Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 9/2023. (I.26.) határozata

Szolnok Megyei Jogú Város településrendezési eszközei megvalósulásának és hatályosulásának tapasztalatairól

Módosította: 99/2023. (IV.27.) közgyűlési határozat, 173/2023. (VI.28.) közgyűlési határozat, 300/2023. (XII.7.) közgyűlési határozat, 8/2024. (I.25.) közgyűlési határozat, 31/2024. (II. 29.) közgyűlési határozat

Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontja, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 6. § (1) bekezdése, a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet 2. § 7. pontja, 7. § (7) bekezdése 68. § (1) bekezdés ba) pontja, az egyes tervek, illetve programok környezeti vizsgálatáról szóló 2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet 7. § (5) bekezdése alapján, figyelemmel a főépítészi tevékenységről szóló 190/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet 8. § b) pontjára, valamint a Szolnok Megyei Jogú Város településrendezési tervének aktualizálásáról és karbantartásáról szóló 35/2010. (II.25.) sz. közgyűlési határozatra az alábbi határozatot hozza:

1. Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a VÁTERV95 Kft. által 202/2022–3–2–2 törzsszámon készített Szolnok város településrendezési tervének alkalmazásáról és hatályosulásáról szóló önkormányzati főépítész által készített tájékoztatót – amely a határozat 1. mellékletét képezi – tudomásul veszi.

2. Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a határozat 2. mellékletének K/2.–2023., K/3.–2023., T/1.–2023. pontjaiban szereplő módosítási javaslatokkal elvileg egyetért, a településrendezési tervbe történő illesztésének vizsgálatát elrendeli.

3. Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése ezen döntésével város- és gazdaságfejlesztési projektek megvalósítása érdekében a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet 2. § 7. pontja szerinti kiemelt fejlesztési területté nyilvánítja

– a 822; (824) és 915 hrsz.-ú földrészletek,

– a 8523; 8524; 8525/1; 8525/3; 8525/4; 8526/1; 8526/2; 8527/1; 8527/2 és 8528/1 hrsz.-ú földrészletek

területét, valamint a fejlesztési projektek megvalósításához kapcsolódó egyéb területeket.

4. Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése jóváhagyja Szolnok Város településrendezési eszközeinek (településterv) 2023. évi részmódosítása során a „Megalapozó vizsgálatok” és „Alátámasztó javaslat” tartalmának meghatározására vonatkozó, a határozat 3. mellékletében szereplő önkormányzati főépítészi feljegyzést.

5. Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a településrendezési terv módosítás egyeztetési dokumentációjának elkészítéséhez a „Környezeti értékelés javasolt tematikáját” a határozat 4. melléklete szerint állapítja meg.

6. *  Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése felhatalmazza a polgármestert a településrendezési eszközök módosítására vonatkozó tervezési szerződések megkötésére.

Értesülnek: Szalay Ferenc polgármester

Fejér Andor alpolgármester

Györfi Mihály alpolgármester

Dr. Sebestyén Ildikó címzetes főjegyző

Dr. Versitz Éva aljegyző

Polgármesteri Hivatal igazgatói

önkormányzati főépítész

Szalay Ferenc s. k. Dr. Sebestyén Ildikó s. k.
polgármester címzetes főjegyző

1. melléklet Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 9/2023. (I.26.) határozatához

TÁJÉKOZTATÓ
Szolnok város településrendezési tervek hatályosulásának és alkalmazásának tapasztalatairól a 2022. január 1. – 2022. december 31. közötti időszakban

1. Településrendezési tervek karbantartása és aktualizálása

Az elmúlt évben a Szolnoki Építési Szabályzat és Szabályozási Terv módosítása ismételten aktuális feladatként jelentkezett. A 2021. és 2022. évben támogatott részmódosítások három „csomagban”, a „kiemelt fejlesztési területek” és a Szolnoki új tehermentesítő út létesítésének előkészítése (Csáklya úti híd) vonatkozásában egyszerűsített eljárás keretében, az egyéb részmódosítások teljes eljárás keretében kerülnek kidolgozásra és véleményezésre. A közgyűlés 54/2022.(II.24.), 78/2022.(III.17.), 106/2022.(IV.28.), 166/2022.(V.26.), 187/2022.(VI.30.), 265/2022.(X.25.) és 324/2022.(XII.15.) közgyűlési határozataiban döntött a településrendezési eszközök 2022. évi részmódosításairól. A tervezési feladatok ellátása folyamatban van. A „kiemelt fejlesztési területek” vonatkozásában az egyszerűsített eljáráshoz készített egyeztetési dokumentációt a partnerek véleményezték, a beérkezett vélemények kiértékelésre kerültek. Az egyeztető tárgyalás összehívásához és az állami főépítész záró szakmai véleményének kikéréséhez a dokumentáció feltöltése folyamatban van. A Csáklya úti híd Trt. módosítás tervdokumentációjának partnerségi egyeztetési eljárása folyamatban van. A teljes eljáráshoz készített egyeztetési dokumentáció az érintett államigazgatási szervek és a partnerek előzetes véleményei beérkeztek, a véleményezési szakasz rövidesen megindul. A módosítások közgyűlési jóváhagyására – a véleményezési eljárások lezárását követően – várhatóan 2023. I.-II. negyedévében kerülhet sor.

2. A településszerkezeti tervben megfogalmazott feladatok és célok

Alapelvek, átfogó feladatok

A rendezési tervek hierarchiájából adódóan továbbra is szükséges az igazodás a megyei, regionális és országos szintű területrendezési tervekhez. Az OTrT-ben és a megyei területrendezési tervben rögzített elhatározások – területhasználat, infrastrukturális hálózatok – és a településrendezési tervek összhangját igazoló munkarészeket szerepeltettük a rendezési terv módosítása során.

Belterületek bővítése

2022. évben további területek belterületbe csatolására került sor. A belterületbe csatolás mellett továbbra is fontos feladat az intenzívebb területhasználat ösztönzése (Újszászi út térsége, volt honvédségi területek hasznosítása).

A terület felhasználás szerkezete

A településszerkezeti terv szerinti területhasználati kategóriák áttekintése segítséget nyújt az elmúlt időszakban az épített környezet alakításában bekövetkezett folyamatok értékelésében.

Lakóterületek

Az építőipari szektor jelentős részét képező lakásépítés üteme felgyorsult. A belváros és a kertvárosias lakóterületeken folyamatosan épülnek be az évek óta üresen álló telkek és foghíjak. 2022. évben az engedélyezett lakások száma 130 db, a használatba vett lakások száma 136 db volt.

Üdülőterületek

Az Alcsi-szigeti üdülőterület átminősítését követően a volt üdülőházas és hétvégi házas üdülő területek telkein 2022. évben a lakásépítések száma tovább növekedett. A területen azonban a jellemző, leggyakoribb folyamat a meglévő üdülő épületek lakássá történő átminősítése volt.

Különleges intézményterületek

A Tiszaligeti strandfürdő fejlesztés folyamatban van, illetve a Véső úti sporttelep fejlesztése a befejezés előtt áll. A Vízpart körúton két jelentős beruházás van folyamatban. Elkezdődtek a volt kertészet területén a szálloda és konferencia központ kivitelezési munkálatai a módosított engedélyezési terve szerint. A Vízpart körúti óvoda előkészítő munkálatai folyamatban vannak. A művésztelepi és a kapcsolódó sétány fejlesztési munkálatok különböző készültségi fokot értek el (műtermek, bástya, fogadó épület).

Vegyes területek (településközpont és intézmény területek)

A településrendezési terv a belváros jelentős részét, valamint a településrészi alközpontok területét ezen terület felhasználási egységbe sorolja. Több oktatási és nevelési intézmény (Bajcsy-Zsilinszky úti bölcsőde, Temető úti bölcsőde, Simon Ferenc úti óvoda), valamint egészségügyi ellátást biztosító létesítmények (Temető úti orvosi rendelő, Széchenyi úti orvosi rendelő) kivitelezési munkálatai vannak folyamatban, illetve befejeződtek. A település kulturális életének szempontjából kiemelkedő beruházás a Szigligeti Színház rekonstrukciós munkálatainak befejezése volt.

Gazdasági (ipari) területek

A Nagysándor József út térségében kialakításra került GYMA ipari park területén több új gazdasági célú telephely megépítésére és meglévő létesítmények bővítésére került sor, valamint tovább folytatódott az infrastrukturális hálózatok teljes körű kiépítése. A déli iparterületen szintén további fejlesztések és beruházások (Stadler, McHale, citromsav gyár, stb.) kezdődtek.

Különleges beépítésre nem szánt területek (a kutatás-fejlesztés, a megújuló energiaforrás hasznosításának céljára szolgáló terület)

A megújuló energiaforrások hasznosítása érdekében több napelemes kiserőmű (Besenyszög közigazgatási határa közelében, Thököly út térségében, szandaszőlősi repülőtér keleti oldalán) kialakítása történt, amely 2023. évben további négy hasonló beruházással folytatódhat az érintett területek rendezési tervi átminősítését követően.

Zöldterületek, erdők

Városi léptékben is jelentős zöldfelületi fejlesztésként értékelhető a kiemelt zöldterületek (közparkok) felújítása. A Tisza park és a volt gázfogadó építményének átépítése elhúzódott. A volt Tüdőkórház területén kialakításra került a sport és szabadidő eltöltés lehetőségét is biztosító, a kórház parkjának tervezője nevét viselő Ormos Imre Park, amelynek látogatottsága a megnyitása óta folyamatosan növekvő tendenciát mutat.

A játszótér fejlesztési program is több jelentős projekt megvalósításával folytatódott.

Mezőgazdasági rendeltetésű területek rendezése

A külterületen több térségben továbbra is jellemzőek a rossz geometriai adottságú, elaprózódott földrészletek. A kárpótlás során kialakult birtokviszonyok rendezése lassú, a birtokközpontok kialakítása az eltérő tulajdonosi érdekek miatt nehézkes folyamat. A Karinthy út térségében található mezőgazdasági kiskertes területen több igény fogalmazódott meg más – gazdasági, illetve lakó – célú hasznosításra, azonban ez a laktanya és repülőtér, mint kiemelt NATO objektum közelsége miatt nehezen realizálható.

Közlekedési területek, közterületek

Átadásra került az M4 autóút Szolnok várost északról elkerülő szakasza, amely városi és regionális szempontból is jelentős mérföldkő a közúti infrastruktúra fejlesztés szempontjából.

A 442. sz. főút Szandaszőlőst elkerülő szakaszának nyomvonal kijelölésével, valamint az út engedélyeztetésével kapcsolatos tervezési munkálatok, valamint a második belvárosi közúti Tisza híd tervezési és előkészítő munkái továbbra is folynak.

A kerékpárút-hálózat tovább bővült a József Attila út – Temető út – Tószegi úti szakasz megépítésével.

Táj- és természetvédelem

Az elmúlt évben táj- és természetvédelmi szempontból kiemelkedő beruházás a közigazgatási területen nem történt, azonban továbbra is folytatódik a megkezdett utca fásítási program.

Települési értékvédelem

2022. évben a Polgármester az önkormányzati főépítész véleményére alapozottan 36 db településképi véleményt adott ki 6 lakásosnál nagyobb társasházak megépítéséhez, 500 m2-nél bruttó alapterületet meghaladó beruházásokhoz, vagy településkép védelmi övezetben tervezett építési engedélyhez kötött építkezésekhez. Helyi védettségű övezetben építési engedélyhez nem kötött építési munkálatokhoz, épületek rendeltetés módosításához, illetve reklám berendezések elhelyezéséhez 10 db településképi bejelentési eljárás került lefolytatásra. Az ingatlanok művelési ágának földhivatali nyilvántartásban történő átvezetéséhez a Polgármester 48 db hatósági bizonyítványt adott ki. A Településképi Arculati Kézikönyv és a Településképi rendelet felülvizsgálata a településrendezési eszközök módosításából adódóan 2022. év során is megtörtént.

3. A rendezési terv végrehajtásához kapcsolódó egyéb feladatok

A Főépítész feladatkörébe tartozik a rendezési terv végrehajtásához kötődő kártalanítási kérelmekkel kapcsolatos döntések előkészítése. 2022. évben kártalanítási ügy nem volt. Szandaszőlős városrészben ingatlanok elbirtoklásával kapcsolatos bírósági per lefolytatásához nyújtottunk szakmai segítséget.

4. Épített Környezet Helyi Védelmét Támogató feladatok bizottsági támogatása

A pályázat kiírásához szükséges forrásokat az önkormányzat 2022. évi költségvetési rendeletében nem biztosította.

5. Építészeti-Műszaki Tervtanács működése

A Tervtanács működésének feltételeit biztosító forrásokat az önkormányzat 2022. évi költségvetési rendeletében nem biztosította. Előkészítés alatt áll a működés újra indításához szükséges erőforrás igények felmérése és az egyéb technikai feltételek kidolgozása.

6. Nyilvántartási és egyéb feladatok

Az Étv. és más vonatkozó jogszabályok alapján a Főépítész nyilvántartást vezet és tervtárat működtet az érvényben lévő és hatályon kívül helyezett településrendezési tervekről. 2022. év során eleget tettünk adatszolgáltatási kötelezettségeinknek és tájékoztatást nyújtottunk a felügyeleti szervek, a bíróság és más önkormányzatok részére. Az MJVSZ számára véleményeztük a megküldött törvény és egyéb jogszabály tervezeteket, a megyei és szomszédos települési önkormányzatok területfejlesztési és területrendezési terveihez előkészítettük a polgármesteri véleményt.

Szolnok, 2022. január 16.

Összeállította:

Pataki Ferenc

önkormányzati főépítész

2. melléklet Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 9/2023. (I.26.) határozatához

3. melléklet Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 9/2023.(I. 26.) határozatához

ÖNKORMÁNYZATI FŐÉPÍTÉSZI FELJEGYZÉS
Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése részére a „Szolnok Város településrendezési eszközeinek (településterv) 2023. évi részmódosítása során a „Megalapozó vizsgálatok” és „Alátámasztó javaslat” tartalmának meghatározására

„Szolnok Város településrendezési eszközeinek 2023. évi részmódosítása” c. tervdokumentáció keretében a részmódosítások az alábbiak:

– K/2.–2023. Szolnok, Verseghy park 1. (hrsz.:822) sz. ingatlan (Tisza Szálló és Gyógyfürdő) és kapcsolódó földrészletek (hrsz.:824;915/1) építési övezeti előírásainak módosítása

– K/3.–2023. Szolnok, Thököly út 8525/1; 8525/3; 8525/4; 8526/1; 8526/2; 8527/1; 8527/2 és 8528/1 hrsz.-ú ingatlanok (Thököly úti laktanya) és kapcsolódó földrészletek (hrsz.:8524; 8523) építési övezeti előírásainak módosítása

– T/1.–2023 A Szolnok Építési Szabályzat építési és telekalakítási általános előírásainak módosítása

„Szolnok Város településrendezési eszközeinek 2023. évi részmódosítása” c. tervdokumentációhoz a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet (továbbiakban: R.) 1. melléklete szerinti tartalmi követelmények alapján teljes körűen elkészültek a „Megalapozó vizsgálatok”, így a módosítások kidolgozásához csak a szükséges kiegészítések készítendők el az alábbiak szerint:

R. 1. MELLÉKLETE: A MEGALAPOZÓ VIZSGÁLAT TARTALMI KÖVETELMÉNYEI

1. HELYZETFELTÁRÓ MUNKARÉSZ

1.1. Településhálózati összefüggések, a település helye a településhálózatban, térségi kapcsolatok

1.2. A területfejlesztési dokumentumokkal (Országos Területfejlesztési Koncepcióval és a területileg releváns megyei, valamint térségi területfejlesztési koncepciókkal és programokkal) való összefüggések vizsgálata

1.3. A területrendezési tervekkel való összefüggések vizsgálata

1.4. A szomszédos települések hatályos településszerkezeti terveinek – az adott település fejlesztését befolyásoló – vonatkozó megállapításai

1.5. Hatályos településfejlesztési döntések bemutatása

1.5.1. A hatályos fejlesztési koncepció, integrált településfejlesztési stratégia vonatkozó megállapításai

1.5.2. Hatályos településfejlesztési és településrendezési szerződések

1.6. A település településrendezési tervi előzményeinek vizsgálata

1.6.1. A hatályban lévő településrendezési eszközök

1.6.2. A hatályos településszerkezeti terv megállapításai, megvalósult elemek

1.7. A település társadalma

1.7.1. Demográfia, népesség, nemzetiségi összetétel, képzettség, foglalkoztatottság, jövedelmi viszonyok, életminőség

1.7.2. Térbeli-társadalmi rétegződés, konfliktusok, érdekviszonyok

1.7.3. Települési identitást erősítő tényezők (történeti és kulturális adottságok, társadalmi élet, szokások, hagyományok, nemzetiségi kötődés, civil szerveződések, vallási közösségek stb.)

1.8. A település humán infrastruktúrája

1.8.1. Humán közszolgáltatások (oktatás, egészségügy stb.)

1.8.2. Esélyegyenlőség biztosítása

1.9. A település gazdasága

1.9.1. A település gazdasági súlya, szerepköre

1.9.2. A település főbb gazdasági ágazatai, jellemzői

1.9.3. A gazdasági szervezetek jellemzői, fontosabb beruházásai települést érintő fejlesztési elképzelése

1.9.4. A gazdasági versenyképességet befolyásoló tényezők (elérhetőség, munkaerő képzettsége, K+F stb.)

1.9.5. Ingatlanpiaci viszonyok (kereslet-kínálat)

1.10. Az önkormányzat gazdálkodása, a településfejlesztés eszköz- és intézményrendszere

1.10.1. Költségvetés, vagyongazdálkodás, gazdasági program

1.10.2. Az önkormányzat településfejlesztési tevékenysége, intézményrendszere

1.10.3. Gazdaságfejlesztési tevékenység

1.10.4. Foglalkoztatáspolitika

1.10.5. Lakás- és helyiséggazdálkodás

1.10.6. Intézményfenntartás

1.10.7. Energiagazdálkodás

1.11. Településüzemeltetési szolgáltatások, okos város települési szolgáltatások

1.12. A táji és természeti adottságok vizsgálata

1.12.1. Természeti adottságok

1.12.2. Tájhasználat, tájszerkezet

1.12.2.1. tájtörténeti vizsgálat

1.12.2.2. tájhasználat értékelése

1.12.3. Védett, védendő táji-, természeti értékek, területek

1.12.3.1. tájképvédelmi szempontból kiemelten kezelendő területek

1.12.3.2. nemzeti és nemzetközi természetvédelmi oltalom alatt álló vagy védelemre tervezett terület, érték, emlék

1.12.3.3. ökológiai hálózat

1.12.4. Tájhasználati konfliktusok és problémák értékelése

1.13. Zöldfelületi rendszer vizsgálata

1.13.1 A települési zöldfelületi rendszer elemei

1.13.1.1. szerkezeti-, kondicionáló szempontból lényeges, valamint a zöldfelületi karaktert meghatározó elemek

1.13.1.2. zöldfelületi ellátottság értékelése

1.13.2. A zöldfelületi rendszer konfliktusai és problémái

1.14. Az épített környezet vizsgálata

1.14.1. Területfelhasználás vizsgálata

1.14.1.1. a település szerkezete, a helyi sajátosságok vizsgálata

1.14.1.2. az ingatlan-nyilvántartási adatok alapján, termőföld esetén a művelési ágak és a minőségi osztályok

1.14.1.3. beépítésre szánt és beépítésre nem szánt területek

1.14.1.4. funkció vizsgálat (intézményi ellátottság, funkcionális és ellátási kapcsolatos)

1.14.1.5. alulhasznosított barnamezős területek

1.14.1.6. konfliktussal terhelt (szlömösödött, degradálódott) terület

1.14.2. A telekstruktúra vizsgálata

1.14.2.1. telekmorfológia és telekméret vizsgálat

1.14.2.2. tulajdonjogi vizsgálat

1.14.3. Önkormányzati tulajdon kataszter

1.14.4. Az épületállomány és a környezet geodéziai felmérése

1.14.5. Az építmények vizsgálata

1.14.5.1. funkció, kapacitás

1.14.5.2. beépítési jellemzők (beépítési mód, beépítési mérték, sűrűség)

1.14.5.3. magasság, szintszám, tetőidom

1.14.5.4. településkarakter, helyi sajátosságok: utcakép, térarány, jellegzetes épülettípusok

1.14.6. Az épített környezet értékei

1.14.6.1. településszerkezet történeti kialakulása, történeti településmag

1.14.6.2. régészeti terület, védett régészeti terület, régészeti érdekű terület

1.14.6.3. védett épített környezet, a helyi, egyedi arculatot biztosító építészeti jellemzők

1.14.6.4. világörökségi és világörökségi várományos terület

1.14.6.5. műemlék, műemlékegyüttes

1.14.6.6. műemlékvédelem sajátos tárgyai: a történeti kert, temető és temetkezési emlékhely

1.14.6.7. műemléki terület: történeti táj, műemléki jelentőségű terület, műemléki környezet

1.14.6.8. nemzeti emlékhely

1.14.6.9. helyi védelem

1.14.7. Az épített környezet konfliktusai, problémái

1.15. Közlekedés

1.15.1. Hálózatok és hálózati kapcsolatok

1.15.2. Közúti közlekedés

1.15.3. Közösségi közlekedés

1.15.3.1. közúti

1.15.3.2. kötöttpályás

1.15.4. Kerékpáros és gyalogos közlekedés

1.15.5. Parkolás

1.16. Közművesítés

1.16.1. Víziközművek

1.16.1.1. vízgazdálkodás és vízellátás (ivó-, ipari-, tűzoltó-, öntözővíz, termálvíz hasznosítás)

1.16.1.2. szennyvízelvezetés

1.16.1.3. csapadékvíz elvezetés, felszíni vízrendezés

1.16.2. Energia

1.16.2.1. energiagazdálkodás és energiaellátás (villamos energia, közvilágítás, gázellátás, távhőellátás és más ellátórendszerek)

1.16.2.2. megújuló energiaforrások alkalmazása, a környezettudatos energiagazdálkodás lehetőségei

1.16.2.3. az önkormányzati intézmények energiahatékonysági értékelése

1.16.3. Elektronikus hírközlés (vezetékes elektronikus hálózat, vezeték nélküli hírközlési építmények)

1.17. Környezetvédelem (és településüzemeltetés)

1.17.1. talaj

1.17.2. felszíni és a felszín alatti vizek

1.17.3. levegőtisztaság és védelme

1.17.4. zaj- és rezgésterhelés

1.17.5. sugárzás védelem

1.17.6. hulladékkezelés

1.17.7. vizuális környezetterhelés

1.17.8. árvízvédelem

1.17.9. Fennálló környezetvédelmi konfliktusok, problémák

1.18. Katasztrófavédelem (területfelhasználást, beépítést, befolyásoló vagy korlátozó tényezők)

1.18.1. építésföldtani korlátok

1.18.1.1. alábányászott területek, barlangok és pincék területei

1.18.1.2. csúszás-, süllyedésveszélyes területek

1.18.1.3. földrengés veszélyeztetett területei

1.18.2. vízrajzi veszélyeztetettség

1.18.2.1. árvízveszélyes területek

1.18.2.2. belvízveszélyes területek

1.18.2.3. mély fekvésű területek

1.18.2.4. árvíz és belvízvédelem

1.18.3. egyéb

1.18.3.1. kedvezőtlen morfológiai adottságok (pl. lejtés, falszakadás)

1.18.3.2. mélységi, magassági korlátozások

1.18.3.3. tevékenységből adódó korlátozások

1.19. Ásványi nyersanyag lelőhely

1.20. Városi klíma

2. HELYZETELEMZŐ MUNKARÉSZ

2.1. A vizsgált tényezők elemzése, egymásra hatásuk összevetése

A vizsgálatok alapján a tényleges állapotok elemzése, egymásra hatásuk összevetése, folyamataik elemzése

3. HELYZETÉRTÉKELŐ MUNKARÉSZ

3.1. A helyzetelemzés eredményeinek értékelése, szintézis

A tényleges állapot értékelése, továbbá a szélsőséges, a települési környezettel szemben támasztott általános követelményeknek ellentmondó, problematikus témakörök kiemelése. A település adottságainak, lehetőségeinek és a fejlesztés korlátjainak összefoglalása, a település-veszélyeztető hatások alapján készített kockázatértékelés figyelembevételével.

3.1.1. A folyamatok értékelése

3.1.2. A település és környezetének fejlesztését befolyásoló külső és belső tényezők összefoglaló értékelése

3.1.3. A településfejlesztés és -rendezés kapcsolata

3.2. Problématérkép/értéktérkép

A település problémáinak és értékeinek összefoglalója térképi formában, a területi lehetőségek és korlátok térképi ábrázolása

3.3. Eltérő jellemzőkkel rendelkező településrészek

3.3.1. településrészek kijelölése, pontos lehatárolása, a lehatárolás indoklása, térképi ábrázolása, a lehatárolt településrészek rövid bemutatása

3.3.2. szegregált vagy szegregációval veszélyeztetett területek lehatárolása, térképi ábrázolása és helyzetelemzése (potenciális akcióterületek)

3.3.3. egyéb szempontból beavatkozást igénylő területek lehatárolása, térképi ábrázolása és helyzetelemzése (potenciális akcióterületek)

A RÉSZMÓDOSÍTÁSOK ÉS AZ R. 1. MELLÉKLET SZERINTI TARTALMI KÖVETELMÉNYEK ÖSSZEVETÉSE

* Jelmagyarázat és megjegyzés:

– Az alábbi táblázatban jelölésre kerülnek azon munkarészek, melyek elkészítését a részmódosítások igénylik. Az elkészített megalapozó vizsgálatok beépülnek az alátámasztó javaslatok vonatkozó fejezeteibe.

– A táblázat 1. sorában – nagy terjedelmük miatt- az alpontok nem kerültek feltüntetésre, azok szükség esetén nevesítve szerepelnek a feladatok meghatározásában.

0 a részmódosítás R. 1. melléklet szerinti megalapozó vizsgálat (továbbiakban: vizsgálat) készítését nem igényli
x a részmódosítás csak alpont vonatkozásában teszi szükségessé vizsgálat készítését
X a részmódosítás az egész pont vonatkozásában teszi szükségessé vizsgálat készítését
K/2.–2023. Szolnok, Verseghy park 1. (hrsz.:822) sz. ingatlan (Tisza Szálló és Gyógyfürdő) és kapcsolódó földrészletek (hrsz.:824;915/1) építési övezeti előírásainak módosítása K/3.–2023. Szolnok, Thököly út 8525/1; 8525/3; 8525/4; 8526/1; 8526/2; 8527/1; 8527/2 és 8528/1 hrsz.-ú ingatlanok (Thököly úti laktanya) és kapcsolódó földrészletek (hrsz.:8524; 8523) építési övezeti előírásainak módosítása T/1.–2023. A Szolnok Építési Szabályzat építési és telekalakítási általános előírásainak módosítása
1.1 0 0 0
1.2 0 0 0
1.3 X X 0
1.4 0 0 0
1.5 0 0 0
1.6 0 0 0
1.7 0 0 0
1.8 0 0 0
1.9 0 0 0
1.10 0 0 0
1.11 0 0 0
1.12 0 0 0
1.13 x x 0
1.14 x 0 0
1.15 0 0 0
1.16 0 0 0
1.17 0 0 0
1.18 0 0 0
1.19 0 0 0
1.20 0 0 0
2.1 0 0 0
3.1 0 0 0
3.2 0 0 0
3.3 0 0 0

A fentiek alapján elkészítendő munkarészek:

vizsgálni szükséges a területrendezési tervekkel való összefüggéseket.

– vizsgálni szükséges a szerkezeti-, kondicionáló szempontból lényeges, valamint a zöldfelületi karaktert meghatározó elemeket.

R. 3. MELLÉKLETE: AZ ALÁTÁMASZTÓ JAVASLAT TARTALMI KÖVETELMÉNYEI

1. A KÖRNYEZETALAKÍTÁS TERVE

(a településrendezési javaslatok és a táji, természeti, környezeti, épített örökségi, közlekedési és közmű elemek, javaslatok egymásra hatásának bemutatása szöveges és rajzi formában)

1.1. TELEPÜLÉSRENDEZÉSI JAVASLATOK

(a javasolt településszerkezet és a területfelhasználási rendszer bemutatása, szerkezetalkotó elemek és értékek ismertetése)

1.1.1. Javasolt településszerkezet, területfelhasználási rendszer

1.1.1.1. Beépítésre szánt területek

(lakóterületek, üdülőterületek, vegyes területek, gazdasági területek, intézményi területek, különleges területek)

1.1.1.2. Beépítésre nem szánt területek

(közlekedési területek, zöldterületek, erdőterületek, mezőgazdasági területek, vízgazdálkodási területek, természetközeli területek, különleges területek)

1.1.1.3. Szerkezet meghatározó nyomvonalas és tagoló elemek

– szerkezetalkotó és tagoló közlekedési elemek,

– szerkezetet meghatározó, tagoló egyéb nyomvonalas elemek,

– szerkezetalkotó zöldfelületi rendszerek, vízfolyások.

1.1.1.4. Védelmi és korlátozó elemek

– védőtávolságok,

– táj és természetvédelmi elemek, területek,

– kulturális örökségvédelmi elemek,

– egyéb védelmi és korlátozó elemek.

1.2. A VÁLTOZÁSSAL ÉRINTETT TERÜLETEK ÖSSZEFOGLALÓJA ÉS ÖSSZEFÜGGÉSEI

1.2.1. A településszerkezeti változások bemutatása

(az egyes területfelhasználási, illetve egyéb szerkezeti változások pontokba szedve, lehatárolva az adott változás bemutatása)

– a terület a hatályos településszerkezeti tervben.

– a javasolt módosítás és indoklása.

1.2.2. A településszerkezeti változások területrendezési tervekkel való összefüggéseinek bemutatása

1.2.3. A változások hatályos településfejlesztési koncepcióval való összhangjának bemutatása (a településrendezési javaslatok összhangja a koncepcióban megfogalmazott jövőképpel és célokkal)

2.1. TÁJRENDEZÉSI JAVASLATOK

2.1.1. Tájhasználat, tájszerkezet javaslata

2.1.2. Természetvédelmi javaslatok

2.1.3. Tájvédelmi és tájképvédelmi javaslatok

2.1.4. Biológiai aktivitásérték változása

2.2. ZÖLDFELÜLETI RENDSZER FEJLESZTÉSE

(zöldterületek, intézményi és lakókertek, erdő és mezőgazdasági területek, vonalas zöldfelületi elemek, történeti kert)

2.2.1. Zöldfelületi rendszer elemeinek fejlesztési javaslatai

2.2.2. Zöldfelületi ellátottság alakulása

2.2.3. Zöldfelületek ökológiai szerepének erősítésére vonatkozó javaslatok

3. KÖZLEKEDÉSI JAVASLATOK

(a település közlekedési javaslatainak ismertetése, hálózatok, csomópontok, keresztmetszetek, a magasabb rendű szakági úthálózati elemek integrálása, területbiztosítás)

3.1. Közúti hálózati kapcsolatok

3.2. Főbb közlekedési csomópontok

3.3. Belső úthálózat (keresztmetszeti szelvények, közterületi parkolás)

3.4. Közösségi közlekedés (közúti és kötöttpályás tömegközlekedés)

3.5. Kerékpáros közlekedés

3.6. Főbb gyalogos közlekedés

3.7. Gépjármű elhelyezés, parkolás

4. KÖZMŰVESÍTÉSI JAVASLATOK (a település közműhálózati javaslatainak ismertetése)

4.1. Viziközművek (vízellátás, szennyvízelvezetés, csapadékvíz-elvezetés)

4.2. Energiaellátás (villamos energia, gázenergia, távhő, megújuló erőforrások, egyéb)

4.3. Hírközlés (távközlés, műsorszórás, adatátvitel)

4.4. Megújuló energiaforrások alkalmazása, környezettudatos energiagazdálkodás, egyedi közműpótlók

5. KÖRNYEZETI HATÁSOK ÉS FELTÉTELEK

(a településrendezési javaslatok környezetvédelmi összefüggéseinek bemutatása, várható környezeti hatások, környezeti feltételek a föld, felszíni és felszín alatti vizek, levegőtisztaság-védelem, zaj- és rezgésterhelés, hulladékkezelés vonatkozásában)

6. HATÁLYOS TELEPÜLÉSSZERKEZETI TERVVEL VALÓ ÖSSZHANG BEMUTATÁSA

(a településrendezési javaslatok összhangja a hatályos településszerkezeti tervben rögzített elhatározásokkal, területek aktiválása, ütemezése)

7. SZABÁLYOZÁSI KONCEPCIÓ

(a szabályozás céljainak és eszközeinek ismertetése, azok összefüggései, a szabályozás alapelve, a változtatási szándékok javaslata, a szabályozás eszközeinek összefoglalása)

8. BEÉPÍTÉSI TERV (a 7. melléklet szerint)

9. KÖRNYEZETI ÉRTÉKELÉS (környezeti vizsgálati kötelezettség esetén)

A RÉSZMÓDOSÍTÁSOK ÉS AZ R. 3. MELLÉKLET SZERINTI TARTALMI KÖVETELMÉNYEK ÖSSZEVETÉSE

* Jelmagyarázat és megjegyzés:

– Az alábbi táblázatban jelölésre kerülnek azon munkarészek, melyek elkészítését a részmódosítások igénylik. Az elkészített javaslatok beépülnek a hatályos településrendezési tervek vonatkozó fejezeteibe.

– A táblázat 1. sorában – nagy terjedelmük miatt- az alpontok nem kerültek feltüntetésre, azok szükség esetén nevesítve szerepelnek a feladatok meghatározásában.

0 a részmódosítás R. 3. melléklet szerinti alátámasztó javaslat (továbbiakban: javaslat) készítését nem igényli
x a részmódosítás csak alpont vonatkozásában teszi szükségessé javaslat készítését
X a részmódosítás az egész pont vonatkozásában teszi szükségessé javaslat készítését
K/2.–2023. Szolnok, Verseghy park 1. (hrsz.:822) sz. ingatlan (Tisza Szálló és Gyógyfürdő) és kapcsolódó földrészletek (hrsz.:824;915/1) építési övezeti előírásainak módosítása K/3.–2023. Szolnok, Thököly út 8525/1; 8525/3; 8525/4; 8526/1; 8526/2; 8527/1; 8527/2 és 8528/1 hrsz.-ú ingatlanok (Thököly úti laktanya) és kapcsolódó földrészletek (hrsz.:8524; 8523) építési övezeti előírásainak módosítása T/1.–2023. A Szolnok Építési Szabályzat építési és telekalakítási általános előírásainak módosítása
1. x x x
2. x x x
3. 0 0 0
4. 0 0 0
5. X X X
6. 0 0 0
7. 0 0 0
8. 0 0 0
9. X X X

A fentiek alapján elkészítendő munkarészek:

– Az összes részmódosításhoz elkészítendő alátámasztó javaslatok:

– 1.1.1.4 Táj és természetvédelmi elemek, területek

– 1.2 A VÁLTOZÁSSAL ÉRINTETT TERÜLETEK ÖSSZEFOGLALÓJA ÉS ÖSSZEFÜGGÉSEI

– 2.1.4. Biológiai aktivitásérték változása

– 5. KÖRNYEZETI HATÁSOK ÉS FELTÉTELEK

– 9. KÖRNYEZETI ÉRTÉKELÉS

Szolnok, 2023. január 16.

..................................

Pataki Ferenc

önkormányzati főépítész

4. melléklet Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 9/2023.(I. 26.) határozatához

Környezeti értékelés javasolt tematikája

1. A településrendezési terv egyeztetési dokumentációjának – az egyes tervek, illetve programok környezeti vizsgálatáról szóló 2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet 4–5. §-a alapján – az alábbi környezeti hatásokat értékelő munkarészeket kell tartalmaznia:

a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint az egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet (továbbiakban: rendelet) 3. melléklet „A VÁLTOZÁSSAL ÉRINTETT TERÜLETEK ÖSSZEFOGLALÓJA ÉS ÖSSZEFÜGGÉSEI” 1.2. alpontja szerinti alátámasztó munkarészen belül:

– a módosítások indoklását;

– a módosítások során az Étv. által előírt feltételek teljesítésülésének igazolását;

– a rendelet 3. melléklet „KÖRNYEZETI HATÁSOK ÉS FELTÉTELEK” 5. pontja szerinti alátámasztó munkarészen belül:

– a környezeti értékelést és környezetvédelmi javaslatot és azon belül:

– a terv és a kidolgozáskor vizsgált változatok rövid ismertetését,

– a terv, valamint a változatok környezeti hatásainak, követelményeinek feltárását,

– a terv megvalósítása következtében várhatóan fellépő környezetre káros hatások elkerülésére, csökkentésére, vagy ellentételezésére vonatkozó, a tervben szereplő intézkedések környezeti hatékonyságának értékelését,

– olyan környezeti szempontú intézkedésekre, előírásokra, feltételekre, szempontokra vonatkozó javaslatokat, amelyeket a terv által befolyásolt más tervben figyelembe kell venni,

– összefoglaló értékelést.

Az 1. pont szerinti tartalommal összeállított környezeti értékelést véleményezésre meg kell küldeni a környezet védelméért felelős szerveknek, a nyilvánosság tájékoztatása érdekében a környezeti értékelést közzé kell tenni az önkormányzat honlapján (www.szolnok.hu).