Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 60/2022. (II.24.) határozata

az AOFK–1.2.1–21–2021–00051 azonosítószámú „Szolnoki Pumpapálya” című projekt indításáról

Módosította: 110/2022. (IV.28.) közgyűlési határozat

Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény egyes rendelkezéseinek eltérő alkalmazásáról szóló 307/2021. (VI. 5.) Korm. rendelet 1. §-a alapján, figyelemmel Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 1., 4., és 15. pontjára az alábbi határozatot hozza:

1. Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése jóváhagyja az AOFK–1.2.1–21–2021–00051

azonosítószámú „Szolnoki Pumpapálya” című projekt indítását az alábbi forrásösszetétellel:

Pályázati támogatás (nettó): 20 000 000,- Ft
Önkormányzati önrész (nettó): 25 000 000,- Ft
A projektben nem elszámolható, visszaigényelhető áfa összege: 12 150 000,- Ft
A projekt összes költsége (bruttó): 57 150 000,- Ft

2. A projektben nem elszámolható, visszaigényelhető áfa összeg forrását 12 150 000,- Ft összegben Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata a 2022. évi költségvetése terhére biztosítja.

3. Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata a projekt megvalósításához szükséges 25 000 000,- Ft önerőt a 2022. évi költségvetésének terhére biztosítja.

4. *  Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése vállalja a projekteredmények fenntartását, folyamatos karbantartását és üzemeltetését a Támogató Okiratban foglaltak szerint a pályázatban megjelölt helyen legalább 5 éves időtartamig, valamint biztosítja az ingyenes és korlátozás nélküli használatot, melyhez a terület tulajdonosától a hozzájárulást be kell szerezni.

5. Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése felhatalmazza Szalay Ferenc polgármestert a tárgyi projekthez kapcsolódó szerződések, dokumentumok, azok esetleges módosításai aláírására, valamint a szükséges intézkedések megtételére.

6. Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése kinyilvánítja azon szándékát, hogy a pumpapálya üzemeltetését és sportcélú hasznosítását a Szolnoki Városüzemeltetési Kft. közreműködésével kívánja megvalósítani.

Határidő az üzemeltetésre vonatkozó szerződés megkötésére: sikeres műszaki átadás-átvételi eljárást követően azonnal

Felelős: Szalay Ferenc polgármester

A végrehajtásban közreműködik:

Fejlesztési Igazgatóság koordinálásában a Polgármesteri Hivatal szervezeti egységei

7. Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése jóváhagyja a „Szolnoki Pumpapálya” tárgyú projekt Üzemeltetési Koncepcióját a határozat melléklete szerinti tartalommal.

Értesülnek: Szalay Ferenc polgármester

Fejér Andor alpolgármester

Györfi Mihály alpolgármester

Miskolczi László alpolgármester

Dr. Sebestyén Ildikó jegyző

Dr. Rácz Andrea aljegyző

Polgármesteri Hivatal igazgatói

Szalay Ferenc s. k. Dr. Sebestyén Ildikó s. k.
polgármester jegyző

Melléklet Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 60/2022. (II.24.) határozatához

Üzemeltetési Koncepció „Szolnoki Pumpapálya” AOFK–1.2.1–21–2021–00051

Előzmények

Az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, mint Támogató az Aktív Magyarország Program részeként idén is meghirdette az Országos Bringapark Programot (a továbbiakban: Program) a 2022. évre vonatkozóan.

A Program célja a tartalmas és egészséges szabadidő-eltöltési lehetőségek segítése Magyarországon új bringaparkok kialakításával, vagy már meglévő park felújításának támogatásával, a mozgásgazdag, egészséges életmód népszerűsítése.

A pályázatot a Miniszterelnöki Kabinetiroda felhatalmazása alapján az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ Nonprofit Kft. 20 000 000,- Ft összegű támogatásra érdemesnek ítélte 2022. február 04. napján hozott döntése értelmében.

Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata számára fontos a szolnoki lakosok, különösen a fiatalok testi, lelki egészsége, sportolási lehetőségeik széles körű megteremtése, a város sportlétesítményeinek felújítása, fejlesztése.

A közterületeken lévő sportpályák folyamatos fejlesztése fontos feladat, hisz nap, mint nap több száz fiatal és sok család számára jelent könnyen elérhető, rendszeres sportolási lehetőséget. A felnőtt lakosság egészségmegőrzésében meghatározó szerepet tölt be a rendszeresen végzett szabadidős sporttevékenység.

1. Tervezett fejlesztés bemutatása

A Szolnoki Pumpapálya ötletének felmerülésekor a város több területét is megvizsgálta a projekt előkészítéséért felelős szakmai csapat, és az egyes alternatívák felvázolásával, a vezetői egyeztetések során végül sikerült a létesítménynek megtalálni a legideálisabb helyet.

A Szolnoki Pumpapálya a város történelmi városrésze, a Tabán szomszédságában kap helyet, az alábbi helyszíneket érintve:

Helyrajzi szám Tulajdonos Művelési ág Fekvés
1349/2 Magyar Állam
(kezelő: Közép-Tisza-Vidéki Vízügyi Igazgatóság)
kivett ártér belterület

A kerékpáros pumpapálya általában szilárd burkolatú körpálya, amely dombokat és döntött kanyarokat tartalmaz. A bringás nem pedálozással, hanem jól időzített testmozgással (pumpálással) mozgatja a kerékpárt. A pumpapálya akkor jó, ha használója saját lendületét használva, tekerés nélkül tud körbe-körbe haladni rajta. A pumpapályákat életkori megkötés nélkül, a legváltozatosabb tudású bringások is használni tudják.

Meglévő állapot

A háromszöget formázó, kihasználatlan terület a belvároshoz közel, mégis zöldövezetben, a Zagyva parton helyezkedik el. Közmű ellátottsága hiánytalan, gyalogosan, autóval és kerékpáron egyaránt megközelíthető. Az autóval érkezőket a pálya szomszédságában több, mint 10 állásos parkoló várja, de a szomszédos lakóövezetben (mely az idén felújított Szolnok Ispán körút túloldalán, egy zebrányira található) biztosított a tömeges parkolás is.

A pálya közvetlenül a központi városi kerékpárút hálózat Zagyvaparti sétányon futó szakaszához kapcsolódik, mely elhelyezkedés biztosítja, hogy a város bármely részéből érkezők könnyedén, két keréken is elérhetik a pumpapályát. A területen található kerékpárút része az országos hálózatnak is.

A fejlesztés fő helyszíneként megjelölt 1349/2 hrsz.-ú ingatlan jelenleg is otthont ad egy szabadtéri kosárlabda pályának, valamit egy street workout (szabadtéri konditerem) pályának, mely sokakat vonz a területre. A közelben játszótér és a városban egyedülálló csúszkadomb van, mely vonzza a családosokat a területre. Különlegesség, hogy az elmúlt télen és immár idén is hóágyúzott dombok városi szánkópályaként is funkcionálnak, amivel az alföld szívében fekvő város a sielok.hu oldalra is felkerült.

Ez is mutatja, hogy mennyire sokszínű és egyben mennyire befogadó ez a terület a különböző sporttevékenységek tekintetében.

A Zagyva menti gyalogos- és kerékpáros sétányt minden időben sok gyalogos használja, akár csupán közlekedési, vagy szabadidős céllal egyaránt. A területet előszeretettel használják a futók is. A térkő borítású útvonalakat a Zagyva túlpartján burkolatlan zöld utak váltják fel, a köztük lévő közúti és gyalogos hidak pedig könnyedén lehetővé teszik a Zagyva körök futását, emiatt kedvelt a terület a köreikben. A sétány forgalma egyben közönsége is lesz majd a pumpapályát használóknak, ami kedvező hatást gyakorolhat a sportág népszerűsítésére is.

Tervezett kialakítás

A tervezett pumpapálya a szabadtéri kondi közvetlen szomszédságában lesz megtalálható. Közelében egy fúrt artézi kút található, melynek vizéért a város számos pontjáról utaznak ide a lakosok. A közeli játszótér mellett egy ivókút is működik, de a projekt keretében a pályánál is tervezünk egy ivókutat kialakítani a növekvő igények kiszolgálására.

A terület lakosságszáma jelentős a Szolnok Ispán körút belváros felőli oldalát a tízemeletes panelépületek uralják, ami magas létszámot eredményez a létesítmény vonzáskörzetében.

A közelben található a Hétszínvirág Óvoda, a Varga Katalin Gimnázium, általános iskolák közül a Fiumei Úti Általános Iskola, a Kassai Úti Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, valamint a Kodály Zoltán Általános Iskola. A kis távolságnak köszönhetően a pálya akár a mindennapos testnevelés eszköze is lehet a szolnoki diákok számára, ahol a kicsik a tanpályán, a nagyobbak a haladó pályákon szerezhetnek rutint és magabiztosságot a bringás léthez, ami táptalajként is szolgálhat a későbbi bringás nemzedékek számára.

A Szolnoki Pumpapálya terveink szerint egy olyan létesítmény lesz, mely a kezdő bringásokat és a haladó, vagy épp profi felhasználókat egyaránt kiszolgálja és képes minden célcsoportnak élvezetes időtöltést biztosítani.

A tervezett pályahossz 150 m, a pálya szélessége átlagosan 90–120 cm közötti.

Az aszfalt burkolat füves területekkel szabdalt, illeszkedve a helyi adottságokhoz. Az aszfaltozott felület nagysága 449 m², a füves terület 931 m², a pályaméret így összesen 1380 m².

2. A pumpapálya üzemeltetésére, karbantartására vonatkozó koncepció

Építtető és tulajdonos: Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata

2.1. Üzemeltetés

A kialakítandó pályán számos kerékpáros rendezvény valósítható meg a jövőben. Sokoldalúságának köszönhetően helyszíne lehet több korosztály és érdeklődési körű társadalmi réteg eseményének. Néhányat említve ezek közül a teljesség igénye nélkül:

2.1.1. Családi nap: animátorokkal, kiegészítő szolgáltatásokkal (légvár, arcfestés, egyéb szabadtéri családi lehetőségek) családi nap megszervezése, melynek alkalmával megismerkedhetnek a pumpapálya nyújtotta lehetőségekkel. Alapvető használat bemutatása oktatók segítségével. A nap végén versenyek időméréssel, emléklappal. (A családtagoknak külön-külön valamilyen próbatételt kell majd teljesíteniük, és amelyik család összességében a legjobb, illetve akár a legjobb (korosztályos) gyermekek, apukák, anyukák fognak díjat kapni.)

2.1.2. Pumptrack verseny: amatőröknek és profiknak szervezett megmérettetés különböző kategóriákkal. Az időmérést fotocellás időmérővel javasolt megvalósítani a pontos eredmények érdekében. Kiváló látványosság a helyi lakosság számára, motiváló lehetőség a kerékpársportba lépéshez. Akár több fordulós, regionális eseménynek is otthont adhat.

2.1.3. Kiegészítő attrakció egyéb rendezvényhez: a terület kiváló adottságokkal rendelkezik bármilyen szabadidős rendezvény megvalósításához. A nagy füves területek, a könnyű megközelíthetőség mind jó alapja lehet sport vagy családi rendezvények megvalósításához. Ezek alkalmával pedig a pumpapálya egy stabil helyszín / attrakció lehet.

2.1.4. Bemutatók, oktatás, egyéb lehetőségek: Kerékpáros túrák megállójaként szervezhető rá profik bevonásával látványos bemutató. Óvodás vagy iskolás csoportok számára iskolai kereteken belül szervezhető rá oktatás, ismeretterjesztés. A Hermina Bringapark példáján okulva szervezhető rá a BicajSuli-hoz (http://bicajsuli.hu/) hasonló délutáni oktatás, vagy a BMXSuli-hoz (http://bmxsuli.hu/) hasonló komplett sportegyesületi tevékenység.

A Családi nap megrendezésének ideje július-augusztus hónapra tervezett.

A Pumptrack verseny, vagy egy városi kerékpárverseny (melynek kiindulási és végpontja a pálya lehet) megrendezése tavaszra tervezett.

Tervezett továbbá a nevelési-oktatási intézményeknek rendszeresen tanfolyam-oktatás szervezése, igény szerint igazodva az adott intézmény tanrendjéhez.

2.2. Karbantartás

A karbantartás során szükséges

– a terület füves részének vágása, gyomtalanítása;

– a területen elhelyezett hulladékgyűjtők igény szerinti ürítése, a közterület tisztítása;

– a pályahasználati tábla ellenőrzése, szükség szerinti javítása;

– kihelyezett padok egyéb kiszolgáló eszközök ellenőrzése, szükség szerinti karbantartása, javítása;

– lomb és avar hulladék összegyűjtése;

– téli időszakban amennyiben szükséges a hó-eltakarítási és síkosság-mentesítési feladatok ellátása;

– a pálya minőségének rendszeres ellenőrzése a további károk megakadályozása és a megfelelő használat érdekében.

2.3. Pumpapálya használata, használók köre:

A projekt megvalósítását követően legalább 5 éves időtartamra a létesítmény

– Rendeltetésszerű fenntartását,

– Folyamatos karbantartását és

– Üzemeltetését

szükséges elvégezni, az ehhez szükséges fedezetet az Önkormányzat a mindenkori éves költségvetése terhére biztosítja.

Legalább 5 évre biztosítani kell a kerékpáros pumpapálya ingyenes és korlátozás nélküli használatát.

A pálya megépülésétől számított 5 éven át évente legalább 2 ingyenes, bárki számára elérhető esemény kerül megrendezésre a pályán.

3. Pumpapálya építésének célja

A sporttevékenység infrastrukturális hátterének bővítése, az egészséges életmód és a lakossági szabadidősport gyakorlásához szükséges feltételek biztosítása.

4. Üzemeltetési és fenntartási költség, bevételek

A pumpapálya pályázati feltételek szerinti rendeltetésszerű használatából eredően az Önkormányzatnak pénzügyi haszna nincs, azzal kapcsolatosan bevétellel nem számol.

A költségek nagy része a pumpapálya karbantartásával, javításával összefüggésben fog felmerülni. Ez személyi és anyagi jellegű kiadásokat jelent.

A pumpapálya elhelyezkedését figyelembe véve, illetve a már – más városokban – megépült hasonló létesítmény költségeit nézve a pályával kapcsolatos üzemeltetési költség összege éves szinten nettó 2 200 000,- forintra becsült.