Kaposvár Megyei Jogú Város Polgármesterének 34/2021. (I. 28.) önkormányzati határozata

kivonat veszélyhelyzetben hozott polgármesteri döntésről

Kaposvár Megyei Jogú Város Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 478/2020. (XI. 3.) Korm. rendelet 1. §-ában kihirdetett veszélyhelyzetre tekintettel, figyelemmel a koronavírus-világjárvány második hulláma elleni védekezésről szóló 2020. évi CIX. törvényben foglaltakra, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján Kaposvár Megyei Jogú Város Közgyűlése feladat- és hatáskörét gyakorolva a Közgyűlés tagjainak véleményét kikérve az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséhez kapcsolódóan a következő határozatot hozta:

1. A Polgármester az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 29/A. §-ra figyelemmel, a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 45. § (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján a 353/2011. (XII. 30.) Korm. rendeletben meghatározottak szerinti saját bevételeinek, valamint a stabilitási törvény 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek a költségvetési évet követő 3 évre várható összegét a következők szerint állapítja meg:

(e Ft-ban)
Megnevezés 2022. év 2023. év 2024. év
Saját bevételek összege 5.273.268 5.273.268 5.273.268
Saját bevételek 50%-a 2.636.634 2.636.634 2.636.634
Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettség 154.140 154.140 151.822

Felelős: Szita Károly polgármester

Közreműködik: Balogh Beáta gazdasági igazgató

Határidő: 2021. december 31.

2. A Polgármester a költségvetési rendelet elfogadásáig folytatott átmeneti gazdálkodásról szóló beszámolóról a képviselőket tájékoztatta, a Közgyűlés döntéshozatali hatáskörét gyakorolva a beszámolót tudomásul veszi.

Felelős: Szita Károly polgármester

Közreműködik: Balogh Beáta gazdasági igazgató

Határidő: azonnal

3. A Polgármester úgy határozott, hogy a Környezetvédelmi Alap 2021. évi bevételeiből 4.100 e Ft-ot a költségvetésben jóváhagyásra kerülő környezetvédelmi célokat megvalósító víziközmű felújítási feladatokhoz használ fel, 1.500 e Ft-ot pedig a Környezetvédelmi Alapba helyez a természeti és az épített környezet védelmét szolgáló tevékenységek pályázat útján történő támogatására. A Polgármester felhatalmazza a Városfejlesztési, Környezetvédelmi és Műszaki Bizottságot a pályázati eljárás lefolytatására.

Felelős: Szita Károly polgármester

Közreműködik: Szirják Imréné igazgató

Balogh Beáta igazgató

Határidő: 2021. december 31.

4. A Polgármester a vízi-közmű rendszerek bérleti-üzemeltetési díjának 2021 évi megfizetéséről a KAVÍZ Kaposvári Víz- és Csatornamű Kft-vel kötendő megállapodást jóváhagyja és a megállapodást aláírja.

Felelős: Szita Károly polgármester

Közreműködik: Balogh Beáta igazgató

Szaka Zsolt ügyvezető

Határidő: 2021. február 28. megállapodás aláírására

5. A Közgyűlés döntéshozatali hatáskörét gyakorolva a Polgármester döntése értelmében a koronavírus veszélyhelyzetre tekintettel járványügyi költségvetés került elfogadásra. Jelen helyzetben a legfontosabb cél a kaposváriak egészségének védelme, a gazdaság stabilitásának megteremtése, a munkahelyek megőrzése. A veszélyhelyzet miatt, a körülmények figyelembe vételével alacsonyabb szinten tervezett önkormányzati saját működési bevételek teljesítése bizonytalan, ezért amennyiben szükséges, a költségvetési rendelet módosítására jogszabályban előírt ütemezésnél gyakrabban felülvizsgáljuk a költségvetés teljesítését és javaslatot teszünk annak módosítására.

Felelős: Szita Károly polgármester

Közreműködik: Balogh Beáta igazgató

Határidő: 2021. május 20., illetve ezt követően minden hónap 20. nap

Kaposvár, 2021. január 28.

Szita Károly dr. Csillag Gábor
polgármester jegyző

Indokolás

Magyarország Kormánya fent hivatkozott rendeletében veszélyhelyzetet hirdetett ki az ország területére. A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése értelmében veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének feladat- és hatáskörét a polgármester gyakorolja. Ennek keretében nem foglalhat állást önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti.

Nehéz év van mögöttünk. 2020 januárjában még úgy terveztük meg a költségvetést, hogy további fejlődéssel, bővüléssel és munkahelyteremtéssel számoltunk, amelyre a 2019. évi eredmények megfelelő alapot teremtettek, erősödött a gazdaság, alig volt munkanélküliség, viszont a koronavírus mindent felülírt. A várakozásokkal ellentétben megszorításokkal és a károk enyhítését célzó intézkedésekkel átstrukturált költségvetés melletti működéssel zártuk az elmúlt évet.

Most pedig ebből kiindulva Kaposvár 2021-re járványügyi költségvetést készít. Három fő célt tartunk szem előtt a költségvetés összeállításakor. Az első az emberek egészségének védelme. A költségvetésben forrásokat biztosítunk a járvány elleni védekezésre, a megváltozott körülményekhez igazodó alapfeladat-ellátás többletköltségeinek finanszírozása kiemelt jelentőségű. A járvány előtt is célunk volt a kaposvári emberek egészséges életfeltételeinek megteremtése, már elkezdtük a kaposváriak egészségét megóvó, egészségvédő program megvalósítását, amely feladatok fontossága a járvány alatt felértékelődnek, jelen helyzetben is mindent megteszünk, hogy 2030-ra Kaposvár az egyik legegészségesebb város legyen.

A második cél a gazdaság védelme. A kormány és az önkormányzatok közös felelőssége, hogy erős legyen a gazdaság, erősek legyenek a családok, s hogy minél kevesebben betegedjenek meg a koronavírus-járvány következtében. 2020. év elején a munkanélküliek száma olyan alacsony volt, hogy mondhatjuk csak az nem dolgozott, aki nem akart, szinte megvalósult a teljes foglalkoztatottság. A járvány első hullámával a munkanélküliek száma jelentősen megemelkedett, ezért már tavaly is olyan intézkedésekről döntöttünk, amellyel hozzájárultunk a kaposváriak munkahelyének megőrzéséhez.

Ezek közé tartozott a bérleti díjkedvezmények biztosítása az önkormányzati tulajdonú üzletekben, a közterület használati díj fizetés alóli mentesség, a helyi adók átütemezésének, halasztásának és részletfizetésének biztosítása. Mindezen kedvezményeket a járvány második hullám alatt is biztosítjuk a vállalkozásoknak, segítve ezzel a helyi gazdaság megőrzését.

Emellett a helyi gazdaság bővítését célzó erőfeszítéseink folyamatosak, új vállalkozások letelepedését, ezzel új munkahelyek megteremtését támogatjuk a komplex gazdaságfejlesztési, befektetés-ösztönzési céljaink érdekében létrejött Kaposvári Fejlesztési Központ tevékenységével.

A kormány helyi iparűzési adót megfelező döntésének is célja a gazdaság védelme, a munkahelyek megőrzése, hogy legyen hol dolgozni, és hogy a szülők el tudják tartani a családokat. A kis- és középvállalkozások adójának megfelezése egyszerre szolgálja a munkahelyek megtartását, újabbak teremtését, a gazdaság megerősítését és az emberek védelmét.

Az önkormányzatok a helyi vállalkozások által befizetett adóbevételekből, önkormányzati feladatellátáshoz kapott állami támogatásból, valamint saját bevételeinkből finanszírozzák a kötelező és önként vállalt feladatellátás költségeit. A járvány hatására 2020. évben a tervezett iparűzési adóbevételhez képest 700 millió Ft-tal kevesebb adóbevételünk realizálódott. Az iparűzési adó mérséklésével további 680 millió bevételkieséssel számolunk a 2021. évi költségvetésben.

A 2021. évi járványköltségvetésben is alapvető, hogy a bevételek csökkenése miatt az önkormányzatok a kötelező alapfeladataikra helyezzék a hangsúlyt. Ezért le kell mondanunk önként vállalt feladataink egy részéről, kevesebbet költhetünk sportra, kultúrára, szervezetek támogatására. Az egészség és a gazdaság védelme mellett a kötelező feladatok maradéktalan biztosítását kell megalapozni az idei költségvetésben. Fontos, hogy óvodáink, bölcsődéink működjenek, a szociális és gyermekjóléti feladatainkat elássuk. Az intézményeinkben a gyermekek étkezése megfelelő színvonalú legyen, az egészségügyi alapellátás keretében a védőnők, a háziorvosok biztonságos környezetben segítsék a járvány elleni védekezést.

Köszönöm intézményeink dolgozóinak és a város lakóinak az elmúlt évben kifejtett emberfeletti munkáját a járvány elleni védekezésben, amely nem lett volna sikeres a város összefogása nélkül.

Kaposvár a munkahelyek védelmére összpontosított 2020-ban és 2021-ben is ez az alapvető célunk, hogy megmaradjanak a munkahelyek és újak létesüljenek. A másik, hogy egészségesek maradjunk. Ezek a legfontosabb célok, ezek adják minden város erejét. Hiszen ahol dolgozni tudnak az emberek, ott a cégek adót fizetnek, a települések pedig ebből fejlődhetnek.

Az elmúlt években indult nagyberuházásaink jelentős része befejeződött, ez annak köszönhető, hogy városunk a Modern Város és a Németh István program keretében megvalósuló beruházásait az elsők között kezdte el.

Az intézmények energetikai felújítása egy kivételével befejeződött, átadásra került a város új ipari parkja a Füredi úton és Kaposváron használatba vettük az ország első közlekedési központját. A Dombóvári úton is kialakításra került ipari parkba gyártóközpontot és regionális szervizt létesített az elsősorban tűzoltójárművek gyártásával és felújításával foglalkozó BM Heros Zrt. Ezzel a beruházással párhuzamosan félmilliárd forintból oktatási és képzőközpontot hozunk létre az üzemben, amellyel megkezdődött a műszaki szakember képzés Kaposváron.

A Kaposi Mór Oktató Kórház 2,8 hektáros egykori déli tömbjében található kápolna rekonstrukciójával elkészült a Bábszínház épülete. Átadtuk a 244 millió forintból megújult Színház parkot, a park megújításának még egy eleme, a rózsalugas kialakítása hátra van.

Kaposvár új szennyvíztisztító telepén történt rekonstrukcióval csaknem 6 milliárd forint európai uniós támogatásból hő- és villamos energia termelésre alkalmas biogáz erőművel biztosítjuk a telep költséghatékony üzemeltetését, és a szennyvíziszap energetikai célú hasznosítását.

Folyamatban lévő nagyobb beruházásaink között van a Nostra rehabilitációja, a levéltár épületének rekonstrukciója, Kaposszentjakabi Bencés Apátság romjainak műemléki és kulturális turisztikai célú fejlesztése. Több mint 1,5 milliárd forintból megújuló egykori Csokonai Fogadó épületének felújítási munkálatai hamarosan befejeződnek. Európai uniós támogatással megkezdtük a több mint 13 km kerékpárút kialakítását, valamint a környezetbarát közlekedés fejlesztése érdekében közbringa rendszert építünk ki, ami 28 állomáshelyen igénybe vehető 170 elektromos kerékpárt tartalmaz. A Desedára tervezett négy csillagos kemping kivitelezése, amennyiben a projekt keretében plusz forrásokat biztosítanak, az idén megkezdődhet.

BEVÉTELEK

Az önkormányzat és költségvetési szervei kölcsön visszatérüléssel számított tárgyévi bevételei összességében 2.156,8 millió Ft-tal elmaradnak a 2020. évi eredeti előirányzathoz viszonyítva.

A költségvetési szervek működési célú bevételei összességében 424 millió Ft-tal csökkenek. Az élelmezési bevételek tervezett 42 millió Ft-os növekedését az előző évben jóváhagyott normaemelés, valamint a magasabb rezsikiadáshoz kapcsolódó visszaigényelhető Áfa együttes hatása eredményezi. Az egyéb intézményi működési bevételek tervadata 489 millió Ft-tal alacsonyabb az előző évben tervezettnél. Az előző évben az intézményhálózatban végrehajtott szervezeti változások hatására (a Városgondnokság feladatainak, illetve a sportlétesítmények üzemeltetésének gazdasági társasági formában történő ellátása) 507 millió Ft, a koronavírus veszélyhelyzet miatti korlátozott szolgáltatási lehetőségek miatt megközelítőleg 30 millió Ft bevétel kieséssel szemben a Rippl-Rónai Megyei Hatókörű Városi Múzeumnál az előző évhez képest 43 millió Ft-tal nagyobb összegű régészeti bevétellel számolnak. A Kaposvári Humánszolgáltatási Gondnokságnál a fogászati ügyelet fenntartásához kapcsolódó újabb települések pénzügyi hozzájárulásának többlete mellett emelkedik a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőtől az egészségügyi alapellátás finanszírozásához várható forrás.

Az önkormányzati működési bevételeken belül a korábban több mint 50%-os arányt képviselő helyi adó bevételek esetében - ezen belül is az iparűzési adó előirányzatánál - tervezett csökkenés meghatározza az önkormányzat gazdálkodásának kereteit. A koronavírus járvány következtében az elmúlt évben jelentős visszaesés mutatkozott az egyes ágazatok termelékenységében, emiatt a 4 milliárd Ft nettó árbevétel vagy mérleg főösszeg alatti mikro-, kis- és középvállalatok munkahely megőrzését szem előtt tartva ez évben 1%-ra csökken e körnek az iparűzési adó fizetési kötelezettsége. Összességében az előző évhez képest 1.477,5 millió Ft adóbevétel kieséssel számoltunk.

Az önkormányzati sajátos működési bevételek esetében összességében 289 millió Ft-tal magasabb a tervezett összeg az előző évhez képest, mivel a Városgondnokság feladatainak átszervezését követően a parkolási bevételek közvetlenül az Önkormányzatnál jelennek meg. A bevétel nagyságrendjénél figyelembe vettük a koronavírus veszélyhelyzetből fakadó bizonytalanságokat.

A helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatása címén a város számára nyújtott központi támogatások 498,2 millió Ft-tal emelkedtek a 2020. évi költségvetési rendelethez képest.

A helyi önkormányzatok általános működésének támogatásai összességében 451,0 millió Ft-tal növekednek a 2020. évi eredeti költségvetéshez képest.

A 2019. évi önkormányzati választások miatt 2020. első negyedévben nem a költségvetési törvény szerinti, hanem a 2019. évi szabályok szerint kellett a költségvetést összeállítani. Ezt követően, év közben, a 2020. évi rendelet első módosításakor kaptunk 120,3 millió Ft többlettámogatást az önkormányzati általános működési feladatok finanszírozására, mely összeg beépült a 2021. évi fajlagos összegbe. Az iparűzési adó beszámítás módszere helyett 2021. évben a 22.000 Ft/fő feletti egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességgel rendelkező önkormányzatoknak az adóerő-képességtől függően szolidaritási hozzájárulást kell fizetniük. Kaposvár város adóerő-képessége 2021. évben 40.651 Ft/fő, az ehhez tartozó szolidaritási hozzájárulás összege 502,7 millió Ft, amely a 2020. évi iparűzési adó beszámítás összegénél (a 2020. évi elvonásnál, 853,8 millió Ft-nál) 351,0 millió Ft-tal kevesebb.

A köznevelési feladatok ellátásával kapcsolatos támogatások összességében 100,7 millió Ft-tal növekednek 2021-ben a 2020. évi eredeti költségvetéshez képest. A bértámogatás fajlagos összegei emelkedtek, a 305/2020.(VI.30.) Korm. rendeletben biztosított, a 2020. évi bérminimum emelés és az ágazati pótlék pénzügyi fedezetét jelentő forrás beépült a fajlagos összegbe.

A szociális és gyermekjóléti támogatásokra összességében 184,8 millió Ft-tal több összeggel tervezhetünk, mint az 2020. évi költségvetésben.

Az egyes szociális és gyermekjóléti feladatoknál a fenti kormányrendelet alapján 2020. évben a minimálbér/bérminimum emelés finanszírozásához kapott többlettámogatás 2021. évben beépült a fajlagos összegekbe, ezért a szociális alapfeladatok esetében 24,2 millió Ft-tal több támogatást kapunk.

A bölcsődei ellátásban összességében 58,0 millió Ft-tal több bértámogatásra vagyunk jogosultak. A bölcsődei ellátás üzemeltetési feladataira nyújtott támogatás 1,7 millió Ft-tal növekszik.

A szociális szakosított ellátás (időskorúak bentlakásos ellátása) szakmai paraméterei nem változtak, a 2020. évi minimálbér/bérminimum emelésének támogatására 2020. évben kapott összeg, 6,0 millió Ft beépült a bértámogatásba. Az üzemeltetési támogatás összege 4,9 millió Ft-tal növekszik, így együttesen 10,9 millió Ft többlettámogatással tervezhetünk.

Az intézményi gyermekétkeztetés támogatása összességében 100,6 millió Ft-tal növekszik. A szünidei gyermek étkeztetéshez 1 millió Ft-tal kevesebb támogatással tervezzük az igénylők létszámának csökkenése miatt.

2021-ben a múzeum és a könyvtár alapfeladataira kapott támogatásként a 2020. évi (év közben megemelt) bázis összegeket szerepeltetjük, mivel a kultúráért felelős miniszter a támogatást az önkormányzat költségvetésének összeállításáig nem állapította meg. A közművelődési feladatokra kapott támogatás 30,4 millió Ft-tal emelkedett. A kistelepülési könyvtári feladatellátáshoz Tarany csatlakozott, ezért erre a feladatra 1,1 millió Ft-tal több támogatást kapunk.

A működési célú támogatásértékű bevételeknél a településekkel óvodai feladatellátásra kötött megállapodás alapján fizetendő hozzájárulások mellett a kaposvári járás területén hiányzó szociális szolgáltatásokat, valamint a szükséges infrastruktúrát megvalósító EFOP projektek, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményhez kapcsolódó egyszeri kiegészítő támogatás beemelésére kerül sor. Az elmúlt évben módosult az előadó-művészeti szervezetek támogatásáról és a sajátos foglalkoztatási szabályairól szóló törvény, mely lehetőséget biztosít a színházak állammal közös fenntartására, az erről szóló 5 éves megállapodás aláírása alapján évi 438 millió Ft-os állami támogatással számolhatunk a Csiky Gergely Színház működtetése kapcsán.

A felhalmozási célú bevételeken belül az ingatlanértékesítés előirányzatát bruttó 30 millió Ft összegben terveztük. A vízi-közmű bérleti díj összegét a közműrendszerek amortizációjának figyelembe vételével nettó 150 millió Ft összegben állítottuk be. Jogszabályi kötelezés miatt a vízi-közmű bérleti üzemeltetési díjat közmű rendszerenként külön kell nyilvántartani és külön bankszámlán kezelni. A díj megbontását az önkormányzat tulajdonában levő 3 vízi-közmű rendszerre a megkötésre kerülő megállapodás tartalmazza.

A Terület- és Településfejlesztési Operatív Programokra (TOP) benyújtott új pályázataink (bölcsődei férőhely bővítés, illetve új férőhelyek létesítése, valamint a civilház kialakítás) támogatásának a tárgyévi ütemét terveztük meg a támogatásértékű felhalmozási bevételek között összesen 474 millió Ft összegben.

Az önkormányzati felhalmozási célú egyéb bevételek között számoltunk a Közgyűlés által jóváhagyott KOMÉTA exit szerződés szerint a vállalkozásba maradó 265 millió Ft összegű részvénycsomag 5%-os fix hozamával 13.250 e Ft értékben.

KIADÁSOK

Az önkormányzat és intézményei tárgyévi kiadásaira a 2020. évi eredeti előirányzathoz viszonyítva 2.156,8 millió Ft-tal kevesebbet terveztünk, melynek okait az alábbiakban részletezzük.

Az intézményi működési kiadások előirányzata összességében 1.287 millió Ft alacsonyabb az előző évhez képest, a korábban már jelzett intézményi szervezeti átalakítások következtében. A Városgondnokság feladatait 2020. április 1-től gazdasági társaság formában a Kaposvári Városüzemeltetési Kft, illetve a Kaposvári Parkolási Kft látja el, míg a sportlétesítmények üzemeltetését a feladathoz szükséges személyi, tárgyi feltételek és a hozzákapcsolódó önkormányzati forrás átvételével a Kapos Sport Kft valósítja meg. A feladatellátás kiszervezése kapcsán a Városgondnokság tekintetében 794,4 millió Ft-tal, míg a Sportközpont és Sportiskola vonatkozásában 199,5 millió Ft-tal csökken a fenntartói támogatás összege az előző évi mértékhez képest. Az eltérő szervezeti összetétel miatt célszerűbb, ha e két intézmény bázis adatai nélkül vizsgáljuk meg az intézményi előirányzatok változását.

A személyi juttatások előirányzatának 207,1 millió Ft-os többletköltségéből 66,9 millió Ft-ot a 2020. évi minimálbér és garantált bérminimum emelés, 91,4 millió Ft-ot a pedagógus előmeneteli rendszer hatálya alá tartozó foglalkoztatottak 10%-os ágazati pótlékának, illetve a vezetői pótlékok számítási módjának megváltoztatása, 66,3 millió Ft-ot a védőnők és az egészségügyi szakdolgozók többlépcsős illetmény emelésének 2020. november 1-től megvalósuló rendezése, valamint a nyelvvizsga eltörlésével a diplomát szerző bölcsődei kisgyermek nevelők átsorolása eredményez. A fentieken túl a bölcsődei pótlék 2021. január 1-jei emelkedése kapcsán 18,5 millió Ft-tal, a kulturális intézményekben dolgozók bérébe beépülő kulturális pótlék miatt 29,9 millió Ft, míg egyéb jogcímeken (automatikus előrelépések, illetménykiegészítés emelése, túlóra, stb.) 33,2 millió Ft-tal nő a személyi juttatás előirányzata. Ugyanakkor az önkormányzati bevételek csökkenése miatt - tekintettel az egyes intézmények korlátozott feladat ellátására - a kötelező feladatok ellátását nem akadályozó üres álláshelyekre tervezett személyi juttatások előirányzata (44 millió Ft az intézményektől, 55,1 millió Ft a Polgármesteri Hivataltól) átmenetileg elvonásra került. A veszélyhelyzet feloldását követően a normális működés visszaállásával engedélyezzük az álláshelyek betöltését, melyhez szükséges forrás az intézmények részére biztosításra kerül.

A minimálbér és a garantált bérminimum 2021. évi emelésének mértékéről még folynak az egyeztetések a módosításból adódó illetménynövekedés fedezetére a céltartalékban képeztünk 45 millió Ft összegben keretet önkormányzati forrásból, amely év közben kerül lebontásra az intézményeknek.

A személyi juttatások előirányzata, hasonlóan a korábbi évek tervezéséhez a jubileumi jutalmak címén az I. félévben várhatóan kifizetésre kerülő összegeket is tartalmazza. A II. félévi kifizetésekre a céltartalékban képeztünk keretet.

A bérkompenzáció, valamint a különböző ágazati pótlékok bevételi és kiadási előirányzata utólag a tényadatok ismeretében kerülnek beemelésre a költségvetésbe.

A munkaadókat terhelő járulékok előirányzata a személyi juttatások előzőekben felsorolt növekedése ellenére kedvezően alakul, mivel a munkaadót terhelő járulékok mértékének az elmúlt években több ütemben végrehajtott jelentős mértékű csökkenésének hatására összességében 32 millió Ft-tal alacsonyabb az előző évi tervadatnál.

Az önkormányzati költségvetési szervek foglalkoztatottjainak létszáma a 2020. évi eredeti előirányzathoz képest 65 álláshellyel csökken a Városgondnokság szervezeti formájának megváltozása, a sportlétesítmények üzemeltetésének kiszervezésének hatására. A Polgármesteri Hivatal létszáma 1 fővel csökken a városüzemeltetés szakmai irányítási feladataihoz létrehozott álláshely, a Városgondnokságtól átvett létszámok, valamint az építéshatósági feladatok kormányhivatalhoz történő átadása kapcsán megszűnő álláshelyek eredményeként.

A jelenleg futó hosszú távú közfoglalkoztatási program 2021. február végéig tart. Még nincs információnk a tárgy évben induló program feltételeiről, emiatt a közfoglalkoztatotti létszám adatokat az intézményeknél 2020. év végén ténylegesen foglalkoztatottak száma alapján tervezzük. Egyes intézményeknél jelentősen eltér a tervezett létszám a 2020. évi módosított adattól, mivel a GINOP projektek keretben a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódóan megvalósított képzések (irodai kisegítő, villanyszerelő, szakács, cukrász, eladó) október hónapban befejeződtek, így ezekkel a létszámokkal nem számoltunk a tervezésnél. A korábbi évekhez hasonlóan a céltartalékban 60 millió Ft-ot különítettünk el a közfoglalkoztatás támogatására, amennyiben továbbra is önerő biztosítását írja elő a pályázat.

A költségvetési szervek dologi kiadásainak előirányzata 22,4 millió Ft-tal nő, az alábbi jelentősebb tételek hatására. Az elmúlt évek tervezési metodikáját követve az intézmények előző évi kiadási főszámait többnyire bázis szinten tervezzük, melyet az energia és közmű kiadások tényadatai szintre hozásával korrigáltunk (-2 millió Ft). Az étkeztetési feladatok dologi kiadásainak 67,6 millió Ft-tal várható emelkedésénél az élelmezési normaemelés mellett azzal kalkuláltunk, hogy a koronavírus veszélyhelyzetet követően az igényelt adagszám hamarosan visszaáll a korábbi szintre. A Rippl-Rónai Megyei Hatókörű Városi Múzeum esetében az előző évhez képest magasabb régészeti bevételek terhére 30,2 millió Ft-tal nő a feltárási munkák kapcsán felmerülő dologi kiadások előirányzata. A koronavírus veszélyhelyzet miatt valószínűsíthető, hogy az év első részében elmaradnak a városi rendezvények, emiatt az Együd Árpád Kulturális Központ költségvetéséből a céltartalékba vezettük át a rendezvények megvalósításához szükséges forrásokat.

Az önkormányzati működési kiadások tervezésekor a beszerzések, szolgáltatások pályáztatást követően kötött szerződései alapján, illetve testületi döntések figyelembevételével számszerűsítettük az előirányzatokat. A tervezett keretek elegendő fedezetet nyújtanak a biztonságos működtetéshez.

Alapvetően bázis szinten terveztük az államháztartáson belüli támogatásokat és a pénzeszköz átadásokat azzal, hogy az év közben hozott testületi döntéseknek megfelelően aktualizáltuk azokat egyes tételek esetén. A Gyarapodó Kaposvár Program keretében 2017. évtől biztosítunk a Kaposváron letelepedni kívánó családok lakásépítéséhez, vásárlásához önkormányzati forrást, továbbra is évi 36 millió Ft-os keretösszeggel számolunk. A Kaposvári Szociális Központot fenntartó Kaposvár-Sántos Szociális Intézményfenntartó Társulás részére biztosított önkormányzati támogatás megállapításánál hasonlóan az önkormányzati fenntartású intézményekhez a közalkalmazottak soros előrelépése, az energia- és közműkiadások változása, a szociális étkeztetés esetében a térítési díjon felül szükséges támogatás aktualizálása mindösszesen 29,8 millió Ft-tal növeli az önkormányzati támogatás összegét.

A közszolgáltató cégek önkormányzati támogatását a Holdinggal egyeztetve állítottuk be, figyelembe véve az előző év végén központi támogatásból biztosított tőkeemelés összegét, valamint a közvetlen támogatásokat. A Csiky Gergely Színház Nonprofit Kft részére az Emberi Erőforrások Minisztériumával kötött 5 éve közös fenntartásról szóló megállapodás alapján várható 438 millió Ft állami támogatás és 229,8 millió Ft önkormányzati támogatás került beépítésre, mely a kulturális rendezvényekre a céltartalékban elkülönített forrásokkal módosul.

A kiemelt sportszervezetek esetében az előző évben hozott testületi döntésnek megfelelően kerültek a támogatások tervezésre, a korábban közművelődési megállapodások alapján támogatott szervezetek részére a tavalyi csökkentett szinten, míg a szociális területen együttműködési megállapodások alapján részben önkormányzati kötelező feladatot ellátó civil szervezetek részére nyújtott forrásokat bázis összegben állítottuk be.

A szociálpolitikai kiadások előirányzatai támogatási jogcímeit a pénzbeli és természetbeni települési támogatásokról szóló 6/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet határozza meg. Az önkormányzatnál e célokra tervezett kiadási keretösszeg nagyságát az előző évi igénybevételek figyelembe vételével kisebb belső szerkezeti átcsoportosítással fogadom el. Az elmúlt évek tendenciája alapján a beiskolázási segély, az idősek világnapja alkalmából nyújtott támogatás, valamint a rendkívüli települési támogatás jogcímek esetében a megnövekedett igények miatt indokolt az előirányzatok növelése. Ez utóbbi jogcím esetében a Donneri város rehabilitáció keretében tervezett lakhatási feltételek javítása kapcsán a bérlők elhelyezésének kiadásaival is számoltunk.

A felhalmozási kiadások 2021 évi előirányzatai csak az új induló tételeket tartalmazzák, figyelembe véve a folyamatban lévő munkákat intézményi felújításokra több mint 234 millió Ft-ot, a lakás- és nem lakás célú ingatlanok felújítására 554 millió Ft-ot. Az út-, híd-, járda felújítási és beruházási feladatokra mindösszesen 229 millió Ft-ot fordítunk.

A vízi-közmű felújítások és beruházások jogszabály szerint kötelező, ez évre vonatkozó gördülő fejlesztési tervét a Közgyűlés 2020. évben nettó 150 millió Ft összegben hagyta jóvá.

A felhalmozási kiadások tartalmazzák a szerződött feladatokat, a TOP programból támogatott és a Modern Városok Program keretében megvalósításra kerülő beruházások támogatói okiratok szerinti 2021. évi ütemét. Ez évben közel 9 milliárd Ft értékű beruházás valósul meg.

A céltartalékokban tervezett keretek előirányzatai a Közgyűlés korábbi döntéseinek, valamint a koronavírus veszélyhelyzet kapcsán elsődleges célok és a takarékosabb gazdálkodás figyelembe vételével kerültek megállapításra. Az átruházott hatáskörben nyújtott keretek az előző évi csökkentett mértékben, a részönkormányzati keretek bázis szinten, a kiemelt egyesületek II. félévi támogatása a 2020/2021-es bajnoki időszakra jóváhagyott összeg szerinti mértékben szerepelnek. A kiemelt rendezvények esetében az első félévben aktuális eseményekre a jelenleg is érvényes korlátozások miatt nem terveztünk forrást, emellett az Együd Árpád Kulturális Központ tervezett átszervezése okán a korábban az intézmény költségvetésében szereplő kiemelt rendezvényeket a céltartalékban terveztük. Az elmúlt évekhez hasonlóan az év közben jelentkező előre nem látható kiadások, a garantált bérminimum és minimálbér emelés, a közfoglalkoztatás önerejének fedezetére keretet képeztünk az intézmények, önkormányzati fenntartású gazdasági társaságok többletkiadásaira, valamint az általános működési és a felhalmozási tartalékra. A mérsékeltebb bevételi források szűkebb mozgásteret biztosítanak az önkormányzat önként vállalt feladatainak megvalósítására, ugyanakkor fontos, hogy a fenntartsuk az elért eredményeinket.

Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből származó fizetési kötelezettségek 2021 évi összege 154,6 millió Ft. Ez a 2020 évi előirányzathoz viszonyítva csökken az Élményfürdő üzletrészének teljes körű kifizetése eredményeként, összege jelentősen elmarad a finanszírozásuknál figyelembe vehető saját bevételek 50%-ától.

Egyéb költségvetést érintő kérdések

Az Állami Számvevőszék komplex vizsgálatáról szóló jelentés alapján készült intézkedési terv végrehajtása

Az Állami Számvevőszék Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzata pénzügyi helyzetének ellenőrzéséről szóló jelentése alapján készült intézkedési terv előírása szerint az éves költségvetésekben be kell mutatnunk a fejlesztési társulási tagságból, gesztorságból eredő, az önkormányzat pénzügyi egyensúlyát befolyásoló kockázatokat, és az azok mérséklését szolgáló intézkedéseket. Önkormányzatunk a Kaposmenti Hulladékgazdálkodás Társulás és a Kaposvár Sántos Szociális Intézményfenntartó Társulás tagjaként érintett társulásban. Jelenleg társulási tagságból a pénzügyi egyensúlyt befolyásoló kockázat nem áll fenn.

Az Állami Számvevőszék jelentése alapján készült intézkedési terv ugyancsak előírta, hogy az éves költségvetési rendeletben biztosítani kell a beruházásokkal létrehozott létesítmények működtetését és jövőbeni fenntarthatóságát finanszírozó forrásokat. A korábbi években átadásra került létesítmények működtetési többlet költségei kapcsán az üzemeltetők által készített költségvetés figyelembe vételével biztosított a fenntartói támogatás, az év közben jelentkező esetlegesen jelentkező finanszírozási problémák kezelésére a céltartalékban keretet képeztünk.

Tájékoztató a költségvetési rendelet megállapításáig folytatott átmeneti gazdálkodásról

Az államháztartási törvény átmeneti gazdálkodásról szóló szabályai alapján amennyiben az átmeneti gazdálkodás szabályairól a Közgyűlés nem alkot rendeletet, akkor a költségvetési rendelet elfogadásáig a polgármester jogosult a helyi önkormányzatot megillető bevételek beszedésére, és az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítésére.

A költségvetési rendelet elfogadásáig a bevételek beszedésére, illetve a kifizetésekre a törvényi előírásoknak megfelelően kerül sor. A költségvetési szervek finanszírozását 2021. évi eredeti intézményi költségvetési előirányzatok 1/12 részének a kiskincstári rendszer keretében történő folyósításával biztosítottuk. A gazdasági társaságok részére nyújtott támogatásokat a 2020. évi eredeti támogatási összeg arányos részét figyelembe véve utaltuk ki, kivéve a Holdinghoz tartozó tagvállalatokat, amelyek esetében utalásra a költségvetési rendelet elfogadását követően az egyeztetett ütemezéseknek megfelelően kerül sor. Előzőeken túl a 2020. évi költségvetésben jóváhagyott, a leszerződött kiadási előirányzatok teljesítésére, valamint a civil szervezetek részére jóváhagyott támogatások áthúzódó tételeinek kiutalására került sor.