Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény egyes rendelkezéseinek eltérő alkalmazásáról szóló 307/2021. (VI. 5.) Korm. rendelet 1. §-a alapján, figyelemmel Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 1., és 6. pontjára az alábbi határozatot hozza:
Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése jóváhagyja az „Új óvoda építése a szandaszőlősi városrészben” tárgyú projekt Üzemeltetési Koncepcióját a határozat melléklete szerinti tartalommal.
Értesülnek: Szalay Ferenc polgármester
Fejér Andor alpolgármester
Györfi Mihály alpolgármester
Dr. Sebestyén Ildikó jegyző
Dr. Rácz Andrea aljegyző
Polgármesteri Hivatal igazgatói
Szalay Ferenc s. k. | Dr. Sebestyén Ildikó s. k. | |
polgármester | jegyző |
A projekt célja a kisgyermekek napközbeni elhelyezését biztosító, meglévő óvodai intézmény épületének újjáépítése férőhelybővítéssel Szolnokon annak érdekében, hogy a városban javuljon az óvodai ellátáshoz való hozzáférés, ezáltal a munkavállalói mobilitás, biztosított legyen a kisgyermekes szülők munkaerőpiacra történő visszatérésének segítése, a foglalkoztatás növelése. A projekt ezáltal közvetetten hozzájárul a fenntartható és minőségi foglalkoztatás eléréséhez. Az intézmény alapfeladata a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 4. § 14a. a) pontjában meghatározott óvodai nevelés, mely biztosítja a gyermekek óvodai nevelését három éves kortól az iskolásba járáshoz szükséges fejlettség eléréséig. A feladatból adódóan alaptevékenységi körében megalapozza a gyermek személyiségének és képességeinek fejlődését és biztosítja a gyermekek napközbeni ellátásával összefüggő feladatokat. Ezek alapján a projekt összhangban van a Felhívásban rögzített célokkal, teljesíti azokat. Az óvodás korú kisgyermekeket Szandaszőlősön a Munkácsy úti Tagintézmény, illetve az Eszterlánc Tagintézmény fogadja. A jelenleg hatályos alapító okirat szerinti maximálisan felvehető gyermeklétszám a két feladatellátási hely vonatkozásában összesen 256 férőhely. A 2021. október 1-i statisztikai adatok alapján 254 fő gyermek óvodai nevelése, fejlesztése valósul meg, amelyből összesen 5 fő sajátos nevelési igényű (4 fő SNI2; 1 fő SNI3). Ebből adódóan az SNI-vel növelt gyermekétszám 260 fő. A két tagintézmény férőhelykihasználtsága az SNI-vel növelt gyermeklétszám alapján átlagosan 102%-os. A maximálisan felvehető gyermeklétszám túllépéséhez a Fenntartótól kért és kapott engedélyt az Intézmény.
A közeljövőben számolni szükséges azzal is, hogy a területen (Szandaszőlős városrész) élő szülők részéről további óvodai férőhelyigény merül fel. A demográfiai előrejelzések azt mutatják, hogy ebben a városrészben növekszik a gyermeket vállaló felnőttek száma. A fiatalok szívesen választják lakóhelyüknek a családi házas szolnoki övezetet. A lakóhelyhez közel eső óvoda nagy segítség a területen élő családok számára, hiszen nem kell a belvárosi óvodák valamelyikébe vinni a gyermekeket napi rendszerességgel.
Az Eszterlánc Tagintézmény óvoda épülete jelenlegi funkcionális és építészeti kialakításában sem felel meg a hatályos jogszabályi előírásoknak, sem a mai kor óvodai épülettel kapcsolatos elvárásának. Funkcionális átalakítása gazdaságtalan és az elhasználódott épületszerkezetek miatt felújítása sem célszerű, ezért tervezői javaslat az épület bontása és új óvodaépület létesítése. Azonban a településrész gyermekszáma új óvodai férőhelyek létrehozását igényli, amelyet a szomszédos ingatlan bevonásával, új építés révén kíván megvalósítani az önkormányzat. A meglévő, 4 csoportszobás kialakítású létesítmény jelenleg nem elégíti ki az MSZE24203–1 2012 szabványban előírt minimális feltételeket. A projekt célja a megfelelő színvonalú óvodai ellátás feltételrendszerének biztosítása mellett a kapacitásbővítés, így elengedhetetlen a szomszédos telekkel való összevonás.
A tervezett építési munkák a hatályos 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet előírásai alapján építési engedély alapján végezhető építési tevékenységek.
Az új létesítmény tervezetten 125 kisgyermek elhelyezésére lesz alkalmas, öt csoportszobával. A jelenlegi és az új óvoda működéséhez szükséges humán erőforrás többletet az alábbi táblázat mutatja be.
Munkakör | Jelenleg az Eszterlánc tagintézményben | Jövőben az Eszterlánc tagintézményben | Különbség Az új óvoda átadását követő többlet humán erőforrás igény | |
Óvodapedagógus | 8 | 10 | +2 | |
Dajka | 4 | 5 | +1 | |
Pedagógiai asszisztens | 1,5 | 1,5 | 0 | |
Konyhás | 0,75 | 0,75 | 0 | |
Udvaros, karbantartó | 0,75 | 1 | +0,25* (teljes munkaidős) |
A fenti táblázat értelmében az új óvoda működéséhez az óvodai csoportszám bővítése és az udvar nagyságának növelése okán az alábbi humán erőforrásigény többletigény jelentkezik:
– 2,0 teljes munkaidős óvodapedagógus státusz;
– 1,0 teljes munkaidős nevelő- oktató munkát segítő dajka státusz;
– 0,25 udvaros-karbantartó (heti 10 óra) státusz.
Mindösszesen 2,0 szakmai és 1,25 nem szakmai státusz többlet igény van a jelenlegi működő Szolnok Városi Óvodák Eszterlánc Tagintézmény humán feltételeihez képest.
A projekt átfogó és specifikus céljai, azok illeszkedése az eredményekhez
A projekt céljai illeszkednek mind Szolnok Város Integrált Városfejlesztési Stratégiájához, mind pedig a város Integrált Területi Programjában leírtakhoz.
A projekt átfogó céljai:
– Az óvodai ellátás színvonalának és hozzáférhetőségének javítása Szolnokon.
– Hatékony és előírásoknak megfelelő működési környezet biztosítása a városi óvodai intézmény számára.
– Integrált nevelés feltételrendszerének kibővítése, esélyegyenlőség biztosítása.
– Energiahatékonyság, klímavédelem.
– Vonzóbb települési környezet kialakítása a lakónépesség fogyás mértékének csökkentése, a fiatalok helyben maradása érdekében.
Specifikus célok
A projekt az alábbi specifikus célok megvalósulását tűzi ki célul:
– Új, ötcsoportszobás óvodaépület építése;
– Akadálymentesítés;
– Új, modern eszközök beszerzése;
– Napelemrendszer telepítése;
– Tornaterem és további kötelező helyiségek (pedagógiai és kiszolgáló funkciók) építése.
A tervezett épület általános adatai:
Funkció | Óvoda | |
Szintszám | földszint | |
Hasznos alapterület | 1428,91 m² | |
Belmagasság | 3,00 m; 3,9 m | |
Tetőidom | lapostető, magastető |
Tervezett földszinti helyszínrajz:
Látványterv:
Épületben kialakított helyiségek és alapterületük
HELYISÉGLISTA | ||||
HELYISÉG SZÁMA | HELYISÉG NEVE | BURKOLAT | ALAPTERÜLET (m2) | |
01 | Szélfogó | kerámia | 15,43 | |
02 | Aula | kerámia | 83,39 | |
03 | Elkülönítő | PVC | 8,62 | |
04 | Zuhanyzó | kerámia | 3,03 | |
05 | WC | kerámia | 1,71 | |
06 | Ffi mosdó | kerámia | 2,62 | |
07 | Piszoár | kerámia | 3,68 | |
08 | Ffi WC | kerámia | 1,53 | |
09 | Akadálymentesített mosdó | kerámia | 4,58 | |
10 | Női mosdó | kerámia | 4,09 | |
11 | Közlekedő. | kerámia | 1,79 | |
12 | Női WC | kerámia | 1,71 | |
13 | Női WC | kerámia | 2,41 | |
14 | Előtér | kerámia | 4,25 | |
15 | Személyzeti mosdó | kerámia | 4,50 | |
16 | Személyzeti zuhanyzó | kerámia | 5,25 | |
17 | Személyzeti öltöző | kerámia | 17,40 | |
18 | Gyermeköltöző I–II. | kerámia | 23,80 | |
19 | Csoportszoba I. | PVC | 61,03 | |
20 | Gyermekmosdó I. | kerámia | 14,18 | |
21 | Csoportszoba II. | PVC | 61,03 | |
22 | Gyermekmosdó II. | kerámia | 14,17 | |
23 | Vezetői Iroda | laminált parketta | 18,74 | |
24 | Mosó- és vasaló helyiség | kerámia | 12,80 | |
25 | Vezető helyettesi iroda | laminált parketta | 17,40 | |
26 | Többcélú nagyterem és szülői fogadó | PVC | 36,00 | |
27 | Nevelőtestületi szoba | PVC | 36,64 | |
28 | Közlekedő | kerámia | 2,04 | |
29 | Közlekedő | kerámia | 65,21 | |
30 | Fejlesztő | PVC | 24,04 | |
31 | Szerszám raktár – műhely | kerámia | 11,59 | |
32 | Férfi öltöző + zuhanyzó | kerámia | 5,46 | |
33 | Ffi WC | kerámia | 1,95 | |
34 | Vill. kapcs. helyiség | kerámia | 3,23 | |
35 | Szélfogó | kerámia | 8,40 | |
36 | Közlekedő | kerámia | 13,29 | |
37 | Konyhai takarító szer. | kerámia | 1,87 | |
38 | Közlekedő – Gyermeköltöző III–IV–V. | kerámia | 141,40 | |
39 | Előtér | kerámia | 3,74 | |
40 | Gyümölcs mosó | kerámia | 4,59 | |
41 | Konyha | kerámia | 17,29 | |
42 | Mosogató | kerámia | 13,00 | |
43 | Hulladéktároló | kerámia | 8,64 | |
44 | Közlekedő | kerámia | 20,00 | |
45 | Teakonyha | kerámia | 13,59 | |
46 | Gépészet | kerámia | 10,35 | |
47 | Raktár | kerámia | 18,01 | |
48 | Csoportszoba III. | PVC | 60,60 | |
49 | Gyermekmosdó III. | kerámia | 15,76 | |
50 | Csoportszoba IV. | PVC | 60,60 | |
51 | Gyermekmosdó IV. | kerámia | 16,39 | |
52 | Csoportszoba V. | PVC | 60,60 | |
53 | Gyermekmosdó IV. | kerámia | 16,20 | |
54 | Személyzeti WC | kerámia | 6,00 | |
55 | Sószoba | PVC | 11,10 | |
56 | Tornaszoba | sportpadló | 60,00 | |
57 | Sportszertár | PVC | 18,00 | |
59 | Kerti játéktároló | kerámia | 18,60 | |
60 | Kerti WC | kerámia | 3,31 | |
Összesen: | 1196,63 m2 | |||
61 | Galéria I. | PVC | 17,53 | |
62 | Galéria II. | PVC | 17,53 | |
Összesen: | 35,06 m2 | |||
63 | Fedett előtér | térkő | 16,87 | |
64 | Fedett-nyitott belső udvar | térkő | 47,31 | |
65 | Fedett előtér | térkő | 36,86 | |
Összesen: | 101,05 m2 |
A Szolnok Városi Óvodák költségvetése minden évben fedezetet nyújt az óvoda fenntartási költségeire. A bevételeket a gyermekszám alapján az állam által biztosított normatív támogatás önkormányzati támogatással kiegészített összege, és a saját bevételek (helyiség bérletek) adják. 2021. január 01-től a gyermekek étkeztetéséhez kapcsolódó kiadások és bevételek a Szolnok Városi Óvodák költségvetésében kerültek megtervezésre.
A 2021. évi bevételek és kiadások az alábbiak szerint alakultak (Költségvetési előirányzatok):
BEVÉTELEK
Támogatás – állami normatív támogatás és önkormányzati kiegészítés | 75 380 043 Ft | |
Működési bevételek | 2 376 000 Ft | |
Összes bevétel | 77 756 043 Ft |
KIADÁSOK
Személyi juttatás | 53 348 466 Ft | |
Járulék | 8 246 601 Ft | |
Dologi kiadások | 16 033 976 Ft | |
Beruházás | 127 000 Ft | |
Összesen | 77 756 043 Ft |
A bevételek intézményi szinten fedezték a dolgozói bérek és juttatások, járulékok költségeit, karbantartási és üzemeltetési költségeket, informatikai és egyéb tárgyi eszközök beszerzésének költségeit.
A Szolnok Városi Óvodák ingatlanjainak, így az Eszterlánc Tagintézmény ingatlanjainak is Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata a tulajdonosa, az intézménynek pedig a fenntartója.
Az üzemeltetéssel kapcsolatos feladatokat a Szolnok Városi Óvodák látja el, mely megfelelő intézményi és szakmai hátteret biztosít a projekt eredményének öt éves fenntartásához és működtetéséhez.
A Vagyonkezelési Szerződés (a továbbiakban: Szerződés) alapján az Önkormányzat az óvodai ellátás céljait szolgáló ingatlan és a hozzá tartozó ingó vagyon üzemeltetésével, karbantartásával kapcsolatos feladatait jelenleg a költségvetési szervek alapító okiratairól szóló 223/2009. (IX.24.) számú közgyűlési határozat alapján a Szolnok Városi Óvodák útján látja el.
Az üzemeltetéssel és működtetéssel kapcsolatos költségek fedezetét a mindenkori éves költségvetési rendelet alapján fogadja el a Közgyűlés és biztosítja eredeti előirányzatként a Szolnok Városi Óvodák éves költségvetésében, így a fejlesztés pénzügyi fenntarthatósága biztosított.
A Szerződés alapján a Szolnok Városi Óvodák feladata és felelőssége a tagóvoda karbantartása, állagmegóvása. A tagintézmény magas szakmai színvonalon működik, a Szolnok Városi Óvodák kiemelt figyelmet fordít a feladatellátási helyeken folyó pedagógiai munkára. A hosszú évek óta sikeresen és hatékonyan működő szervezet, a folyamatos továbbképzések és szakmai pályázatokon történő részvétel garanciát jelentenek a projekt szakmai fenntarthatóságára. A demográfiai elemzésekből (0–6 évesek számának alakulása) kiderül, hogy az országra jellemző lassú népességfogyás a településen alatta marad az országos tendenciának. Ez a tény, a fent leírt erős szervezeti háttér és a kötelező óvodáztatás bevezetésével együtt elegendő garanciát jelentenek Szolnok város közigazgatási területén működő tagintézmények szervezeti és gazdasági fenntarthatóságára.
A Szolnok Városi Óvodák tagintézményeinek, így a projekt keretében kialakításra kerülő tagintézménynek is Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata a tulajdonosa, a Szolnok Városi Óvodák pedig a vagyonkezelő. Az üzemeltetéssel kapcsolatos feladatokat a Szolnok Városi Óvodák látja el, mely megfelelő intézményi és szakmai hátteret biztosít a projekt eredményének öt éves fenntartásához és működtetéséhez.
A Projekt keretében újjáépülő tagintézményben 10 fő óvodapedagógus, 5 fő dajka, 1,5 pedagógiai asszisztens, 1 fő 0,75 konyhai dolgozó, 1 fő udvaros-karbantartó teljes munkaidőben történő foglalkoztatása valósul meg.
A fent leírt erős szervezeti háttér és a kötelező óvodáztatás bevezetése, a szolnoki óvodás gyermekek számának növekedése együtt elegendő garanciát jelentenek a tagintézmények szervezeti és gazdasági fenntarthatóságára.
Szolnok, 2022. április 14.
Szamosfalviné Törőcsik Ibolya
igazgató