Paks Város Önkormányzata Képviselő-testülete 8/2010. (III. 12.) önkormányzati rendelete

a köztisztviselők szociális, jóléti, kulturális, egészségügyi juttatásairól, egyéb juttatásáról, valamint a szociális és kegyeleti támogatásairól * 

Paks Város Önkormányzata képviselő-testülete a köztisztviselők jogállásáról szóló - többször módosított - 1992. évi XXIII. törvény 4. §-a alapján a következő rendeletet alkotja a köztisztviselők szociális, jóléti, kulturális, egészségügyi juttatásairól, egyéb juttatásáról, valamint a szociális és kegyeleti támogatásairól.

I. fejezet

Bevezető rendelkezések

A rendelet hatálya és értelmező rendelkezések

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzat képviselő-testületének hivatala köztisztviselőire, ügykezelőire, munkaszerződéssel foglalkoztatott dolgozóira, a polgármesterre, valamint ahol e rendelet kifejezetten úgy rendelkezik, ott a nyugállományú köztisztviselőire.

(2) Az e rendeletben meghatározott juttatások és támogatások a nem teljes munkaidőben foglalkoztatott (részmunkaidős) köztisztviselőket munkaidő-arányosan illetik meg. Ez a rendelkezés vonatkozik a prémium évek programban résztvevő köztisztviselőkre is.

(3) E rendelet alkalmazásában:

a) juttatás: az e rendelet 12. §-ában és 13. §-ában meghatározott juttatás;

b) támogatás: az e rendelet 15. §-ában meghatározott támogatás.

A juttatások és a támogatások fedezete

2. § (1) A juttatásokra és a támogatásokra adott évben kifizethető keretösszegeket a képviselő-testület a költségvetési rendeletében - az (1)-(3) bekezdés figyelembevételével - állapítja meg.

(2) A keretet juttatásonként, illetve támogatásonként külön-külön - az 1. számú melléklet szerinti tartalommal és formában - kell megállapítani.

(3) Az e rendelet szerint biztosítható (szociális, kulturális, egészségügyi) - a 12. §-ban meghatározott - juttatásokra keret biztosítása nem kötelező.

(4) Az e rendelet 13. §-ában meghatározott juttatásokra fedezetet kell biztosítani, ami más célra nem használható fel és nem csoportosítható át.

(5) A hivatal költségvetésében szociális és kegyeleti támogatások céljára fedezetet kell biztosítani (szociális keret), amely más célra nem használható fel és nem csoportosítható át. A szociális keret konkrét - a 15. §-ban meghatározott - támogatási formái szerinti megoszlását az 1. számú melléklet szerint kell megállapítani.

3. § Ha adott költségvetési évre a képviselő-testület:

a) juttatásokra előirányzatot nem állapított meg, vagy

b) a juttatásokra és/vagy támogatásokra megállapított keret kevésnek bizonyul,

a jegyző év közben pótelőirányzatot kérhet. A képviselő-testület e kérésnek a költségvetési rendelete módosításával tehet eleget.

4. § A jóváhagyott előirányzat adott évi felhasználatlansága miatt keletkező pénzmaradvány a következő évre nem vihető át és nem használható fel.

5. § A jegyző felelős az e rendeletben szabályozott juttatások és támogatások fedezetéül szolgáló:

a) előirányzatok költségvetési rendelet-tervezetben való megalapozott, reális igényekhez igazodó szerepeltetéséért, valamint

b) a jóváhagyott előirányzatok szerinti gazdálkodásért.

6. § Az 5. § b) pontjában meghatározottak alapján a jegyző anyagi felelősségre is vonható az éves keretet, előirányzatot meghaladó gazdálkodásért, előirányzat túllépésért.

Felelősségre azonban csak akkor vonható, ha a támogatásokra jóváhagyott együttes keretet, és/vagy a juttatásokra jóváhagyott együttes keretet túllépte.

A juttatások és a támogatások fedezetére szolgáló keret felhasználása

7. § (1) A juttatások fedezetéül szolgáló keretet az e rendeletben, valamint a Közszolgálati szabályzatban meghatározott módon kell felhasználni.

(2) A támogatások fedezetéül szolgáló keretet az igénylés, kérelem beérkezésének sorrendjében kell felhasználni.

A keret kimerülését követő igényeket, kérelmeket - nyilvántartásba vételt követően - el kell utasítani.

(3) Ha év közben a képviselő-testület a juttatások és támogatások fedezetéül pótelőirányzatot állapít meg, akkor a felhasználás során előnyben kell részesíteni a - 7. § (2) bekezdésében meghatározott - nyilvántartásban már szereplő igényeket.

8. § Az egyes juttatásokról és támogatásokról évenként elkülönített nyilvántartást kell vezetni.

A juttatásokkal és a támogatásokkal kapcsolatos jegyzői feladatok

9. § A jegyző a személyi ügyekkel foglalkozó köztisztviselő útján a juttatásokkal kapcsolatban köteles intézkedni:

a) a juttatások körültekintő felhasználásának biztosításáról,

b) a jelenleg foglalkoztatott köztisztviselők szociális helyzetének folyamatos figyelemmel kíséréséről,

c) az egyes juttatásokra való jogosultság megállapításáról,

d) az egyes megítélt juttatások folyósításáról.

10. § (1) A jegyző a támogatásokkal kapcsolatban a következő feladatokat látja el:

a) A jegyző köteles intézkedni a szociális támogatások körültekintő felhasználásának biztosítására, a nyugállományú köztisztviselők szociális helyzetének folyamatos figyelemmel kísérésére, az igényjogosultság megállapítására és a támogatások folyósítására a személyi ügyekkel foglalkozó köztisztviselő útján.

b) A jegyző a személyi ügyekkel foglalkozó köztisztviselő útján, a társadalmi és érdekképviseleti szervekkel együttműködve köteles figyelemmel kísérni a nyugdíjas állomány szociális helyzetét, nyilvántartani a tartósan gondozásra szorulókat, folyamatos kapcsolatot tartani a gondozottakkal.

(2) A jegyző a Polgármesteri Hivatalnál a nyugállományú köztisztviselők szociális gondozásának, illetve szakmai tapasztalataik, a velük való kapcsolattartás biztosítására nyugdíjas bizottságot hozhat létre.

Ha a jegyző nyugdíjas bizottságot nem hoz létre, a nyugdíjas köztisztviselők ügyeinek intézésével indokolt esetben referenst bíz meg.

11. § A 10. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatokat azon köztisztviselők tekintetében kell ellátni, amely személyek:

- a képviselő-testület hivatalából mentek nyugállományba,

- a jogelőd szervtől mentek nyugállományba,

- olyan szervtől mentek nyugállományba, mely szervnek a hivatal felettes szerve, vagy a felettes szerv által kijelölt szerve.

II. fejezet

Juttatások

Szociális, jóléti, kulturális és egészségügyi juttatások

12. § (1) A köztisztviselő részére

a) lakhatási, lakásépítési, -vásárlási támogatás,

b) családalapítási támogatás,

c) szociális támogatás,

d) illetményelőleg,

e) tanulmányi ösztöndíj, képzési, továbbképzési, nyelvtanulási támogatás

fizethető.

(2) A 12. § (1) bekezdésében meghatározott juttatások

- mértékét,

- feltételeit,

- az elbírálás és az elszámolás rendjét, valamint

- a visszatérítés szabályait

a jegyző, mint a hivatal vezetője a Közszolgálati Szabályzatban állapítja meg.

Egyéb juttatások

13. § (1) a köztisztviselő részére

a) éleslátást biztosító szemüveg,

b) illetménykiegészítés,

c) vezetői pótlék,

d) címadományozási juttatás,

e) Cafeteria-rendszer keretében természetbeni és egyéb juttatás fizethető.

(2) A képernyő előtti munkavégzéshez éleslátást biztosító szemüveget kell biztosítani az 50/1999. (XI. 3.) EüM rendelet szerinti feltételek fennállása esetén.

(3) *  A képviselő-testület a Paksi Polgármesteri Hivatal valamennyi felsőfokú iskolai végzettségű és valamennyi középiskolai végzettségű köztisztviselője részére a tárgyévi illetménykiegészítés mértékét az önkormányzat éves költségvetéséről és a végrehajtás rendjéről szóló önkormányzati rendeletben állapítja meg a Kttv. 234. § (3)-(4) bekezdése alapján.

(4) A képviselő-testület a Ktv. 46. § (3) bekezdésének b. pontja alapján a polgármesteri hivatal osztályvezetői és csoportvezetői részére az alapilletmény 10%-ának megfelelő vezetői pótlékot állapít meg.

(5) A címzetes főjegyző számára a költségvetési törvény címadományozási juttatást állapíthat meg. Amennyiben a költségvetési törvény címadományozási juttatást nem állapít meg, Képviselő-testület az illetményalap 24-szeresének megfelelő mértékű címadományozási juttatást fizet a címzetes főjegyző számára. A címre való jogosultság megszűnése, a cím visszavonása a már kifizetett címadományozási juttatást nem érinti. A címadományozási juttatás kifizetésének szabályait a képviselő-testület az önkormányzat költségvetési rendeletében szabályozza.

(6) A köztisztviselő a Ktv. 49/F. §-a alapján cafateria-juttatásra jogosult. A juttatás elemeit, az egyes juttatások igénybevételének szabályait a jegyző a Közszolgálati szabályzat mellékletét képező Cafeteria szabályzatban határozza meg. A 2010. évi keretet e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza. A következő évekre a cafeteria-juttatás személyi keretösszegét a képviselő-testület a költségvetési irányelvek keretében határozza meg.

III. fejezet

Támogatások

A támogatásokra vonatkozó általános szabályok

14. § A nyugállományú köztisztviselő a szociális helyzetére figyelemmel, rászorultság alapján pénzbeli vagy természetbeni támogatásban részesíthető.

15. § A pénzbeli és természetbeni támogatások:

a) jövedelem-kiegészítés,

b) temetési segély,

c) kedvezményes étkeztetés,

d) kedvezményes üdültetés,

16. § A 15. §-ban meghatározott támogatásokra vonatkozó közös eljárási szabályok:

a) E rendelet 15. §-ban felsorolt támogatásokra az a nyugdíjas köztisztviselő jogosult, akinek az átlagjövedelme legalább 6 hónap átlagában - kivéve a temetési segélyt - nem éri el a saját jogú öregségi nyugdíjminimum kétszeresét.

b) Az átlagjövedelmet a jövedelmet egyértelműen igazoló okmányokkal - például nyugdíjszelvénnyel, munkáltatói igazolással, stb. - kell bizonyítani.

c) A támogatás a szociálisan rászorult személy írásbeli vagy szóbeli kérelme alapján adható. (A szóbeli kérelemről feljegyzést, jegyzőkönyvet kell készíteni.)

d) A támogatás adható kérelem nélkül is, hivatalból, ha az érintett személy támogatása indokolt.

e) Az érintett kötelezhető személyi jövedelmi helyzete igazolására, ha az, az adott támogatási formánál a folyósítás feltétele teljesülése megítéléséhez szükséges. A jövedelmi állapot igazolásának elmaradása esetén a támogatás nem folyósítható.

f) A támogatásra való jogosultságot a jegyző e rendelet alapján állapítja meg. A támogatás megítéléséről, illetve a kérelem elutasításáról az érintetteket írásban értesíti.

Jövedelem-kiegészítés

17. § Jövedelem-kiegészítésben részesíthető az a nyugdíjas köztisztviselő

a) aki nyugdíjba vonulását megelőzően legalább 10 évig dolgozott köztisztviselőként, vagy

b) aki a rendkívüli feladatok végrehajtása során (így különösen a választás, népszámlálás, egyéb statisztikai felmérések keretében) részt vesz közigazgatási feladatok ellátásában.

18. § (1) A jövedelem-kiegészítést minimum 4 hónapra, illetve maximum 12 hónapra - folyamatosan - lehet megítélni.

A támogatás megítélésénél azonban figyelembe kell venni, hogy az, az önkormányzat számára csak adott költségvetési évet terhelő kifizetési kötelezést keletkeztethet.

(2) Indokolt esetben a jövedelem-kiegészítésre vonatkozó támogatás egymást követő évben/években meghosszabbítható, de csak akkor, ha a 17. §-ban felsorolt feltételek fennállnak.

19. § A jövedelem-kiegészítés mértéke a mindenkor érvényes köztisztviselői illetményalap 10%-a.

20. § A jövedelem-kiegészítést a támogatást megítélő okirat alapján a hivatal pénzügyi szervezete:

- közvetlenül a pénztárból készpénzben fizeti ki, vagy

- a kérelmező kérésére a bankszámlájára utalja.

21. § (1) A jövedelem-kiegészítést utólag, a jogosultság hónapját követő hónap 3-áig kell kifizetni.

(2) A december havi járandóságot az (1) bekezdéstől eltérően legkésőbb december 31-ig ki kell fizetni.

Temetési segély

22. § Temetési segély adható annak a nyugdíjas köztisztviselőnek,

a) aki meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartására köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját létfenntartását veszélyezteti, és

b) akinek havi jövedelme - legalább hat hónap átlagában - nem éri el a saját jogú öregségi nyugdíjminimum két és félszeresét.

23. § Temetési segély nem adható annak a nyugdíjas köztisztviselőnek, aki az önkormányzat szociális ellátásokról szóló helyi rendelete alapján ugyanazon temetési költségek tekintetében:

- temetési segélyben részesült, illetve

- ilyen segély iránt kérelmet nyújtott be addig, amíg a kérelmet vissza nem vonja, illetve kérelme elutasításra nem kerül.

24. § A temetési segély mértéke a számlával igazolt temetési költség 10%-ától 50%-áig terjedhet.

25. § A temetési segélyt, a támogatást megítélő okirat alapján a hivatal pénzügyi szervezete:

- közvetlenül a pénztárból készpénzben fizeti ki, vagy

- a kérelmező kérésére a bankszámlájára utalja.

26. § (1) A segélyt a megítélő határozat meghozatalát követően haladéktalanul ki kell fizetni.

(2) A tárgyévben csak úgy lehet támogatást megítélni, ha annak kifizetéséről adott évben gondoskodni lehet.

Kedvezményes étkeztetés

27. § Kedvezményes étkeztetésben részesíthető az a nyugdíjas köztisztviselő, aki a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről önmagának, illetve eltartottjainak nem tud gondoskodni (pl. kora, vagy egészségi állapota miatt).

28. § A kedvezményes étkeztetés, mint támogatási forma szükség szerinti időtartamra, de maximum 1 évre adható. A támogatás felülvizsgálatát követően az időtartam meghosszabbítható.

29. § (1) A kedvezményes étkeztetés támogatási összegének meghatározásakor étkezési költségként:

- az étel költségeit, valamint

- az étel házhoz szállítása esetén a kiszállítás költségeit is

figyelembe kell venni.

(2) Kedvezményes étkeztetés csak az önkormányzat által üzemeltetett, közétkeztetést biztosító konyháktól igényelhető.

(3) Az étkeztetési támogatás naponta az étkeztetés költségeinek 30%-a.

30. § A támogatásban részesülő a 30%-kal csökkentett térítési díjat a Polgármesteri Hivatal házipénztárába fizeti be számla ellenében. Az étkezési térítési díj teljes költségét a szolgáltatónak számla alapján az önkormányzat fizeti meg.

Kedvezményes üdültetés

31. § Kedvezményes üdültetésben részesíthető az a nyugdíjas köztisztviselő

- aki nyugállománya mellett eseti vagy rendszeres jelleggel részt vesz a hivatal munkájában (pl. helyettesít, meghatározott feladatok ellátására megbízási szerződést köt, stb.) és

- aki a hivatalnál teljes munkaidőben legalább 10 évet dolgozott köztisztviselőként.

32. § A kedvezményes üdültetés, mint támogatási forma akkor adható, ha:

a) a hivatali szervezetnek van saját üdülője,

b) a hivatali szervezetnek más szervezet által van üdültetési lehetősége,

c) a hivatal teljes-, illetve részmunkaidőben foglalkoztatott köztisztviselői az a) illetve b) pontban meghatározott üdültetési lehetőségeit az előzetes felmérések alapján nem merítik ki.

33. § A nyugdíjas köztisztviselő kedvezményes üdültetésben kétévenként egy alkalommal - maximum 14 napra - részesíthető.

34. § Az üdültetéssel kapcsoltban adott kedvezmény mértéke az aktív köztisztviselőkre érvényes, üdülési díj idegenforgalmi adóval csökkentett összegének 30%-a

IV. fejezet

Vegyes rendelkezések

35. § (1) E rendelet a kihirdetése napján lép életbe. Kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.

(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg a 17/2001. (IX. 17.) számú önkormányzati rendelet hatályát veszti. Egyidejűleg hatályát veszti a 17/2001. (IX. 17.) önkormányzati rendeletet módosító 3/2002. (III. 8.) önkormányzati rendelet 12. § (4) bekezdése és 9. számú melléklete, az 5/2003. (II. 14.) önkormányzati rendelet, a 6/2003. (III. 11.) önkormányzati rendelet 29. § (3)-(4) bekezdése, a 20/2003. (IX. 30.) önkormányzati rendelet, a 30/2003. (XII. 31.) önkormányzati rendelet, a 6/2004. (III. 12.) önkormányzati rendelet 33. § (1) bekezdése, a 2/2005. (III. 7.) önkormányzati rendelet 33. § (1) bekezdése, az 5/2006. (III. 10.) önkormányzati rendelet 33. § (1) bekezdése, a 3/2007. (III. 12.) önkormányzati rendelet 32. § (1) bekezdése, a 10/2008. (III. 14.) önkormányzati rendelet 31. § (1) bekezdése és a 4/2009. (III. 17.) önkormányzati rendelet 31. § (1) bekezdése.

(3) A rendeletet 2010. évben azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a képviselő-testület a 2010. évre vonatkozó juttatások és támogatások keretét e rendelet 1. számú mellékletében határozza meg.

(4) A jegyző a Közszolgálati szabályzatban köteles meghatározni a személyi ügyekkel foglalkozó köztisztviselő e rendeletben szabályozott juttatásokkal és támogatásokkal kapcsolatos konkrét feladatait, valamint az egyes feladatok felelőseit.

Paks, 2010. március 11.

Hajdú János s. k. Dr. Blazsek Balázs s. k.
polgármester címzetes főjegyző