Egységes szerkezetbe foglalva a 17/2011. (IV.28.) és a 35/2011. (X.27.), a 19/2012. (V.31.), a 38/2012. (XI.29.), a 39/2013. (X.31.), a 14/2016. (V.30.), 4/2018. (II.27.), 7/2019. (II. 28.), 8/2020. (VI. 25.) önkormányzati rendelettel
Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 16. § (1) bekezdésében biztosított hatáskörében eljárva - a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. tv. 85. § (1) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján - figyelemmel a környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól szóló 284/2007. (X. 29.) Korm. rendeletre, a zaj- és rezgésterhelési határértékek megállapításáról szóló 8/2002. (III. 22.) KöM-EüM együttes rendeletre, a zajkibocsátási határérték megállapításának, valamint a zaj- és rezgéskibocsátás ellenőrzésének módjáról szóló 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendeletre, az üzletek működésének rendjéről, valamint az egyes üzlet nélkül folytatható kereskedelmi tevékenység végzésének feltételeiről szóló 133/2007. (VI. 13.) Korm. rendeletre, a levegő védelmével kapcsolatos egyes szabályokról szóló 21/2001. (II. 14.) Korm. rendeletre, továbbá a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. tv. 58. § (1) bekezdésére, valamint a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvénnyel összhangban, a helyi jelentőségű természeti értékek, területek védelméről szóló 39/2005. (X.3.) KR. rendelet figyelembe vételével a környezetvédelem részleges helyi szabályozásáról a következő rendeletet alkotja :
1. § (1) E rendelet célja, hogy az emberi egészség és az emberi környezet érdekében megállapítsa az egyes zajvédelmi és levegő-tisztaság védelmi szabályokat.
(2) A rendelet célja továbbá a természeti értékek védelme érdekében a helyi jelentőségű természeti értékek, területek védelméről szóló 39/2005. (X.3.) KR. rendeletben megfogalmazott célok és feladatok végrehajtásának elősegítése.
2. § (1) E rendelet hatálya kiterjed Szolnok város közigazgatási területére.
(2) E rendelet hatálya a természetes és jogi személyekre, jogi személyiséggel rendelkező szervezetekre terjed ki.
3. § E rendelet alkalmazása szempontjából :
a) hangosító berendezés : bármilyen hangszer, vagy más műsorforrást, hirdetést, vagy szórakozást biztosító elektronikus berendezés
b) egyéb zajkeltő berendezés : minden olyan szerszám, gép , ami a 284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet 1. sz. mellékletében felsorolt tevékenysége végzésével összefügg
c) zajvizsgálat : zajmérést, zajértékelést és az akusztikai szempontok alapján készített elemzést magában foglaló vizsgálat
4. § (1) Szolnok város közterületein a környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól szóló 284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet és a zajkibocsátási határértékek megállapításának, valamint a zaj- és rezgéskibocsátás ellenőrzésének módjáról szóló 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet rendelkezéseit alkalmazni kell.
(2) Zajvédelmi szempontból az övezeti besorolásnál a mindenkor érvényben lévő Szolnok Város Építési Szabályzata és Szabályozási Tervét kell alapul venni.
(3) A határértéket csökkenteni kell abban az esetben, ha a zajtól védendő épületnél egyidejűleg más hangosító berendezés zaja is érvényesül. A csökkentés mértéke két zajforrás esetén 3 dB, három illetve több zajforrás esetén 5dB.
5. § (1) A hangosító vagy egyéb zajkeltő berendezés által okozott zajra vonatkozó panaszbejelentés esetén a jogszabályban meghatározott hatóság zajvizsgálatot végez, illetve végeztet.
(2) A vizsgálat költségeit a hangosító berendezés üzemeltetője köteles viselni abban az esetben, ha a vizsgálat a határérték túllépését igazolja.
6. § (1) Zajmérés csak külön jogszabályban meghatározott műszerrel végezhető.
(2) * Zajmérést Szolnok város közigazgatási területén Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalának Közterület-felügyelete is végezhet.
(3) * Zajhatárértéket megállapító határozat meglétét Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalának Közterület-felügyelete is ellenőrizheti.
7. § Levegőtisztaság-védelmi szempontból az övezeti besorolásnál a mindenkor érvényben lévő Szolnok Város Építési Szabályzata és Szabályozási Tervét kell alapul venni.
8-10. § *
11. § Az önkormányzat a helyi jelentőségű környezetvédelmi és természet védelmének helyi területi feladatainak hatékony ellátását elkülönített Önkormányzati Környezetvédelmi Alapon keresztül támogatja.
11/A. § * (1) Az önkormányzat a lakosság és környezete harmonikus kapcsolatának kialakítását és a helyi lakók, lakóközösségek közvetlen és tágabb környezetük által történő tisztántartásának, szépítésének, gondozásának ösztönzését a „Tiszta Szolnokért” Programon keresztül támogatja.
(2) * Az (1) bekezdés érdekében az önkormányzat a közgyűlés környezetvédelmi feladatokkal foglalkozó bizottsága által meghatározott program és eljárásrend alapján kategóriánként évente március 31-ig „Tiszta Szolnokért” pályázatot hirdet meg. A közgyűlés környezetvédelmi feladatokkal foglalkozó bizottsága - figyelembevéve a Bizottság által felkért szakmai szervezetek képviselőinek véleményét - a nyertes pályázatokról, a tárgyjutalmakról és a „Tiszta Szolnokért” emlékplakett átadásáról minden év október 31-ig dönt.
(3) * A „Tiszta Szolnokért” Program költségeinek forrása az önkormányzat által éves költségvetésében „Tiszta Szolnokért” Program tervezési alapegységen elkülönített pénzösszeg, melynek felhasználásáról a közgyűlés környezetvédelmi feladatokkal foglalkozó bizottsága rendelkezik és a közgyűlés környezetvédelmi feladatokkal foglalkozó bizottsága Elnöke évente egyszer - a Környezetvédelmi Alap felhasználásáról szóló tájékoztatóval egyidejűleg - a Közgyűlést tájékoztatni köteles.
12. § (1) E rendelet kihirdetése napján lép hatályba. A hatályba lépés időpontjában folyamatban lévő ügyekre e rendeletet kell alkalmazni.
(2) A kihirdetéssel egyidőben a 9/1996. (V.2.) KR sz. rendelet, a 7/2000. (II.29.) KR. sz. rendelet 6. §-a, a 25/2001. (VII.1.) KR. számú rendelet, a 33/2001. (X.5.) KR. sz. rendelet, a 37/2003. (XI.7.) KR. sz. rendelet, a 41/2003. (XII.22.) KR. sz. rendelet, a 35/2004. (X.13.) KR. sz. rendelet, a 9/2005. (IV.11.) KR. rendelet, és a 2/2006. (I.31.) KR. rendelet 1-4. §-a hatályát veszti.
Kelt: Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése 2008. május 29-i ülésén.
Szalay Ferenc s. k. | Dr. Szakali Erzsébet s. k. | |
polgármester | jegyző | |
Megjegyzés:
A 17/2011. (IV.28.) önkormányzati rendelet 2011. május 1-jén lép hatályba.
A 35/2011. (X.27.) önkormányzati rendelet 2012. január 1-jén lép hatályba.
A 19/2012. (V.31.) önkormányzati rendelet 2012. május 31-én 17 óra 30 perckor lép hatályba, és az azt követő napon hatályát veszti.
A 38/2012. (XI.29.) önkormányzati rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszti.
A 39/2013. (X.31.) önkormányzati rendelet 2013. november 1-jén lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszti.
A 14/2016. (V.30.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: rendelet) 2016. június 1. napján lép hatályba azzal, hogy az SZMSZ a rendelet 8-9. §-aival módosított 36-37. §-ának rendelkezéseit, valamint az SZMSZ 2/a. mellékletének a rendelet 15. §-ával megállapított rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekre alkalmazni kell. A rendelet a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.
A 4/2018. (II.27.) önkormányzati rendelet 2018. március 1-jén lép hatályba.
A 7/2019. (II.28.) önkormányzati rendelet 2019. március 4-én lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszti.
A 8/2020. (VI. 25.) önkormányzati rendelet 2020. június 25. napján 10 óra 25 perckor lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszti.
1. Az önkormányzathoz befolyó környezetvédelmi és természetvédelmi bírság a helyi jelentőségű környezetvédelmi és természetvédelmi feladatok hatékony ellátására fordítható pénzügyi forrásokat pótló, illetve kiegészítő elkülönített Önkormányzati Környezetvédelmi Alap (a továbbiakban: Alap).
2. * Az Alappal a közgyűlés környezetvédelmi feladatokkal foglalkozó bizottsága (a továbbiakban: Bizottság) rendelkezik.
3. * Az Alap felhasználásáról a Bizottság elnöke szükség szerint, de legalább évente egyszer a Közgyűlést tájékoztatni köteles.
4. Az Alap felhasználásáról évente a költségvetési rendelet és zárszámadás elfogadásával egyidejűleg kell rendelkezni.
Az alap bevételi forrásai:
1. Az e rendeletben szabályozott környezetvédelmi feladatokra fordítható elkülönített rész:
a) Az önkormányzat területén kiszabott környezetterhelési díjak és az igénybevételi járulékok külön törvényben meghatározott része;
b) Az önkormányzat területén a Közép-Tisza-Vidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség által jogerősen kivetett és befolyt bírság 30%-a;
c) A jegyző által kivetett és befolyt környezetvédelmi bírságok teljes összege;
d) Az Alap tárgyévet megelőző évben fel nem használt része;
e) A természetes és jogi személyek, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdálkodószervezetek által az Alap javára befizetett önkéntes hozzájárulások, közérdekű adományok;
f) Önkormányzati költségvetésből e célra elkülönített pénzeszköz;
g) A jegyző által kiszabott környezetterhelési díj teljes összege;
h) A Szolnoki Városi Közterület-felügyelet által kiszabott környezetvédelmi helyszíni bírság 60%-a;
i) A nem megfelelő felhasználás miatti visszafizetések;
j) Visszatérítendő befizetések.
2. A 39/2005. (X.3.) KR. rendeletben szabályozott feladatok végrehajtására fordítható elkülönített rész:
a) A jegyző által kiszabott természetvédelmi bírságok teljes összege;
b) A természetes és jogi személyek, jogi személyiséggel rendelkező gazdálkodó szervezetek által befizetett önkéntes hozzájárulások, közérdekű adományok;
c) Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése által évente a költségvetésben jóváhagyott előirányzat;
d) Pályázaton elnyert pénzösszeg.
Az Alap bevételei nem vonhatók el.
Az Alap bevételei két elkülönített részből állnak és az alábbi célokra használhatók:
1. Környezetvédelmi célokat szolgáló rész:
a) Az önkormányzat környezetvédelmi feladatainak ellátását elősegítő vizsgálatokra, fejlesztésekre, eszközökre.
b) * Az önkormányzat területén, nem önkormányzati beruházásban megvalósuló környezet-védelmi beruházások, intézkedések támogatására az alábbi témakörökben:
- levegőtisztaság-védelem,
- hulladékgazdálkodás,
- illegális hulladéklerakók megszüntetése,
- hulladékgyűjtő edényzetek javítása, kihelyezése
- gumiabroncs gyűjtők ürítése,
- zaj és rezgésvédelem,
- fásítás,
- vízbázisok védelme,
- parlagfű- és egyéb allergén növény mentesítés.
- oktatási-, nevelési intézmények, szervezetek környezetvédelmi akcióinak támogatása
c) Lakossági kezdeményezésre környezetvédelmi akciók támogatására.
2. Természetvédelmi célokat szolgáló rész: Az önkormányzat helyi természeti értékek és területek védelmi feladatainak ellátására
a) a helyi védelem alatt álló területek, értékek fenntartásának támogatására,
b) a helyi védelem alá helyezendő terület(ek)re vonatkozó Természetvédelmi Kezelési Terv(ek) elkészíttetésére,
c) Természetvédelmi Kezelési Tervben foglalt feladatok ellátására.
1. A támogatás a III. fejezetben meghatározott célokra, környezetvédelmi beruházás(ok)ra nyújtható, engedélyezett terv alapján, azonban megkezdett környezetvédelmi beruházást támogatni nem lehet.
2. Kamatmentes visszatérítendő támogatást a bizottság által meghatározott időn belül és feltételekkel kell visszafizetni.
1. Ha a bizottság úgy dönt az Alap meghatározott részéből a médiacsatornán keresztül pályázatot kell hirdetni. A hirdetés díja az alapot terheli.
2. A felhívásnak tartalmaznia kell az adott időszakban rendelkezésre álló keretösszeget, a pályázatokat kötelező tartalmi elemeit, azok benyújtásának és elbírálásának részletes szabályait.
1. * Az Alap a III. fejezetben meghatározott célokra, környezetvédelmi intézkedésekre, beruházásokra fordítható. A környezetvédelmi beruházások csak engedélyezett terv alapján támogathatók, megkezdett környezetvédelmi beruházást támogatni nem lehet.
2. A támogatás mértéke a beruházás összegének 30%-áig terjedhet.
1. Az Alap felhasználására vonatkozó előterjesztéseket a végrehajtásról szóló beszámolót a Bizottság elnöke vagy általa felkért előadó terjeszti a Bizottság elé.
Az előterjesztést előzetesen a jegyzővel vagy az általa ellenjegyzésre jogosult személlyel egyeztetni kell.
2. * Az Alap felhasználására vonatkozó szerződések megkötésére a polgármester jogosult. Amennyiben támogatási szerződés kerül megkötésre, úgy a szerződésben rögzíteni kell a támogatott célt, az elszámolás határidejét, a visszatérítendő támogatás feltételeit, valamint azt, hogy az elszámolás késedelmes teljesítése a későbbi támogatásból való kizárást eredményezi, vagy a bizottság a pályázati összeg visszafizetését rendeli el.
3. A Bizottság döntése alapján történő kötelezettségvállalás, utalványozás, ellenjegyzés rendjére a hatályos helyi szabályokat kell alkalmazni.
4. Az Alap működésével kapcsolatos adminisztrációs - a döntés előkészítésből és végrehajtásból adódó - feladatokat a Polgármesteri Hivatal illetékes szervezeti egysége végzi.
Ezen feladatok:
- pályázati kiírás tervezet elkészítése
- pályázatok összegyűjtése
- közhírelés
- bizottsági döntést megalapozó előterjesztés
- támogatással kapcsolatos szerződéstervezet elkészítése
- a kötelezettségvállalás, ellenjegyzés, érvényesítés és utalványozás rendjének megfelelően gondoskodik az Alapból történő kifizetésekről
- a pénzügyi és okmányfegyelemnek megfelelően bonyolítja és nyilvántartja az Alap pénzforgalmát.
- elszámoltatja az Alapból támogatásban részesülteket, biztosítja az információt az elszámolásról
- elkészíti a felhasználásról szóló beszámolót.
A támogatásból megvalósuló beruházásoknál, a helyi védelem alá sorolt természeti értékeknél a környezetvédelmi, a természetvédelmi követelmények teljesülését, a támogatás összegének rendeltetésszerű felhasználását a Bizottság ellenőrizheti.