Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 101/2022. (IV.28.) határozata

az „Új óvoda építése a szandaszőlősi városrészben” tárgyú projekt megvalósításához kapcsolódó Üzemeltetési Koncepció elfogadásáról

Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény egyes rendelkezéseinek eltérő alkalmazásáról szóló 307/2021. (VI. 5.) Korm. rendelet 1. §-a alapján, figyelemmel Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 1., és 6. pontjára az alábbi határozatot hozza:

Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése jóváhagyja az „Új óvoda építése a szandaszőlősi városrészben” tárgyú projekt Üzemeltetési Koncepcióját a határozat melléklete szerinti tartalommal.

Értesülnek: Szalay Ferenc polgármester

Fejér Andor alpolgármester

Györfi Mihály alpolgármester

Dr. Sebestyén Ildikó jegyző

Dr. Rácz Andrea aljegyző

Polgármesteri Hivatal igazgatói

Szalay Ferenc s. k. Dr. Sebestyén Ildikó s. k.
polgármester jegyző

Melléklet Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 101/2022. (IV.28.) határozatához

ÜZEMELTETÉSI KONCEPCIÓ
„Új óvoda építése a szandaszőlősi városrészben” TOP–6.2.1–16-SL1–2020–00006
Családbarát, munkába állást segítő intézmények, közszolgáltatások fejlesztése
Szolnok Városi Óvodák Eszterlánc tagintézményének fejlesztése

1. A műszaki tartalom összefoglalása

A projekt célja a kisgyermekek napközbeni elhelyezését biztosító, meglévő óvodai intézmény épületének újjáépítése férőhelybővítéssel Szolnokon annak érdekében, hogy a városban javuljon az óvodai ellátáshoz való hozzáférés, ezáltal a munkavállalói mobilitás, biztosított legyen a kisgyermekes szülők munkaerőpiacra történő visszatérésének segítése, a foglalkoztatás növelése. A projekt ezáltal közvetetten hozzájárul a fenntartható és minőségi foglalkoztatás eléréséhez. Az intézmény alapfeladata a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 4. § 14a. a) pontjában meghatározott óvodai nevelés, mely biztosítja a gyermekek óvodai nevelését három éves kortól az iskolásba járáshoz szükséges fejlettség eléréséig. A feladatból adódóan alaptevékenységi körében megalapozza a gyermek személyiségének és képességeinek fejlődését és biztosítja a gyermekek napközbeni ellátásával összefüggő feladatokat. Ezek alapján a projekt összhangban van a Felhívásban rögzített célokkal, teljesíti azokat. Az óvodás korú kisgyermekeket Szandaszőlősön a Munkácsy úti Tagintézmény, illetve az Eszterlánc Tagintézmény fogadja. A jelenleg hatályos alapító okirat szerinti maximálisan felvehető gyermeklétszám a két feladatellátási hely vonatkozásában összesen 256 férőhely. A 2021. október 1-i statisztikai adatok alapján 254 fő gyermek óvodai nevelése, fejlesztése valósul meg, amelyből összesen 5 fő sajátos nevelési igényű (4 fő SNI2; 1 fő SNI3). Ebből adódóan az SNI-vel növelt gyermekétszám 260 fő. A két tagintézmény férőhelykihasználtsága az SNI-vel növelt gyermeklétszám alapján átlagosan 102%-os. A maximálisan felvehető gyermeklétszám túllépéséhez a Fenntartótól kért és kapott engedélyt az Intézmény.

A közeljövőben számolni szükséges azzal is, hogy a területen (Szandaszőlős városrész) élő szülők részéről további óvodai férőhelyigény merül fel. A demográfiai előrejelzések azt mutatják, hogy ebben a városrészben növekszik a gyermeket vállaló felnőttek száma. A fiatalok szívesen választják lakóhelyüknek a családi házas szolnoki övezetet. A lakóhelyhez közel eső óvoda nagy segítség a területen élő családok számára, hiszen nem kell a belvárosi óvodák valamelyikébe vinni a gyermekeket napi rendszerességgel.

Az Eszterlánc Tagintézmény óvoda épülete jelenlegi funkcionális és építészeti kialakításában sem felel meg a hatályos jogszabályi előírásoknak, sem a mai kor óvodai épülettel kapcsolatos elvárásának. Funkcionális átalakítása gazdaságtalan és az elhasználódott épületszerkezetek miatt felújítása sem célszerű, ezért tervezői javaslat az épület bontása és új óvodaépület létesítése. Azonban a településrész gyermekszáma új óvodai férőhelyek létrehozását igényli, amelyet a szomszédos ingatlan bevonásával, új építés révén kíván megvalósítani az önkormányzat. A meglévő, 4 csoportszobás kialakítású létesítmény jelenleg nem elégíti ki az MSZE24203–1 2012 szabványban előírt minimális feltételeket. A projekt célja a megfelelő színvonalú óvodai ellátás feltételrendszerének biztosítása mellett a kapacitásbővítés, így elengedhetetlen a szomszédos telekkel való összevonás.

A tervezett építési munkák a hatályos 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet előírásai alapján építési engedély alapján végezhető építési tevékenységek.

Az új létesítmény tervezetten 125 kisgyermek elhelyezésére lesz alkalmas, öt csoportszobával. A jelenlegi és az új óvoda működéséhez szükséges humán erőforrás többletet az alábbi táblázat mutatja be.


Munkakör
Jelenleg
az Eszterlánc tagintézményben
Jövőben
az Eszterlánc tagintézményben
Különbség
Az új óvoda átadását követő többlet humán erőforrás igény
Óvodapedagógus 8 10 +2
Dajka 4 5 +1
Pedagógiai asszisztens 1,5 1,5 0
Konyhás 0,75 0,75 0
Udvaros, karbantartó 0,75 1 +0,25* (teljes munkaidős)

A fenti táblázat értelmében az új óvoda működéséhez az óvodai csoportszám bővítése és az udvar nagyságának növelése okán az alábbi humán erőforrásigény többletigény jelentkezik:

– 2,0 teljes munkaidős óvodapedagógus státusz;

– 1,0 teljes munkaidős nevelő- oktató munkát segítő dajka státusz;

– 0,25 udvaros-karbantartó (heti 10 óra) státusz.

Mindösszesen 2,0 szakmai és 1,25 nem szakmai státusz többlet igény van a jelenlegi működő Szolnok Városi Óvodák Eszterlánc Tagintézmény humán feltételeihez képest.

A projekt átfogó és specifikus céljai, azok illeszkedése az eredményekhez

A projekt céljai illeszkednek mind Szolnok Város Integrált Városfejlesztési Stratégiájához, mind pedig a város Integrált Területi Programjában leírtakhoz.

A projekt átfogó céljai:

– Az óvodai ellátás színvonalának és hozzáférhetőségének javítása Szolnokon.

– Hatékony és előírásoknak megfelelő működési környezet biztosítása a városi óvodai intézmény számára.

– Integrált nevelés feltételrendszerének kibővítése, esélyegyenlőség biztosítása.

– Energiahatékonyság, klímavédelem.

– Vonzóbb települési környezet kialakítása a lakónépesség fogyás mértékének csökkentése, a fiatalok helyben maradása érdekében.

Specifikus célok

A projekt az alábbi specifikus célok megvalósulását tűzi ki célul:

– Új, ötcsoportszobás óvodaépület építése;

– Akadálymentesítés;

– Új, modern eszközök beszerzése;

– Napelemrendszer telepítése;

– Tornaterem és további kötelező helyiségek (pedagógiai és kiszolgáló funkciók) építése.

A tervezett épület általános adatai:

Funkció Óvoda
Szintszám földszint
Hasznos alapterület 1428,91 m²
Belmagasság 3,00 m; 3,9 m
Tetőidom lapostető, magastető

Tervezett földszinti helyszínrajz:

Látványterv:

Épületben kialakított helyiségek és alapterületük

HELYISÉGLISTA
HELYISÉG SZÁMA HELYISÉG NEVE BURKOLAT ALAPTERÜLET (m2)
01 Szélfogó kerámia 15,43
02 Aula kerámia 83,39
03 Elkülönítő PVC 8,62
04 Zuhanyzó kerámia 3,03
05 WC kerámia 1,71
06 Ffi mosdó kerámia 2,62
07 Piszoár kerámia 3,68
08 Ffi WC kerámia 1,53
09 Akadálymentesített mosdó kerámia 4,58
10 Női mosdó kerámia 4,09
11 Közlekedő. kerámia 1,79
12 Női WC kerámia 1,71
13 Női WC kerámia 2,41
14 Előtér kerámia 4,25
15 Személyzeti mosdó kerámia 4,50
16 Személyzeti zuhanyzó kerámia 5,25
17 Személyzeti öltöző kerámia 17,40
18 Gyermeköltöző I–II. kerámia 23,80
19 Csoportszoba I. PVC 61,03
20 Gyermekmosdó I. kerámia 14,18
21 Csoportszoba II. PVC 61,03
22 Gyermekmosdó II. kerámia 14,17
23 Vezetői Iroda laminált parketta 18,74
24 Mosó- és vasaló helyiség kerámia 12,80
25 Vezető helyettesi iroda laminált parketta 17,40
26 Többcélú nagyterem és szülői fogadó PVC 36,00
27 Nevelőtestületi szoba PVC 36,64
28 Közlekedő kerámia 2,04
29 Közlekedő kerámia 65,21
30 Fejlesztő PVC 24,04
31 Szerszám raktár – műhely kerámia 11,59
32 Férfi öltöző + zuhanyzó kerámia 5,46
33 Ffi WC kerámia 1,95
34 Vill. kapcs. helyiség kerámia 3,23
35 Szélfogó kerámia 8,40
36 Közlekedő kerámia 13,29
37 Konyhai takarító szer. kerámia 1,87
38 Közlekedő – Gyermeköltöző III–IV–V. kerámia 141,40
39 Előtér kerámia 3,74
40 Gyümölcs mosó kerámia 4,59
41 Konyha kerámia 17,29
42 Mosogató kerámia 13,00
43 Hulladéktároló kerámia 8,64
44 Közlekedő kerámia 20,00
45 Teakonyha kerámia 13,59
46 Gépészet kerámia 10,35
47 Raktár kerámia 18,01
48 Csoportszoba III. PVC 60,60
49 Gyermekmosdó III. kerámia 15,76
50 Csoportszoba IV. PVC 60,60
51 Gyermekmosdó IV. kerámia 16,39
52 Csoportszoba V. PVC 60,60
53 Gyermekmosdó IV. kerámia 16,20
54 Személyzeti WC kerámia 6,00
55 Sószoba PVC 11,10
56 Tornaszoba sportpadló 60,00
57 Sportszertár PVC 18,00
59 Kerti játéktároló kerámia 18,60
60 Kerti WC kerámia 3,31
Összesen: 1196,63 m2
61 Galéria I. PVC 17,53
62 Galéria II. PVC 17,53
Összesen: 35,06 m2
63 Fedett előtér térkő 16,87
64 Fedett-nyitott belső udvar térkő 47,31
65 Fedett előtér térkő 36,86
Összesen: 101,05 m2

2. Üzemeltetési konstrukció, irányelvek

A Szolnok Városi Óvodák költségvetése minden évben fedezetet nyújt az óvoda fenntartási költségeire. A bevételeket a gyermekszám alapján az állam által biztosított normatív támogatás önkormányzati támogatással kiegészített összege, és a saját bevételek (helyiség bérletek) adják. 2021. január 01-től a gyermekek étkeztetéséhez kapcsolódó kiadások és bevételek a Szolnok Városi Óvodák költségvetésében kerültek megtervezésre.

A 2021. évi bevételek és kiadások az alábbiak szerint alakultak (Költségvetési előirányzatok):

BEVÉTELEK

Támogatás – állami normatív támogatás és önkormányzati kiegészítés 75 380 043 Ft
Működési bevételek 2 376 000 Ft
Összes bevétel 77 756 043 Ft

KIADÁSOK

Személyi juttatás 53 348 466 Ft
Járulék 8 246 601 Ft
Dologi kiadások 16 033 976 Ft
Beruházás 127 000 Ft
Összesen 77 756 043 Ft

A bevételek intézményi szinten fedezték a dolgozói bérek és juttatások, járulékok költségeit, karbantartási és üzemeltetési költségeket, informatikai és egyéb tárgyi eszközök beszerzésének költségeit.

A Szolnok Városi Óvodák ingatlanjainak, így az Eszterlánc Tagintézmény ingatlanjainak is Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata a tulajdonosa, az intézménynek pedig a fenntartója.

Az üzemeltetéssel kapcsolatos feladatokat a Szolnok Városi Óvodák látja el, mely megfelelő intézményi és szakmai hátteret biztosít a projekt eredményének öt éves fenntartásához és működtetéséhez.

A Vagyonkezelési Szerződés (a továbbiakban: Szerződés) alapján az Önkormányzat az óvodai ellátás céljait szolgáló ingatlan és a hozzá tartozó ingó vagyon üzemeltetésével, karbantartásával kapcsolatos feladatait jelenleg a költségvetési szervek alapító okiratairól szóló 223/2009. (IX.24.) számú közgyűlési határozat alapján a Szolnok Városi Óvodák útján látja el.

Az üzemeltetéssel és működtetéssel kapcsolatos költségek fedezetét a mindenkori éves költségvetési rendelet alapján fogadja el a Közgyűlés és biztosítja eredeti előirányzatként a Szolnok Városi Óvodák éves költségvetésében, így a fejlesztés pénzügyi fenntarthatósága biztosított.

A Szerződés alapján a Szolnok Városi Óvodák feladata és felelőssége a tagóvoda karbantartása, állagmegóvása. A tagintézmény magas szakmai színvonalon működik, a Szolnok Városi Óvodák kiemelt figyelmet fordít a feladatellátási helyeken folyó pedagógiai munkára. A hosszú évek óta sikeresen és hatékonyan működő szervezet, a folyamatos továbbképzések és szakmai pályázatokon történő részvétel garanciát jelentenek a projekt szakmai fenntarthatóságára. A demográfiai elemzésekből (0–6 évesek számának alakulása) kiderül, hogy az országra jellemző lassú népességfogyás a településen alatta marad az országos tendenciának. Ez a tény, a fent leírt erős szervezeti háttér és a kötelező óvodáztatás bevezetésével együtt elegendő garanciát jelentenek Szolnok város közigazgatási területén működő tagintézmények szervezeti és gazdasági fenntarthatóságára.

3. A fenntartási időszak és fenntartási kötelezettség

A Szolnok Városi Óvodák tagintézményeinek, így a projekt keretében kialakításra kerülő tagintézménynek is Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata a tulajdonosa, a Szolnok Városi Óvodák pedig a vagyonkezelő. Az üzemeltetéssel kapcsolatos feladatokat a Szolnok Városi Óvodák látja el, mely megfelelő intézményi és szakmai hátteret biztosít a projekt eredményének öt éves fenntartásához és működtetéséhez.

A Projekt keretében újjáépülő tagintézményben 10 fő óvodapedagógus, 5 fő dajka, 1,5 pedagógiai asszisztens, 1 fő 0,75 konyhai dolgozó, 1 fő udvaros-karbantartó teljes munkaidőben történő foglalkoztatása valósul meg.

4. Összegzés

A fent leírt erős szervezeti háttér és a kötelező óvodáztatás bevezetése, a szolnoki óvodás gyermekek számának növekedése együtt elegendő garanciát jelentenek a tagintézmények szervezeti és gazdasági fenntarthatóságára.

Szolnok, 2022. április 14.

Szamosfalviné Törőcsik Ibolya

igazgató