Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 8/2016. (III. 31.) önkormányzati rendelete

a füstköd-riadó tervről * 

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazása alapján,

az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 11. pontjában, valamint a levegő védelméről szóló 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 20. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva,

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2013. (I. 24.) önkormányzati rendelet 59. § (2) bekezdés 18. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének Környezetvédelmi és Városfejlesztési Bizottsága, a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48. § (3) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztálya véleményének kikérésével

a következőket rendeli el: * 

1. A rendelet célja

1. § A rendelet célja, hogy a környezet-, és az emberi egészség védelmében az egészséget veszélyeztető légszennyezettséget megelőzze, illetve annak kialakulása esetén meghatározza az emberi élet és egészség megóvása érdekében szükséges intézkedéseket, azok elrendelésének és végrehajtásának szabályait.

2. A rendelet hatálya, értelmező rendelkezések

2. § *  A rendelet hatálya Debrecen Megyei Jogú Város közigazgatási területén azokra a természetes és jogi személyekre, továbbá jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre terjed ki, akik (amelyek)

a) tevékenysége, létesítménye, terméke levegőterhelést okoz vagy okozhat, valamint

b) a füstköd-riadó (a továbbiakban: szmogriadó) terv megvalósításában, végrehajtásában részt vesznek.

3. § *  A szmogriadó terv alkalmazásában használt fogalmakat a levegő védelméről szóló 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 2. §-a határozza meg.

3. A szmoghelyzet kialakulásának megelőzését szolgáló intézkedések

4. § (1) *  A város településszerkezetét meghatározó és befolyásoló tervek, programok, szabályzatok készítése és módosítása során kiemelten kell kezelni a települési klíma- és levegőminőség javításához fűződő szempontokat.

(2) *  A közlekedési eredetű légszennyezés csökkentése érdekében a települési fejlesztési programok és beruházások során prioritást kell adni

a) az alacsony légszennyezőanyag kibocsátású közösségi közlekedési módok, valamint

b) a nem motorizált egyéni közlekedési módok

fejlesztésének.

(3) *  A fűtési eredetű légszennyezés csökkentése érdekében a települési fejlesztési programok és beruházások során prioritást kell adni

a) a távfűtéshez kapcsolódó légszennyezőanyag kibocsátás csökkentésének,

b) a lakások, intézmények hőszigetelésének és energia-hatékony beruházásoknak,

c) a lakosság hatékony fűtési módszerekre irányuló ismeretei fejlesztésének.

(4) *  Szmoghelyzet kialakulásának megelőzését szolgáló intézkedésként a város közigazgatási területén az utak, illetve parkolók pormentesítésére (söprés, locsolás) kiemelt figyelmet kell fordítani az egész év folyamán, továbbá a szálló por szennyezettség megelőzése érdekében a téli síkosság-mentesítő anyagok maradéktalan feltakarítását - szezonálisan - biztosítani kell.

5. § Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének Környezetvédelmi és Városfejlesztési Bizottsága értékeli az előző évben előforduló szmoghelyzeteket. Az értékeléshez kapcsolódóan javaslatokat fogalmaz meg a szmoghelyzetek megelőzése, csökkentése érdekében.

4. A szmogriadó fokozatainak elrendelése és bejelentése

6. § (1) *  A légszennyező anyagok koncentrációját a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal (a továbbiakban: Kormányhivatal) külön jogszabály alapján folyamatos ügyelet biztosításával méri és elemzi a város területén telepített monitor állomások segítségével.

(2) *  A szmogriadó tájékoztatási vagy riasztási fokozatát a Korm. rendelet 3. melléklet A) fejezet 1. pontjában foglaltaknak megfelelően kell bejelenteni.

7. § (1) A szmogriadó különböző fokozatait és intézkedéseit a nitrogén-dioxid, szálló por, kén-dioxid, szén-monoxid, valamint az ózon szennyezőanyagok tekintetében kell elrendelni.

(2) *  A szmogriadó különböző fokozatait és intézkedéseit megalapozó, az (1) bekezdésben meghatározott szennyezőanyagokra vonatkozó tájékoztatási és riasztási küszöbértékeket a levegőterheltségi szint határértékeiről és a helyhez kötött légszennyező pontforrások kibocsátási határértékeiről szóló 4/2011. (I. 14.) VM rendelet (a továbbiakban: VM rendelet) 3. melléklete tartalmazza.

8. § (1) A szmogriadó fokozatainak elrendelésére és megszüntetésére a polgármester jogosult.

(2) *  A szmogriadó fokozatainak elrendelése, valamint megszüntetése a polgármester által kiadott sajtóközlemény útján történik.

(3) *  A (2) bekezdésben meghatározott bejelentést

a) a szmogriadó tájékoztatási fokozatának elrendelésekor

aa) a helyi médián,

ab) a városi honlapon és kapcsolódó webfelületeken,

b) a szmogriadó riasztási fokozatának elrendelésekor az a) pontban foglaltakon túl a Magyar Távirati Irodán

keresztül kell megtenni.

5. A szmogriadó tájékoztatási fokozatának elrendelése és megszüntetése

9. § (1) *  A szmogriadó tájékoztatási fokozatát kell elrendelni, ha valamely szennyezőanyag koncentrációja a VM rendelet 3. mellékletében meghatározott tájékoztatási küszöbértéket, az ott meghatározott időtartamban és feltételekkel meghaladja.

(2) *  A tájékoztatási küszöbérték túllépését követően 1 órán belül, szálló por esetén 5 órán belül tájékoztatni kell a lakosságot, az intézményeket, és az üzemeket.

(3) A lakosságnak szóló tájékoztatónak a VM rendelet 3. melléklet 3. pontjában meghatározott információkra kell kiterjednie.

6. A szmogriadó riasztási fokozatának elrendelése és megszüntetése

10. § (1) *  A szmogriadó riasztási fokozatát kell elrendelni, ha valamely szennyezőanyag koncentrációja a VM rendelet 3. mellékletében meghatározott riasztási küszöbértéket, az ott meghatározott időtartamban és feltételekkel meghaladja.

(2) *  A riasztási küszöbérték túllépését követően 2 órán belül, szálló por esetén 8 órán belül ki kell hirdetni a szmogriadó riasztási fokozatát.

(3) A lakosságnak szóló tájékoztatónak a 9. § (3) bekezdésében meghatározott információkra kell kiterjednie.

(4) A polgármester a szmogriadó riasztási fokozatának megszüntetésével egyidejűleg elrendelheti a szmogriadó tájékoztatási fokozatát. Ebben az esetben a 9. §-ban meghatározottak szerint kell eljárni.

7. A szmogriadó riasztási fokozatában történő intézkedések

11. § (1) A szmoghelyzet megszüntetésének elősegítése céljából riasztási fokozatban a bevezetendő intézkedéseket mérlegelni kell azok hatékonysága alapján, az aktuális helyzet jellege, súlyossága, az érintett légszennyező anyagok forrásai figyelembe vételével, a helyi viszonyokhoz történő adaptálással.

(2) *  A szmogriadó riasztási fokozatában elrendelhető intézkedéseket a Korm. rendelet 3. melléklet B) fejezete és a közlekedést érintően a helyi viszonyokhoz történő adaptálással a (2a)–(2b) bekezdés tartalmazza.

(2a) *  Szmogriadó riasztási fokozatában az alábbi közlekedést érintő intézkedések rendelhetők el:

a) a gépjárművek használata korlátozható a város közigazgatási határán belül oly módon, hogy a riadó elrendelésének idején a páros naptári napokon a páros számmal végződő rendszámmal, a páratlan naptári napokon a páratlan számmal végződő rendszámmal rendelkező járművek közlekedhetnek a 22 órától 6 óráig tartó időszak kivételével,

b) a Füredi út, Hadházi út, Nyíl u., Árpád-tér, Rakovszky Dániel u., Hajnal u., Wesselényi u., Erzsébet u., Külső Vásártér, Nyugati u., Pesti u., Böszörményi út által határolt belső területeken tiltható

ba) a gépjárműmotorok járatása a gépjárművek álló helyzetében, ideértve a forgalmi okból egy percnél hosszabb ideig történő megállást is, vagy a motor működtetését igénylő javítási műveletek végzését,

bb) a 3,5 tonnát meghaladó össztömegű gépjárművek, járműszerelvények, lassú járművek átmenő forgalma,

bc) a kétütemű benzinmotorral hajtott járművek közlekedése,

bd) a belső égésű motorral hajtott helyhez kötött berendezések (különösen, de nem kizárólagosan aggregátorok, munkagépek) működtetése, kivéve azokat a tartalék áramforrásként használt aggregátorokat, amelyek a vonatkozó biztonságtechnikai előírások alapján az áramellátás folyamatosságát biztosítják, valamint az ellenőrző hatóságok által üzemeltett aggregátorokat,

c) a gépjárműforgalom korlátozható a környezetvédelmi besorolás alapján, figyelembe véve, hogy szálló por szennyezettség esetén a dízel, ózonszennyezettség esetén a benzin üzemű gépjárművek fokozottabb korlátozása indokolt, valamint a légszennyezőbb gépjárművek használata is megtiltható,

d) a gépjárműforgalom általános (környezetvédelmi) sebességkorlátozásra kötelezhető, valamint a lakosság felkérhető a tömegközlekedés használatának előnyben részesítésére,

e) a parkolási lehetőségek időlegesen bővíthetők,

f) szükség esetén az átmenő forgalom az alábbi korlátozott útvonalakon közlekedhet: Füredi út, Hadházi út, Nyíl u., Árpád tér, Rakovszky Dániel u., Hajnal u., Wesselényi u., Erzsébet u., Külsővásártér, Nyugati u., Pesti u., Böszörményi út, mint városi körgyűrű és abból kiágazva a Balmazújvárosi út – Böszörményi út – Füredi út kereszteződése utáni közúti szakasz, Kassai út, Faraktár u., Monostorpályi út, Szoboszlói út, Kishegyesi út városhatár felé kivezető szakasza,

g) a körgyűrű és az abba csatlakozó, f) pont szerint jelzett közutak csomópontjaiban az átmenő forgalomnak a városközpont felé történő továbbhaladását rendőri biztosítással, elterelést jelző közúti táblák, kordonok kihelyezésével kell megakadályozni úgy, hogy a lezárt területre csak a tömegközlekedés és a korlátozás alól mentességgel bíró gépjárművek tudjanak behajtani.

(2b) *  A (2a) bekezdésben meghatározott korlátozó intézkedések nem vonatkoznak

a) a tömegközlekedés céljára szolgáló gépjárművekre,

b) a megkülönböztető jelzéssel rendelkező járművekre, az ilyen járművek által közrefogott járműoszlopra, valamint a diplomáciai mentességet élvező gépjárművekre,

c) közfeladat ellátása során a közszükségleti áruszállítás (könnyen romló alapvető élelmiszereket szállító járművek), a közszolgáltatás, a posta, a tűzoltóság, polgári védelem, a rendőrség, a katonaság, a katasztrófa-elhárítás, a környezetvédelem és a közegészségügyi szolgáltatás gépjárműveire, valamint az útellenőrzést végző hivatali gépjárművekre, amennyiben jogszabályban meghatározott feladataikat teljesítik,

d) a villamos meghajtású gépkocsikra, valamint a környezetkímélő gépkocsikra,

e) mozgáskorlátozott személy által vezetett személygépjárművekre,

f) a taxikra, amennyiben tevékenységüknek megfelelő személy-, illetve teherszállítást végeznek,

g) betegszállító és az orvosi ügyelet gépjárműveire, gyógyszertárakba és kórházakba gyógyszert, illetve a gyógyításhoz szükséges eszközöket, anyagokat szállító járművekre, amennyiben feladatukat teljesítik,

h) a temetkezési szolgálat gépjárműveire, amennyiben feladatukat teljesítik.

(3) A korlátozó intézkedések elrendelése előtt a polgármester a legrövidebb úton kikéri a Korm. rendelet 20. § (4) bekezdésében meghatározott szervek véleményét.

8. A szmogriadó riasztási fokozatban történő intézkedések ellenőrzése

12. § (1) *  A szmogriadó során elrendelt korlátozások betartását a vonatkozó jogszabályok szerint

a) közlekedés tekintetében a Debreceni Rendőrkapitányság,

b) a helyhez kötött légszennyező pontforrások tekintetében a polgármester nevében eljáró Debrecen Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala (a továbbiakban: PH), valamint a Kormányhivatal,

c) az avar, kerti hulladék és egyéb nyílt téri égetési tilalmak tekintetében a Kormányhivatal Debreceni Járási Hivatala

jogosult ellenőrizni.

(2) A szmogriadó terv végrehajtásával kapcsolatos levegőtisztaság-védelmi hatósági ügyben a polgármester jár el első fokon.

(3) A szmogriadó tervben előírt kötelezettség nem, vagy nem megfelelő teljesítése esetén a Korm. rendelet 9. mellékletében előírt levegőtisztaság-védelmi bírság szabható ki.

9. A szmogriadó terv megvalósításában résztvevők

13. § (1) *  A szmogriadó terv intézkedéseinek megvalósításában résztvevőket, azok tevékenységét és feladatait a 3. melléklet tartalmazza.

(2) A szmogriadó terv megvalósításában résztvevők kapcsolattartása és tájékoztatása telefonon és elektronikus levelezés útján történik. Szükség esetén a polgármester személyes tanácskozást is összehívhat.

(3) *  A szmogriadó terv megvalósításában résztvevők adatait, elérhetőségeit a PH keretén belül a szmoghelyzetek kezeléséért felelős környezetvédelmi referens tartja nyilván. Az adatokat rendszeresen ellenőrizni, aktualizálni szükséges.

10. A PH ügyeleti, értesítési rendje szmoghelyzet esetén * 

14. § *  A Kormányhivatal és az Országos Meteorológiai Szolgálat (a továbbiakban: OMSZ) tájékoztatását a PH keretén belül a szmoghelyzetek kezeléséért felelős környezetvédelmi referens fogadja, aki a szmoghelyzet értékelése alapján értesíti a szmogriadó terv megfelelő intézkedéseinek megvalósításához szükséges résztvevőket.

11. Záró rendelkezések

15. § (1) Ez a rendelet 2016. április 1-jén lép hatályba.

(2) * 

Dr. Szekeres Antal s. k.,

jegyző

Dr. Papp László s. k.,

polgármester

1. melléklet a 8/2016. (III. 31.) önkormányzati rendelethez * 

2. melléklet a 8/2016. (III. 31.) önkormányzati rendelethez * 

3. melléklet a 8/2016. (III. 31.) önkormányzati rendelethez * 

A szmogriadó terv megvalósításában résztvevők és feladataik, tevékenységük

A B C
1 Szervezetek Tisztségviselők Feladatok, tevékenységek
2 Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata polgármester – szmogriadó terv kidolgoztatása és végrehajtása
– szmogriadó fokozatainak elrendelése és megszüntetése
– helyhez kötött és mozgó légszennyező források működésének ideiglenes korlátozása vagy felfüggesztése
– tájékoztatás és közlemények kiadása
– első fokon eljár a füstköd-riadó terv végrehajtásával kapcsolatos levegőtisztaság-védelmi hatósági ügyekben
3 PH jegyző – intézkedések törvényességi felügyelete
– a helyi közutak kezelőjeként a hatályos jogszabályok szerint intézkedik a városon átmenő közutak esetleges forgalomkorlátozásának megvalósításáról
4 PH sajtóreferens – sajtóközlemények, lakossági tájékoztatások kiadása
– kapcsolattartás a médiával
5 PH a szmoghelyzetek kezeléséért felelős környezetvédelmi referens – a Kormányhivatal tájékoztatóinak és az OMSZ előrejelzéseinek fogadása és értékelése
– a szmogriadó terv végrehajtásában érintettek elérhetőségének nyilvántartása, értesítése és kapcsolattartás
– a szmogriadó terv végrehajtásához kapcsolódó intézkedések előkészítése
6 PH Városüzemeltetési Osztály vezetője – gondoskodik a forgalomkorlátozások végrehajtásához szükséges műszaki, tárgyi feltételek biztosításáról (utak, útszakaszok lezárása)
7 *  Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztály főosztályvezető – mérőállomások üzemeltetése (Korm. rendelet 9. § (2a) bekezdés a) pontja alapján)
– szmogriadóval kapcsolatos ügyeleti rendszer működtetése (Korm. rendelet 9. § (2a) bekezdés f) pontja alapján)
– a szmogriadó terv végrehajtásához kapcsolódó korlátozó intézkedések véleményezése (Korm. Rendelet 20. § (4) bekezdése alapján)
– az elrendelt intézkedés be nem tartása esetén a levegőterhelő tevékenységet korlátozza, felfüggeszti vagy megtiltja (Korm. rendelet 35. § (1) bekezdés d) pontja alapján)
8 Debreceni Járási Hivatal Népegészségügyi Osztály osztályvezető – a szmogriadó terv végrehajtásához kapcsolódó korlátozó intézkedések véleményezése (Korm. Rendelet 20. § (4) bekezdése alapján)
9 *  Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal Közlekedési, Műszaki Engedélyezési, Mérésügyi és Fogyasztóvédelmi Főosztálya – a szmogriadó terv végrehajtásához kapcsolódó korlátozó intézkedések véleményezése (Korm. Rendelet 20. § (4) bekezdése alapján)
10 OMSZ elnök – szmoghelyzetben meteorológiai előrejelzést ad a szmoghelyzet várható alakulásával kapcsolatban (az Országos Meteorológiai Szolgálatról és a meteorológiai tevékenységről szóló 353/2021. (VI. 24.) Korm. rendelet 6. § (2) bekezdés f) pont fa) alpontja alapján)
11 *  Hajdú-Bihar Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Debreceni Katasztrófavédelmi Kirendeltsége kirendeltségvezető – intézkedik az emberi élet, testi épség, egészség, a lakosság alapvető ellátásának biztosítása, valamint a katasztrófa következményeinek lehető legkisebbre csökkentése érdekében
12 Debreceni Rendőrkapitányság vezető – részvétel a szmogriadó terv végrehajtásához kapcsolódó intézkedések előkészítésében és végrehajtásában, ellenőrzésében (a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény 230. §-a és a rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 1. § (2) bekezdés 2. pontja alapján)
13 Debreceni Közterület Felügyelet vezető – szmogriadó fokozatok elrendelése esetén segíti, illetve ellenőrzi a korlátozó intézkedések végrehajtását, együttműködik a szmogriadó terv végrehajtásában résztvevő más szervekkel (a Debreceni Közterület Felügyelet feladatainak meghatározásáról szóló 8/2014. (III. 27.) önkormányzati rendelet 1. § k) pontja alapján)