Módosítva 2018. május 11-én és 2020. július 17-én és 2023. május 5-én.
A Magyar Könyvvizsgálói Kamara (a továbbiakban: kamara) küldöttgyűlése a Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról, a könyvvizsgálói tevékenységről, valamint a könyvvizsgálói közfelügyeletről szóló 2007. évi LXXV. törvény (továbbiakban: Kkt.) 112. § h) pontja alapján a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzésére és megakadályozására szolgáló könyvvizsgálói tevékenység, valamint az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtásának kamarai ellenőrzéséről az alábbi szabályzatot alkotja:
1. Jelen szabályzatban szereplő fogalmak megegyeznek a Kkt. szerinti meghatározásokkal. Előzőeken túlmenően, jelen szabályzat alkalmazásában
a) belső szabályzat: a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvényben (a továbbiakban: Pmt.), illetve az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtásáról szóló 2017. évi LII. törvényben (a továbbiakban: Kit.) meghatározott kötelezettségek körébe tartozó feladatok teljesítésére készített belső szabályzat. Utóbbi szabályzat a Pmt.-ben meghatározott belső szabályzatnak a részét is képezheti.
b) ellenőrzés: a szolgáltatóknak a Pmt.-ben, valamint a Pmt.-ben foglaltak végrehajtására kiadott útmutatóban foglalt kötelezettségei teljesítésének ellenőrzése, amely kiterjed a Kit.-ben, valamint a Kit.-ben foglaltak végrehajtására kiadott útmutatóban rögzített kötelezettségek teljesítésének ellenőrzésére.
c) közeli hozzátartozó: a Polgári Törvénykönyvről szóló törvényben (a továbbiakban: Ptk.) meghatározott fogalom.
d) rendkívüli ellenőrzés: a minőségellenőrzési bizottság által a terv szerinti ellenőrzésen felül indított ellenőrzés, amely önállóan, minőségellenőrzés nélkül is lefolytatható, s amelyre akkor kerül sor, amennyiben a minőségellenőrzési bizottság tudomására jut, hogy a szolgáltató megszegte a Pmt-ben, a Kit.-ben, valamint az előző törvények végrehajtására kiadott útmutatóban foglalt kötelezettségeit. A rendkívüli ellenőrzés megindítására okot adó tényre vonatkozó jelzés érkezhet a Pmt. 5. § (1) bekezdése szerinti felügyeletet ellátó szervektől is.
e) terv szerinti ellenőrzés: a minőségellenőrzési bizottság által elfogadott éves ellenőrzési terv keretében lefolytatott vizsgálat.
f) utóellenőrzés: az ellenőrzés során hozott határozatban foglaltak teljesítésének ellenőrzésére irányuló eljárás, amely önállóan, minőségellenőrzés nélkül is lefolytatható.
g) üzleti kapcsolat: minden szóbeli vagy írásbeli szerződésen alapuló kapcsolat. Nem üzleti kapcsolat az egyik fél által a Ptk. szerint alkalmazott általános szerződési feltétel alapján megkötött szerződés, valamint amennyiben az ügyfelet a szerződés megkötésére – adott feltételek esetén – jogszabály kötelezi (ide értve a közszolgáltatási szerződéseket és a nyílt árusítású kiskereskedelmi szerződéseket is.)
h) szolgáltató: a jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenységet önállóan (saját nevében és kockázatára) végző kamarai tag könyvvizsgáló, valamint a könyvvizsgáló cég.
2. Az ellenőrzés lefolytatása tekintetében a kamara minőségellenőrzési bizottsága (a továbbiakban: bizottság) jár el. Az ellenőrzés a Kkt. 5. § l) pontja értelmében kamarai hatósági eljárásnak minősül, melynek során – a Kkt. vonatkozó előírásai mellett – az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény (a továbbiakban: Ákr.) rendelkezéseit kell alkalmazni. A kamarai hatósági eljárás során a kapcsolattartás kizárólag az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvényben meghatározott elektronikus úton történhet. Az egyes beadványok a megfelelő elektronikus űrlap kiválasztásával, a személyreszabott ügyintézési felületen keresztül terjeszthetőek elő.
3. A bizottság minden évre ellenőrzési tervet készít, melyet az elfogadástól számított nyolc napon belül, de legkésőbb tárgyév augusztus 31-éig nyilvánosságra hoz a kamara honlapján.
A bizottság a terv szerinti ellenőrzésre kockázatelemzés alapján olyan szolgáltatókat választ, amelyek esetében különösen, de nem kizárólagosan az alábbi kockázati tényezők valamelyike felmerül:
a) a szolgáltatónál még nem, vagy 6 évnél régebben került sor ellenőrzésre;
b) a szolgáltató, vagy a szolgáltató nevében jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenységet végző kamarai tag könyvvizsgáló fegyelmi büntetésben részesült és a fegyelmi büntetéshez fűződő hátrányos jogkövetkezmények alól nem mentesült;
c) a szolgáltatónál végzett legutóbbi ellenőrzés intézkedéssel, illetve a korábbi szabályozás szerinti felhívással, javaslattétellel zárult;
d) a szolgáltatónál, vagy a szolgáltató nevében jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenységet végző kamarai tag könyvvizsgálónál lefolytatott legutóbbi minőségellenőrzés, kamarai minőségellenőrzés „nem felelt meg” minősítéssel zárult;
e) a szolgáltató az utolsó kamarai adatszolgáltatása szerint több mint 150 könyvvizsgálati ügyféllel rendelkezik;
f) a szolgáltató rendelkezik magas kockázati besorolású könyvvizsgálati ügyféllel;
g) a szolgáltatónál korábban a kamara vagy más felügyeletet ellátó szerv megállapította a Pmt. szerinti bejelentési kötelezettség elmulasztását.
3/A. A bizottság a kiválasztott szolgáltatót elektronikus úton tájékoztatja, utalva az előzetes időpont egyeztetés szükségességére. A szolgáltató a tájékoztató levél megküldésétől számított 8 napon belül írásban kezdeményezheti a bizottságnál, hogy az ellenőrzés elektronikus kép és hang továbbítására alkalmas eszköz útján kerüljön foganatosításra. Az előző módszerrel lefolytatandó ellenőrzés technikai előfeltételeiről a bizottság tájékoztatást ad, mely feltételeket az ellenőrzöttnek kell vállalnia és biztosítania. Az elektronikus kép és hang továbbítására alkalmas eszköz útján tartott helyszíni vizsgálatra jelen szabályzat 11–17. pontjában foglalt előírásokat kell megfelelően alkalmazni.”
4. Amennyiben a bizottság tudomására jut, hogy a szolgáltató megszegte a Pmt.-ben, a Kit.-ben, valamint az előző végrehajtására kiadott útmutatóban foglalt kötelezettségeit, rendkívüli ellenőrzést indít.
5. A bizottság a minőségellenőrök közül jelöli ki az ellenőrzést végrehajtó személyt. Két egymást követő ellenőrzést ugyanannál a szolgáltatónál nem hajthat végre ugyanaz a minőségellenőr.
6. Az ellenőrzés elvégzéséért a minőségellenőrt a dologi kiadások megtérítésén felül a kamara pénzügyi tervének keretein belül a kamara elnöksége által meghatározott díjazás illeti meg azzal, hogy az ellenőrzésre 3 munkaóra számolható el. Az óradíj a bruttó, de járulékok nélküli díjat jelenti.
7. Az ellenőrzés befejezéséről első fokon a bizottság, másodfokon a kamara elnöksége dönt.
8. A minőségellenőr, valamint az ellenőrzést ellátó szerv (első fokon a bizottság, másodfokon az elnökség) az ellenőrzés során jogosult a hivatásbeli és üzleti titok körébe tartozó adat megismerésére. A Kkt. értelmében nem jelenti a könyvvizsgálói titoktartási kötelezettség megszegését az ellenőrzéshez szükséges és arányos adatszolgáltatás teljesítése, a könyvvizsgálati munkaanyagoknak a minőségellenőr és az ellenőrzést ellátó szerv rendelkezésére bocsátása. A minőségellenőrt és az ellenőrzést ellátó szervet a szolgáltatóval azonos titoktartási kötelezettség terheli.
9. A bizottság az ellenőrzés, mint kamarai hatósági eljárás megindításáról az Ákr.-ben meghatározott külön értesítést küld, amely többek között tartalmazza az ellenőrzés dátumát és helyszínét. Az értesítés kiküldése előtt a minőségellenőr az ellenőrzés dátumának és helyszínének egyeztetése érdekében telefonon vagy elektronikus úton felveszi a kapcsolatot az ellenőrzésre kiválasztott szolgáltatóval, melynek eredményéről haladéktalanul tájékoztatja a csoportvezetőjét és a bizottság munkatársát.
10. A minőségellenőr a bizottság elnöke által kiadott megbízólevél birtokában folytathatja le a vizsgálatot. A megbízólevél tartalmazza:
– a minőségellenőr nevét, azonosító adatait,
– az ellenőrzés alá vont szolgáltató azonosító adatait,
– az ellenőrzés dátumát, helyszínét,
– a megbízólevél érvényességének megjelölését.
Az ellenőrzés alá vont kamarai tag könyvvizsgáló, könyvvizsgáló cég jogai és kötelezettségei az eljárás során
11. Az ellenőrzés alá vont szolgáltató köteles
– az ellenőrzés lefolytatását elősegíteni és lehetővé tenni,
– a kamara felhívásaiban, határozataiban foglaltakat teljesíteni,
– a helyszíni ellenőrzés idejére a helyiséget és a technikai feltételeket (fénymásoló, nyomtatási lehetőség, internet csatlakozási lehetőség, íróasztal stb.) biztosítani. A minőségellenőrzést lehetőleg az ellenőrzött szolgáltató munkavégzési helyén, székhelyén (telephelyén) kell lefolytatni, vagy az ellenőrzött kérésére annak a kamarai területi szervezetnek a székhelyén, amelyhez az ellenőrzött tartozik. Ilyen esetben a kamarai területi szervezet köteles biztosítani a megfelelő (zárt) és irodai felszerelésekkel ellátott helyiséget, szükség szerint munkaidőn túl is,
– olyan ügyféllistát átadni, amely a könyvvizsgálói szolgáltatások tárgyának megjelölése mellett 8 évre visszamenően tartalmazza a Kkt. 3. § (1) bekezdése szerinti könyvvizsgálói tevékenységre megbízást adó ügyfeleket,
– a minőségellenőrnek szóban vagy írásban tájékoztatást, magyarázatot adni, az ügyféllista, illetve a helyszíni ellenőrzés alapján a helyszínen szúrópróbaszerűen kiválasztott ügyféldossziékba, dokumentációs anyagokba a betekintést lehetővé tenni, az iratokat és nyilvántartásokat felhívásra bemutatni, másolatkészítési lehetőséget biztosítani,
– az ügyféllista, valamint az általa szolgáltatott adatok és a rendelkezésre bocsátott dokumentáció teljességéről nyilatkozatot tenni.
12. Az ellenőrzés alá vont szolgáltató jogosult
– a minőségellenőr személyazonosságáról és megbízatásáról meggyőződni,
– kizárási ok esetén elfogultsági kifogást előterjeszteni,
– az ellenőrzés során írásban és szóban észrevételt tenni.
13. Ellenőrzést lefolytató minőségellenőrként nem járhat el
– aki, valamint akinek a közeli hozzátartozója az ellenőrzési eljárás alatt, illetve a legutolsó ellenőrzés által lefedett időszakot követően üzleti kapcsolatban áll vagy állt az ellenőrzés alá vont szolgáltatóval, vagy szolgáltatónak minősülő kamarai tag könyvvizsgáló közeli hozzátartozójával,
– aki az ellenőrzés alá vont szolgáltatónak minősülő kamarai könyvvizsgáló közeli hozzátartozója,
– aki, valamint akinek a közeli hozzátartozója az ellenőrzés alá vont szolgáltató tagja, alkalmazottja, vezető tisztségviselője,
– akitől az ügy elfogulatlan elbírálása egyéb okból nem várható.
A kizárási ok fennállását a minőségellenőr, valamint az ellenőrzés alá vont szolgáltató, az ellenőrzésre kijelölésről, illetőleg a kizárási okról való tudomásszerzést követően 3 –7 napon belül köteles a bizottságnak bejelenteni. Az ellenőrzés alá vont szolgáltató bejelentése esetén az elfogultsági kifogásról a bizottság – másodfokú eljárás során az elnökség – dönt, mely határozat ellen külön jogorvoslatnak helye nincs. A kizárási ok fennállása esetén a bizottság másik minőségellenőrt jelöl ki.
14. A minőségellenőr az ellenőrzés keretében
– az ellenőrzéssel összefüggésben szóban vagy írásban tájékoztatást kérhet az ellenőrzés alá vont szolgáltatótól
– az ellenőrzés alá vont szolgáltatót a helyszínen szúrópróbaszerűen kiválasztott legalább 3 (ennél kevesebb ügyfél esetén valamennyi) könyvvizsgálati ügyfél vonatkozásában iratok és nyilvántartások bemutatására kötelezheti azzal, hogy az ellenőrzésnek az alacsony vagy magas kockázati besorolású könyvvizsgálati ügyfelekre mindenképpen ki kell terjednie,
– az ellenőrzés alá vont szolgáltató irodájába, alirodájába, annak bármely helyiségébe beléphet, az ellenőrzés alá vont szolgáltatótól minden olyan iratot, adatot, információt, nyilatkozatot kérhet, az ellenőrzés alá vont minden olyan munkafolyamatát megvizsgálhatja, amely az ellenőrzés lefolytatásához szükséges. A minőségellenőr az ellenőrzés során jogosult másolatot készíteni az ellenőrzött azon iratairól, adathordozóiról, nyilvántartásairól, amelyek a vizsgálat eredményét jelentősen befolyásolhatják. (helyszíni ellenőrzés)
15. Az ellenőrzés lefolytatása a bizottság által előkészített és a kamara elnöksége által jóváhagyott kérdőív alkalmazásával történik. Az alkalmazott kérdőív kitöltésére online kerül sor közvetlenül a kamara minőségellenőrzési rendszerében. Az ellenőr köteles előzetes szóbeli tájékoztatást adni az ellenőrzöttnek az elért pontszámról, az ellenőrzött kérésére – ha a technikai lehetőségek biztosítottak – a kitöltött kérdőív egy példánya az ellenőrzés helyszínén nyomtatott formában átadható.
16. A minőségellenőr a helyszíni vizsgálat befejezésekor a helyszíni ellenőrzést lezáró jegyzőkönyv, a titoktartási és függetlenségi nyilatkozat, valamint az esetlegesen másolatban átvett anyagok dokumentumjegyzéke egy-egy eredeti példányát átadja az ellenőrzöttnek. A minőségellenőr az előzőekben részletezett iratokat, a bizonyítékként szolgáló esetleges dokumentumokat, valamint az ellenőrzött esetleges írásbeli észrevételét a helyszíni ellenőrzés dátumától számított 3 napon belül digitalizált formában feltölti a kamara minőségellenőrzési rendszerébe azzal, hogy aláírt iratok eredeti példányát köteles a helyszíni ellenőrzést követő 150 napon belül megküldeni a bizottságnak.
A minőségellenőr az ellenőrzéssel kapcsolatban semmilyen könyvvizsgálati dokumentációt nem őrizhet meg. A minőségellenőr a dokumentumjegyzékben felsorolt másolati, illetve digitalizált könyvvizsgálati dokumentumokat köteles a feltöltést követő 8 napon belül megsemmisíteni/törölni, melyről nyilatkoznia kell. A költségtérítés és megbízási díj elszámolására a dokumentumok megküldését követően kerülhet sor.
17. A bizottság az ellenőrzések alapadatait, eredményét a kamara integrált információs rendszerében rögzíti, a dokumentumok megőrzésére és kezelésére a kamara iratkezelési szabályzatának rendelkezései az irányadóak.
18. A bizottság az ellenőrzés befejezéséről a rendelkezésre álló iratok alapján, testületi ülésen, tárgyaláson kívül, határozattal dönt.
19. Ha a vizsgálat eredményeként az állapítható meg, hogy a szolgáltató megszegte a Pmt.-ben, a Kit.-ben, valamint az előző törvények végrehajtására kiadott útmutatóban foglalt kötelezettségeit, úgy a bizottság a jogsértés súlyával arányosan az alábbi intézkedéseket alkalmazhatja önállóan vagy együttesen:
a) javaslatot tesz a szolgáltatónak a belső vizsgálat lefolytatására és a felelőssel szembeni eljárás kezdeményezésre;
b) figyelmezteti a szolgáltatót;
c) határidő tűzésével kötelezi a szolgáltatót a jogsértés megszüntetésére;
d) kötelezi a szolgáltatót a belső szabályzat meghatározott határidőn belüli, meghatározott szempontok szerinti átdolgozására és a kamarának, mint felügyeletet ellátó szervnek történő bemutatására;
e) eltiltja a szolgáltatót a jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenység gyakorlásától, melynek időtartama 3 évig terjedhet;
f) kezdeményezi a szolgáltató vezetője vagy a jogsértésért felelős foglalkoztatottja, segítő családtagja felelősségének megállapítását;
g) kezdeményezi a szolgáltató vezetője vezetői jogkörének a jogsértés
megszüntetéséig történő felfüggesztését vagy visszavonását;
h) százezer forinttól legfeljebb négyszáz millió forintig terjedő pénzbírságot szabhat ki. Amennyiben a jogsértésből származó vagyoni előny meghatározható, és annak kétszerese meghaladja a négyszázmillió forintot, úgy a kiszabható bírság a vagyoni előny kétszeresének megfelelő összegig terjedhet;
i) kötelezi a szolgáltatót határidő tűzésével az alkalmazottak (vezetők) szakmai továbbképzésére vagy megfelelő szakmai ismeretekkel rendelkező alkalmazottak (vezetők) felvételére.
A pénzbírságot a határozat véglegessé válásától számított 30 napon belül kell megfizetni. A szolgáltató kérelmére a bizottság a pénzfizetési kötelezettség teljesítésére halasztást, illetve részletekben történő teljesítést (a továbbiakban: fizetési kedvezmény) is megállapíthat. A szolgáltató a határozat véglegessé válásától számított 5 napon belül benyújtott kérelmében kérheti a fizetési kedvezmény engedélyezését abban az esetben, ha rajta kívül álló ok lehetetlenné teszi a határidőre való teljesítést, vagy az számára aránytalan nehézséget jelentene. A feltételek meglétét a szolgáltatónak hitelt érdemlően, dokumentumokkal alátámasztva igazolnia kell.
20. Az előzőekben írt intézkedések alkalmazásánál a bizottság tekintettel van:
a) a jogsértés súlyosságára,
b) a jogsértésért felelős személyek szándékos vagy gondatlan magatartására,
c) a szolgáltató piaci részesedésére,
d) a a szolgáltatóra vagy ügyfeleire gyakorolt hatására,
e) a felelős személyek által a kamarával, mint felügyeleti szervvel szemben tanúsított együttműködésre,
f) a jogsértés időtartamára, ismétlődésére vagy gyakoriságára.
21. A bizottság az ellenőrzés során a jelen szabályzat 28. pontjának megfelelően felülvizsgált Pmt. szerinti belső szabályzatot ellenőrzi, és szükség szerint a jelen szabályzat 19. pontja szerinti intézkedést alkalmaz a belső szabályzat jogszabályoknak és a Pmt. céljának való megfelelés biztosítása érdekében.
22. Az ellenőrzés alá vont szolgáltató a bizottság ellenőrzést befejező határozata ellen annak kézhezvételétől számított 15 napon belül a kamara elnökségéhez fellebbezhet. A fellebbezés előterjesztése a jelen szabályzat 2. pontjában rögzítettek szerint történik, a fellebbezés Kkt.-ben előírt díja befizetésének igazolása mellett. Másodfokú elbírálásra a fellebbezést és az ügyben keletkezett iratokat a bizottság elnöke terjeszti fel a kam ara elnökségéhez. Az elnökség a testületi ülésen, tárgyaláson kívül hozza meg határozatát. A véglegessé vált vagy a jogorvoslatra tekintet nélkül végrehajthatóvá nyilvánított határozat közzétételére a Pmt. rendelkezései irányadók.
23. A bizottság a jogerős határozatban foglaltak teljesítését ellenőrizheti. Az utóellenőrzés külön kamarai hatósági eljárás, amely önállóan, minőségellenőrzés nélkül is lefolytatható, s melyre jelen szabályzat és a Kkt. rendelkezései megfelelően irányadóak.
24. A Pmt. hatálybalépésekor működő szolgáltató a Pmt. szerinti belső szabályzatát a Pmt. hatálybalépését követő 90 napon belül köteles a Pmt., valamint a belső szabályzat kötelező tartalmi elemeit megállapító miniszteri rendelet rendelkezéseinek megfelelően átdolgozni és a szabályzat átdolgozásának megtörténtét a kamara illetékes területi szervezete felé írásban igazolni. Ha a szolgáltató a Pmt. szerinti kamarai útmutatóban rögzített egységes szabályzat szövegével megegyező tartalmú belső szabályzatot léptet életbe, akkor a hatálybaléptetésről, valamint – amennyiben erre megelőzően nem került sor – a kijelölt személy(ek) nevéről, beosztásáról és elérhetőségéről szóló határozatot kell a szolgáltatónak megküldenie a kamara illetékes területi szervezete elnökségéhez.
25. A Kit. hatálybalépésekor működő szolgáltató a Kit. szerinti belső szabályzatát a Kit. hatálybalépését követő 90 napon belül köteles a Kit., valamint a belső szabályzat kötelező tartalmi elemeit megállapító miniszteri rendelet rendelkezéseinek megfelelően kidolgozni. Ha a szolgáltató a Kit. szerinti kamarai útmutatóban rögzített egységes szabályzat szövegével megegyező tartalmú belső szabályzatot léptet életbe, akkor a hatálybaléptetésről, valamint – amennyiben erre megelőzően nem került sor – a kijelölt személy(ek) nevéről, beosztásáról és elérhetőségéről szóló határozatot kell a szolgáltatónak megküldenie a kamara illetékes területi szervezete elnökségéhez.
26. A jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenységet a Pmt. és a Kit. hatálybalépése után kezdő szolgáltató a jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenység megkezdését követő 45 napon belül köteles saját belső szabályzatát (szabályzatait) kidolgozni, és azt a kamara illetékes területi szervezetének elnökségéhez jóváhagyásra benyújtani. A kamara területi szervezetének elnöksége a megküldött belső szabályzatot (szabályzatokat) a Pmt., a Kit. valamint a kamara alapszabálya 381. pont k) alpontja alapján jóváhagyja, ha az(ok) tartalmazza (tartalmazzák) a Pmt., illetve a Kit., és a belső szabályzatok kötelező tartalmi elemeit megállapító miniszteri rendeletek szerinti kötelező tartalmi elemeket és jogszabállyal nem ellentétes(ek).
27. Ha a jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenységet a Pmt. és a Kit. hatálybalépése után kezdő szolgáltató a Pmt. és a Kit. szerinti kamarai útmutatóban rögzített mintaszabályzat szövegével megegyező tartalmú belső szabályzatot léptet életbe, akkor a hatálybaléptetésről, valamint – amennyiben erre megelőzően nem került sor – a kijelölt személy(ek) nevéről, beosztásáról és elérhetőségéről szóló határozatot kellszolgáltatónak megküldenie a kamara illetékes területi szervezete elnökségéhez. Ebben az esetben a területi szervezet elnöksége a jóváhagyó határozatot nem kézbesíti a szolgáltatónak.
28. A szolgáltató a Pmt-ben, a Pmt. szerinti kamarai útmutatóban rögzített mintaszabályzatban vagy a belső rendjében – ideértve a Pmt. szerinti belső kockázatértékelésében – bekövetkezett változást követően köteles 30 napon belül a Pmt. szerinti belső szabályzatát felülvizsgálni és szükség esetén módosítani.
29. A belső szabályzatban foglaltak betartása során, a hatályos jogszabályi előírások mellett a Magyar Nemzeti Könyvvizsgálati Standardok vonatkozó iránymutatásait is alkalmazni kell.
30. Jelen szabályzatot a kamara küldöttgyűlése 2017. április 28-án fogadta el. Hatályba lép a 31. pontban foglalt kivétellel 2017. június 26-án. A hatályba lépéssel egyidejűleg a 2010. május 15-én elfogadott, a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzésére és megakadályozására szolgáló könyvvizsgálói tevékenység kamarai ellenőrzéséről szóló korábbi kamarai szabályzat és annak mellékletei hatályát veszítik. A 2018. május 11-én elfogadott módosítások 2018. június 1-én lépnek hatályba azzal, hogy a módosított rendelkezéseket a 2018. június 1-jét követően induló ellenőrzésekre kell alkalmazni.
31. Jelen szabályzat 2. pontjában 2018. január 1. napjával a „közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól szóló törvény” szövegrész helyébe az „általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény” szöveg lép.
32. A 2020. július 17-én elfogadott módosítások 2020. július 31. napján lépnek hatályba azzal, hogy a módosított rendelkezéseket a 2020. július 31-ét követően induló ellenőrzésekre kell alkalmazni..
Záradék
Alulírott Dr. Pál Tibor elnök a jelen egységes szerkezetbe foglalt szabályzat aláírásával igazolom, hogy a jelen szabályzat egységes szerkezetbe foglalt szövege megfelel a szabályzat-módosítások alapján hatályos tartalmának.
33. A 2023 május 5-én elfogadott módosítások 2023. május 31. napján lépnek hatályba azzal, hogy a módosított rendelkezéseket a 2023. május 31-ét követően induló ellenőrzésekre kell alkalmazni.
Budapest, 2023. május 19.
Dr. Pál Tibor
elnök