Magyar

 

Magyar Könyvvizsgálói Kamara

Minőségellenőrzési Bizottság Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat * 

I. fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A szabályzat célja és hatálya

(1) A Minőségellenőrzési Módszertani Kézikönyv (a továbbiakban: MMK), és így a Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat célja, hogy meghatározza a minőségbiztosítási rendszer működését, a vizsgálatok lefolytatásának rendjét.

(2) Jelen szabályzat a kamara által a Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról és könyvvizsgálói tevékenységről szóló 2007. évi LXXV. törvény (továbbiakban: Kkt.) 165–166. §-a alapján végzett minőségellenőrzések (jelen szabályzat alkalmazásában a továbbiakban: minőségellenőrzés) eljárási és finanszírozási szabályait tartalmazza.

Fogalmak és értelmező rendelkezések

(3) E szabályzat és az MMK mellékletét képező ellenőrzési kérdőívek alkalmazásában

a) bizottság, kamara, kamarai törvény, kamaraitag-könyvvizsgáló, könyvvizsgáló, könyvvizsgáló cég, megbízás, minőségellenőr, közérdeklődésre számot tartó gazdálkodó, üzleti kapcsolat, vizsgálati periódus: a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Minőségellenőrzési Bizottságának (a továbbiakban: bizottság) Szervezeti és Működési Szabályzatában (a továbbiakban: SZMSZ) meghatározott fogalom;

b) csoportvezető: a bizottság tagja, illetve a bizottság által kijelölt minőségellenőr, aki az éves munkatervben meghatározott minőségellenőrzési feladatok ellátásához a bizottság által hozzárendelt ellenőröket irányítja;

c) egyéni könyvvizsgáló: olyan kamaraitag-könyvvizsgáló, aki egyéni vállalkozóként vagy könyvvizsgáló cégben akként végez jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenységet, hogy a könyvvizsgáló cégben a könyvvizsgálat elvégzéséért személyében felelős, aláíró könyvvizsgálóként egyedül működik közre, azaz kockázatközösséget más könyvvizsgálóval nem vállal;

d) hivatalos irat: az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (továbbiakban: Ákr.), valamint a Kkt. szerinti, a bizottság elnöke vagy a kamara főtitkára által kiadmányozott irat;

e) könyvvizsgálat, könyvvizsgálói tevékenység: a Kkt. 3. § (1) bekezdésében meghatározott jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenység;

f) közfelügyeleti hatóság: a könyvvizsgálói közfelügyeleti feladatokat ellátó szervezet;

g) minőségellenőrzés elemei:

1) Belső minőségellenőrzési rendszer ellenőrzése

2) Egyedi megbízás(ok) ellenőrzése

(a) Általános ellenőrzési módszertan – a közérdeklődésre számot tartó, illetve speciális gazdálkodónak nem minősülő gazdálkodók állandó könyvvizsgálatának ellenőrzésére vonatkozó módszertan

(b) Speciális ellenőrzési módszertan a speciális gazdálkodók állandó könyvvizsgálatának ellenőrzésére vonatkozó módszertan

h) minősített könyvvizsgáló: az a könyvvizsgáló, aki rendelkezik egy vagy több, a Kkt. 49. §-a szerinti minősítéssel;

i) nap: naptári nap;

j) rendkívüli minőségellenőrzés: a Kkt. a közfelügyeleti hatóság, a kamara elnöke, a kamara fegyelmi megbízottja, fegyelmi bizottsága, szakértői bizottsága, és a bizottság által kezdeményezett, valamint a kamaraitag-könyvvizsgáló, könyvvizsgáló cég kérésére lefolytatott minőségellenőrzés;

k) speciális gazdálkodó: azon közérdeklődésre számot tartónak nem minősülő gazdálkodó (szervezet), amelynél csak megfelelő minősítéssel rendelkező kamarai tagkönyvvizsgáló vagy könyvvizsgáló cég végezhet könyvvizsgálói tevékenységet (Kkt. 49. §), valamint kizárólag a konszolidáció tekintetében a konszolidált beszámolót készítő – közérdeklődésre számot tartónak nem minősülő – gazdálkodó;

l) terv szerinti minőségellenőrzés: a bizottság által a Kkt. 158. §-a alapján összeállított éves minőségellenőrzési terv keretében végzett vizsgálatok;

m) több könyvvizsgálót foglalkoztató könyvvizsgáló cég: olyan könyvvizsgáló cég, amelyben a könyvvizsgálat elvégzéséért személyében felelős, aláíró könyvvizsgálóként legalább két kamarai tag működik közre, függetlenül attól, hogy a közreműködés milyen jogviszony keretében történik;

n) vezető minőségellenőr: aki az egy könyvvizsgálónál, könyvvizsgáló cégnél végzett, több könyvvizsgáló munkáját érintő helyszíni minőségellenőrzések során a minőségellenőrök munkáját koordinálja.

A minőségellenőrök éves továbbképzése és vizsgája

(4) A bizottság a minőségellenőrök részére minden évben kreditpontos oktatást szervez, melyen a részvétel minden minőségellenőr számára kötelező. A minőségellenőr az oktatáson való részvétellel felel meg az SZMSZ 35. c) pontjában foglalt követelménynek.

(5) Az oktatás tematikáját, időpontját, helyszínét és programját a bizottság határozza meg.

(6) Az oktatásra meg kell hívni a kamara elnökét, főtitkárát, a szakértői és oktatási bizottságának elnökét.

(7) Az oktatást az éves terv szerinti minőségellenőrzések megkezdése előtt kell megtartani.

(8) A minőségellenőr a nyilvántartásba vételének időpontjától számítva 3 évente a bizottság előtt vizsgát tesz, melynek célja a minőségellenőri feladatok elvégzéséhez szükséges felkészültség számonkérése, a minőségellenőrzés színvonalának biztosítása.

II. fejezet

A TERV SZERINTI MINŐSÉGELLENŐRZÉS ELJÁRÁSI SZABÁLYAI

A minőségellenőrzésre való kijelölés

(9) A bizottság feladata, hogy a kiválasztási szempontok alapján meghatározza, hogy mely könyvvizsgálónál, könyvvizsgáló cégnél, mikor és melyik minőségellenőr hajtson végre minőségellenőrzést.

(10) A minőségellenőrzés (3) g) pontban meghatározott valamennyi eleme [belső minőségellenőrzési rendszer ellenőrzése, valamint az egyedi megbízás(ok) ellenőrzése] külön kamarai hatósági eljárás [Kkt. 5. § k) pont], amelyben – a Kkt.-ban foglaltak figyelembevételével – az Ákr. rendelkezéseit kell alkalmazni. Minden egyes hatósági eljárás során külön értesítés, zárójelentés és határozat készül. A kamarai hatósági eljárás során a kapcsolattartás kizárólag az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvényben (továbbiakban: Eüsztv.) meghatározott elektronikus úton történhet. A kamarai hatósági eljárás lefolytatása iránti kérelem, illetve az egyéb beadványok a megfelelő elektronikus űrlap kiválasztásával a személyre szabott ügyintézési felületen keresztül terjeszthetőek elő.

(11) A minőségellenőrök helyszíni vizsgálatokra történő beosztásának szempontjai:

A. A minőségellenőrnek rendelkeznie kell a Kkt. 49. § szerinti megfelelő minősítéssel is, ha olyan speciális gazdálkodó állandó könyvvizsgálatának minőségellenőrzésében vesz részt, amely esetében csak minősített könyvvizsgáló vagy könyvvizsgáló cég végezhet jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenységet. Ilyen esetben a minősítés megszerzése és a kamarai minőségellenőrzésben való részvétel között legalább három évnek kell eltelnie.

B. A minőségellenőrnek az érintett gazdálkodó tevékenységéhez igazodó – a Kkt.-ban meghatározott időtartamú – szakmai gyakorlattal kell rendelkeznie, ha az a) pont hatálya alá nem tartozó egyéb, sajátos feladatokat végző gazdálkodó állandó könyvvizsgálatának minőségellenőrzésében vesz részt.

C. Két egymást követő minőségellenőrzést ugyanannál a kamarai tagkönyvvizsgálónál nem hajthat végre ugyanaz a minőségellenőr.

(12) A minőségellenőrzés szervezése és irányítása során figyelembe kell venni a területi szempontokat.

(13) A minőségellenőrzéseket kockázatelemzés alapján úgy kell elrendelni, hogy a kamaraitag-könyvvizsgálónál, könyvvizsgáló cégnél 6 évente legalább egyszer sor kerüljön minőségellenőrzésre.

Az előzőekben meghatározott időtartamba nem számít bele az az időszak, amelyben a kamaraitag-könyvvizsgáló szüneteltette a könyvvizsgálói tevékenység ellátását.

(14) A bizottság minden évre ellenőrzési tervet készít, melyet az elfogadástól számított nyolc napon belül, de legkésőbb tárgyév augusztus 31-ig nyilvánosságra hoz a kamara honlapján.

(15) A bizottság a csoportvezetők részére listát küld a tárgyévben részükre kiosztott minőségellenőrzési feladatokról. Az egyes minőségellenőröknek adandó tárgyévi minőségellenőrzési megbízatások listáit a csoportvezetők készítik elő és a bizottság hagyja jóvá. A jóváhagyott listát a csoportvezető rögzíti a kamara minőségellenőrzési rendszerében (továbbiakban: rendszer), amely azonnal megjelenik a kijelölt minőségellenőr tárgyévi feladatai között. A rendszerbe belépő minőségellenőr ezt követően telefonon vagy e-mailben időpontot és helyszínt egyeztet az ellenőrzöttel és az egyeztetés eredményét rögzíti a rendszerben.

(16) A minőségellenőr a lista rögzítésétől számított 8 napon belül a csoportvezetőkön és a bizottság munkatársain keresztül köteles értesíteni a bizottságot abban az esetben, ha a számára kijelölt vizsgálatok listája alapján az SZMSZ II. fejezet 3. pontjában foglalt függetlenségi, illetve a II. fejezet 4. pontjában foglalt összeférhetetlenségi követelményeknek nem felel meg, vagy ha a megítélése szerint nem rendelkezik megfelelő minősítéssel vagy szakmai kompetenciával és gyakorlattal az adott kamaraitag-könyvvizsgáló vagy könyvvizsgáló cég vizsgálatának lefolytatásához.

(17) A bizottság a (14) pont szerinti nyilvánosságra hozataltól számított 8 napon belül az Eüsztv.-ben meghatározott elektronikus úton tájékoztatja (MMK 2–4. sz. melléklet) a terv szerinti minőségellenőrzésre kiválasztott kamaraitag-könyvvizsgálót, könyvvizsgáló céget. A tájékoztatólevélben utalni kell az előzetes időpont- és helyszínegyeztetés szükségességére.

(18) A bizottság a minőségellenőrzés, mint hatósági eljárás megindításáról az Ákr-ben meghatározott értesítést küld ki az ellenőrzött részére a helyszíni ellenőrzés előtt 8 nappal. Az értesítés kiküldése előtt a minőségellenőr telefonon vagy e-mailben felveszi a kapcsolatot az ellenőrzöttel, és annak eredményét rögzíti a rendszerben. A bizottság az éves ellenőrzési terv elfogadását követően – az egyenletes munkaterhet és az ügyintézési határidők betarthatóságát szem előtt tartva – meghatározza az ellenőrzési időszak egyes hónapjaiban lefolytatható helyszíni ellenőrzések maximális számát. Az ellenőrzések maximális számát meghaladóan ellenőrzési időpont kizárólag a bizottság egyedi engedélye alapján rögzíthető. A kapcsolatfelvételtől való elzárkózás, az időpont és helyszín leegyeztetésének meghiúsítása fegyelmi vétségnek minősül, amely fegyelmi eljárás lefolytatását vonhatja maga után.

(19) A (18) pont szerinti értesítésnek tartalmaznia kell:

– az ügy tárgyát, iktatási számát, az eljárás megindításának napját és az adott ügyfajtára irányadó ügyintézési határidőt, az ügyintézési határidőbe nem számító időtartamokat, az ügyintéző nevét és hivatali elérhetőségét,

– az iratokba való betekintés és a nyilatkozattétel lehetőségére irányuló tájékoztatást,

– hivatalból indult eljárásban az erre történő utalást, kérelemre indult eljárásban a kérelmező ügyfél nevét,

– a minőségellenőrzésre kijelölt kamaraitag-könyvvizsgáló, könyvvizsgáló cég nevét, nyilvántartási számát, az eljárás lefolytatására kijelölt minőségellenőr azonosítási adatait (név, nyilvántartási szám, megbízólevelének száma, telefonos és e-mail elérhetősége);

– kamaraitag-könyvvizsgáló esetén a minőség-ellenőrzés alá vont megbízás megnevezését és a vizsgált időszakot, a belső minőségellenőrzési rendszer ellenőrzése esetében azt, hogy a minőség-ellenőrzés a belső minőségellenőrzési rendszer értékelésére terjed ki;

– az ellenőrzés dátumát, és helyszínét,

(20) A minőség-ellenőrzésre kijelölt kamaraitag-könyvvizsgáló vagy könyvvizsgáló cég a tudomásszerzést követő 3 napon belül köteles értesíteni a bizottságot abban az esetben, ha a számára kijelölt minőségellenőr az SZMSZ II. fejezet 3. és 4. pontjában foglalt függetlenségi, összeférhetetlenségi követelményeknek nem felel meg.

(21) A (16) és (20) pontok alapján másik minőségellenőr kijelöléséről (függetlenség, illetve összeférhetetlenség esetén) a bizottság dönt, és döntéséről értesíti az ellenőrzöttet és a minőségellenőrt.

(22) A minőségellenőr a bizottság elnöke által kiadott megbízólevél birtokában folytathatja le az eljárást. A megbízólevél tartalmazza

– a minőségellenőr nevét, azonosító adatait,

– az ellenőrzés alá vont kamaraitag-könyvvizsgáló, könyvvizsgáló cég azonosító adatait,

– a vizsgált időszak megjelölését.

(23) A bizottság a minőségellenőr részére a helyszíni ellenőrzés előtt 8 nappal kiküldi a megbízólevelet.

Az egyedi megbízás(ok) ellenőrzésére kiterjedő terv szerinti minőségellenőrzés során a vizsgálandó megbízás kiválasztása

(24) A bizottság az éves kamarai adatszolgáltatás alapján a kamaraitag-könyvvizsgáló vonatkozásában kiválasztja azt a megbízást/azokat a megbízásokat, mely(ek) vizsgálatát a minőségellenőr elvégzi.

(25) A mintának az előző minőségellenőrzés által vizsgált időszakot követően még vizsgálat alá nem vont üzleti év(ek)ben elvégzett megbízásokra vonatkozóan az adott kamarai tag, mint a könyvvizsgálat elvégzéséért személyében felelős könyvvizsgáló megbízásai közül az összes jogviszonyára vonatkoztatva:

– 1 (egy) megbízást kell tartalmaznia, amennyiben az ellenőrzött kamarai tag könyvvizsgáló által a Kkt. 3. § (1) bekezdésének a) pontja szerinti könyvvizsgálat vonatkozásában kiadott könyvvizsgálói jelentések száma az előző minőségellenőrzés által vizsgált időszak óta eltelt évek vonatkozásában átlagosan nem éri el az évi 20 (húsz) darabot;

– 2 (kettő) megbízást kell tartalmaznia, amennyiben az ellenőrzött kamarai tag könyvvizsgáló által a Kkt. 3. § (1) bekezdésének a) pontja szerinti könyvvizsgálat vonatkozásában kiadott könyvvizsgálói jelentések száma az előző minőségellenőrzés által vizsgált időszak óta eltelt évek vonatkozásában átlagosan eléri vagy meghaladja az évi 20 (húsz) darabot.

A minta számítását a könyvvizsgáló által 2016. évben vagy azt követően teljesített kamarai adatszolgáltatások alapján kell elvégezni.

(26) Amennyiben a kamaraitag-könyvvizsgáló több jogviszonyban is végez könyvvizsgálatot, a minta a bizottság döntésétől függően – a (25) pontban rögzített megkötésektől eltérve – annyi megbízást tartalmazhat, amennyi kiválasztása a kamarai tag közreműködésével tevékenykedő könyvvizsgáló a belső minőségellenőrzési rendszer ellenőrzésére kiterjedő terv szerinti minőségellenőrzés lefolytatásához szükséges.

(27) A kiválasztás során előnyben kell részesíteni azokat a megbízásokat, amelyek esetében könyvvizsgálói tevékenységet speciális gazdálkodó vonatkozásában láttak el.

(28) A minőségellenőr – a csoportvezető előzetes jóváhagyásával – a helyszíni vizsgálat során más megbízást is beválaszthat a mintába akkor, ha az ellenőrzés során kiderül, hogy az adatszolgáltatás hibás vagy nem teljes körű volt. A (25) pontban meghatározott mértéket ebben az esetben is meg kell tartani.

(29) A minőségellenőrzés kiterjed a kamaraitag-könyvvizsgáló esetén az egyedi megbízás ellenőrzésére, a belső minőségellenőrzési rendszer ellenőrzésének esetében az általa alkalmazott belső minőségellenőrzési eljárások megítélésére, a vonatkozó magyar nemzeti könyvvizsgálati standard előírásainak való megfelelés értékelésére.

A helyszíni minőségellenőrzés lefolytatása, lezárása

(30) A minőségellenőrzés során a kijelölt minőségellenőr személyesen köteles eljárni, képviseletnek helye nincs. A minőségellenőrzés során az ellenőrzött személyesen, meghatalmazott képviselője útján, továbbá a képviselőjével együtt is eljárhat. A minőségellenőrzés az (51) pont szerint teljes körű dokumentáció alapján is lefolytatható.

(31) A helyszíni ellenőrzésen a minőségellenőr csoportvezetője rész- vagy teljes időtartamban személyesen, illetve elektronikus kép- és hangrögzítő eszköz alkalmazásával részt vehet, emellett szükség esetén telefonon konzultációs lehetőséget biztosít a minőségellenőr részére. A csoportvezető az ellenőrzési folyamatba csak a szabályok megsértése vagy súlyos szakmai hiányosságok esetén avatkozhat be. A csoportvezető jelenlétét, a helyszínen töltött idejét, esetleges beavatkozásait az ellenőrzés végén összeállításra kerülő jegyzőkönyvben szerepeltetni kell.

(32) A belső minőségellenőrzési rendszer vizsgálata az MMK 5–8. számú mellékleteinek segítségével történik. A belső minőségellenőrzési rendszer vizsgálata tekintetében több könyvvizsgáló ellenőrzésre való kijelölése esetén a könyvvizsgáló cég minőségellenőrzése során egy cégszintű kérdőívet kell kitölteni.

(33) A kamarai tag könyvvizsgáló minőségellenőrzése kiterjed a minőségellenőrzésre kiválasztott megbízás egyedi értékelésére. Az ellenőrzött legkésőbb a helyszíni ellenőrzés kezdetéig köteles digitalizált formában feltölteni a rendszerbe a következő dokumentumokat: kockázatbecslés (tervezési munkaprogram, kockázatfelmérés), lényegességi küszöbérték számítás dokumentumai, megbízás elfogadás/meghosszabbítás dokumentumai, a kockázatbecslése szerinti két fő vizsgálati terület végrehajtását összefoglaló munkalapok és a teljességi nyilatkozat. Az egyedi értékelés az MMK-ban szereplő kérdőív/ek (MMK 9–19. számú mellékletei) segítségével történik.

(34) A minőségellenőr az ellenőrzés alá vont kamaraitag-könyvvizsgálótól, könyvvizsgáló cégtől minden olyan iratot, adatot, információt, nyilatkozatot kérhet, az ellenőrzés alá vont minden olyan munkafolyamatát megvizsgálhatja, amely az ellenőrzés lefolytatásához szükséges. A minőségellenőr az ellenőrzés során jogosult másolatot készíteni az ellenőrzött azon iratairól, adathordozóiról, nyilvántartásairól, amelyek a vizsgálat eredményét jelentősen befolyásolhatják.

(35) Az ellenőrzés alá vont kamaraitag-könyvvizsgáló, könyvvizsgáló cég jogosult meggyőződni a minőségellenőr személyazonosságáról és megbízásáról.

(36) Az ellenőrzött köteles a minőségellenőrrel együttműködni és a (37)–(38) pont szerint biztosítani a helyszíni ellenőrzés feltételeit. Az együttműködési kötelezettség elmulasztása fegyelmi vétségnek minősül, amely fegyelmi eljárás lefolytatását vonhatja maga után.

(37) A helyszíni ellenőrzés idejére az ellenőrzött felelőssége biztosítani a helyiséget és a technikai feltételeket (fénymásoló, nyomtatási lehetőség, internet csatlakozási lehetőség, íróasztal stb.) A minőségellenőrzést lehetőleg az ellenőrzött munkavégzési helyén, székhelyén (telephelyén) kell lefolytatni, vagy a könyvvizsgáló kérésére annak a kamarai területi szervezetnek a székhelyén, amelyhez az ellenőrzött tartozik. Ilyen esetben a kamarai területi szervezet köteles biztosítani a megfelelő (zárt) és irodai felszerelésekkel ellátott helyiséget, a nyugodt és zavarásmentes munkakörülményeket, szükség szerint a normál munkaidőn túl is. Indokolt esetben, amennyiben a helyszíni ellenőrzés elhúzódik, a helyszíni vizsgálat a helyszíni ellenőrzést követő munkanapon is lezárható, melyhez nem szükséges a (18) pont szerinti értesítést, illetve a megbízólevelet módosítani.

(38) Ha az ellenőrzöttnek a lakásán van az irodája, biztosítania kell, hogy a helyszíni minőségellenőrzés alatt az ellenőrön, esetlegesen a csoportvezetőn és az ellenőrzötten kívül más illetéktelen személy ne tartózkodjon az irodának kijelölt helyiségben. Amennyiben ez nem biztosítható, a kamara illetékes területi szervezetének székhelyén vagy a feltételeknek megfelelő más helyszínen kell lefolytatni az ellenőrzést. Amennyiben a minőségellenőr úgy ítéli meg, hogy az ellenőrzött által kijelölt helyszínen nem állnak fenn a minőségellenőrzés lebonyolításához szükséges feltételek, jogosult a minőségellenőrzést megszakítani és minőségellenőrzés helyszínének a kamarai szervezet helyiségét megjelölni. Amennyiben a megszakítás időtartama meghaladja az egy napot, a bizottság másik megbízás kijelöléséről is dönthet.

(39) Mind a belső minőségellenőrzési rendszer, mind pedig az egyedi megbízás vizsgálata esetében az értékelést a kérdőív kitöltési utasításában szereplő szempontok szerint kell elvégezni. Az alkalmazott kérdőív/ek kitöltése online történik közvetlenül a kamara rendszerében. Az ellenőr köteles előzetes szóbeli tájékoztatást adni az ellenőrzöttnek az elért pontszámról, az ellenőrzött kérésére – ha a technikai lehetőségek biztosítottak – a kitöltött kérdőív/ek egy példánya a minőségellenőrzés helyszínén nyomtatott formában átadható. A minőségellenőr a könyvvizsgálati dokumentációból másolatban átvett anyagok felsorolását tartalmazó dokumentumjegyzéket készít (MMK 21. számú melléklet), melyet a minőségellenőr és az ellenőrzött/ellenőrzött törvényes képviselője aláír. A minőségellenőr a helyszíni vizsgálat befejezésekor a kitöltött és aláírt nyilatkozatok (MKK 22. és 23. számú mellékletek), a dokumentumjegyzék, valamint a helyszíni ellenőrzést lezáró jegyzőkönyv/ek (MMK 24. számú melléklet) egy-egy eredeti példányát átadja az ellenőrzöttnek.

(40) Egyedi megbízás vizsgálata során sajátos eljárás és értékelés történik akkor, ha a minőségellenőrzés során megismert dokumentumok (bizonyítékok) nem támasztják alá a könyvvizsgálói jelentésben foglaltakat. A vonatkozó kérdésre adott „NEM” válasz esetén a megbízás eredményének kiszámításakor az alkalmazott kérdőív igen és nem válaszai összes darabszámának 40%-ával kell megnövelni a figyelembe vett kérdésszámot. A bizottság minden esetben másik minőségellenőrt jelöl ki a kérdésre adott válasz/ok felülvizsgálatára, aki a feladatának a nemleges választ adó minőségellenőr által másolatban elhozott, és a rendelkezésére bocsátott dokumentumok felülvizsgálatával és újraértékelésével tesz eleget.

(41) A belső minőségellenőrzési rendszer értékelésekor sajátos eljárás és értékelés történik akkor, ha a minőségellenőr megállapítása szerint a könyvvizsgáló szolgáltató nem megfelelően alkalmazta

– a jogszabályokban, valamint a standardokban foglaltakat, és/vagy

– a belső szabályzatában rögzített saját minőségbiztosítási eljárásait és módszerét

a megbízás(ok) végrehajtása során.

A vonatkozó kérdésre adott „NEM” válasz esetén a megbízás eredményének kiszámításakor az alkalmazott kérdőív igen és nem válaszai összes darabszámának 35%-ával kell megnövelni a figyelembe vett kérdésszámot. A bizottság minden esetben másik minőségellenőrt jelöl ki a kérdésre adott válasz/ok felülvizsgálatára, aki a feladatának a nemleges választ adó minőségellenőr által másolatban elhozott, és a rendelkezésére bocsátott dokumentumok felülvizsgálatával és újraértékelésével tesz eleget.

(42) Amennyiben az egyedi megbízás vizsgálata kapcsán a minőségellenőr arra a megállapításra jut, hogy a megbízás elfogadása és végrehajtása során a függetlenségre, összeegyeztethetetlenségre, alkalmasságra vonatkozó előírások nem teljesültek, a helyszíni vizsgálatot az ellenőrzési kérdőív kitöltésével le kell folytatni. Amennyiben a bizottság az ellenőrzési kérdőív vonatkozó kérdésére adott „NEM” választ megalapozottnak tartja, úgy az ellenőrzési kérdőív további kérdéseire adott valamennyi „IGEN” válasz „NEM” válaszra módosul és a minőségellenőrzés eredménye kizárólag „Nem felelt meg” lehet.

(43) A minőségellenőr a belső minőségellenőrzési rendszer, illetve a kiválasztott megbízások értékeléséről záró jelentést készít (MMK 25–26. számú mellékletek). A minőségellenőr az aláírt záró jelentést, a (39) pontban részletezett iratokat (a kitöltött kérdőív/ek kivételével) és a bizonyítékként szolgáló dokumentumokat a helyszíni ellenőrzés dátumától számított 3 napon belül digitalizált formában feltölti a rendszerbe. A zárójelentést a bizottság 3 napon belül továbbítja az ellenőrzött részére.

(44) Amennyiben az ellenőrzött a (33) pont szerinti kötelezettségének nem, vagy hiányosan tesz eleget, a minőségellenőr a minőségellenőrzés általa javasolt eredményétől függetlenül olyan dokumentumok feltöltésére köteles, melyek alkalmasak annak alátámasztására, hogy az ellenőrzött az irányadó szabályozásnak, illetve a belső szabályozásában rögzített saját minőségbiztosítási eljárásainak és módszereinek megfelelően járt el a kiválasztott megbízás(ok) végrehajtása során.

Ezek a dokumentumok különösen, de nem kizárólagosan a (33) pontban megjelölt – a helyszíni ellenőrzés során rendelkezésre álló – dokumentumok.

(45) A belső minőségellenőrzési rendszer ellenőrzése esetében a minőségellenőrnek a záró jelentésben az ellenőrzött által működtetett belső minőségellenőrzési rendszer, illetve alkalmazott minőségellenőrzési eljárások fejlesztésére is javaslatot kell tennie (MMK 26. számú melléklet).

(46) A minőségellenőrnek, az ellenőrzöttnek és a (31) pont szerinti részvétel esetén a csoportvezetőnek nyilatkozatot kell tennie a függetlenségi és az összeférhetetlenségi követelményeknek való megfelelésről (MMK 22. számú melléklet).

(47) A minőségellenőrnek és a (31) pont szerinti részvétel esetén a csoportvezetőnek az ellenőrzött részére titoktartási nyilatkozatot kell adni (MMK 23. számú melléklet).

(48) Az ellenőrzött a helyszíni ellenőrzés lefolytatása során szerzett tapasztalatairól, észrevételeiről és a vizsgálat fejlesztését szolgáló ajánlásairól információt szolgáltathat. Ezen információszolgáltatás önkéntes, anonim és arra a helyszíni ellenőrzés dátumát követő 8 napon belül van lehetőség.

(49) Több könyvvizsgálót foglalkoztató könyvvizsgáló cégnél

a) a minőségellenőrzést több minőségellenőr is végezheti, amely esetben a kijelölt minőségellenőrök közül a csoportvezető vezető minőségellenőrt jelöl ki,

b) minden egyes vizsgált kamarai tag minőségellenőrzéséről könyvvizsgálónként egy záró jelentés készül, mely az egyedi megbízások értékelését tartalmazza,

c) egy cégszintű zárójelentés készül, mely tartalmazza a belső minőségellenőrzési rendszer értékelését.

Az elektronikus kép és hang továbbítására alkalmas eszköz útján, illetve a benyújtott teljes körű dokumentáció alapján lefolytatott minőségellenőrzés

(50) A terv szerinti minőségellenőrzésre kiválasztott kamaraitag-könyvvizsgáló, könyvvizsgáló cég a jelen szabályzat szerinti tájékoztató levél megküldésétől számított 8 napon belül kezdeményezheti a bizottságnál, hogy a helyszíni ellenőrzés elektronikus kép és hang továbbítására alkalmas eszköz útján kerüljön foganatosításra. Az előző módszerrel lefolytatandó helyszíni ellenőrzés technikai előfeltételeiről a bizottság tájékoztatást ad, mely feltételeket az ellenőrzöttnek kell vállalnia és biztosítania. Az elektronikus kép és hang továbbítására alkalmas eszköz útján foganatosított helyszíni ellenőrzésre jelen szabályzat (30)–(49) pontjában foglalt előírásokat kell megfelelően alkalmazni.

(51) A minőségellenőrzésre kiválasztott kamarai tag könyvvizsgáló, könyvvizsgáló cég a helyszíni ellenőrzés megkezdéséig kezdeményezheti a bizottságnál, hogy a helyszíni ellenőrzés személyes részvétele nélkül, az általa benyújtott teljeskörű dokumentáció alapján történjen meg. A helyszíni ellenőrzés az ellenőrzött által az ellenőrzés megkezdéséig benyújtott teljeskörű dokumentáció alapján kerül lefolytatásra. A helyszíni ellenőrzésre egyebekben jelen szabályzat (30)–(49) pontjában foglalt előírásokat kell megfelelően alkalmazni.

A minőségellenőrzés eredményének értékelése

(52) A záró jelentésre az átvételtől számított 8 napon belül az ellenőrzött írásban észrevételt tehet, amelyet a bizottsághoz kell benyújtani.

(53) Az ellenőr bizottság által kijelölt csoportvezetője általános dokumentum felülvizsgálatot végez. A bizottság – a csoportvezető által dokumentáltan felülvizsgált – záró jelentés, ellenőrzési kérdőív és az ellenőrzött észrevételeinek figyelembevételével határozatot hoz a minőségellenőrzés eredményéről, az ellenőrzött részére a minősítés alapján előírt kötelezettségekről és az indokolt intézkedés alkalmazásáról. Amennyiben az ellenőr bizottsági tag, úgy az általa lefolytatott helyszíni ellenőrzéssel kapcsolatos ezen csoportvezetői feladatokat a bizottság által kijelölt másik bizottsági tag végzi el. A bizottság a bizonyítékokat és körülményeket mérlegelve a záró jelentésben foglaltaktól eltérően is értékelhet, de azt indokolnia kell.

(54) A határozatban meg kell jelölni a minőségellenőrzés eredményét („megfelelt”, „megfelelt, megjegyzéssel” vagy „nem felelt meg”). A minőségellenőrzés eredménye a belső minőségellenőrzési rendszer, illetve az egyedi megbízás értékelése alapján áll elő az MMK-ban meghatározottak szerint.

Az egyes kérdőívek minősítése

„Megfelelt”: a kérdésekre adott igen válaszok száma az igen és a nem válaszok összes számának legalább a 80,00%-át eléri

„Megfelelt, megjegyzéssel”: a kérdésekre adott igen válaszok száma az igen és a nem válaszok összes számának a 60,00%-a és a 79,99%-a közé esik

„Nem felelt meg”: a kérdésekre adott igen válaszok száma nem éri el az igen és a nem válaszok összes számának a 60,00%-át

Egyedi megbízás ellenőrzésénél több megbízás kiválasztása esetén a minőségellenőrzés eredményét a legalacsonyabb százalékos eredményt elérő egyedi megbízás minőségellenőrzési eredménye alapján kell meghatározni.

Az alkalmazható intézkedések típusai és szintjei, az alkalmazás szempontjai

(55) A „megfelelt” eredménnyel zárult ellenőrzés esetén a bizottság intézkedést nem alkalmazhat.

(56) A „megfelelt, megjegyzéssel” zárult ellenőrzés esetén a bizottság a következő intézkedés(ek)et alkalmazhatja:

A. Egyedi megbízások ellenőrzése esetén

a) figyelmeztetés az előírásoknak nem megfelelő gyakorlat megszüntetésére,

b) kötelezés továbbképzésen való részvételre.

B. Belső minőségellenőrzési rendszer értékelése esetén figyelmeztetés az előírásoknak nem megfelelő gyakorlat megszüntetésére

(57) A „nem felelt meg” eredménnyel zárult ellenőrzések esetén a bizottság a következő intézkedések közül egyet vagy többet alkalmazhat:

A. Egyedi megbízások ellenőrzése esetén

a) figyelmeztetés az előírásoknak nem megfelelő gyakorlat megszüntetésére,

b) kötelezés továbbképzésen való részvételre,

c) pénzbírság kiszabása,

d) a Kkt. 49. §-a szerinti minősítés megvonásának kezdeményezése,

e) jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenység gyakorlásától történő eltiltás,

f) a felelős személynek és a jogsértés tényének (tartalmának, súlyosságának és időtartamának) a közzététele a kamara honlapján.

B. Belső minőségellenőrzési rendszer értékelése esetén

a) figyelmeztetés az előírásoknak nem megfelelő gyakorlat megszüntetésére

b) pénzbírság kiszabása,

c) a Kkt. 49. §-a szerinti minősítés megvonásának kezdeményezése,

d) jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenység gyakorlásától történő eltiltás,

e) a felelős személynek és a jogsértés tényének (tartalmának, súlyosságának és időtartamának) a közzététele a kamara honlapján.

(58) Az intézkedések típusának és szintjének meghatározásakor különösen az alábbi körülményeket kell figyelembe venni:

a) a jogsértés súlyosságát és időtartamát;

b) a felelősség mértékét;

c) a pénzügyi lehetőségek mértékét;

d) az elért nyereség vagy elkerült veszteség összegét;

e) az eljárásban való együttműködés mértékét;

f) az ellenőrzött által elkövetett korábbi jogsértéseket.

Az egyes intézkedéseket a minőségellenőrzési eljárás során feltárt hiányosságokhoz igazodóan kell önállóan vagy együttesen alkalmazni, jelen szabályzatnak megfelelően. A jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenység gyakorlásától történő eltiltással egyidejűleg más intézkedés nem alkalmazható.

(59) A pénzbírság összege kamarai tag könyvvizsgáló esetén 150 ezer forinttól 100 millió forintig, könyvvizsgáló cég esetén 150 ezer forinttól 500 millió forintig terjedhet, az alábbiak szerint:

Kamarai tag könyvvizsgáló esetén
Alkalmazott kérdőív kérdéseire adott igen válaszok aránya az igen és nem válaszok összes számához képest Az alkalmazható pénzbírság mértéke az (58) pontban részletezett körülmények mérlegelésével
40,00–59.99%
150 ezer forinttól a kamarai tag könyvvizsgáló éves jövedelmének 10%-áig, de legfeljebb 600 ezer forintig terjedhet
20,00–39,99%
450 ezer forinttól a kamarai tag könyvvizsgáló éves jövedelmének 30%-áig, de legfeljebb 1 millió 900 ezer forintig terjedhet
0–19,99%
600 ezer forinttól a kamarai tag könyvvizsgáló éves jövedelmének 50%-áig, de legfeljebb 100 millió forintig terjedhet

Amennyiben az ellenőrzés alá vont kamarai tag könyvvizsgáló azonos tárgyú (egyedi megbízás ellenőrzésére, vagy belső minőségellenőrzési rendszer ellenőrzésére kiterjedő) legutóbbi minőségellenőrzése is „nem felelt meg” eredménnyel zárult, úgy az alkalmazható pénzbírság mértéke valamennyi kategóriában 600 ezer forinttól a kamarai tag könyvvizsgáló éves jövedelmének 50%-áig, de legfeljebb 100 millió forintig terjedhet.

Előzőek alkalmazásában több megbízatás kiválasztása esetén a legalacsonyabb százalékos eredményt tartalmazó kérdőív igen válaszainak arányát kell figyelembe venni.

Éves jövedelem alatt a kamarai tag könyvvizsgálónak a minőségellenőrzési eljárás megindításának évét megelőző naptári évben elért éves jövedelem értendő.

A bizottság a kamarai tag könyvvizsgálót a jövedelmi viszonyai (éves jövedelme) igazolására szólíthatja fel. Amennyiben a kamarai tag könyvvizsgáló ennek nem tesz eleget, úgy a bizottság a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett jövedelmi adatokra alapozva állapítja meg a pénzbírság mértékének megállapításakor figyelembe vett (becsült) éves jövedelmet.

Könyvvizsgáló cég esetén
Alkalmazott kérdőív kérdéseire adott igen válaszok aránya az igen és nem válaszok összes számához képest Az alkalmazható pénzbírság mértéke az (58) pontban részletezett körülmények mérlegelésével
40,00–59.99%
150 ezer forinttól az ellenőrzés alá vont éves nettó árbevételének 10%-áig, de legfeljebb 600 ezer forintig terjedhet
20,00–39,99%
450 ezer forinttól az ellenőrzés alá vont éves nettó árbevételének 30%-áig, de legfeljebb1 millió 900 ezer forintig terjedhet
0–19,99%
600 ezer forinttól az ellenőrzés alá vont éves nettó árbevételének 50%-áig, de könyvvizsgáló cég esetében legfeljebb 500 millió forintig, egyéni vállalkozóként könyvvizsgálói tevékenységet folytató kamarai tag könyvvizsgáló esetében 100 millió forintig terjedhet

Amennyiben az ellenőrzés alá vont belső minőségellenőrzési rendszer ellenőrzésére kiterjedő legutóbbi minőségellenőrzése is „nem felelt meg” eredménnyel zárult, úgy az alkalmazható pénzbírság mértéke valamennyi kategóriában 600 ezer forinttól az ellenőrzés alá vont éves nettó árbevételének 50%-áig, de könyvvizsgáló cég esetében legfeljebb 500 millió forintig terjedhet.

Előzőek alkalmazásában az ellenőrzés alá vont könyvvizsgáló cég éves nettó árbevétele alatt az ellenőrzés alá vontnak a minőségellenőrzési eljárás megindításának évét megelőző üzleti évben elért teljes nettó árbevétele értendő.

(60) A (59) pontban meghatározott kereteken belül a pénzbírság mértékének meghatározásánál a minőségellenőrzés során alkalmazott további intézkedéseket megfelelően figyelembe kell venni. A pénzbírságból befolyó bevételek a kamara bevételeit képezik.

(61) A Kkt. 49. §-a szerinti minősítés megvonásának kezdeményezése intézkedés alkalmazására kizárólag abban az esetben kerülhet sor, amennyiben a minőségellenőrzés által feltárt jogsértés(ek) alapján megalapozottan feltételezhető, hogy az ellenőrzés alá vont a minősítésnek megfelelő gazdálkodó tekintetében nem tudja megfelelően ellátni a jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenységet.

(62) A jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenység gyakorlásától történő eltiltás alkalmazására kizárólag abban az esetben kerülhet sor, amennyiben

a) a minőségellenőrzés során alkalmazott kérdőív – két megbízatás kiválasztása esetén az alacsonyabb százalékos eredményt tartalmazó kérdőív – kérdéseire adott igen válaszok aránya nem éri el a 20%-ot és/vagy

b) az ellenőrzés alá vont azonos tárgyú (egyedi megbízás ellenőrzésére, illetve belső minőségellenőrzési rendszer értékelésére kiterjedő) legutóbbi minőségellenőrzése is „nem felelt meg” eredménnyel zárult.

A jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenység gyakorlásától történő eltiltás az (58) pontban részletezett körülmények mérlegelésével 3 évig terjedhet azzal, hogy az eltiltás mértéke fő szabály szerint

– az a) pont szerinti esetben 2 év

– a b) pont szerinti esetben 40,00–59.99% közötti eredmény esetén 1 év, 20,00–39,99% közötti eredmény esetén 2 év, 0–19,99% közötti eredmény esetén 3 év.

(63) „A felelős személynek és a jogsértés tényének (tartalmának, súlyosságának és időtartamának) a közzététele a kamara honlapján.” intézkedés alkalmazására kizárólag abban az esetben kerülhet sor, ha a bizottság arra a következtetésre jutott, hogy a minőségellenőrzés során feltárt jogsértés(ek) a jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói szolgáltatást igénybe vevők érdekét súlyosan veszélyezteti(k).

Az előzőek szerinti közzététel időtartama a közzététel napjától számított 5 év.

A bizottság határozata elleni jogorvoslat, a határozatban foglalt kötelezettségek betartása

(64) A bizottság határozata ellen az ellenőrzött a határozat kézbesítésétől számított 15 napon belül a közfelügyeleti hatóságnál fellebbezhet. A fellebbezést a közfelügyeleti hatóságnak címezve a bizottsághoz kell benyújtani. A fellebbezés díjköteles, melynek díja a Kkt. 9. § (5) bekezdése szerinti igazgatási szolgáltatási díjak 50%-a, amit a Pénzügyminisztérium Magyar Államkincstárnál vezetett számlájára kell megfizetni. A fellebbezésben csak olyan új tényre lehet hivatkozni, amelyről az elsőfokú eljárásban az ügyfélnek nem volt tudomása vagy arra önhibáján kívül eső ok miatt nem hivatkozott. A fellebbezést indokolni kell.

(65) A minőségellenőrzés során hozott végleges határozatban foglalt kötelezettségeket az ellenőrzés alá vont kamaraitag-könyvvizsgálónak, könyvvizsgáló cégnek a könyvvizsgálói tevékenység ellátása során teljesítenie kell.

(66) A minőségellenőr a minőségellenőrzéssel kapcsolatban semmilyen könyvvizsgálati dokumentációt nem őrizhet meg. A minőségellenőr a dokumentumjegyzékben felsorolt másolati, illetve digitalizált könyvvizsgálati dokumentumokat köteles a (43) pont szerinti feltöltést követő 8 napon belül megsemmisíteni/törölni, melyről nyilatkoznia kell.

A minőségellenőr a kitöltött kérdőív(ek) kivételével a (39) pontban részletezett, aláírt iratok eredeti példányát köteles a helyszíni vizsgálatot követő 150 napon belül megküldeni a bizottságnak.

(67) A minőségellenőrök költségtérítésének és megbízási díjának elszámolása a minőségellenőrzési dokumentáció digitalizált formában történő feltöltése után valósulhat meg az MMK-ban meghatározottak szerint.

(68) A bizottság a minőségellenőrzések alapadatait, eredményét a kamara integrált információs rendszerében rögzíti. A dokumentumok megőrzésére a kamara iratkezelési szabályzatai irányadók.

(69) A tárgyévi minőségellenőrzések lezárása után a minőségellenőr összefoglaló jelentést készít a minőségellenőrzés tapasztalatairól, melyet a kijelölt bizottsági tagnak (csoportvezető) és a bizottság kijelölt munkatársának küld meg elektronikus úton.

A minőségellenőrt ellenőrző bizottsági ellenőrzés

(70) A bizottság a minőségellenőrzés színvonalának növelése és az egységes eljárásmód erősítése érdekében minőségellenőrt ellenőrző vizsgálatot rendelhet el. Vizsgálatot kell a bizottság elnökének kötelezően elrendelni, ha visszatérő panasz érkezik a minőségellenőr munkájára, szakmai felkészültségére. A bizottsági ellenőrzésről a helyszíni ellenőrzést megelőzően 8 nappal kell értesíteni a minőségellenőrt és a könyvvizsgálót.

(71) A minőségellenőrt ellenőrző vizsgálatot a bizottság tagjai végzik úgy, hogy minőségellenőr által elvégzett minőségellenőrzésen jelen vannak és megfigyelik a minőségellenőr munkáját. A minőségellenőrt ellenőrző vizsgálaton a bizottsági tag nem jogosult a vizsgálat lefolytatását bármilyen módon befolyásolni, és rá ugyanazok a titoktartási szabályok érvényesek, mint a minőségellenőrre.

(72) A minőségellenőrt ellenőrző vizsgálatot lefolytató bizottsági tag (csoportvezető) a minőségellenőrzésen tapasztaltakról a helyszíni ellenőrzés lezárását követő 15 napon belül ajánlásokat is tartalmazó összefoglaló jelentést készít, melyet megküld a bizottságnak és a minőségellenőrnek. Az összefoglaló jelentésre a minőségellenőr további 15 napon belül észrevételt tehet, melyet megküld a bizottságnak.

III. fejezet

FINANSZÍROZÁS, MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI ALAP

(73) A bizottság működésének pénzügyi feltételeit a kamara pénzügyi tervében elkülönített Minőségbiztosítási Alap biztosítja.

(74) A minőségellenőrzések elvégzéséért a minőségellenőrt, a csoportvezetői felülvizsgálat elvégzéséért a csoportvezetőt a dologi kiadások megtérítésén felül a minőségellenőrzésre fordítandó, a következő pontban megadott munkaórák alapján, a kamara pénzügyi tervének részeként előálló minőségbiztosítási alap tervében meghatározott díjazás illeti meg. A díjazás elszámolása a minőségellenőr természetes személy részére történik, mely a bruttó, de járulékok nélküli díjat jelenti.

(75) A minőségellenőrzésre, illetve a csoportvezetői felülvizsgálatra elszámolható idő a következő:

a) a belső minőségellenőrzési rendszer értékelése során az MMK 5. 6. és 7. számú mellékletek kitöltése 2 óra, az MMK 8. számú melléklet kitöltése 5 óra;

b) az egyedi megbízás(ok) ellenőrzése során az általános kérdőív (MMK 9.számú melléklet) kitöltése 5 óra, speciális gazdálkodók kérdőíve (MMK 10–19.számú mellékletek) kitöltése 6 óra;

c) zárójelentés (MMK 25–26. számú mellékletek) készítése kamarai hatósági eljárásonként 1 óra;

d) minőségellenőrt ellenőrző vizsgálat esetén az időráfordítás megegyezik a vizsgált minőségellenőr által elszámolt órák számával,

e) a csoportvezetői felülvizsgálat során ügyenként (egyedi megbízások ellenőrzése, illetve belső minőségellenőrzési rendszer értékelése) 1 óra.

(76) Ha a minőségellenőrzés az előző bekezdésben foglalt időtartamokhoz képest lényegesen több időráfordítást igényel, akkor a minőségellenőr köteles erről a tényről a csoportvezetőt azonnal értesíteni, és jogosult a többletidő után díjazást kérni. A bizottság az igényt elbírálja, és amennyiben azt nem találja megalapozottnak, jogosult azt elutasítani.

(77) A minőségellenőrzésre történő kifizetés részletes elszámolási és dokumentációs szabályait (figyelembe véve az adójogszabályok rendelkezéseit is) a kamara más szabályzatai és az MMK határozza meg.

IV. fejezet

A RENDKÍVÜLI MINŐSÉGELLENŐRZÉSRE VONATKOZÓ KÜLÖNLEGES SZABÁLYOK

(78) E fejezet eltérő rendelkezése hiányában a rendkívüli minőségellenőrzés eljárására és finanszírozására jelen szabályzat II. és III. fejezetében foglalt előírásokat kell megfelelően alkalmazni.

Eljárási szabályok

(79) A bizottság rendkívüli minőségellenőrzést rendel el, ha azt a közfelügyeleti hatóság, a bizottság, a kamara elnöke, fegyelmi megbízottja, fegyelmi bizottsága, szakértői bizottsága, kezdeményezi vagy a kamaraitag-könyvvizsgáló (önmagára vonatkoztatva), a könyvvizsgáló cég (önmagára vonatkoztatva) kéri.

(80) A bizottság a rendkívüli minőségellenőrzésre vonatkozó felkérés beérkezésének dátumától – a bizottság kezdeményezése esetén a kezdeményezéstől – számított 60 napon belül megindítja a kamarai hatósági eljárást.

(81) A Kkt. 166. § (2) bekezdésének b) és d) pontjában rögzített esetben a rendkívüli minőségellenőrzést kezdeményező határozza meg a minőségellenőrzés célját, tárgyát, egyedi megbízás(ok) ellenőrzése esetén a minőségellenőrzés alá vonandó megbízást/megbízásokat és az ellenőrzés alá vont időszakot.

(82) Amennyiben a rendkívüli minőségellenőrzés lefolytatását a (79) pont szerint a kamara elnöke, fegyelmi megbízottja, fegyelmi bizottsága vagy szakértői bizottsága kezdeményezi, a Bizottság elnöke egyeztetést folytat le a kezdeményezővel/annak képviselőjével a minőségellenőrzés szakmai kérdéseiről.

(83) A (82) pontban megjelölt szakmai egyeztetés eredményétől függően, illetve a bizottság általi kezdeményezés esetén saját hatáskörben a bizottság dönt a rendkívüli minőségellenőrzés során alkalmazandó kérdőívről.

A. Amennyiben az egyeztetés eredményeként – illetve a bizottság általi kezdeményezés esetén saját hatáskörben – az állapítható meg, hogy az adott minőségellenőrzési eljárás célja, a tényállás megfelelő tisztázása és a felmerülő szakmai kérdés(ek) megválaszolása a II. fejezet szerinti általános módszertannal elérhető, a minőségellenőrzésre az MMK mellékletét képező ellenőrzési kérdőív(ek) alkalmazásával kerül sor.

B. Abban az esetben, ha az egyeztetés eredményeként – illetve a bizottság általi kezdeményezés esetén saját hatáskörben – az állapítható meg, hogy az adott minőségellenőrzési eljárás célja, a tényállás megfelelő tisztázása és a felmerülő szakmai kérdés(ek) megválaszolása a II. fejezet szerinti általános módszertannal nem érhető el, a bizottság meghatározza a rendkívüli minőségellenőrzéshez, illetve a kezdeményezés okához/okaihoz legjobban kapcsolódó kérdéseket, eljárási tematikát. Ennek keretében a bizottság az MMK mellékletét képező ellenőrzési kérdőívet/kérdőíveket átalakíthatja, kiegészítheti vagy a rendkívüli minőségellenőrzés szempontjából nem releváns részeket elhagyhatja. Az átalakított – legalább 5 kérdésből álló – eseti szakmai kérdőív nem része az MMK-nak, annak alkalmazása a kamara elnökének jóváhagyásával történhet, az kizárólag az adott rendkívüli minőségellenőrzés lefolytatásához használható.

(84) A Kkt. 166. § (2) bekezdésének a)–b) és d) pontja szerint elrendelt rendkívüli minőségellenőrzést több minőségellenőr is végezheti, amely esetben a kijelölt minőségellenőrök közül a csoportvezető vezető minőségellenőrt jelöl ki.

(85) A rendkívüli minőségellenőrzés során a jelen szabályzat (11) C., (12), (17) és (24)–(28) pontban rögzített előírások nem irányadóak és alkalmazandóak. A bizottság a rendkívüli minőségellenőrzés kezdeményezéséről a kezdeményezéstől (felkérés beérkezésétől) számított 8 napon belül az Eüsztv.-ben meghatározott elektronikus úton tájékoztatja a minőségellenőrzéssel érintett kamaraitag-könyvvizsgálót/könyvvizsgáló céget. A tájékoztatóban utalni kell az előzetes időpont és helyszín egyeztetés szükségességére.

Finanszírozás

(86) A rendkívüli minőségellenőrzést lefolytató minőségellenőr(ök) a (83) B. pont szerinti eseti szakmai kérdőív alkalmazása esetén fejenként és kérdőívenként 5 óra, míg a zárójelentés készítésére fejenként 1 óra időráfordítást jogosult(ak) elszámolni.

(87) A könyvvizsgáló, könyvvizsgáló cég által kezdeményezett rendkívüli minőségellenőrzések esetén a Kkt. 9. § (5) bekezdése szerinti igazgatási szolgáltatási díjat, továbbá a bizottság által kalkulált – és a kérelmezővel, valamint a kamara főtitkári hivatalával közölt – költségtérítést köteles a kérelmező megfizetni.

(88) A kamara fegyelmi bizottsága, illetve szakértői bizottsága által kezdeményezett rendkívüli minőségellenőrzés költségtérítését az eljárást kezdeményező kamarai bizottság megtéríti a Minőségbiztosítási Alapnak.

(89) A (87) és (88) pont szerinti költségtérítést a (74) pont szerinti óradíj és az alkalmazott kérdőívtől függően a (75) vagy a (86) pontban meghatározott óraszámok szorzatával kell megállapítani.

V. fejezet

UTÓELLENŐRZÉS

(90) A bizottság a minőségellenőrzés során hozott jogerős határozatában foglaltak betartását utóellenőrzés keretében vizsgálhatja. Az utóellenőrzés lefolytatására az Ákr. hatósági ellenőrzésre vonatkozó rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni. Az utóellenőrzés keretében a bizottság az ellenőrzöttől adatok szolgáltatását, iratok bemutatását és egyéb tájékoztatást kérhet vagy helyszíni ellenőrzést tart. Az utóellenőrzés nem minősül minőségellenőrzési eljárásnak.

(91) Amennyiben a belső minőségellenőrzési rendszer értékelése „nem felelt meg” eredménnyel zárult, a bizottság újabb terv szerinti minőségellenőrzési eljárást rendel el vagy a minőségellenőrzés lezárását követő évben utóellenőrzést tart, melynek keretében elsődlegesen a belső szabályzatok megküldését kéri az ellenőrzés alá vonttól.

(92) Amennyiben a bizottság helyszíni ellenőrzést tart, annak időpontjáról az ellenőrzés előtt 8 nappal értesítést küld az ellenőrzöttnek. A helyszíni ellenőrzést a bizottság által kijelölt minőségellenőr végezheti, akinek díjazására a III. fejezet előírásai irányadóak. A minőségellenőr a helyszíni ellenőrzésről, az annak során tett megállapításokról és az ellenőrzött által tett nyilatkozatról jegyzőkönyvet készít, melyet a bizottság 10 napon belül megküld az ellenőrzött részére.

(93) Ha a bizottság az utóellenőrzés eredményeként megállapítja, hogy az ellenőrzött nem sértette meg a jogszabályokban és a minőségellenőrzés során hozott határozatban foglalt előírásokat, erről az ellenőrzöttet értesíti.

(94) Ha a bizottság az utóellenőrzés eredményeként megállapítja, hogy az ellenőrzött a jogszabályokban és a minőségellenőrzésben hozott határozatban foglalt előírásokat megsértette, és a jogszabály vagy minőségellenőrzési határozat megsértése a jogellenes magatartás megszüntetésével vagy a jogszerű állapot helyreállításával orvosolható, a bizottság felhívja az ellenőrzött figyelmét a jogszabálysértésre, és legalább húsz napos határidő megállapításával, valamint a jogkövetkezményekre történő figyelmeztetéssel végzésben kötelezi annak megszüntetésére.

(95) Ha megállapítható, hogy az ellenőrzött a könyvvizsgálói tevékenységét a minőségellenőrzés során hozott végleges határozatban foglalt kötelezettségek teljesítése nélkül végezte, ellene a bizottság elnöke fegyelmi eljárást kezdeményez.

VI. fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

(96) Jelen szabályzatot a kamara elnöksége 2022. szeptember 30-án fogadta el. A szabályzat a közfelügyeleti hatóság jóváhagyását követő napon *  lép hatályba azzal, hogy a rendelkezéseit az azt követően elrendelt minőségellenőrzésekre kell alkalmazni. A hatálybalépéssel egyidejűleg a 2019. június 14-én elfogadott minőségellenőrzési eljárási szabályzat hatályát veszíti.

(97) A Kamara elnöksége által 2023. szeptember 15-én elfogadott módosítások a közfelügyeleti hatóság jóváhagyását követő napon lépnek hatályba azzal, hogy a módosított rendelkezéseket az azt követően elrendelt minőségellenőrzésekre kell alkalmazni.

Záradék

Alulírott Dr. Pál Tibor elnök jelen egységes szerkezetbe foglalt szabályzat aláírásával igazolom, hogy jelen szabályzat egységes szerkezetbe foglalt szövege megfelel a szabályzat-módosítások alapján 2023. szeptember 23. napjától hatályos tartalmának.

Budapest, 2023.

Dr. Pál Tibor
elnök