését követő naptól számított 45 nap, hiánypótlás, illetve a kérelemben rögzített tényállás módosítása esetén a hiánypótlás, illetve a módosítás beérkezését követő naptól számított 45 nap, amely indokolt esetben egy alkalommal 15 nappal meghosszabbítható.

18. A 16.–17. pontban megjelölt határidőbe nem számít be

a) a 25. pont szerinti első szakértői kijelölés megküldésétől a szakértői díj teljes összegének befizetéséig terjedő időtartam;

b) a szakértői vélemény postára adásának napjától annak kérelmező részére történő kézbesítéséig terjedő időtartam.

III.3. FÜGGETLENSÉGI ÉS ÖSSZEFÉRHETETLENSÉGI KÖVETELMÉNYEK

19. A kamara szakértői véleményének kialakításában kamarai tisztségviselőként, bizottsági tagként, munkavállalóként, illetve szakértőként nem vehet részt olyan személy,

a) aki a kérelem előterjesztésekor, illetve a kérelem előterjesztését megelőző 2 éven belül kérelmezővel üzleti kapcsolatban, munkaviszonyban, munkaviszony jellegű jogviszonyban, tagi, vagy vezető tisztségviselői jogviszonyban áll, vagy állt;

b) aki olyan gazdálkodónál tag, munkavállaló, munkaviszony jellegű jogviszonyban foglalkoztatott, vezető tisztségviselő, amely a kérelem előterjesztését megelőző 2 éven belül kérelmezővel üzleti kapcsolatban áll, vagy állt;

c) akinek a kérelem előterjesztésekor, illetve a kérelem előterjesztését megelőző 2 éven belül kérelmezőnél felügyelő bizottsági, vagy audit bizottsági tagsága áll vagy állt fenn;

d) akitől a tárgyilagos véleményezés egyéb okból nem várható (elfogultság).

20. A 19. a)–c). pontokban rögzített kizáró körülmények az érintett személy Polgári Törvénykönyv szerinti hozzátartozója tekintetében is érvényesülnek. A 19. b) pontban rögzített kizáró körülmények abban az esetben is érvényesülnek, amennyiben az érintett személlyel tagi, vezető tisztségviselői, munkavállalói, munkaviszony jellegű jogviszonyban álló gazdálkodó tagságával működő könyvvizsgálói hálózat más tagja áll, vagy állt a kérelem előterjesztését megelőző 2 éven belül kérelmezővel üzleti kapcsolatban.

21. A kizáró körülménnyel érintett személy a 19–20. pont szerinti kizáró körülmény fennállását haladéktalanul írásban köteles a kamara főtitkárának bejelenteni azzal, hogy a szakértői vélemény kialakításában nem vehet részt. A kamara elnökének függetlenségét veszélyeztető vagy összeférhetetlenségét okozó tény, körülmény fennállása esetén jogkörét az általa kijelölt alelnök gyakorolja.

22. Kérelmező a kérelem előterjesztésével egyidejűleg, a konkrét körülményt részletezve köteles írásban jelezni, hogy a szakértői névjegyzékben szereplő szakértők közül mely szakértő személyére nézve áll fenn a III/3. alcímben megjelölt – függetlenséget veszélyeztető vagy összeférhetetlenséget okozó – körülmény.

III.4. A KÉRELEM VIZSGÁLATA

23. A kamara főtitkári hivatala a beérkezett kérelmet annak beérkezését követő naptól számított 15 napon belül – sürgősségi eljárásban történő véleményezés igénylése esetén 8 napon belül – megvizsgálja.

24. A kamara főtitkári hivatala a 23. pont szerinti határidőn belül kérelmezőt hiánypótlásra hívja fel, amennyiben

a) a kérelem nem felel meg a 12. pontban rögzített feltételnek;

b) a kérelmező a 13. pontban megjelölt díjat nem fizette meg;

c) a kérelemből a 11. pontban foglaltak ellenére nem állapíthatóak meg a szakértői vélemény kiadása szempontjából jelentős tények.

25. Amennyiben hiánypótlási felhívás kibocsátására nincs szükség, a kamara főtitkári hivatala a kérelemben rögzített tényállás alapján, kérelmező 22. pont szerinti nyilatkozatára is figyelemmel a szakértői névjegyzékből két, a kérelmező tevékenységéhez képest megfelelő gyakorlattal és szakértelemmel rendelkező szakértőt jelöl ki. Kérelmező a kijelölt szakértők személyéről nem kap tájékoztatást.

26. A kérelmet a kamara elnökének el kell utasítania,

a) ha kérelmező a hiánypótlásra való felhívásnak nem tett eleget, és az erre megállapított határidő meghosszabbítását sem kérte,

b) amennyiben kérelmező a szakértői díjfizetési kötelezettségének a 33. pont szerint nem tett eleget.

A kérelem elutasítása esetén a kérelem 14. pont szerint befizetett díjának 85%-a a kérelmezőnek visszajár.

III.5. A KIJELÖLT SZAKÉRTŐK ELJÁRÁSA

27. A 25. pont szerint kijelölt szakértő feladata, hogy a kérelemben részletezett tényállás tekintetében az IFRS-ek szerinti számviteli elszámolás minősítésére vonatkozóan a kamara részére szakértői állásfoglalást (a továbbiakban: szakértői állásfoglalás) adjon. A kijelölt szakértő feladatát a kamarával kötött szerződés alapján végzi. Amennyiben a kijelölt szakértő feladatát gazdasági társaság (a továbbiakban: megbízott) bevonásával, megbízott személyesen eljáró közreműködőjeként végzi, a szakértői tevékenység ellátására a kamara, a kijelölt szakértő és a megbízott részéről többoldalú szerződés megkötésére kerül sor.

A kijelölt szakértő – valamint bevonása esetén a megbízott – köteles a kijelölés megküldésétől számított 3 napon belül írásbeli nyilatkozatot tenni arról, hogy

– az eseti kijelölést és megbízást elfogadja, személyére nézve a III/3. alcímben megjelölt – függetlenséget veszélyeztető vagy összeférhetetlenséget okozó – körülmény nem áll fenn;

– a 42. és 43. pont szerinti titoktartási és iratmegőrzési kötelezettséget betartja.

28. A kijelölt szakértők a 27. pont szerinti tevékenységük ellátása során önállóan, egymástól függetlenül járnak el, a szakértői állásfoglalásuk kialakítása során egymással, vagy a kérelmezővel közvetlenül nem vehetik fel a kapcsolatot. A kijelölt szakértők szakértői állásfoglalásukat elsődlegesen a kérelemben rögzített tényállás alapján alakítják ki azzal, hogy szükség esetén a kamara főtitkári hivatalán keresztül további adatok, információk szolgáltatását kérhetik a kérelmezőtől.

29. A 25. pont szerint kijelölt szakértő köteles a tudomására jutásától számított 5 napon belül a főtitkári hivatalnak írásban jelezni, ha

a) az adott kérelem esetén a szakértői állásfoglalás kialakítása valamely speciális körülmény miatt egészben vagy részben nem tartozik a szakismeretei körébe;

b) feladatát a 34–35. pontban megjelölt határidőben nem képes teljesíteni.

Előző esetben a főtitkári hivatal a 25. pontban leírtak megfelelő alkalmazásával haladéktalanul gondoskodik másik szakértő kijelöléséről, illetve a szakértői vélemény kiadására nyitva álló határidő III/2. alcím szerinti meghosszabbításáról.

30. A kijelölt szakértők – valamint bevonása esetén a megbízott – a 27. pont szerinti nyilatkozatok megküldését követően a-rendelkezésükre bocsátott kérelem alapján, a kérelemben bemutatott tényállást és megválaszolásra feltett kérdéseket, azok összetettségét és bonyolultságát tanulmányozva külön-külön kiszámítják a szakértői tevékenységük szakmailag indokolt, reális időigényét. A kijelölt szakértők – valamint bevonása esetén a megbízott – kötelesek a kalkulációjukat a kérelem megküldésétől számított 5 napon belül a főtitkári hivatal részére megküldeni.

31. A 27. pont szerinti tevékenység óradíja nem sürgősségi eljárásban bruttó 50.000.- Ft, sürgősségi eljárásban bruttó 60.000.-Ft, amely a kijelölt szakértő, illetve a megbízott ÁFA kötelessége esetén az ÁFA összegét, egyéb esetekben a kifizetőt terhelő közterheket magában foglalja.

32. A kijelölt szakértők – illetve bevonása esetén a megbízott – bruttó szakértői díját a 30. pont alapulvételével számított óraszám és a 31. pontban megjelölt óradíj szorzatával a főtitkári hivatal állapítja meg.

33. A főtitkári hivatal a 32. pont szerint szakértőnként/megbízottanként megállapított szakértői díjak alapulvételével, már a kamara által felszámításra kerülő ÁFA-t is magában foglaló teljes szakértői díj összegét közli a kérelmezővel, aki azt annak elfogadása esetén köteles az értesítéstől számított 8 napon belül a kamara elkülönített alszámlaszámára befizetni azzal, hogy a befizetés napjának a kamarai számlaszámon történő jóváírás napja értendő. A főtitkári hivatal a szakértői díj befizetésének tényéről írásban haladéktalanul tájékoztatja a kijelölt szakértőket.

34. A kijelölt szakértők – illetve bevonása esetén a megbízott – a szakértői díj 33. pont szerinti befizetésének napjától számított 30 napon belül kötelesek a szakértői állásfoglalásaikat 2–2 példányban a főtitkári hivatalnál előterjeszteni. A megküldés módját és részleteit a kamarával kötött szerződés szabályozza.

35. Amennyiben kérelmező a kérelmében sürgősségi eljárásban történő véleményezést igényelt, a szakértői állásfoglalás előterjesztésére nyitva álló határidő a szakértői díj 33. pont szerinti befizetésének napjától számított 20. nap, melynek túllépése esetén a sürgősségi eljárásban történő véleményezés miatti – a 31. pont szerinti óradíjak alapján számított – szakértői díjkülönbözet kérelmezőnek visszajár.

36. A kamara a kérelmező által megfizetett szakértői díjat a szakértői állásfoglalás előterjesztését követő 8 napon belül köteles a kijelölt szakértőknek – illetve bevonása esetén a megbízottnak – megfizetni.

III.6. A SZAKÉRTŐI VÉLEMÉNY KIADÁSA

37. A kamara elnöke a kérelemben részletezett tényállás és a szakértői állásfoglalások alapján a III.2. alcímben megjelölt határidőn belül a kérelmező részére kiadja a kamarai szakértői véleményt, melynek kialakításában és írásba foglalásában a főtitkári hivatal mellett – elnöki döntéstől függően – a kamara szakértői és oktatási bizottsága által kijelölt egy-egy bizottsági tag is közreműködhet. A kamara elnöke szükség esetén a kijelölt szakértők személyes meghallgatását is kérheti.

38. A kamara elnöke a szakértői állásfoglalásokhoz nincs kötve, azoktól a kérelemben részletezett tényállást mérlegelve eltérően is értékelhet.

39. A kamara elnöke a szakértői véleményben megfelelően indokolva rögzíti, hogy a kérelemben részletezett tényálláson alapuló, IFRS-ek szerinti számviteli elszámolási mód a számviteli törvényben meghatározott IFRS-ekkel összhangban van-e, avagy sem.

40. A szakértői vélemény kézbesítéséről a főtitkári hivatal gondoskodik.

41. A szakértői vélemény ellen jogorvoslatnak nincs helye.

IV. VEGYES ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

42. A kamara szakértői véleményének kialakításában kamarai tisztségviselőként, bizottsági tagként, alkalmazottként, illetve szakértőként résztvevő személyek kötelesek a kérelem kapcsán tudomásukra jutott minősített adatot, hivatásbeli és üzleti titkot (többek között „know-how’-t és üzleti megoldást) bizalmasan kezelni és megőrizni; ezen adatokat és információkat harmadik személy részére nem tehetik hozzáférhetővé, nem szolgáltathatják ki, valamint saját célra nem használhatják fel. Ennek érdekében az egyes szakértői vélemények kialakításában érintett személyek titoktartási nyilatkozatot tesznek.

43. A kijelölt szakértők a szakértői állásfoglalással összefüggésben az előterjesztett szakértői állásfoglalás szövegét, illetve a részükre akár elektronikusan, akár papír alapon átadott dokumentumok egy-egy példányát archiválási, minőségbiztosítási és kockázatkezelési célból jogosultak az irányadó jogszabályoknak és belső iratkezelési előírásoknak megfelelően biztonságosan és harmadik személyek által hozzá nem férhetően megőrizni. A kijelölt szakértők e kötelezettségük vállalásáról nyilatkozatot tesznek.

44. Amennyiben jelen szabályzatban rögzített valamelyik határidő utolsó napja munkaszüneti napra esik, a határidő csak az azt követő legközelebbi munkanapon jár le.

45. Jelen szabályzat 2016. június 27-én lép hatályba azzal, hogy a 3. pont szerinti szakértői névjegyzéket legkésőbb 2016. augusztus 15-éig kell összeállítani. A 2016. szeptember 30-i módosítások 2016. október 7-én lépnek hatályba azzal, hogy a módosított rendelkezéseket a folyamatban lévő kérelmekre is alkalmazni kell.