Magyar

 

Magyar Könyvvizsgálói Kamara

Ellenőrző Bizottság Szervezeti és Működési Szabályzat * 

Hatályba lép 2016. június 1-jén.

Dőlt és félkövér betűvel szedve a Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról, a könyvvizsgálói tevékenységről, valamint a könyvvizsgálói közfelügyeletről szóló 2007. évi LXXV. törvény (a továbbiakban: Kkt.), dőlt betűvel a kamara alapszabálya (a továbbiakban: ASZ), normál betűvel a szervezeti és működési szabályzat szövege

I. BEVEZETÉS

1. Az ASZ 333. pontja alapján a Magyar Könyvvizsgálói Kamara (a továbbiakban: kamara) Ellenőrző Bizottsága (a továbbiakban: bizottság) működésének szabályait jelen szervezeti és működési szabályzatban állapítja meg, mely szabályzatot a Kkt. 128. § (1) bekezdése szerint a kamara küldöttgyűlése hagyja jóvá.

I. AZ ELLENŐRZŐ BIZOTTSÁG FELADATAI, HATÁSKÖRE, FELELŐSSÉGE

Kkt. 130. § A kamara ellenőrző bizottsága ellenőrzi a kamara működésére, gazdálkodására, pénzügyi-számviteli rendjére vonatkozó jogszabályok, a kamara alapszabálya és önkormányzati szabályzatai érvényesülését a kamara központi szerveinél és területi szervezeteinél, valamint tisztségviselőinél.

2. A bizottság nem vesz részt a kamara operatív ügyeiben, és nem jár el a kamara tisztségviselőinek, szerveinek hatáskörében. Feladata a működés és a gazdálkodás rendjének, a jogszabályokban és a kamara szabályzataiban meghatározott rendelkezések, szabályok betartásának ellenőrzésére irányul.

3. A bizottság köteles megvizsgálni a kamarai tagoknak, könyvvizsgáló cégeknek a bizottsághoz eljuttatott, a működés és a gazdálkodás jogszerűségére és szabályosságára vonatkozó észrevételeit, bejelentéseit.

Kkt. 131. § (1) Az ellenőrző bizottság tagjai tevékenységükért kizárólag a küldöttgyűlésnek tartoznak felelősséggel.

4. A bizottság tagjai nem az egyes elnökségi, elnöki, főtitkári döntésekért, avagy a kamara eredményes gazdálkodásáért felelősek, hanem azért, hogy az ellenőrzési tevékenységüket az ilyen tisztséget ellátó személyektől elvárható gondossággal teljesítik-e. A bizottság tagjának felelőssége akkor vetődik fel, ha a bizottság nem végzi a Kkt.-ben meghatározott feladatát, nem tesz eleget ellenőrzési kötelezettségének, illetve ha személy szerint nem vesz részt a bizottság munkájában, vagy nem tartja be a jelen szabályzatban foglaltakat. A bizottság tagjának a felelőssége kizárólag a kamara felé áll fenn. A bizottság elnökének és tagjainak feladataik ellátása körében utasítás nem adható.

Kkt. 131. § (2) A küldöttgyűlés az elnökség beszámolójáról, a kamara éves pénzügyi tervéről és az éves pénzügyi beszámolóról csak az ellenőrző bizottság véleményének ismeretében dönthet.

5. A bizottság véleményezi a kamara elnökségének a kamara tevékenységéről szóló éves beszámolóját, továbbá a kamara éves pénzügyi tervét és az éves pénzügyi beszámolót azt megelőzően, hogy azokat a kamara küldöttgyűlése tárgyalja. A bizottság írott véleményét a bizottság elnöke küldi meg a kamara elnökének, aki azt a küldöttgyűlés által tárgyalt előterjesztéshez mellékeli.

Kkt. 131. § (3) Az ellenőrző bizottság a kamara tisztségviselőitől, a kamara bizottságaitól, főtitkárától, ügyintéző és ügyviteli szerveitől, azok tisztségviselőitől, továbbá területi szervezeteitől és szakmai tagozataitól minden olyan adatot, tájékoztatást megkérhet, illetve azoknál minden olyan iratot megtekinthet, amely feladatainak ellátásához szükséges. Az érintetteknek a kért adatot, tájékoztatást, illetve iratot rendelkezésre kell bocsátaniuk.

6. A bizottság által felkért, a bizottság ülésére meghívott kamarai tisztségviselő, főtitkár, munkatárs köteles a bizottság felkérésének eleget tenni, a bizottság által kért anyagot elkészíteni, és a felkérést követő 30 napon belül – a felkérésnek megfelelően – szóban vagy írásban a bizottság ülésén előterjeszteni.

Kkt. 132. § (1) Ha az ellenőrző bizottság megállapítja, hogy a kamara valamely tisztségviselőjének, szervezetének vagy szervének tevékenysége vagy az általuk készített jelentés, pénzügyi terv, pénzügyi beszámoló nem felel meg a jogszabályoknak, a kamara alapszabályának vagy valamely önkormányzati szabályzatának, felhívja az elnökséget a szükséges intézkedés megtételére.

(2) Ha az elnökség nem tesz eleget a felhívásnak, az ellenőrző bizottság kezdeményezheti a küldöttgyűlés összehívását.

II. AZ ELLENŐRZŐ BIZOTTSÁG SZERVEZETE

ASZ 337. Az ellenőrző bizottság tagja nem lehet a kamara tisztségviselője, elnökségének, más bizottságának tagja, a kamara munkavállalója, valamint az előbbiek közeli hozzátartozója vagy élettársa. Ha megválasztott bizottsági tagnál adódik összeférhetetlenségi ok, akkor ezt a tag haladéktalanul köteles az elnökségnek jelenteni, visszahívásáig sem gyakorolhatja ellenőrzési bizottsági tagságából fakadó jogait.

7. A bizottság elnöke (a továbbiakban: elnök) a kamara tisztségviselője. Ugyanaz a személy legfeljebb két alkalommal töltheti be a bizottság elnöki tisztséget.

8. A bizottság 5 tagból áll. A bizottság tagjait a kamara küldöttgyűlése választja meg 5 éves időtartamra, a jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenységet nem szüneteltető kamarai tag könyvvizsgálók közül. A bizottság tagjai a küldöttgyűlés által bármikor visszahívhatóak. Az elnököt a tagok maguk közül választják meg nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel. A választásban az érintett tag is részt vesz. Ha a bizottság tagjainak a létszáma 5 fő alá csökken, akkor a legközelebbi küldöttgyűlésen – a kamara választási szabályzatában foglalt eljárási rend szerint – új tagot kell választani. A megválasztott új tag mandátuma a régi tagok mandátumának lejártáig szól.

ASZ 330. Az alapszabály 328. pontja szerinti bizottságok tagjának megbízatása megszűnik, ha

a) megbízatásának időtartama lejárt,

b) lemondott,

c) visszahívták,

d) szünetelteti a jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenység ellátását,

e) a kamarai tagsága megszűnt,

f) elhalálozott,

g) ha felmentették.

A bizottság tagja a tagságáról bármikor lemondhat.

9. A bizottság ügyviteléért és jelen szabályzatban foglaltak szerinti működéséért az elnök felelős. Az elnök szervezi és irányítja az ellenőrző bizottság munkáját, képviseli a bizottságot az ellenőrző bizottság hatáskörébe tartozó ügyekben. Az elnök állandó meghívottként rész vesz az elnökség ülésein, melynek eseményeiről, határozatairól, a tudomására jutott információkról a soron következő bizottsági ülésen tájékoztatást ad.

10. Az elnök – akadályoztatása esetén – helyettesítésével bármelyik tagot megbízhatja. Ha az elnök ebben akadályoztatva lenne, a tagok maguk közül jelölik ki azt a személyt, aki az elnököt – akadályoztatásáig – helyettesíti. A bizottság beszámolóját az elnök írásban terjeszti a küldöttgyűlés elé. Ha az elnöki tisztség bármely okból megüresedik, a bizottság 30 napon belül köteles a tagjai közül új elnököt megválasztani. E célból a bizottság ülését bármelyik tag jogosult összehívni.

III. AZ ELLENŐRZŐ BIZOTTSÁG MŰKÖDÉSE

A bizottsági ülés összehívása, rendje

11. A bizottság testületként jár el. A bizottsági ülés akkor határozatképes, ha azon a tagok közül legalább 3 fő jelen van. Évente legalább négy rendes bizottsági ülést kell tartani.

12. A bizottság üléseit az elnök hívja össze. Az ok és a cél megjelölésével a bizottság bármelyik tagja írásban kérheti az elnöktől a bizottság ülésének az összehívását. Ez esetben az elnök 8 napon belül köteles intézkedni a bizottság ülésének 30 napon belüli időpontra való összehívásáról. Ha az elnök az ülés összehívására vonatkozó kérelemnek nem tenne eleget, az ülés összehívását kezdeményező tag maga jogosult az ülést összehívni.

13. A bizottsági ülésre a tagokat a hely, időpont és a napirend közlésével kell meghívni. A meghívók faxon vagy elektronikus úton is kiküldhetők. A meghívók elküldése és a bizottsági ülés napja között lehetőleg legalább 7 napnak kell lennie. Szükség esetén a bizottság ülését rövidebb határidővel is össze lehet hívni, de ez esetben is közölni kell a napirendet, illetve a sürgős összehívás okát.

14. Ha a bizottság ülése – a tagok szándékos vagy indokolatlan távolmaradása miatt – két egymást követő alkalommal határozatképtelen lenne, akkor erről a bizottság elnöke köteles tájékoztatni a kamara elnökét és főtitkárát.

15. A bizottság üléseit az elnök vezeti. A bizottság a határozatait nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel hozza meg. Az érvényes határozathoz a bizottság ülésén jelen lévő tagok többségének a szavazata szükséges. Ha a bizottság ülésén csak 3 fő van jelen, érvényes határozat csak a jelen lévők egyhangú döntésével hozható.

16. A bizottsági ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet az elnök, a bizottság által megválasztott hitelesítő tag, és a főtitkári hivatal által biztosított jegyzőkönyvvezető írnak alá. A jegyzőkönyvet 15 napon belül el kell készíteni, és el kell juttatni a bizottság tagjainak, majd az aláírást és a hitelesítést követően a kamara elnökének és a főtitkárnak.

17. A bizottsági ülés megtartható úgy is, hogy azon a tagok nem közvetlen személyes jelenléttel, hanem arra alkalmas, az egymás közötti párbeszédet, illetve vitát korlátozás nélkül lehetővé tevő elektronikus hírközlő eszköz közvetítésével vesznek részt. Elektronikus hírközlő eszköz a telefon és az internet, illetve bármely hang, kép vagy írott szöveg közvetlen azonnali továbbítására alkalmas felhasználási módját biztosító számítástechnikai eszköz, kép- és hangátviteli rendszer. A bizottsági ülés ily módon történő megtartása esetén nem alkalmazhatók olyan elektronikus hírközlő eszközök, amelyek nem teszik lehetővé az eszközt használó személyének megállapítását, ellenőrzését, a szavazat(ok) egyértelmű rögzítését.

18. Nem lehet a bizottsági ülést a jelen szabályzat 17. pontjában foglaltak alkalmazásával megtartani, ha annak ilyetén megtartása ellen legalább 3 bizottsági tag írásban tiltakozik.

19. Amennyiben valamely bizottsági tag a jelen szabályzat 17. pontjában foglalt lehetőségek alkalmazásával kíván részt venni egy általános szabályok szerint megtartott bizottsági ülésen, köteles azt a meghívó kézhezvételét követő 48 órán belül írásban, vagy elektronikus úton az elnöknek jelezni.

20. Az elektronikus hírközlő eszköz közvetítésével tartott bizottsági ülésen elhangzottakat és a hozott határozatokat hiteles módon úgy kell rögzíteni, hogy az utóbb is ellenőrizhető legyen.

21. A bizottság tagjai bizottsági ülés összehívása nélkül, írásban is szavazhatnak, ha a döntés ilyen módon is meghozható. E mód csak azokban a kérdésekben/ügyekben alkalmazható, amelyekben a szavazat megadásához minden szükséges információ kétséget kizáróan közölhető és alaposan vélelmezhető, hogy minden további nélkül a szavazat megadható. Írásbeli szavazásra papíron, vagy elektronikus úton is sor kerülhet.

22. Az írásbeli szavazás végett az elnök határozattervezetet készít/készíttet. Ebben, vagy mellékletében szerepelnie kell minden olyan ténynek /adatnak/ információnak, amely a szavazat megadásához szükséges, továbbá a szavazat visszajuttatási határidejének, végül az „igen”, a „nem”, a „tartózkodom” szavaknak. Ez utóbbiak külön szavazólapra is írhatók. A határozattervezetet, a mellékletét, a szavazólapot a tagoknak elektronikus úton kell megküldeni. Ez mellőzhető akkor, ha a tag a küldeményt igazolhatóan személyesen átvette. A bizottság döntését a tagok által a megjelölt határidőre leadott szavazatok összesítésével kell megállapítani. Az összesítést a határidő leteltét követő 3 napon belül az elnök és általa a bizottság tagjai közül erre a feladatra előzetesen felkért tag együttesen végzi el azoknak a szabályoknak az alkalmazásával, amelyek a bizottság határozathozatalára irányadók. Az elkésve érkezett szavazatot érvénytelennek kell tekinteni. Az összesítésről jegyzőkönyvet kell felvenni. Ebben legalább rögzíteni szükséges a szavazatot adott tagok nevét és szavazatát az „igen”, a „nem”, a „tartózkodom”, illetve érvénytelen megjelöléssel, az összesítés eredményét, valamint a határozat tartalmát. A jegyzőkönyvet az elnök és a felkért tag sajátkezűen köteles aláírni. A jegyzőkönyvnek a szavazás végett eljuttatott határozattervezet /melléklet/ szavazólap szerves és elválaszthatatlan része. A jelen pont szerinti szabályok megfelelően irányadók az elektronikus úton történő szavazásra is.

A bizottság munkája, működése

23. A bizottság éves munkaterv szerint végzi a tevékenységét, melyet a bizottság állít össze. A bizottság egyes ellenőrzési feladatok elvégzésével bármely tagját megbízhatja, és az ellenőrzést állandó jelleggel is megoszthatja a tagjai között Az ellenőrzés eredményét a bizottsági ülésen kell értékelni. Az ellenőrzést végző tagok a vizsgálatról írásos jelentést készítenek. A jelentések tartalmát a bizottság megtárgyalja, kialakítja végső álláspontját a témával kapcsolatban. A bizottság álláspontja kerül a főtitkári hivatal, illetve a küldöttgyűlés elé.

24. A bizottság tagjai személyesen kötelesek eljárni, e minőségükben képviseletnek nincs helye. A bizottság által végzett vizsgálatok eredményéről az elnök tájékoztatja a főtitkárt, illetve a küldöttgyűlést, továbbá a területi szervezeteknél végzett ellenőrzés eredményéről a területi szervezet elnökét.

25. A bizottság évente egy alkalommal áttekinti a meghozott határozatainak, végrehajtását, eredményét.

26. A bizottság indokolt esetben – testületi döntés alapján – külső szakértőket is igénybe vehet.

27. Az ellenőrző bizottság tagjai a kamara ügyeiről szerzett értesüléseiket kötelesek hivatali titokként kezelni és megőrizni.

28. A bizottság működésének feltételeit, adminisztrációs ügyeinek ellátását a kamara főtitkára köteles biztosítani. A bizottság tevékenysége során felmerülő költségek (utazás, szakértő stb.) a kamarát terhelik.

IV. ZÁRÓ RENDELKEZÉS

29. Jelen szabályzat 2016. június 1. napján lép hatályba, mellyel egyidejűleg a bizottság 2010. január 1-jével hatályba léptetett korábbi szervezeti-és működési szabályzata hatályát veszíti.

Budapest, 2016. június 2.

Géresi Anna
az ellenőrző bizottság elnöke