Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 54/2024. (III.28.) határozata

a Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft.-vel kapcsolatos döntések meghozataláról

Módosította: 107/2024. (IV.25.) közgyűlési határozat

Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 15. pontja és 107. §-a alapján, figyelemmel Szolnok Megyei Jogú Város vagyonáról és a vagyonnal való gazdálkodás egyes szabályairól szóló 25/2003. (VII.9.) önkormányzati rendelet 18. §-ára, a sportról szóló 2004. évi I. törvény, a Szolnok Megyei Jogú Város sportjáról szóló 28/2003. (X.13.) önkormányzati rendelet, valamint Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft. alapító okiratának IV. fejezete rendelkezéseire az alábbi határozatot hozza:

1. Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft. 2024. évi üzleti tervének módosítását a határozat 1. melléklete szerint jóváhagyja.

2. *  Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése a Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft. 2024. január 1-jétől 2024. december 31-ig terjedő időszakra vonatkozó támogatási szerződésének módosítását a határozat 2. melléklete szerint jóváhagyja, és felhatalmazza Szalay Ferenc polgármestert annak aláírására.

Értesülnek: Szalay Ferenc polgármester

Fejér Andor alpolgármester

Györfi Mihály alpolgármester

Dr. Sebestyén Ildikó címzetes főjegyző

Dr. Versitz Éva aljegyző

Polgármesteri Hivatal igazgatói

Rózsa József, a Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft. ügyvezetője

Szalay Ferenc s. k. Dr. Sebestyén Ildikó s. k.
polgármester címzetes főjegyző

1. melléklet Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 54/2024. (III.28.) határozatához

A Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft.
2024. évi üzleti terve
2024. 03. 11.

CÉGADATOK

A cég elnevezése: Szolnoki Sportcentrum, Sportiskola és Sportszervező Szolgáltató Nonprofit és Közhasznú Korlátolt Felelősségű Társaság

A cég rövidített elnevezése: Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft.

Bejegyezve: 2008. december 31.

Cg. Szám: 16–09–010669/3

Székhelye: 5000 Szolnok Tiszaligeti sétány 2.

Adószáma: 21064371–2–16

Közhasznúsági fokozat: közhasznú

Tag: Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata

5000 Szolnok, Kossuth tér 9.

ÁLTALÁNOS FELADATMEGHATÁROZÁS

A Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft. alapvetően Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben, illetőleg a sportról szóló 2004. évi I. törvényben meghatározott közfeladatokat látja el.

A Nonprofit Kft. kiemelt feladatai:

1. A használatában lévő ingatlanok, sportlétesítmények működtetésével a város lakosságának és intézményeinek komplex sport és egészséges életmód iránti igényeinek kiszolgálása. Működési teret biztosít a város területén működő sporttal foglalkozó jogi és nem jogi személyiségű csoportoknak, közösségi kezdeményezéseknek, a város lakosságának. A Sportcentrum feladatkörébe tartozik több kiemelt sportlétesítmény. Így többek között a Véső úti Sportközpont, Strandfürdő és Atlétika Centrum, Holt-Tiszai Vízisport Központ, Városi Sportcsarnok, műfüves sportpályák, mint közhasznú sport és szabadidős-létesítmények.

2. Részt vesz Szolnok város sport életét, a lakosság egészségét és életminőségét érintő rendezvények és programok szervezésében, lebonyolításában, az egészséges életmódra nevelés kialakításában, valamint mindezek megvalósítása érdekében a lehetőségek biztosításában.

3. Tehetséggondozás, utánpótlás-nevelés biztosítása, a „Szolnoki Sportiskola” 9 szakosztályának működtetése.

4. Az elmúlt években a Sportcentrum feladatellátása, tevékenysége a klasszikus közhasznú működési célokon kívül – az Alapító döntései alapján – jelentős fejlesztési, beruházási programokkal bővült.

VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ

A Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft. az Alapító Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata által jóváhagyott Alapító Okirata és az Alapítóval kötött közhasznúsági szerződés alapján három kiemelt területen látja el közhasznú feladatait az általános feladatmeghatározásnak megfelelően:

1. sportlétesítmények működtetése

2. utánpótlás-nevelés, tehetséggondozás (Szolnoki Sportiskola)

3. rendezvényszervezés

A három kiemelt közhasznú feladatcsoporttal a Szolnok Sportcentrum Nonprofit Kft. hozzájárul Szolnok lakosai számára a közösségi együttélés, a városmarketing, turizmus, sport-túrizmus erősítéséhez és részt vesz a fejlesztések, beruházások hatékony, célszerű megvalósításában.

Fontosnak gondolom még a foglalkoztatás területén jelentkező feladatainkat is a 136 fő munkavállaló, valamint a sport és egyéb területen 83 fő állandó megbízással rendelkező személy foglalkoztatása tekintetében. A közfoglalkoztatottak tekintetében 2023.03.01.-től már nincs közfoglalkoztatás keretében közvetített munkavállalónk.

A Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft. 2024. évi Üzleti Tervének összeállítását

– egyrészt a Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatának tulajdonában lévő gazdasági társaságokra vonatkozó útmutatás;

– másrészt Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 3/2024. (II.29.) önkormányzati rendelete;

– harmadrészt az infláció okozta gazdasági helyzet hatásainak kezelése, és az egyéb kockázati tényezők számbavétele;

– negyedrészt a nagyösszegű közvetlen és közvetett állami támogatások alakulása befolyásolta.

2024. évi alapítói támogatás a fentiekben leírt 3 közhasznú szakmai feladat megbontásával, az előző év gazdálkodásának várható alakulása és a tervezés időpontjában már ismert, vagy előre vetített tényezők együtteseként került meghatározásra.

1. Külön döntés alapján önkormányzati támogatás, finanszírozás meghatározása:

a) „Egyéb” önkormányzati feladatokra;

b) Fejlesztések, beruházások. Itt kiemelt szempont a Tao-s fejlesztési program az áthúzódó programokkal együtt, valamint az új évadként jelentkező 2024/2025 évi fejlesztési elképzelései.

A 2024. évet érintő tervezett beruházási, fejlesztési programok külön fejezetben kerülnek bemutatásra.

Összességében az elmúlt évek alapján úgy értékelem, hogy a Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft. hatékonyan látja el / látta el azt az összetett és széleskörű feladatrendszert, melyet az Alapító meghatároz a részére. Ez a feladatrendszer folyamatosan bővült, mely egyrészt az innovációra, fejlesztésekre és a kihívásokra való „nyitottságot és készséget” feltételezi, másfelől egy település, egy önkormányzat számára is folyamatosan új tényezők és lehetőségek jelentkeznek, melyet több esetben a Sportcentrum hatékonyan és megbízhatóan ellátott.

A költségvetés nagyságrendjét tekintve, kapcsolódik még éves szinten több mint 350 millió forint utánpótlás-nevelés jogcímen futó kosárlabda és röplabda szakági program, amely meghatározó a Társaság gazdálkodásában. Ehhez hangsúlyozottan figyelembe kell venni, hogy a cégekkel, gazdasági társaságokkal évről-évre megkötendő tao támogatási szerződések összesített nagyságrendje nagyon képlékeny és előre pontosan nem tervezhető. A gazdasági környezet, az infláció hatása a támogatói kört jelentő gazdasági szektorokban is megmutatkozik. Az országos szinten meghatározott sportági támogatási keretek a 2023. gazdasági évben is a naptári év közepén már felhasználásra kerültek a sportklubok, egyesületek részéről, így a 2023. év második felében már támogatást a Sportcentrum sem tudott fogadni. Az ezen okból elmaradó tao-támogatások likviditási nehézséget okozhatnak a 2024. I. félévében is. Várhatóan a támogatási összegek jelentős része a sportévad végén, 2024. június hónapban kerül folyósításra a Sportcentrum részére az éves társasági adó bevallásának határidejét követően.

Ez az összetett feladat-rendszer ugyanakkor feltételezi a gazdasági társaság szervezetének, humán erőforrásának, vagyoni és eszköz ellátottságának folyamatos kontrollját, fejlesztését. Az üzemeltetésre kerülő létesítmények száma 2024. évben tovább növekedik. Így a munkavállalói létszám növekedése várható, előre láthatóan 8 fő főállású munkavállaló felvételével. A normál fluktuációból fakadó kilépő munkavállalók pótlására igyekszünk szakmailag kvalifikáltabb munkaerőt bevonni. A Szolnoki Sportcentrum jelenleg is társadalombiztosítási kifizetőhelyként működik.

Mindazonáltal, a majd minden városrészben elhelyezkedő létesítményekbe kilátogatók, a tehetséggondozásban napi szinten résztvevő több mint 1 500 fiatal sportoló, és az egész évet betöltő széleskörű rendezvényeken részt vevők kapcsán a Sportcentrum, Sportiskola kiemelkedően nagy – a létesítményeinkbe belépők, rendezvényeinkre kilátogatók számát nézve több százezer fő, akik konkrétan igénybe veszik szolgáltatásainkat – „eléréssel, lefedettséggel” végzi feladatát. Ez egyben azt is jelenti, hogy a Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft. feladatát hatékonyan és célszerűen látja el, abban az értelemben, hogy az egységnyi önkormányzati támogatásra eső szolgáltatást igénybevevők száma nagy.

Továbbra is az alapítói célok megvalósításán kell maximálisan dolgoznunk a színvonalas szolgáltatások megteremtésével.

Ezt a jól kialakult feladatrendszert követi a 2024. évi Üzleti Terv az alábbiakban alátámasztott indoklásokkal.

2023. ÉVI GAZDÁLKODÁS RÖVID ÁTTEKINTÉSE

A 2023. évben a ténylegesen végezhető tevékenységet a jelentkező energiaválság kapcsán hozott önkormányzati intézkedések korlátozottá tették a 2023. I. negyedévében (sportlétesítmények használata, hasznosítása). A létesítmények kihasználtságát sport vagy egyéb bérbeadások tekintetében hasonló intézkedések már nem gátolták az év hátralévő részében. Működésünkben igyekeztünk maximálisan visszatérni ezen helyzetet megelőző időszak látogatottsági szintjére.

A Kormány a humánerőforráshoz kapcsolódóan továbbra is adócsökkentési lehetőségeket biztosított az ukrajnai háború okozta veszélyhelyzet kapcsán, amely következtében 2022.09.01. hónaptól az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulást (EKHO-t) a kifizetőnek már nem kell megfizetni a veszélyhelyzet fennállása időtartamában. Ez éves szinten közel 18 millió Ft költségmegtakarítást eredményezett.

A Sportcentrum fejlődését, a továbblépés lehetőségét biztosítja a kiemelt vidéki sportszervezetek sportfejlesztési feladatainak ellátásával összefüggésben hozott 1410/2021. (VI.30.) sz. Kormány határozat. E közvetlen állami támogatás alapján 250.000.000,-Ft támogatásban részesültünk 2023.01.01. – 2024.01.31. időszakra vonatkozóan. A támogatás összege működési célú és beruházási, fejlesztési célú felhasználást egyaránt lehetővé tett. Ez a lehetőség a sportiskolai utánpótlásnevelés létszámnövekedéséhez kapcsolódó további sporteszközök, sportfelszerelések beszerzését is biztosítja, biztosította.

A támogatás kiutalása 2023.04.27. nappal teljes összegben megtörtént.

A 2023. évben az aszályos forró nyár kedvező lehetőséget biztosított Véső úti Strandfürdő üzemeltetéséhez, látogatottságához.

Az Atlétika Centrum országos és regionális atlétikaversenyekhez biztosított kiváló helyszínt több alkalommal is 2023. évben.

A biztonságos gazdálkodáshoz szükséges pénzügyi források 2023. évben alapvetően rendelkezésre álltak, köszönve Szolnok MJV Önkormányzatának és a kiemelt egyéb támogatásoknak.

A Sportcentrum pénzügyei rendezettek. Munkatársaink pozitív hozzáállásának köszönhetően Cégünk működőképességét megőrizte ebben, a remélhetőleg átmeneti inflációs időszakban is.

A 2023. évi gazdálkodást minimális pozitív eredménnyel tervezzük zárni.

I. 2023. ÉVI BEVÉTELEK
1. Önkormányzati támogatás, finanszírozás

A Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft. közvetlen, az önkormányzat alapítói működési támogatása 2023. évben összesen 931 389 272,- forint.

A 22 különböző, elszámolási kötelezettséggel bíró működési támogatásnak köszönhetően az önkormányzati alaptámogatás összegéből 52 007 233,- Ft maradványösszeg keletkezett.

E maradványösszeget kérjük átcsoportosítani a 2024. évi működési alaptámogatás javára.

Fontos szem előtt tartani, hogy Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatával közhasznú feladatok ellátása tárgyban kötött szerződésnek megfelelően 3 nagy szakmai területre vonatkozik az önkormányzati, alapítói támogatás.

2023. ÉVI ÖNKORMÁNYZATI ALAPÍTÓI ALAPTÁMOGATÁS ÖSSZESÍTÉSE
TÁMOGATÓI SZERZŐDÉS ALAPJÁN
Létesítmények működtetése 751 530 272,-
Szervezés és egyéb sportszakmai feladat 96 029 000,-
Szolnoki Sportiskola – UP nevelés 83 830 000,-
MINDÖSSZESEN: 931 389 272,-

Az önkormányzati alaptámogatáson kívüli támogatások:

ÁTHÚZÓDÓ FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁS
(elszámolási határidő szerződésenként rögzített)
Alapító Okiratban meghatározott feladatok ellátását támogató fejlesztési célok megvalósítása –tao-önerő biztosítása 2020/2021. évadhoz kapcsolódó beruházások és egyéb létesítményfejlesztési beruházások, beszerzések támogatása. 100 406 193,-
Ebből korábbi években felhasznált támogatás: 85 799 432,- Ft.
Ebből 2023. évben felhasznált támogatási összeg: 5 945 000,- Ft.
2024. évre áthúzódó támogatási összeg: 8 661 761,- Ft.
2. Önkormányzati támogatáson kívüli egyéb támogatások, bevételek

2.1. Látvány-csapatsport támogatás (TAO)

Az egyéb, saját bevételek között külön fontos tényező a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény rendelkezése szerint a látvány-csapatsportok Tao-s támogatási lehetősége. A 2011. év óta működő támogatási rendszer az érintett sportági szakszövetség által elfogadott, az országos sportági koncepcióhoz igazodó sportprogram támogatására nyújt lehetőséget. A Sportcentrum esetében a kosárlabda és a röplabda sportág élhet ezzel a támogatási formával szigorú elszámolási szabályok alapján, tételesen, számlákkal alátámasztott módon. A támogatási összeg összegyűjtése a Sportcentrum felelőssége.

A sportágak kereszt féléves finanszírozása, illetve pénzügyi elszámolása továbbra is érvényben van, amely gyakorlatilag 2 üzleti évet érint folyamatosan.

A szakszövetségek által elfogadott 2022/2023. és a 2023/24. évad előfinanszírozott sportprogramja összegszerűen az alábbiak szerint alakult:

(adatok ezer forintban)
Előfinanszírozott programelemek támogatási jogcímek szerint 2022/23. évad Kosárlabda sportág Röplabda sportág Összesen
Személyi jellegű ráfordítás (50%-os támogatottság) 8 445 5 298 13 743
Tárgyi eszköz beruházás, felújítás
(nem ingatlan, támogatottság 70%)
3 340 456 3 796
Koronavírussal összefüggésben felmerült költségek
(100%-ban finanszírozott)
500 550 1 050
Utánpótlás nevelési feladatok (90% támogatottság) 179 842 97 442 277 284
ÖSSZESEN: 192 127 103 746 295 873
Ebből TAO támogatás összesen: 170 431 92 034 262 465
Önerő-igény: 21 696 11 712 33 408
Előfinanszírozott programelemek támogatási jogcímek szerint 2023/24. évad Kosárlabda sportág Röplabda sportág Összesen
Személyi jellegű ráfordítás (50%-os támogatottság) 6 027 4 109 10 136
Tárgyi eszköz beruházás, felújítás
(nem ingatlan, támogatottság 70%)
1 759 1 369 3 128
Utánpótlás nevelési feladatok (90% támogatottság) 248 330 117 522 365 852
ÖSSZESEN: 256 116 123 000 379 116
Ebből TAO támogatás összesen: 229 796 109 760 339 556
Önerő-igény: 26 320 13 240 39 560

A Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft. gazdálkodásában, a Szolnoki Sportiskola működési területén fontos, a gazdálkodást jelentősen meghatározó tényezőt jelent ez a finanszírozás. A tao-támogatás pénzügyi fedezetének összegyűjtése átlagosan 50% mértékig történt meg az országos támogatási keret korlátozottsága okán. A további támogatási összegek a 2023/24. évadra 2024. 01.–02. hóban összegyűjtésre került. A 2024/25 kosárlabda sportévad tekintetében a támogatási összegek előre láthatóan csak 2025. januártól gyűjthetők, amely már most komoly likviditási nehézséget vetít előre.

1.2. Az állami támogatási rendszer keretében a Sportiskolához a szakági sportszövetségektől érkező támogatások éves összege 14 390 000,- forint volt, mely közel hasonló összeg az előző évi támogatás összegéhez. Ezen támogatások előre nem tervezhető módon, utólagosan érkeznek, így az éves költségvetés tervezésénél, illetve a rövidtávú likviditás terén nehezen kalkulálhatóak. A sportági szakszövetségek tagszervezeteknek történő „támogatás elosztása” is évről évre változik, mely tovább növeli annak nehezen tervezhetőségét. Ezzel együtt – az előző évek számadatai alapján – 2024-ban hasonló nagyságrendű sportiskolai állami támogatásra számítunk.

1.3. Szintén az állami támogatási rendszer keretében, mint kiemelt vidéki sportszervezet sportszakmai feladatellátásra célzott támogatást kapott 2023. évben a Szolnoki Sportcentrum 250 000 000,- forint összegben a Honvédelmi Minisztériumától. Felhasználási időszak 2023. 01. 01-től 2024. 01. 31., A támogatás összegéből 211 716 392,- Ft működési célokra, 32 793 118,- forint beruházási, felújítási célokra kerül felhasználásra 2023. évben, a HM által előzetesen elfogadott szakmai és költségterv alapján. A támogatás elszámolása a HM által kiadott benchmark alapján, tételes számlaösszesítő benyújtásával valósul meg a felhasználási időszakot követően. A pénzügyi elszámolást könyvvizsgálattal kell ellen jegyeztetni.

3. Az árbevétel, összes bevétel várható alakulása 2023. évben
adatok ezer Ft-ban
Árbevétel, bevétel 2020. évi tény 2021. évi tény 2022. évi tény 2023. évi várható
Vállalkozási jellegű árbevétel 107 459 178 167 221 660 248 211
Közhasznú tev. árbev. 90 283 183 207 235 290 289 401
Árbevétel összesen: 197 742 361 374 456 950 537 612
Egyéb bevétel 1 010 454 1 191 005 1 436 386 1 604 251
Pénzügyi műveletek bevétele 4 752
Összes bevétel: 1 208 196 1 552 379 1 893 336 2 146 615

A 2020–2021. évek gazdálkodását meghatározta a COVID–19 okozta humánegészségügyi helyzet kapcsán hozott kormányintézkedések hatása, melyek az év során különböző időszakokat, hónapokat érintett. Például az önkormányzati -állami tulajdonú létesítmények bérbeadásához kapcsolódóan a bérleti díjak nem voltak kiszámlázhatóak. Szintén a prevenciós intézkedések kapcsán a sportlétesítmények használata, a sportrendezvények megtartása is korlátozott volt. 2022. évben már a korábbi évekhez hasonló működési rendre tudott visszaállni a Sportcentrum. A Véső úti Strandfürdő üzemeltetetése során 2022. évben közel 26% árbevétel növekedést sikerült realizálni a 2021. évhez viszonyítva.

Ezek figyelembevételével az összehasonlíthatóság elve sérül az előző évek viszonylatában. A 2022. évben már jelentkező, minden területet érintő árnövekedés a bevételekben is megmutatkozik.

A 2022. év „Egyéb bevételek” adata nem tartalmazza a térítésmentes vagyonátadáshoz kapcsolódóan elszámolt, kapcsolódó támogatások összegét, (aktiválás után az Önkormányzat részére átadott Petőfi úti tornacsarnok beruházása).

2023. 01–04. hónap korlátozott létesítmény használata /hasznosítása miatt az árbevétel-adat szintén nem egy teljes üzemű gazdasági évet takar.

Az önkormányzati alaptámogatás aránya az összes bevétel viszonylatában a 3 fő tevékenységi területen 2023. évben.

adatok ezer forintban

Tevékenységi területek

Bevétel összege
Önkormányzati támogatás összege Önkorm.támogatás
aránya az össz.
bevételhez viszonyítva
Sportiskola tevékenység 814 465 83 830 10,3%
Létesítmény üzemeltetés 1 117 466 699 523 62,6%
Sport és kulturális rendezvények szerv. 204 744 96 029 46,9%
Igazgatási tev. 9 940 0 ---
Összesen: 2 146 615 879 382 40,97%
II. 2023. évi kiadások, ráfordítások

A jelentősebb kiadási és költségcsoportok alakulása:

adatok ezer Ft-ban
2020. év tény 2021. évi tény 2022. évi tény 2023. év várható adata
Anyagköltség 103 766 184 215 242 527 283 608
Igénybe vett szolgált. 216 246 369 884 463 702 566 434
Egyéb szolgáltatások 13 314 17 888 21 420 22 032
Eladott áruk és közvet. szolg. 27 898 64 046 69 079 83 387
Bérköltség 482 182 638 755 762 692 857 060
Személyi jellegű egyéb kifizetések 31 081 44 727 50 195 62 974
Bérjárulékok 47 060 66 643 83 735 85 788
Értékcsökkenés 140 680 149 119 164 539 156 834
Összesen: 1 043 383 1 535 277 1 857 889 2 118 117

Az összehasonlíthatóság elve a költségek tekintetében is sérül a bevételeknél elmondott tényezők alapján. Ugyanakkor a 2022. év gazdálkodásban az évközi folyamatosan jelentkező áremelkedések hatását tovább növeli az utolsó 4 hónapban jelentkező energiaár növekedése.

SZMJV Közgyűlése által 2022.09.29.-én hozott, az energiagazdálkodással kapcsolatos szükséges intézkedések megtételéről szóló határozatában előírtakat a Sportcentrum maradéktalanul végrehajtotta, bevezette, melynek köszönhetően a felmerülő közüzemi költségek megtakarítása 2023. évre is áthúzódik.

Az egyéb bevételek és ráfordítások, valamint a pénzügyi műveletek bevételei és ráfordításai figyelembe-vételével minimális pozitív eredménnyel tervezzük a 2023. év számviteli zárását.

Külön köszönet Szolnok MJV Önkormányzatának az időben történő finanszírozásért!

A Társaság pénzügyei rendezettek, az állami költségvetés felé tartozásai nincsenek.

A 2024. ÉVI GAZDÁLKODÁS TERVEZÉSE

A költségvetést is alapvetően meghatározó, befolyásoló tényező mind a három feladatkörünknél, hogy nem „koncentráltan”, egy helyen történik a szolgáltatás nyújtása, a munkavégzés. Térben különböző helyen, helyszíneken kell – sokszor egy időben – biztosítani az üzemeltetést, feladatvégzést. Létesítmények esetében a városban több mint tíz helyen történik a folyamatos üzemeltetés.

Ez a létesítményi hálózat a 2024. év folyamán tovább bővül a Véső úti Sportközpontban átadásra kerülő, felújított Főépületével (irodaépület, küzdősport-ház, garázs-műhely) és egy új Rendezvény-Házzal.

A saját üzemeltetésű sportlétesítményeken kívül iskolai tornatermekben, illetve külsős helyszíneken kell biztosítanunk az eszközhátteret. Ehhez eszközparkunk továbbra is rendelkezésre áll.

A Szolnoki Sportiskola edzései jelenleg a városban közel 20 helyen zajlanak, a zömében hétvégére eső versenyeken átlagosan egy adott hétvégén az ország 5–8 különböző helyszínére utaznak sportolóink.

A 2023/2024 téli időszakra az energiagazdálkodással kapcsolatos szükséges intézkedésekről szóló határozata mentén haladva a sportcélú létesítményeink használata központilag nem került korlátozásra, azonban a helyi intézkedések megtétele elengedhetetlen volt.

A teljes gazdasági szektorban megjelenő szolgáltatási ár drágulása, a jelenleg tapasztalható magas infláció, a 2024. gazdasági év tervezését magas kockázatúvá teszi. A humánerőforrás foglalkoztatása területén a 2024. évi minimálbér és garantált bérminimum összege, valamint az általa generált bérfeszültség-kezelés elengedhetetlen.

Ezen gazdasági feltételek között a sportszakmai munkát is új alapokra szükséges helyezni, elsősorban a teremigényes sportágakban.

Előtérbe kell hogy kerüljenek a takarékosabb energiaforrások alkalmazásának módszerei, beruházásai.

Az előző évek tapasztalati és számadatai alapján, az önkormányzati működési támogatáson kívüli saját és egyéb bevételek már az elmúlt években elérték az elvárható legmagasabb szintet. Az önkormányzati támogatás arányát az alábbi táblázat mutatja.

adatok ezer Ft-ban
2020.évi tény 2021.évi tény 2022. évi tény 2023. évi várható
összes bevétel térítésmentes vagyonátadás nélkül 1 089 305 1 552 379 1 893 918 2 146 615
Önkormányzati működési célú támogatás összege 515 528 423 000 719 354 879 382
Önkormányzati támogatás aránya % 47,33% 27,25% 37,98% 40,97%

Az előző években jól kialakult az önkormányzati feladat-meghatározás és annak ellátására vonatkozó önkormányzati finanszírozási rendszer, melyet hagyományosan „bázisszámítással” korrekt, megbízható módon alapul lehetett venni, mindazonáltal ez a 2024. évi üzleti terv esetében már téves adatokat eredményez a külső gazdasági körülmények és a finanszírozási lehetőségek nagyfokú változása miatt.

A tervezés során jelentkező kiemelt kockázati tényezők:

– a Véső úti Strandfürdő üzemeltetését egy esetleges csapadékos nyári szezon esetén az árbevétel jelentős kiesésével kell számolnunk.

– A minőségi szakmai tudással és gyakorlattal rendelkező munkatársak hiánya szintén nehezíti a feladatok ellátását. Ehhez szorosan kapcsolódik a versenyképes jövedelem biztosításának megteremtése is, a minimálbér – garantált bérminimum összegének és hatásának 2024. évi kezelése. A Sportcentrum jelenlegi dolgozói létszáma 138 fő. A minimálbér 15%-os és a garantált bérminimum 10%-os növekedésével érintett létszám 68 fő. Várható költséghatás közel 18,7 millió Ft a munkáltatói járulékokkal együtt. Ehhez szorosan kapcsolódik az így keletkező bérfeszültség kezelése is. Minimális 15% mértékű béremelés költségvonzata 53,6 millió forint alapbér + járulékok szintjén 9 hónapra (04–12 hónap) vonatkozóan.

– A látvány-csapatsport támogatása éves szinten több mint 390 millió forint támogatás összegyűjtését igényli (pályázott összes jogcím). Amennyiben a gazdasági környezet, vagy az országos támogatási keret nem teszi lehetővé a támogatási összegek megfelelő időben történő realizálását, az finanszírozási problémát okoz a Sportcentrum működésében. Itt gondolni kell arra is, hogy a korábbi támogató cégeket, gazdasági társaságokat szintén drasztikusan érintettek a gazdasági környezet változása által. Ezek a támogatás alapját képező vállalati eredményességet negatívan befolyásolják.

– 1410/2021. (VI.30.) sz. Kormány határozat 2021-től – 2026-ig terjedő időszakra határozta meg a közvetlen állami finanszírozás biztosítását a kiemelt vidéki sportszervezetek részére. Ezen támogatás 2021.–2023. évekre meg is valósult a Kormányhatározatnak megfelelően. Ugyanakkor a támogatás további odaítélése, folyósítása során a megfelelő sportszakmai program és sportolói eredmények felmutatása is szükséges, valamint a költségvetési fedezet megléte. Jelenleg még nem kapott értesítést a Sportcentrum a 2024. évi támogatás összegéről!

– Az egyéb igénybe vett szolgáltatások területén további áremelkedések várhatóak 2024. évben is. A jelenlegi 17,6%-s infláció jelentős többletköltséget eredményez ezekben a tételekben. (A KSH jelentése szerint 2022. októberében 21,1%-kal növekedtek az árak az előző év azonos hónapjához viszonyítva. Ezt tovább növeli a 2023. évi 17,6% -s mérték). Szolgáltató partnereink többsége már jelezte 12–17% közötti díjemelési szándékát.

I. 2024. évi önkormányzati, alapítói alaptámogatás

Jelen Üzleti Terv a 2024. évi működési célú alapítói alaptámogatást 1.170.389.272,- Ft összegben tartalmazza.

A bázis adatokon túl az alábbi tényezők kerültek figyelembe vételre:

1. Minimálbér és garantált bérminimum változásának hatása.

15%-os minimálbér és egy 10% -os garantáltbér növekedéssel számolva ez a dolgozók 50%-át érinti, 68 főt. A kapcsolódó költségvonzat járulékokkal együtt évi 18,7 millió Ft.

2. Bérfeszültség kezelés: Ez jelentős összegben jelentkezik, tekintettel a munkaerő piacon mutatkozó jövedelem elvárások szintjére a szakmailag képzett munkavállalókra vonatkozóan, illetve a versenyszférában működő munkáltatók által kínált jövedelmekre. Jelenleg kiemelt cél nem csak az értékes munkaerő megszerzése, hanem a megtartása is. A tervezett átlagos bérfejlesztés mértéke 15%, amelyet 2024.04.01. naptól kívánunk érvényesíteni. Össz költségvetési vonzata 53,5 millió Ft. Második ütemként egy 25 millió Ft -s keret kidolgozását tervezzük.

Jelenleg a Sportcentrum teljes dolgozói létszámát figyelembe véve, a bruttó átlag alapbére (állandó pótlékok figyelembe vételével: 362 065,- Ft/fő/hó. A vezető beosztású dolgozók nélkül számított bruttó átlag alapbér 340 314,- Ft/fő/hó.

A KSH által július hónapra közzétett adatok alapján a nonprofit szektor bruttó átlagbére 566.800,- Ft/fő/hó, egyéb szolgáltatások területén pedig 441 500,- Ft.

A dolgozói állomány megtartása céljából, amennyiben az adózás jogi környezete ezt kedvezően biztosítja, úgy cafetéria (SZÉP-kártya) juttatást szeretnék biztosítani a munkaviszonyban lévő munkavállalóink részére 2024. évben is a 2023. évi nagyságrendben.

3. Az állandó megbízással rendelkező sportszakemberek tekintetében szintén egy 15% mértékű díjnöveléssel tervezünk 2024.07.01. naptól. Költségvonzata 6,4 millió Ft.

Az eseti megbízási díjak esetében szükségessé vált díjkorrekció hatása kifizetői járulékkal együttesen 8 millió Ft.

4. Jelenleg a kifizetőket terhelő 13% EKHO megfizetése alól mentességet élvez a Sportcentrum 2024. május hóig, az ukrajnai háborús helyzet következtében kihirdetett veszélyhelyzet kapcsán. A mennyiben a kormányrendelet nem kerül meghosszabbításra, úgy ez jelenleg nem tervezett költségnövekedést fog eredményezni (8–9 millió Ft).

5. Közüzemi díjak várható áremelkedése

A jelentős létesítményhálózat üzemeltetéséhez kapcsolódó víz- és csatornadíj, továbbá az alapdíj drasztikus áremelése már 2024.01.01.-napjától érvényben van. Ebből a szempontból a létesítmény-üzemeltetést az ésszerű, takarékossági intézkedések ellenére is, 2024. évre jelentős költségnövekedés terheli. E meghatározó energiaköltség-elem, az általános gazdasági környezet miatt a tervezett többletköltség: 94,8 millió Ft.

Tervezett új üzemeltetésű létesítmények: Véső úti Sportközpontban átadásra kerülő, felújított Főépület (irodaépület, küzdősport-ház, garázs-műhely) és egy új Rendezvény-Házzal. A kapcsolódó dologi és humánerőforrásigény többlet költsége 22 millió Ft.

6. 2024. évi kiemelt szabadidős sport és kiemelt kulturális rendezvények lebonyolítása a korábban már jelzett inflációs hatások eredményeként jelentős költségnövekedéssel jár. Az év során 6 ilyen kiemelt rendezvényre vonatkozóan összesen 17 millió Ft többletköltség lefinanszírozását prognosztizáltuk az alapítói támogatás terhére.

7. A Tiszaligeti Teniszpálya üzemeltetése 2022. 10. 31. nappal visszakerült a vagyonkezelő Szolnoki Sportcentrum hatáskörébe. A kapcsolódó költségek tekintetében a létesítmény üzemeltetése, sportcélú működtetése a 2023. évi tény adatok alapján közel 13 millió Ft többlet finanszírozást igényel.

Támogatási összeg megbontása 2024. évre:

KÖZHASZNÚ FELADAT
LÉTESÍTMÉNYEK MŰKÖDTETÉSE UTÁNPÓTLÁS – NEVELÉS Szolnoki
Sportiskola

SPORT–SZERVEZÉS

ÖSSZESEN
Önkormányzati alap támogatás 929 751 272,- 111 798 000,- 128 840 000,- 1 170 389 272.-

A Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft. a létesítmény üzemeltetéshez kapcsolódó támogatási összegből kisértékű tárgyi eszköz beszerzést 4 000 000,- Ft összegben tervez megvalósítani.

II. Önkormányzati alapítói alaptámogatáson kívüli egyéb saját bevételek, kiadások tervezése

A bevételek és kiadások tervezésénél egyik meghatározó szempont a jelentős létesítményhálózat hatékony üzemeltetése, hasznosítása, valamint állagmegóvása.

A korábbi évek tapasztalatán alapuló, rendszerint visszatérő bérleti díj bevételek kisebb kockázattal tervezhetőek. A szabadidős és kulturális rendezvényekhez kapcsolódó közhasznú és vállalkozási jellegű bevételekkel a naptári év áprilistól december hónappal bezárólag jelentkeznek zömében.

A Véső úti Sportközpont nyújtotta lehetőségek kezdenek egyre ismertebbé válni, köszönhetően a számtalan versenynek, tornának, amely megrendezésre került e több sportágat is kiszolgáló komplexumban. Tervezett jegybevétel, illetve a sportcélú igénybevétel kapcsán keletkező bevétel 2024. évre nettó 88 millió forint összegben került tervezésre.

A 2024. évben továbbra is tervezünk a kiemelkedő kulturális és sportesemények lebonyolításával, a bérbeadásból származó bevételekkel, az egészséges életmódra neveléshez, az utánpótlás-neveléshez kapcsolódó szolgáltatási díj bevételekkel.

A látvány-csapatsportok támogatásával kapcsolatos elfogadott sportprogramjaink a versenynaptár szerinti tornákhoz igazodva, a bázis szélesítés többletköltségeit is tartalmazó módon kerültek meghatározásra és elfogadásra az érintett sportági szakszövetség által a 2023/24 évadra vonatkozóan. A kapcsolódó céges támogatások összegyűjtése a 2023/24 sportévadhoz kapcsolódóan teljes összegben megtörtént.

A 2024/2025. sportévad sportprogramjának benyújtása 2024. 02. 29. napjáig megtörtént. Jelenleg ezen sportprogramok jóváhagyása, elfogadása zajlik a szakági szövetségek által. A sportprogramokhoz kapcsolóód finanszírozás szintén csak 50% mértékig valósulhat meg a röplabda sportágban. A kosárlabda sport területén pedig valószínű, hogy csak 2025. január hónaptól gyűjthető támogatás a 24/25 sportévadra. Ez komoly likviditási nehézséget vetít előre.

A költség-gazdálkodás terén továbbra is törekszünk a szoros pénzügyi és gazdálkodási rend megtartására. Az I. pontban megfogalmazott, alapítói támogatási igényt érintő, már most látható költség-növekmények az előttünk álló feladatok tükrében fogalmazódnak meg.

A minőségi szolgáltatás-nyújtás és a Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft. kezelésében lévő vagyon megőrzése, ésszerű hasznosítása elsődleges szempont a mindennapokban.

A 2024. évi tervezett Cégszintű bevétel- és költség adatok összegzése a következő:

adatok ezer Ft-ban
Megnevezés Tervezett összeg
Közhasznú tevékenység árbevétele 295 000
Vállalkozási jell. tevékenység árbevétele 257 000
Önkormányzati alaptámogatás 1 170 389
Egyéb támogatások 738 000
Minden más egyéb bevétel 5 000
Bevételek összesen: 2 465 389
Anyagjellegű ráfordítások 1 139 805
Személyi jellegű ráfordítások 1 151 201
Értékcsökkenés 156 000
Egyéb ráfordítások 17 000
Költségnemek összesen: 2 464 006
Üzemi eredmény: 1 383

Az Üzleti Terv 1. sz melléklete tartalmazza cégszinten a 2024. évi bevételek és költségek tervezetét, részleteit.

III. Fejlesztések, beruházások
1. 2024. évi költségvetést érintő Tao-s sportfejlesztési program

A látvány-csapatsportok támogatási rendszerében megvalósuló beruházások – a vonatkozó jogszabályok 2011-ben hatályba lépésétől eddig – a Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft. a kosárlabda, 2017-től a röplabda sportággal kiegészülve a két sportágon keresztül összesen 3 448 430 000,- Forint programra kapott jóváhagyó határozatot, mely programok megvalósultak.

A 2024. évi költségvetést, üzleti tervet érintő, folyamatban lévő beruházás:

A röplabdasport 2021/2022. sportévad keretében elfogadott és jóváhagyott tárgyieszköz ingatlan fejlesztés hosszabbított programja:

Szolnok, Tiszaliget Termálfürdő területén, TAO-s program keretén belül benyújtásra került 3 pályás strandröplabda pálya kiépítése. A fejlesztési program ki/JH01–03217/2021/MRSZ ügyszámú határozattal jóváhagyásra került. A beruházás lebonyolítására 2023. év végéig nem került sor. Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Polgármesterének 209/2021. (VI.14.) sz. határozatában az Önkormányzat által vállalt önerő összege 7 800 000,- forint.

Módosítás keretében a strandröplabda pályák megvalósítási helyszíne és a kapcsolódó költségvetés aktualizálása megtörtén. A módosítási kérelem benyújtásra került 2024.03.01. nappal a Magyar Röplabda Szövetség részére. A módosítás elfogadása esetén a 3,7 millió Ft többletköltség 70% TAO forrásból, a 30% a Sportcentrum saját forrásából kerül finanszírozásra. Szolnok MJV Önkormányzata Közgyűlése az 5/2024. (I.25.) sz. határozatával a módosítást támogatta.

2. 2023/2024. és a 2024/25. évi költségvetést érintő Tao-s fejlesztési program

A jogszabályi előírásra figyelemmel a 2024. július 1. és 2025. június 30. közötti időszakra eső fejlesztési programot a sportági szakszövetség számára 2024. február 29-ig kellett megküldeni a kötelező dokumentációkkal, ingatlan beruházás esetén többek között a tulajdonos önkormányzat nyilatkozatával együtt. A Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 5/2024. (I.25.) határozatának megfelelően, a 2024/25 sportévadra vonatkozó sportfejlesztési program keretében benyújtásra került:

– Tiszaligeti strandfürdő területén sportpálya, strandröplabda pálya építése

– Tiszaligeti Tenisz Stadion területén szociális létesítmények felállítása (strandröplabda pályák kiszolgálása szaniter konténerek által).

3. Létesítményhálózathoz kapcsolódó további beruházási javaslatok

Az egyes kiemelt vidéki sportszervezetek 2021–2026. évre vonatkozó sportfejlesztési feladataival összefüggő kormányzati intézkedésekről szóló 1410/2021. (VI. 30.) Korm. határozat 7. pontja szerinti előterjesztés összeállítása érdekében a Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft. 2021. augusztus 31. napjával megküldte az Emberi Erőforrások Minisztériuma Sportért Felelős Államtitkársága – jelenleg Honvédelmi Minisztérium – részére az által jelenleg használt sportlétesítmények köréről, valamint a sportszakmai feladatellátást segítő sportlétesítmény-fejlesztési elképzelésekről készült szakmai anyagát.

Ezen anyagot aktualizálva és újra gondolva került összeállításra az állami építési beruházások rendjéről szóló 2023. évi LXIX. törvény alapján, 2035. december 31. napjáig, az ágazati beruházási tervekbe, Kormányzati jóváhagyásra javasolt projektek köre.

Városunkban különösen a sportlétesítmények területén mutatkozott jelentős elmaradás, melyen sokat javítanak az elmúlt években megvalósított, illetve folyamatban lévő beruházások. Mindazonáltal a szolnoki sportlétesítmények terén – a már megvalósult és folyamatban lévő fejlesztéseken túl – még néhány kiemelt sportágban szükségesnek és indokoltnak tartjuk a sportlétesítmény és egyéb kiszolgáló létesítmények fejlesztést.

2024. üzleti évre vonatkozóan, a Sportcentrum saját döntési körbe tartozó ingatlan beruházást nem tervez, kivéve a látvány-csapatsport keretében elfogadott strandröplabda pályák.

IV. Foglalkoztatás

A Szolnoki Sportcentrum – Sportiskola a bevezetőben leírtak szerint látja el közhasznú feladatait jelentősen szerteágazó területen. Az elmúlt években a feladataink bővültek, melyet igyekeztünk megbízhatóan ellátni, ügyelve a szolgáltatás színvonalára. A Társaság feladatrendszerét figyelembe véve a 2024. évi költségvetésben gondoskodni szükséges további humán erőforrás fejlesztésről, valamint a szakmai feladatokat ellátó dolgozói kör megőrzéséről. A minimálbér és bérminimum kötelező emelése okozta bér-felhajtó erő, egyre nehezebbé teszi a jólképzett, megbízható munkaerő megtartását, illetve megszerzését. A szakképzett munkaerő tekintetében tapasztalt munkaerőhiány tovább nehezíti a humánerőforrás gazdálkodását. Hiányszakmaként jelentkezik a Strandfürdő üzemeltetéséhez kapcsolódó gépész és uszodamester szakmák.

A foglalkoztatással kapcsolatosan sokat mondó adat, hogy a Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft. 400–450 fő számára biztosít személyi jellegű kifizetést. Alkalmazotti jogviszonyban lévő személy 137 fő. A Sportiskola feladatrendszerében egész évben folyamatos foglalkoztatásban 83–85 fő szerepelt.

Mindezeken túl, jelentős külső létszám bevonásával (megbízási és egyéb jogviszony keretében, eseti jelleggel foglalkoztatott személyek) képes a Sportcentrum rendezvényeit, sportprogramjait lebonyolítani.

A 2023. évi Üzleti Tervünkben vállalt létszámcsökkentést végrehajtottuk. Ez azonban olyan szűk keresztmetszetet okozott a munkaszervezésben, hogy bizonyos munkakörökben a Munka Törvénykönyve által maximalizált éves rendkívüli munkaidő mértékét már szeptember végén elérték a munkavállalók. Komoly gondot jelentett a fizetett szabadságok kiadása is.

A 2024. évi létszámbővítést indokolja a Véső úti Sportközpont átadásra kerülő felújított, illetve új épületeinek üzemeltetése is.

Tervezett létszám bővítés évközi fokozatos munkaerő felvétellel 10 fő.

V. Szakmai kiegészítés
1. Sportiskolai szakmai munka összegzése 2023. adatok alapján
s.sz. Szakosztály Edzők száma Sportolók száma Megtartott edzések száma/hét
1. Atlétika 11 258 48
2. Evezés 4 48 40
3. Judo 3 55 15
4. Kajak-Kenu 8 114 39
5. Leány kosárlabda 13 157 47
6. Fiú kosárlabda 24 382 101
7. Leány röplabda 9 200 48
8. Fiú röplabda 7 110 31
9. Vívás 5 123 30
Sport-Mix csoport szakosztályi edzők 21 2
összesen: 84 1 468 401
2. Sportcentrum kezelésében lévő ingatlanok, létesítmények
HELYR. SZÁM INGATLAN MEGNEVEZÉSE Bérleti szerz. Hasznosítás Vagyonkezelésbe adva
755/6 Puskás T. krt-i Szabadidő park X
7917 (594/7328) Abonyi u. 36. „kivett ált. iskola” 2013. 08. 01.
793/4 Verseghy Park – Rózsakert X
8869/30 közpark – Széchenyi városrész X
8869/67 beépítetlen terület (műfüves) X
8869/107 Széchenyi városrész műfüves labdarugó pálya X
9690 Tiszaligeti Kajak-kenu Ház (2014. 07. 17) 448 m2 ingatlan és ingó vagyon X
9691/12 Városi Sportcsarnok X
9691/13 4533 m2 Kajak-Kenu Ház melletti ingatlan
2016. 03. 01.-től
X
9727/3, 9727/4 Tiszaligeti Tenisz Stadion X 2013. 08. 01.
9734 Tiszaligeti (Modellező Pálya) – Kékpálya X
9735/1 Fallabdaközpont X
9735/2 Tiszaligeti Stadion, sporttelep (centerpálya) X
Északi és fedett keleti Lelátók 2015. évi beruházással 2015. 08. 01. X
12483/2 Szandaszőlős. Munkácsy Mihály utca 13. sportpálya 2013. 08. 01.
16435/1 sporttelep Holt-Tiszai Vízisport Telep Vízpart körút X
Olimpikonok Háza 2015.05.01. X
16434 Holt-Tiszai Vízisport Telep X
16455/2 Holt-Tisza Vízisport telep – Idősek Otthonától átcsatolt rész X
7355/5 Véső úti Sportközpont (2014. 07. 17.) 61 405 m2 X
19605/19 Szolnok Szandai – rét X
1220/1 Szolnok, Gábor Áron tér ingatlan X
052/40 Szolnok, Abonyi úti ingatlan X
3. A 2024. évre tervezett kiemelt rendezvények

A 2024. évre vonatkozóan bízunk abban, hogy a kiemelt városi rendezvényeink és minden más szabadtéri rendezvényünk megtartható lesz.

TERVEZETT KIEMELT RENDEZVÉNYEINK:

(tapasztalaton alapuló megítélés)

Rendezvény Alkalom Résztvevők száma (tervezett)
Családi Majális 1 5 000 – 8 000 fő
Augusztus 20. Szent István Nap 1 15 000 – 20 000 fő
Tiszai Hal Napja 2 nap 6 000 – 7 000 fő
Adventi Falu, Karácsonyi Vásár 34 nap 11 000 – 15 000 fő
Díjátadó ünnepség 1 200 – 250 fő
Szilveszter 1 6 000 – 8 000 fő
Coop-Májusfa Futás 1 5 500 – 6 500 fő
Diákolimpiai versenyrendszer 39 4 000 – 4 500 fő
Sportok, gólok éjszakája 1 650 – 800 fő
Tiszaligeti Napok 4 nap 3 500 – 4000 fő
Belépés Nemcsak Tornacipőben 1 600 – 700 fő
Kerékpáros napok 2 400 – 500 fő
Kispályás Labdarúgó Bajnokság
(36–42 csapat)
96 nap 10 000 – 11 000 fő
Tárt Kapu program 104 4 500 – 5 000 fő
Szenior torna 80 7 000 – 7500 fő
Nordic walking 104 2 000 – 2 100 fő
Vállalati rendezvények 4 4 000 – 4500 fő
Óvodai programok 1 250 – 300 fő
Kulturális és egyéb rendezvények 6 8 000 – 10 000 fő
FIBA 3x3 U21, U23 7 nap 2 000 – 3 000 fő
Street Workout verseny 1 50 – 70 fő
Világ Gyalogló(hó) Nap 1 50 – 100 fő
Szabadidős sportnap 1 500 –1 000 fő
Összesen: 493

Amennyiben a rendezvények külső okok kapcsán nem tarthatók meg teljeskörűn, úgy az befolyásolja az üzleti tervben tervezett bevételek és költségek alakulását is.

VI. Költségvetés csökkentését eredményező lehetőségek, kockázatok, támogatás felhasználási küszöbérték
1. Sportiskolai tevékenység – Látvány-csapatsportok

Látvány-csapatsport támogatásával megvalósuló sportprogram újragondolása a szakmai munka szem előtt tartásával. A program önerőigénye csökkenthető a teljes program költségvetésének csökkentése által (utánpótlás-nevelés 10% önerő, személyi jellegű ráfordítások esetében 50% önerő, tárgyi eszköz beruházás és fejlesztés esetében 30% önerő). A megemelkedett terembérleti díjak, szállás és utazási költségek, a szakmai munka újra tervezésének szükségességét vetíti elő.

2. Honvédelmi Minisztériuma által nyújtható támogatás

A kiemelt vidéki sportszervezetek támogatása keretében, a Szolnoki Sportcentrum 250 millió Ft összegű támogatásban részesülhet a 2023. évben. Kiváló sportszakmai munka és jelentős sporteredmények elérése szükségesek a támogatás 2026. évig történő további folyósításához, a „kiemelt vidéki sportszervezet” minősítés megőrzéséhez. Jelenleg még nincs döntés a 2024. évre vonatkozó támogatási összegről.

3. Energiagazdálkodás

2023. november 01. nappal Ügyvezetői utasítás került kiadásra az energia-gazdálkodással összefüggően. Az utasítást a 2022/23 téli időszak tapasztalataira alapoztuk. A hozott intézkedések eredményének számba vételén túl további racionalizálás válik szükségessé a drasztikus víz- és csatornadíjak emelése okán.

4. Támogatás felhasználási korlát

Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatának 2024. évi költségvetéséről szóló 3/2024. (II.29.) sz. önkormányzati rendelet 15 § alapján, a Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft. az alapítói támogatás 2024. évi összegéből 185 064 879,- Ft összeg tekintetében (küszöbérték) csak 2024. II. félévben vállalhat feladatellátási vagy pénzügyi kötelezettséget, azt is csak oly mértékben, amennyiben erre a tényleges bevételek fedezetet nyújtanak. E megszorítást tudjuk enyhíteni a 2023. évi alaptámogatás 52 007 233,- Ft összegű maradványértékével, melyet kérünk a 2024. évi alaptámogatás összegének javára beépíteni.

Az Üzleti terv újra gondolását követően az alábbi tételek esetében látunk lehetőséget a költségek további megtakarítására:

KÜSZÖBÉRTÉK: 185 064 879,- Ft Megjegyzés
Cafetéria –37 727 000,- A 2024. évi Eredmény kimutatásban kimutatott
Cafetéria után fizetendő szja –5 659 000,- további 41 millió Ft közüzemi díj, 10 millió Ft
Cafetéria után fizetendő szocho –4 905 000,- létesítmény fenntartási költség és közel 1 millió Ft
Bérfeszültség kezelés II. ütem –31 174 000,- éven belül elhasználódó eszköz beszerzés a 2023. évi
Bérfeszültség kezelés II. ütem szocho –3 100 000,- alaptámogatás maradvány összegéből kerül
Véső úti Sportközpont új létesítményhez nem veszünk fel további létszámot (bér+ járulék megtakarítás) –10 000 000,- finanszírozásra.
Sport és kultrális rendezvények támogatása –8 500 000,-
Közüzemi díjak –10 000 000,-
létesítmény fenntartás –8 000 000,-
éven belül elhasználódó eszközök, sporteszközök –13 992 646,-
tartalék a 2023. évi önkormányzati bázis támogatásban –52 007 233,-
egyenleg: 0 Ft

– munkavállalók, foglalkoztatottak javadalmazása: A fenti megtakarítási tételek a humánerőforrás megtartását és az Alapítói okirat szerinti feladatellátás színvonalát korlátozhatják. Adóoptimalizálás keretében igyekszünk a munkavállalók irányába a „csekély értékű ajándék” lehetőségével élni (2024. évben már évi három alkalommal lehetséges 26 680,- Ft összegig).

– A sportcentrum szolgáltatásnyújtási palettája áprilistól – októberig terjedő időszakban maximálisan leterhelt minden területen. Így a munkatársak átcsoportosítására, átszervezésére sincs lehetőség.

– A rendezvények megújítása, színvonalasabbá tétele érdekében lépéseket szükséges tenni – tekintettel a hasonló nagyvárosok által nyújtott látványosságok, programok okán.

– A rezsi költségek, a fogyasztások folyamatos, kiemelt monitorozása szükséges. Az áram és gázdíj mértéke normalizálódott 2023. évben. Az enyhe tél kedvezően befolyásolta a téli fűtési időszak költségeit. A létesítmény működtetés stratégiáját egységenként szükséges újra áttekinteni 2024. évben, s megtenni a szükséges intézkedéseket.

Bízunk abban, hogy e felhasználási korlát feloldására lehetőséget adó bevételek, pénzügyi források az üzleti év II. felére realizálódnak.

Az üzleti terv mellékletei

1. számú melléklet: 2024. évi eredménykimutatás

Szolnok, 2024. március 11.

Rózsa József

ügyvezető igazgató

1. számú melléklet
Gazdasági társaság megnevezése: Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft
Eredménykimutatás (Összköltség eljárással) „A”
adatok ezer Ft-ban

Sorszám

A tétel megnevezése

2023 évi terv
2023. évi várható
2024. évi terv
Felhasználási küszöbérték Eltérés (2024. évi terv–2023. évi várható) Változás % (terv/várható)
1 Ingatlanértékesítés #ZÉRÓOSZTÓ!
2 Bérleti díj közhasznú 74 000 84 949 85 000 51 0,06%
3 Egyéb árbevétel- vállalk.jell. 170 000 188 211 195 000 6 789 3,61%
4 Közvetített szolgáltatások árbevétele (92.) 62 000 60 000 62 000 2 000 3,33%
5 Közhasznú tevékenység árbevétele 185 000 204 452 210 000 5 548 2,71%
6 1 Belföldi értékesítés nettó árbevétele 491 000 537 612 552 000 14 388 2,68%
7 2 Exportértékesítés nettó árbevétele #ZÉRÓOSZTÓ!
8 I. Értékesítés nettó árbevétele (01+02) 491 000 537 612 552 000 14 388 2,68%
9 3 Saját termelésű készletek állományváltozása ± #ZÉRÓOSZTÓ!
10 4 Saját előállítású eszközök aktivált értéke #ZÉRÓOSZTÓ!
11 II. Aktivált saját teljesítmények értéke (±03+04) #ZÉRÓOSZTÓ!
12 III. Egyéb bevételek 1 597 439 1 604 251 1 913 389 185 065 309 138 19,27%
13 ebből: közvetlen állami támogatás. (HM) 180 000 211 716 230 000 18 284 8,64%
14 ebből: önkormányzati támogatás 931 389 879 382 1 170 389 185 065 291 007 33,09%
15 ebből: egyéb támogatások 344 800 366 966 370 000 3 034 0,83%
16 ebből: fejlesztési célú elszámolás 138 000 140 982 138 000 –2 982 –2,12%
17 ebből: minden más egyéb bevétel 3 250 5 205 5 000 –205 –3,94%
19 Bevétel összesen (I+II+III 2 088 439 2 141 863 2 465 389 185 065 323 526 15,10%
20 Közüzemi szolgáltatási díjak 174 311 150 303 251 000 51 000 100 697 67,00%
21 Létesítmény fenntartás anyagköltsége 33 000 27 886 41 000 18 000 13 114 47,03%
22 Rendezvény anyagköltsége 20 000 23 328 25 000 1 672 7,17%
23 éven belül elhaszn eszközök 40 000 47 125 47 000 15 000 –125 –0,27%
24 minden más anyag költség 34 000 34 966 37 000 2 034 5,82%
25 5 Anyagköltség 301 311 283 608 401 000 84 000 117 392 41,39%
26 Posta, telefon költségek 4 500 4 276 5 000 724 16,93%
27 Könyvvizsgálat 3 524 3 170 4 000 830 26,18%
28 Karbantartási költségek 24 000 21 586 26 000 4 414 20,45%
29 Hirdetés 2 000 2 328 2 300 –28 –1,20%
30 Oktatás, továbbképzés 700 621 600 –21 –3,38%
31 Utazási, kiküdetési költségek 48 000 58 241 63 000 4 759 8,17%
32 Szállás költség 35 000 40 556 41 000 444 1,09%
35 ügyvédi munkadíj 2 040 2 106 2 100 –6 –0,28%
36 Tagdíj 1 205 1 205 1 205 0,00%
37 Takarítás, szemét szállítás, 7 500 4 372 5 500 1 128 25,80%
38 bérleti díj 105 000 119 312 120 000 688 0,58%
Egyéb igénybe vett szolgáltatások 160 000 174 091 208 000 33 909 19,48%
Rendezvényhez igénybe vett szolg. 75 000 79 506 95 000 8 500 15 494 19,49%
Nevezési díj, játékengedély,.... 13 000 21 487 21 000 –487 –2,27%
Sportszolgáltatás, sportszervezés 23 000 24 372 24 000 –372 –1,53%
39 Minden más igénybe vett szolg. 7 000 9 205 10 000 795 8,64%
40 6 Igénybe vett szolgáltatások értéke 511 469 566 434 628 705 8 500 62 271 10,99%
41 Bankköltség 6 000 6 131 6 600 469 7,65%
42 Biztosítási díjak 12 000 9 533 11 000 1 467 15,39%
43 Hatósági díjak 5 400 6 368 6 500 132 2,07%
44 7 Egyéb szolgáltatások értéke 23 400 22 032 24 100 2 068 9,39%
45 8 Eladott áruk beszerzési értéke 25 000 25 757 26 000 243 0,94%
46 9 Eladott (közvetített) szolgáltatások értéke 65 000 57 630 60 000 2 370 4,11%
47 IV. Anyagjellegű ráfordítások (05+06+07+08+09) 926 180 955 461 1 139 805 92 500 184 344 19,29%
48 Munkabérek 624 000 625 594 739 409 34 974 113 815 18,19%
49 Közfoglalkoztatotti munkabér 232 232 –232 –100,00%
50 Megbízási díj 200 000 206 699 221 200 5 000 14 501 7,02%
51 Tiszteletdíjak 1 920 1 919 1 920 1 0,05%
52 Egyéb jogviszony alapján történő kifizetések (EKHO, EFO, diákmunka, hallgatói munkaszerz.) 20 000 22 616 23 000 384 1,70%
53 10 Bérköltség összesen 846 152 857 060 985 529 39 974 128 469 14,99%
54 Betegszabadság 4 500 4 282 4 000 –282 –6,59%
55 Utiköltség térítés, saját gk.haszn. költségtérítése 9 000 9 957 8 000 –1 957 –19,65%
57 Egyéb béren kívüli juttatások 39 300 37 727 37 727 37 727 0,00%
58 Reprezentáció 400 463 300 –163 –35,21%
59 Egyéb kifizetések 6 500 10 545 11 000 5 659 455 4,31%
60 11 Személyi jellegű egyéb kifizetések összesen 59 700 62 974 61 027 43 386 –1 947 –3,09%
61 12 Bérjárulékok 87 800 85 788 104 645 9 205 18 857 21,98%
62 V. Személyi jellegű ráfordítások (10+11+12) 993 652 1 005 822 1 151 201 92 565 145 379 14,45%
63 VI. Értékcsökkenési leírás 156 000 156 834 156 000 –834 –0,53%
64 Iparűzési adó 1 000 1 031 1 000 –31 –3,01%
65 Építményadó #ZÉRÓOSZTÓ!
66 Egyéb nem részl. ráfordítások 5 000 9 030 3 000 –6 030 –66,78%
67 Arányosítás miatt le nem vonható Áfa 10 000 13 961 13 000 –961 –6,88%
69 VII. Egyéb ráfordítások 16 000 24 022 17 000 –7 022 –29,23%
70 ebből: értékvesztés #ZÉRÓOSZTÓ!
71 A. ÜZEMI (ÜZLETI) TEVÉKENYSÉG EREDMÉNYE (I±II+III–IV–V–VI–VII) –3 393 –276 1 383 0 1 659 –601,09%
72 13 Kapott (járó) osztalék és részesedés #ZÉRÓOSZTÓ!
73 ebből: kapcsolt vállalkozástól kapott #ZÉRÓOSZTÓ!
74 14 Részesedések értékesítésének árfolyamnyeresége #ZÉRÓOSZTÓ!
75 ebből: kapcsolt vállalkozástól kapott #ZÉRÓOSZTÓ!
76 15 Befektetett pénzügyi eszközök kamatai, árfolyamnyereség #ZÉRÓOSZTÓ!
77 ebből: kapcsolt vállalkozástól kapott #ZÉRÓOSZTÓ!
78 16 Egyéb kapott kamatok,kamatjellegű bevételek 4 000 4 686 1 000 –3 686 –78,66%
79 ebből: kapcsolt vállalkozástól kapott #ZÉRÓOSZTÓ!
80 17 Pénzügyi műveletek egyéb bevételei 220 66 220 154 233,33%
81 VIII. Pénzügyi műv. bevételei (13+14+15+16+17) 4 220 4 752 1 220 –3 532 –74,33%
82 18 Részesedésekből származó ráfordítások, árfolyamveszteségek #ZÉRÓOSZTÓ!
83 ebből: kapcsolt vállalkozásnak adott #ZÉRÓOSZTÓ!
84 19 Befektetett pénzügyi eszközökből származó ráfordítások, árfolyamveszteségek #ZÉRÓOSZTÓ!
85 ebből: kapcsolt vállalkozásnak adott #ZÉRÓOSZTÓ!
86 20 Fizetendő kamatok kamatok és kamatjellegű ráfordítások #ZÉRÓOSZTÓ!
87 ebből: kapcsolt vállalkozásoknak #ZÉRÓOSZTÓ!
88 21 Részesedések, értékpapírok, tartósan adott kölcsönök, bankbetétek értékvesztése #ZÉRÓOSZTÓ!
89 ebből: kapcsolt vállalkozásoknak adott #ZÉRÓOSZTÓ!
90 22. Pénzügyi műveletetek egyéb ráfordításai 500 544 200 –344 –63,24%
91 IX. Pénzügyi műveletek ráfordításai (18+19±20+21+22) 500 544 200 –344 –63,24%
92 B. PÉNZÜGYI MŰVELETEK EREDMÉNYE (VIII–IX) 3 720 4 208 1 020 –3 188 –75,76%
93 C. ADÓZÁS ELŐTTI EREDMÉNY (±A±B) 327 3 932 2 403 0 –1 529 –38,89%
94 X. Adófizetési kötelezettség 0 14 –14 –100,00%
95 D. ADÓZOTT EREDMÉNY (±C–X) 327 3 918 2 403 –1 515 –38,67%

2. melléklet Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 54/2024. (III.28.) határozatához

TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉS MÓDOSÍTÁS

mely létrejött egyrészről Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata (nevében eljáró Szalay Ferenc polgármester) Szolnok, Kossuth tér 9., mint támogató,

másrészről

neve: Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft.

címe: Szolnok, Tiszaligeti sétány 2.

képviselője: Rózsa József

közhasznú minősítése: közhasznú

adóhatóságnak bejelentett pénzforgalmi jelzőszáma: 11745004 – 20137412

adóigazgatási azonosító száma: 21064371–2–16

telefonszáma, fax száma: 56/423–902

e-mail címe: titkarsag@szolsport.hu

mint támogatott (együttes említésük esetén: szerződő felek) között

a Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének a Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft.-vel kapcsolatos döntések meghozataláról szóló 271/2023.(XII.7.) határozatában foglaltak alapján megkötött – a támogatott 2024. január 1. napjától 2024. december 31. napjáig terjedő időszakban történő támogatására vonatkozó – támogatási szerződés (a továbbiakban: támogatási szerződés) módosítására.

1. Szerződő felek a támogatási szerződést a következők szerint módosítják:

1.1. A támogatási szerződés 1. pontjában szereplő

„1. Támogató a támogatott részére jelen szerződés alapján 881 389 272,- Ft-ot, azaz nyolcszáznyolcvanegymillió-háromszáznyolcvankilencezer-kettőszázhetvenkettő forintot biztosít az alábbiak szerint:

A) Támogató a támogatott részére jelen szerződés alapján

707 855 272,- Ft-ot, azaz hétszázhétmillió-nyolcszázötvenötezer-kettőszázhetvenkettő forintot utal át támogatás céljából, a támogatottal kötött –Szolnok Megyei Jogú Közgyűlésének 64/2009. (III.26.) sz. határozatával jóváhagyott – Közhasznúsági szerződés (a továbbiakban: Közhasznúsági szerződés) I. 1. pontjában meghatározott sportlétesítmény működtetésére, valamint a Támogatott által működtetett sportlétesítményeket használó – nem hivatásos – sportszervezetek edzéseihez, valamint a – nem hivatásos – verseny-, diák-, és szabadidősport rendezvényeihez szükséges létesítmény-feltétel biztosítási tevékenységre 2024. január 1. napjától 2024. december 31-ig terjedő időszakban történő felhasználásra a felek által egyeztetett időpontban.

B) Támogató a támogatott részére jelen szerződés alapján

173 534 000 Ft-ot, azaz százhetvenhárommillió-ötszázharmincnégyezer forintot utal át támogatás céljából, melyből

94 862 000 Ft-ot, azaz kilencvennégymillió-nyolcszázhatvankétezer forintot a Közhasznúsági szerződés I. 2. pontjában szervezés és egyéb sportszakmai tevékenység ellátására, továbbá

78 672 000 Ft-ot, azaz hetvennyolcmillió-hatszázhetvenkétezer forintot a Közhasznú szerződés I. 3. pontjában meghatározott utánpótlás-nevelés sportszakmai tevékenység 2024. január 1. napjától 2024. december 31-ig terjedő időszakban történő felhasználásra a felek által egyeztetett időpontban.

szövegrész helyébe

„1. Támogató a támogatott részére jelen szerződés alapján Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatának 2024. évi költségvetéséről szóló 3/2024.(II.29.) önkormányzati rendelet 15. § (3) bekezdésében foglalt felhasználási korlát támogatott részéről történő tudomásulvételével 1 170 389 272,- Ft-ot, azaz egymilliárd-százhetvenmillió-háromszáznyolcvankilencezer-kétszázhetvenkét forintot biztosít az alábbiak szerint:

A) Támogató a támogatott részére jelen szerződés alapján

929 751 272,- Ft-ot, azaz kilencszázhuszonkilencmillió-hétszázötvenegyezer-kétszázhetvenkét forintot utal át támogatás céljából, a támogatottal kötött –Szolnok Megyei Jogú Közgyűlésének 64/2009. (III.26.) sz. határozatával jóváhagyott – Közhasznúsági szerződés (a továbbiakban: Közhasznúsági szerződés) I. 1. pontjában meghatározott sportlétesítmény működtetésére, valamint a Támogatott által működtetett sportlétesítményeket használó – nem hivatásos – sportszervezetek edzéseihez, valamint a – nem hivatásos – verseny-, diák-, és szabadidősport rendezvényeihez szükséges létesítmény-feltétel biztosítási tevékenységre 2024. január 1. napjától 2024. december 31-ig terjedő időszakban történő felhasználásra.

B) Támogató a támogatott részére jelen szerződés alapján

240 638 000 Ft-ot, azaz kétszáznegyvenmillió-hatszázharmincnyolcezer forintot utal át támogatás céljából, melyből

128 840 000 Ft-ot, azaz százhuszonnyolcmillió-nyolcszáznegyvenezer forintot a Közhasznúsági szerződés I. 2. pontjában szervezés és egyéb sportszakmai tevékenység ellátására, továbbá

111 798 000 Ft-ot, azaz száztizenegymillió-hétszázkilencvennyolcezer forintot a Közhasznú szerződés I. 3. pontjában meghatározott utánpótlás-nevelés sportszakmai tevékenység 2024. január 1. napjától 2024. december 31-ig terjedő időszakban történő felhasználásra.

Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatának 2024. évi költségvetéséről szóló 3/2024.(II.29.) önkormányzati rendelet 15. § (3) bekezdésében foglaltakra figyelemmel támogató a 1 170 389 272-Ft támogatás biztosítását folyószámlára történő utalással az alábbiak szerint ütemezi:

985 324 393 Ft-ot, azaz kilencszáznyolcvanötmillió-háromszázhuszonnégyezer-háromszázkilencvenhárom forintot a felek által egyeztetett időpontban,

185 064 879 Ft-ot, azaz száznyolcvanötmillió-hatvannégyezer-nyolcszázhetvenkilenc forintot 2024. II. félévében a felek által egyeztetett időpontban abban az esetben és olyan mértékig, amennyiben és amilyen mértékig a támogató ténylegesen teljesült bevételei erre fedezetet nyújtanak.”

szöveg lép.

1.2. A támogatási szerződés melléklete helyébe jelen szerződés melléklete lép.

2. Jelen támogatási szerződés módosítás az aláírás napján lép hatályba, a támogatási szerződés jelen módosítással nem érintett részei változatlan tartalommal hatályban maradnak.

3. Szerződő felek a fentieket, mint akaratukkal mindenben megegyezőt, elolvasás és értelmezés után a mai napon helybenhagyólag aláírták.

Szolnok, 2024.

..................................... .....................................
támogatott támogató
Rózsa József Szalay Ferenc
ügyvezető igazgató polgármester
Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft. Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata

Támogatási szerződés módosítás melléklete

KÖLTSÉGKALKULÁCIÓ TEVÉKENYSÉGENKÉNTI BONTÁSBAN
Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft.
Üzleti terv alapján
2024. 01. 01.–2024. 12. 31.

adatok ezer Ft-ban

Sorszám

A tétel megnevezése
Sport-
létesítmény működtetése
Egyéb sportszakmai tevékenység Utánpótlás-nevelés sportszakmai tevékenység
Összesen
1. Tevékenységhez közvetlenül kapcsolódó bevételek önkormányzati támogatás nélkül 174 000 10 000 104 000 288 000
2. 5 Anyagköltségek összesen 275 000 1 000 14 000 290 000
3. 6 Igénybe vett szolgáltatások értéke 202 000 87 140 25 000 314 140
4. 7 Egyéb szolgáltatások értéke 7 000 500 2 000 9 500
5. 9 ELÁBÉ+Eladott (közvetített) szolgáltatások értéke 25 000 0 0 25 000
6. IV. Anyagjellegű ráfordítások (05+06+07+09) 509 000 88 640 41 000 638 640
7. 10 Bérköltség összesen 534 000 45 000 153 000 732 000
8. 11 Személyi jellegű egyéb kifizetések összesen 5 290 0 7 547 12 837
9. 12 Bérjárulékok 51 461 5 200 14 251 70 912
10. V. Személyi jellegű ráfordítások (10+11+12) 590 751 50 200 174 798 815 749
11. kisértékű tárgyi eszk.beszerzése 4 000 4 000
12. Önkormányzati támogatások összege (Bevételek-kiadások) –929 751 –128 840 –111 798 –1 170 389