Kaposvár Megyei Jogú Város Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 478/2020. (XI. 3.) Korm. rendelet 1. §-ában kihirdetett veszélyhelyzetre tekintettel, figyelemmel a koronavírus-világjárvány második hulláma elleni védekezésről szóló 2020. évi CIX. törvényben foglaltakra, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján Kaposvár Megyei Jogú Város Közgyűlése feladat-és hatáskörét gyakorolva a Közgyűlés tagjainak véleményét kikérve a következő határozatot hozta:
1. Kaposvár Megyei Jogú Város Polgármestere a 2020. évi költségvetés I-III. negyedévi teljesítéséről szóló beszámolót jóváhagyólag tudomásul veszi.
2. Kaposvár Megyei Jogú Város Polgármestere az intézményeknél - rajtuk kívülálló ok miatt - bekövetkezett fedezethiány esetében az intézmények részére a jóváhagyott támogatási keretet meghaladó túlfinanszírozást engedélyezi. A túllépés rendezésére a pénzmaradvány elszámolásakor kerül sor.
Felelős: Szita Károly polgármester
Közreműködik: Balogh Beáta igazgató
Határidő: 2021. április 30.
3. Kaposvár Megyei Jogú Város Polgármestere hozzájárul, hogy a céltartalék terhére a 2020. évi várható teljesítés alapján jóváhagyott intézményi támogatások a 2020. évi pénzmaradvány elszámolásakor a tényleges felhasználás alapján tételesen kerüljenek elszámolásra.
Felelős: Szita Károly polgármester
Közreműködik: Balogh Beáta igazgató
Határidő: 2021. április 30.
4. Kaposvár Megyei Jogú Város Polgármestere a koronavírus veszélyhelyzet kapcsán jelentkező problémák, bizonytalanságok miatt felhívja a költségvetési szervek vezetőinek figyelmét arra, hogy továbbra is fokozott figyelmet fordítsanak a szigorú költségvetési gazdálkodás betartására. 2020. év hátralévő időszakában kizárólag a tárgyévre vonatkozó, a biztonságos működéshez feltétlenül szükséges beszerzésekre vállaljanak kötelezettséget.
Felelős: Szita Károly polgármester
Közreműködik: Balogh Beáta igazgató
Határidő: 2020. december 15.
5. Kaposvár Megyei Jogú Város Polgármestere Orci, Zimány és Patalom Község Önkormányzataival az óvodai feladatok ellátására kötött szerződés alapján felhalmozódott hátralékok részletekben történő megfizetéséről szóló részletfizetési megállapodást jóváhagyja. A Polgármester a részletfizetési szerződéseket aláírja.
Felelős: Szita Károly polgármester
Közreműködik: Balogh Beáta igazgató
dr. Gróf Regina irodavezető
Határidő: 2020. december 31.
Kaposvár, 2020. december 1.
Szita Károly | dr. Csillag Gábor | |
polgármester | jegyző |
Magyarország Kormánya fent hivatkozott rendeletében veszélyhelyzetet hirdetett ki az ország területére. A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése értelmében veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének feladat- és hatáskörét a polgármester gyakorolja. Ennek keretében nem foglalhat állást önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti.
A 2020. évi költségvetés bevételei az I-III. negyedévben összességében időarányosan teljesültek, a bevételek pénzmaradvány felhasználása nélkül számított teljesítési aránya 78,1%-os, ugyanakkor a kiadások 42,6%-ban realizálódtak. A működési költségvetés teljesítési adatai közel időarányos értéket mutatnak (bevételeknél 79,8%; kiadásoknál 59,6%). A felhalmozási költségvetés esetében a bevételek (73,8%) közel időarányos teljesítésével szemben, alacsony a kiadások (30,1%) teljesítése, e területen jellemzően nem folyamatos, azonos arányú a teljesítés. A projektek előrehaladása és a vállalkozói szerződésekben meghatározott pénzügyi ütemezések jelentősen befolyásolják a költségvetés adatait kiadási oldalon.
A költségvetési rendeletmódosítás a központi intézkedések, a közgyűlési és átruházott hatáskörű döntések, a céltartalékból történő, illetve az intézményi saját hatáskörű átcsoportosítások átvezetése mellett a tartalékkeret terhére a költségvetési rendelet 13. § (2) bekezdése szerinti polgármesteri hatáskörbe utalt átcsoportosításokat tartalmazza. Az elmúlt évben a kiadásaink várható ütemezését figyelembe véve 8 milliárd Ft összegben jegyeztünk Önkormányzati Állampapírt a Magyar Államkincstárnál, melyből jelen időpontig 1,8 milliárd Ft került felhasználásra a kivitelezői számlák finanszírozására. Mivel az év elején tervezetthez képest kisebb mértékben és későbbi időpontban került sor a befektetés részbeni felbontására, ezért közel 61,4 millió Ft-tal emelhetjük a kamat bevételek előirányzatát.
A járványügyi helyzet romlása, a betegek számának növekedése a sikeres védekezés érdekében szigorúbb intézkedések bevezetését tette szükségessé. A költségvetési rendelet korábbi módosításaikor a járvány okozta gazdasági hatások és a megelőzés érdekében hozott intézkedések következményeként számoltunk az önkormányzati bevételek csökkenésével, valamint a kiadások szűkítésével. Ugyanakkor a korlátozó intézkedések alapján kitolt bevallási határidők miatt korábban nem rendelkeztünk elegendő információval a helyi adó bevétel kiesés nagyságrendjére vonatkozóan. Az iparűzési adó bevallások feldolgozása alapján, figyelembe véve a benyújtott halasztási, illetve részletfizetési kérelmeket és az adóelőleg feltöltési kötelezettség megszüntetését az iparűzési adó tekintetében további 140 millió Ft bevétel kieséssel számolunk. Emellett a veszélyhelyzet első hulláma alatt a gazdaságvédelmi mentőcsomag keretében a végrehajtási eljárások felfüggesztése miatt az adóhátralékok behajtása is elmaradt a tervezettől, várhatóan 60 millió Ft-tal kevesebb realizálódik. A koronavírus megbetegedések második hullámában november 4.-én életbe lépett veszélyhelyzet keretében ismét ingyenes a parkolás, az eddig teljesült bevételi adatok alapján még nettó 40 millió Ft csökkenés jelentkezik.
BEVÉTELEK
Intézményi bevételek
Az intézményeknél a pénzmaradvány nélküli bevételi előirányzat teljesítése 92,4%-os. Az államháztartáson belüli támogatások - NEAK működési bevétel kivételével - és pénzeszköz átvételek tekintetében az előirányzatok utólagos tervezése miatt jellemző a magas teljesítési arány.
Az intézményi működési bevételek teljesítése 82,0%-os, ezen belül az élelmezési bevételek 64,1%-ban, míg az egyéb működési bevételek 98,5%-ban teljesültek. A Múzeum kivételével a koronavírus veszélyhelyzet miatti korlátozások bevétel kiesést eredményeztek az intézményeknél. Az óvodák esetében az 58,2% és a 72,3% közötti teljesítési arányokat a gyermekétkeztetés alacsonyabb igénybevétele kapcsán a kiadásokhoz igazodva kisebb nagyságrendű a konyhai rezsiköltség szolgáltató általi megtérítése. Az Együd Árpád Kulturális Központnál és a Takáts Gyula Megyei Hatókörű Városi Könyvtárnál az elmaradt rendezvények, programok, valamint a távolságtartás miatti látogatószám csökkenés jelentős bevétel kiesést eredményezett. Jelen rendeletmódosítás keretében az előirányzatok csökkentésére kerül sor, míg az Együd Árpád Kulturális Központ esetében a dologi kiadások előirányzatának csökkentésével kezelhető a helyzet (az elmaradt rendezvények kapcsán nem merültek fel a kiadások), addig a Takáts Gyula Megyei Hatókörű Városi Könyvtárnál a kieső bevétel miatt jelentkező hiányt fenntartói támogatásból szükséges pótolni, ellenkező esetben veszélybe kerül a dokumentum beszerzésre az állami támogatás kapcsán előírt kötelező mérték teljesítése. A Sportközpont és Sportiskola 96,1%-os teljesítési arányát az előirányzatban nem szereplő, az igények függvényében megvalósult nyári táborok, utánpótlás bajnokságok bevételei, valamint a sportiskolai tagdíjak tervezettnél magasabb bevételei eredményezték. E bevételi jogcímek kapcsán a többletek a megvalósításhoz, illetve a plusz feladatokhoz szükséges kiadásokat finanszírozzák. Ugyanakkor az Arénát használó sportszervezetek fennálló hátralékai veszélyeztetik az intézmény biztonságos működtetését, jeleztük az intézményvezetés felé, hogy egyeztessenek a sportszervezetekkel a tartozások tárgyévi rendezése érdekében, ennek eredménytelensége esetén tegyék meg a szükséges lépéseket a tartozások behajtására. A Kaposvári Humánszolgáltatási Gondnokságnál a fogorvosi, illetve a háziorvosi ügyelet kiadásainak feladatellátási szerződés alapján a községek által megtérített összege közel 3 millió Ft-tal meghaladja az előirányzatot. A Rippl-Rónai Megyei Hatókörű Városi Múzeum működési bevételeinek jelentős részét a beruházásokhoz kapcsolódóan végzett régészeti tevékenység eredményezi. E feladatok vonatkozásában kizárólag a megkötött szerződéseket vesszük figyelembe a tervezés során, emiatt az év közben többletként realizálódott bevétel előirányzatát utólag építjük be az intézmény költségvetésébe. Az önkormányzat 2020. évi költségvetési rendelete 16. § (10) bekezdése értelmében az irányító szervi hatáskörbe tartozó többletbevételek csak a Közgyűlés engedélyével használhatók fel. A régészeti tevékenység bevétele részben a feladatok ellátáshoz szükséges ráfordítások fedezetét biztosítja, ugyanakkor lehetőséget biztosít az intézmény szakmai beszerzéseinek megvalósítására. Az intézmény vezetője a régészet 68.589 e Ft többlet bevételéből a kiadással nem terhelt 20.151 e Ft összegét egy mikrobusz beszerzésére, valamint a telephelyek jegybevétel kiesésének pótlására szeretné fordítani. A koronavírus veszélyhelyzet kapcsán hozott központi intézkedések alapján a költségvetési szervek (indokolt esetek kivételével) éves Áfa bevallásra kötelezettek, emiatt a Múzeum a Kubinyi Ágoston Program és a Járásszékhely múzeumok szakmai támogatása programok megvalósítása kapcsán 2.831 e Ft-tal Áfa visszaigénylés nem teljesül tárgy évben, ugyanakkor ezt átmenetileg tudja finanszírozni az intézmény a régészeti többletbevételből.
A Kaposvári Humánszolgáltatási Gondnokság koordinálja az önkormányzati és állami fenntartású intézmények közétkeztetésével kapcsolatos feladatokat, bevételei nagyrészt e tevékenységből adódnak. A koronavírus veszélyhelyzet hatására a tervezetthez képest lényegesen elmarad a tervezettől közétkeztetés igénybe vétele, a várható teljesítési adatokkal kalkulálva, 46.510 e Ft térítési díjbevétel elmaradás mellett jelentkező 211.889 e Ft élelmezési kiadás csökkenés együttes hatására várhatóan 165.379 e Ft-tal kevesebb fenntartói támogatás szükséges a feladat ellátáshoz.
Az egyéb működési bevételek mindösszesen 100,8%-ban teljesültek, mivel az átvett pénzeszközök és a támogatásértékű működési bevételek esetében (kivéve a NEAK-tól való átvételt) az intézmények saját hatáskörben utólag, a tényleges teljesítésnek megfelelően korrigálják az előirányzatot.
Az államháztartáson belüli működési célú támogatások 100,4%-ban teljesültek, ebből az NEAK-tól származó bevételek teljesítése 89,2%, míg az egyéb támogatásértékű működési bevételek 117,6%-ban realizálódtak. Az intézményeknél e jogcímen jellemzően a Munkaügyi Központtól a közfoglalkoztatás kapcsán elnyert támogatások, az intézmények 2020. évre áthúzódó kiadásainak pénzügyi fedezetére nyújtott - államháztartáson belüli támogatásként - fenntartói támogatások, valamint az intézmények által elnyert pályázati források jelennek meg.
A rendelet módosítás keretében az államháztartáson belüli működési támogatások előirányzata 62.534 e Ft-tal nő jellemzően az előző rendeletmódosítás óta az intézményeknél realizálódott közfoglalkoztatási, valamint a kulturális intézményeknél a nyári diák munka támogatások következtében. A Nemzeti Kulturális Alap pályázatain a kulturális intézményeink több jogcímen nyertek el támogatást. A Takáts Gyula Megyei Hatókörű Városi Könyvtár az Országos Könyvtári Napok rendezvényhez, az Együd Árpád Kulturális Központ a Vissza a moziba kampányra, a Rippl-Rónai Megyei Hatókörű Városi Múzeum pedig kiadványokra, valamint a Berzencei vár régészeti feltárására kapott támogatást. A Kaposvári Humánszolgáltatási Gondnokság NEAK finanszírozása 44.903 e Ft emelkedik, mely tartalmazza a koronavírus veszélyhelyzetben közreműködő, egészségügyi területen dolgozók részére a többletmunka elismeréseként jóváhagyott egyszeri rendkívüli juttatás pénzügyi fedezetét.
A működési célú államháztartáson kívüli átvett pénzeszközök teljesítési aránya 101,8%, az előző jogcímhez hasonlóan az előirányzat utólag, saját hatáskörben kerül megtervezésre. A várható teljesítési adatok alapján a Sportközpont és Sportiskola a kosárlabda és a jégkorong szakosztály működéséhez elnyert TAO támogatások, valamint a Magyar Úszó Szövetségtől működésre kapott források realizálódtak. A Kaposvári Humánszolgáltatási Gondnokságnál pedig a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítványtól Erzsébet tábor megszervezéséhez befolyt támogatás jelenik meg.
A Polgármesteri Hivatalnál a szeptember végéig befolyt közhatalmi bevételek (közösségi együttélés szabályainak megsértése miatti bírság, igazgatási szolgáltatás és telephely engedélyezés díja) teljesítése 33,1%-kal meghaladja a tervezett összeget.
A felhalmozási és tőke jellegű bevétel a Kaposvári Sportközpont és Sportiskola gépjármű értékesítéséből származik, mely forrás az intézménytől elvonásra kerül.
A felhalmozási célú támogatásértékű bevételek teljesítési aránya 167,1%. A korábbi rendeletmódosításhoz képest a Kaposvári Humánszolgáltatási Gondnokság részére a NEAK-tól a védőnői szolgálathoz, az ügyelethez, valamint az iskolaegészségügyi feladatokhoz szükséges eszközbeszerzésekre, míg a Rippl-Rónai Megyei Hatókörű Városi Múzeum esetében az Emberi Erőforrások Minisztériumától az Őrtilos-Zrínyi Újvárban rekonstruált várkút állagmegóvására kapott források eredményeként.
Felhalmozási államháztartáson kívüli átvett pénzeszköz 112,2%-ban teljesült, jellemzően a Kaposvári Sportközpontnál realizálódott, a kosárlabda és a jégkorong szakosztály részére felszerelés, valamint eszköz beszerzéséhez és a körcsarnok felújításához kapott TAO támogatások révén.
Az irányító szervtől kapott támogatás teljesítési aránya 71,9%, összességében megfelel az időarányos értéknek. Kiugróan magas a Sportközpont és Sportiskola esetben a fenntartói támogatás felhasználásának 90,8%-os aránya, mely jelen rendeletmódosítás keretében lebontott többlet támogatások és bérleti díj hátralék átmeneti finanszírozásának hatására 88,2%-ra csökken. Látszólag nem jelentős a javulás, azonban az intézmény július végével történő átszervezését követően az intézménynél maradt Sportiskolai feladatok kapcsán lényegesen kisebb mértékű fenntartói támogatási igény merül fel.
A költségvetési rendelet módosítása során a korábbi évek gyakorlatának megfelelően a háromnegyed éves teljesítési adatok, valamint a testületi, illetve bizottsági döntések alapján céltartalékból lebontjuk az intézmények részére a szükséges előirányzatokat (a részönkormányzati keretekből jóváhagyott támogatásokat, a közszférában dolgozók bankköltségéhez nyújtott önkormányzati hozzájárulást, stb.). Emellett átvezetésre került a központi támogatások terhére a bérkompenzációhoz, a kulturális illetménypótlékhoz és a szociális ágazatban foglalkoztatottak egészségügyi pótlékához szükséges pénzügyi fedezet. A támogatásértékű és az átvett pénzeszközök miatti saját hatáskörű módosítások beépülnek az intézmények költségvetésébe, emellett az intézményi többletbevételek terhére kezdeményezett kiemelt előirányzat módosításokat engedélyezem.
Önkormányzati bevételek
Az önkormányzat működési célú bevételei összességében az időarányos mértéknek megfelelően 78,4%-ban teljesültek, ez azonban elmarad a korábbi évek adatához képest.
A helyi adók teljesítése 81,5%-os, a fizetési határidőket figyelembe véve elmarad a tervezetthez, illetve a koronavírus helyzet miatt az első félévben már csökkentett előirányzathoz képest. A tavaszi veszélyhelyzet feloldását követően újra indultak az önkormányzati adóhatóság végrehajtási eljárásai, az idegenforgalmi adó felfüggesztése miatt kieső adóbevétel központi forrásból megtérül negyedévenkénti igénylés alapján. Az iparűzési adó bevétel elmarad a már csökkentett előirányzattól, melynek mértékét csak részben indokolják a gazdaságvédelmi központi intézkedések. Mivel az adóelőleget a korábbi év bevallása alapján kell megfizetni, csökkenést csak az adó feltöltési kötelezettség eltörlése okozhat. Az adóalanyok likviditási probléma esetén adóelőleg halasztást, illetve részletfizetést kérhettek, ezekkel az éven belüli engedményekkel kb. 400 millió Ft mértékű éven belüli átütemezésére került sor. Az elmaradás összegét jelentősen befolyásolja, hogy az adóalanyok jelentős része késedelmesen adja be, illetve fizeti meg az adóelőleget (jelenleg még kb. 10%-a hiányzó bevallás), ezt erősítette a végrehajtások - mint a hátralékok behajtásának hatékony eszköze - felfüggesztése is. Az előterjesztés készítésének időpontjáig 3.050 millió Ft iparűzési adó bevétel realizálódott, év végéig kedvező esetben 3.200 millió Ft teljesülhet.
A helyi adó jogcímek többségénél teljesül, illetve a telekadó esetében közel 40 millió Ft többletbevétel várható a módosított előirányzathoz képest. Azonban ez nem elegendő az iparűzési adó, valamint az adóhátralékok esetében a fentiekben indokolt bevétel kiesés ellensúlyozására. E jogcímeken a bevezetőben már jelzett 140, illetve 60 millió Ft-tal csökkentettük az előirányzatot.
Az önkormányzat általános működéséhez és ágazati feladataihoz nyújtott állami támogatások teljesítési aránya megfelel az államháztartási törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletben meghatározott finanszírozási ütemezésnek. A rendeletmódosítás keretében a bérkompenzáció, a szociális ágazati összevont pótlék, a szociális ágazatban egészségügyi munkakörben foglalkoztatottak kiegészítő pótléka, valamint a kulturális pótlék előirányzatának az emelésére kerül sor, mivel e jogcímek esetében a kifizetésekhez kapcsolódóan realizálódik a támogatás, így utólag a teljesítési adatok ismeretében képezzük meg az előirányzatokat.
A központi támogatások teljesítése 100%-os, korábbi 2017. évi MÁK ellenőrzés alapján utólag kapott támogatás, illetve az idegenforgalmi adó kapcsán már jelzett központi támogatás realizálódott.
A működési célú államháztartáson belüli támogatások teljesítése 76,9%-os. A TOP projektek támogatási előleg lehívási szabályainak módosítása miatt a projektek likviditási tervének megfelelő ütemezésben kerül sor a támogatások utalására, emiatt egyes jogcímeknél nem szerepel teljesítési adat. A kaposvári járás területén hiányzó szociális, gyermekjóléti szolgáltatások pótlását célzó 4 éves időtartamú EFOP Jövőt a gyermekeinknek projekt vonatkozásában az előző évben kapott előleg elszámolását követően nyílik lehetőség a támogatás újabb ütemének lehívására.
A rendeletmódosítás keretében a levegő minőség javítására, és levegőminőségi tervek megvalósítását szolgáló LIFE hungAIRy projekt kapcsán realizált forrás beépítésére kerül sor.
A működési célú átvett pénzeszközök teljesítése 88,9%, a Kaposvári Városfejlesztési Kft előző évi támogatása kapcsán jelentkező visszafizetési kötelezettség a Kft tárgy évi támogatásának terhére november hónapban kerül elszámolásra. A rendeletmódosítás keretében a Tehetségbarát Önkormányzati díjhoz kapcsolódó támogatást nevesítettük.
Az önkormányzati működési bevételek teljesítése 46,7%. A jogcímek többségénél időarányos a teljesítés, ugyanakkor az összességében alacsony teljesítést a koronavírus veszélyhelyzet kapcsán bevezetett ingyenes parkolás miatti bevétel kiesés okozza. Az Élményfürdő terület tárgyévi bérleti díja szerződés szerint a IV. negyedévben esedékes. A rendeletmódosításban a teljesítési adatok alapján indokolt korrekciók átvezetésére kerül sor.
Felhalmozási bevételek
Az önkormányzat felhalmozási bevételei a 2020. I-III. negyedévben 74,5%-ban teljesültek. Az időarányostól jelentősebb elmaradás a felhalmozási célú ÁFA megtérülés realizálódásában mutatkozik. Az ÁFA visszaigénylés az arra jogosult felújítások, beruházások (pl. lakás-, nem lakás célú ingatlanok és víziközművek felújításai, beruházásai) pénzügyi teljesítésének ütemében realizálható, ugyanakkor a koronavírus veszélyhelyzet miatt a költségvetési szervek éves bevallónak minősülnek, emiatt a jövő év elején kerül sor a visszaigénylésre.
A rendeletmódosítás során a felhalmozási célú ÁFA megtérülés előirányzatát megemeltük a felhalmozási és felújítási kiadások közé beépített, ÁFA visszaigénylésre jogosult beruházások forgalmi adó tartalmával. A felhalmozási egyéb bevételek között az KOMÉTA befektetés után az önkormányzatot megillető hozamot pontosítottuk, emellett a felhalmozási célú támogatási értékű bevételek közé beépítettük az Nemzetőrsori Központi Óvoda felújításához utólag megítélt többlet támogatást, valamint korrigáltuk a Tulipános Bölcsőde férőhelybővítésének és a Kaposvári járás gyerekeiért program támogatásait. Előzők együttes hatásaként az Önkormányzat felhalmozási célú bevételei együttesen 212.087 e-Ft-tal növekednek.
KIADÁSOK
Intézményi kiadások
Az intézményi kiadások teljesítése szeptember végéig összességében 69,5%-os, mely a működési és a felhalmozási célú kiadások hasonló nagyságrendben teljesültek 69,5%, illetve 68,9%. A Városgondnokság esetében az intézmény év közbeni átszervezése miatt 100% a teljesítés.
A személyi juttatások teljesítése 73,5%-os, valamennyi intézmény vonatkozásában az időarányos mérték körül alakult a teljesítési arány. A rendeletmódosítás során jellemzően a Munkaügyi Központtól a közcélú foglalkoztatáshoz átvett támogatásokra, NEAK támogatásból az egészségügyi területen dolgozók veszélyhelyzet során végzett munkájának elismerésére biztosított egyszeri rendkívüli juttatásra, valamint esetleges többletbevétel terhére képezik meg a szükséges előirányzatot az intézmények, utóbbi esetben fenntartói engedéllyel.
A munkaadót terhelő járulékok teljesítési aránya 72,7%, a személyi juttatásokkal összefüggésben alakul. A szociális hozzájárulási adó mértékének 2020. július 01-től újabb 2%-os csökkentése kapcsán már korábban korrigáltuk az előirányzatokat.
A dologi kiadások 63,0%-os teljesítési aránya összességében megfelel a háromnegyedév végén elfogadható mértéknek.
A működési célú államháztartáson belüli átadás teljesítése 100%-os, itt kerül elszámolásra az intézményektől elvont szabad pénzmaradvány.
A működési célú államháztartáson kívüli pénzeszköz átadás teljesítési adata a Kaposvári Humánszolgáltatási Gondnokságnál egyéb jogviszonyban foglalkoztatott egészségügyi dolgozók részére a veszélyhelyzet kapcsán végzett többletmunka elismeréseként kifizetett egyszeri rendkívüli juttatás, melynek előirányzata NEAK forrás terhére jelen rendeletmódosítás keretében kerül beépítésre.
Az intézményeknél megjelenő szociálpolitikai kiadások alacsony (26,3%) teljesítését az okozza, hogy a Polgármesteri Hivatalnál a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményhez kapcsolódó egyszeri kiegészítés kifizetésére augusztus és november hónapban kerül sor. A Kaposvári Humánszolgáltatási Gondnokságnál a krízis segély kifizetése jelenik meg.
Szeptember végéig a felújítási kiadás teljesítési aránya 83,5%. A teljesítési arányt jelentősen befolyásolja az e tevékenységek tekintetében nagyobb részarányt képviselő intézmények teljesítésének alakulása. A felújítások között kiemelt jelentőségű a Sportközpont és Sportiskola esetében a Körcsarnok 2017. évben indult TAO forrás terhére történő felújítása, melynek keretében a tető szigetelésére, belső építészeti átalakításokra, a belső burkolatok cseréjére kerül sor.
A felhalmozási kiadások teljesítési aránya 43,9%. Az intézményeknél elsősorban informatikai eszközök, berendezések cseréjére, kis értékű tárgyi eszközök beszerzésére került sor. A Kaposvári Sportközpont és Sportiskola TAO pályázatok, valamint az Emberi Erőforrások Minisztériumától kapott források terhére megvalósuló eszköz beszerzései - a sportfelszerelések, sporteszközök biztosításán túl - hozzájárulnak a létesítmények működési feltételeinek biztosításához (jégpálya karbantartógép beszerzése, mosó-szárítógép, lemezszekrény, stb.). Az Együd Árpád Kulturális Központnál a helyi közösségek fejlesztését, a közösségi szerepvállalás erősítését célzó TOP-6.9.2-16-KA1 Helyi identitás és kohézió erősítése Kaposváron projektben tervezett eszköz beszerzések (notebook, pendrive, fényképezőgép, nyomtató, fali polcok, társasjátékok, stb.) valósultak meg. A Rippl-Rónai Megyei Hatókörű Városi Múzeumnál régészeti forrásból szakmai eszközök (fűtőradiátor, TP-link, gőztisztító, tároló dobozok, dron, mobiltelefon, nyomtató, stb.), a Kubinyi Ágoston Program és a Járásszékhely települések szakmai feladatainak megvalósításához elnyert EMMI támogatás terhére maketteket, rovartartó dobozokat szereztek be. A Takáts Gyula Megyei Hatókörű Városi Könyvtárnál a kistelepülési feladatellátáshoz kapcsolódó informatikai eszközök, míg önkormányzati forrásból bútorok beszerzésére került sor. A Polgármesteri Hivatalnál irodai bútorok, a karzatra sötétítőfüggöny, valamint klímaberendezések beszerzése valósult meg, az alpolgármesteri irodák berendezése befejeződött, mely kapcsán a szállítói számlák kifizetésére október hónapban került sor. A Noszlopy Gáspár utcai ingatlan berendezéseinek, kiegészítő bútorainak beszerzése a kivitelezés befejezését követően történik.
A költségvetés céltartalékából 106.349 e Ft kerül átcsoportosításra az intézmények költségvetésébe. Az intézmények saját bevételből 58.364 e Ft-tal, átvett pénzeszközökből pedig 172.059 e Ft-tal emelték meg kiadási előirányzataikat.
Önkormányzati kiadások
Az önkormányzati gazdálkodás kiadási előirányzatainak teljesítése 61,4%-os, alacsonyabb az időarányos értéknél. Kiadási célonként tekintve a teljesítés kisebb eltéréseket mutat, mivel a fizetési kötelezettségek időbeni teljesítését részben megállapodások határozzák meg.
Kiemelt előirányzatonként vizsgálva megállapítható, hogy a személyi juttatások teljesítési aránya 58,8%, míg a munkaadót terhelő járulékoké 56,1%. A képviselő testület személyi juttatása mellett egyéb kisebb feladatokhoz kapcsolódó megbízási szerződések kifizetései (például Önkormányzati Tervtanácsban résztvevők költsége, polgármesteri megbízottak díjazása), a Foglalkoztatási Paktum TOP projekt koordinátorának és az EFOP „Jövőt a gyermekeinknek” - Összefogás a Kaposvári járásban projektben alkalmazott szakmai létszám személyi juttatása, valamint rendezvények vendéglátási kiadásai után fizetendő reprezentációs adó fizetési kötelezettségek jelennek meg. A rendeletmódosítás keretében a céltartalékból átvezetésre kerül ez utóbbi kiadásokhoz szükséges fedezet.
A dologi kiadások teljesítése összességében 49,6%-os. Az önkormányzati dologi kiadásokon belül nevesített feladatokhoz kapcsolódó folyamatos szerződések, szakértői díjak, integrált költségvetési rendszer és egyéb szoftverek működtetéséhez kapcsolódó szolgáltatás, bérleti díjak, postai költségek esetében időarányos a teljesítés. A jogcímek többségében változó a teljesítési arány, a tagdíjak jellemzően az első félévben merülnek fel, míg vannak olyan kiadási előirányzatok, amelyek nagyobb hányada az év végén kerül teljesítésre (pl. digitalizált közműtérképek vezetése, Városi Fürdő kereskedelmi egységek bérleti díja), a projektek tekintetében a teljesítési arány a megvalósítások tervezett üteméhez igazodik.
A rendeletmódosítás során a kifizetések ütemében átvezettük a felhalmozási kiadások között megtervezett fordított Áfa előirányzatát, a rendezvények tényleges költségei alapján a szükséges előirányzatokat a céltartalékból (átadási ünnepségek 1. osztályosok részére tolltartó, Tanévnyitó), beépítettük a rendelkező levelek alapján tartalékokból jóváhagyott forrásokat, pontosítottuk egyes projektek működési kiadási előirányzatait.
A működési célú államháztartáson belüli támogatás és az átadott pénzeszközök teljesítése 78,4 illetve 71,6%-os. A támogatásértékű kiadások teljesítésénél az arányt jellemzően a legnagyobb részarányt képviselő a Kaposvár-Sántos Szociális Intézményfenntartó Társulás részére biztosított önkormányzati támogatás időarányos teljesülése határozza meg. A működési pénzeszköz átadásoknál a támogatottakkal kötött támogatási szerződésekben foglalt ütemezésnek megfelelően kerül sor a támogatások kiutalására. A koronavírus veszélyhelyzet gazdasági szereplőkre, vállalkozásokra gyakorolt kedvezőtlen hatása fokozottan jelenik meg a jelentős állami, önkormányzati támogatással fenntartható közszolgáltatások esetében. Emiatt a 2020. évre tervezett és a járvány első hullámának hatása miatt már megemelt támogatás teljes összege a Kaposvári Közlekedési Zrt és közel 90%-a a Kaposvári Élmény- és Gyógyfürdő Kft esetében már kiutalásra került.
A rendeletmódosítás során a bizottsági keretek terhére folyósított támogatások előirányzatát átvezetjük a céltartalékból. A Kaposvár-Sántos Szociális Intézményfenntartó Társulás részére biztosított önkormányzati támogatás összege az általa fenntartott Kaposvári Szociális Központ működéséhez központi bevétel terhére (bérkompenzáció, szociális ágazati összevont pótlék, szociális ágazatban egészségügyi végzettséghez kötött munkakörben foglalkoztatottak kiegészítő pótléka), valamint a céltartalékból (közalkalmazottak részére bankszámla vezetési költséghez hozzájárulás, közcélú foglalkoztatás önrésze) biztosított források átvezetését tartalmazza. A szociális étkezést várható év végi teljesítési adatai alapján 1.531 e Ft-tal nő a társulás önkormányzati támogatása.
A felhalmozási célú államháztartáson belüli támogatás és pénzeszköz átadások teljesítését a támogatott cél időbeli megvalósítása befolyásolja, jellemzően a támogatott részére e jogcímeken felmerült kifizetéseinek ütemében folyósítjuk a szükséges támogatást. Előbbi esetében a 108,2%-os teljesítési arányt a csapadékvíz-elvezető hálózatok fejlesztése TOP projektek elszámolása kapcsán jelentkező visszafizetések előirányzatainak utólagos beépítése okozza.
A szociálpolitikai feladatok kiadásának teljesítése 36,2%-os, ezen belül 38,0% a testületi hatáskörbe tartozó és 25,4% a jegyzői hatáskörbe tartozó jogcímek esetében.
A testületi hatáskörbe tartozó egyes új települési támogatási jogcímek esetében az utolsó negyedévben jelentkezik a kiadás (karácsonyi segély, idősek világnapja alkalmából nyújtott segély). Ez utóbbi jogcím esetében augusztus 1-ig lehetett benyújtani az igényeket, a becsült létszámhoz képest 12-vel több szépkorú jelezte az igényét, emiatt 120 e Ft átcsoportosítása szükséges a lakásfenntartási támogatás terhére. A lakásfenntartási támogatást havonta átlagosan 538 család számára folyósítunk, a jogosultak száma hónapról hónapra változik. Az egyetemi, főiskolai hallgatók albérleti támogatásánál feltétel a kollégiumi férőhely igénylésre vonatkozó elutasító döntés, mivel a kollégiumi igénylés várható elutasítása miatt többen nem is nyújtanak be kollégiumi elhelyezésre kérelmet, illetve többen vesznek ki egy albérletet ezért ezt az ellátási formát kevesen igénylik. A gyermekintézményekben fizetendő személyi térítési díjak támogatásának felhasználása szeptember végéig 18,5%, a korábbi évek teljesítéséhez képest lényegesen alacsonyabb a teljesítés, jelentősen befolyásolja az online oktatás. A rendkívüli települési támogatás felhasználása az előző rendeletmódosításban megemelt előirányzathoz viszonyítva 51,7%, a koronavírus veszélyhelyzet kapcsán több család került rendkívüli élethelyzetbe, valószínűleg egyre többeket érint majd a munkaviszony megszűnések és az álláskeresési járadékot kimerítők száma miatt.
A Kaposváron letelepedni kívánó családok helyi támogatására a 2020. évi előirányzat terhére eddig 10 család részesült 14.720 e Ft támogatásban.
A jegyzői hatáskörbe tartozó támogatási formák közül a kiegészítő gyermekvédelmi támogatás és a Panel Plusz Hitelprogram keretében felvett kölcsönök támogatása jogcímekhez nem érkezett igénylés, míg a rendszeres gyerekvédelmi kedvezményhez kapcsolódó pénzbeli juttatás biztosítására augusztus (6.643 e Ft került kiutalásra) és november hónapban kerül sor.
Az intézményi működési bevételek alakulásáról szóló bekezdésben jeleztük, hogy kettő intézmény vonatkozásában problémát okoz a bevételek elmaradása. A biztonságos feladatellátás és az állami támogatás felhasználásánál kötelező feltétel teljesítése érdekében a Takáts Gyula Megyei Hatókörű Könyvtár kérelmét támogatom. A Sportközpont és Sportiskola esetében az intézmény tegye meg a szükséges intézkedéseket a vevői tartozások tárgy évi teljesülése érdekében.
Felújítási kiadások
Az intézmény felújítások pénzügyileg 70,9%-ban teljesültek. Az előirányzat szerződéses lekötöttsége 94,7%.
A rendeletmódosítás során beépítettük a Toldi Tagiskola vízelvezető rendszerének felújítását 25.096 e Ft értékben.
A lakás-, nem lakás célú ingatlanok felújításainak pénzügyi teljesítése 27,0%. A szerződéses lekötöttség 41,9%.
A rendeletmódosítás során beépítettük a közgyűlés döntését a sávház bruttó 330 millió Ft összegű felújításáról.
Az út-, híd-, járdafelújítások előirányzatának pénzügyi teljesítése 85,1%-os. A szerződéses lekötöttség 94,9%.
A rendeletmódosítás során beépítésre kerültek az átruházott hatáskörbe hozott döntések, amik azaz előirányzatot 17.161 e Ft-tal növeli.
A vízi-közmű felújítások előirányzatának pénzügyi teljesítése 36,6%-os. A szerződéses lekötöttség 41,6%
A rendeletmódosítás során nevesítettük a vállalkozásba adott feladatokat, beépítettük az időközben hozott döntéseket. Előzőek együttes hatásaként az előirányzat 19.516 ezer Ft-tal csökken.
Beruházási kiadások
Az önkormányzat felhalmozási és felhalmozási jellegű kiadásainak pénzügyi teljesítése 30,7%, szerződéses lekötöttségük 54,9%.
A rendeletmódosítás során átvezettük az időközben hozott intézkedéseket és átcsoportosítottuk a III. negyedév során ténylegesen megfizetett fordított ÁFÁ-t. Előzők együttes hatásaként a felhalmozási és felhalmozási jellegű kiadások előirányzata 365.592 e Ft-tal növekszik.
Céltartalékok
A rendeletmódosítás során a céltartalékban nevesített előirányzatok összege 4.591.957 e Ft-ra módosul. A céltartalékból történt átcsoportosításokat a kiadási előirányzat változások indoklása során már jeleztük.
Európai Uniós támogatással megvalósuló programok, projektek bevételei, kiadásai
A költségvetési rendeletbe beépült nyertes TOP pályázatoknak a projektek teljes időtartamára vonatkozó költségvetése.
Óvodai feladat-ellátási szerződések hátralékok kapcsán részletfizetés
Orci, Zimány és Patalom Polgármesterei felé ajánlatot tettünk az óvodai feladat-ellátási szerződés alapján 2019. évig felhalmozódott 3.952 ezer Ft feladat-ellátási hozzájárulás részletekben való megfizetésére. Hátralékok összegei: Orci: 4.120.850 Ft, Zimány: 5.539.740 Ft, Patalom: 1.124.860 Ft. Az önkormányzatok részletfizetési megállapodásban kötelezettséget vállaltak arra, hogy a hátralékukat a 2020. évi kötelezettség határidőben történő teljesítésével havi részletekben megfizetik.