Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 206/2020. (X.8.) határozata

a „Kolozsvári úti Óvoda fejlesztése” tárgyú projekt megvalósításához kapcsolódó Üzemeltetési Koncepció elfogadásáról

Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdése alapján az alábbi határozatot hozza:

Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése elfogadja a „Kolozsvári úti Óvoda fejlesztése” tárgyú projekt Üzemeltetési Koncepcióját a határozat melléklete szerint.

Értesülnek: Szalay Ferenc polgármester

Fejér Andor alpolgármester

Györfi Mihály alpolgármester

Miskolczi László alpolgármester

Dr. Sebestyén Ildikó jegyző

Dr. Rácz Andrea aljegyző

Polgármesteri Hivatal igazgatói

Szalay Ferenc s. k. Dr. Sebestyén Ildikó s. k.
polgármester jegyző

Melléklet Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 206/2020. (X.8.) határozatához

TOP–6.2.1–16
Családbarát, munkába állást segítő intézmények, közszolgáltatások fejlesztése
Szolnok Városi Óvodák Kolozsvári úti tagintézményének fejlesztése
Fenntartási és Üzemeltetési Koncepcióterve

1. A műszaki tartalom összefoglalása

A Szolnok Városi Óvodák Kolozsvári úti tagintézménye Szolnok belvárosában található a 1922 hrsz-ú, Kolozsvári utca 21. sz. alatti, 3064 m2-es telken. Az 1974-ben épült óvoda 4 csoportszobás, nagy kihasználtságú. Építése óta csak kisebb jellegű felújítási, karbantartási munkákat végeztek el az épületen. Jelenlegi műszaki állapota indokolttá teszi a tagintézmény fejlesztését. A fejlesztés megvalósulásával a szolgáltatási színvonal emelkedése mellett energiahatékonysági intézkedésekkel, megújuló energiaforrások kialakításával az épület üzemeltetése gazdaságosabbá válik, valamint az óvoda a felújítást követően megfelel a projektarányos akadálymentesítés követelményeinek is.

Jelen fejlesztési elképzelés közvetlen célja, hogy színvonalasabbá, biztonságosabbá, egészségesebbé tegye az érintett kisgyermekek számára a napközbeni elhelyezést biztosító intézmény által nyújtott szolgáltatások minőségét. A projekt ezáltal közvetetten hozzájárul a fenntartható és minőségi foglalkoztatás eléréséhez. Az intézmény a gyermekjóléti alapellátások közül óvodai funkciót tölt be, így 3 éves kortól a tanköteles kor eléréséig biztosítja a gyermekek napközbeni elhelyezését. Az érintett épület által nyújtott infrastruktúra korszerűtlen, leromlott állapotú, ezért szükségessé vált fejlesztése. Ezek alapján a projekt összhangban van a Felhívásban rögzített célokkal, teljesíti azokat.

Szükséges az épület homlokzati és belső nyílászáróinak cseréje korszerű műanyag nyílászárókra, homlokzati hőszigetelés készítése, belső burkolatok cseréje, elektromos hálózat felülvizsgálata, javítása, meglévő beépített szekrények cseréje, vizesblokkok felújítása, meglévő árnyékolók cseréje. A meglévő helyiségek átalakítása is átgondolásra kerül. A fejlesztési elképzelés tartalmazza még a napelemes rendszer kiépítését, a csoportszobák klímaberendezésekkel történő ellátását, továbbá az egész épület festését.

A projekt átfogó és specifikus céljai

A projekt céljai illeszkednek mind Szolnok Város Integrált Városfejlesztési Stratégiájához, mind pedig a város Integrált Területi Programjában leírtakhoz.

A projekt átfogó céljai:

– Az óvodai ellátás színvonalának és hozzáférhetőségének javítása Szolnokon

– Hatékonyabb és előírásoknak megfelelő működési környezet biztosítása a városi óvodai intézmény számára

– Integrált nevelés feltételrendszerének kibővítése, esélyegyenlőség biztosítása

– Energiahatékonyság, klímavédelem

– Vonzóbb települési környezet kialakítása a lakónépesség fogyás mértékének csökkentése, a fiatalok helyben maradása érdekében

A projekt az alábbi specifikus célok megvalósulását tűzi ki célul:

– gazdaságosabban üzemeltethető, korszerű, négy csoportszobás óvodaépület felújítása

– szolgáltatási színvonal erősítése az infrastrukturális hiányosságok megszűntetésével; sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek neveléséhez szükséges infrastruktúra kialakítása

– tornaszoba építése

– szülői tárgyaló kialakítása

– fejlesztőszoba

– szertár

– komplex akadálymentesítés

– elavult eszközállomány cseréje, eszközpark bővítése

– napelemek

A tervezett épület általános adatai:

Funkció: óvoda

Szintszám: 1

Hasznos alapterület: 583,03 m²

Belmagasság: 3,00 m

Tetőidom: tetőszerkezete „I” acélszerkezetű nyeregtetős kialakítású

Energiatakarékos megoldások, megújuló energiaforrások alkalmazása

Az önkormányzati projektek tervezésekor kiemelt szempont az üzemeltetési költségek csökkentése, illetve a város által vállalt ún. teljesítménykerete indikátorokhoz történő hozzájárulás elősegítése. A műszaki előkészítés során a megújuló energiaforrások alkalmazhatóságának vizsgálata megtörtént. A megtérülési, költséghatékonysági és műszaki kivitelezhetőségi szempontok figyelembevételével a zöld műszaki megoldások közül a napelemek telepítése került kiválasztásra. Az épület tetősíkjára 6 kW napelemes rendszer kerül kiépítésre, a napelemhez tartozó inverter a karbantartói műhelyben kerül elhelyezésre.

Tervezett földszinti alaprajz:

Épületben kialakított helyiségek és alapterületük

2. Üzemeltetési konstrukció, irányelvek

A Szolnok Városi Óvodák költségvetése minden évben fedezetet nyújt az óvoda fenntartási költségeire. A bevételeket a gyermekszám alapján az állam által biztosított normatív támogatás önkormányzati támogatással kiegészített összege, és a saját bevételek (helyiség bérletek) adják. A gyermekek étkeztetéséhez kapcsolódó étkezési térítési díjak beszedését Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálata végzi, ez a bevétel nem az intézménynél realizálódik.

A 2019. évi bevételek az alábbiak szerint alakultak:

Támogatás Állami normatív támogatás és önkormányzati kiegészítés): 56 831 031 Ft
Szolgáltatások ellenértéke (saját bevételek): 50 215 Ft
Összes bevétel: 56 881 246 Ft

A bevételek fedezték a dolgozói bérek és juttatások, járulékok költségeit, karbantartási és üzemeltetési költségeket, informatikai eszközök beszerzésének költségeit.

Tervezett kiadások 2020-ban:

Munkabér: 46 398 084 Ft
Járulék: 8 094 020 Ft
Dologi kiadások: 3 919 727 Ft
Beruházás: 190 500 Ft
Összesen: 58 602 331 Ft

A Szolnok Városi Óvodák tagintézményeinek ingatlanjainak, így a Kolozsvári úti Tagintézmény ingatlanának is Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata a tulajdonosa, az intézménynek pedig a fenntartója.

Az üzemeltetéssel kapcsolatos feladatokat a Szolnok Városi Óvodák látja el, mely megfelelő intézményi és szakmai hátteret biztosít a projekt eredményének öt éves fenntartásához és működtetéséhez.

A Vagyonkezelési szerződés alapján az Önkormányzat az óvodai ellátás céljait szolgáló ingatlan és a hozzá tartozó ingó vagyon üzemeltetésével, karbantartásával kapcsolatos feladatait jelenleg a költségvetési szervek alapító okiratairól szóló 223/2009. (IX.24.) számú közgyűlési határozat alapján a Szolnok Városi Óvodák útján látja el.

Az üzemeltetéssel és működtetéssel kapcsolatos költségek fedezetét a mindenkori éves költségvetési rendelet alapján fogadja el a Közgyűlés és biztosítja eredeti előirányzatként a Szolnok Városi Óvodák éves költségvetésében, így a fejlesztés pénzügyi fenntarthatósága biztosított.

A fent említett Vagyonkezelési szerződés alapján a Szolnok Városi Óvodák feladata és felelőssége a tagóvoda karbantartása, állagmegóvása. A tagintézmény magas szakmai színvonalon működik a Szolnok Városi Óvodák kiemelt figyelmet fordít a feladatellátási helyeken folyó szakmai munkára. A hosszú évek óta sikeresen és hatékonyan működő szervezet, a folyamatos továbbképzések és szakmai pályázatokon történő részvétel garanciát jelentenek a projekt szakmai fenntarthatóságára. A demográfiai elemzésekből (óvodáskorúk és 0–6 évesek számának alakulása) kiderül, hogy az országra jellemző lassú népességfogyás a településen alatta marad az országos tendenciának.

Ez a tény, a fent leírt erős szervezeti háttér és a kötelező óvodáztatás bevezetésével együtt elegendő garanciát jelentenek a belvárosi tagintézmények szervezeti és gazdasági fenntarthatóságára.

3. A fenntartási időszak és fenntartási kötelezettség

A fejlesztés eredményeképpen az energiahatékonysági intézkedések az üzemeltetési költségeket csökkenteni fogják a fenntartási években.

Az eddigi üzemeltetési helyzethez képest számottevő változás nem történik, a felújítást követően a korszerű műszaki felújításokat követően üzemeltetési többletköltség nem jelentkezik. A projekt nem eredményez humánerőforrás kapacitás növekedést.

A Kolozsvári úti tagintézményben 8 fő óvodapedagógus, valamint 4 fő teljes munkaidős dajka vesz részt az óvodai nevelésben. Életpályamodell alapján 5 fő pedagógus Ped.I. (1 fő szakközépiskolai végzettségű, 2 fő mester), 3 fő Ped.II. (+ 1 minősítésre jelentkezve). Egyéb dolgozók: 1 fő teljes és 1 fő 4 órás pedagógiai asszisztens, 1 fő konyhai dolgozó 6 órában foglalkoztatva, 1 fő karbantartó teljes munkaidőben.

Munkavállalók szakképzettség szerinti bontása:

– Főiskolai végzettségű munkavállaló: 7 fő

– Középfokú végzettségű munkavállaló: 4 fő

– Szakmunkás végzettségű munkavállaló: 4 fő

– Alapfokú végzettségű munkavállaló: 1 fő

Szakmai munka fejlesztésére belső és külső továbbképzéseken, hospitálásokon vesznek részt a dolgozók.

A fent leírt erős szervezeti háttér és a kötelező óvodáztatás bevezetése, a szolnoki óvodás gyermekek számának növekedése együtt elegendő garanciát jelentenek a belvárosi tagintézmények szervezeti és gazdasági fenntarthatóságára.

A projekt fenntartási időszak összesen 5 év. A pályázati felhívásban előírt fenntartási kötelezettség a következő:

A támogatást igénylő a projekt megvalósítás befejezésétől számított 5 évig, a támogatás visszafizetésének terhe mellett vállalja, hogy a projekt megfelel a 1303/2013/EU Rendelet 71. cikkében foglaltaknak.

4. Összegzés

A fentiek alapján elmondható, hogy a fejlesztési projekt hosszútávon fenntarthatóan üzemeltethető.

A projekt meglévő kapacitást, illetve infrastruktúrát vált ki, így többletköltségek nem jelentkeznek. Az üzemetetéshez szükséges bevételek önkormányzati támogatásként, államháztartáson belüli működési célú támogatásként, illetve saját bevételekből biztosítottak.

Szolnok, 2020. október 05.

Ferenczné Teleky Éva

igazgató