Módosította: 66/2024. (III. 28.) közgyűlési határozat
Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 10. §-ában biztosított jogkörben eljárva az alábbi határozatot hozza:
1. Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése megismerte és tudomásul veszi az előterjesztés mellékletét képező, az Újvárosi Humán Fejlesztési Program keretében 2022. évben végzett tevékenységről szóló tájékoztatást.
2. Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a Szolnok-Újvárosi városrész hátrányos helyzetének csökkentése érdekében elfogadja a jelen határozat 1. mellékletét képező, az Újvárosi Humán Fejlesztési Program 2023. évi működtetésére vonatkozó javaslatot.
3. * Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a Szolnok-Újvárosi városrész hátrányos helyzetének csökkentése érdekében elfogadja a jelen határozat 2. mellékletét képező, az „Újvárosi Humán Fejlesztési Program 2023. évi cselekvési programját”.
4. * Az Újvárosi Humán Fejlesztési Program 2023. évi megvalósításának tapasztalatairól Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlését tájékoztatni kell, valamint a 2024. évre javasolt cselekvési programot Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése elé kell terjeszteni.
Értesülnek: Szalay Ferenc polgármester
Fejér Andor alpolgármester
Györfi Mihály alpolgármester
Dr. Sebestyén Ildikó címzetes főjegyző
Dr. Versitz Éva aljegyző
Polgármesteri Hivatal igazgatói
Dr. Molnár Beáta elnök
Szalay Ferenc s. k. | Dr. Sebestyén Ildikó s. k. | |
polgármester | címzetes főjegyző |
Az Újvárosi Humán Fejlesztési Program megvalósítása továbbra is két összetevő, a Társadalomfejlesztési és a Szolgáltatásfejlesztési komponens összehangolt működése, az önkormányzat és a területen tevékenykedő intézmények, szervezetek, szakemberek együttműködésével, problémaorientált megközelítéssel valósul meg.
A Program alapvető célkitűzése változatlanul a hátrányos helyzetű városrész lakosai veszélyeztetettségének csökkentése, az életminőségük javítása, az egészségtudatos életvezetési képességük megerősítése, a szubjektív biztonságérzetük emelése. Ehhez továbbra is szükséges a területen tevékenykedő szervezetek együttműködésének a megvalósítása, hiszen az ágazati intézkedések, programok jogi, finanszírozási és szakmai összehangolása elengedhetetlen a komplex fejlesztések működtetéséhez.
Ennek érdekében a Programhoz korábban már csatlakozott szociális, egészségügyi, közbiztonsági, foglalkoztatási területen tevékenykedő partnerszervezetek részéről kijelölt kapcsolattartók egy nyitott tagságú szakértői munkacsoportot működtetnek.
A munkacsoport mindig az adott feladat célkitűzései alapján szerveződik meg és a Program végrehajtásában közreműködő szervezet szakmai munkáját segíti belső koordinációs módszerek (partnerszervezeti találkozók és esetmegbeszélések) segítségével, valamint részt vesz a városrész felzárkóztatása érdekében kidolgozandó stratégiai tervek előkészítésében és ennek megvalósítására megfogalmazott operatív célok megvalósításában, oktató, személyiségfejlesztő, érzékenyítő, terápiás, szocializációs feladatok teljesítésében.
A munkacsoport vezetését Mihályi Katalin a Szent Ágota Gyermekvédelmi Szolgáltató Észak-Magyarországi Területi Igazgatóság Nevelőszülői Hálózat szakmai vezetője látja el. Tevékenységét Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Szociális és Integrációs Osztálya segíti.
A Program végrehajtásában közreműködő szervezet a Contact Mentálhigiénés és Konzultációs Szolgálat, az Újvárosi városrészben a program háttérintézményeként működő Újvárosi Fejlesztési Iroda működésének biztosításával, a civil és egyházi szféra bevonásával a hátrányos helyzetű lakosok szükségleteit figyelembe véve települési közösséget mobilizál, képessé tesz arra, hogy az emberi csoportok felelősségteljesen alakítsák környezetüket, közösségüket és a szélesebb társadalmi közeget.
A munkacsoport és a Program végrehajtásában közreműködő szervezet stratégiai irányítását Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Szociális és Integrációs Osztály osztályvezetője látja el.
Az önkormányzat és a városvezetés a továbbiakban is összehangolja a területcélzó programok fejlesztéseit.
Az Újvárosi Humán Fejlesztési Program megvalósítása érdekében az Újvárosi Fejlesztési Iroda működtetéséhez szükséges infrastrukturális feltételeket SZMJV Önkormányzata a tulajdonát képező ingatlanban biztosítja. Az Újvárosi Fejlesztési Iroda működtetője a Contact Mentálhigiénés Konzultációs Szolgálat.
A munkacsoport tevékenysége 2023. évben is az intézményközi partnerség erősítése, a munkacsoporton belüli együttműködés ösztönzése mentén fogalmazódik meg. A közös részprojektekben való együttműködés hozzájárul a további kollegiális kapcsolatok kiszélesítéséhez, az elkötelezett, felelősséggel végzett közös tevékenységhez.
A munkacsoport kiemelten kezeli a hátrányos helyzetű családok veszélyeztetettségének csökkentését, melyet az érintettek szociális és egészségtudatos képességeit erősítő módszerek, eszközök (egészségügyi; foglalkoztatási, szociális készségek, képességek, kulcskompetenciák fejlesztése, személyiségfejlesztés) előtérbe helyezésével kíván megvalósítani. Az eszközrendszer és módszerek tekintetében továbbra is az érintettek szociális- és egészségtudatos képességeit kívánjuk erősíteni.
A Programban az alábbi célkitűzéseket fogalmazzuk meg:
Az életminőség javítása, az egészségfejlesztés, a tudatosabb egészségmagatartás kialakítása, 2023. évben is kiemelt célként fogalmazódik meg, a városrész egészségügyi szolgáltatásának fejlesztése és a megelőző-gyógyító ellátás biztosítása területén. A területen élő lakosok egyéni felelősségének tudatosítására szolgáló, egészségfejlesztéssel kapcsolatos betegségmegelőző, egészségmegtartó programok a szakterületek közös összefogásával valósíthatóak meg.
Fontos célként lesz jelen 2023-ban az egészségtudatos magatartást kialakító egészségfejlesztő programok megvalósítása, (egészségügyi szűrővizsgálatok, egészségfejlesztő előadások, játékos kreatív műhelyek, játékkészítés) az egészségfejlesztés terén elkötelezett szervezetekkel, intézményekkel együttműködve.
A programok célja az egészségfejlesztés, a felvilágosítás, információnyújtás, az egészséges táplálkozás kialakításához kapcsolódó szemléletformálás, a konyhatechnikai ismeretek bővítése, a balesetveszélyek és elhárításukkal kapcsolatos tájékoztatás. Az Újvárosi városrészben megvalósítandó közösségi programokhoz kapcsolódva egészségügyi szűrővizsgálatok biztosítását, az egészségtudatos magatartás kialakulását segítő előadásokat, bemutatókat, beszélgetéseket, tanácsadást, valamint a gyermekek, fiatalok számára játékos szemléletformáló kreatív műhely kialakítását tervezzük.
A helyi jelzőrendszer további sikeres működtetése érdekében a munkacsoport együttműködik a Szolnoki Rendőrkapitányság Közrendvédelmi Osztályával és Körzeti Megbízotti Alosztályával.
Az Újvárosi Körzeti Megbízotti Körzet felelősségteljes működése – a városrész frekventált helyeinek és forgalmas csomópontjainak ellenőrzése, a prevenciós beavatkozások hatékonysága, a külterületi járőrszolgálat – növelte a lakókörnyezet szubjektív biztonságérzetét.
Feltérképezésre kerül azon sértett időskorú személyek köre is, akik egyedülállóak vagy olyan lakókörnyezetben élnek, mely fokozottan ki van téve bűnelkövetők támadásainak és az áldozatvédelmi csoporttal való kapcsolattartás lehetősége miatt jelezték a jogsértést. A kijelölt áldozatvédelmi csoport tagjai rendszeresen felkeresik a programba bevont személyeket, visszatérő jelenlétük hírértékkel bír, áttételesen a lakókörnyezet biztonságérzetét is erősíti.
További cél a Szolnok Városi Polgárőr Egyesület munkájának további támogatása, az együttműködés kiszélesítése.
Az Újvárosi Humán Fejlesztési Program végrehajtása, az Újvárosi Fejlesztési Iroda működtetése 2023. évben
készítette: Dr. Molnár Beáta a Contact Mentálhigiénés Konzultációs Szolgálat Elnöke
2023. évre vonatkozó szakmai tervek
A)
A – közösségi és infrastrukturális – fejlesztések nagyon fontosak a városrészben lakó közösségek számára. A fejlesztések által az UFI lépésenként a városrész lakóinak közösségi házává formálódik.
– Közösségi programok biztosítása: 2023. évben is kívánjuk biztosítani a lakosság számára a közösségi programokat, valamint a szakmai program elemeit egyaránt.
– Egészségnevelés/egészségfejlesztést 2023. évben már nem csak a területen működő iskola, hanem az óvoda gyermekei számára is ki kívánjuk terjeszteni a Kormányhivatal szakigazgatási osztályával együttműködve.
– Nemzeti Népegészségügyi Központtal együttműködve a déli városrészben 2023 évben kihelyezett, 2 szűrőbuszos egészségügyi vizsgálatok igénybevételét biztosítjuk a lakosság számára.
– „Tenni Jó Enni Jó” jótékonysági akciót indítottunk 2023. év januárjától a déli városrész lakosai számára, melyben évente 4 alkalommal tudunk 200 adag meleg ételt biztosítani a nélkülöző családoknak. A megvalósítást társegyesületünk részvételével végezzük.
– 2023 évtől elindítjuk a Közösségi Cselekvés programsorozatunkat a déli városrészben élők számára.
– Infrastruktúra fejlesztése: 2023. évben további felújításokat (tető, nyílászárócsere, külső teljes megújulása, fűtéskorszerűsítés és energetika stb.) tervezünk, mely elengedhetetlen az épület megóvása miatt. A tervezett beruházások kivitelezéséhez a TOP + pályázati lehetőséget kívánjuk kiaknázni.
A fejlesztések elkerülhetetlenek, hiszen a tető nem megfelelősége miatt a már megvalósított beruházás is tönkre megy (lásd fentebb: mennyezet leválása, oldalfalak felvizesedése, stb.)
B)
A városrészben a lakosság foglalkoztathatóságának és a helyi foglalkoztatási kezdeményezések kialakítása mentén, az érintett célcsoport társadalmi visszailleszkedésének, foglalkoztathatóságának elősegítése, sikeres munkaerő–piaci integrációjának megalapozása érdekében 2022 év utolsó negyedévétől a SZOLMÜSZ felnőttképzési osztályával kötött együttműködés keretében a városrész lakosai számára továbbképzéseket, workshopokat szervezünk, a tervezett ingatlanfejlesztést követő évben pedig 2–3 alkalommal a TOP + ESZA programjainak köszönhetően.
C)
2023 évtől ismét az alábbi programokat szeretnénk tovább folytatni:
Környezetfejlesztés a déli városrészben
Célunk: egy olyan városszépítő mozgalom kialakítása, mellyel a városrész környezetének szépítését végzik, a városrész életminőségének javítását célzó stratégiai elképzelések megfogalmazásával, egyeztetésével és a városrész szépítésével foglalkozik.
Tartalma:
a) Virágosítási program, Városrész-szépítő program és a Családi Porta Program tovább folytatása.
A Szolnok-Újváros lakókörzetében élők lakókörnyezetének az önkéntes munka bázisán történő fejlesztése a szabadidős, esztétikai, illetve városkép-javító jellegű beruházások, programok révén. Továbbá a virágoskert, veteményeskert és haszonkert pályázatunk tovább folytatása. Csatlakoztunk 2022 IV. negyedévében a családi portaprogram pályázathoz a területen 12 fő részére biztosítják a programot, melynek tevékeny megvalósításában segítjük a lakosságot.
D)
A már meglévő Klubjainkat és ügyfélszolgálati Irodánkat a fentebb részletesen kifejtett módon tovább üzemeltetjük, fejlesztjük. A felújítást követően az ingatlan alkalmas lesz egy a városrészben működő idősek, fiatalok nappali foglalkoztatójának kialakítására.
Továbbá a déli városrész közösségi foglalkoztató klubja az egyedülállók és vagy idős korosztály napi szintű elfoglaltságait is minőségi szinten teszi lehetővé, hiszen a területen lévő gondozási központ befogadó képessége csekély mértékű. Azonban a területen nagyon sok az idős és egyedülálló személy, akik számára megfelelő minőségű lehetőséget kell biztosítanunk, az ez irányú igények kiszolgálására.
A területen élő idős és egyedülálló korosztály számára a napközbeni társas tartózkodásra, társas kapcsolatok kialakítására, szabadidős és kulturális programokon való részvételre (pl. torna, filmklub, vetélkedők, zenés-táncos rendezvények, kirándulás stb.), ismeretterjesztő, felvilágosító, egészség megőrző előadásokon, foglalkozásokon való részvételre, jeles ünnepeink közös megünneplésére, kézimunkázás, kötés, horgolás, hímzés, kézműves foglalkozás lehetősége stb. , különböző ügyességi, memória, kártya és társasjátékok állnak rendelkezésre, nyáron a kertben pihenhetnek időseink, kertészkedésre, virágosításra is lehetőségük nyílik, szükség szerint az egészségügyi alapellátásba bekapcsolásával való segítségnyújtással tudjuk őket segíteni, a SZKTT –vel való együttműködésben a szakellátáshoz való hozzájutás segítése, hivatalos ügyek intézésének segítése, mentális egészségük védelmére is nagy hangsúlyt fektetünk .
Erre azért van szükség, mert a területen élő idősek elszigetelten élnek, nem mindenki csatlakozik a területen működő Nyugdíjas Klubhoz/Klubokhoz, melyeknek tagdíja van, ellenben szeretnének egy közösséghez tartozni, ahol minden kötelezettség nélkül –térítésmentesen- eltölthetik a napokat, kapcsolatokat építhetnek, közösségben lehetnek, és eközben minőségi szabadidő eltöltését is lehetővé teszi, a mellett hogy a felmerülő problémákat és megkereséseket is tudja az Iroda kezelni .
Az új szolgáltatások bevezetésével az Iroda eleget tesz a hosszabb ideje felmerülő ez irányú lakossági igények kielégítésének.
A kialakítandó infrastrukturális épület fejlesztések kapcsán az igények kielégítésére nagymértékben hangsúlyt fektetünk.
Az igényeknek megfelelően a Klubjainkat megőrizzük, azonban működésüket átalakítva üzemeltetjük a továbbiakban 2023 évben.
Igényekre reagálva azokat megvizsgálva további bővítésektől sem zárkózunk el. Szakmai koncepciónkat folyamatosan felülvizsgáljuk az Önkormányzattal közösen.
1.1. Az Újvárosi Fejlesztési Iroda további működése infrastrukturális, szervezeti és személyi feltételeinek biztosításához való hozzájárulás.
Végrehajtásban közreműködik: Szociális és Integrációs osztály koordinálásában a Polgármesteri Hivatal illetékes szervezeti egységei
2.1. Koordinációs Munkacsoport
A Koordinációs Munkacsoport alapvető feladata, hogy az információnyújtás, érzékenyítés, a más területen dolgozó szakemberek szemléletének, ismereteinek megismerésével, és megismertetésével a program által érintett Szolnok-Újvárosi lakókörzetben tevékenykedő szervezetek motiváltak legyenek egy szoros szakmai, új partnerségi elv mentén való együttműködésre. Ezévben az Egészségügyi Munkacsoport, a Foglalkoztatási Munkacsoport, valamint a Közbiztonsági Munkacsoport is a Koordinációs Munkacsoport részeként tevékenykedik.
A Koordinációs Munkacsoport tagjai:
– a SZMJVÖ Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatósága bölcsődei intézményegysége
– az SZKTT Humán Szolgáltató Központja,
– a Szent Tamás Görögkatolikus Óvoda és Általános Iskola,
– az Újvárosi Fejlesztési Iroda,
– az Magyar Ökumenikus Segélyszervezet Szociális és Fejlesztő Központ Szolnok, Családok Átmeneti Otthona,
– a Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Egészség- és Családügyi Osztály,
– a Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Szociális és Integrációs Osztály,
– a szolnoki Biztos Kezdet Gyerekház,
– Csillag-Cserhaj Szolgáltató Pont
A Koordinációs Munkacsoport feladatai:
2.1.1. Az Újvárosi városrészben megszervezésre kerülő változó helyszínű, szabadidős, egészségügyi, kulturális és hagyományőrző programok előkészítésében való közreműködés, azoknak lehetőség szerinti támogatása.
Végrehajtásban közreműködik: Szociális és Integrációs osztály koordinálásában a Polgármesteri Hivatal illetékes szervezeti egységei
2.1.2. Az intézményközi partnerség erősítése a hátrányos helyzetű családok veszélyeztetettségének csökkentése érdekében, életminőség javítását megcélzó szociális és készség-, képességfejlesztés fókuszú programok végrehajtása, működtetése.
Végrehajtásban közreműködik: Szociális és Integrációs osztály koordinálásában a Polgármesteri Hivatal illetékes szervezeti egységei
2.1.3. Az intézményközi partnerség erősítése, az önkormányzati és nem önkormányzati fenntartású intézményekkel, szervezetekkel való kapcsolattartás és együttműködés mélyítése, fejlődési/fejlesztési lehetőségek feltárása, bővítése.
Végrehajtásban közreműködik: Szociális és Integrációs osztály koordinálásában a Polgármesteri Hivatal illetékes szervezeti egységei
2.1.4. A Szolnok városában a foglalkoztatás terén működő szervezetekkel való kapcsolattartási és együttműködési lehetőségek feltárása.
Végrehajtásban közreműködik: Szociális és Integrációs osztály koordinálásában a Polgármesteri Hivatal illetékes szervezeti egységei.
2.1.5. A városrészben az egészség-prevenciót ösztönző műhelymunka kialakítása, az ebben közreműködők lehetséges körének bővítése az ágazatokon átívelő közös szakmai partnerség révén.
Végrehajtásban közreműködik: Szociális és Integrációs osztály koordinálásában a Polgármesteri Hivatal illetékes szervezeti egységei
2.1.6. A városrészben működő, az egészséggel kapcsolatos egyéni felelősség tudatosítására szolgáló egészségmegőrző programok ösztönzése, működtetése, szükség szerinti fejlesztése, az egészségügy célzott beavatkozásainak megvalósítása.
Végrehajtásban közreműködik: Szociális és Integrációs osztály koordinálásában a Polgármesteri Hivatal illetékes szervezeti egységei
2.1.7. Az Újvárosi Városrészi lakóközösségekben előforduló bűncselekmények megelőzése, korlátozása és a biztonságosabb életkörülmények kialakítása érdekében a Szolnok Városi Polgárőr Egyesület tevékenységének további támogatása, erősítése, a bővítés lehetőségeinek feltárása, valamint a SZEM-csoport elért eredményeinek népszerűsítése, újabb lakóterületek bevonása.
Végrehajtásban közreműködik: Szociális és Integrációs osztály koordinálásban a Polgármesteri Hivatal illetékes szervezeti egységei, továbbá felkérésre:
Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Rendőr-főkapitányság,
Szolnoki Rendőrkapitányság,
Szolnok Városi Polgárőr Egyesület
2.1.8. Az áldozatsegítő kapacitás fejlesztése és a szubjektív biztonságérzet emelése érdekében a Szolnok-Újvárosban lakó azon időskorú személyek, akik jogsértésnek voltak áldozatai és jelezték részvételi szándékukat, az áldozatvédelmi csoportok működésébe való bevonása, támogatása.
Végrehajtásban közreműködik: Szociális és Integrációs osztály koordinálásban a Polgármesteri Hivatal illetékes szervezeti egységei, továbbá felkérésre:
Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Rendőr-főkapitányság,
Szolnoki Rendőrkapitányság,
Szolnok Városi Polgárőr Egyesület
Az Újvárosi Humán Fejlesztési Program Társadalom fejlesztési komponense koordinálását a Contact Mentálhigiénés Konzultációs Szolgálat látja el a Szolgálat által megfogalmazottak szerint, Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlésének 177/2018. (VI.28.) sz. közgyűlési határozatával elfogadott együttműködési megállapodás alapján.