Paks Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 20.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2023. évi költségvetéséről és a végrehajtás rendjéről

Paks Város Önkormányzata Képviselő-testülete

az 1–28. §, a 29. § (1)–(2) bekezdése és a 34.–35. § tekintetében a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva,

a 29. § (3) bekezdése tekintetében a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3)–(4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva

a 33. § tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi LXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés h) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva

a következőket rendeli el:

I. Fejezet

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya a helyi önkormányzatra, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre, valamint a költségvetési szervek gazdálkodásának szabályai alapján gazdálkodó egyéb törzskönyvi jogi személyekre terjed ki.

(2) Az irányított költségvetési szervek és a költségvetési szervek gazdálkodásának szabályai alapján gazdálkodó egyéb törzskönyvi jogi személyek közös jelöléseként e rendelet az önkormányzati költségvetési szerv megnevezést használja.

(3) A rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó, a rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.

II. Fejezet

A költségvetés bevételei és kiadásai

1. Az önkormányzat és költségvetési szerveinek 2023. évi költségvetése

2. § (1) *  A képviselő-testület az önkormányzat 2023. évi

a) költségvetési bevételek előirányzatát 14.113.882 eFt-ban

b) költségvetésének kiadások előirányzatát 18.971.571 eFt-ban

c) költségvetés egyenlegét: hiányát – 4.857.689 eFt-ban

ca) működési költségvetés egyenlegét: + 94.954 eFt-ban

cb) felhalmozási költségvetés egyenlegét: hiány – 4.952.643 eFt-ban

d) finanszírozási célú műveletek bevételeit 29.271.783 eFt-ban

e) finanszírozási célú műveletek kiadásait 24.414.094 eFt-ban

f) költségvetésének bevételi főösszegét 43.385.665 eFt-ban

g) költségvetésének kiadási főösszegét 43.385.665 eFt-ban

állapítja meg.

(2) A képviselő-testület Paks Város Önkormányzata költségvetésének összevont mérlegét, valamint az (1) bekezdésben megállapított bevételek forrásonkénti, kiadások jogcímenkénti megoszlását a rendelet 1. melléklet 1., 2., 3. táblája alapján határozza meg.

(3) A képviselő-testület az (1) bekezdés c) pontja szerinti költségvetési hiány finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradványt – beleértve az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 23. § (2) bekezdés d) pontja szerinti betét visszavonását – működésre, illetve felhalmozási célú igénybe vételre tervezett tagolásban az 1. melléklet szerint hagyja jóvá.

(4) A képviselő-testület a (3) bekezdésen kívüli költségvetési hiány finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló, az Áht. 23. § (2) bekezdés d)–e) pontjában meghatározottak szerinti finanszírozási célú műveletek bevételeit, kiadásait működésre, illetve felhalmozási célra tervezett igénybevétel szerinti tagolásban az 1. melléklet szerint hagyja jóvá.

3. § (1) Paks Város Önkormányzata 2023. évi költségvetésének kötelező feladatainak mérlegét az 1. 2. melléklet az 1., 2., 3. tábla szerint tartalmazza.

(2) Paks Város Önkormányzata 2023. évi költségvetésének önként vállalt feladatainak mérlegét az 1. 3. melléklet az 1., 2., 3. tábla szerint tartalmazza.

(3) Paks Város Önkormányzata 2023. évi költségvetésének állami, államigazgatási feladatainak mérlegét az 1. 4 melléklet az 1., 2., 3. tábla szerint tartalmazza.

(4) Az önkormányzati szintű működési célú bevételek és kiadások mérlegét a 2.1. melléklet tartalmazza.

(5) Az önkormányzati szintű felhalmozási célú bevételek és kiadások mérlegét a 2.2 melléklet tartalmazza.

(6) Paks Város Önkormányzata adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet tartalmazza.

(7) Paks Város Önkormányzata saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapítását a 4. melléklet tartalmazza.

(8) Paks Város Önkormányzata 2023. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet tartalmazza.

(9) Paks Város Önkormányzata beruházási, felhalmozási kiadások előirányzatait beruházásonként a 6. melléklet tartalmazza.

(10) Paks Város Önkormányzata felújítási és felhalmozási célú pénzeszköz átadási kiadások előirányzatait felújításonként, pénzeszköz átadásonkénti bontásban a 7. melléklet tartalmazza.

(11) Paks Város Önkormányzata Európai uniós támogatással megvalósuló projektek bevételeit és kiadásait projektenként a 8. melléklet tartalmazza.

(12) Paks Város Önkormányzata fejezeti kezelésű támogatásait és kiadásait a 8.1. melléklet tartalmazza.

(13) Paks Város Önkormányzata 2023. évi költségvetését előirányzat csoportonkénti, kiemelt előirányzatonkénti tartalommal a 9.1 melléklet az 1., 2., 3. tábla szerint tartalmazza.

(14) Paks Város Önkormányzata 2023. évi költségvetésének bevételeit és kiadásait előirányzat csoportok és kiemelt előirányzatok szerinti bontásban kötelező feladatok szerinti csoportosításban a 9.1.1 melléklet sz 1., 2 tábla szerint tartalmazza.

(15) Paks Város Önkormányzata 2023. évi költségvetésének bevételeit és kiadásait előirányzat csoportok és kiemelt előirányzatok szerinti bontásban önként vállalt feladatok szerinti csoportosításban a 9.1.2 melléklet tartalmazza az 1., 2., 3. tábla szerint.

(16) Paks Város Önkormányzata 2023. évi költségvetésének bevételeit és kiadásait előirányzat csoportok és kiemelt előirányzatok szerinti bontásban állami és államigazgatási feladatok szerinti csoportosításban a 9.1.3 melléklet tartalmazza az 1., 2 tábla szerint.

(17) A Paksi Polgármesteri Hivatal 2023. évi költségvetésének bevételeit és kiadásait előirányzat csoportok és kiemelt előirányzatok szerinti bontásban feladatok szerinti csoportosításban a 9.2 melléklet tartalmazza a 9.2.1., és 9.2.2., 9.2.3 melléklet alapján.

(18) A Paksi Gyógyászati Központ 2023. évi költségvetésének bevételeit és kiadásait előirányzat csoportonkénti, kiemelt előirányzatonkénti, feladatok szerinti csoportosításban a 9.3 melléklet tartalmazza a 9.3.1, 9.3.2 melléklet alapján.

(19) A Paksi Életfa Idősek Otthona 2023. évi költségvetésének bevételeit és kiadásait előirányzat csoportonkénti, kiemelt előirányzatonkénti, feladatok szerinti csoportosításban a 9.4 melléklet tartalmazza a 9.4.1, 9.4.2 melléklet alapján.

(20) A Paksi Bóbita Bölcsőde és Konyha 2023. évi költségvetésének bevételeit és kiadásait előirányzat-csoportonkénti, kiemelt előirányzatonkénti, feladatok szerinti csoportosításban a 9.5 melléklet tartalmazza a 9.5.1, 9.5.2 melléklet alapján.

(21) A Paksi Napsugár Óvoda 2023. évi költségvetésének bevételeit és kiadásait előirányzat-csoportonkénti, kiemelt előirányzatonkénti, feladatok szerinti csoportosításban a 9.6 melléklet tartalmazza a 9.6.1, 9.6.2 melléklet alapján.

(22) A Paksi Benedek Elek Óvoda 2023. évi költségvetésének bevételeit és kiadásait előirányzat-csoportonkénti, kiemelt előirányzatonkénti, feladatok szerinti csoportosításban a 9.7 melléklet tartalmazza a 9.7.1., 9.7.2 melléklet alapján.

(23) A Paksi Pákolitz István Városi Könyvtár 2023. évi költségvetésének bevételeit és kiadásait előirányzat-csoportonkénti, kiemelt előirányzatonkénti, feladatok szerinti csoportosításban a 9.8 melléklet tartalmazza a 9.8.1., 9.8.2 melléklet alapján.

(24) A Paksi Városi Múzeum 2023. évi költségvetésének bevételeit és kiadásait előirányzat-csoportonkénti, kiemelt előirányzatonkénti, feladatok szerinti csoportosításban a 9.9 melléklet tartalmazza a 9.9.1., 9.9.2 melléklet alapján.

4. § A Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény (a továbbiakban: Költségvetési törvény) 2. melléklete értelmében az önkormányzat támogatásban részesül, a hozzájárulásokat jogcímenként a 17. melléklet forintban tartalmazza.

5. § Az önkormányzat 2021–2022–2023. évi mérlegét a 10. melléklet tartalmazza.

6. § *  (1) A képviselő-testület a kiadások között 517.637 ezer forint tartalékot képez.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt tartalékból az általános tartalék 273.472 ezer forint, a céltartalék 244.165 ezer forint.

(3) A (2) bekezdés szerinti céltartalékból 119 ezer forint a működési céltartalék, melyből 119 ezer forint a polgármesteri és alpolgármesteri keret tartaléka.

(4) A (2) bekezdés szerinti céltartalékból 6.937 ezer forint a felhalmozási céltartalék, 11.685 ezer forint a pályázati tartalék, 225.424 ezer forint az energetikai felújítási, beruházási céltartalék.

7. § (1) A képviselő-testület a többéves kihatással járó kötelezettségek előirányzatait éves bontásban a 11. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.

(2) Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat (kedvezményeket) a 12. melléklet tartalmazza.

(3) A képviselő-testület az önkormányzat 2023. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét havi bontásban a 13. melléklet szerint hagyja jóvá.

(4) Az önkormányzat bevételeit és kiadásait előirányzat csoportonként, kiemelt előirányzatonként, éves tervezett létszám előirányzatát, közfoglalkoztatottak létszámát az 14. melléklet tartalmazza.

(5) A költségvetési szervek és az önkormányzati hivatal tervezett létszámát (statisztikai átlagos állományi létszámot) a képviselő-testület a 14.4 melléklet szerint hagyja jóvá.

(6) A képviselő-testület a Paksi Polgármesteri Hivatal feladatait a 15. melléklet szerint hagyja jóvá.

(7) A képviselő-testület Paks Város Önkormányzata 2023. évi költségvetésében jelentkező feladatokat ágazati besorolásban a 16. melléklet szerint hagyja jóvá.

2. Hiány finanszírozása, szabad pénzeszközök hasznosítása

8. § (1) Az önkormányzat a gazdálkodás során az év közben létrejött átmenetileg szabad pénzeszközöket pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.

(2) Az önkormányzat a gazdálkodás során az év közben létrejött hiányt folyószámlahitel-szerződéssel finanszírozhatja.

(3) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja.

III. Fejezet

A költségvetés végrehajtásának szabályai

3. Előirányzatok megváltoztatása

9. § (1) A költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján, a jogszabályokban, valamint az alapító okiratukban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, a gazdálkodási, számviteli szabályok maradéktalan betartása, és az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.

(2) A költségvetési szerveknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. Amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, a tervezett kiadási előirányzatok nem teljesíthetők.

(3) Az előirányzatok módosítása az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) figyelembevételével történhet.

10. § A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát – a rendeletben egyes tartalék előirányzatok esetében átruházott hatáskörök kivételével – fenntartja magának.

11. § (1) A költségvetési szerv a személyi juttatási előirányzatát az Ávr. 36. § előírásainak megfelelően, a felhalmozási célú előirányzatát kizárólag az előző évi pénzmaradványa terhére változtathatja meg.

(2) Az önkormányzati költségvetési szerveknél a személyi juttatások év közbeni változtatására az Ávr. 36. § (2) és (3) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.

(3) A költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat változtatásáról a jegyző előkészítésében a polgármester a képviselő-testületet harminc napon belül tájékoztatja.

4. Előirányzat-felhasználás

12. § (1) A költségvetési szervek a többletbevételük terhére is csak a forrásképződés mértékének, illetve ütemének figyelembevételével és a költségvetési szerv biztonságos működésének szem előtt tartásával vállalhatnak kötelezettséget. A többletbevétel felhasználása az előirányzat-módosítási javaslat képviselő-testület által történő elfogadását követően történhet.

(2) A költségvetési szervek vezetői felelősek az állami támogatásokat megalapozó adatok (létszám, stb.) valóságtartalmáért, az elszámolásokhoz szükséges dokumentumok helyességéért, valamint kötelesek az elszámolások alapját képező nyilvántartásokat, dokumentumokat naprakészen vezetni.

13. § (1) A polgármesteri hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról, az előirányzat felhasználásáról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

(2) Az előirányzatok felhasználása során az előirányzatokért felelős személyeket (minden egyes keret vonatkozásában, a költségvetés szerkezete szerinti bontásban) a polgármesteri hivatal vonatkozásában a jegyző, a költségvetési szervek vonatkozásában az intézményvezető, az önkormányzat vonatkozásában a polgármester a Kötelezettségvállalás, ellenjegyzés, utalványozás, érvényesítés rendjének szabályzatában határozza meg. Az előirányzat felhasználás nyilvántartás naprakész vezetése és a szakmai teljesítésigazolás elvégzésnek (elvégeztetésének) kötelezettsége a keretgazda feladata.

(3) A (2) bekezdésben hivatkozott intézkedésben előírt feladatokat a költségvetés elfogadása előtti időszakra is visszamenőleg végre kell hajtani.

(4) A bevételi előirányzatok elmaradása esetén, illetve más kiadási előirányzatok növelésének forrásaként a kiadási előirányzatok a képviselő-testület döntése alapján csökkenthetők, zárolhatók, törölhetők.

(5) A költségvetés végrehajtása során a rendszeres költségelemek vonatkozásában tárgyévi fizetési kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok időarányos részét meghaladóan (a saját bevételek teljesülése ütemének figyelembevételével) nem vállalhatók és nem fizethetők ki.

14. § (1) Az önkormányzatnál és a polgármesteri hivatalnál év közben a költségvetésben jóváhagyott előirányzatot meghaladóan képződő működési bevétel – a (3) bekezdésben foglaltak kivételével – az általános tartalékot növeli.

(2) Az önkormányzatnál és a polgármesteri hivatalánál év közben a költségvetésben jóváhagyott előirányzatot meghaladóan képződő felhalmozási bevétel – a (3) bekezdésben foglaltak kivételével – a felhalmozási céltartalékot növeli.

(3) A működési célú állami támogatás évközi emeléséből származó többletforrásból működési tartalékot kell képezni. A felhalmozási célú állami támogatásból, egyéb céljellegű felhalmozási forrásból származó nem tervezett bevételből a céljának megfelelő felhalmozási kiadási előirányzatot kell képezni, az egyéb nem céljellegű, illetve a tervezettet meghaladóan keletkező felhalmozási célú bevétellel a felhalmozási céltartalékot kell növelni.

(4) Az államháztartáson kívüli forrás átvételéről a képviselő-testület dönt a tárgyévi költségvetésről szóló önkormányzati rendelet módosításával egyidejűleg.

(5) Az államháztartáson kívüli forrás – ide nem értve az alapítványi forrást – átadásáról Paks Város Önkormányzata Képviselő-testületének az egyes támogatásokról szóló önkormányzati rendeletei rendelkeznek.

15. § (1) A feladat elmaradásából származó (személyi és dologi) megtakarítások felhasználására csak a képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.

(2) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani.

16. § (1) A költségvetési szervek felújítási és felhalmozási kiadásainak finanszírozására az eredeti költségvetési rendeletben tervezetten felül csak a felesleges tárgyi eszköz értékesítéséből, a képviselő-testület által jóváhagyott pénzmaradványból, valamint a felhalmozási célú pénzeszköz átvételéből származó bevételi többlet fordítható, a képviselő-testület által történt jóváhagyást és költségvetés-módosítást követően.

(2) A költségvetési szervek számukra működési többletkiadással járó eszközöket térítésmentesen használatra vagy tulajdonba kizárólag a fenntartó előzetes engedélyével fogadhatnak el.

(3) A költségvetési szervek szakmai alapfeladatok keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel számla ellenében történő igénybevételére – dologi kiadások között tervezett és elszámolt kiadásra – szerződést külső személlyel, szervezettel csak jogszabályban, vagy az önkormányzat által szabályozott feltételek szerinti feladatok elvégzésére köthetnek. A polgármesteri hivatal felé a szerződés megkötését és összegét az intézményvezetőnek írásban jelenteni kell. A szerződéskötés feltétele, hogy az adott feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt az intézmény nem foglalkoztat.

5. Költségvetés maradványa

17. § (1) Az önkormányzat, valamint az önkormányzati költségvetési szervek költségvetési maradványát – ezen belül a személyi juttatásokra fordítható maradványt – a Képviselő-testület hagyja jóvá, és dönt az önkormányzat szabad maradvány felosztásáról.

(2) Az önkormányzat, valamint az önkormányzati költségvetési szervek költségvetési maradványának elszámolása során:

a) a végleges feladatelmaradás miatti összeg,

b) a meghatározott célra rendelkezésre bocsátott – áthúzódó pénzügyi teljesítés nélküli – összegek maradványa,

c) a tárgyévben év közben engedélyezett létszámnövekedéssel összefüggésben jóváhagyott előirányzat-növekményből a létszámfeltöltés teljes vagy részleges elmaradása miatt fel nem használt összeg

Paks Város Önkormányzatát illeti meg.

(3) A 2022. évi költségvetési maradvány (a 2022-ben vállalt kötelezettségek áthúzódó teljesítésével összefüggő kiadások, egyéb céljellegű maradványok kivételével) a 2022. évi beszámolóval együtt történő felülvizsgálatot, illetve a képviselő-testületi jóváhagyást követően használható fel.

(4) A költségvetési maradvány terhére nem vállalható olyan tartós kötelezettség, amely támogatási többlettel jár.

(5) A képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető maradvány felhasználását korlátozhatja. Gazdasági szükséghelyzetnek minősül különösen, amikor az önkormányzat működése fizetésképtelenség miatt veszélybe kerül.

18. § (1) A költségvetési szervek dologi költség előirányzatában szereplő üzemeltetési, valamint élelmezési kiadások céljellegű előirányzatnak tekintendők.

(2) A maradványból a költségvetési szervet nem illetik meg a kötelezettségvállalással nem terhelt céljellegű támogatás előirányzatok, a kötött felhasználású állami támogatások tervezett és ténylegesen elszámolható összegének különbözete.

6. A finanszírozás rendje

19. § (1) Az önkormányzat számlavezető pénzintézete az Erste Bank Hungary Zrt.

(2) Az önkormányzat kincstári finanszírozási rendszert működtet, az intézmények főszámlákkal rendelkeznek.

(3) A kincstári rendszer működése a költségvetési szervek előirányzatok feletti rendelkezési jogosultságát, a kötelezettségvállalás rendjét nem érinti.

(4) A pénzforgalmat elsősorban a bankszámlákon kell lebonyolítani, a kifizetéseket utalással kell teljesíteni. A készpénzben történő kifizetések jogcímei az alábbiak lehetnek:

a) személyi juttatások (hó közi kifizetések, költségtérítések),

b) elszámolásra kiadott összegek (beszerzésre),

c) készlet és kisértékű tárgyi eszköz beszerzése,

d) reprezentációs kiadások,

e) kiküldetési kiadások,

f) kisösszegű szolgáltatási kiadások,

g) társadalom-és szociálpolitikai juttatások, az ellátottak pénzbeli juttatásainak kifizetése, vagy

h) a városi rendezvényeken fellépők művészi szolgáltatási kiadásai.

7. Tartalékok

20. § Az 14.1 melléklet első sorában tervezett általános tartalék felhasználásáról a polgármester dönt. Az általános tartalék az évközi működési többletigények finanszírozására, vis major helyzetek megoldására, valamint az elmaradt bevételek pótlására szolgál.

21. § Az 14.1 melléklet 1e. sorában jóváhagyott polgármesteri és alpolgármesteri keret felhasználásáról a polgármester dönt.

22. § Az 14.1 melléklet 1i. sorában tervezett energiaárak változásának tartaléka az önkormányzat és a költségvetési szervek tervezetten felüli energiaköltségeinek fedezete. A tartalék felhasználásáról a polgármester dönt.

23. § Az 14.1 melléklet 2b. sorában tervezett pályázati tartalék az önkormányzat és a költségvetési intézmények által benyújtott pályázatok saját forrásául szolgál. A tartalék felhasználásának szabályait Paks Város Önkormányzata Pályázati Szabályzata tartalmazza.

24. § (1) A költségvetés tervezésekor nem ismert, azonnali beavatkozást igénylő munkák, és egyéb felújítási munkák tényleges megkezdéséről a Gazdasági Bizottság dönt az 14.1 melléklet 2d. sorában tervezett felhalmozási céltartalék felhasználásával.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően az intézmények energetikai célú beruházásai, felújításai fedezetéül a 14.1. melléklet 2e. sorában tervezett energetikai célú felújítások, beruházások céltartaléka szolgál, melynek felhasználásáról a polgármester dönt.

8. Támogatások

25. § (1) A támogatásokat összefoglaló 14. melléklet 16. sorában szereplő letelepedési támogatás keret felhasználásáról a Humánpolitikai Bizottság dönt önkormányzati rendelet alapján.

(2) A 7. melléklet 1. sorában szereplő hagyományos és panel technológiával épült épületek felújításának támogatására szolgáló keret felhasználásról a hagyományos technológiával épült lakások tulajdonosai, tulajdonosi közösségei energia-megtakarítást eredményező beruházásainak önkormányzati támogatásáról szóló önkormányzati rendelet és az iparosított technológiával épült lakóházak tulajdonosi közössége, a lakások tulajdonosai energia-megtakarítást eredményező beruházásainak önkormányzati támogatásáról szóló önkormányzati rendelet rendelkezik.

(3) Az alapítványok támogatásáról, alapítványi forrás átvételéről a képviselő-testület dönt, a Gazdasági Bizottság javaslata alapján.

(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert amennyiben a rendelet, továbbá jogszabály más szerv hatáskörébe nem utalja a támogatásról szóló döntést, az önkormányzat költségvetése terhére az államháztartáson kívülre nyújtandó támogatások esetében a támogatási döntést meghozza.

26. § (1) A támogatottakkal támogatási szerződést kell kötni, melyben az elszámolásra vonatkozó előírásokat rögzíteni kell. A támogatás összegével a költségvetési év végéig, kivételes esetben következő év január végéig el kell számolni. Az elszámolás kizárólag a támogatott nevére szóló számlával, számviteli bizonylattal történhet. A támogatások pénzügyi teljesítése kizárólag a támogatott által megjelölt bankszámlára történő utalással teljesíthető. Azon pályázóval, aki korábbi támogatásával nem számolt el, illetve a korábbi években vállalt kötelezettségét súlyosan megszegte, új támogatási szerződés nem köthető.

(2) A támogatási szerződés megkötésének feltétele, hogy a támogatott szervezet írásban nyilatkozik arról, hogy köztartozás nem terheli, illetve gazdálkodó és egyéb szervezetek felé fennálló tartozása nincs, eleget tett az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény 30. §-ában előírt kötelezettségének, valamint, hogy megfelel a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt feltételeknek.

27. § (1) Az önkormányzat az egészségügyi alapellátási feladatainak ellátására szerződést kötött háziorvosok, házi gyermekorvosok, fogorvosok (a továbbiakban együtt: orvos) részére az önálló orvosi tevékenységről szóló törvény szerinti fenntartáshoz történő hozzájárulást pénzbeli vagy természetbeni támogatás formájában, valamint (ha az orvos saját tulajdonú rendelővel nem rendelkezik) a feladatellátáshoz szükséges rendelő és hozzá kapcsolódó váró- és mellékhelyiségek, továbbá egészségügyi célokat szolgáló közös helyiségek, továbbá a feladat-ellátási szerződésben felsorolt eszközök ingyenes használatba adásával biztosítja.

(2) Az önkormányzat orvosi körzetenként évi 500.000 Ft összegű támogatást nyújt az orvosok részére.

(3) A (2) bekezdés szerinti támogatás összegét az elszámolás benyújtását követően, a költségvetési rendelet hatályba lépését követő 30 napon belül az orvos számlájára utalja.

(4) A pénzbeli támogatást az orvos kizárólag rezsiköltség fedezeteként használhatja fel.

(5) A pénzbeli támogatás cél szerinti felhasználását az orvos a tárgyévet követő év február 28-ig számlákkal igazolja az önkormányzat felé. Amennyiben e kötelezettségének nem tesz eleget, vagy a számlák nem igazolják a cél szerinti felhasználást, úgy a támogatás nem igazolt összegét vissza kell fizetni, továbbá ez az orvos és az önkormányzat között létrejött feladat-ellátási szerződésben vállalt kötelezettségek súlyos megszegésének minősül.

(6) Az e § szerinti támogatás időarányosan, a szerződés hatályba lépését követő naptól illeti meg az orvost, ha az önkormányzattal az egészségügyi alapellátási feladatok ellátására megkötött szerződés év közben lép hatályba.

(7) A saját tulajdonú rendelőt fenntartó orvosok részére a pénzbeli támogatás kiutalására tárgyévben legkésőbb a rendelet hatálybalépését követő 30 napon belül kerül sor.

(8) E § alkalmazásában rezsiköltség alatt a rendelő fenntartásával kapcsolatos alábbi kiadásokat kell érteni:

a) fűtési díj,

b) áramdíj,

c) víz- és csatornadíj,

d) szemétszállítási díj, valamint

e) kéményseprési díj.

IV. Fejezet

Személyi és egyéb juttatások

9. Illetmény és kapcsolódó alapösszegek

28. § (1) A közalkalmazottak és köztisztviselők illetményét a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Kjt.), a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény, továbbá a közszolgálati tisztviselők jogállásáról szóló 2011. évi CXCIX. törvény alapján kell meghatározni.

(2) A költségvetési szervek költségvetésében a Költségvetési törvény 66. § (2) bekezdése értelmében tervezésre került a Kjt. 77. § (1) bekezdésében meghatározott teljesítményösztönző keret. Az összeg felhasználása a költségvetési szervek szabályzataiban foglalt szabályok és mértékek figyelembevételével történhet.

29. § (1) A képviselő-testület 2023. évre a köztisztviselőknek az illetmény megállapításánál, továbbá az egyes juttatások és támogatások megállapításánál figyelembe veendő illetményalapját önkormányzati rendeletben állapítja meg.

(2) A címzetes főjegyző részére a képviselő-testület címzetes főjegyzői címadományozási juttatást állapít meg, melynek mértéke 2023. évben az illetményalap 24-szerese.

(3) A képviselő-testület a Paksi Polgármesteri Hivatal köztisztviselői részére a 2023. évi illetménykiegészítés mértékét a felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselők esetén egységesen az alapilletményük 25%-ában, a középiskolai végzettségű köztisztviselők esetén egységesen az alapilletményük 20%-ában határozza meg.

10. Egyéb juttatások

30. § (1) A képviselő-testület az önkormányzati intézmények és az önkormányzati hivatal dolgozói részére, lakásépítéshez, vásárláshoz, korszerűsítéshez és felújításhoz 2023. évben 2.000 ezer forint összegű támogatás kifizetését engedélyezi a 14. melléklet – szociális gondoskodás – 11. sora alapján. A kifizetői adó alá eső hitelcélok esetén a fizetendő adó szintén e keretet terheli.

(2) A költségvetési szervek dolgozóit a Cafeteria szabályzatok alapján illetik meg a természetbeni juttatások.

V. Fejezet

Vegyes rendelkezések

11. Önkormányzati rendeletekben hivatkozott alapösszegek

31. § A Képviselő-testület a nemzetközi eredményeket elérő paksi sportolók önkormányzati jutalmazásáról és támogatásáról szóló 15/2014. (V. 24.) önkormányzati rendeletben (a továbbiakban: jutalmazási rendelet) foglalt jutalmazási rendszert a 2023. évben nem alkalmazza, ennek megfelelően a jutalmazási rendelet 2. §(10) bekezdésében hivatkozott pontértéket 0 Ft-ban határozza meg.

32. § A város gépjármű elhelyezési feltételeinek elősegítéséről, valamint a várakozóhelyek igénybevételének feltételeiről szóló önkormányzati rendeletben foglalt várakozóhely megváltási díj 26.200 Ft/m2.

12. Forrásfelhasználásra történő felhatalmazás

33. § (1) A képviselő-testület a polgármestert hatáskörei gyakorlásához feljogosítja a forrásfelhasználásra a jóváhagyott kiemelt előirányzatok keretein belül, azok mértékéig, továbbá a tartalékok vonatkozásában a 20. –23. §-ban foglalt keretek mértékéig, azzal, hogy:

a) ingatlan tulajdonjogának, arra vonatkozó egyéb jognak megszerzésére 10 millió forintos értékhatárig jogosult, továbbá

b) a pályázati tartalék terhére 25 millió forintot meg nem haladó összköltségű projektek esetében benyújtott pályázatokhoz jogosult önrészt biztosítani.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hatáskör gyakorlás és a kapcsolódó forrásfelhasználás kiterjed az ahhoz szükséges előkészítő és végrehajtási intézkedések megtételére is.

VI. Fejezet

Záró rendelkezések

13. Hatálybalépés

34. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2023. január 1-jétől kell alkalmazni.

(2) * 

14–15. * 

35–36. § * 

Paks, 2023. február 20.

Szabó Péter s. k. Dr. Blazsek Balázs s. k.
polgármester címzetes főjegyző

Kihirdetési záradék:

A rendelet 2023. február 20-án kihirdetésre került.

Dr. Blazsek Balázs s. k.
címzetes főjegyző

1–36. melléklet a 3/2023. (II. 20.) önkormányzati rendelethez * 

Paks Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 20.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2023. évi költségvetéséről és a végrehajtás rendjéről

I. AZ ÖNKORMÁNYZAT KÖLTSÉGVETÉSÉNEK ELŐIRÁNYZATAI

Bevételi előirányzatok

1. Működési bevételek (12.633.898 ezer forint)

1.1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről (3.232.962 ezer forint)

1.1.1. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása (424.439 ezer forint)

1. Önkormányzati hivatal működésének támogatása

A központi költségvetés támogatást biztosít az önkormányzati hivatal működési kiadásaihoz. A támogatás meghatározása az elismert hivatali létszám alapján a személyi és dologi kiadások elismert átlagos költségei figyelembevételével történik.

2. A települési önkormányzatok település-üzemeltetési feladataik ellátásához az alábbi jogcímek alapján részesülnek támogatásban

– A zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatása

– Közvilágítás fenntartásának támogatása

– Köztemető-fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása

– Közutak fenntartásának támogatása

– Egyéb önkormányzati feladatok támogatása

– Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatása

3. Nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz ártalmatlanítása

1.1.2. Önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása (500.812 ezer forint)

– óvodaműködtetési támogatás

– óvodában foglalkoztatott pedagógusok átlagbéralapú támogatása

– kiegészítő támogatás a pedagógusok és a pedagógus szakképzettséggel rendelkező segítők minősítéséből adódó többletkiadásokhoz

– nemzetiségi pótlék

– az óvodában foglalkoztatott pedagógusok nevelőmunkáját közvetlenül segítők átlagbéralapú támogatása

1.1.3. Önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatása (587.707 ezer forint)

1. Egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása

– család és gyermekjóléti szolgálat

– család és gyermekjóléti központ

– szociális étkeztetés

– szociális segítés

– személyi gondozás

– időskorúak nappali intézményi ellátása

– fogyatékos és demens személyek nappali intézményi ellátása

– hajléktalanok nappali intézményi ellátása

– támogató szolgáltatás

2. Bölcsődei bértámogatás

3. Települési önkormányzat által biztosított egyes szociális szakosított ellátások, gyermekek átmeneti gondozásával kapcsolatos feladatok támogatása

1.1.4. Gyermekétkeztetés támogatása (190.602 ezer forint)

A települési önkormányzatokat kötött felhasználású támogatás illeti meg az általuk a bölcsődében, mini bölcsődében, a fogyatékos személyek nappali intézményében elhelyezett gyermekek számára biztosított, továbbá az óvodai, iskolai, kollégiumi gyermekétkeztetés egyes kiadásaihoz. A támogatás igénylésének feltétele, hogy az önkormányzat saját fenntartásában lévő költségvetési szerv útján, társult feladatellátás esetén a társulás által fenntartott költségvetési szerv útján, vagy gazdasági társaságtól, egyéni vállalkozótól, központi költségvetési szervtől vagy nemzetiségi önkormányzattól vásárolt szolgáltatással biztosítsa az étkeztetést.

1.1.5. Önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása (87.801 ezer forint)

A települési önkormányzatot illeti meg a kulturális alapellátás biztosításához, a muzeális intézmények fenntartásához, a nyilvános könyvtári feladatok ellátásához és a közművelődési alapszolgáltatások biztosítására szolgáló feladatainak ellátására.

1.1.6. Működési célú központosított előirányzatok (0 ezer forint)

Az alábbiak szerint mutatjuk be városunk által a 2022. évben még igényelhető központosított támogatásokat.

– lakossági víz- és csatornaszolgáltatás támogatása

– önkormányzati rendkívüli támogatása

– a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz ideiglenes begyűjtésére kijelölt közérdekű közszolgáltató meg nem térülő költségeinek támogatása

Ezen előirányzatok igénylését lehetővé tevő pályázati kiírások, miniszteri rendeletek későbbi időpontokban jelennek meg. A fentiekben felsorolt támogatásfajták igénylése esetén a kiadási oldal is növekszik.

1.1.10. Egyéb működési célú támogatások bevételei államháztartáson belülről (1.441.601 ezer forint)

ebből:

EU támogatás (87.625 ezer forint):

– Márton napi újboráldás: 2.990 e Ft

– Fenntartható városfejlesztési stratégiák: 78.207 e Ft

– Helyi Közösségi Fejlesztési Stratégia TOP–7.1.1–16–2017–00105 sz. pályázatok bevételei 6.428 e Ft

Társadalombiztosítási alaptól támogatás (1.193.979 forint): ez a sor az egészségügyi intézmények OEP finanszírozása. Az OEP bevétel a gyógyfürdő szolgáltatások, valamint az egynapos sebészet támogatását is tartalmazza.

Elkülönített állami pénzalaptól támogatás (109.251 ezer forint): Paks Város Önkormányzatának 2023. évi támogatása Társadalmi és Ellenőrző és Információs Településfejlesztési Társulástól.

Társulások és egyéb költségvetési szervektől támogatás (46.426 ezer forint): a kistérségi társulás feladatainak ellátására a Paksi Polgármesteri Hivatal tevékenységére terveztünk támogatásértékű működési bevételt 46.426 ezer forintot.

Egyéb fejezeti kezelésű támogatás (4.320 ezer forint) a mezőőri szolgálat foglalkoztatásának támogatását terveztük ezen a soron.

1.2. Közhatalmi bevételek (8.422.300 ezer forint)

1.2.1. Helyi adók (8.415.000 ezer forint)

A helyi adók tervezésénél a bázis év adatait, valamint a legnagyobb adózó gazdasági terveit vettük figyelembe. 2.600.000 ezer forint építményadó, 480.000 ezer forint telekadó, 35.000 ezer forint magánszemélyek által fizetett kommunális adó, 5.300.000 ezer forint iparűzési adó szerepel a helyi adó bevételek között.

1.2.4. Gépjárműadó (0 ezer forint)

2021. január 1. napjától, a gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény 9. § (1) bekezdés módosításának értelmében a gépjárműadóval kapcsolatos adóhatósági feladatokat adó- és vámhatóság látja el és a bevétel 2023-ban már a központi költségvetésbe kerül.

1.2.5. Egyéb áruhasználati és szolgáltatási adók (5.000 ezer forint)

Ezen a soron lett tervezve az idegenforgalmi adóból származó bevétel.

1.2.7. Egyéb közhatalmi bevételek (2.300 ezer forint)

Egyéb igazgatási, hatósági díjak bevételei lett ezen a soron tervezve

1.3. Működési bevételek (978.636 ezer forint)

Ezen a soron terveztük az intézményeknél az étkeztetéshez kapcsolódó díjakat. Itt terveztük az alkalmazottak térítését, a hivatal vonatkozásában pedig az élelmezés térítését, az üdülési térítési díjakat, az adatszolgáltatást, sokszorosítás díját, a továbbszámlázott szolgáltatást, a bérleti díjakat, a közterület használati díjat, az infrastruktúra magáncélú igénybevételét, és az egyéb bevételek soron tervezett előirányzatokat.

A szociális ágazatban a külső étkeztetést, az óvodáknál az étkezési szolgáltatást nyújtó által fizetett rezsitérítés tartozik ide. Az általános iskolák esetében az étkezési szolgáltatást nyújtó által fizetett rezsi térítésen kívül az ingatlan sportcélú bérbeadásából származik bevétel, a könyvtárnál a tagdíj, a késedelmi díj, a múzeumnál pedig a belépődíj jelenik meg e soron.

Az intézmények bérleti díj bevételt terveztek. A Paksi Városi Múzeum és a Képtár részvételi díjat szed a nyári táborok kapcsán, a látogatóktól pedig belépődíjat, a Paksi Pákolitz István Városi Könyvtár pedig dia- és videofilmeket kölcsönöz.

Az infrastruktúra magáncélú igénybevétele bevétel, az önkormányzati csomag mobiltelefon számláinak dolgozói térítése.

Ezen a címen az intézményi, az önkormányzati hivatali és az önkormányzati bevételek ÁFA tartalmát és a visszaigényelt adó összegét terveztük.

1.4. Működési célú átvett pénzeszközök (0 ezer forint)

2. Felhalmozási bevételek (108.801 ezer forint)

2.1. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről (32.906 ezer forint)

2.1.4. Egyéb felhalmozási célú támogatások bevételei államháztartáson belülről (32.906 ezer forint)

ebből: fejezeti kezelésű támogatás

– Energiahatékonyság és technológia fejlesztése a Paksi Szennyvíztisztító telepen (VÁRA–ÉMI_2020–037)

2.2. Felhalmozási bevételek (55.150 ezer forint)

2.2.2. Ingatlanok értékesítése (55.000 ezer forint)

Az önkormányzati ingatlanok értékesítésének bevételeit terveztük ezen a soron.

2.2.3. Egyéb tárgyi eszközök értékesítése (150 ezer forint)

A Paksi Gyógyászati Központ tárgyi eszköz értékesítésének előirányzata.

2.3. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök (20.745 ezer forint)

2.3.1. Felhalmozási célú visszatérítendő támogatások, kölcsönök visszatérülése ÁH-n kívülről (7.745 ezer forint)

A munkáltatói kölcsön, a helyi támogatás, valamint a védett épületek visszatérítendő támogatás bevételei kerültek tervezésre.

2.3.2. Egyéb felhalmozási célú átvett pénzeszköz (13.000 ezer forint)

A Jövőnk Energiája Térségfejlesztési Alapítványtól kapott pályázati támogatások kerültek itt megtervezésre. (Gyapai közösségi ház részleges felújítása)

Kiadási előirányzatok

Költségvetési intézmények

Az intézmények kiadásai a bevételeikkel együtt a 9.3–9.9 mellékletekben, ágazatonkénti bontásban találhatók.

Az üzemeltetési költségeknél az önkormányzat által meghatározott hatósági áremelkedésekkel, valamint a közölt infláció mértékével számoltunk.

Az egyéb dologi kiadások előirányzata: készletbeszerzések, karbantartási és egyéb üzemeltetési kiadások az intézményvezetőkkel és ágazatfelelősökkel történt egyeztetések után kerültek meghatározásra.

Az alábbiakban az intézményi költségvetések legfontosabb jellemzőit mutatjuk be.

Egészségügyi ágazat (1.999.378 ezer forint)

Paksi Gyógyászati Központ (1.999.378 ezer forint)

Az intézmény 2023. évi előirányzata 1.999.378 e Ft. A személyi jellegű kiadásokra 1.332.910 e Ft, a munkaadókat terhelő járulékra 188.071 e Ft, a dologi kiadásokra 468.571e Ft, a beruházásokra 9.826 e Ft lett tervezve. A 2023. évi NEAK-tól kapott támogatás előirányzata 1.193.979 e Ft.

Szociális ágazat (883.580 ezer forint)

Paksi Életfa Idősek Otthona (569.956 ezer Ft)

Az intézmény 2023. évi előirányzata 569.956 e Ft. A személyi jellegű kiadásokra 293.023 e Ft, a munkaadókat terhelő járulékra 42.818 e Ft, a dologi kiadásokra 223.845 e Ft, a beruházásra 10.270 e Ft lett tervezve.

Paksi Bóbita Bölcsőde és Konyha (313.624 ezer Ft)

A 2023. gazdasági évben 313.624 ezer forint előirányzatot terveztünk, mely 34,51%-os növekedést mutat az előző évi eredeti előirányzathoz viszonyítva.

Óvodai ágazat (832.432 ezer forint)

Paksi Napsugár Óvoda (350.740 ezer Ft)

A 2023. gazdasági évben 350.740 ezer forint előirányzatot terveztünk, mely 16,7%-os növekedést mutat a 2022. évi eredeti előirányzathoz viszonyítva.

Paksi Benedek Elek Óvoda (481.692 ezer Ft)

A 2023. gazdasági évben 481.692 ezer forint előirányzatot terveztünk, mely 20,98%-os növekedést mutat az előző évi eredeti előirányzathoz viszonyítva.

Kulturális ágazat (301.314 ezer forint)

Paksi Pákolitz István Városi Könyvtár (80.432 ezer Ft)

A 2023. gazdasági évben 80.432 ezer forint előirányzatot terveztünk.

Paksi Városi Múzeum (220.882 ezer Ft)

A 2023. gazdasági évben 220.882 ezer forint előirányzatot terveztünk.

Paksi Polgármesteri Hivatal kiadásai (1.181.404 ezer forint)

Paksi Polgármesteri Hivatalhoz tartozó feladatok (15. melléklet)

Igazgatási és területi igazgatás kiadások (1.105.289 ezer forint)

A személyi jellegű kiadások tartalmazzák a köztisztviselők személyi juttatásait, járulékait, a kifizetői adót.

Az önkormányzati igazgatás és a területi igazgatás együttes dologi költségeit és egyéb folyó kiadásait az alábbi feladatok figyelembevételével, takarékosan terveztük:

irodaszer, nyomtatvány beszerzés, működéshez szükséges könyv, folyóirat, hajtó- és kenőanyag beszerzés, tisztítószer, egyéb anyagok , nem adatátviteli célú távközlési díjak, adatátviteli célú távközlési díjak, egyéb kommunikációs szolgáltatások (szoftver követések), vásárolt élelmezés, fénymásolók, számítógépek karbantartása, járművek (személygépkocsik) karbantartása, egyéb gépek karbantartása, ingatlanok karbantartása, szemétszállítás, kéményseprés, postaköltség, egyéb üzemeltetés (adathálózati szolgáltatás, szaktanácsadás (ügyvédi díjak, szakértői díjak, biztonsági szolgálat, mosás), vásárolt termékek és szolgáltatások általános forgalmi adója, belföldi kiküldetés, reprezentáció, reklám és propaganda kiadások , hirdetés, egyéb folyó kiadások (étkezési jegyek jutaléka, hatósági díjak), különféle adók, díjak (banki jutalék, casco, kötelező felelősségbiztosítás, vagyonbiztosítás, tagdíjak, hitelezői igénybejelentés és végrehajtási díj).

Kistérségi munkaszervezet (46.426 ezer forint)

A társulási tanács jóváhagyása értelmében kerültek tervezésre a kiadási előirányzatok.

Közterület-felügyelet (23.261 ezer forint)

A személyi jellegű kiadásokat, valamint a munkaadót terhelő járulékokat a törvényben meghatározott módon terveztük. A dologi kiadások között a következőket terveztük meg: irodaszer, nyomtatvány, üzemanyag, munkaruha, telefon, egyéb üzemeltetés költségei, belföldi kiküldetés, cég autóadó és egyéb befizetési kötelezettség.

Helyi Közösségi Fejlesztési Stratégia (6.428 ezer forint)

A munkaszervezet személyi juttatását 2.860 ezer forinttal, munkaadót terhelő járulékait 372 ezer forinttal, a dologi kiadásokat 3.196 ezer forinttal terveztük

I. Paks Város Önkormányzata költségvetési kiadások

Önkormányzat (14. melléklet)

Az önkormányzat kiadásait tartalmazza a melléklet.

(1) Önkormányzat kiadásai (2.798.315 ezer forint)

Az Önkormányzati Hivataltól elkülönített kiadások szerepelnek a táblázatban.

(szakértői díjak, szaktanácsadások, hétvégi orvosi ügyelet kiadása, vagyonbiztosítás, reklám és propaganda, számlázott szellemi tevékenység, tagdíjak előirányzatai).

Törvényi előíráson alapuló befizetések soron az oktatási intézményrendszer átalakításához kapcsolódó forrás-átrendezés kapcsán bevezetésre került az önkormányzati szolidaritási hozzájárulás, részletes szabályozását és számítási metodikáját a költségvetési törvény tartalmazza. Önkormányzatunk esetében a szolidaritási hozzájárulás összege 1.868.150 ezer forint.

Előirányzatként szerepel a Paksi Közlekedési Kft. részére átadásra kerülő hozzájárulás.

A felhalmozási kiadások előirányzat összege: 44.500 e Ft.

(2) Rendezvények (20.000 ezer forint)

A tétel tartalmazza a Magyar Kultúra Napja, a Város Napja, a március 15-i ünnepély, a Pedagógus Nap, a Semmelweis Nap, a Szociális munka napja, az Idősek Világnapja, az október 23-i ünnepség, Szociális Munka Napja, Föld Napja, és a városi rendezvényekhez kapcsolódó kiadások előirányzatát.

(3) Prelátus üzemeltetése (9.264 ezer forint)

A prelátus költségvetése az alábbi fő tételeket tartalmazza: a DC Dunakom Zrt.-vel kötött általános működési támogatással finanszírozott közfeladat- ellátási, valamint vállalkozó szerződés alapján és a fűtés, a villamos energia, vízdíj, a figyelőszolgálat és tisztítószerek költségét.

(4) Turisztikai és városmarketing kiadások (10.745 ezer forint)

A költségvetésben a turisztikai és városmarketing feladatok ellátására fordítandó kiadások előirányzata jelenik meg a dologi kiadások során.

– rendezvények marketingje

– kiadványok

– arculat grafika

(5) Kommunikációs feladatok (10.000 ezer forint)

A kommunikációs feladatokra 10.000 ezer forintot terveztünk az alábbi feladatokra:

– hirdetések a közösségi média felületein

– szakmai szervezetekkel való munkák

– egyéb kommunikációs eszközök

(6) Dolgozók üdültetése (5.607 ezer forint)

Az előterjesztésben 5.607 ezer forint összeget terveztünk működési kiadásokra: tisztítószerekre, kábeltelevízió szolgáltatásra, vízdíjra, szemétszállításra, kéményseprésre. A sor tartalmazza az idegenforgalmi adót is.

(7) Nemzetközi kapcsolatok (8.000 ezer forint)

Külföldi kapcsolatok ápolására, a testvér és partnervárosból (Reichertshofen, Galánta, Kézdivásárhely, Visk, Loviisa, Novovoronyezs, Zenta, Liao Chang) érkezők vendégül látására, partnervárosok felkeresésére terveztünk előirányzatot.

(8) Díjak (4.200 ezer forint)

A képviselő-testület által alapított díjak költségvonzata került tervezésre a vonatkozó önkormányzati rendelet alapján.

(9) Kiváló sportolók jutalmazása (56 ezer forint)

Az előirányzat a 2022. évről áthúzódó kiadás összege.

(10) Intézmények számítástechnikai, rendszergazda tevékenységei (57.605 ezer forint)

Az előirányzat az intézmények rendszergazda-kiváltás tevékenységét szolgálja. Egységesen került megállapításra a gépekhez kapcsolódó karbantartási díj. Intézményenkénti mértéke a használatban lévő gépek számának függvénye.

Ezen a részletezésen szerepeltetjük az intézményrendszer belső intranetes rendszerének, és a humán és a portál rendszer továbbfejlesztésének, a szerver park üzemeltetési, az intézmények vírus irtási, és az intézményi telefonközpontok működési előirányzatát is.

(11) Áfa befizetés (4.150 ezer forint)

Szociális gondoskodás (14. melléklet)

(1) Települési támogatások

A szociális törvény változását követően ez az ellátás került nevesítésre törvényi szinten. A részletek szabályozása a képviselő-testület kompetenciája.

(1.1, 1.2) Rendszeres nevelési segély (3.000 ezer forint)

A rendszeres nevelési segély segítségnyújtás a szociálisan rászorult családok gyermeknevelési, iskoláztatási költségeihez.

A támogatás folyósítása pénzben vagy természetben (napközi térítési díjkedvezmény) történik.

A rendszeres nevelési segély kiadása teljes mértékben az Önkormányzatot terheli.

(1.3) Települési ápolási díj (1.500 ezer forint)

Az ápolási díj a tartósan gondozásra szoruló személy otthoni ápolását ellátó nagykorú hozzátartozó részére biztosított ellátás. 2015. március 1-jével került bevezetésre. A megállapítás szabályai helyben kerültek kidolgozásra.

(1.4) Rendkívüli települési támogatás (30.000 ezer forint)

A létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek, családok részére nyújtott ellátás.

A korábban átmeneti segélyként, rendkívüli gyermekvédelmi kedvezményként és temetési segélyként megállapított ellátások új neve 2014. január 1-től önkormányzati segély lett. Majd 2015. március 1-től ismételt változás következett, most rendkívüli települési támogatásként került bevezetésre. Tartalmát helyi szociális rendelet szabályozza.

A támogatottak körében évek óta lényeges változás nincs, viszont időről-időre megjelennek a nagyobb összegű támogatást igénylő élethelyzetek (tűzifa hiánya, közüzemi végelszámolások, közüzemi hátralékok, lakhatás biztosítása, betegség, pandémia miatti krízishelyzet).

(1.5) Települési temetési támogatás (2.500 ezer forint)

A rendkívüli települési támogatás egy formája. Az eltemettetőnek nyújt anyagi támogatást, ha a temetés költségeit nem képes fedezni. Sok esetben nyújtjuk természetben, ami közvetlen a szolgáltató kezéhez történő kifizetést jelent.

(1.6) Települési lakásfenntartási támogatás (9.000 ezer forint)

A lakásfenntartás költségeit enyhítő támogatás. Összegét az igénylő szociális helyzete, valamint a lakáskiadási költségei határozzák meg.

A támogatás természetben, közüzemi számlák kiegyenlítésére is nyújtható. Elmondhatjuk, hogy a városban kizárólag természetben folyósítjuk ezt az ellátást.

(1.7) Kábeltévé díjfizetési támogatás (300 ezer forint)

2015. március 1. napjától bevezetett szociális rászorultságtól függő ellátás. Az igénylők a szolgáltatóval minimum, illetve alap csomagra kötött kábeltelevízió szerződés alapján 1 éves időtartamra előfizetői díjmentességben részesülnek.

(1.8) Felzárkóztatási ösztöndíj (3.000 ezer forint)

Az alap- és középfokú oktatásban részesülő roma származású tanulók esélyegyenlőségének elősegítése érdekében, a tanítási év időszakára folyósított, feltételekhez kötött támogatás. A támogatás összege a tanulmányi eredmény szerint differenciált.

(1.9) Tanulók helyi közlekedésének támogatása (2.000 ezer forint)

A helyi és helyközi járatú autóbuszbérlet 80%-ának megtérítését jelenti a paksi általános- és középiskolai tanulók részére, a helyi rendeletben meghatározottak szerint.

(1.10) Szemétszállítási költségtérítés (7.000 ezer forint)

A szociális rendelet alapján szemétszállítási díjkedvezményként nyújtott támogatás.

Két formája került meghatározásra

– a 70 éven felülieknek biztosított részleges mentesség és

– az alacsony jövedelműek teljes mentessége.

(1.11) Aktív korúak megélhetési támogatása (500 ezer forint)

Azok az aktív korúak kaphatják, akik bizonyos egészségkárosodást szenvedtek, és emiatt munkavégzésre képtelenek, továbbá egészségkárosodási és gyermeknevelési támogatásra nem jogosultak. Összege alacsonyabban került meghatározásra, mint az egyéb ellátások, mivel kizárólag végső segítségnek gondoljuk.

(1.12) Települési gyógyszertámogatás (2.500 ezer forint)

Célja az egészségi állapot megőrzése és helyreállítása, illetve az ehhez kapcsolódó költségek csökkentése. A méltányos közgyógyellátás 2015. március 1-től megszűnt. Méltányosságból a helyi szociális rendelet alapján kerül gyógyszertámogatásra való jogosultság megállapításra. A gyógyszertárakkal szerződést kötöttünk és a helyi rendeletben meghatározott gyógyszerkeretet természetben biztosítjuk.

(2.) Köztemetés (1.500 ezer forint)

A haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzatnak kell gondoskodnia annak a vagyontalan személynek közköltségen történő eltemettetéséről, akinek nincs, vagy nem lelhető fel tartásra köteles és képes hozzátartozója, illetve a hozzátartozó az eltemettetésről nem gondoskodik. Ha paksi lakos köztemetését más önkormányzat rendeli el, a köztemetés költségét önkormányzatunknak meg kell téríteni.

A köztemetések száma nem becsülhető.

(4) Bursa Hungarica (4.000 ezer forint)

Az Önkormányzat 2000 óta minden évben csatlakozott a Bursa Hungarica Ösztöndíjpályázathoz.

(5) Karácsonyi támogatás (4.000 ezer forint)

Az Önkormányzat az alacsony jövedelemből élő nyugdíjasok részére karácsonyi támogatást (ajándékcsomagot) nyújt a helyi rendeletben meghatározottak szerint.

(7) Lakhatást veszélyeztető – elemi kár esetén nyújtható támogatás (1.000 ezer forint)

A támogatás azon rászorult családoknak nyújt gyors segítséget, akiknél pincebeszakadás, vagy más elemi kár miatt a lakhatás biztonságos feltételei veszélybe kerültek. Helyi rendeletben szabályozott feltételekkel nyújtható 250.000 Ft-ig terjedő kamatmentes kölcsön formájában.

(9) Első lakáshoz jutók támogatása (1.500 ezer forint)

Fiatal házaspárok részére nyújtható, 500.000 Ft összegű vissza nem térítendő támogatás az első lakás (lakóház) megvételéhez, illetve építéséhez. A támogatás nyújtásának feltételeit, eljárási rendjét helyi rendelet szabályozza.

(10) Lakásépítés, vásárlás és felújítás helyi támogatása (2.500 ezer forint)

Rászorultság alapján Paks Városban megvalósuló lakás építése, vásárlása és felújítása céljából kérhető kamatmentes visszatérítendő támogatás. Azon paksi családok kérhetik, akik saját erejükből nem képesek lakásgondjaik megoldására és a támogatás fejében lemondanak arról, hogy lakáshoz jutásukat az Önkormányzat bérlakás kiutalásával biztosítsa. A támogatás összege legfeljebb 600.000.- Ft-ig terjedhet. A támogatás nyújtásának feltételeit, eljárási rendjét helyi rendelet szabályozza.

(11) Munkáltatói kölcsön (2.000 ezer forint)

A keret a közszférában dolgozók részére hosszú futamidejű, kamatmentes munkáltatói kölcsön nyújtására szolgál.

(13) Paks Kistérségi Szociális Központ (hozzájárulás) (603.849 ezer forint)

A 112/2010. (XI. 17.) Kt. számú határozattal Paks Város Önkormányzata Képviselő-testülete döntött arról, hogy a házi segítségnyújtás, családsegítés, időskorúak nappali intézményi ellátása, szociális étkezés szociális alapszolgáltatási feladatainak és a gyermekjóléti alapellátási feladatainak ellátásáról 2011. január 31-től a Paksi Többcélú Kistérségi Társulás által létrehozott önállóan működő és gazdálkodó szociális intézmény (Paks Kistérségi Szociális Központ) útján gondoskodik.

A sor a feladatellátáshoz szükséges városi hozzájárulást tartalmazza, valamint a normatíva átadást.

Városüzemeltetés (14. melléklet)

(1) Köztisztaság (219.756 ezer forint)

A 2023. évi költségeink meghatározásakor általános működési támogatással finanszírozott közfeladat-ellátási szerződés, valamint vállalkozói szerződés keretében a DC Dunakom Zrt. által ellátott feladatokat vettük figyelembe:

Gépi úttisztítás

Nyilvános WC- k üzemeltetése

Kézi úttisztítás, síkosság mentesítés

Szemétszállítás

(2) Parkfenntartás (473.537 ezer forint)

A 2023. évi költségeink meghatározásakor általános működési támogatással finanszírozott közfeladat-ellátási szerződés, valamint vállalkozói szerződés keretében a DC Dunakom Zrt. által ellátott feladatokat vettük figyelembe:

parkfenntartás

Közterületi rovarírtás

Fák, szoliter cserjék locsolása

V.B.oszlopok fenntartása

Virágládák fenntartása

Közterületi fák gallyazása

Növényvásárlás lakosság részére

Fák, díszcserjék, növények pótlása

Virágágyak felújítása, létesítése

Vízi és tóparti növények telepítése

Fák, cserjék talajszerkezetének javítása

Új és régi játszóterek ellenőrzése, működtetése

Játszóterek felújítása

Játszótéri eszközök éves ellenőrzése szakcéggel

A sor tartalmazza az alábbi várható kiadásokat is:

Parkok vízdíja kaszálási díjat szökőkutak áramdíja és a szökőkutak üzemeltetésének előirányzatát, az éves ellenőrzési, felügyeleti díjat.

(3) Belvízmentesítés, víziközmű üzemeltetés (239.053 ezer forint)

Belvízmentesítésre, víziközmű üzemeltetésre 239.053 ezer forint összeget terveztünk.

A sor magába foglalja a csapadékcsatorna hálózat szakági nyilvántartásának vezetésének, 365 napos ár/belvízvédelmi készenléti szolgálat felállításának, csapadékvíz elvezető rendszerekhez tartozó árvízvédelmi zsilipeken lévő szivattyúk üzemeltetésének (6 saját + 1 bérelt), zárt és nyílt csapadékvíz csatornák kezelésének, üzemeltetésének, a dunai árvízvédelmi töltésen lévő zsilipek kezelésének, üzemeltetésének, a Hidegvölgy utcában található záporvíz tározó kezelésének, üzemeltetésének, valamint a dunai árvízvédelmi töltésben lévő átereszek tisztítását.

(4) Strand szolgáltatás (9.884 ezer forint)

A strand szolgáltatásra tervezett 9.884 e Ft, az előző év áthúzódó kiadási összege.

(5) Települési vízellátás (12.031 ezer forint)

Az 12.031 ezer forint terhére végezhetők el a feladatok: közkutak vízdíja hévízkút üzemeltetése, tüzivíztározók üzemeltetése, és közkutak karbantartása.

(6) Helyi utak fenntartása (122.706 ezer forint)

Az előirányzatot a következő munkákra terveztük: jelzőtáblák és egyéb úttartozékok karbantartása, kátyúzás, útburkolati jelek festése, járdák javítása.

(7) Földutak (15.529 ezer forint)

Földutak karbantartását Paks város bel- és külterületein végezzük.

(8) TelePaks Médiacentrum Nonprofit Kft. támogatása (128.157 ezer forint)

Az előirányzat tartalmazza Paksi Hírnökre fordítandó költségeket.

(9) Városgazdálkodási egyéb feladatok (108.832 ezer forint)

A 2023. évi költségeink meghatározásakor általános működési támogatással finanszírozott közfeladat-ellátási szerződés, valamint vállalkozói szerződés keretében a DC Dunakom Zrt. által ellátott feladatokat vettük figyelembe:

Buszvárók karbantartása, és fenntartása

Vasúti aluljárók karbantartása

Városi berendezések karbantartása és fenntartása

Szobrok, emlékművek üzemeltetése és karbantartása

Toronyórák és közterületi órák karbantartása

Választásnál használatos fülkék karbantartása

Kisebb munkák általános tartaléka

Városgondnoki feladatok

Városgazdálkodási feladatok ellátása

Ezen a soron szerepeltetjük a lőtér áramdíját, a piac vízdíját, valamint WIFI üzemeltetést is.

(10) Állategészségügy (62.897 ezer forint)

E feladatok költségigényének (62.897 ezer forint) meghatározásánál az alábbi kötelezettségeket vettük figyelembe:

– egyrészt általános működési támogatással finanszírozott közfeladat-ellátási szerződés, valamint vállalkozói szerződés keretében a DC Dunakom Zrt. által ellátott feladatokat vettük figyelembe,

– másrészt a gyepmesteri feladatok ellátását és az új ebrendészeti telep üzemeltetését.

(12) Szúnyogirtás (12.650 ezer forint)

A 2023. évi költségeink meghatározásakor általános működési támogatással finanszírozott közfeladat-ellátási szerződés keretében a DC Dunakom Zrt. által ellátott feladatokat vettük figyelembe.

(13) Bérlakás üzemeltetés (146.174 ezer forint)

A 2023. évi költségeink meghatározásakor általános működési támogatással finanszírozott közfeladat-ellátási szerződés, valamint vállalkozói szerződés keretében a DC Dunakom Zrt. által ellátott feladatokat vettük figyelembe.

Önkormányzati tulajdonú lakások típusai és lakásszámok:

– szociális helyzet alapján bérelhető lakások 52 db

– elő-takarékossághoz kötött bérlakások 35 db

– szociális helyzet alapján vagy elő-takarékossághoz kötötten bérbeadható 55 db

– költségalapon meghatározott lakbérű lakások 15 db

– közérdekű elhelyezésre szolgáló bérlakások 15 db

– szükséglakások 0 db

összesen: 172 db

Az előirányzati soron bérlakások felújítása is szerepel.

(15) Nem lakás célú bérlemények üzemeltetése (413.435 ezer forint)

Az önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanok karbantartási és üzemeltetési költségeit tartalmazza. Bérleti díj előirányzat szerepel a soron. Távhő díj került tervezésre, és a továbbszámlázott szolgáltatásokat tartalmazza a terv, melynek bevételével is számoltunk.

(17) Ingatlan értékesítés és vásárlás kiadásai (86.500 ezer forint)

Az ingatlanok értékesítésével és vásárlásával kapcsolatos műszaki és jogi munkarészek, értékbecslések készíttetésének fedezetét terveztük. A sor tartalmaz beruházási kiadásokat is.

(18) Temetőfenntartás (11.527 ezer forint)

A 2023. évi költségeink meghatározásakor általános működési támogatással finanszírozott közfeladat-ellátási szerződés, valamint vállalkozói szerződés keretében a DC Dunakom Zrt. által ellátott feladatokat vettük figyelembe.

(19) Karácsonyi díszítés (9.584 ezer forint)

A meglévő díszek karbantartása, felszerelése (9.584 ezer forint), bővítéssel nem számoltunk. A 2023. évi költségeink meghatározásakor általános működési támogatással finanszírozott közfeladat-ellátási szerződés, valamint vállalkozói szerződés keretében a DC Dunakom Zrt. által ellátott feladatokat vettük figyelembe.

(20) Közvilágítás (380.693 ezer forint)

Az önkormányzat kötelezően ellátandó területéhez tartozik a közvilágítás biztosítása. Erre a célra 380.693 ezer forintot terveztünk.

(21) Pince (25.400 ezer forint)

Ezen a soron 25.400 ezer forint előirányzatot terveztünk.

(22) Mezőőri szolgálat (23.640 ezer forint)

E költséghelyen három mezőőr személyi juttatásait és a tevékenységük ellátáshoz szükséges dologi költségeket (üzemanyag, telefonköltség, járművek karbantartása) terveztük. A teljes költség 23.640 ezer forint.

(25) Közmunkaprogram (0 ezer forint)

(26) Paks FM rádió műsorszolgáltatás (0 ezer forint)

(27) Térinformatika (13.945 ezer forint)

A 13.945 ezer forint összegű keret az alábbi költségeket fedezi: rendszerkövetési szerződés, építmény-nyilvántartó adatbetöltés, alaptérkép aktualizálása, exportálása, valamint a városrendezés változásának betöltése.

(30) Parlagfű elleni védekezés (1.270 ezer forint)

(34) Gyermekorvosi körzet (dr. Tajdina Julianna) (0 ezer forint)

(35) Nem csatornázott településrészek szennyvíz elszállítási díja (9.000 ezer forint)

A soron 9.000 ezer forint kiadási előirányzat jelentkezik.

(36) Településrendezési Tervek (107.723 ezer forint)

A 107.723 ezer forintos keret tartalmazza a HÉSZ módosításokat, településkép védelmi rendelet megalkotását.

(37) Környezetvédelmi program felülvizsgálata (4.000 ezer forint)

A környezetvédelmi programot 5 évente kell felülvizsgáltatni, melynek előirányzat összege 4.000 e Ft

(38) Térképmásolatok, közbeszerzési ajánlati felhívások stb. (13.000 ezer forint)

A 13.000 ezer forinttal szereplő előirányzat tartalmazza a térképmásolatok földhivatali díjait, a közbeszerzési ajánlati felhívások várható előirányzatait.

(43) 2023. évi tervezések (56.747 ezer forint)

A beruházásokhoz, felújításokhoz kapcsolódó kisebb összegű tervezési díjak lettek tervezve ezen a soron. Az előirányzat áthúzódó kiadásokat is tartalmaz.

(45) Költségvetési intézmények ingatlan karbantartása, felújítása (515.609 ezer forint)

Ezen a soron jelenik meg

– az intézmények éves festése és mázolása

– oktatási intézmények játszótereinek felújítása

– intézmények üzemeltetése

– intézmények karbantartása

– intézmények napelemeinek üzemeltetése

– intézmények felújítása

– gyermekétkeztetés költségei

– egyéb kiadások: (áthúzódó kiadások)

(46) Paks város külső településrészein élő felnőttek és gyermekek szállítása (26.980 ezer forint)

A külső településrészen élő gyermekek és felnőttek szállításának költség előirányzatát tartalmazza a sor.

(50) Sárgödör téri fesztiválok (0 ezer forint)

Támogatások (14. melléklet)

(1) PSE támogatás (0 ezer forint)

(2) Létesítmény fenntartás (228.000 ezer forint)

A 2023. évi előirányzat 228.000 ezer forint.

(3) Csengey Dénes Kulturális Központ (179.324 ezer forint)

A társaság a költségvetés tervezési szakaszában eljuttatta a támogatási igényét. 2023. évre a szükséges finanszírozás 179.324 ezer forint.

(4) Dunakömlőd SE támogatás (0 ezer forint)

(5) Egyházak támogatása (0 ezer forint)

(6) Városi Nyugdíjas Klub (0 ezer forint)

(7) Dunakömlődi Nyugdíjas Klub (0 ezer forint)

(8) Tűzvirág táncegyüttes (0 ezer forint)

(9) Parlagfű Alapítvány (0 ezer forint)

(10) Gyapa Derby Sportegyesület támogatása (0 ezer forint)

(11) Közbiztonság javítás (1.500 ezer forint)

A polgárőrség részére nyújtható támogatás összege 1.500 ezer forint.

(12) Atomerőmű SE (0 ezer forint)

(13) Gastroblues Fesztivál támogatása (0 ezer forint)

(14) Vis maior Alap (3.000 ezer forint)

A 2023. évi előirányzat 3.000 ezer forint.

(15) Védett épületek támogatása (5.000 ezer forint)

A rendelet alapján nyújtható támogatás keretét 5.000 ezer forintra terveztük.

(16) Letelepedési támogatás (11.250 ezer forint)

A letelepedési támogatásra 11.250 ezer forint összeget terveztünk. A felhasználás az önkormányzati rendelet szabályai alapján lehetséges.

(17) Újszülöttek életkezdési támogatása (4.000 ezer forint)

A fiatalok életkezdési támogatásáról szóló rendelet értelmében 4.000 ezer forint szerepel ezen a soron.

(18) Orvosok támogatása (8.500 ezer forint)

A felhasználás az önkormányzati rendelet szabályai alapján lehetséges. 2023. évi tervezett előirányzata: 8.500 ezer forint.

(20) Paksi Kézilabda SE (0 ezer forint)

Beruházások, felújítások

A beruházási és felújítási előirányzatok része a korábbi évek kivitelezői szerződések 2023-ban aktuális kifizetései.

Jellemző előirányzat még a korábban fizikailag, vagy pénzügyileg megkezdett, de a tárgyévre áthúzódó beruházások pénzügyi vonzata.

Az előterjesztés melléklete tételesen mutatja be az önkormányzat által tervezett beruházásokat.

A sorok tartalmazzák a Paks Város fejlesztése, Ebrendészeti telep létesítése I. ütem, Közterületi fejlesztések tervezési munkái, Fő utca felújításához kapcsolódó engedélyezési tervdokumentáció készítését, Belterületi utak, járdák, hidak felújítását, A paksi Csengey Dénes Kulturális Központ tervezési és előkészítési feladatainak támogatását, Tehermentesítő feltáró út rekonstrukciója, Lakhatási és szolgáltatási területek vízellátásának és szennyvízelvezetésének kiépítése, Györkönyi utca korszerűsítése és a városi zöldítési program megvalósítása feladatainak támogatását.

Tartalékok (14. 1. melléklet)

Általános tartalék

Eredeti előirányzatként (a költségvetési egyensúly elérését is szem előtt tartva) 79.750 ezer forintos általános tartalékot terveztünk.

Céltartalékok

Működési céltartalékok

Polgármesteri és alpolgármesteri keret tartaléka

A polgármesteri és alpolgármesteri keret összege 12.000 ezer Ft.

Energiaárak változásainak tartaléka

A tartalék összege 173.560 ezer forint.

Felhalmozási céltartalékok

Pályázati tartalék

Az 50.000 ezer forint keret az önkormányzati és intézményi pályázatokhoz szükséges saját erőt jelenti.

A keret felhasználásáról a hatékony működés érdekében a polgármester jogosult dönteni. A tartalék felhasználásának szabályai kidolgozásra kerültek.

A saját forrás igazolására a pályázatokban a polgármester nyilatkozata szolgál.

Felhalmozási céltartalék

A felhalmozási céltartalék a Gazdasági Bizottság döntése alapján indítható, az intézmények legfontosabb karbantartási és kisebb fejlesztési igényeinek, valamint a vis maior jellegű beavatkozások forrása, melynek összege 70.000 ezer Ft.

Energetikai célú felújítások, beruházások céltartaléka: 248.559 ezer Ft