Módosította: 289/2021. (IX.30.) határozat, 333/2021. (XI.25.) határozat, 110/2022. (IV.28.) közgyűlési határozat, 169/2022. (V.26.) közgyűlési határozat
Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény egyes rendelkezéseinek eltérő alkalmazásáról szóló 307/2021. (VI. 5.) Korm. rendelet 1. §-a alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 6. § (1) bekezdésében, valamint az egyes tervek, illetve programok környezeti vizsgálatáról szóló 2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet 7. § (5) bekezdésben meghatározott feladatkörében eljárva, figyelemmel a főépítészi tevékenységről szóló 190/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet 8. § b) pontjára, valamint a Szolnok Megyei Jogú Város településrendezési tervének aktualizálásáról és karbantartásáról szóló 35/2010. (II.25.) sz. közgyűlési határozatra az alábbi határozatot hozza:
1. Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a VÁTERV95 Kft. által 170/2017–3–2–2 törzsszámon készített, Szolnok város településrendezési tervének alkalmazásáról és hatályosulásáról szóló önkormányzati főépítész által készített tájékoztatót – amely a határozat 1. mellékletét képezi – tudomásul veszi.
2. Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a határozat 2. mellékletének K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, T1, T2, T3, T5, T6, T7, T8, T9, T10, T11, T12 pontjaiban szereplő módosítási javaslatokkal elvileg egyetért, a településrendezési tervbe történő illesztésének vizsgálatát elrendeli.
3. Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése ezen döntésével város- és gazdaságfejlesztési projektek megvalósítása érdekében a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 2. § 4a. pontja szerinti kiemelt fejlesztési területté nyilvánítja
a) a Nagysándor József út – Thököly út – 8528/1hrsz.-ú földrészlet (volt laktanya sporttelep) nyugati telekhatára – Újszászi út által határolt,
b) a Tiszaligeti körtöltés 9688/3; 9701; 9754 hrsz.-ú és a városi Tisza-híd 9756/4 hrsz.-ú földrészletei által határolt,
c) az ó-szandai major területéhez tartozó 0822/69 hrsz.-ú földrészlet,
d) a Mártírok útja – Meder utca – Kalász utca – Gábor Áron tér által határolt
e) a Thököly út (hrsz.: 8530) – Szarvas utca (hrsz.: 8331) – Halom utca (hrsz.: 8364)
f) 8379 hrsz.-ú közút rendeltetésű földrészlet által határolt és Thököly út 74–76. (hrsz.: 8443), Thököly út 78 (hrsz.: 8445) földrészletek,
g) a Széchenyi városrész 19807; 19804/18; 19804/17; 19804/15 hrsz.-ú földrészletek
h) a Tószegi út – Hunor utca – Alvégi út – Avar utca által határolt területét.
4. Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a településrendezési terv módosítás egyeztetési dokumentációjának elkészítéséhez a „Környezeti értékelés javasolt tematikáját” a határozat 3. melléklete szerint állapítja meg.
5. * Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése felhatalmazza a polgármestert a településrendezési eszközök módosítására vonatkozó tervezési szerződések megkötésére.
Értesülnek: Szalay Ferenc polgármester
Fejér Andor alpolgármester
Györfi Mihály alpolgármester
Miskolczi László alpolgármester
Dr. Sebestyén Ildikó jegyző
Dr. Rácz Andrea aljegyző
Polgármesteri Hivatal igazgatói
önkormányzati főépítész
Szalay Ferenc s. k. | Dr. Sebestyén Ildikó s. k. | |
polgármester | jegyző |
2020. évben a Szolnoki Építési Szabályzat és Szabályozási Terv módosítása ismételten aktuális feladatként jelentkezett. 2019. évben a támogatott részmódosítások két „csomagban”, a „kiemelt fejlesztési területek” vonatkozásában május, a teljes eljárás keretében egyeztetett dokumentáció esetében december hónapban kerültek elfogadásra. A közgyűlés 35/2020.(I.3.), 147/2020.(VII.29.) és 191/2020.(IX.24.) közgyűlési határozataiban döntött a településrendezési eszközök 2020. évi részmódosításairól. A tervezési feladatok ellátása folyamatban van. A „kiemelt fejlesztési területek” vonatkozásában a tárgyalásos eljáráshoz készített egyeztetési dokumentációt a partnerek véleményezték, a beérkezett vélemények kiértékelésre kerültek. A teljes eljáráshoz készített egyeztetési dokumentáció az érintett államigazgatási szervek és a partnerek előzetes véleményei beérkeztek, a véleményezési szakasz megindult. A módosítások közgyűlési jóváhagyására – a véleményezési eljárás lezárását követően – várhatóan 2021. III. negyedévében kerülhet sor.
Alapelvek, átfogó feladatok
A rendezési tervek hierarchiájából adódóan továbbra is szükséges az igazodás a megyei, regionális és országos szintű területrendezési tervekhez. Az OTrT-ben és a megyei területrendezési tervben rögzített elhatározások – területhasználat, infrastrukturális hálózatok – és a településrendezési tervek összhangját igazoló munkarészeket szerepeltettük a rendezési terv módosítása során.
Belterületek bővítése
2020 évben további területek belterületbe csatolására nem került sor. A belterületbe csatolás mellett továbbra is fontos feladat az intenzívebb területhasználat ösztönzése (Újszászi út térsége, volt honvédségi területek hasznosítása).
A terület felhasználás szerkezete
A településszerkezeti terv szerinti területhasználati kategóriák áttekintése segítséget nyújt az elmúlt időszakban az épített környezet alakításában bekövetkezett folyamatok értékelésében.
Lakóterületek
Az építőipari szektor jelentős részét képező lakásépítés üteme felgyorsult. A belváros és a kertvárosias lakóterületeken folyamatosan épülnek be az évek óta üresen álló telkek és foghíjak. A 2020 évben az engedélyezett lakások száma 98 db, a használatba vett lakások száma 146 db volt.
Üdülőterületek
Az Alcsi-szigeti üdülőterület átminősítését követően a volt üdülőházas és hétvégi házas üdülő területek telkein 2020 évben a lakásépítések száma nőtt, de jellemző, leggyakoribb folyamat a meglévő üdülő épületek lakássá történő átminősítése volt.
Különleges intézményterületek
A Tiszaligeti strandfürdő fejlesztés folyamatban van, illetve a Véső úti sporttelep fejlesztése a befejezés előtt áll. A Vízpart körúton két jelentős beruházás előkészítése van folyamatban. Elkészültek a volt kertészet területén a szálloda és konferencia központ engedélyezési tervei. A Vízpart körúti óvoda tervezési munkálatai folyamatban vannak. A művésztelepi és a kapcsolódó sétány fejlesztési munkálatok különböző készültségi fokot értek el (műtermek, bástya, fogadó épület).
Vegyes területek (településközpont és intézmény területek)
A településrendezési terv a belváros jelentős részét ezen terület felhasználási egységbe sorolja. A Kolozsvári úti óvoda felújítása befejeződött, illetve több más oktatási és nevelési intézmény (Szapáry úti óvoda) tervezési és kivitelezési munkálatai szintén befejeződtek.
Gazdasági (ipari) területek
A Nagysándor József út térségében kialakításra került GYMA ipari park területén számos új gazdasági célú telephely megépítésére és meglévő létesítmények bővítésére került sor, valamint tovább folytatódott az infrastrukturális hálózatok teljes körű kiépítése. A déli iparterületen szintén további fejlesztések és beruházások (Stadler, McHale, stb.) kezdődtek.
Zöldterületek, erdők
Városi léptékben is jelentős zöldfelületi fejlesztésként értékelhető a kiemelt zöldterületek (közparkok) felújítása. A Tisza park és a volt gázfogadó építményének átépítése 2020 évre áthúzódott. A volt Tüdőkórház területén kialakításra került a sport és szabadidő eltöltés lehetőségét is biztosító, a kórház parkjának tervezőjének nevét viselő Ormos Imre Park.
Mezőgazdasági rendeltetésű területek rendezése
A külterületen több térségben továbbra is jellemzőek a rossz geometriai adottságú, elaprózódott földrészletek. A kárpótlás során kialakult birtokviszonyok rendezése lassú, a birtokközpontok kialakítása az eltérő tulajdonosi érdekek miatt nehézkes folyamat. A Karinthy út térségében található mezőgazdasági kiskertes területen több igény fogalmazódott meg más – gazdasági illetve lakó – célú hasznosításra, azonban ez a laktanya és repülőtér, mint kiemelt NATO objektum közelsége miatt nem realizálható.
Közlekedési területek, közterületek
A 442. sz. főút Szandaszőlőst elkerülő szakaszának nyomvonal kijelölésével kapcsolatos tervezési munkálatok valamint a második belvárosi közúti Tisza híd tervezési és előkészítő munkái továbbra is folynak. A Zagyva híd felújítása és a Sebestény Gyula út megépítése a körforgalmi csomópontokkal befejeződött.
Táj- és természetvédelem
A volt tüdőkórház parkjának felújítására és fejlesztésére vonatkozó tervek alapján a területen található rossz műszaki állapotú épületek bontása megtörtént, a tervezett fogadó épület kiépítése befejeződött.
Települési értékvédelem
2020. évben a Polgármester az önkormányzati főépítész véleményére alapozottan 37 db településképi véleményt adott ki 6 lakásosnál nagyobb társasházak megépítéséhez, 500 m2-nél bruttó alapterületű beruházásokhoz, vagy településkép védelmi övezetben tervezett építési engedélyhez kötött építkezésekhez. Helyi védettségű övezetben építési engedélyhez nem kötött építési munkálatokhoz, illetve reklám berendezések elhelyezéséhez 6 db településképi bejelentési eljárás került lefolytatásra.
A Településképi Arculati Kézikönyv és a Településképi rendelet felülvizsgálata a településrendezési eszközök módosításából adódóan 2020 év során megtörtént, lakossági kezdeményezésre a helyi védettségű épületek köre három új épülettel bővült.
A Főépítész feladatkörébe tartozik a rendezési terv végrehajtásához kötődő kártalanítási kérelmekkel kapcsolatos döntések előkészítése. 2020 évben kártalanítási ügy nem volt.
A 2020. évben meghívásos pályázat került kiírásra, ennek eredményeként Gutenberg tér 2. szám alatti társasház kapott támogatást 10 millió Forint értékben. A társasház a tervezett munkálatokkal az előírt határidőre nem készült el, ezért a közös képviselő kérte a támogatási szerződésben rögzített határidő módosítását.
A Tervtanács működésének feltételeit biztosító forrásokat az önkormányzat 2020 évi költségvetési rendeletében nem biztosította. Előkészítés alatt áll a működés újra indításához szükséges erőforrás igények és egyéb feltételek kidolgozása.
Az Étv. és más vonatkozó jogszabályok alapján a Főépítész nyilvántartást vezet és tervtárat működtet az érvényben lévő és hatályon kívül helyezett településrendezési tervekről. 2020. év során eleget tettünk adatszolgáltatási kötelezettségeinknek és tájékoztatást nyújtottunk a felügyeleti szervek, a bíróság és más önkormányzatok részére. Az MJVSZ számára véleményeztük a megküldött törvény és egyéb jogszabály tervezeteket, a megyei és szomszédos települési önkormányzatok területfejlesztési és területrendezési terveihez előkészítettük a polgármesteri véleményt.
Szolnok, 2021. június 15.
Összeállította:
Pataki Ferenc
önkormányzati főépítész
1. A településrendezési terv egyeztetési dokumentációjának – az egyes tervek, illetve programok környezeti vizsgálatáról szóló 2/2005.(I.11.) Korm. rendelet 4–5. §-a alapján – az alábbi környezeti hatásokat értékelő munkarészeket kell tartalmaznia:
– a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint az egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet (továbbiakban: rendelet) 3. sz. melléklet 1.2. alpontja szerinti „A változással érintett területek összefoglalója és összefüggései” alátámasztó munkarészen belül:
– a módosítások indoklását;
– az újonnan kijelölt beépítésre szánt területek Étv. által előírt feltételek teljesítésülésének igazolását;
– a rendelet 3. sz. melléklet 5. pontja szerinti „Környezeti hatások és feltételek” alátámasztó munkarészen belül:
– a környezeti értékelést és környezetvédelmi javaslatot és azon belül:
– a terv és a kidolgozáskor vizsgált változatok rövid ismertetését,
– a terv, valamint a változatok környezeti hatásainak, követelményeinek feltárását,
– a terv megvalósítása következtében várhatóan fellépő környezetre káros hatások elkerülésére, csökkentésére, vagy ellentételezésére vonatkozó, a tervben szereplő intézkedések környezeti hatékonyságának értékelését,
– olyan környezeti szempontú intézkedésekre, előírásokra, feltételekre, szempontokra vonatkozó javaslatokat, amelyeket a terv által befolyásolt más tervben figyelembe kell venni,
– összefoglaló értékelést.
2. Az 1. pont szerinti tartalommal összeállított környezeti értékelést véleményezésre meg kell küldeni a környezet védelméért felelős szerveknek, a nyilvánosság tájékoztatása érdekében a környezeti értékelést közzé kell tenni az önkormányzat honlapján (www.szolnok.hu).