Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 107/2022. (IV.28.) határozata

Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata 2021. évi összefoglaló ellenőrzési jelentése jóváhagyásáról

Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény egyes rendelkezéseinek eltérő alkalmazásáról szóló 307/2021. (VI. 5.) Korm. rendelet 1. §-a alapján, a helyi önkormányzatok és szerveik, köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdése g) pontjában biztosított jogkörében eljárva, figyelemmel Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 119. § (4) bekezdésében, valamint a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 49. § (3a) bekezdésében meghatározottakra, az alábbi határozatot hozza:

1. Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése megtárgyalta Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata 2021. évi összefoglaló ellenőrzési jelentését, a melléklet szerint azt tudomásul vette és jóváhagyja.

2. Szolnok Megyei jogú Város Önkormányzata Polgármesterének 123/2020. (XII.17.) határozata végrehajtásra került, melyet Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése e határozatával hatályon kívül helyez.

Értesülnek: Szalay Ferenc polgármester

Fejér Andor alpolgármester

Györfi Mihály alpolgármester

Dr. Sebestyén Ildikó jegyző

Dr. Rácz Andrea aljegyző

Polgármesteri Hivatal igazgatói

Szalay Ferenc s. k. Dr. Sebestyén Ildikó s. k.
polgármester jegyző

Melléklet Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 107/2022. (IV. 28.) határozatához

SZOLNOK MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
2021. ÉVI ÖSSZEFOGLALÓ ELLENŐRZÉSI JELENTÉSE

VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ

A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Bkr.) alapján a belső ellenőrzési vezető elkészítette a 2021. évben lefolytatott belső ellenőrzésekről szóló éves összefoglaló ellenőrzési jelentést.

Az államháztartásért felelős miniszter által közzétett módszertani Útmutatóban meghatározottak figyelembevételével készült el az éves összefoglaló ellenőrzési jelentés.

Az éves összefoglaló ellenőrzési jelentés célja:

– egyrészt önértékelés alapján bemutassa és értékelje Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Ellenőrzési Osztálya (továbbiakban: Ellenőrzési Osztály) által végzett éves belső ellenőrzési tevékenységet,

– másrészt segítse az önkormányzati költségvetési szervek, gazdasági társaságok vezetőit, a Közgyűlést abban, hogy az éves összefoglaló ellenőrzési jelentésből nyert információk alapján áttekinthessék, elemezhessék, értékelhessék a belső ellenőrzési tevékenységet, ellenőrzési terv teljesítését.

A 2021. évi ellenőrzési terv előkészítését az Ellenőrzési Osztály már 2020. évben megkezdte. A terv az elkészített kockázatelemzések figyelembevételével került összeállításra. Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata 2021. évi belső ellenőrzési terve Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Polgármesterének 123/2020. (XII.17.) határozatával került jóváhagyásra. Az ellenőrzési terv kockázatelemzése kiterjedt Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata által alapított költségvetési szervekre, a nemzetiségi önkormányzatokra, az önkormányzat kizárólagos tulajdonában lévő gazdasági társaságokra, valamint alapítványokra, közalapítványokra.

Év közben Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 283/2021. (IX.30.) határozatával került módosításra Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata 2021. évi belső ellenőrzési terve.

Az Ellenőrzési Osztály feladatkörébe tartozik még és az éves ellenőrzési tervében szerepelt Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat), Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala (továbbiakban: Polgármesteri Hivatal), Szolnok Térségi Hulladékgazdálkodási Társulás, Szolnoki Kistérség Többcélú Társulása, Szolnoki Kistérség Többcélú Társulása Humán Szolgáltató Központ, Szolnoki Kistérség Többcélú Társulása Egyesített Szociális Intézménye, valamint Közigazgatási szerződés alapján a nemzetiségi önkormányzatok, továbbá a megállapodást megkötő gazdasági társaságok belső ellenőrzése.

Az ellenőrzések típusát tekintve szabályszerűségi, pénzügyi, és rendszerellenőrzések végrehajtása valósult meg ebben az évben.

I. A BELSŐ ELLENŐRZÉS ÁLTAL VÉGZETT TEVÉKENYSÉG BEMUTATÁSA ÖNÉRTÉKELÉS ALAPJÁN

Az Ellenőrzési Osztály 2021. év végével önértékelési kérdőív alapján elvégezte az osztály tevékenységének minőségértékelését. A belső ellenőrökre a köztisztviselőkre vonatkozó teljesítményértékelés a hatályos jogszabályoknak megfelelően megtörtént.

A belső ellenőrzés a működési folyamatokat elemzi abból a szempontból, hogy a vezetők által létrehozott, a kockázatok kezelésére szolgáló kontrollok megfelelőségét értékelje. Ilyen kontrollok például: a szabályzatok, a hatás-, és felelősségi körök, a szervezeti tagolódás, a végrehajtási, ellenőrzési és jóváhagyási funkciók különválasztása, a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés, az információszolgáltatás, a monitoring, az informatikai kontrollok. A belső ellenőrzés a működési, tevékenységi folyamatokból indul ki, miközben önmaga is egy kontroll folyamatot képez az adott szervezet belső kontrollrendszerében.

A belső ellenőrzés számára továbbra is fontos feladat – az eddigi tevékenységének megfelelően – a lehetséges hibák megelőzése érdekében, hogy a megjelenő új, illetve jelentős mértékben módosuló jogszabályok értelmezéséhez, egységes végrehajtásához segítséget nyújtson, együttműködve a Polgármesteri Hivatal belső egységeivel, az önkormányzat intézményeivel, gazdasági társaságaival.

I/1. Az éves ellenőrzési tervben foglalt feladatok teljesítésének értékelése

A tervezés magában foglalta a kockázatelemzést megelőző előkészítő lépéseket, valamint magát a kockázatelemzést.

A kockázatelemzést megelőző előkészítés során a belső ellenőrzés:

– meghatározta a belső ellenőrzési fókuszt;

– elemezte a külső és belső kontrollkörnyezetet annak érdekében, hogy azonosítsa a tervezés során figyelembe veendő változásokat;

– azonosította az egyes folyamatokhoz a folyamatokat és a folyamatgazdákat (az adott folyamat irányításáért, működtetéséért felelős személyt);

– elkészítette a kockázatelemzési kritérium mátrixot, amely a kockázatok felmérésének elsődleges eszköze volt.

I/1/a) A tárgyévre vonatkozó éves ellenőrzési terv teljesítése, az ellenőrzések összesítése

A 2021. évi belső ellenőrzési terv készítése során a kockázatelemzés kiterjedt a Polgármesteri Hivatal folyamataira, az Önkormányzat valamennyi intézményére, valamint a kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságokra, alapítványokra, közalapítványokra.

Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a 235/2021. (VII.15.) határozatával 2021. szeptember 1-től hatályon kívül helyezte Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata belső ellenőrzési feladatinak ellátásáról szóló 291/2016. (X.27.) sz. közgyűlési határozatában foglalt korábbi döntését, és módosította az Önkormányzat belső ellenőrzési feladatainak ellátórendszerét. A határozat alapján öt intézmény tekintetében a belső ellenőrzési feladatokat Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Ellenőrzési Osztályától Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálata vette át. Ennek megfelelően, illetve a belső ellenőrzési vezető nyugdíjazását követő létszámváltozásból adódóan Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata 2021. évi belső ellenőrzési tervének módosítása vált szükségessé, amely Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 283/2021. (IX.30.) határozatával került jóváhagyásra.

Az Ellenőrzési Osztály 2021. évi belső ellenőrzési tervében szereplő feladatokat terv szerinti, módosított terv szerinti és tényleges megoszlásban mutatja be az alábbi táblázat (a részletes megoszlást a határozat mellékletének 1/b. és 1/c. függelékei tartalmazzák):


Megnevezés
Tervezett feladatok száma (
db)
Feladatokra fordított idő
(belső ellenőri napok száma)
Terv
szerinti
Módosított terv szerinti Tényleges Terv
szerinti
Módosított terv szerinti Tényleges
Szabályszerűségi ellenőrzés 18 13 13 131 96 52
Pénzügyi ellenőrzés 2 2 2 14 14 8
Rendszerellenőrzés 5 4 3 188 134 149
Tartalék idő (soron kívüli ellenőrzésekre) 3 60 95 88
Összesen. 25 19 21 393 339 297

A 2021. szeptemberi terv módosításakor 2 főre csökkent a belső ellenőrök száma, ezáltal a rendelkezésre álló belső ellenőri napok száma is. A rendszerellenőrzések közül törlésre került 1 ellenőrzés, illetve az egyes ellenőrzésekre fordítható belső ellenőri napok száma is változott. 2021. szeptember 01-től 2 fő belső ellenőrrel tervezve a rendelkezésre álló napok száma 526 ellenőri nap volt, melyből ellenőrzésekre 64,45% volt ütemezve. A ténylegesen ellenőrzésekre felhasznált kapacitás az ellenőrzésre tervezetthez képest 87,6%-ban realizálódott. Ezt befolyásolta, hogy a koronavírus-járvány miatti intézkedések következtében a belső ellenőrök a hivatali munkát segítő egyéb tevékenységben is részt vették, illetve a tervezett irányítószervi ellenőrzések közül egy ellenőrzés maradt el.

Az ellenőrzések végrehajtására tervezett fel nem használt ellenőri napok döntően a tanácsadásnál (39 ellenőri nap), illetve az egyéb tevékenységeknél (3 ellenőri nap) kerültek hasznosításra.

Az elvégzett ellenőrzések bemutatását a következő táblázat tartalmazza:

– Irányító szervként lefolytatott ellenőrzések:

Ellenőrzés címe Cél Az ellenőrzés státusza
Szabályszerűségi ellenőrzés
1. Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése által 2019. évben jóváhagyott támogatás felhasználásának, elszámolásának ellenőrzése Annak megállapítása, hogy a Közalapítvány a megkötött szerződés szerint számolt-e el a 2019. évi támogatással. Áthúzódó
Rendszerellenőrzés
1. A Szolnoki Szigligeti Színház Nonprofit Kft.-vel kötött Vagyonhasznosítási szerződés teljesülésének vizsgálata Annak megállapítása, hogy a Vagyonhasznosítási szerződés szerinti hasznosításra átvett vagyonelemekben történő változások a nyilvántartásokban átvezetésre kerültek-e. Törölt
2. Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 167/2020. (VIII.18.) határozatában megfogalmazott gyermek-
étkeztetési feladatok megosztásának rendszer-ellenőrzése Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata, Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala, Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálata és a TISZT Kft. vonatkozásában.
Annak megállapítása, hogy a gyermekétkeztetési feladatokra kialakított eljárásrend kezeli-e a többszereplős ellátásból adódó kockázatokat, illetve megvalósult-e a rendszer összhangjának biztosítása. Elvégzett
3. Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 167/2020. (VIII.18.) határozatában megfogalmazott gyermek-
étkeztetési feladatok megosztásának rendszer-
ellenőrzése Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata, Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala, Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálata és a TISZT Kft. vonatkozásában.
Annak megállapítása, hogy a gyermekétkeztetési feladatokra kialakított eljárásrend kezeli-e a többszereplős ellátásból adódó kockázatokat, illetve megvalósult-e a rendszer összhangjának biztosítása. Elvégzett
4. Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 167/2020. (VIII.18.) határozatában megfogalmazott gyermek-
étkeztetési feladatok megosztásának rendszer-
ellenőrzése Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata, Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala, Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálata és a TISZT Kft. vonatkozásában.
Annak megállapítása, hogy a gyermekétkeztetési feladatokra kialakított eljárásrend kezeli-e a többszereplős ellátásból adódó kockázatokat, illetve megvalósult-e a rendszer összhangjának biztosítása. Elmaradt
Soron kívüli ellenőrzések
Szabályszerűségi ellenőrzés
1. A Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal Gazdasági Igazgatóság Adóügyi Osztályán a 12/1999. (IV.1.) önkormányzati rendelet alapján képzett érdekeltségi alap belső ellenőrzés kertében történő vizsgálata Annak megállapítása, hogy Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal Gazdasági Igazgatóság Adóügyi Osztályánál 2020. év II. félévében az érdekeltségi alap forrásának képzése, felosztása a 12/1999. (IV.1.) önkormányzati rendelet előírásainak megfelelően történt-e? Elvégzett
Pénzügyi ellenőrzés
1. A 2019. évi helyi személyszállítási közszol-gáltatás ellátásához kapcsolódó beszámoló pénzügyi ellenőrzése Annak megállapítása, hogy a VOLÁNBUSZ Zrt. a 2019. évi beszámoló szerinti ellentételezés összegét a kialakított eljárásrend szerint állapította-e meg? Elvégzett
2. A 2020. évi helyi személyszállítási közszol-gáltatás ellátásához kapcsolódó beszámoló pénzügyi ellenőrzése Annak megállapítása, hogy a VOLÁNBUSZ Zrt. a 2020. évi beszámoló szerinti ellentételezés összegét a kialakított eljárásrend szerint állapította-e meg? Áthúzódó

– A 235/2021. (VII.15.) sz. közgyűlési határozat, valamint a megkötött Megállapodások és a szervezetek által megküldött konkrét belső ellenőrzési tervei alapján elvégzett belső ellenőrzések:

Ellenőrzés címe Cél Az ellenőrzés státusza
Szabályszerűségi ellenőrzés
1. A Szolnok Térségi Hulladékgazdálkodási Társulása 2020. évi mérleg alátámasztó leltárak szabályszerűségi ellenőrzése (Szolnok Térségi Hulladékgazdálkodási Társulás) Annak megállapítása, hogy az éves beszámolót alátámasztó leltár szabályszerűen került-e összeállításra. Elvégzett, az írásba foglalás 2022. évre áthúzódott.
2. A Szolnoki Kistérség Többcélú Társulása 2020. évi mérleg alátámasztó leltárak szabályszerűségi ellenőrzése
(Szolnoki Kistérség Többcélú Társulása)
Annak megállapítása, hogy az éves beszámolót alátámasztó leltár szabályszerűen került-e összeállításra. Elvégzett, az írásba foglalás 2022. évre áthúzódott.
3. Az Önkormányzatnál a 2020. évi költségvetés előkészítésének és elfogadásának ellenőrzése
(Szolnoki Lengyel Nemzetiségi Önkormányzat)
Annak megállapítása, hogy az Önkormányzat költségvetésének előkészítése és elfogadása a szabályozásoknak megfelelően történt-e a vizsgált időszakban. Elvégzett, az írásba foglalás 2022. évre áthúzódott.
4. Az Önkormányzatnál a 2020. évi költségvetés előkészítésének és elfogadásának ellenőrzése
(Szolnok Megyei Jogú Város Roma Nemzetiségi Önkormányzat)
Annak megállapítása, hogy az Önkormányzat költségvetésének előkészítése és elfogadása a szabályozásoknak megfelelően történt-e a vizsgált időszakban. Elvégzett, az írásba foglalás 2022. évre áthúzódott.
5. Az Önkormányzatnál a 2020. évi költségvetés előkészítésének és elfogadásának ellenőrzése
(Szolnoki Ukrán Nemzetiségi Önkormányzat)
Annak megállapítása, hogy az Önkormányzat költségvetésének előkészítése és elfogadása a szabályozásoknak megfelelően történt-e a vizsgált időszakban. Elvégzett, az írásba foglalás 2022. évre áthúzódott.
6. Szabadságolási rend dokumentációjának ellenőrzése.
(MUSZOL Nonprofit Kft.)
Annak megállapítása, hogy a szabályozásnak megfelelően történik-e a szabadságok kiadása. Elvégzett, az írásba foglalás 2022. évre áthúzódott.
7. A Keretszerződés alapján üzemeltetett önkormányzati tulajdonú bérleményekkel kapcsolatos kezelési díj elszámolásának szabályszerűségi ellenőrzése
(SZOLLAK Kft.)
Annak megállapítása, hogy A Keretszerződés alapján üzemeltetett önkormányzati tulajdonú bérleményekkel kapcsolatos kezelési díjnak az elszámolása dokumentumokkal, bizonylatokkal megfelelően alátámasztottak-e a vizsgált időszakban. Elvégzett, az írásba foglalás 2022. évre áthúzódott.
8. Pénztárforgalom szabályszerűségi ellenőrzése
(Szolnoki Ipari Park Kft.)
Annak megállapítása, hogy a gazdasági társaságnál a pénztárforgalom kezelése a jogszabályi előírásoknak megfelelően szabályozott-e, illetve ennek a szabályozásnak megfelelő-e a gyakorlat. Elvégzett, az írásba foglalás 2022. évre áthúzódott.
9. Munkaszerződések ellenőrzése
(Szolnoki Szimfonikus Zenekar Nonprofit Kft.)
Annak megállapítása, hogy a munkaszerződések megfelelnek-e a vonatkozó munkajogi előírásoknak. Elvégzett, az írásba foglalás 2022. évre áthúzódott.
10. A 2019/2020. évadra vonatkozó jogdíjas szerződések ellenőrzése/ Gazdasági Hivatal
(Szolnoki Szigligeti Színház Nonprofit Kft.)
Annak megállapítása, hogy a jogszabályoknak megfelelően történik-e a jogdíjak elszámolása. Elvégzett, az írásba foglalás 2022. évre áthúzódott.
11. Magángépjármű cég érdekében történő használatának utalványozási rendje, elszámolása
(Szolnok TV Zrt.)
Annak megállapítása, hogy a jogszabályoknak megfelelően történik-e a magángépjárművek gazdasági társaság érdekében történő használatának elszámolása. Elvégzett, az írásba foglalás 2022. évre áthúzódott.
12. Társasághoz beérkező szállítói számlák igazolásának, utalványozásának rendje, banki kifizetések aláírási jogosultságának ellenőrzése
(Szolnoki Városüzemeltetési Kft.)
Annak megállapítása, hogy a szállítói számlák könyvelés és kifizetés előtti szakmai igazolása, valamint a számlák pénzügyi rendezés előtti utalványozása szabályszerűen működik-e? Elvégzett, az írásba foglalás 2022. évre áthúzódott.
Pénzügyi ellenőrzés
1. Demens személyek nappali intézményi ellátása
(SZKTT Egyesített Szociális Intézmény)
Annak megállapítása, hogy az előírt bizonylatok tartalmilag és formailag megfelelőek-e, rendelkezésre állnak-e, a normatívaigénylés megalapozott-e. Elvégzett, az írásba foglalás 2022. évre áthúzódott.
2. A térítési díjak szabályszerű megállapításának és beszedésének ellenőrzése
(SZKTT Humán Szolgáltató Központ)
Annak megállapítása, hogy az intézmény 2020. évi térítési díj beszedése megfelel-e az érvényes jogszabályi előírásoknak. Elvégzett, az írásba foglalás 2022. évre áthúzódott.
Rendszerellenőrzés
1. Munkaidő nyilvántartás rendszerellenőrzése
(Aba-Novák Agóra Kulturális Központ Nonprofit Kft.)
Annak megállapítása, hogy a gazdasági társaságnál a dolgozók munkaidő nyilvántartásának kialakított rendszere a jogszabályi előírásoknak megfelelően szabályozott-e, illetve ennek a szabályozásnak megfelelő-e a gyakorlat. Elvégzett, az írásba foglalás 2022. évre áthúzódott.
I/1/b) Az ellenőrzések során büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény, mulasztás, vagy hiányosság gyanúja kapcsán tett jelentések száma és rövid összefoglalása

A belső ellenőrzés bizonyosságot adó tevékenysége keretében, 2021. évben lezárt ellenőrzésekhez kapcsolódóan nem tárt fel olyan cselekményt vagy mulasztást, amelynek kapcsán javaslatot tett volna büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására.

I/2. A bizonyosságot adó tevékenységet elősegítő és akadályozó tényezők bemutatása

A belső ellenőri kapacitás évközi csökkenéséből adódóan Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a 235/2021. (VII.15.) határozata alapján 2021. szeptember 1-től az Önkormányzat belső ellenőrzési feladatainak ellátórendszerét módosította, ezáltal az Ellenőrzési Osztály feladatkörébe tartozik: az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal, Szolnok Térségi Hulladékgazdálkodási Társulás, Szolnoki Kistérség Többcélú Társulása, Szolnoki Kistérség Többcélú Társulása Humán Szolgáltató Központ, Szolnoki Kistérség Többcélú Társulása Egyesített Szociális Intézménye, Közigazgatási szerződés alapján a nemzetiségi önkormányzatok, valamint a megállapodást megkötő gazdasági társaságok belső ellenőrzése.

Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálata ellátja a belső ellenőrzési feladatokat a hozzá tartozó gazdasági szervezettel nem rendelkező intézmények (Szolnok Városi Óvodák, Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatósága) és Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése 235/2021. (VII.15.) határozata alapján Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal Ellátó és Szolgáltató Szervezete, Szolnoki Kulturális Ellátó Szervezet, Damjanich János Múzeum, Verseghy Ferenc Könyvtár és Közművelődési Intézmény, valamint a Szolnoki Bartók Béla Kamarakórus tekintetében.

I/2/a) A belső ellenőrzési egység humánerőforrás ellátottsága

Az Ellenőrzési Osztály 2021. évi tevékenységét 4 álláshelyen, 1 fő belső ellenőrzési vezetővel, és 2 fő belső ellenőrrel kezdte meg. 2021. szeptember 1-vel a belső ellenőrzési vezető nyugdíjazását követően a 2 üres álláshely betöltése nem sikerült a meghirdetett álláspályázat ellenére sem. A belső ellenőri feladatokat főfoglalkozásban, közszolgálati jogviszonyban foglalkoztatott belső ellenőrök látták el. (A létszám és erőforrás alakulását a határozat mellékletének 1/a. függeléke tartalmazza.)

A belső ellenőrök az Áht. 70. § (4) bekezdésének eleget téve a költségvetési szervek ellenőrzésére feljogosító, az államháztartásért felelős miniszter által kiadott engedéllyel rendelkeznek, az Áht. 70. § (5) bekezdése szerinti belső ellenőrök nyilvántartásába való regisztrációjuk megvalósult. A belső ellenőrök a költségvetési szervnél és köztulajdonban álló gazdasági társaságnál belső ellenőrzési tevékenységet végzők nyilvántartásáról és kötelező szakmai továbbképzéséről, valamint a költségvetési szervek vezetőinek és gazdasági vezetőinek belső kontrollrendszer témájú kötelező továbbképzéséről szóló 22/2019. (XII. 23.) PM rendelet 2. §-ában foglalt szakmai követelményeknek eleget tesznek, a képzettségi, illetve a képesítési követelményeknek megfelelnek, a munkavégzéshez szükséges szakmai és belső ellenőri tapasztalattal rendelkeznek, valamint a 7. § által előírt kétévenkénti államháztartási belső pénzügyi ellenőrzés (ÁBPE) képzési kötelezettségnek eleget tettek. 2021. évben a belső ellenőrök a Továbbképzési tervnek megfelelően több alkalommal vettek részt online továbbképzéseken, melyek segítették szakmai munkájukat. A szakmai konferenciákon túl az új jogszabályok, jogszabály-változások megismerése és értelmezése a rendelkezésre álló jogtár, szakkönyvek és egyéb kiadványok segítségével, önképzés keretében történt. Az Ellenőrzési Osztály valamennyi munkatársa teljesítette továbbá a közszolgálati továbbképzés keretében vállalt kötelezettségeit.

Az éves összefoglaló jelentésben foglaltak alátámasztásául szolgál a belső ellenőrzés által a minőségértékeléshez kitöltött önértékelési kérdőív.

I/2/b) A belső ellenőrzési egység és a belső ellenőrök szervezeti és funkcionális függetlenségének biztosítása

A Bkr. 18. §-a szerinti szervezeti függetlenség a Polgármesteri Hivatal szervezeti rendjében a Szervezeti és Működési Szabályzat által biztosított. Az Ellenőrzési Osztály közvetlenül a jegyzőnek alárendelten működik. A Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának megfelelően az osztály tevékenységét a jegyző irányítja, aki köteles a belső ellenőrök Bkr. 19. §-a szerinti funkcionális függetlenségét biztosítani. A funkcionális függetlenség többek között magában foglalja azt, hogy az éves ellenőrzési terv kidolgozása objektív alapon, kockázatelemzési módszerek alapján és soron kívüli ellenőrzésekre biztosított idő figyelembevételével történik. (Amit jóváhagyás végett a Bkr. 32. § (4) bekezdésének megfelelően a jegyző terjeszt a Közgyűlés elé.) Az ellenőrzési program elkészítése és végrehajtása, az ellenőrzési módszerek kiválasztása, a megállapításokat és javaslatokat tartalmazó ellenőrzési jelentés-tervezet és jelentés elkészítése a belső ellenőrök kompetenciája. A belső ellenőrök a helyszíni adat- és információgyűjtés alapján külső befolyástól mentesen készítik el jelentéseiket.

A Bkr. 19. § (2) bekezdése szerint a belső ellenőrök nem vonhatók be operatív feladatok ellátásába. Ennek megfelelően 2021. évben a belső ellenőrök nem vettek részt a Polgármesteri Hivatal és az Önkormányzat operatív feladatainak ellátásában, így különösen a döntések előkészítésében és meghozatalában. A Polgármesteri Hivatal, illetve az Önkormányzat működését meghatározó belső szabályzatok összeállításában – a belső ellenőrzéshez kapcsolódó szabályzat kivételével – az Ellenőrzési Osztály nem vett részt, kizárólag tanácsadást látott el.

I/2/c) Összeférhetetlenségi esetek

A belső ellenőrök tekintetében a Bkr. 20. §-a szerinti összeférhetetlenségi eset nem állt fenn 2021. évben.

I/2/d) A belső ellenőri jogokkal kapcsolatos esetleges korlátozások bemutatása

A belső ellenőrök a Bkr. 25. § -ban biztosított jogaikat tevékenységük során folyamatosan gyakorolhatták, az ellenőrzött szervek az ellenőrzés tárgyához kapcsolódóan az iratokat a belső ellenőrök rendelkezésére bocsájtották az adatvédelmi előírások betartásával, az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység vezetőjétől, és bármely alkalmazottjától információt kérhettek. Az információ áramlást nehezítették a koronavírus világjárványhoz kapcsolódó intézkedések – a kapcsolattartásra vonatkozó szigorítások –, melyből adódóan helyszíni vizsgálat lefolytatására ez évben csak korlátozottan volt lehetőség.

I/2/e) A belső ellenőrzés végrehajtását akadályozó tényezők

A belső ellenőrzési tevékenység ellátásához szükséges tárgyi feltételek biztosítottak voltak.

A koronavírus-járvány miatt helyszíni ellenőrzésre egy alkalommal került sor, az ellenőrzések döntő hányadát dokumentumok bekérésével tudtuk végrehajtani. Az ellenőrzéshez szükséges információk azonban nem minden esetben álltak megfelelő időben rendelkezésre.

I/2/f) Az ellenőrzések nyilvántartása

Az Ellenőrzési Osztályon a belső ellenőrzési tevékenységről a Bkr. 50. §-a szerinti nyilvántartás folyamatosan vezetésre került. A belső ellenőrzési dokumentumok megőrzéséről, szabályszerű és biztonságos tárolásáról a Polgármesteri Hivatal központi irattárán keresztül gondoskodik az Ellenőrzési Osztály.

I/2/g) Az ellenőrzési tevékenység fejlesztésére vonatkozó javaslatok

Az Önkormányzatok, a társulások, a költségvetési intézmények, a gazdasági társaságok szervezeti integritásának erősítése érdekében a jogszabályokban előírt belső szabályzatok meglétének, azok hatályos jogszabályoknak való megfelelőségének és gyakorlati alkalmazhatóságának fokozott ellenőrzése szükséges, hiszen a vezetők által kialakított szervezeti és működési keretekkel a gazdálkodási terület alapvető szabályozási környezetével az integritási kockázatok szervezeti szinten csökkenthetőek.

I/3. A tanácsadó tevékenység bemutatása

A belső ellenőrzés nem csak a bizonyosságot adó tevékenységet, hanem a tanácsadó tevékenységet is felöleli, mely a Bkr. 2. § r) pontja szerint a költségvetési szerv vezetője részére nyújtott, hozzáadott értéket eredményező szolgáltatás. A belső ellenőrök a vizsgálatok során olyan ismeretekhez jutnak, melyek használhatók a szervezet működésének javítása érdekében. A két terület alapvetően abban különbözik, hogy míg a bizonyosságot nyújtó tevékenység többségében utólagos, addig a tanácsadás alapvetően a lehetséges problémákat, kockázatokat próbálja csökkenteni, megelőzni.

A tevékenység jelentős szerepét mutatja, hogy a vonatkozó kormányrendelet meghatározza a fogalmát, a belső ellenőrzés feladatává teszi úgy, hogy erre külön kapacitás elkülönítését rendeli el kötelezően az éves tervezés során. Tekintettel arra, hogy az Ellenőrzési Osztály nem csupán a Polgármesteri Hivatalt érintően fejti ki tevékenységét, így e feladatok végzése, hatóköre sem csupán a hivatali szervezetre, munkára korlátozódik.

Megkeresések alapján a következő területeket érintette az Ellenőrzési Osztály tanácsadói tevékenysége: támogatási szerződések és azok elszámolásai; munkábajárás költségének elszámolása; belföldi kiküldetés elszámolása; szabályzatok véleményezése.

Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése Jogi, Rendészeti és Ellenőrzési Bizottságának ellenőrzéseit az Ellenőrzési Osztály koordinálta, továbbá a munkáját segítette.

Természetesen, mint minden más hivatali belső szervezeti egység a jelentkező egyéb feladatoknak is eleget tettek (például: az Állami Számvevőszéki ellenőrzésekhez kapcsolódó feladatok ellátása – ezévben 10 intézményt érintően).

II. A BELSŐ KONTROLLRENDSZER MŰKÖDÉSÉNEK ÉRTÉKELÉSE ELLENŐRZÉSI TAPASZTALATOK ALAPJÁN

II/1. A belső kontrollrendszer szabályszerűségének, gazdaságosságának, hatékonyságának és eredményességének növelése, javítása érdekében tett fontosabb javaslatok
Vizsgálat címe Megállapítás Következtetés Javaslat
Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése által 2019. évben jóváhagyott támogatás felhasználásának, elszámolásának ellenőrzése Az ellenőrzés 2021. évben megkezdődött, azonba a vizsgálat tapasztalatainak írásba foglalása 2022. évre áthúzódott.
Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 167/2020. (VIII.18.) határozatában megfogalmazott gyermekétkeztetési feladatok megosztásának rendszer-ellenőrzése Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata, Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala, Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálata és a TISZT Kft. vonatkozásában. Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése az intézményi gyermekétkeztetéssel kapcsolatos döntésekről szóló 167/2020. (VIII.18.) határozatával döntött az intézményi gyermekétkeztetésről, melyben egyetértett azzal, hogy a gyermekétkeztetés biztosítása során a szülőkkel való kapcsolattartással, az étkezés igénylésével, a gyermekeket megillető kedvezmények és a térítési díj megállapításával, a térítési díj beszedésével, továbbításával és a hátralékkezeléssel összefüggő, valamint a kapcsolódó nyilvántartási és pénzügyi adminisztrációs feladatokat Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala, Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálata közreműködésével biztosítsa együttműködési megállapodás alapján. Az Együttműködési megállapodás Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata és Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálata között került megkötésre, amely 2020. szeptember 1-től határozza meg a Szerződő felek gyermekétkeztetéssel kapcsolatos feladatait, a feladatok megosztását, ellátásának módját.
A gyermekétkeztetés megszervezéséhez és működtetéséhez megállapított alapvető szabályokat az Együttműködési megállapodás, valamint az intézmény szabályzatai tartalmazták.
Az Együttműködési megállapodásban foglaltak gyakorlati megvalósulásának ellenőrzését a Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 2020. október havi gyermekétkeztetéssel kapcsolatos dokumentumain keresztül végezték el a belső ellenőrök.
Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálata a gyermekétkeztetést a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény előírásai szerint az arra jogosult igénylése (kérelme) alapján biztosította. A szülők tájékoztatása a gyermekétkeztetésre vonatkozóan a tanév elején megtörtént, a szülői nyilatkozatokat Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálatának munkatársa összegyűjtötte, melyek alapján a gyermekek, tanulók napi étkezési térítési díját megállapította és a szülők felé kiközölték. A vizsgált intézmény valamennyi tanulója esetében a szülői nyilatkozat(ok) rendelkezésre állt(ak). Amennyiben a tanév elejéhez képest a nyilatkozatok tartalmában (az igényelt étkezési formára vagy a fizetési módra vonatkozóan), illetve a kedvezményre jogosító igazolásokban történt változás, annak megfelelően – dokumentumok kézhezvételétől számítva – módosításra került a korábban megállapított napi étkezési térítési díj. A kiválasztott intézményben a vizsgált időszakban összesen 889 db nyilatkozat került leadásra, melyet tételesen ellenőrzésre került.
Az ellenőrzést végzők megállapították, hogy Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének döntését figyelembe véve került szabályozásra, illetve kialakításra – a közgyűlési határozatban meghatározott intézmények esetében – a gyermekétkeztetési feladatok ellátása. Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala és Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálata a kezdeti nehézségeket áthidalva, együttműködve egy jól működő rendszert tudott kialakítani. A számlázást megelőzően az adagszám egyeztetés kontrollpontjának megerősítése.
A számla minden esetben a szolgáltatást igénylő szülő/törvényes képviselő nevére kerüljön kiállításra.
A benyújtott nyilatkozatok és azok mellékleteként csatolt igazolások, valamint Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlésének 15/2011. (IV.28.) önkormányzati rendeletében foglaltak szerint állapították meg az ellátottak napi étkezési térítési díját. A leadott nyilatkozatok alapján a gyermek étkezési térítési díját az étkezést igénybe vevők 57,21%-a átutalással, 8,13%-a csoportos beszedési megbízással, 0,33%-a csekken, illetve 34,33%-a készpénzben kívánta megfizetni a vizsgált időszakban. Az étkezést igénybe vevők 59,87%-a alsó tagozatos, 40,13%-a felső tagozatos diák volt.
Az étkezést igénybe vevőkről folyamatos nyilvántartást vezettek, melyről az OrganP program segítségével a szülői nyilatkozatban megjelölt fizetési módnak megfelelő számlát állították ki. A vizsgált intézménynél október hónapban összesen 17.742 adag (tízóra+ebéd+uzsonna) került megrendelésre, illetve leszámlázásra. A tételes ellenőrzés során megállapítottuk, hogy egy osztály esetében, két tanuló vonatkozásában az előzetes adagszám és a leszámlázott adagszám nem egyezett meg. Ez az eltérés az október havi tényleges összes adagszámot figyelembe véve csupán 0,07%-os hibaarányt képviselt.
A határidőre be nem fizetett étkezési térítési díjakról 2021. január 11-én fizetési felszólítást küldtek ki Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata nevében. Több esetben előfordult, hogy a felszólítás a gyermek, tanuló nevére került kiállításra, mivel a számlát a szülő a gyermek nevére kérte kiállítani.
Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 167/2020. (VIII.18.) határozatában megfogalmazott gyermek-étkeztetési feladatok megosztásának rendszer-ellenőrzése Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata, Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala, Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálata és a TISZT Kft. vonatkozásában. A megkötött Együttműködési megállapodás részletesen tartalmazza Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata, illetve Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala, valamint Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálata feladatait, együttműködési és egyeztetési kötelezettségeit.
Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata belső szabályzatait módosította a gyermekétkeztetési feladatok ellátásával kapcsolatosan.
Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése az intézményi gyermekétkeztetéssel kapcsolatos döntésekről szóló 167/2020. (VIII.18.) határozata alapján a gyermekétkeztetés biztosítására Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata a TISZT Kft.-vel kötött szerződést.
Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata a gyermekétkezéssel kapcsolatos bevételeinek fogadására az OTP Bank Nyrt.-nél önálló bankszámlát hozott létre.
Azon szülők esetében, akik a térítési díjat csoportos beszedési megbízással kívánták teljesíteni, Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata a szülővel a megállapodást megkötötte. A szúrópróbaszerűen kiválasztott, ügyfélazonosítóval ellátott megállapodások az I. 23944–1/2015. számú polgármesteri-jegyzői együttes utasításnak megfelelően ellenjegyzésre kerültek.
Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata közvetlenül az átutalással, illetve csoportos beszedési megbízással teljesített bevételeket kezelte, melyek teljesüléséről az OTP Electra terminálon keresztül értesítést kapott. Minden egyes tétel egyeztetését követően a teljesült számlákat beemelték az OrganP integrált gazdálkodási rendszerbe.
A készpénzes befizetések beszedését követően az Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálatának díjbeszedő étkezési ügyintézője a beszedett térítési díj összegét a postán befizette Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatának gyermekétkeztetési bankszámlájára.
A közgyűlési döntésnek megfelelően az Együttműködési megállapodás tartalmazza a feladatellátáshoz kapcsolódó munkamegosztást, illetve a feladatellátás módját.
Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata a gyermekétkeztetés működési kereteit szabályzataiban rögzítette. Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalának érintett dolgozóinak munkaköri leírásai kiegészítésre kerültek.
A gyakorlatban az Együttműködési megállapodásban rögzítetteknek megfelelően került kialakításra a feladatellátás.
A fizetési felhívás minden esetben a szolgáltatást igénylő szülő/törvényes képviselő nevére kerüljön kiállításra.
Az egyértelműen nem beazonosítható tételek esetén a Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalának ügyintézője és Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálatának étkezési ügyintézője az egyeztetést elvégezte, a kérdéses tételeket beazonosította.
A bevételek beérkezését követően azokat a 096015 kormányzati funkciószámon, a megfelelő pénzügyi, illetve főkönyvi számlaszámon rögzítették. A könyvelésben a bevételek tervezési alapegység szinten is megbontásra kerültek, amely egy-egy köznevelési intézményt jelentett.
Az étkezési ügyintézők által legegyeztetett és az Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálatának gazdaságvezetője által összesített október havi adagszámok alapján Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata a főzőkonyhát üzemeltető vállalkozás (TISZT Kft.) Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata nevére kiállított gyermekétkeztetési számláját, az I. 23944–1/2015. számú polgármesteri-jegyzői együttes utasítás szerinti utalványlappal felszerelte, melyen a szabályozásnak megfelelő jogkörgyakorlások megvalósultak és ezt követően a számla kiegyenlítésre került.
A kintlévőségek alakulását mind Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálatának étkezési ügyintézője, mind Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalának ügyintézője figyelemmel kísérte, nyilvántartotta.
Több esetben előfordult, hogy a felszólítás a gyermek, tanuló nevére került kiállításra, mivel a számlát a szülő a gyermek nevére kérte kiállítani.
Soron kívüli ellenőrzések
A Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal Gazdasági Igazgatóság Adóügyi Osztályán a 12/1999. (IV.1.) önkormányzati rendelet alapján képzett érdekeltségi alap belső ellenőrzés kertében történő vizsgálata A zárási összesítő alátámasztotta a 2020. év II. félévi adónemenkénti helyesbített előírásokat és befizetéseket.
Az érdekeltségi alapból történő kifizetéshez teljesült az a feltétel, hogy az önkormányzat kezelésében lévő adókból elszámolt bevétel elérte a helyesbített előírással számolt fizetési kötelezettség 97%-át.
A helyi- és a gépjárműadó hátralék állománya 2020. december 31-én a 2020. június 30-ai állapothoz képest csökkent, ezáltal a rendelet 4. § (2) bekezdésében foglaltakat nem kellett alkalmazni.
Az anyagi érdekeltség célja a helyi önkormányzat ügykörébe tartozó adók beszedésének elősegítése, valamint az adóellenőrzési feladatok ösztönzése. Az ebben közreműködő önkormányzati dolgozók a végzett munka színvonala és eredményessége alapján jutalékban részesíthetők.
Az ellenőrzés megállapította, hogy az Adóügyi Osztály a 12/1999. (IV.1.) önkormányzati rendelet előírásait betartva járt el a 2020. év II. félévi érdekeltségi alap képzésénél.
Az ellenőrzést végzők részéről a vizsgált területet érintően javaslat nem fogalmazódott meg.
A 2019. évi helyi személyszállítási közszolgáltatás ellátásához kapcsolódó beszámoló pénzügyi ellenőrzése A vizsgálat során ellenőrzésre és értékelésre került a VOLÁNBUSZ Zrt. 2019. évi helyi személyszállítási közszolgáltatás ellátásához kapcsolódó beszámoló szerinti ellentételezés összege. Helyszíni ellenőrzésre nem kerülhetett sor a COVID 19 járvány miatt hozott intézkedések következtében, ezért a Társaságtól elektronikus úton – tárhely biztosításával – került bekérésre a beszámoló alátámasztásához a számviteli rendszeréből Szolnok várost terhelő bevételek és kiadások elszámolását alátámasztó főkönyvi kivonat, könyvelés. A megküldött dokumentumok, kimutatások, bizonylatok alapján 2021. június 28-i dátummal elkészült Jelentés-tervezetben foglaltak alapján elengedhetetlen volt az ellenőrzés helyszíni vizsgálattal történő alátámasztása. Ezek alapján az ellenőrzésben résztvevők 2021. július 6-án egyeztető megbeszélést tartottak a VOLÁNBUSZ Zrt. képviselőivel, melyet követően újabb dokumentumok megküldésére került sor. Mindezek figyelembevételével készült el a módosított Jelentés.
A 2012. évi XLI. törvény 4. § (4) bekezdés szerint a helyi személyszállítási közszolgáltatás önként vállalt feladat, melynek vállalásáról Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése döntött, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény rendelkezéseinek figyelembevételével, mely szerint az önként vállalt helyi közügyek ellátása nem veszélyeztetheti a kötelezően előírt önkormányzati feladatokat, s csak külön forrás terhére biztosítható.
A VOLÁNBUSZ Zrt. 2019. októbar 1. napjától látja el Magyarország területén az autóbusszal végzett közforgalmú menetrendszerinti és egyéb személyszállítási feladatokat a korábbi Közlekedési Központok általános jogutódjaként.
A 2019. évi gazdálkodás során a közvetlen költségek 8%-kal növekedtek, míg a közvetett költségek 13,69%-kal csökkentek, ezáltal a költségek összesen 4,44%-kal növekedtek. Általánosságban azonban elmondható, hogy a VOLÁNBUSZ Zrt-nél volt tapasztalható az egy hónapra vetített költségek csökkenése.
A VOLÁNBUSZ Zrt. a Közszolgáltatási szerződés szerint elkészítette a 2019. évről szóló beszámolóját, amely Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 178/2020. (IX.24.) határozatával került jóváhagyásra.
A vizsgált időszakra vonatkozóan a jogszabályi előírások szerinti Számviteli politikával és Önköltségszámítási szabályzattal rendelkeztek, melyben bemutatásra került az alkalmazott könyvelési rendszer, illetve a Közszolgáltatási szerződés alapján a tevékenységhez kapcsolódó elszámolási előírások.
A 2019. évi beszámoló adatait az ellenőrzéshez megküldött bizonylatok, kimutatások számszakilag alátámasztották.
Az ellenőrzést végzők részéről a vizsgált területet érintően javaslat nem fogalmazódott meg.
A 2020. évi helyi személyszállítási közszolgáltatás ellátásához kapcsolódó beszámoló pénzügyi ellenőrzése Az ellenőrzésre való felkészülés 2021. évben megkezdődött. A bekért anyagok megküldésére, valamint a vizsgálat lefolytatására 2022. évben került sor.

Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálatának vezetője a jogszabályi követelménynek eleget téve elkészítette és megküldte 2021. évről készített éves belső ellenőrzési jelentését Szolnok Megyei Jogú Város polgármesterének, valamint Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala jegyzőjének, mely alapján az alábbi tájékoztatást adta az elvégzett ellenőrzésekről az éves összefoglaló ellenőrzési jelentéshez (Vezetői összefoglaló):

„Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálatánál 2021. évben 1 fő teljes munkaidőben foglalkoztatott belső ellenőrzési vezető látta el a belső ellenőrzési feladatokat a saját intézményében, valamint a Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata belső ellenőrzési feladatainak ellátásáról szóló 291/2016. (X.27.) sz. közgyűlési határozat szerint, megállapodás alapján a Szolnok Városi Óvodáknál és a Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatóságánál. 2021. szeptember 1-től Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 235/2021. (VII.1.5) határozatának 2. számú mellékletében szereplő nyolc intézmény belső ellenőrzését látta el a belső ellenőr.

2021. évben a rendkívüli járványhelyzet ellenére minden, a 2021. évi ellenőrzési tervben szereplő vizsgálat, továbbá egy soron kívüli ellenőrzés elvégzésére sor került, valamint négy alkalommal kérték fel a belső ellenőrzési vezetőt tanácsadói feladatokra.

2021. évben megállapodás alapján ellátott belső ellenőrzések Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése 291/2016. (X.27.) sz. közgyűlési határozata alapján:

sorsz Ellenőrzés címe Ellenőrzött szervezet Ellenőrzés státusza
I 2019/2020 évi jubileumi jutalmak megállapítása, kifizetése Szolnok Városi Óvodák végrehajtott
II Kötelezettségvállalás előtti pályáztatási eljárások szabályszerűsége 2020-ban Megyei Jogú Város Önkormányzat Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatóságánál végrehajtott
III 2018.január 1-től nem pedagógus munkakörbe felvett alkalmazottak besorolása Szolnok Városi Óvodák végrehajtott
V Gépjármű üzemeltetés megfelelősége az SZMJV ÖNK. Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatóságánál Megyei Jogú Város Önkormányzat Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatóságánál végrehajtott
VI 2020 évi kötelezettségvállalások szabályszerűsége Szolnok Városi Óvodák végrehajtott
VII Bér és létszámgazdálkodás, különös tekintettel a felvételt nyert közalkalmazottak besorolásának megfelelőségére Megyei Jogú Város Önkormányzat Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatóságánál végrehajtott
VIII ÁFA bevallás törvényi megfelelősége Megyei Jogú Város Önkormányzat Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatóságánál végrehajtott
X 2020 évi statisztikai jelentés HH és HHH valamint SNI létszám megfelelősége Szolnok Városi Óvodák végrehajtott

Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 235/2021. (VII.15.) határozata alapján 2021. szeptember 1-ét követően 5 új intézménynél lefolytatott ellenőrzések:

sorsz Ellenőrzés címe Ellenőrzött szervezet Ellenőrzés státusza
XI Igény és elégedettség mérése Verseghy Ferenc Könyvtár és Közművelődési Intézmény végrehajtott
XII 2021. év egy kiválasztott hónapjában a SZMJV Polgármesteri Hivatal Ellátó és Szolgáltató Szervezete hóközi kifizetések számfejtésének és bizonylatainak ellenőrzése SZMJV Polgármesteri Hivatal Ellátó és Szolgáltató Szervezete végrehajtott
XIII Az előadó művészeti törvénynek való megfelelés Szolnoki Bartók Béla Kamarakórus végrehajtott
XIV Pénzforgalom bizonylatolásának ellenőrzése Szolnoki Kulturális Ellátó Szervezet végrehajtott
XV A saját bevételek alakulásának ellenőrzése Damjanich János Múzeum végrehajtott

Saját intézménynél végrehajtott a vizsgálatok:

sorszám Ellenőrzés címe Ellenőrzés státusza
IV Gyermekétkeztetés rendszere az Intézményszolgálatnál végrehajtott
IX Gépjármű üzemeltetés megfelelősége az SZMJV Intézményszolgálatánál végrehajtott
SK/2021 Kiadások és bevételek számviteli elszámolásának megfelelősége az SZMJV Intézményszolgálatnál, valamint a hozzá tartozó gazdasági szervezettel nem rendelkező intézményeknél 2021. I. félév (soron kívüli) végrehajtott

2020. évről áthúzódó intézkedések, melyekről az intézmények 2021. évben beszámoltak:

Ellenőrzés címe Ellenőrzött szervezet Intézkedések megvalósulása
„Éves statisztikai jelentés HH és HHH adatok megfelelősége a Szolnok Városi Óvodáknál” Szolnok Városi Óvodák 6 intézkedésből 5 valósult meg
„Közalkalmazottak besorolásának megfelelősége az SZMJV Intézményszolgálatánál” SZMJV Intézményszolgálata 6 intézkedés megvalósult
„A gyermekétkeztetés rendszerének szabályozottsága, valamint zártkörűsége” Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzat Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatósága 14 intézkedés megvalósult
„2019. évi leltár kiértékelése” Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzat Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatósága 2 intézkedésből 1 valósult meg

2021. évben a 2020. évről áthúzódó 28 intézkedésből 26-ról beszámoltak, két áthúzódó intézkedés nem valósult meg (személyi leltárkörzetek kivezetése – Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzat Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatósága; SZMSZ módosítása az adatkezelés időtartamával kapcsolatban – Szolnok Városi Óvodák).

2021. évben a Bkr. 45. §-a alapján azon intézkedési tervekben meghatározott intézkedésekről, melyek határideje 2021. december 31-ig lejárt, a végrehajtást igazoló dokumentumokat megküldték. Egy intézmény nem számolt be a 2021/V számú jelentésben előírt szabályzat módosításáról (gépjármű üzemeltetés – Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzat Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatósága).

A 2021. évről 2022. évre áthúzódó intézkedéseket tartalmazó bizonyosságot nyújtó ellenőrzések:

a) 2021/X 2020 évi statisztikai jelentés HH és HHH adatok, valamint SNI létszám megfelelősége – Szolnok Városi Óvodák: (5 intézkedés)

b) 2021/XI. Igény és elégedettségmérés Verseghy Ferenc Könyvtár és Közművelődési Intézmény (2 intézkedés)

c) 2021/XII A 2021. év egy kiválasztott hónapjában a SZMJV Polgármesteri Hivatal Ellátó és Szolgáltató Szervezete hóközi kifizetések számfejtésének és bizonylatainak ellenőrzése (4 intézkedési)

A tanácsadói tevékenység 2021-ben 23 napot vett igénybe, Két esetben a saját intézmény kérte fel tanácsadásra a belső ellenőrt. Tervezett tanácsadás tárgyévben nem volt, évközben felkérés alapján elvégzett tanácsadások terven felüli ellenőri napokon történtek.

A tervezett ellenőri napok és a soron kívüli kapacitás bizonyosságot adó tevékenységgel, illetve tanácsadással hasznosultak Bizonyosságot adó tevékenységre 165 napot fordított a belső ellenőr a tervezett 175 nappal szemben szeptember 30-ig végrehajtott ellenőrzések (korábbi 3 intézmény) a tervezettnél kevesebb nappal valósultak meg. Ezek a napok októbertől a módosított terv alapján 5 új intézményben végrehajtott ellenőrzésekre lettek átcsoportosítva Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 235/2021. (VII.15.) határozata szerint. Az öt új intézmény bizonyosságot adó ellenőrzésére 36 ellenőri napon került sor.”

II/2. A belső kontrollrendszer öt elemének értékelése

A belső kontrollrendszer tartalmazza mindazon elveket, eljárásokat és belső szabályzatokat, melyek biztosítják, hogy

a) a költségvetési szerv valamennyi tevékenysége és célja összhangban legyen a szabályszerűséggel, szabályozottsággal, valamint a gazdaságosság, hatékonyság és eredményesség követelményeivel,

b) az eszközökkel és forrásokkal való gazdálkodásban ne kerüljön sor pazarlásra, visszaélésre, rendeltetésellenes felhasználásra,

c) megfelelő, pontos és naprakész információk álljanak rendelkezésre a költségvetési szerv működésével kapcsolatosan, és

d) a belső kontrollrendszer harmonizációjára és összehangolására vonatkozó jogszabályok végrehajtásra kerüljenek a módszertani útmutatók figyelembevételével.

A költségvetési szerv vezetőjének a belső kontrollrendszer keretében – a szervezet minden szintjén érvényesülő és már a korábbi éveken kialakított – megfelelő kontrollkörnyezet, integrált kockázatkezelési rendszer, kontrolltevékenységek, információs és kommunikációs rendszer, és nyomon követési rendszer (monitoring) működtetéséről, fejlesztéséről kell gondoskodnia. A belső ellenőrzés, a monitoring rendszer részeként, rendszerszemléletű megközelítéssel vizsgálja, értékeli és támogatja az ellenőrzött szervezet, illetve szervezeti egység belső kontrollrendszerének kiépítését és fejlesztését.

A kontrollok kiépítése nem egy statikus rendszer, hanem a folyamatosan változó környezetben egy olyan dinamikus folyamatrendszer, melynek részeként előzetes, folyamatba épített és utólagos jelleggel történik a kontrollpontok alkalmazása.

Az Ellenőrzési Osztály 2021. évi tevékenysége nem csupán a Polgármesteri Hivatal munkáját érintette, hanem több szervezetet is – eltérő jellegű folyamatokat, tevékenységeket, eltérő időszakokra vonatkozóan – így e fejezetben ezen ellenőrzési tapasztalatok alapján készült az általános kitekintés, értékelés. Ennek figyelembevételével a belső kontrollrendszer öt elemének összegző értékelése a belső ellenőrzési tevékenység tapasztalatai alapján a következő:

1. Kontrollkörnyezet

A Bkr. 6. § (1) bekezdése szerinti kontrollkörnyezet a teljes kontrollrendszer alapja, ez adja meg a viszonyítási alapot. Egyrészt megteremti azt a szervezeti kultúrát, amely támogatja az egyéni és a szervezeti integritást, másrészről belső szabályzatok megalkotásával megteremti a szervezet mindenre kiterjedő szabályozottságát.

A Polgármesteri Hivatal és az intézmények (költségvetési szervek), gazdasági társaságok céljait alapvetően a közgyűlés határozza meg (pl.: az alapító okiratokban, illetve a szervezeti és működési szabályzatokban). A feladatok tervezése jellemzően operatív jellegűek, illetve az adott évre vonatkoznak (pl. költségvetések, üzleti tervek).

Elengedhetetlen minden olyan folyamat, tevékenység, feladat részletes szabályainak meghatározása, amely különféle kötelezettségeket, illetve jogokat állapít meg az egyes munkatársak számára (munkaköri leírások).

A kontrollkörnyezet megfelelő működéséhez elengedhetetlenül szükséges a szabályzatok aktualizálása.

2021. évben az Állami Számvevőszék több intézményt érintően értékelte – az intézmények integritásának monitoring típusú ellenőrzése kapcsán – a jogszabályokban előírt belső szabályzatok meglétét. A lezárt ellenőrzések megállapították, hogy az intézményvezetők kialakították a szervezeti és működési kereteket, a gazdálkodásra vonatkozó alapvető szabályozási környezetet.

2. Integrált kockázatkezelési rendszer

A szervezet vezetőjének felelőssége olyan belső kontrollrendszer kialakítása, amely minden folyamat esetében alkalmas az etikai értékek és az integritás érvényesítésének biztosítására.

A kockázatkezelés a szervezet céljai elérésével kapcsolatos kockázatok azonosításának és elemzésének, valamint a megfelelő válaszok meghatározásának folyamata.

A Polgármesteri Hivatal szervezeti egységei 2021. évben is Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Jegyzője 10/2020. (IX.30.) Jegyzői utasítása alapján folyamataikat felülvizsgálták, kockázatelemzésüket elvégezték.

3. Kontrolltevékenységek

A különféle kontrolltevékenységek jelen vannak az intézmények, gazdasági társaságok, szervezetek életében, megvalósulnak annak minden szintjén, azonban e tevékenységek mélysége, terjedelme, gyakorisága, intenzitása eltérő, különböző. Ezen kontrollokat a szervezetek jellemzően a jogszabályok előírásai alapján alkották meg, azonban a szervezet minden tevékenységét lefedő, megfelelő és elégséges kontrolltevékenységeket mindig az adott szervezet vezetőjének kell meghatároznia.

A vezetők az ellenőrzést, mint kontrolltevékenységet, többek között az aláírási jogok gyakorlásával, a rendelkezésre álló információk elemzésével és értékelésével, számonkérés útján látják el, ezáltal biztosítva a döntések megalapozottságát, valamint a döntések szabályszerűségi szempontból történő jóváhagyását, illetve ellenjegyzését.

A kontrolltevékenység célja, hogy a Polgármesteri Hivatalban, illetve a szervezeteknél a szervezeti egységek a vezetés iránymutatásait úgy hajtsák végre, hogy a kockázatok lehetőleg tűréshatáron belül maradjanak.

A Polgármesteri Hivatal tevékenységei esetében a megfelelő (megelőző, korrekciós, iránymutató, feltáró) kontrollok szabályai a belső szabályzatokban megtalálhatóak. Az egyes folyamatok sajátosságait figyelembe véve kialakították a vezetői, a szervezeti, a jogosultági, a számviteli kontrollokat. A belső szabályzatokban a felelősségi köröket meghatározták, a feladatok szétválasztása megvalósult.

4. Információ és kommunikáció

A szervezeteknek minden szinten törekedni kell a közölt információ pontosságára, megbízhatóságára és közérthetőségére. A jó működés feltétele, hogy a megfelelő információ megfelelő időben és megfelelő módon a megfelelő helyre jusson el, melyet a koronavírus-járvány időközönként nehezített. Hivatalunknál biztosítottak a megfelelő információs eszközök, hogy az információk közlése megbízható és folyamatos legyen (Intranet). A keletkezett iratok – Iratkezelési szabályzat szerint – nyilvántartása, kiadmányozása szabályozott, a hozzáférési jogosultságok meghatározottak.

5. Nyomon követési rendszer (monitoring)

A Bkr. 10. §-a alapján a monitoring rendszer működtetésével a vezetőknek és valamennyi illetékes szervezeti egyégnek lehetősége van a szerv tevékenységének, illetve a szervezeti egységen belül a saját feladatellátásnak, a kitűzött célok megvalósításának nyomon követésére. A szervezetek, szervezeti egységek monitoring rendszere az operatív tevékenységek keretében megvalósuló folyamatos és eseti nyomon követésből áll, mely folyamatos felülvizsgálatot és fejlesztést igénylő feladat a megváltozott folyamatok és beépített kontrollpontok tekintetében, illetve a szervezetben és a feladatellátásban bekövetkezett változások hatására. A monitoring rendszer része még az operatív tevékenységektől függetlenül működő belső ellenőrzés.

III. AZ INTÉZKEDÉSI TERVEK MEGVALÓSÍTÁSA

2021. évben az Ellenőrzési Osztály a bizonyosságot nyújtó tevékenység során az ellenőrzési jelentésekben megfogalmazott javaslatokról a Bkr. 47. § (1) bekezdése értelmében éves bontásban nyilvántartást vezetett, amellyel a belső ellenőrzési jelentésekben tett megállapításokat, javaslatokat, a vonatkozó intézkedési terveket és azok végrehajtását nyomon követi.