Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 97/2022. (IV. 28.) határozata

az Újvárosi Humán Fejlesztési Program felülvizsgálatáról, valamint 2022. évi cselekvési programja elfogadásáról

Módosította: 62/2023. (III.30.) közgyűlési határozat

Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény egyes rendelkezéseinek eltérő alkalmazásáról szóló 307/2021. (VI. 5.) Korm. rendelet 1. §-a és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 10. §-ában biztosított jogkörben eljárva az alábbi határozatot hozza:

1. Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése megismerte és tudomásul veszi az előterjesztés mellékletét képező, az Újvárosi Humán Fejlesztési Program keretében 2021. évben végzett tevékenységről szóló tájékoztatót.

2. Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a Szolnok-Újvárosi városrész hátrányos helyzetének csökkentése érdekében elfogadja a jelen határozat 1. mellékletét képező, az Újvárosi Humán Fejlesztési Program 2022. évi működtetésére vonatkozó javaslatot.

3. *  Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a Szolnok-Újvárosi városrész hátrányos helyzetének csökkentése érdekében elfogadja a jelen határozat 2. mellékletét képező, az „Újvárosi Humán Fejlesztési Program 2022. évi cselekvési programját”.

A cselekvési programban meghatározott feladatok tekintetében

4. *  Az Újvárosi Humán Fejlesztési Program 2022. évi megvalósításának tapasztalatairól Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlését tájékoztatni kell, valamint a 2023. évre javasolt cselekvési programot Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése elé kell terjeszteni.

Értesülnek: Szalay Ferenc polgármester

Fejér Andor alpolgármester

Györfi Mihály alpolgármester

Dr. Sebestyén Ildikó jegyző

Dr. Rácz Andrea aljegyző

Polgármesteri Hivatal igazgatói

Dr. Molnár Beáta elnök

Szalay Ferenc s. k. Dr. Sebestyén Ildikó s. k.
polgármester jegyző

1. melléklet Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 97/2022. (IV. 28.) határozatához

Javaslat az Újvárosi Humán Fejlesztési Program 2022. évi működtetésére

Az Újvárosi Humán Fejlesztési Program Társadalomfejlesztési és Szolgáltatásfejlesztési komponense az önkormányzat és a területen tevékenykedő intézmények, szervezetek, szakemberek együttműködésével, problémaorientált megközelítéssel valósul meg.

A Program célkitűzése továbbra is a hátrányos helyzetű városrész lakosai veszélyeztetettségének csökkentése, az életminőségük javítása, az egészségtudatos életvezetési képességük megerősítése, a szubjektív biztonságérzetük emelése. Ehhez továbbra is szükséges a területen tevékenykedő szervezetek együttműködésének a megvalósítása, hiszen az ágazati intézkedések, programok jogi, finanszírozási és szakmai összehangolása elengedhetetlen a komplex fejlesztések működtetéséhez.

Ennek érdekében a Programhoz korábban már csatlakozott szociális, egészségügyi, közbiztonsági, foglalkoztatási területen tevékenykedő partnerszervezetek részéről kijelölt kapcsolattartók egy nyitott tagságú szakértői munkacsoportot működtetnek.

A munkacsoport mindig az adott feladat célkitűzései alapján szerveződik meg és a Program végrehajtásában közreműködő szervezet szakmai munkáját segíti belső koordinációs módszerek (partnerszervezeti találkozók és esetmegbeszélések) segítségével, valamint részt vesz a városrész felzárkóztatása érdekében kidolgozandó stratégiai tervek előkészítésében és ennek megvalósítására megfogalmazott operatív célok megvalósításában, oktató, személyiségfejlesztő, érzékenyítő, terápiás, szocializációs feladatok teljesítésében.

A munkacsoport vezetését Mihályi Katalin a Szent Ágota Gyermekvédelmi Szolgáltató Észak-Magyarországi Területi Igazgatóság Nevelőszülői Hálózat szakmai vezetője látja el. Tevékenységét Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Szociális és Integrációs Osztálya segíti.

A Program végrehajtásában közreműködő szervezet a Contact Mentálhigiénés és Konzultációs Szolgálat, az Újvárosi városrészben a program háttérintézményeként működő Újvárosi Fejlesztési Iroda működésének biztosításával, a civil és egyházi szféra bevonásával a hátrányos helyzetű lakosok szükségleteit figyelembe véve települési közösséget mobilizál, képessé tesz arra, hogy az emberi csoportok felelősségteljesen alakítsák környezetüket, közösségüket és a szélesebb társadalmi közeget.

A munkacsoport és a Program végrehajtásában közreműködő szervezet stratégiai irányítását Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Szociális és Integrációs Osztály osztályvezetője látja el.

Az önkormányzat és a városvezetés a továbbiakban is összehangolja a területcélzó programok fejlesztéseit.

1. ÚjvárosiFejlesztési Iroda

Az Újvárosi Humán Fejlesztési Program megvalósítása érdekében az Újvárosi Fejlesztési Iroda működtetéséhez szükséges infrastrukturális feltételeket SZMJV Önkormányzata a tulajdonát képező ingatlanban biztosítja. Az Újvárosi Fejlesztési Iroda működtetője a Contact Mentálhigiénés Konzultációs Szolgálat.

1. Szolgáltatásfejlesztési komponens

2.1. Koordinációs Munkacsoport

2022. évben a munkacsoport tevékenysége az intézményközi partnerség erősítése, a munkacsoporton belüli együttműködés ösztönzése mentén fogalmazódik meg.

A közös részprojektekben való együttműködés hozzájárul a további kollegiális kapcsolatok kiszélesítéséhez, az elkötelezett, felelősséggel végzett közös tevékenységhez.

A munkacsoport kiemelten kezeli a hátrányos helyzetű családok veszélyeztetettségének csökkentését, melyet az érintettek szociális és egészségtudatos képességeit erősítő módszerek, eszközök (egészségügyi; foglalkoztatási, szociális készségek, képességek, kulcskompetenciák fejlesztése, személyiségfejlesztés) előtérbe helyezésével kíván megvalósítani.

A Programban az alábbi célkitűzéseket fogalmazzuk meg:

2022. évben a városrész egészségügyi szolgáltatásának fejlesztése és a megelőző-gyógyító ellátás biztosítása érdekében továbbra is célként fogalmazódik meg az életminőség javítása, az egészségfejlesztés, a tudatosabb egészségmagatartás kialakítása.

A területen élő lakosok egyéni felelősségének tudatosítására szolgáló, egészségfejlesztéssel kapcsolatos betegségmegelőző, egészségmegtartó programok a szakterületek közös összefogásával valósíthatóak meg.

2022. évben fontos célként lesz jelen az egészségtudatos magatartást kialakító egészségfejlesztő programok megvalósítása, (egészségügyi szűrővizsgálatok, egészségfejlesztő előadások, játékos kreatív műhelyek, játékkészítés) az egészségfejlesztés terén elkötelezett szervezetekkel, intézményekkel együttműködve.

A programok célja az egészségfejlesztés, a felvilágosítás, információnyújtás, az egészséges táplálkozás kialakításához kapcsolódó szemléletformálás, a konyhatechnikai ismeretek bővítése, a balesetveszélyek és elhárításukkal kapcsolatos tájékoztatás.

Az Újvárosi városrészben megvalósítandó közösségi programokhoz kapcsolódva egészségügyi szűrővizsgálatok biztosítását, az egészségtudatos magatartás kialakulását segítő előadásokat, bemutatókat, beszélgetéseket, tanácsadást, valamint a gyermekek, fiatalok számára játékos szemléletformáló kreatív műhely kialakítását tervezzük.

A Programban kiemelt feladataként realizálódik a szolnoki viszonylatban egyedülálló „Szomszédok Egymásért Mozgalom” működésének, társadalmi bűnmegelőzési munkájának szinten tartása, az eddig bevont lakókörzetek stabilizálása, lehetőség szerinti kiszélesítése.

A továbbiakban is szükséges a mozgalom népszerűsítése, ismertetése ebben a lakókörnyezetben, mivel sok helyen élnek olyan személyek (időskorúak), akik a nap folyamán – túlnyomórészt – otthon tartózkodnak, így a lakókörnyezetükben történő eseményeket közvetlenül érzékelik. Fontos megismertetni velük az ebben rejlő lehetőségeket, mert az odafigyelésükkel, egymás segítésével nemcsak bűneseteket tudnak megelőzni, de a lakókörnyezetükben élők egészségi állapotában bekövetkező kedvezőtlen fordulatokra is elsődleges és azonnali segítségnyújtással tudnak reagálni.

A helyi jelzőrendszer további sikeres működtetése érdekében a munkacsoport együttműködik a Szolnoki Rendőrkapitányság Közrendvédelmi Osztályával és Körzeti Megbízotti Alosztályával.

Az Újvárosi Körzeti Megbízotti Körzet felelősségteljes működése – a városrész frekventált helyeinek és forgalmas csomópontjainak ellenőrzése, a prevenciós beavatkozások hatékonysága, a külterületi járőrszolgálat – növelte a lakókörnyezet szubjektív biztonságérzetét.

Feltérképezésre kerül azon sértett időskorú személyek köre is, akik egyedülállóak vagy olyan lakókörnyezetben élnek, mely fokozottan ki van téve bűnelkövetők támadásainak és az áldozatvédelmi csoporttal való kapcsolattartás lehetősége miatt jelezték a jogsértést. A kijelölt áldozatvédelmi csoport tagjai rendszeresen felkeresik a programba bevont személyeket, visszatérő jelenlétük hírértékkel bír, áttételesen a lakókörnyezet biztonságérzetét is erősíti.

Tervben szerepel még a Szolnok Városi Polgárőr Egyesület munkájának további támogatása, a bővítés lehetőségeinek feltárása is.

2. Társadalomfejlesztési Komponens

Az Újvárosi Humán Fejlesztési Program végrehajtása, az Újvárosi Fejlesztési Iroda működtetése 2022. évben

készítette: Dr. Molnár Beáta a Contact Mentálhigiénés Konzultációs Szolgálat Elnöke

2022 évre vonatkozó szakmai tervek

A)

A- közösségi és infrastrukturális – fejlesztések nagyon fontosak a városrészben lakó közösségek számára. A fejlesztések által az UFI lépésenként a városrész lakóinak közösségi házává formálódik. Ehhez a következő lépés az, hogy további közösségi programokkal töltsük meg. Továbbá az ingatlanon 2022 évben további felújításokat (tető, nyílászárócsere, külső teljes megújulása, fűtéskorszerűsítés és energetika stb.) tervezünk. A tervezett beruházások kivitelezéséhez a TOP + pályázati lehetőséget aknázzuk ki.

B)

A városrészben a lakosság foglalkoztathatóságának és a helyi foglalkoztatási kezdeményezések kialakítása mentén, az érintett célcsoport társadalmi visszailleszkedésének, foglalkoztathatóságának elősegítése, sikeres munkaerő–piaci integrációjának megalapozása érdekében 2022 év utolsó negyedévétől a SZOLMÜSZ felnőttképzési osztályával kötött együttműködés keretében a városrész lakosai számára továbbképzéseket, workshopokat szervezünk, a felújítást követő évben további lehetőségek nyílnak meg nagyobb létszámmal 2–3 alkalommal a TOP + ESZA programjainak köszönhetően .

C)

2022 évtől ismét az alábbi programokat szeretnénk megvalósítani:

Környezetfejlesztés a déli városrészben

Célunk: egy olyan városszépítő mozgalom működtetése, mellyel a városrész környezetének szépítését végzik, a városrész életminőségének javítását célzó stratégiai elképzelések megfogalmazásával, egyeztetésével és a városrész szépítésével foglalkozik.

Tartalma:

a) Virágosítási program, Városrész-szépítő program tovább folytatása.

A Szolnok-Újváros lakókörzetében élők lakókörnyezetének az önkéntes munka bázisán történő fejlesztése a szabadidős, esztétikai, illetve városkép-javító jellegű beruházások, programok révén.

D)

A már meglévő Klubjainkat és ügyfélszolgálati Irodánkat a fentebb részletesen kifejtett módon tovább üzemeltetjük, fejlesztjük. A felújítást követően az ingatlan alkalmas lesz egy a városrészben működő idősek, fiatalok nappali foglalkoztatójának kialakítására.

Továbbá a déli városrész közösségi foglalkoztató klubja az egyedülállók és vagy idős korosztály napi szintű elfoglaltságait is minőségi szinten teszi lehetővé, hiszen a területen lévő gondozási központ befogadó képessége csekély mértékű. Azonban, a területen nagyon sok az idős és egyedülálló személy, akik számára megfelelő minőségű lehetőségeket szükségszerű biztosítanunk, az ez irányú igények kiszolgálására.

A területen élő idős és egyedülálló korosztály számára a napközbeni társas tartózkodásra, társas kapcsolatok kialakítására, szabadidős és kulturális programokon való részvételre (pl. torna, filmklub, vetélkedők, zenés-táncos rendezvények, kirándulás stb.), ismeretterjesztő, felvilágosító, egészség megőrző előadásokon, foglalkozásokon való részvételre, jeles ünnepeink közös megünneplésére, kézimunkázás, kötés, horgolás, hímzés, kézműves foglalkozás lehetősége stb. , különböző ügyességi, memória, kártya és társasjátékok állnak rendelkezésre,nyáron a kertben pihenhetnek időseink, kertészkedésre, virágosításra is lehetőségük nyílik, szükség szerint az egészségügyi alapellátásba bekapcsolásával való segítségnyújtással tudjuk őket segíteni , a SZKTT –vel való együttműködésben a szakellátáshoz való hozzájutás segítése, hivatalos ügyek intézésének segítése , mentális egészségük védelmére is nagy hangsúlyt fektetünk .

Erre azért van szükség, mert a területen élő idősek elszigetelten élnek, nem mindenki csatlakozik a területen működő Nyugdíjas Klubhoz/Klubokhoz, melyeknek tagdíja van, ellenben szeretnének egy közösséghez tartozni, ahol minden kötelezettség nélkül –térítésmentesen- eltölthetik a napokat, kapcsolatokat építhetnek, közösségben lehetnek, és eközben minőségi szabadidő eltöltését is lehetővé teszi, a mellett hogy a felmerülő problémákat és megkereséseket is tudja az Iroda kezelni.

Az új szolgáltatások bevezetésével az Iroda eleget tesz a hosszabb ideje felmerülő ez irányú lakossági igények kielégítésének.

A kialakítandó infrastrukturális épület fejlesztések kapcsán az igények kielégítésére nagymértékben hangsúlyt fektetünk.

Az Újvárosi Fejlesztési Iroda működtetőjeként aktívan részt veszünk az Újvárosi Humán Fejlesztési Program végrehajtásában 2022 évben is.

Igényekre reagálva azokat megvizsgálva további bővítésektől sem zárkózunk el. Szakmai koncepciónkat folyamatosan felülvizsgáljuk az Önkormányzattal közösen.

2. melléklet Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 97/2022. (IV. 28.) határozatához

Az Újvárosi Humán Fejlesztési Program 2022. évi cselekvési programja

1. Újvárosi Fejlesztési Iroda

1.1. Az Újvárosi Fejlesztési Iroda további működése infrastrukturális, szervezeti és személyi feltételeinek biztosításához való hozzájárulás.

Végrehajtásban közreműködik: Humán Igazgatóság koordinálásában a Polgármesteri Hivatal illetékes szervezeti egységei

2. Szolgáltatásfejlesztési komponens

2.1. Koordinációs Munkacsoport

A Koordinációs Munkacsoport létrehozása során arra törekedtünk, hogy az információnyújtás, érzékenyítés, a más területen dolgozó szakemberek szemléletének, ismereteinek megismerésével, a program által érintett Szolnok-Újvárosi lakókörzetben tevékenykedő szervezetek motiváltak legyenek egy szoros szakmai, új partnerségi elv mentén való együttműködésre. 2021. évben az Egészségügyi Munkacsoport, a Foglalkoztatási Munkacsoport, valamint a Közbiztonsági Munkacsoport is a Koordinációs Munkacsoport részeként tevékenykedett.

A Koordinációs Munkacsoport tagjai:

– a SZMJVÖ Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatósága bölcsődei intézményegysége

– az SZKTT Humán Szolgáltató Központja,

– a Szent Tamás Görögkatolikus Óvoda és Általános Iskola,

– az Újvárosi Fejlesztési Iroda,

– az Ökumenikus Segélyszervezet HIA – Hungary –Szociális és Fejlesztő Központ, Szolnok Családok Átmeneti Otthona,

– a Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Egészség- és Családügyi Osztály,

– a Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Szociális és Integrációs Osztály,

– a szolnoki Biztos Kezdet Gyerekház,

– Csillag-Cserhaj Szolgáltató Pont

A területen működő szervezetek, kordinációs munkacsoport tagok a Covid–19 járvány ideje alatt végezték saját hatáskörű feladataikat és segítették az Újváros Fejlesztési Iroda munkáját is. A Koordinációs Munkacsoport a 2021-es évben a Covid–19 járvány okán egy alkalommal tartott munkaértekezletet. A munkacsoport-megbeszélés témája az elmúlt időszakra vonatkozó változások, valamint a következő évi feladatok egyeztetése volt.

A Koordinációs Munkacsoport feladatai:

2.1.1. Az Újvárosi városrészben megszervezésre kerülő változó helyszínű, szabadidős, egészségügyi, kulturális és hagyományőrző programok előkészítésében való közreműködés, azoknak lehetőség szerinti támogatása.

2.1.2. Az intézményközi partnerség erősítése a hátrányos helyzetű családok veszélyeztetettségének csökkentése érdekében, életminőség javítását megcélzó szociális és készség-, képességfejlesztés fókuszú programok végrehajtása, működtetése.

2.1.3. Az intézményközi partnerség erősítése, az önkormányzati és nem önkormányzati fenntartású intézményekkel, szervezetekkel való kapcsolattartás és együttműködés mélyítése, fejlődési/fejlesztési lehetőségek feltárása, bővítése.

A Koordinációs Munkacsoport és az Újvárosi Fejlesztési Iroda részprojektjeinek megvalósulását aktívan segítő szervezet a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet Szociális és Fejlesztő Központ Szolnoki Családok Átmeneti Otthona. A Segélyszervezet által működtetett Családok Átmeneti Otthonának elsődleges célja, hogy a gyermekek a család lakhatási feltételeinek elvesztése után is együtt maradhassanak a szüleikkel. A Segélyszervezet Krízisközponja pedig a párkapcsolati erőszak, a gyermekbántalmazás áldozatainak nyújt támogatást.

Az Otthon célja a szükség szerinti teljes körű ellátás mellett, az ellátottak sikeres társadalmi integrációja, a munkavállalás támogatása, biztos lakhatási feltételek elősegítése, továbbá, hogy az intézményeiben élő emberek tehessenek, tegyenek helyzetük változtatásáért, minőségi javításáért.

Az Ökumenikus Segélyszervezet az elsődleges feladatellátásán túl, 2021-ben a Covid–19 miatt minimális kapcsolatot tartott a társszervezettel. A beiskolázás kapcsán a Segélyszervezet 30 beiskolázási csomaggal (15 alsós –15 felsős) segítette az UFI munkáját, ügyfeleik támogatását.

Decemberben az UFI élelmiszer csomaggal támogatta az intézmény lakóit.

A Gyermekjóléti Szolgálat és az általa működtetett jelzőrendszer tagjai ismerik és igénylik a szolgáltatásait.

A szolnoki Szent Tamás Görögkatolikus Óvoda és Általános Iskola dolgozói közössége missziós elkötelezettséggel, társadalmi felelősségvállalással végzi nevelő-oktató és támogató munkáját a déli leszakadó, gazdasági – társadalmi felzárkózást igénylő, Újvárosi városrész területén közel 160 gyermekkel.

Az óvodás gyermekek 45%-a hátrányos, 10% halmozottan hátrányos helyzetű, 50% rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül, 1 óvodás gyermek veszélyeztetett, 11% krízisotthonból érkezett.

Az általános iskolás diákok 72%-a hátrányos, 14%-a halmozottan hátrányos helyzetű, 89% rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül és 10% védelembe vett. Az intézmény fenntartója és vezetése céltudatos együttműködést alakított ki azokkal az intézményekkel és szervezetekkel, amelyek a Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégián alapuló Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Integrációs céljainak megfelelően támogatják a halmozottan hátrányos helyzetű emberek, családok életkörülményeinek javítását, társadalmi felzárkózását.

SZMJV Önkormányzata Integrációs Munkacsoportjának támogatásával lehetővé vált az óvodában az esélyteremtés megvalósítása, környezettudatos magatartásra, fenntarthatóságra nevelés keretében is a magaságyáshoz, szelektív hulladékgyűjtéshez, növények ültetéséhez, gondozásához szükséges eszközök beszerzésével, segítségével. Az iskolában 5 kerékpár került beszerzésre. A gyerekek gyakorolják ezek használatát, jártasságot szereznek a szabályos kerékpár használat és közlekedés területén. Tanórákon, projektnapokon, közösségépítés során hasznosítják a megszerzett tudást és tapasztalatokat.

Az óvodában beszerzésre került magaságyások, elültetett növények, szelektív hulladékgyűjtő, esővízgyűjtő, komposztáló edények, kerti szerszámok, eszközök használatával, a növények gondozásával folyamatos célunk és feladatunk, hogy megfelelő tapasztalatok birtokába juttassuk a gyerekeket, hisz majd a későbbiekben általunk válhatnak környezettudatossá, a természettel szemben felelősséget mutató, tenni akaró és tenni tudó felnőtté. Interaktív környezetvédelmi feladatokkal, projektekkel a gyermekek bensőséges kapcsolatot tudnak kialakítani a természeti környezettel, képesek rácsodálkozni az őket körülvevő természetre. A gyermekek, miközben ismerkednek a környezettel, az élőlényekkel, növényekkel alapokat kapnak az ökológiai szemlélethez, összefüggéseket fedezhetnek fel, megismerik és megtapasztalják, a „minden mindennel összefügg” elvét.

Az intézményünket ismerő, és a hátrányos helyzetű gyermekeket támogatni kívánó családok ruha-, bútor- és játékadományaiból ebben az évben is segítettük az alacsony jövedelmű családok gyermekeit. A ruhaadományokból folyamatosan alapkészletet tartunk intézményünkben, hiszen a különböző élethelyzetből érkező gyermekeknek a körülményektől függően szükségük lehet rá. Ez jelentheti pl. a váltóruhával nem rendelkező gyermekek ruhacseréjét, a testnevelés felszerelést, a Családok Átmeneti Otthonából, krízisotthonból érkező gyermekek ruházatának, felszerelésének biztosítását.

A MÖSZ támogatásával óvodásaink óvodakezdési csomagot kaphattak, melyben vizuális, higiéniai eszközök, ágynemű huzatok segítették a gyermekek nevelését, egészségneveléshez, vizuális, kézműves tevékenységekhez kapcsolódóan.

Rendszeres együttműködés valósul meg az intézmény, a MÖSZ Családok Átmeneti Otthona, a SZKTT Humán Szolgáltató Központ, az Újvárosi Fejlesztési Iroda, a Biztos Kezdet Gyermekház és az Újvárosi Tanoda között.

Természetesen minden tevékenységünk és programunk esetében folyamatosan figyelembe vettük és betartottuk a járványügyi helyzetre vonatkozó előírásokat. A programok között szerepelt kézműveskedés, arcfestés, közös körjátékok, torna. A gyermekek körében nagy sikert aratott az a trambulin amit a Csillag Cserhaj Szolgáltató Pont bizosított számukra. A trambulinon való ugrálás kétségkívül nagyon jó móka, ráadásul rengeteg pozitív élettani előnye van: fejleszti az egyensúlyérzéket, az izmokat és az állóképességet A gyermek számára egy kifejezetten könnyű játéknak tűnik, ám közben az ismételt mozgás jelentős készségfejlesztéssel jár.

A program célja a családok elérése, érzékenyítés, toborzás. A gyerekek festettek, szivaccsal nyomdáztak, színeztek, fejpántokat és karkötőket készítettek papírból, valamint formaillesztő és horgászos kreatív játékokkal is játszottak.

2021-ben a Biztos Kezdet Gyerekház a „Déli városrészi egészség és családi nap” c. rendezvény keretein belül az Újvárosi Fejlesztési Iroda által szervezett egészségnapon vett részt kreatív foglalkozással. Az érdeklődők őszi ajtódíszt készíthettek papírból, amit gyümölcsformákkal díszíthettek, színezhettek. A foglalkozáson gyermekek, fiatalok és idősebbek is részt vettek.

A területen élő lakosok egyéni felelősségének tudatosítására szolgáló, egészségfejlesztéssel kapcsolatos programok is a különböző munkaágazatok közös összefogásával voltak megvalósíthatóak. Célunk a területen élő lakosság egészségmagatartás-formálása, egészségtudatos szokásainak (testi-lelki-mentális) kialakítása és ezen értékek családi szocializációban való megjelentetése volt, a területre adaptált, célzott programokkal.

2.2.1. A városrészben az egészség-prevenciót ösztönző műhelymunka kialakítása, az ebben közreműködők lehetséges körének bővítése az ágazatokon átívelő közös szakmai partnerség révén.

A területen élő lakosok egyéni felelősségének tudatosítására szolgáló egészségfejlesztéssel kapcsolatos betegségmegelőző, egészségmegtartó csoportfoglalkozások a Koordinációs Munkacsoport és Egészségügyi Munkacsoport tagjainak összefogásával valósultak meg.

A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Főosztály egészségfejlesztő kollégája az Újvárosi Napsugár Nyugdíjas Klub foglalkozásán tartott szív- és érrendszeri betegségek megelőzése, a helyes táplálkozás, az energia egyensúly elérése témában interaktív beszélgetést a klubtagokkal.

2.2.2. A városrészben működő, az egészséggel kapcsolatos egyéni felelősség tudatosítására szolgáló egészségmegőrző programok ösztönzése, működtetése, szükség szerinti fejlesztése, az egészségügy célzott beavatkozásainak megvalósítása

Az Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatóság Temető úti bölcsődei tagintézménye jelentős szerepet tölt be a területen élő hátrányos/ halmozottan hátrányos helyzetű – cigány/roma nemzetiségű – családok támogatásában. A szakemberek sokéves gyakorlat és tapasztalat alapján végzik a gyermekek és családjaik speciális, a szakmai követelményeken túlmutató megsegítését. Az intézmény a családi nevelés értékeit, hagyományait és szokásait tiszteletben tartva – azokat erősítve – vesz részt a nevelésben. Alapvető feladata a hátrányos helyzetű gyermekek hátrányainak és azok következményeinek csökkentése. A kisgyermeknevelők hasznosítható információk gyűjtésével (családlátogatás, egyéni beszélgetés, megfigyelés) a helyi sajátosságok és környezeti adottságok ismeretével, a nevelési hiányosságok kompenzálásával segítik a problémát kiváltó okok felderítését. A problémáknak megfelelően együttműködnek a családokkal, családsegítő- és gyermekjóléti szolgálattal és minden olyan intézménnyel, amely segítségére lehet a családoknak.

A bölcsődében minden gyermek szeretetteljes, biztonságos, családias légkörben, saját képességei szerint fejlődhet. A nevelés-gondozás az egyéni nevelési igénynek megfelelő törődéssel történik. A gyermek a közösségben megtapasztalhatja az önfeledt, szabad játék örömét, gazdagodhat élmény és fantáziavilága.

Az egészségmegőrzés szintén elkezdhető kora gyermekkorban, a tudatos egészségre való neveléssel. A bölcsődében kiemelkedő jelentőségű az egészséges életvitel alakítása, a testápolás, a helyes táplálkozás, az egészségmegőrzés szokásainak kialakítása. A kisgyermeknevelők szakmai feladata ennek érdekében a családok támogatása, a szülői kompetencia fejlesztése is. A bölcsődei intézmény nagy hangsúlyt fektet a gyermekek, illetve az őket nevelő családok megismerésére, tájékoztatására a velük való kapcsolat kialakítására és fenntartására. Ehhez módszerül és eszközül alkalmazzák a szülőkkel való személyes beszélgetést, a bölcsődei közösségi programokat.

Az Egészségügyi- és Bölcsődei Igazgatóság a 2021. évben nem tudott részt venni olyan célirányzott rendezvényen, amelyet a járványhelyzet ne írt volna felül. A segítés korábban megszokott formáját ez évben is a gyermekek mindennapos foglalkozásában merítették ki.

Az Újvárosi programok tapasztalatai: A roma és hátrányos helyzetű lakosság körében az átlag lakossághoz viszonyítva rosszabbak az egészségmutatók, a javulás csak lassan, évek alatt tud megvalósulni.

A hátrányos helyzetű, roma lakosság körében az egészséges életmóddal kapcsolatos tudás esetében van még sok fejleszteni való.

A szűrések és a tanácsadás alkalmával azt tapasztalták, hogy az egészséges életmód elfogadtatására és annak készségszintű elsajátíttatására sok időre és kitartó egészségfejlesztő munkára van szükség.

A Foglalkoztatási Munkacsoport a tervezett feladatait a foglalkoztathatóság támogatása és a helyi foglalkoztatási kezdeményezések kialakítása mentén fogalmazta meg.

2021. évre tervezett feladatait továbbra is a mélyszegénységben élő hátrányos helyzetű emberek társadalmi felzárkózásának és integrációjának segítése mentén fogalmazta meg.

2.3.1. A Szolnok városában a foglalkoztatás terén működő önkormányzati és nem önkormányzati szervezetekkel való kapcsolattartás és együttműködés mélyítése, fejlődés-fejlesztési lehetőségek feltárása, a hosszútávon való együttműködés feltételeinek kialakítása, ösztönzése.

2021-ban az Újvárosi Fejlesztési Iroda és a Foglalkoztatási Főosztály közötti kapcsolattartás elektronikus úton valósult meg, melynek során heti rendszereséggel kerültek megküldésre a Szolnoki Járási Hivatal Foglalkoztatási Osztályához beérkező aktuális állásajánlatok, illetve a megyei képzési lista.

Az Újvárosi Fejlesztési Iroda munkatársai a kapott listák alapján informálni tudták az érdeklődőket, segítséget nyújtottak önéletrajz írásban, telefonos ügyintézésben.

2.3.2. Folytatni kell a foglalkoztathatóság támogatását érintő szakmai kérdések megvitatását, szakmaközi együttműködésben végzett jó gyakorlatok módszertani megközelítés hasznosítását, a foglalkoztathatóság támogatását hosszútávon segítő program feltételeinek feltérképezésében az Újvárosi városrészen.

Az elmúlt évek munkavállalást ösztönző intézkedéseinek és a foglalkoztatáspolitikai eszközök hatására a munka világa, így a foglalkoztatás folyamatos változásokon ment keresztül.

Ennek hatására azok a hátrányos helyzetű, munkára kész és képes munkavállalók, akik az elmúlt években a városban vagy a városrészben megszervezésre kerülő foglalkoztatást elősegítő készség- és személyiségfejlesztő munkaerő-piaci programokon részt vettek, és kellő motivációval rendelkeztek – még szakképzettség hiánya esetén is – el tudtak helyezkedni. Nőtt a közfoglalkoztatásból az elsődleges munkaerő-piacra visszalépők száma is.

A foglalkoztatásra vonatkozó javuló tendenciák miatt 2021-ben nem volt érdeklődés a felzárkóztatási céllal megszervezésre került programok iránt. A kialakult helyzettől függetlenül a foglalkoztatás terén működő szervezetekkel való kapcsolattartás megvalósult. A munkaerőpiaci változásokat a jövőben is figyelemmel kísérjük, igény esetén lehetőséget teremtünk a változásokkal összefüggő helyzetek kezelésére.

A településrész közbiztonsági állapota a helyi problémák összességéből tevődött össze, melynek megelőzésére és kezelésére hoztuk létre a Közbiztonsági Munkacsoportot.

A munkacsoporthoz tartozó szervezetek a saját feladatkörükben meghatározott munkájukkal és ötleteikkel járultak hozzá a városrész közbiztonságának javításához.

A Közbiztonsági Munkacsoport létrehozásánál arra törekedtünk, hogy az Újvárosi lakókörzet közbiztonsági helyzetének befolyásolása tekintetében mérvadó szervezetek képviselőit gyűjtsük össze.

2.4.1. Az Újvárosi Városrészi lakóközösségekben előforduló bűncselekmények megelőzése, korlátozása és a biztonságosabb életkörülmények kialakítása érdekében az Újvárosi Polgárőr csoport tevékenységének támogatása, segítése, valamint a SZEM csoport elért eredményeinek népszerűsítésén keresztül újabb lakókörzetek bevonása.

A Szolnoki Rendőrkapitányság munkatársai 2021. évben is jelen voltak az Újvárosi Fejlesztési Iroda által szervezett lakossági konzultációkon, ahol az érdeklődőket tájékoztatták az érintett terület bűnügyi és közbiztonsági helyzetéről, az aktuális bűncselekményekről és azok megelőzési lehetőségeiről, valamint a különböző bűnmegelőzési programjaikról is.

A Szolnok Városi Polgárőr Egyesület ebben az évben is a vonatkozó, hatályos jogszabályok keretei között, valamint az Országos Polgárőr Szövetség és a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei polgárőr Szövetség szakmai ajánlásai, továbbá a kitűzött egyesületi célok szem előtt tartásával végezte 2021. évi feladatait.

Ez év májusában megtörtént az Egyesület tisztújító közgyűlése.

Az új elnökség áttekintette az előtte álló feladatokat, az egyesület működési feltételeit, a szükségleteket, a folyamatban lévő, intézkedést igénylő ügyeket. Az áttekintést segítendő, fogadóórák és elnökségi ülések kerültek megtartásra havi rendszerességgel.

A Rendőrséggel, a Katasztrófavédelemmel, a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal, Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatával és Polgármesteri Hivatalával, a Megyei Polgárőr Szövetséggel, a Tiszajenői Polgárőr Egyesülettel, a MÁV Biztonsági Főigazgatóságának helyi szervezetével együttműködésük magas szintű, melyet a jövőben is fenntartanak.

Tagságuk tavaly 65 főt számlált, jelenleg 53 fővel látják el feladataikat. Ebben az évben 2 új tag felvételére került sor, 3 ifjú polgárőr felsőoktatási tanulmányok, illetve egészségügyi ok miatt kérte tagsága megszüntetését.

2021. október 31-ig az alábbi eredményeket:

Összes szolgálati órák száma: 7658 óra

Ebből:

– Rendőrséggel együtt: 1213 óra

– Katasztrófavédelemmel együtt: 60 óra

– NAV-val együtt: 128 óra

– Rendezvények biztosítása: 768 óra

– Önálló szolgálat: 5489 óra

Hatósági intézkedés támogatására több, mint 1700 esetben került sor.

2.4.2. Az áldozatsegítő kapacitás fejlesztése és a szubjektív közbiztonságérzet emelése érdekében Szolnok-Újvárosban lakó azon időskorú személyek, akik jogsértésnek voltak áldozatai és jelezték a részvételi szándékukat, az áldozatvédelmi csoportok működésébe való bevonása, támogatása.

A már korábban létrehozott „áldozatvédelmi csoportok” tovább folytatták működésüket, továbbra is az idős korosztályra koncentrálva. A közterületi szolgálatok ellátása alkalmával, a rendőrség rendészeti állományának áldozatvédelmi csoportokba beosztott tagjai visszatérően megjelentek az idős személyek lakókörnyezetében, különösen azokéban, akik egyedülállók vagy már voltak jogsértések áldozatai, részükre tájékoztatást nyújtottak a korcsoportot jellemzően veszélyeztető bűnelkövetési formákról. A vizsgált időszakban az Újváros városrészben szolgálatot teljesítő 2 fő Körzeti Megbízott részéről folyamatos volt a kapcsolatfelvétel.